WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Problemen met ATI drivers?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• hader
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 21:12
Al een tijd heb ik een Radeon 9700 van Hercules. Ik wordt niet goed van die drivers die uitkomen. Ben ik nu de enigste? ;?
Vroeger was ik een nVidia fan, en kon elke detenator drivers installeren, zonder problemen. Maar met die drivers van ATI is het huilen met de pet op. Ik heb geloof ik alle catalyst drivers een keer gehad, en 3.1 is tot nu toe een van de stabielste. Bij de ene driver hangt een game random, bij een ander niet. Dan weer ineens een zwart beeld terwijl je zit te gamen, terwijl de PC doordraait (no-video output dus, slaat daarna wel vast :( )

Wat zijn jullie ervaringen met de drivers van ATI?

Mijn videokaart is niet overclockt, heeft op alle geheugenchips een koel element, en naast de standaard fan op de ATI chip heb ik nog een fan op de kaart staan. (De componenten wijzen n.l. naar beneden, omdat me systeem rechtop staat.)

Mijn specs van mijn systeem;

AMD 1GHz, 640Mb, XP-Pro
Abit KT7-RAID
Hercules Radeon 9700 (AGP 4x)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je hebt ook nog de non offical drivers voor ati misschien moet je die proberen...

Zie ook : http://download.guru3d.co...php?action=category&id=24

Verder kan het natuurlijk zijn dat je systeem niet goed is afgesteld ofdat je kaart genaaid is. Hoeft dus niet aan de drivers te liggen hoor :P

[ Voor 67% gewijzigd door Notna op 13-08-2003 14:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Ik heb zelf geen probleem met de drivers ik speel veel verschillende games. waaronder;
Raven-shield,MotoGP-2,pro-race driver,UT2003,splintercell,BF1942,warcraft3,generals enzovoort.
Dus veel verschillende genres en op geen enkel spel een probleem.
En speel ze doorgaans allemaal op 1600X1200 6xAA en 16xanisotr. of nog hogere resolutie.
Zowel met cat 3.4 als 3.6
Zelfs Doom3 alpha loopt speelbaar op 1600X1200
Dus sluit me aan bij Notna

"Verder kan het natuurlijk zijn dat je systeem niet goed is afgesteld ofdat je kaart genaaid is. Hoeft dus niet aan de drivers te liggen hoor "

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 17:30

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik wordt ook redelijk gek van het installeren van die drivers, maar dan van de install procedure. Jouw probleem klinkt meer als andere problemen. (Voeding ofzo) Neem de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen eens door en wellicht doe je je er winst me op.

Waaruit maak jij op dat de video drivers het probleem zijn?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• hader
Quote: "Hoeft dus niet aan de drivers te liggen hoor"

Hmm, Als een game stabiel blijft onder 1 driver maar niet onder een andere.

Ohja, Aan de voeding ligt het niet, want het is een Zalman 400W. (Radeons zijn nu eenmaal power-hungry :) )

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:33
Misschien is je windows gaar? Reinstall je windows eens.

Ik zelf heb ook een Hercules 9700 Pro en ik heb nooit problemen er mee gehad. Probeer dat dus eens, of probeer er achter te komen waar het dan aan zou kunnen liggen zoals Notna en BlackStoned al aangeven.

• hader
Bedenk wel, ik ben geen newbie. Ik loop al een behoorlijke tijd mee.
Windows herinstalleren doe ik niet meer. Gebruik gewoon een schone ghost image. Binnen een aantal minuten heb ik weer een schone versie, heb dit al een paar keer geprobeert. Heb een aantal mogelijkheden geprobeert, maar ik kom er met me vinger er niet achter. Vandaar dat ik de vraag stel, want misschien zijn er ander mensen die ervaring met dit probleem hebben (gehad) en me in een onverwachte richting sturen. BIOS instellingen b.v. (Heb de laatste versie van de fabrikant.) of VIA drivers. enz.

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:22

The PyroPath

Go Tweak your ass off

hmz, zijn die ghost gemaakt terwijl er nog een nVidia kaart inzat?
Als je zwart beeld krijgt en de muziek gaat nog even door waarna die ook stopt en in een loop raakt en dan ctrl+alt+del nix opleverd. Als je dan herstart en je krijgt als resultaat dat je een invinite loop had van ati2dvag.dll of iets in die zin zou ik eens proberen een brute waaier voor je open kast te zetten en je videokaart iets terug klokken, kijken of het werkt.

probeer te rotzooien met bios instellingen als fast writes en smartgart.

Nu zou je zeggen, wat heeft dat met drivers te maken, maar heb t zelf meegemaakt toen ik mijn kaart WEL overclocked had. Jij doet het niet, maar kan zijn dat je perongeluk een slechte yield kaart hebt gekregen die om een of andere bij de ene driver wel wil en de andere niet, deetie bij mij ook totdat ik hem weer terug zette op normale snelheid. Als je probeerd hem onder te klokken kan je kijken of dat helpt, helpt dat moet je terug gaan met die kaart

is even het enige wat ik kan bedenken omdat ik dat meegemaakt heb.

Breek je nek voorzichtig

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

hader schreef op 13 August 2003 @ 15:43:
Quote: "Hoeft dus niet aan de drivers te liggen hoor"

Hmm, Als een game stabiel blijft onder 1 driver maar niet onder een andere.

Ohja, Aan de voeding ligt het niet, want het is een Zalman 400W. (Radeons zijn nu eenmaal power-hungry :) )
Kun je wat speciefier zijn of de games? Misschien als je bepaalde games noemt gaan er lampjes draaien bij bepaalde personen. (counterstrike ofzo?)

Power: ook goede merken kunnen maandag ochtend modellen leveren. Daar krijg je dan wel garantie op. Maar daar zou ik ook niet beginnen te zoeken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Weet je zeker dat het je niet is? ikzelf heb dit probleem gehad met de 9800 pro van hercules, maar bij mij was dit opgelost door een Antec 400w voeding te plaatsen. :*)

Het is misschien ook een beetje afhankelijk wat je er allemaal aan hebt hangen dat stroom verbruikt? :?

• hader
leuk_he schreef op 13 August 2003 @ 16:24:
[...]

Kun je wat speciefier zijn of de games? Misschien als je bepaalde games noemt gaan er lampjes draaien bij bepaalde personen. (counterstrike ofzo?)

Power: ook goede merken kunnen maandag ochtend modellen leveren. Daar krijg je dan wel garantie op. Maar daar zou ik ook niet beginnen te zoeken.
Tja, ik probeerde het wat algemener te houden, omdat je anders in catalyst specifieke bugfixes aanloopt. Maar ik heb b.v. UnrealII gespeeld zonder problemen met DirectX9 en (dacht ik) catalyst 3.1 Maar als ik het zelfde doe met DirectX9 en 3.6 dan gaat het fout.

Nu schiet me wel iets te binnen. Toen ik de kaart pas had, werd er een overclock utility bij geleverd. Het alleen opstarten ervan en het spelen van een game (NOLF2) was gelijk fout. Hangen die zooi. Wat bleek de default stand van de sliders stonden al op overclocken. Hercules gemaild, geen reactie. Dus ik heb die utility 4 hoog het raam uitgegooid, en in de registry de overclock keys verlaagd. Wat een troep wat dat.

Verwijderd

Jah de installatie is erg irritant. Soms moet ik twee keer installeren voordat ze goed werken :? Vraag me niet waarom. Maar als ze eenmaal goed geïnstalleerd zijn heb ik geen problemen met de Catalyst drivers.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

hader schreef op 13 August 2003 @ 16:54:
[...]
Tja, ik probeerde het wat algemener te houden, omdat je anders in catalyst specifieke bugfixes aanloopt. Maar ik heb b.v. UnrealII gespeeld zonder problemen met DirectX9 en (dacht ik) catalyst 3.1 Maar als ik het zelfde doe met DirectX9 en 3.6 dan gaat het fout.
(directx 9b? toch wel?)

En toch lijkt het b.v. daar op neer te komen. ALs we b.v. kijken naar unreal dan zien we in de 3.5 release notes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    * Setting the display resolution to 1027x768 and running the Unreal Tournament
       2003 benchmark with Anti-Aliasing enabled, no longer results in the system 
       rebooting
    * The game Unreal Tournament 2003 no longer hangs when loading the 
        CTF-December level
    * The game Unreal Tournament 2003 no longer displays corruption when
 Anti-Alasing is enabled

(even aangenomen dat unreal II & 2003 de zelfde engine gebruiken, zeker na patchen)

Drivers zijn nou eenmaal moeilijk spul, en ati doet het een stuk beter de laatste tijd dan vroeger(pre-radeon was echt een ramp). ook nvidea krijgt het moeilijk de laatste tijd. En dan heb ik het niet over de optimalisaties, maar over de spontane reboots met bepaalde versies.

Je had overigens toch ook wel van de omega drivers gehoord?

[ Voor 2% gewijzigd door leuk_he op 13-08-2003 17:22 . Reden: layout ]

• hader
Mhmm, lijkt wat gevonden te hebben. Ik had een verse XP installatie (met standaard videokaart) en na installatie van catalyst 3.6, DirectX9 en NOLF2 (als benchmark, heerlijk spel!!!!!! Lithtech engine...) hing het spel na een tijdje. AGP 4x=> 2x: hetzelfde. Na een tip over Omega drivers las ik aldaar dat fastwrite NIET door Radeon kaarten wordt ondersteunt (Hûh, in the old days was dit wel een thing to have..) Vervolgens uitgezet, en... het lijkt een stuk stabieler!! Als deze aan staat redt ik nog geen 2 minuten, uitgezet, en voorlopig geen probleem.

Thanks guys....keep you posted.

Verwijderd

hader schreef op 13 August 2003 @ 18:07:
Mhmm, lijkt wat gevonden te hebben. Ik had een verse XP installatie (met standaard videokaart) en na installatie van catalyst 3.6, DirectX9 en NOLF2 (als benchmark, heerlijk spel!!!!!! Lithtech engine...) hing het spel na een tijdje. AGP 4x=> 2x: hetzelfde. Na een tip over Omega drivers las ik aldaar dat fastwrite NIET door Radeon kaarten wordt ondersteunt (Hûh, in the old days was dit wel een thing to have..) Vervolgens uitgezet, en... het lijkt een stuk stabieler!! Als deze aan staat redt ik nog geen 2 minuten, uitgezet, en voorlopig geen probleem.

Thanks guys....keep you posted.
Yep zo heb ik mijn problemen met mijn nieuwe radeon9700 pro twee weken geleden ook opgelost :D

Verwijderd

Mooi dat het je gelukt is, ik wou anders nog tegen je zeggen dat mij Radeon stukke stabieler loopt dan me gefroce 2 die ik daarvoor had gehad :S.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 20:54
ATI die geen fastwrite ondersteunt?
staat bij mij al 6 maanden aan en nog geen crash gehad. (gigabyte 9700 pro)
maarja het scheelt niet echt veel dus niet zo super belangrijk, als het werk laat het uit.
zelfde met de drivers. elke (non-beta) driver die ik heb geprobeert was stabiel.

update je je controle panel ook mee?
uninstall je je drivers en controle panel eerst voor je de drivers update?

welke drivers gebruik je? die van hercules or die van ATI?

[ Voor 24% gewijzigd door Countess op 13-08-2003 20:38 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:02
Ik heb een Hercules 9700 en heb steeds een warmteprobleem, bij spellen en 3dmark loopt het zooitje gewoon vast en als ik een koelvin naast mn kast zet is het over.
Ik heb m niet eens overklokt..
MAAR als het draait draait het goed met catalyst 3.6 van hercules

The one you cant see...

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

zei 't toch? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door The PyroPath op 13-08-2003 22:19 ]

Breek je nek voorzichtig

• hader
Countess schreef op 13 August 2003 @ 20:34:
ATI die geen fastwrite ondersteunt?
staat bij mij al 6 maanden aan en nog geen crash gehad. (gigabyte 9700 pro)
maarja het scheelt niet echt veel dus niet zo super belangrijk, als het werk laat het uit.
zelfde met de drivers. elke (non-beta) driver die ik heb geprobeert was stabiel.

update je je controle panel ook mee?
uninstall je je drivers en controle panel eerst voor je de drivers update?

welke drivers gebruik je? die van hercules or die van ATI?
Mhmm dan heb je geluk ;)
Ik verbaasde me ook dat ATI fastwrite niet ondersteunt. Goed, vroeger was dit een issue, vandaag de dag niet meer.

Uiteraard, als ik een nieuwe driver installeer, dan gaat de CP ook mee. Zoals gezegd heb ik alle drivers geprobeerd. (3.1 tot 3.6) In het begin drivers van ATI, maar later alleen die van Hercules.

Verwijderd

je zou ook de omega drivers kunnen proberen (zie meuktracker) die werken bij mij altijd probleemloos ik had met catalyst ook altijd problemen

• Wildfire
  • Laatst online: 18:19

Wildfire

Joy to the world!

Fastwrites zouden niet werken? Ik heb een R9700 Pro AIW en die draait sinds het begin al met fastwrites enabled. Hartstikke stabiel.

Het ligt meer aan het systeem dan aan de videokaart zelf of fastwrites goed worden ondersteund.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• hader
Wildfire schreef op 14 augustus 2003 @ 12:59:
Fastwrites zouden niet werken? Ik heb een R9700 Pro AIW en die draait sinds het begin al met fastwrites enabled. Hartstikke stabiel.

Het ligt meer aan het systeem dan aan de videokaart zelf of fastwrites goed worden ondersteund.
Tja, maar de Omega site stelt duidelijk;

- I have received various E-Mails asking about FastWrites, there is only one
answer to that: TURN IT OFF
The Radeon cards do support FastWrites and they will work with it on
(on some machines), but it is not recommended, there is NO SPEED gain
when using FW, and this option will affect your PC's stability a LOT.

Mijn machine heeft er dus een probleem er mee......

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
is het nou nog steeds niet ok met die ati drivers??
De kaarten zijn best goed te noemen maar de drivers waren meestal bagger, of verstoorde andere zaken.

Het is een reden om nooit een ati te kopen totdat de driver problemen opgelost zijn..

Tweak!

Verwijderd

Het is niet de kaart die het probleem is maar de rest van je PC...... de CPU is te langzaam voor je kaart en het geheugen zal wel PC133 zijn... :(

De opmerking dat ATI drivers slecht zijn is ook niet waar, ik draai echt alles met mijn Nforce 2 bord i.c.m. een 9700.

Ik denk dat het tijd is voor een upgrade dus want je videokaart moet op de rest van je PC wachten helaas (8>

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 20:54
zijn CPU is de bottlenek voor de FPS maar daar word zijn systeem niet onstabiel van.
kan wel zijn dat zijn moederboard oud begint to worden. en daarom fastwrite ook niet werkt.

en cruger : ga fff met je tijd mee.
zoals je zelf al zegt WAREN bagger. dat was jaren geleden.
driver problemen zijn al LANG opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 14-08-2003 14:10 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

volgens mij weet bijna NIEMAND hier hier wat bagger drivers voor videokaarten van ATi zijn... dat werd enorm gezegd in het 1e Radeon tijdprek, terwijl t toen al bijna goed was, Rage pro Turbo AGP, dat waren pas kaarten met mega brakke drivers...Maar wel een super mans kaartje, lang mee volgehouden en was de eerste kaart die 32 bit kon renderen.....maarja daar heb je weinig aan met 1 FPS :D

Breek je nek voorzichtig

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 13:44

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Dan ken ik er nog een. Ken je de Ati Ega Wonder kaart nog van heel, heel vroeger? Werd door menig spel als VGA kaart gezien, maar kon dit niet aan. Gevolg: spel werkte niet Was verder trouwens wel een goed kaartje hoor. En aangezien ik zo'n grote fan van Ati ben, heb ik een maand geleden mijn 2e Ati kaart gekocht: Sapphire Radeon 9500 :)

Make music, not war

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

wat heb ik allemaal gehad: EGA van ATi, weet niet wat, was toen nog niet into PC's :D daarna major upgrade naar een Rage Pro turbo AGP, daarna Rage 128, daarna een Rage 128 PRO, daarna een maxx voor een paar daagjes:P, Radeon 1 32 MB, Radeon 1 64MB DDR met ViVo, en nu een 8500, en dat terwijl ik niet een merken plakker ben kom ik toch weer steeds bij ATi terrecht, vreemd is dat :)

Nu ik er over nadenk ook veel met mobieltjes gehad, vaak een siemens, nu een SE T610, voor het eerst geen Siemens... lijken wel een Fanboy, terwijl ik er nooit zo over nadenk eigenlijk, koop gewoon wat op dat moment het beste aan mijn eisen voldoet en kom dan vaag bij ATi terrecht :) heb dus de hele driver evolutie en revolutie meegemaakt, en dan kan je wel stellen dat er tegenwoordig bijna niets mis mee is :P

Breek je nek voorzichtig

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Even een ander probleem:

Broertje heeft net een laptop gekocht : Dell Inspiron 5150 met een ATI Radeon 9000.
Nu krijgen we met geen mogelijkheid divx / xvid filmpies aan de praat. WMP / BSplay / Miro you name it.. allemaal crashen ze nog voor ze beginnen met spelen.

We hebben zowel de bijgeleverde Dell / ATI drivers geprobeerd als de meest recente Catalyst drivers. Beide veroorzaken de zelfde error. Als codec gebruiken we de FFShow filters. Geen probleem zou je zeggen. Toch wel.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Van de search wordt ik namelijk ook niet veel wijzer.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

wat is de melding? en probeer eens in het radeontopic, lijkt me niet de bedoeling dat deze zn eigen leven gaat leiden en een 2e radeon topic wordt...

Breek je nek voorzichtig

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Que? Dit is toch een topic over problemen met ATI Drivers.
Die heb ik!

Dat andere topic gaat meer over de kaart zelf en de features van de verschillende Radeon kaarten. Ligt het aan mij of hebben alle topics meerdere problemen door elkaar lopen?

• boots
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 07:04
Majestic schreef op 15 August 2003 @ 00:52:
Even een ander probleem:

Broertje heeft net een laptop gekocht : Dell Inspiron 5150 met een ATI Radeon 9000.
Nu krijgen we met geen mogelijkheid divx / xvid filmpies aan de praat. WMP / BSplay / Miro you name it.. allemaal crashen ze nog voor ze beginnen met spelen.

We hebben zowel de bijgeleverde Dell / ATI drivers geprobeerd als de meest recente Catalyst drivers. Beide veroorzaken de zelfde error. Als codec gebruiken we de FFShow filters. Geen probleem zou je zeggen. Toch wel.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Van de search wordt ik namelijk ook niet veel wijzer.
Ik had een keer zoŽn zelfde probleem en dacht ook steeds dat het aan mijn codecs lag, beek dus aan mijn geluidskaart te liggen.....

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Naar nu blijkt is het een probleem met de AC3 filters.
Had 2 films geprobeerd, beide met AC3 track.

Met mp3 werkt prima.

Nu nog ac3 filter vinden die wel wil werken..

edit: Probleem opgelost, was inderdaad de AC3 codec die zat te etteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Majestic op 15-08-2003 09:56 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Verwijderd schreef op 14 August 2003 @ 13:20:
Het is niet de kaart die het probleem is maar de rest van je PC...... de CPU is te langzaam voor je kaart en het geheugen zal wel PC133 zijn... :(

De opmerking dat ATI drivers slecht zijn is ook niet waar, ik draai echt alles met mijn Nforce 2 bord i.c.m. een 9700.

Ik denk dat het tijd is voor een upgrade dus want je videokaart moet op de rest van je PC wachten helaas (8>
Ik ben het hier mee eens.
Ik heb m'n Hercules 9700 Pro in een Abit KR7A (KT233 chipset) gestoken en die liep ook voor geen meter toen, hangups enzo.
Ik denk dat het gewoon je hardware combi is die niet loopt.
Bovendien is een 1 Ghz icm een 9700 Pro best wel zonde :X

M'n 9700 Pro loopt echt als een trein nu op m'n Nforce2 & XP2600+
Hiervoor liep ie ook goed op een P4 1800 @ 2400

Verwijderd

nouw ik heb een ait 9700 pro van hercules

met dit moederbord
CPU : Intel Pentium 4 CPU, 533MHz
Chipset : Intel 845G, Intel ICH4
Main Memory : DDR DIMM x 2
Graphics : 4X AGP slot
Form Factor : Micro ATX
300 watt voeding van aopen
en intel pentuim 4 2gh
en 256 mb

en ik haal een score van 11590 bij 3dmark 2001
en als ik spel speel zo als halo op een res van 1200x1024
dan loopt hij eerst normaal maar als het een meetje druk begint te worden dan loopt hij gewoon super kut
en ik weet echt niet hoe dat komt
kan dit aan me gehuegen liggen of aan de driver van me kaart en is het een ander probleem pleas help :')

help

:D

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het vorige topic wat je kickte ging niet voor niets dicht. Ga nu eerst zelf aan de slag. Nog een topic op dezelfde manier kicken zal vervelender gevolgen voor je hebben :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.