Hoofdcategorieën
Topicacties

Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Backups al geregeld?

Talin: Volgens Google heeft die LMG5278XUFC-OOT van je de verkeerde pinout, ik zie namelijk 8 UD/LD pinnetjes in de pinout staan ipv aparte R/G/B pinnen. Misschien dat hier ooit nog een driver voor komt (is afaik in principe wel mogelijk) maar nu gaat 't nog niet werken.

Ik heb mijn LCD gemaakt om aan een Linux-bak te hangen, en omdat Linux ook mijn main OS is zal ik daar alles voor developpen. 16 kleuren moet onder Windows werken, de net-ontdekte 256 kleurenmode is iets waar drivers voor geschreven zullen moeten worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Reg. datum: 08 maart 2003

* Rein_stein gaat eerst laptop vinden..

wie heeft er nog 1?? :P

Reg. datum: 19 april 2003

helaas rein, de meine ligt uit mekaar :( en laten we maar niet beginne aan de andere laptops hier in huis.

er is vast wel en laptopje te koop ergens die kapot geacht word voor 2 tientjes :P

wij hebben ook een systeem draaien onder linux, das onze video recourder. ik zou natuurlijk zelf van plexiglas een nieuwe kast kunnen maken met een beeldscherm ingebouwd, zou wel stoer zijn (is een mini itx m9000 van via).

maarjah, ik heb dus een oude vaart gevonden, aleen ook daar word ik niet echt wijzer van 8)7 , hij heeft namelijk 2 van die mannelijke connectors op het bordje, 1 van 20 pinnen (j18) en 2 van 33 (j7 en j13) onder die van j7 staat MPEG CONNECTOR is dat de ene die ik mot hebben?

Reg. datum: 26 december 2000

wat je moet vinden is een vga feature connector, maar die naam staat er maar zelden bij. te herkennen aan de 26 pinnetjes, niet meer, niet minder tenzij het een of andere compatibele connector is maar dan zal je zelf de pin-out moeten vinden en dat zal niet al te makkelijk zijn denk ik ;)

hm.... jah..... met een multi meter kom je ook niet erg ver, mischien een paar koper vaatjes waar de spaning door loopt, wel altijd hanig natuurlijk.

ok, ik heb even beter naar mijn bortje gekeken, en zach dat connector j13 bestaat uit 1 deel van 26 pinnen, 1 deel van 2 lege, en 1 deel van 6 pinnen.

als ik alle nummertjes en lettertjes opgoogle kom ik nergens op een plaats waar de pinout genoemd word, of alle kaarten hebben de zelfde pinout configuratie, of ze hebben allemaal verschillende (duh... leker heldere zin 8)7 )
ik zal dus een beetje moetten experiementeren met de combinaties.

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
Cutie schreef op 25 August 2003 @ 17:33:
ik heb slecht nieuws Sprite_tm, de VGA feature connector kan alleen in 8-bit werken op niet-geaccelereerde (standaard VGA) driver zoals je hier kan lezen. bij acceleratie (vanaf 16-bits) zal de VGA feature connector uitgeschakeld zijn. Er zijn echter wel andere VESA bussen die dit wel ondersteunen, namelijk de VAFC (80-pins 32 bit) en de VMC (68-pins 32 bit) bussen.
van de VAFC bus vind je hier een pinout, van de VMC bus hier

de VMC bus is een zuiver digitale bus dus vrij nutteloos voor onze tft schermen, de VAFC bus ziet er echter uit als gewoon een uitgebreide VGA feature bus, nu enkel nog kaarten vinden die deze connector hebben. en misschien is die S3 34-pins bus ook interessant als deze echt 16-bit is, ik hoop dat we er ooit een pinout van vinden.

De VAFC ziet er misschien qua aansluitschema uit als verlengde VESA feature connector, maar fysiek is het een heel ander beestje. Ik heb hier eentje gevonden aan boord van een Compaq QVision 2000 kaart (2MB PCI met Matrox Atlas chip uit 1994) en het ziet er meer uit als een SCSI SCA connector - 80p HD dus.

Deze kaart heeft vermoedelijk een wat brakke RAMDAC (het beeld 'wiebelt'), maar is allicht voor testdoeleinden geschikt. Ik heb zelf geen tijd (en ook niet de soldeerskills om met HD connectors aan de haal te gaan) om hiermee bezig te zijn, maar ben meer dan bereid deze kaart te doneren (Sprite_tm, Cutie, of iemand anders die hier serieus mee aan de slag wil, geef me je email adres en ik stuur het op)

Geniale SMS van vriendin: "Sinds wanneer lag dat zeewier in de magnetron?"

het probleem is dat we een systeem willen verzinnen dat voor veel mensen bruikbaar is, en die VAFC connector is nu eenmaal bijna niet te vinden. wat natuurlijk wel een voordeel is, dat is dat als we hiervan een 24-bit signaal kunnen aftappen, dat dit dan meteen in RGB is (8 bits per kleur) en niet indexed color, in theorie kunnen we dan 512 kleuren van die 24-bits kleuren gebruiken.

en @mi hoen, dat 26-pins stuk is idd een VGA feature conenctor, da klein stukje dat er nog bijkomt is gewoon een uitbereiding van de fabrikant, van de vga feature connector zal je heus wel een pinout vinden. ik heb trouwens gezien dat de pinnetjes op je LCD wel genummerd zijn, er staat een 1 aan de ene kant en een 30 aan de andere kant, ik veronderstel dat je de rest gewoon ff zelf moet tellen. op die vesa connector zal zelfs waarschijnlijk enkel pin 1 aangeduid staan. succes ermee :9

Cutie wijzigde dit bericht 27-08-2003 09:35 (40%)

Reg. datum: 30 oktober 2000

quote:
die VAFC connector is nu eenmaal bijna niet te vinden.

Bij de invoering van AGP is deze connector komen te vervallen. Waarom weet ik niet.
Op oude S3-achtige PCI videokaartjes (2/4MB) zitten ze nog gewoon, je moet wel even opletten dat ze aangeschakelt staan. In sommige gevallen staat de connector gewoon uit.
Er was destijds wel gewoon wat (DOS) software om hem aan te zetten.

Als mbv een ram een indexedRGB->rgb convertor zou willen maken zou je een stukje DualPort SRAM kunnen gebruiken. Aan de ene kant kan je de gewenste conversiedata invoeren en aan de andere kant kunnen de data/adreslijnen tegelijkertijd gebruikt worden door het scherm/VESA-bus.
Ze zijn misschien wel een beetje schaars maar ze zijn heel simpel qua opzet. mbv de printerpoort met wat logische IC's (bv 8255 = 24bit-IO poort) moet zo'n dualport-sram wel makkelijk te vullen zijn met de gewenste data.

Moderator PMG/VB/OH
say Baah

quote:
_bas_ schreef op 27 August 2003 @ 09:45:
[...]

Bij de invoering van AGP is deze connector komen te vervallen. Waarom weet ik niet.
Op oude S3-achtige PCI videokaartjes (2/4MB) zitten ze nog gewoon, je moet wel even opletten dat ze aangeschakelt staan. In sommige gevallen staat de connector gewoon uit.
Er was destijds wel gewoon wat (DOS) software om hem aan te zetten.

Volgens mij zijn dat echt geen VAFC connectors. Op die oude S3 type gevallen zitten juist 34p connectors, zeker geen 80p (80p 'normaal' zou zowat even lang zijn als zo'n videokaart :o )

En zoals ik al eerder postte, de 34p is vrijwel zeker een superset van 26p, maar dat maakt het nog geen VAFC.

ik heb dus het volgende: het scherm heeft van zichzelf 30 pinouts, dan komt er een 2e printplaatje waardoor het er 26 worden, vervolgens zit er zo'n micro flatcable aan die weer 30 adertjes heeft 8)7 maar niet aan de enekand, daar ik het gewoon 26, en als ik ga kijken welke er de power suply leveren zijn het er gòg meer :S

ik ben benieuwd hoe TM die flatcable heeft bevestigd, want om de mm zit zo'n pin, verder geen probleem om te solderen, maar wel een paar uur extra zweten. :9

ik was in eerste instantie van plan om bij de telec een female printplaat connectortje te kopen zodat ik alles in 1 keer kan solderen, en het is wat makkelijker, maar dat kan nu niet meer, ik zal dus de stroom ergens anders vandaan moeten halen denk ik.

het enige waar je naar moet kijken is de pinout op de pcb van de lcd zelf, de rest moet je maar uitzoeken met een multimeter, njoy ^^

ik heb nu de 15 pinouts lopen soldeen aan de hand van die tabel die ik eerder heb gepost, aleen mot ff weten welke van de 3 tabellen uit TM's post ik moet gebruiken (video feature pins)

ik heb een diamond multimedia uit 1996, en daarop zit een eerder genoemde s3 chip

Backups al geregeld?

quote:
mi hoen schreef op 27 augustus 2003 @ 15:16:
ik heb nu de 15 pinouts lopen soldeen aan de hand van die tabel die ik eerder heb gepost, aleen mot ff weten welke van de 3 tabellen uit TM's post ik moet gebruiken (video feature pins)

(Ff snel, moet zo weg) mi hoen: Kans van 99.5% dat je de eerste moet gebruiken. En als je mijn naam wilt afkorten, maak er dan aub Sprite van (of gebruik het begrip TS, van TopicStarter), ik liep me al 2 posts af te vragen wie je nu bedoelde ;)

Over die 80pins connector: Mmm, interessant, maar ik heb 'm zo 123 niet nodig, ik vind het kewl genoeg als ik 256 kleuren kan krijgen. Ik denk dat je em beter kan doneren aan iemand die een LCD met bijvoorbeeld 6 of 8-bits kleureningangen heeft en hiermee aan de slag wil. Dank voor de goede wil tho'. _o_

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Poehé
Reg. datum: 02 juli 2003

Ik durf het bijna niet te vragen, maareh, is de DVI connector mogelijk niet de uitkomst???
Bug-racing... Found:new Y2kbug
Reg. datum: 27 februari 2001

Knap gedaan Sprite! _/-\o_

Ik zat zelf de laatste tijd te puzzelen met de feature connector om een TV-out te maken... :+
en dan weer TV-in voor t schermpje... Maar deze oplossing is leuker!!!
Misschien dat je nog iets kunt doen met de 15-polige connector zit op zo'n Matrox Millennium II kaartje... (ik zag die ergens in deze thread genoemd worden :+

Heb trouwens ook nog een Tseng ET4000 kaartje met naast de feature connector een 50-polige IMAGE PORT :) (is dat wellicht bruikbaar?)

JongLicht: Fotoclub voor jongeren | There is at least one solution for your computer problem... (if not more)

Reg. datum: 21 juli 2002

Zou het niet een idee zijn om een lijst met laptops te maken die wel een goed aanpasbaar lcd hebben?

Alles is terug te redeneren naar 4

Moderator PMG/VB/OH
say Baah

quote:
Steef1983 schreef op 27 August 2003 @ 23:02:
Zou het niet een idee zijn om een lijst met laptops te maken die wel een goed aanpasbaar lcd hebben?
Kijk eens achter die link waar Sprite_tm zijn pinouts vandaan heeft, daar staat al een goede lijst. Daarin alles met discrete R/G/B bits is in beginsel geschikt :)

Reg. datum: 02 april 2002

ff een vraagje misschien al gevraagd en beantwoord.
waarom is het niet mogelijk iets te verzinnen dat een laptop lcd scherm aangesloten kan worden op en 15 polige standaard video connector ? :?

Grz. Gizmor

Backups al geregeld?

Gizmor: Omdat daar analoge signalen op staan en omdat daar de pixelklok mist. Het kan wel, maar dan heb je 3 vrij rappe A-D-converters nodig (=duur) en een aparte pixelclock-maak-unit. Het geheel aan de VESA-feature-connector hangen is makkelijker, zeker als kwaliteit toch niet zoveel boeit (statusschermen e.d.), en met de juiste software kunnen we ongeveer hetzelfde resultaat (of beter omdat je de analoge stap overslaat) krijgen.

ik denk dat de kwaliteit nu optimaal zal zijn, aangezien die schermen toch maar 256 kleuren kunnen, en we ze digitaal aansturen, beter kan niet denk ik

bedankt voor je antwoord sprite _/-\o_

ik heb zelf ook nog ff verder gezocht op inet en ben het volgende tegen gekomen ik zag dat sprite het had over de rgb, hsync en vsync nou heb ik een kabel gevonden op inet bij een elektro bedrijfje die van rgb naar 15 polige aansluiting gaat. ;) maar zou dat kunnen werken.

hier nog ff een plaatje.
http://www.tissink.nl/producten/p1107_9011A.jpg

Gizmor wijzigde dit bericht 28-08-2003 12:52 (13%)

Grz. Gizmor

Reg. datum: 21 juli 2002

Dit is analoog
Display is Digitaal

Dit gaat niet samen

Toch :?

Alles is terug te redeneren naar 4

Reg. datum: 10 december 2002

klopt.. deze kabel heb ikzelf ook al eens gemaakt..ook heb ik al eens geprobeerd om de vga ansluiting te gebruiken om een laptopscherm aan te sturen.dat krijg je dus gewoon niet aan de praat.het enige zijn strepen en balken.ook begint de scherm dan vreemde vlekken te vertonen die telkens sterker worden.lijkt op oversturing...

die kabel is gewoon voor monitors die 5 bnc connectoren hebben ipv een gewone vga connector. de signalen zijn dus nog steeds analoog, terwijl wij digitaal 3 bits per kleur nodig hebben. overigens is er nog steeds geen dotclock aanwezig op die kabel. die kabel is dus gewoon een andere mannier van aansluiten van de signalen die ook in de gewone 15-polige connector te vinden zijn.

en zoals houthakker eerder zei om dus de DVI aansluiting te pakken van een vrij nieuwe videokaart is digitaal toch??
Dan zou je dus misschien een DVI Monitor kabel kunnen gebruiken die eraan fixen.

Gizmor wijzigde dit bericht 28-08-2003 16:46 (30%)

Grz. Gizmor

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: