Gathering of Tweakers

Quicksearch
Dames en heren, bij deze heet ik u van harte welkom bij de opening van het achtste deel van de How to become a DJ-legacy op GoT :) De openingspost is ivm grote tevredenheid O-) nauwelijks veranderd. Hieronder volgt een kleine F.A.Q.

:? Wat doet een DJ nou eigenlijk?
DJ staat al jarenlang voor disk jockey, een term die tegenwoordig extreem gehyped wordt, maar velen weten eigenlijk niet wat het vak nou precies inhoudt. DJ zijn kent twee aspecten: De techniek en de sfeer. Onder techniek wordt het mixen van plaatjes verstaan. Mixen is het gelijkzetten van tempo en beats, om vervolgens aan het einde van een nummer een soepele overgang te regelen. Dit klinkt heel simpel, maar dat is het zeker niet (in het begin al helemaal niet). Het mixen is een zeer nauwkeurig proces, waarbij de kleinste afwijking er al voor kan zorgen dat de boel na 10 seconden niet meer gelijk loopt. Dan kennen we nog het andere aspect, de sfeer. Als DJ op een feest ben jij verantwoordelijk voor de sfeer op de dansvloer. Nu zijn er een aantal factoren waarmee je de sfeer kan beďnvloeden, waarvan de belangrijkste bij uitstek de platenkeus is. Het neerzetten van een gevarieerde en goed opgebouwde set is alles behalve makkelijk. Daarnaast is de uitstraling van de DJ ook belangrijk. Een DJ die enthousiast bezig is, zal zonder twijfel betere resultaten halen dan een zak hooi die er ook niet voor de lol staat.

:? Wat is het verschil tussen een DJ en producer?
Dat zijn twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Een DJ staat simpelweg voor platendraaier, een figuur op een feest of op de radio die plaatjes opzet. Een producer is degene die de plaatjes maakt. De reden waarom deze twee termen door elkaar worden gehaald, is omdat een producer meestal beide doet. Denk bijvoorbeeld aan DJ Tiësto, die bekend staat om zowel zijn producties als zijn DJ-kunsten. Een vaak gemaakte fout is echter dat een goede producer automatisch als volwaardig DJ wordt aangezien. Dit is lang niet altijd waar! Er zijn voorbeelden van mensen die geniaal produceren, maar er als DJ weinig van bakken.

:? Wat is beter, CD of vinyl?
Dit is een discussieonderwerp die vaak zat is gehouden in de voorgaande delen. Uiteindelijk komt het erop neer dat er geen absolute winnaar is. Beide media hebben zo hun voordelen en nadelen. Bij vinyl heb voordelen zoals direct contact met het medium, absolute controle over de plaat en uitgebreid assortiment aan platen. CD's zijn compacter, beschadigen minder snel en zijn thuis te bakken.
Qua mixgenot zijn deze systemen niet met elkaar te vergelijken. Met vinyl werk je door direct met de hand de plaat te corrigeren, bij CD's doe je dat met behulp van een groot wiel en de pitch bend. De mixtechnieken verschillen zoveel, dat je geen concrete winnaar hebt. De voorkeur qua medium is bij iedere DJ anders. Om één heel groot misverstand uit de weg te ruimen: Met beide systemen valt perfect te mixen!

:? Ik wil graag DJ worden, welke apparatuur moet ik nemen?
Je zult eerst een keuze moeten maken tussen de twee verschillende media. Als je vinyl wilt draaien, hou er dan rekening mee dat je toch echt een platenzaak in de buurt moet hebben. Als je CD's wilt draaien, dan zul je er rekening mee moeten houden dat er bijna geen extended mixen van nummers in de winkel zullen liggen! Daarom is het als CD DJ ontzettend moeilijk om de desbetreffende auteursrechten te betalen en de muziekindustrie te steunen, omdat er voor CD DJ's erg weinig CD's geschikt zijn.
Voor apparatuur raden wij je aan een kijkje bij New-Line te nemen, een zeer uitgebreide DJ-gear winkel met zowel professionele apparatuur als beginnersspullen. Voor draaitafels is er zelfs een uitgebreid topic aanwezig met aanbevelingen en afraders. Verder is het verstandig om de commentaar van shopbaas André serieus te nemen, omdat deze man bijzonder veel verstand van de apparatuur heeft! Let daarom vooral op de producten die genoteerd staan als "Drés Choice", en stel hem gewoon vragen als je iets niet weet.

Voor de rest algemene aanbevelingen in de volgende categorieën (over het algemeen is het aan te raden om apparatuur te kopen bóven het very low budget!):

Mixers (geen battlemixers)
Very low-budget: Gemini PMX-500
Low budget: Gemini PS-626i
Midrange budget: Gemini UMX-7
High budget: Dateq XTC/Allen&Heath Xone:32/Vestax PCV-275

Draaitafels (S-arm voor het normale mixwerk)
Very low budget: Reloop RP-2000MKIII/JB-Systems Q-20/Akiyama DJ-2000 (OEM-product, alledrie de tafels zijn identiek)
Low budget: Reloop RP-4000MKIII/JB-Systems Q-30/Akiyama DJ-3000 (OEM-product, alledrie de tafels zijn identiek)
Midrange budget: Reloop RP-5000MKIII/Gemini PT-2100
High budget: Technics SL-1200MK2 of M3D/Gemini PDT-6000/Synq XTRM-1/Akiyama DJ-4000 (laatste twee tevens OEM-producten)

CD-spelers (enkel)
Low budget: Gemini CDJ-20
Midrange budget: American DJ PSX
High budget: Pioneer CDJ-800/Pioneer CDJ-1000MKII/Denon DN-S5000/Numark Axis-8

CD-spelers (dubbel)
Low budget: American DJ DCD-Pro 400
Midrange budget: DAP 900D/Numark CDN-36
High budget: Pioneer CMX-3000/Pioneer CMX-5000/Numark CDN-88/Numark CDN-90

Natuurlijk zijn er ook een zat andere goede producten in deze branche. Dit is slechts een kleine indicatie van wat een goede keuze zou zijn.

:? Zozo dat DJ spul is aardig prijzig zeg! Kan dat niet tweedehands?
Tuurlijk! De grote sites Ebay en Marktplaats zullen vast wel DJ gear ergens tussen hebben, maar het is ook verstandig om op het tweedehands forum van het New-Line forum te kijken en het Vraag & Aanbod-forum van IDP (URL's onderin). Beginnersapparatuur wordt erg vaak te koop aangeboden omdat de mensen besluiten om de apparatuur te vervangen met spullen uit een hogere prijsklasse, dus als je wilt beginnen zul je altijd wel tweedehands beginnersspullen tegenkomen ergens.

:? Hoe kom ik aan de bak als DJ
DJ'en is een leuke bezigheid en moet vooral een hobby blijven, maar het liefst wil je natuurlijk je kunsten ook aan een publiek tonen. Dit is niet alleen goed voor een flinke kick (als iedereen op jouw plaatjes uit zijn dak gaat), maar ook erg leerzaam. Je leert namelijk om een soort interactie tussen jou en het publiek te voeren.
De vraag is natuurlijk: hoe kom ik dan voor een publiek terecht?
Zorg eerst dat je veel geoefend hebt, dat houdt in dat je zowiezo het beatmatchen onder de knie hebt (foutjes maken mag weleens). Laat eerst een aantal van je mixen eens horen aan wat vrienden en kennisen. Zodra je een goede mix op CD hebt staan, begint het netwerken. Maak eens een praatje met de plaatselijke DJ en laat dan een CD van je achter (uiteraard met naam, e-mail ed), ook mensen op school op de hoogte brengen van jouw draaikunsten kan helpen voor wat naamsbekendheid. Ga dan niet stilletjes zitten wachten, maar onderneem zelf actie. Stel voor om een keer te draaien op een schoolfeest of doe mee aan een DJ-contest.
Wanneer je al deze stappen uitvoerd ligt het niet meer in jouw handen. Maar wat er ook gebeurt probeer het plezier in het draaien te houden, ga dus niet ergens draaien waar je jezelf absoluut niet thuis voelt (ga als Techno-DJ niet in de plaatselijke kroeg skihut-hits draaien om toch maar aan de bak te komen).

:? Waar kan ik muziek vinden?
In de platenzaak :). Onderaan dit topic vindt je een lijst met links.

:? En hebben deze überl33te mixmeisters ook een IRC kanaal?
Jazeker :*) Check daarvoor #GoTDJ op irc.tweakers.net

:+ Voorgaande topics en dochterdraadjes
How to become a Dj...
How to become a Dj... deel II
How to become a Dj... deel III
How to become a Dj... deel IV
How to become a Dj... deel V
How to become a Dj... deel VI
How to become a Dj... deel VII
How to become a Producer
How to become an LJ...

:+ Andere DJ fora/topics
IDP-DMC Holland forum
New-Line forum
Mixmasters.tk forum

:+ Platenzaken
Lijst platenzaken in Nederland en België
Dancegrooves (online NL)
Recess Records (online NL)
Only DJ's (online NL)
Rare Records (online NL)
Platenshop.nl (online NL)
Hard To Find Records (online UK)
DotVinyl (online UK)
vinylshop(online nl)

:+ DJ Gear
djgear.com
J&H Prof Licht en Geluid
Newline

:+ Handige links
Mixmasters.tk
Technics Dutch dance charts
Advanced vinyl handling
New-Line licht & geluid
Afstellen van een draaitafel arm

schaamteloos geript van het 7de deel :)

Raymond wijzigde dit bericht 14-09-2003 19:06 (3%)

Die lijst van platenzaken mag ook wel een keer bijgewerkt worden, vooral het aantal online shops. :)

Mijn specs Rockford Fosgate Power

Bijna jammer dat die flame nu gedoofd wordt })

K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio

Mja, en misschien wel so fair om een aantal andere dj gear shops erbij te zetten. Dit is een beetje eenzijdige reclame....

Here I am, so what are you 2 other wishes?

Less is more!

vind het jammer dat enkele tradities verloren zijn gegegaanonderweg .... (2000 posts en Start door een poster ipv een mod)

anyway patriXx heeft gelijk dat lijstje met platenzaken moet verbeterd worden, daarom stel ik voor dat iedereen ff kort de zaken beschrijft die hij regelmatig bezoekt... (adres + soort platen + algemene indruk)

Deze voeg ik alvast zelf toe:

Dr vinyl:
Braambergstraat 20 -8000 Brugge Belgie

Mijn favo plek: Ze hebben er zowat alle stijlen, en zullen zich niet focussen op 1 genre. rock pop house techno drumnbass hiphop reagea lounge en alle andere stuff is er op vinyl te vinden. Hij heeft ook een Uitgebreide 2dehands catalogus waar er soms echte hard to finds tussenzitten... Aangezien hij zich niet focussed op 1 stijl zal hij ook niet alles hebben uit die stijl, maar dan kan je natuurlijk nog altijd bestellen....
3 etages muziek

BC records:
Braambergstraat ?? 8000 Brugge Belgie

Duidelijk een technoshop, hebben zeer veel techno en aanverwanten, en een heel klein beetje house. Leuke shop, waar je als technofreak toch echt eens moet binnenwandelen..

Deze avond edit ik mn post en voeg in nog 3 shops in gent toe...

edit: krijg hier een idee: ik heb nog webspace waar ik niets mee doe, ik gooi al jullie posts ivbm shops daar op 1 mooie pagina, wordt aan gewerkt.... deze avond..

Yalopa wijzigde dit bericht 14-09-2003 17:39 (9%)

You don't need eyes to see, you need vision

2000 posts is gewoon te veel.

En ik kon zo snel geen online user vinden, dus heb ik hemzelf maar ff geopend :)
Platenzaak: Rhytm Import Utrecht,

Wordt in de lijst van platenzaken als slecht betiteld, echter ik heb er goede ervaringen mee. Ik ga er vooral heen voor funky en groovy house, wat zij veel in hun assortiment aanbieden. Wanneer ik wat wil luisteren krijg ik een stapel aangerijkt, welke onder het luisteren door de verkoper wordt aangevuld met plaatjes die hij tegen komt waarvan die denkt dat die interessant zijn voor mij.
Verder stijlen heb ik niet veel op gelet dus kan daar geen goede mening over geven.

Online bestellen doe ik altijd bij www.recess.nl goede service en betrouwbaar.
Als ik in de winkel platen koop dan bij Dance drugstore in Arnhem (Walstraat nmr?), persoonlijk vind ik dit echt een toppie zaak. Eigenlijk wel alle stijlen, veel hardcore, hardhouse, ambiemt acid. Techno valt een beetje , ze gaan daar meer voor het hardere beuk werk ;) Zaak is van Hennie V en Elke K, ik weet niet of jullie ze kennen, ze draaien vooral acid/ ambient.

Verder heb je in Arnhem ook in de Walstraat Ultimate Records zitten, dit was eerst Attalos rec. Echt een zeer mooie zaak, op zich wel leuke platen, alleen het personeel daar is echt kut. Nog nooit zo'n stelletje onbehouden boeren gezien ;)

In deventer heb je nog Walk-inn zitten in het centrum, adres weet ik zo niet meer. Daar staan ook twee bakken met platen, maar die toko stelt weinig voor.

Mijn specs Rockford Fosgate Power

voor de hardcore platenkoper: www.vinylshop.com verzorgd door Rige Entertainment. Heb hier al menig plaatje gekocht en altijd snelle en goede service.
Als je het in de startpost wilt hebben, moet je me mailen :)
Less is more!

Ok ik ben bezig met een standaard layout voor die pag, ik voeg er dan meteen jullie bijdragen aan toe, check deze avond maar hier voor de url met de eerste shops, Lampje kan je mijn pag dan ook in de TS zetten? (ik zal je mailen)

Ik had even een vraagje.
Ik heb zelf grote liefde voor muziek daarom wil ik eerst even softwarematig bezig met mixen achter de pc voordat ik het echte spul ga kopen. Kortom wie weet een erg goed dj programma op voor de pc?

Relax, we understand j00

quote:
Xiqum schreef op 14 September 2003 @ 19:14:
Ik had even een vraagje.
Ik heb zelf grote liefde voor muziek daarom wil ik eerst even softwarematig bezig met mixen achter de pc voordat ik het echte spul ga kopen. Kortom wie weet een erg goed dj programma op voor de pc?
Tot nu toe nog geen tegengekomen. Jadjong echter kan aardig goed met BPM studio overweg...
quote:
Lampje schreef op 14 September 2003 @ 18:32:
Als je het in de startpost wilt hebben, moet je me mailen :)
Volgende keer doe ik dat dus weer :7 :P

Flake wijzigde dit bericht 14-09-2003 19:18 (20%)

Toevallig iemand die de naam van deze sample weet?

quote:
Vash schreef op 14 September 2003 @ 19:18:
[...]
Tot nu toe nog geen tegengekomen. Jadjong echter kan aardig goed met BPM studio overweg...

Ik voel me vereerd 8-)

BPM studio is, waneer je de toetsencombinaties gebruikt, vreselijk simpel en goed. Het werkt als een normale cd-speler en wanneer je gebruik maakt van een externe mixer mis je niks tegenover een echte cd-speler. Nadeel is wel dat je voor de prijs van BPM studio een leuke dubbele cd-speler kunt halen met een hele zooi bijbehorende cd's.

quote:
JasperT schreef op 14 September 2003 @ 19:37:
Toevallig iemand die de naam van deze sample weet?

Bad Habit Boys - Weekend

Dat was wel heel moeilijk hoor, als je de sample luistert dan hoor je het al. 8)7

28 days... 6 hours... 42 minutes... 12 seconds. That... is when the world... will end.

Reg. datum: 18 juli 2001

quote:
leffe_blond schreef op 14 September 2003 @ 17:34:

Dr vinyl:
Braambergstraat 20 -8000 Brugge Belgie

Mijn favo plek: Ze hebben er zowat alle stijlen, en zullen zich niet focussen op 1 genre. rock pop house techno drumnbass hiphop reagea lounge en alle andere stuff is er op vinyl te vinden. Hij heeft ook een Uitgebreide 2dehands catalogus waar er soms echte hard to finds tussenzitten... Aangezien hij zich niet focussed op 1 stijl zal hij ook niet alles hebben uit die stijl, maar dan kan je natuurlijk nog altijd bestellen....
3 etages muziek

Ik ben hier vrijdag geweest, mn eerste plaatjes gekocht :) Wel een leuk zaakje inderdaad, al kom ik alleen op de begane grond want daaronder en daarboven is niet echt mijn muziek en ook wat te oud :)
Ik was op zoek naar wat groovy funky dingen maar heb niet echt wat gevonden, ik denk dat ik voortaan maar online moet kopen want ik ken nog geen een label en artiest enzo :)

quote:
jadjong schreef op 14 september 2003 @ 19:43:
[...]

Ik voel me vereerd 8-)

BPM studio is, waneer je de toetsencombinaties gebruikt, vreselijk simpel en goed. Het werkt als een normale cd-speler en wanneer je gebruik maakt van een externe mixer mis je niks tegenover een echte cd-speler. Nadeel is wel dat je voor de prijs van BPM studio een leuke dubbele cd-speler kunt halen met een hele zooi bijbehorende cd's.
Wie heeft het over de prijs O-)

Less is more!

Ok ik heb een begin gemaakt, houd ik het zo? iig wil ik nu jullie shops hebben (met wat info) om hier het overzicht te houden kan je mailen naar mij (zie pag) ....

owja ik ben geen designheld dus het is nog wat kaal maar sugesties voor kleurtjes mogen altijd, anders kleur ik het zelf wel wat op...

http://users.skynet.be/wg/dj/shop.htm

MM- Ik was daar ook, mischien hebben we zelfs een praatje gemaakt :p ..

Yalopa wijzigde dit bericht 14-09-2003 20:06 (65%)

quote:
leffe_blond schreef op 14 September 2003 @ 20:01:
Ok ik heb een begin gemaakt, houd ik het zo? iig wil ik nu jullie shops hebben (met wat info) om hier het overzicht te houden kan je mailen naar mij (zie pag) ....

owja ik ben geen designheld dus het is nog wat kaal maar sugesties voor kleurtjes mogen altijd, anders kleur ik het zelf wel wat op...

http://users.skynet.be/wg/dj/shop.htm

MM- Ik was daar ook, mischien hebben we zelfs een praatje gemaakt :p ..
Gewoon beetje oefenen in fotoshop met dreamweaver mx, vergt wel veel werk misschien iets te veel.

quote:
Xiqum schreef op 14 september 2003 @ 19:53:
[...]

Wie heeft het over de prijs O-)
Als jij me een link geeft waar ik een cd-speler kan downloaden dan hoeft het inderdaad niet veel te kosten.

quote:
jadjong schreef op 14 September 2003 @ 20:14:
[...]

Als jij me een link geeft waar ik een cd-speler kan downloaden dan hoeft het inderdaad niet veel te kosten.
Ik had het over een software matige cd speler :Y)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws