Hoofdcategorieën
Topicacties

Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Ice cold...
Reg. datum: 21 september 2002

dit bewijst maar weer eens dat laptop schermen met gemak kunnen worden aangesloten op vga kaarten!

AMD athlon 2000+XP, 512mb DDR memory, ATI Radeon 9100 128MB, 80 Gb Western Digital, Philips 8x4x32 rw, samsung 8x dvd, 4x FireWire, 6x USB 2.0

Ice cold...
Reg. datum: 21 september 2002

Ik en mark10123 hebben allebij een Compaq c series 2930a gekocht. Nou zat er dus helemaal niks bij. Ook geen Ram en Rom modules. We zijn nu op zoek naar die dingen. En als we die modules niet kunnen vinden dan halen we het lcd eruit. Nou is dus mijn vraag heeft iemand al wel eens zo'n lcd hieruit geslooopt??? En heeft diegene hem ook werkend gekregen. In de search stond niks. En welk schema moeten we dan gebruiken?

.:modbreak:.
Ram/rom: daar is Vraag & Aanbod voor.
Lees de topicstart eens, met name de punten over schoonhouden van het topic.

euss wijzigde dit bericht 24-08-2003 21:20 (29%)

AMD athlon 2000+XP, 512mb DDR memory, ATI Radeon 9100 128MB, 80 Gb Western Digital, Philips 8x4x32 rw, samsung 8x dvd, 4x FireWire, 6x USB 2.0

Reg. datum: 26 december 2000

Ik heb net de tft uit een oude (486 100MHz) laptop gesloop en het blijkt een LG LC95VA01A te zijn, nu heb ik hiervan een pinout gevonden (thank god), namelijk op deze site. Nu zie ik daar echter geen aansluitingen voor vsync en hsync staan, de rest is wel makkelijk terug te vinden, is dit display bruikbaar denk je?

btw er staan nog pinouts voor veel andere lcd's op die site, hier vind je een lijst.

Backups al geregeld?

IceT: Neen, dit bewijst dat sommige laptopschermen, als je geluk genoeg hebt, aan een VGA-kaart te hangen zijn. En ik meen in de startpost gezet te hebben dat pinout/datasheetrequests hier niet horen. Zeker niet als het een gekopieerde startpost is van een gesloten (!) topic.

m-m-edit: even verduidelijkt voor toekomstige Ice-T's, vind je niet erg toch? :P

m-m wijzigde dit bericht 24-08-2003 21:19 (21%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Ice T schreef op 24 August 2003 @ 19:30:
dit bewijst maar weer eens dat laptop schermen met gemak kunnen worden aangesloten op vga kaarten!

Nou, "met gemak" :?

Je moet nog altijd solderen, voeding zelf uitzoeken en er komt zo te zien nog wel meer bij kijken. Als ieder LCD scherm nou dezelfde aansluiting had en je altijd dezelfde pinnen op dezelfde plaats met je feature connector kon verbinden en er voor de voeding ook een universele oplossing was, dan was het "met gemak" geweest.

Ik heb hier trouwens wel een redelijk aantal videokaarten liggen hier en heb eens gekeken waar er nog zo'n feature connector opzit voor wie ernaar op zoek gaat (er zit iig een 26 polige connector op, maar zoveel 26 polige connectors zijn er nu ook weer niet afaik ;)) :

Wel :

S3 ViRGE (2MB PCI)
Matrix Millennium PCI
Matrox G400 (16MB AGP)
3Dfx Voodoo 3 3000 AGP
Diamond Speedstar Pro VLB (Vesa Local Bus geval met Cirrus Logic chip, CL-GD5428-80QC-A)
Trident VLB geval welke momenteel in een computer zit, dus ik kan niet aflezen wat voor kaart het precies is

Niet :

Trident TVGA 9000A ISA (512KB)
S3 Trio3D/2x 8MB PCI
Diamond Viper 2 (S3 Savage 2000)
Club3D Radeon 9500 non-pro 64MB

Overigens imho een klein beetje jammer dat het niet verder dan 16 kleuren gaat. Ik zat al te denken aan simpelweg een 2de beeldscherm in Windows waar je dan b.v. mIRC op kon zetten, maar dat moet je dus anders aanpakken neem ik aan (op 16 kleuren werkt multimonitor namelijk niet onder Windows).

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 24-08-2003 21:26 (5%)

Backups al geregeld?

Cutie:
DTMG = FLM = VSync
HSync zie ik er niet tussen staan, je kunt eens proberen om die los te laten en dan kijken of je iig een stabiel beeld krijgt... beetje vreemd iig, misschien dat de pinout verkeerd is?

W3ird_N3rd: Dank voor de info! Mocht je het spul echt graag onder Windows hebben draaien: Je kan het geheel waarschijnlijk wel in 8-bit kleuren (=256 kleuren) mode draaien, alleen sla je dan het palette in de RAMdac over, wat erop neer komt dat je wel beeld hebt maar met heel funky kleuren, die je misschien zelfs niet bij kan stellen. Als dat geen probleem is, tho, kan je het zo runnen.

Dank M-M, ik hoop dat het idd zo duidelijk is.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 24-08-2003 21:41 (43%)
Reden: 8-*bit*-kleuren

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

zou het dan kunnen dat de HSync afgeleid wordt uit de VSync en DClk? lijkt mij logisch, of denk ik nu helemaal verkeerd? 8)7

veerboot met underscores

kijk :D dat zijn weer de leuke vorderingen op lcd gebied. Zouden de prijzen van 486 laptops meteen gaan stijgen? 8)7 . Nou, ik ga IIG wel in de gaten houden of ik ergens een oud laptopje op de kop kan tikken, lijkt me erg gaaf om eens mee te rommelen/prutsen. En en erg mooie startpost/how to!

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

mini cooper 1991
Reg. datum: 19 januari 2002

pinout voor LCM-5331-22NTK

OliverBB wijzigde dit bericht 08-12-2003 23:42 (164%)

Backups al geregeld?

Cutie: Mja, ik zit al te denken aan een mechanisme wat ervoor zorgt dattie de HSync compleet zelf bedenkt, of dat op die DTMG eigenlijk een combo van HSync/VSync moet hebben... Anywayz, je kunt het proberen als je zin hebt en het aandurft: hang het beeldscherm gewoon aan de VESA connector en vergeet de HSync even en post een pic van wat je als beeld krijgt.

_Ferry_: Hmmm.... Jammer dat ik niet in 'ouwe laptops' kan gaan beleggen... 8)7

Zeer vet! Dat aansluiten is nu wel te doen.. Maar het is voor mij alleen interessant als ik de lcd als uitbreiding van de desktop in windows kan gebruiken.. Is het niet softwarematig op te lossen? Windows kan dus zonder multi-monitor 16 kleuren draaien maar met niet?

"Firstly you need to aim beyond what you are capable of."

Reg. datum: 15 december 2002

Ik zou het ook graag zoals Got het zegt:
Als 2de monitor in windows @ 16bit 800X640

Being MAD doesn't hertz you... If ignorance is bliss, why aren't more people happy?

Reg. datum: 30 oktober 2000

quote:

Het is nog steeds niet echt volledig werkend onder windows. Maar desalniettemin het het wel leuk experimenteren.

Dat je 16 kleuren krijgt heeft gewoon te maken met het feit dat op de VESA bus de bitcodering voor elke pixel voorbij komt zeilen. Dit scherm pakt zijn RGB data in 3 bits per kleur. Deze zitten in de standaard mode op bit 0-2 van de VESA bus.
Een heel leuk gevonden toeval._/-\o_

Moderne (en ook oudere schermen) werken heel anders en helaas gaat het hiermee ook niet werken.
Je zou kunnen overwegen om te gaan solderen aan een oude Chips& Technologie videokaart. Die zijn namelijk hetzelfde als die in notebooks zitten.
Voor meer, zie een van de links hierboven.

Sommige hele :9~ schermen hebben een analoge RGB input en kan je zo op de 15pins VGA stekker aansluiten. Maar die zijn helaas duurder dan een komplete TFT.

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
W3ird_N3rd schreef op 24 augustus 2003 @ 21:23:
[...]

Nou, "met gemak" :?

Je moet nog altijd solderen, voeding zelf uitzoeken en er komt zo te zien nog wel meer bij kijken. Als ieder LCD scherm nou dezelfde aansluiting had en je altijd dezelfde pinnen op dezelfde plaats met je feature connector kon verbinden en er voor de voeding ook een universele oplossing was, dan was het "met gemak" geweest.
Het zou dan ook handig zijn voor als dit in de CME FAQ terechtkomt dat er een mini-FAQ 'hoe regel ik die voeding?' bijkomt, want dat is typisch iets waar mensen naar zullen vragen.
quote:
Ik heb hier trouwens wel een redelijk aantal videokaarten liggen hier en heb eens gekeken waar er nog zo'n feature connector opzit voor wie ernaar op zoek gaat (er zit iig een 26 polige connector op, maar zoveel 26 polige connectors zijn er nu ook weer niet afaik ;)) :

Wel :

S3 ViRGE (2MB PCI)
Matrix Millennium PCI
Matrox G400 (16MB AGP)
3Dfx Voodoo 3 3000 AGP
Diamond Speedstar Pro VLB (Vesa Local Bus geval met Cirrus Logic chip, CL-GD5428-80QC-A)
Trident VLB geval welke momenteel in een computer zit, dus ik kan niet aflezen wat voor kaart het precies is

Goed idee :)

* dion_b pakt z'n PCI VGA museum...

Wel:
ATi PCI Mach32 (Mach 32) 1/2MB PCI
ATi PCI Mach64 (Mach 64) 1/2MB PCI
Chaintech GP-6400 (Oak 64107 Spitfire) 1/2MB PCI
Compaq 006914-001 (S3 Virge/GX) 2MB PCI
Cornerstone ImageAccel 2C PCI (Cornerstone 9622) 2MB PCI
Diamond Monster Fusion (Voodoo Banshee) 16MB AGP
Diamond Stealth II 220 (Rendition V2100) 4MB PCI
Diamond Stealth 64 VRAM (S3 964) 2/4MB PCI
Diamond Stealth 64 2001 (S3 Trio64+) 1/2MB PCI
Diamond Stealth 2500 (Alliance AT24) 1/2MB PCI
Digimate FVGAP-S36EE (S3 Virge/DX) 2/4MB PCI
Genoa 8540 PCI (Cirrus Logic 5430 Alpine) 1/2MB PCI
Jaton Video107 PCI (Trident Blade 9880) 8MB PCI
Matrox Millennium II (MGA 2164) 4MB PCI
Paradise Bali32 (ARK 1000PV) 1/2MB PCI
SiS (?) 6215V2 (SiS 6215) 2MB PCI
SST 2064/5 (S3 Trio64) 1/2MB PCI
STB Horizon 64 (Silicon Image Falcon 64) 1/2MB PCI
Trident PM-P523 (TGUI 9440) 1/2MB PCI
Union TWN 7620 (Trident 9685) 1/2MB PCI
unknown (ALi ALG2301) 1/2PC PCI
Vtech P54CXJ (S3 Trio64V2/DX) 1/2MB PCI
quote:
Niet :

Trident TVGA 9000A ISA (512KB)
S3 Trio3D/2x 8MB PCI
Diamond Viper 2 (S3 Savage 2000)
Club3D Radeon 9500 non-pro 64MB

Niet:

Artist Graphics Netvision 2500i (3GA) 4MB PCI
A-Tek M32 (TNT2-M64) 32MB AGP
Diamond Edge3D 2200 (STG2000X) 1/2MB PCI
HP Visualise 4+ (HP Visualise) 18MB AGP+PCI
STB NitroDVD (Mpact2) 4MB AGP
unknown (S3 Savage4) 8MB AGP
unknown low profile (TNT2 Vanta) 16MB AGP

Arg, het is te laat 's nachts en ik ben in opsombui. Sorry. Conclusie die je duidelijk kunt trekken is dat zolang je niet een nieuwere el-cheapo of oudere zeer obscure kaart hebt is het zeer waarschijnlijk dat je zo'n connector hebt
quote:
Overigens imho een klein beetje jammer dat het niet verder dan 16 kleuren gaat. Ik zat al te denken aan simpelweg een 2de beeldscherm in Windows waar je dan b.v. mIRC op kon zetten, maar dat moet je dus anders aanpakken neem ik aan (op 16 kleuren werkt multimonitor namelijk niet onder Windows).
Misschien een totale lekensuggestie, maar in de pinout van de VESA connector zie ik Pixel Data 0 tem 7. Hier worden R0, G0 en B0 op PD 0,1 en 2 aangesloten, en worden R1, G1 en B1 samen op PD 3 aangesloten. Wat zou er gebeuren als je R1, G1 en B1 op PD 3, 4 en 5 zou aansluiten en R2, G2 en B2 samen op PD 6 :?

Geniale SMS van vriendin: "Sinds wanneer lag dat zeewier in de magnetron?"

quote:
Misschien een totale lekensuggestie, maar in de pinout van de VESA connector zie ik Pixel Data 0 tem 7. Hier worden R0, G0 en B0 op PD 0,1 en 2 aangesloten, en worden R1, G1 en B1 samen op PD 3 aangesloten. Wat zou er gebeuren als je R1, G1 en B1 op PD 3, 4 en 5 zou aansluiten en R2, G2 en B2 samen op PD 6

Dit zou dus niet werken, je moet de pinout van de VESA connector respecteren, wat je zegt is misschien wel mogelijk maar dan met de volgende aansluitingen:

VESA PINTFT PIN
P0 Primary BlueB0
P1 Primary GreenG0
P2 Primary RedR0
P3 Primary Intensityniks
P4 Secondary BlueB1
P5 Secondary GreenG1
P6 Secondary RedR1
P7 Secondary IntensityB2,G2,R2

maar zoveel kleuren win je daar niet bij, je hebt dan 7 bits per pixel, dus kan je de helft zien van 256 kleuren, als het al werkt. ik kan er nu niet op experimenteren want ik zoek liever eerst een oude pc/videokaart dan mijn TNT2 Ultra naar de eeuwige rendervelden te sturen.

wat mij ook interessant lijkt is een oude s3 trio 3d/2x AGP die ik nog gevonden heb, daar zit een 34-pins feature connector op en daar schijnt een 16-bit pixel bus op te zitten, maar een pinout heb ik helaas nog niet gevonden. als we hiermee alle 9 de aansluitingen van de tft kunnen gebruiken dan hebben we toch al ware 256 kleuren, dat is al een aanzienlijke bonus boven 16 kleuren denk ik, kan je al een aardige X desktop mee showen :9

Backups al geregeld?

Die 34 pins connector schijnt een groot geheim te zijn. Ik krijg daar misschien nog pinouts van, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Verder: De info over die Vesa Feature Connector heb ik verkregen door de pinout te bekijken + een datasheet van een RamDAC op mijn videokaart (ATT20c490 IIRC) en *als* de signalen die ik gezien heb kloppen komt alle info in 16-bit kleuren mode ook nog compleet langs, alleen gemultiplexed -> dan heb je een latchje nodig om het te demultiplexen. Edoch dit weet ik niet echt zeker, als iemand de precieze specs van de vesa feature connector heeft houdt ik me aanbevolen...

Datasheetje van de ramdac op mijn videokaart staat hier., kijk vooral naar pagina 8 en 9.

Ow en over de voeding: Meestal is dat niet zo'n heel groot probleem, de meeste LCDs willen spanningen hebben die je zo van een molex af kan trekken, er zijn echter dingen bij die spanningen als -30V willen hebben, maar dat soort LCDs zijn niet echt veelvoorkomend.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 25-08-2003 13:23 (16%)

maar 16 bits kunnen we toch niet in ons tft scherm pompen? dus ik denk dat het belangrijkste zou zijn om de volle 8 bits kleuren er op een of andere mannier in te krijgen, dat zou uiteraard wel kunnen langs 16-bit en dan de 3 msb's per kleur te nemen. maar ik denk dat er een eenvoudigere mannier moet zijn. de standaard vesa connector is namelijk gemaakt voor 8-bits kleuren, hoe je dat in 3 bits per kleur krijgt is mij nog wel een raadsel.

groot probleem zou dan ook zijn dat ALS je bewerkingen moet doen op het signaal, dat je deze dan moet doen met eenvoudige sequentiele logica, want we hebben hier al snel te maken met een datastroom van meer dan 20MHz en dan is een microcontroller ertussen voor vertaling al geen optie meer.

Cutie wijzigde dit bericht 25-08-2003 13:28 (27%)

Backups al geregeld?

Het probleem van die 8-bit mode is dat je de kleuren nooit goed gaat krijgen (iig niet als je zelf niet softwarematig een conversie-iets neemt). In de 8-bit (en eigenlijk ook al in de 4-bit) mode is de data die over de VESA-pinnetjes gaat namelijk een index in een stukje geheugen in de RAMdac waar de kleur voor elke index staat. Omdat je daar geen toegang toe hebbt weet je dus niet welke kleur elke individuele index heeft.

Als mijn aannames kloppen (ik hoop het, maar ik ben al blij dat ik uberhaupt beeld heb) zal er alleen even een latch in de schakeling opgenomen moeten worden en je hebt maximaal 16-bit kleuren. Ik zal es kijken of ik vandaag tijd / zin heb om te experimenteren...

Reg. datum: 04 maart 2000

vesa feature pinout?
Hardwarebook

Backups al geregeld?

Die had ik al wel (Is zelfs fout! Kijk maar in het starttopic) maar ik moet de specs hebben, welke signalen er allemaal onder welke omstandigheden over die pinnetjes heen lopen.

en hoe worden 16-bits kleuren dan deftig weergegeven op een scherm dat 3 bits gebruikt per pixel? er zal trouwens al heel wat logische elektronica aan te pas komen, let op de vertragingen die daarbij komen (enkele tientallen nanoseconden zijn al gauw belangrijk als je in tientallen MHz snelheden komt)
maar zoals je zelf al zegt, experimenteren is de beste methode om de waarheid te achterhalen :) veel succes

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
Sprite_tm schreef op 25 August 2003 @ 13:13:
Die 34 pins connector schijnt een groot geheim te zijn. Ik krijg daar misschien nog pinouts van, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.

Een van mijn vele kaartjes heeft daar een erg interessante opschrift bij- het heeft een bracket die naar de rechter 26 pins gaat met de opschrift 'feature', met een tweede bracket zonder opschrift die naar alle 34 gaat. Het lijkt dus dat de 34 pin geval een superset is van de 26p feature connector.

Ik kan helaas nog even niet testen :'( (naast tijdstekort ivm tentamens heb ik van allerlei IBM schermen een pinout kunnen vinden, behalve die op m'n TP 755CD zit- wel zijn al die IBM schermen volgens het R0,1,2 G0,1,2 B0,1,2 principe opgebouwd- dus ik heb goede hoop op succes als ik eindelijk iets vind)

Geniale SMS van vriendin: "Sinds wanneer lag dat zeewier in de magnetron?"

Reg. datum: 24 januari 2000

is er wat betreft aansturing en timing trouwens nog een verschil tussen een DSTN-scherm en een TFT-scherm?

Ik weet namelijk uit ervaring dat een TFT-scherm uit een Toschiba niet in een toshiba, waar oorspronkelijk een DSTN in heeft gezeten werkt, althans niet zonder dingen aan te gaan passen. (pin-out bijv)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Backups al geregeld?

An sich niet, zowel een DSTN als een TFT kunnen in principe aangesloten worden, als ze maar de aparte R/G/B-lijntjes hebben. Best kans dat in die Toshiba de TFT wel met aparte RGB werkt en die DSTN niet, mja, dan hang je als je ze om wilt wisselen.

ik heb slecht nieuws Sprite_tm, de VGA feature connector kan alleen in 8-bit werken op niet-geaccelereerde (standaard VGA) driver zoals je hier kan lezen. bij acceleratie (vanaf 16-bits) zal de VGA feature connector uitgeschakeld zijn. Er zijn echter wel andere VESA bussen die dit wel ondersteunen, namelijk de VAFC (80-pins 32 bit) en de VMC (68-pins 32 bit) bussen.
van de VAFC bus vind je hier een pinout, van de VMC bus hier

de VMC bus is een zuiver digitale bus dus vrij nutteloos voor onze tft schermen, de VAFC bus ziet er echter uit als gewoon een uitgebreide VGA feature bus, nu enkel nog kaarten vinden die deze connector hebben. en misschien is die S3 34-pins bus ook interessant als deze echt 16-bit is, ik hoop dat we er ooit een pinout van vinden.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: