Hoofdcategorieën
Topicacties

Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Moeaaah
Reg. datum: 03 februari 2001

Bij veel oude schermen heb je zowieso dat ze maar 8 bit zijn. De toshiba laptop die ik heb kan maar 256 kleuren aan op zijn scherm.
Dus dit is ook nog een puntje om op te letten.

wortelsoft wijzigde dit bericht 25-08-2003 22:04 (61%)
Reden: Ik moet toch beter de linkjes volgen in de bovenstaande stukken, dus linkje maar weer weg gehaald.

Backups al geregeld?

Als je een VAFC-bus kan vinden dan denk ik dat je idd gewoon kan doornummeren (r aan P0-P7, g aan P8-P15, B aan P16-P23), alleen ik heb hier al mijn (6) videokaarten bekeken en ik kan geen enkele VAFC-connector vinden. Jammer dat die bus nooit veel gebruikt is, hij zou ideaal zijn voor ons doel.

K, 16 bit is dus completely out of the question (waarschijnlijk behalve op heeeeel oude videokaarten met een externe RAMdac met 8bit datapad) maar zou 8bit haalbaar zijn? Hetgeen wat je namelijk kan doen is de R, G en B-ingangen van je scherm rechtstreeks aan de standaard 8bit VESA connector hangen (je krijgt dan 3 bit voor rood en groen en 2 voor blauw bijvoorbeeld) en dan een driver schrijven die ervoor zorgt dat er maar van 1 fixed palette gebruik gemaakt wordt... Nadeel is wel dat er drivers geschreven moeten worden. (tho ik iig de Linux framebuffer driver en/of SVGALib wel wil aanpassen, ik ga m'n klauwen echter niet branden aan Windows drivers)

Stel dat er drivers geschreven worden kunnen we trouwens alle LCDs met 8-bit ingang wel aansluiten: de interface hebben we, we moeten alleen nog zorgen dat de kleurtjes omgezet worden van R/G/B naar whatever het display wil vreten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Reg. datum: 26 december 2000

quote:
Hier een stukje van diamond (in het duits) waarin staat dat de gewone vesa connector alleen 8 bit te gebruiken is. Als je een beetje duits kan een interresant
verhaal

http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featured.doc

Engelse versie gevonden
http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featuree.doc

proficiat Wortelsoft je hebt exact hetzelfde document gelinked als ik in het bericht boven het jouwe |:(

quote:
tho ik iig de Linux framebuffer driver en/of SVGALib wel wil aanpassen, ik ga m'n klauwen echter niet branden aan Windows drivers
_/-\o_ Excellent! die tft was toch sowieso bedoeld voor m'n linux bak _/-\o_

;(. Kan een beetje programmeur een windows driver schrijven die er voor zorgt dat je de desktop uit kan breiden met een 16 kleuren scherm of is dat erg complex?

"Firstly you need to aim beyond what you are capable of."

het probleem is vooral dat de driver in niet-geaccelereerde modus moet werken, volgens mij zijn alle drivers in windows xp geaccelereerd, dus je zal zowieso windows 98 ofzo moeten gebruiken en daar kan je steeds 16 kleuren kiezen met de standaard vga driver

je zal dan een pci-kaartje kunnen gebruiken als secundaire kaart

Cutie wijzigde dit bericht 25-08-2003 22:37 (12%)

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Cutie schreef op 25 augustus 2003 @ 22:36:
het probleem is vooral dat de driver in niet-geaccelereerde modus moet werken, volgens mij zijn alle drivers in windows xp geaccelereerd, dus je zal zowieso windows 98 ofzo moeten gebruiken en daar kan je steeds 16 kleuren kiezen met de standaard vga driver

je zal dan een pci-kaartje kunnen gebruiken als secundaire kaart
Niet als uitbreiding van je desktop hoor. Multi-monitor werkt ook in Win98 alleen met 256 of meer kleuren.

Poehé
Reg. datum: 02 juli 2003

Correct me if i am wrong (ik ben niet op een flamewar uit)

Allemaal mooi en aardig, maar de meeste schermen zijn toch digitaal? Ik heb dit laatst nog geprobeerd met een Toshiba notebook, met sharp LCD. Tja, daar had ik dus een A/D convertor voor nodig, en die was zo duur, dat ik er een TFT-Scherm voor kon kopen. Die oude laptops hebben een analoge vga kaart, dus zijn de A/D convertors soms ingebouwd in het scherm, en dan heb je geluk. Als ik kijk naar de pinout die jij gebruikt, heb ik een beetje zwaar het idee dat het wel gewoon aan de vga poort kan, aangezien die ook gewoon rgb + return signalen en H & V Sync heeft...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Video Graphics Array (VGA) HDD-15 Connector

HDD-15F  
Pin #1 RED 
Pin #2 GREEN 
Pin #3 BLUE 
Pin #4 Monitor ID Bit 2 
Pin #5 DIGITAL GND 
Pin #6 RED ANALOG GND 
Pin #7 GREEN ANALOG GND 
Pin #8 BLUE ANALOG GND 
Pin #9 not used 
Pin #10 SYNC RETURN (GND) 
Pin #11 Monitor ID Bit 0 
Pin #12 Monitor ID Bit 1 
Pin #13 HORIZ Sync 
Pin #14 VERT Sync 
Pin #15 not used

offtopic:
Ik heb wel een beetje ruw door dit topic heen gelezen

houthakker wijzigde dit bericht 25-08-2003 23:12 (23%)

@W3ird_N3rd
hmmm dat wist ik niet, geen ervaring mee eigenlijk, maar op windows xp is het sowieso onmogelijk imho

@houthakker
we hebben het wel degelijk over digitale tft schermen hoor, maar dan van het type waarbij de pixeldata onderverdeeld is in RGB componenten, elk met een bepaald aantal bits, op de meeste van die oude schermen zijn dat 3 bits per kleur, modernere schermen hebben er meer (om zo 16 en 24-bit kleuren te realiseren). Die bits worden dan parallel verstuurd begeleidt door een pixelclock. Dit is het enige digitaal signaal dat ook op sommige gewone videokaarten te vinden is, op die vga feature connector.
daardoor kunnen we andere schermen met een ander soort digitale interface niet aansturen met een gewone videokaart.

Cutie wijzigde dit bericht 25-08-2003 23:23 (77%)

Poehé
Reg. datum: 02 juli 2003

quote:
Cutie schreef op 25 August 2003 @ 23:12:
hmmm dat wist ik niet, geen ervaring mee eigenlijk, maar op windows xp is het sowieso onmogelijk imho

Volgens mij kun je met F8 winxp in vga modus laten draaien, en/of je kunt met msconfig tablad boot.ini voor "/basevideo" kiezen, volgens mij krijg je dan 16 kleuren. (ik heb met win2k al eens 2 kleuren voor elkaar gekregen :X).

En anders heb we namelijk ook nog de mega oplossing nummer 3;

Scitech Display Doctor!
Backups al geregeld?

Yay, ik heb 256 kleuren aan de praat! (excuses voor de brakke webcam pic)
http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/kleuren.jpg
Dit is btw alleen nog maar een proof-of-concept QuikBasic progje, maar het geeft aan dat het in principe kan werken. Ik heb nu btw 3 bit voor rood, 3 bit voor groen en 2 bit voor blauw. Het moet iig betere resultaten kunnen geven dan met 16 kleuren, maar er is dus wel softwarematig een aangepaste driver nodig die de kleuren van 16 of meer bit RGB omrekent in 8-bit non-palletized RGB.

Ik zal een dezer dagen eens in de source van de Linux framebuffer driver duiken om het idee ook daar te implementeren. Als ik daar klaar mee ben zal ik de patch wel posten. De windows-driver hoeft btw an sich ook niet moeilijk te zijn afaik: de beste optie lijkt mij 'iets' te schrijven wat op de een of andere manier Windows forceert het goede pallette te gebruiken en je bent klaar.

Houthakker: Correcten zal ik. Als je nou eens dat stuk aan text wat men ook wel een startpost noemt, doorleest, zie je dat het al gelukt is. Bovendien gebruiken we niet de standaard VGA-uitgang (waar idd analoge signalen opstaan) maar de Vesa Feature Connector (die wel digitaal is). Conclusie: Foei! Volgende keer beter lezen voordat je post!

Sprite_tm wijzigde dit bericht 25-10-2007 13:20 (20%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

ziet er veelbelovend uit sprite_tm, keep up the good work

btw ik merkte zonet op dat de linkerkant van je beel niet uitgelijnd is op de linkerrand van het display, is dit te voorkomen of zal het altijd zo blijven denk je? het scherm is dan al niet al te groot, het zou spijtig zijn om nog actieve ruimte te verliezen aan zwarte banden

en @houthakker, je kan idd windows in lage kleuren draaien maar ik denk dat het zijn bedoeling was om de tft op 16 kleuren te laten draaien, maar TEGELIJK wel 16 of 32 bits kleuren op zijn primair scherm, en daar knelt volgens mij het schoentje. In "gewone" modus werken die 16 kleuren niet en in vga compatibilty werken die 16 of 32 bit kleuren niet

Cutie wijzigde dit bericht 25-08-2003 23:28 (35%)

Backups al geregeld?

Dat zou in princiepe een kwestie moeten wezen van een vertragingslijntje in het HSync circuit, of een softwarematige aanpassing van de display timings. Hier ga ik echter pas mee bezig als ik het voor de rest goed kan laten werken, of misschien dat ik het aan iemand anders overlaat, zo'n enorm probleem is het namelijk op zich niet.

meester
Reg. datum: 08 oktober 2000

Ik heb iets misschien voor je gevonden.
http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featuree.doc

De tekst onder het plaatje geeft volgens mij een zoekrichting aan (ik las ergens anders een summary van VESA, daar had men het over: 8-, 16- en 32- bits functionaliteit)

Hier pin 18 >
http://inf33-www.informat...ial/eprmhtml/eprm/268.htm

Brothar wijzigde dit bericht 26-08-2003 00:05 (17%)

eagle

*sigh* hier gaan we weer, als je nu even de andere reacties had gelezen had je gezien dat die tekst al twee keer gelinked is......

en over die pin 18, wat is daar zo bijzonder aan? dat is de pixel clock

quote:
Sprite_tm schreef op 25 August 2003 @ 23:28:
Dat zou in princiepe een kwestie moeten wezen van een vertragingslijntje in het HSync circuit, of een softwarematige aanpassing van de display timings. Hier ga ik echter pas mee bezig als ik het voor de rest goed kan laten werken, of misschien dat ik het aan iemand anders overlaat, zo'n enorm probleem is het namelijk op zich niet.
And there was hope _O_

"Firstly you need to aim beyond what you are capable of."

Sprite_tm, heb je er al eens aan gedacht om het 256-kleuren probleem gewoon in hardware op te lossen? Wat we eigenlijk moeten doen is de 8-bit indexed kleuren om zetten in 9-bits RGB. Met een beetje logische elektronica zal het niet gewoon lukken, maar toen dacht ik plotseling aan geheugenchips. In de display modus van 640x480@60Hz is de pixelclock iets minder dan 20MHz geloof ik dus hebben we geheugen nodig dat minder dan 50ns nodig heeft voor een read cycle. Daarmee verliezen we meteen al alle vormen van ROM chips, die zijn gewoon veel te traag (100-300ns). Wat wel interessant zou zijn is RAM geheugen, wat makkelijk te vinden is met read cycles van onder de 20ns. Omdat we 9 bits nodig hebben zouden we wel 16-bits ram moeten hebben, maar dat lijkt mij geen probleem. Dan moeten we er enkel nog een microcontroller bijgooien die het 256-kleuren pallet in de RAMchip schrijft bij boot-up.

wat denk jij ervan? Dan kun je misschien ook een jumpertje voorzien om het pallet te selecteren want dit is platform-afhankelijk (256 kleuren palet is verschillend op Windows, Mac en unix althans de laatste 40 kleuren, de eerste 216 zijn vast, de zogenaamde web-safe colors)

Backups al geregeld?

Mmmm, ik denk dat dit in een aantal gevallen het probleem wel oplost, echter in niet alle gevallen. Van X-windows weet ik iig vrij zeker dat 'ie kleuren dynamisch alloceert zodra een programma erom vraagt (en dus het hele palette niet vast staat), ik kan me haast niet voorstellen dat Windows wel zoveel vaste kleuren heeft... (Kan best, beetje domme MS in dat geval)

Onder Xwindows en Linux enzo valt het probleem zowiezo wel softwarematig op te lossen (1 lookuptabelletje inplaats van de aanwezige palette-lookup-code in de source zetten) alleen in niet-open-source-ossen wordt het iets lastiger....

Maar als je gelijk hebt over die 216 kleuren is het idd wel een oplossing: de Windows-gebruikers kunnen er een RAMmetje tussendumpen (jammer idd dat ROM niet zo snel is :/ ) en de Linux-gebruikers kunnen het met een softwarepatch doen.

Reg. datum: 19 april 2003

ok, echt een geweldig onderwerp :*) , ik ben net zelf ook begonnen, maar begrijp er echter geen donder van (jah, alle posts gelezen en verder research gadaan op eio.com en andere sites.

ik hoop in deze topic ook een beetje hulp te krijgen van anderen, helaas zal het in mijn eentje nooit gaan lukken (n00b op het gebied van software programering, gevorderd in soldeertechnieken).

ik ben in het bezit van een SANYO lm-be53-22nek 8'' schermpje. netjes uit een compaq 486 GEMOLT.

pin outs heb ik al gevonden op deze site : http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm (but my first problem ocurd) ik weet nou wel welke pin naar welk contact punt moet, maar niet welk contact punt op het lcd welk contactpunt is 8)7 staan namelijk geen nummers ofsowiets bij.

power invertertje zit er ook in en ik neem aan dat ik die gewoon nog kan gebruiken? (lol, high voltage :9 )

ik heb begrepen van enkele sites dat je een vga controler oid. nodig hebt om het scherm aan een normale vga poort te bevestigen, welke nogal prijzig zijn, geen optie voor een sinds vandaag examen leerling.

mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ;) ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)

als er belangstelling is voor fotows hoor ik dat en zal ze ergens plaatsen.

Reg. datum: 04 januari 2003

Ik zou nog niet eens de hsync en vsync op de vesa connector kunnen vinden :)

Not a mini man.
Reg. datum: 09 maart 2001

Topicstarter: je bent GEWELDIG! Er lopen al zoveel mensen rond die hier mee bezig zijn... Thanx!

Very funny, Scotty ! Now beam down my clothes !

Reg. datum: 21 juli 2002

quote:
mi hoen schreef op 26 augustus 2003 @ 17:57:
ok, echt een geweldig onderwerp :*) , ik ben net zelf ook begonnen, maar begrijp er echter geen donder van (jah, alle posts gelezen en verder research gadaan op eio.com en andere sites.

ik hoop in deze topic ook een beetje hulp te krijgen van anderen, helaas zal het in mijn eentje nooit gaan lukken (n00b op het gebied van software programering, gevorderd in soldeertechnieken).

ik ben in het bezit van een SANYO lm-be53-22nek 8'' schermpje. netjes uit een compaq 486 GEMOLT.

pin outs heb ik al gevonden op deze site : http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm (but my first problem ocurd) ik weet nou wel welke pin naar welk contact punt moet, maar niet welk contact punt op het lcd welk contactpunt is 8)7 staan namelijk geen nummers ofsowiets bij.

power invertertje zit er ook in en ik neem aan dat ik die gewoon nog kan gebruiken? (lol, high voltage :9 )

ik heb begrepen van enkele sites dat je een vga controler oid. nodig hebt om het scherm aan een normale vga poort te bevestigen, welke nogal prijzig zijn, geen optie voor een sinds vandaag examen leerling.

mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ;) ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)

als er belangstelling is voor fotows hoor ik dat en zal ze ergens plaatsen.

Een foto zegt meer dan 247 woorden en 1206 tekens :p (geweldig die Word woorden telling)

Als je een overzichtfoto maakt misschien herkent iemand wat

Steef1983 wijzigde dit bericht 26-08-2003 20:51 (3%)

Alles is terug te redeneren naar 4

is goed, komt in orde :D

(als je de search van google gebruikt kom je ook wel een aantal plaatjes tegen)

<gereserveerde ruimte>

www.picturetrail.com/got-pics/album1

mi hoen wijzigde dit bericht 26-08-2003 21:55 (15%)

quote:
mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)
mi hoen, dit zegt mij al dat je er inderdaad niet veel van begrijpt, vooral dat je hier parallelle poort vernoemt. een lcd aan de parallelle poort werkt alleen voor character-based LCD's waar dus enkel tekens naar verstuurd worden. Wat wij hier proberen doen is een LCD aansturen als gewone monitor, via een connector die op sommige videokaarten aanwezig is. als je, zoals je zelf beweert, alle posts gelezen had zou je dit moeten weten, en vooral ook dat je lcd hier op het eerste zicht helemaal niet voor geschikt is (kijk naar de aanwijzingen die sprite_tm geeft in zijn howto)
quote:
Je weet dat je een goed LCD te pakken hebt als je aparte, digitale ingangen voor rood, groen en blauw hebt. (in mijn geval 3 lijntjes voor elke kleur, dit kunnen er meer of minder zijn) Als je 4, 8 of 16 datalijntjes ziet staan gelabeld als 'ud', 'data' of meer niet meteen aan kleur refererende termen kan je het vergeten.

glory to the I.R.A.
Reg. datum: 19 december 2000

ik heb dit met aandacht vanaf de eerste pagina gevolgd .

en ik zie al licht aan het eind van de tunnel .

wat is het geval :

ik heb hier nog een paar dingen liggen ( al een tijdje , weggooien kan altijd nog )

2 oude IBM P1 laptopjes ( dus ook de LCD schermpjes )
een aantal Matrox kaarten ( stuk of 4 ) met dus de VESA header erop ( volgesn mij G500 weer 1 voor in et lijstje )
en ik kreeg laatst een kapot geachte LCD in handen , die dus helemaal nieuw is ( bleek naderhand )

dat LCD trok mn aandacht vooral omdat op pagina 2 iemand met een data sheet link kwam .
het is namelijk de Hitachi - LMG5278XUFC-OOT

ik zal zo eens kijken of ik wat foto's kan maken .

de Matrox kaarten hebben 25 pinnen , en het LCD heet mooi 15 pinnetjes en een apparte aansluiting van de CCFL .

ik zal er een dezer dagen eens met aansluiten beginnen .

rest mij nog een paar vraagjes :
- VGA kaart in de pc , LCD aansluiten en dan zou ie meteen al moeten werken ? zal ie niet tijdens et bootten gaan zeuren om een beeldschermaansluiting ?
of moet er op de gewone VGA aansluiting wel een beeldscherm zitten ?
en hoe is ie dan in te stellen ?( als ie werkt onder Windows ? )
zou het wel werken onder Windows ?
ik zie hier alleen ( of lees ik verkeerd ? ) Linux rondvliegen ?

Take me to the hospital!!!!

quote:
Cutie schreef op 26 augustus 2003 @ 21:29:
[...]

mi hoen, dit zegt mij al dat je er inderdaad niet veel van begrijpt, vooral dat je hier parallelle poort vernoemt. een lcd aan de parallelle poort werkt alleen voor character-based LCD's waar dus enkel tekens naar verstuurd worden. Wat wij hier proberen doen is een LCD aansturen als gewone monitor, via een connector die op sommige videokaarten aanwezig is. als je, zoals je zelf beweert, alle posts gelezen had zou je dit moeten weten, en vooral ook dat je lcd hier op het eerste zicht helemaal niet voor geschikt is (kijk naar de aanwijzingen die sprite_tm geeft in zijn howto)

[...]

ik heb inderdaat al eerder lcd schermen aangesloten via de paralelle poort, dit lukte prima met de benodigde software, dus dacht ik het kan nooit kwaad om het hier even te vragen, daar zijn forums uiteindelijk ook voor :D

EDIT: pics staan 2 posts naar boven

mi hoen wijzigde dit bericht 26-08-2003 21:59 (3%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: