Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Freakaz0id schreef op 16 juni 2003 @ 22:13:
Wat heb jij nou allemaal voor rare wijzertjes op je dash??
Ik heb 3 plaatjes achter mijn stuur en dat ist.
Dit lijkt wel n cockpit uit n vliegtuig.
PSSSSSSSSSPppppppppppp :)

He bah, roken in je auto. Je moet je asbak wat vaker legen joh ;)

"In the long run we are all dead" John Maynard Keynes

offtopic:
ik rook niet, men ouders wel :) meer fotos op http://users.pandora.be/gigatexel/auto/

back on topic?
/offtopic
leuke auto check deze eens met de xbox ( zal ik morgen pics van neerzetten )
www.kloenie.nl ( dan de 2e link de lowrider achtige ( de orangje zwarte )

maar hoe gaat het nu verder met deze topic ???
wat gata er komen , welke tft ?
welke pc ? hdd van een laptop denk ik ? kan beter tegen schokken.
maken we een eigen kassie
op 12 volt of gaan we toch voor de 12->220 V omvormer ??
wat zijn de kosten nu +- ?????
ben ik blij dat ik een afstands bediening op mijn xboxje heb :)

The Phenom

quote:
chevy78 schreef op 16 June 2003 @ 23:17:
maar hoe gaat het nu verder met deze topic ???
wat gata er komen , welke tft ?
welke pc ? hdd van een laptop denk ik ? kan beter tegen schokken.
maken we een eigen kassie
op 12 volt of gaan we toch voor de 12->220 V omvormer ??
wat zijn de kosten nu +- ?????
ben ik blij dat ik een afstands bediening op mijn xboxje heb :)

Hier spelen persoonlijke keuzes een rol, de een wil een touch screen, de ander absoluut niet. Het zelfde geld voor de omvormers.
Totaal van een carputer zonder extra's zoals touch screen, OBD-II interface, meerdere schermen, PS1 of PS2 of XBox, remote control, Wifi, Wlan, internet (zit zelf te denken aan een Vodafone Live kaart), GPS (dus alleen een mobo, PSU, HDD, TFT, behuizing) kom je uit op een 500 a 600 euro.
De mogelijkheden zijn vrij onbeperkt maar alles neemt kosten met zich mee. Ga je voor een opbouw of voor een complete inbouw zoals op de foto hieronder, dat soort dingen

Ik ga voor een inbouw zoals deze:
http://www.dashpc.com/pictures/xmms_dash1.jpg
Maar dan met een 16:9scherm (7")

The Undertaker wijzigde dit bericht 17-06-2003 07:38 (89%)

[b]The Reaper of Wayward Souls...[/b]
New Project Development...

je kan natuurlijk ook wat besparen :) ik heb hier nog een oude 3gb disk liggen waarmee ik eerst wat ga testen of een normale HD mogelijk is (dus geen laptop HD)
als mobo heb ik hier nog een PII 233 en een PIII733 die volgens mij niet echt stroomvreters zijn
voor behuing ga ik even langs in de DHZ zaak en koop daar wat triplex en rechte hoekprofieken :)
Ik heb van een forum vernomen dat je hdd ophangen met elastiekjes oid, het crashen van de schijf BEVORDERD! Inplaats van 1 schok, krijgt die schijf meerdere schokken.

Het beste is je schijf horizontaal en op zijn kop (ja, dat helpt blijkbaar) op een blok schuim te leggen. Dat zwarte spul dat vaak gebruikt wordt als moederboarddoos voering (idee?) werkt het beste.

Vertikaal mounten van de schijf is ook niet de beste optie. de schijf zal zijn "groove" tijdelijk kwijtraken als je over n hobbel rijd, en je computer zal crashen met het BSOD "Cannot write to C:\". Horizontaal is dus beter, omdat de koppen op een laagje lucht zweven en daardoor meer kunnen hebben.

Desktop disks kunnen iets van 50g 2ms hebben, maar de laptop IMB schijf kan 200g 2ms. aan. Die is dus zeker de moeite waard als je n taaie vering in je auto hebt.

Freakaz0id wijzigde dit bericht 17-06-2003 09:30 (3%)

http://thiscrapis.mine.nu - Mijn persoonlijke site. Computers en RC stuff!

ja als je echt loze elastieken hebt gaat hij op en neer veren, ik denk dat een stugge vering nog t beste is, dat verzacht de schok, zonder dattie gaat zwabberen

ik heb overigens liever een pc-crash (bsod) dan een hd crash...

maar op hoeveel verschillende manieren hun schijfjes hebben opgehangen, ik heb nog nergens gelezen dat iemand een crash had, dus t zal wel redelijk goed gaan :)

er zijn trws toch ook profesionele mp3 autoradios met HD erin, van merken, kant en klaar te koop? ik zou zo gauw geen merk weten maar ik heb ze wel eens gezien
mss eens afkijken hoe hun het doen? neem aan dat ze op z'n minst uitgezocht hebben dat ze zo minimaal de garantieperiode overleven...

being high is my total existence
Kachel nodig? Ik verkoop ze! | 2209Media

haha, good point. Afkijken van de pro's.

screen -x addict

Ben de aflopen dagen ook bezig met mijn autoprojectje.

Ik ga een Via m9000 in m'n autotje bouwen samen met een kleine schijf (1 GB oid) voor het OS. De data komt van een usb laptophdd die met een usb verlengkabel voor in de auto ligt, moet ik nog een onopvallend plekje voor vinden.

Dan komt er nog een 20x4 lcd schermpje voor in de auto samen met een infrarood ontvangertje. Het zappen ga ik doen met een oude videoafstandsbediening.. :)

Het OS wordt Linux, globecom jukebox de speler, lcdproc gaat het schermpje aansturen en lirc de infrarood ontvanger. Voor de koppeling van die dingen ben ik nu wat perl scriptjes aan het schrijven, Now Playing en zappen werkt al, nu nog een fatsoenlijke manier om nummer te kiezen.

Enige problemen die ik nog heb is de audio. Ik heb geen fatsoenlijke autoradio zonder line in, en het geluid met zo'n bandje is gewoon lelijk.. Misschien dat ik m'n creative 5.1 setje sloop.. :)

De via is nog niet binnen, staat al een weekje in bestelling en was uitverkocht.. :/ De infrarood ontvanger wel, en dat werkt al perfect. Het lcdschermpje moet ik nog bestellen bij de conrad, maar daar ben ik nog niet over uit, weet nog niet welke ik precies moet hebben..

"And I am not frightened of dying, any time will do, I don't mind. Why should I be frightened of dying? There's no reason for it, you've gotta go sometime." "I never said I was frightened of dying."

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik had eigenlijk alles klaar liggen voor inbouw (op de gps software na..die was ik nog aan het uitzoekken)
Maar ik zit nu FF met een ander probleempje, me auto doet het FF niet meer.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/769300

dus voor mij komt het project even op een laag pitje :'(
wat erg voor je :(
hopelijk kan je het fixen :(
Moolteepass
Reg. datum: 17 september 2001

* w00Dy zijn examens zijn gedaan !!!!!

Ik nu enorm veel tijd om te designen, prototypen en na te meten.

Ik heb trouwens een ideetje om een schijf op te hangen. Het werkt met kleine zuigertjes die doormiddel van vacuum vastzitten aan hun behuizing. De schijf zweeft als het ware (een beetje zoals Citroën vering)

@ giga, die auto van je, is dat een europees model ?

w00Dy wijzigde dit bericht 17-06-2003 16:25 (10%)

offtopic:
voordat nog mensen het vragen: ja, europees model :p die lettertjes op het stuur zijn geen Lancia ofzo, maar MoMo
Om te beginnen, Gigatexel:
Gecondoleerd met uw Momo Mobile.

Nu weer effe de dagelijkse blaat:
Ik heb mijn omvormer binnen, en int boekie staat:
"U moet de AC inverter loskoppelen wanneer u de motor start."
"Vergeet de AC inverter niet los te koppelen als u de batterij aansluit op de batterijlader."

Wat moet ik daar nou mee?

Betekend dit dat ik dat geval alleen mag gebruiken als de motor uit staat ofzo?
Zou wel n beetje kneuzig zijn...

nee, dat betekent dat je beter geen te grote stromen trekt als je de motor wil starten, kan nogal eens onaangenaam aflopen (hakkend startende startmotor)
48k was toen meer dan genoeg.

Het starten van een motor kan een dusdanige spanningsdip geven dat zo'n switched PSU in een wazig gebied komt te zitten qua aangeleverde spanning dat de correcte werking niet gewaardeerd wordt mede er een mogelijkheid bestaat dat het ding zichzelf kan beschadigen.

Met loskoppelen zullen ze wel uitgezet bedoelen.
outdated icon

quote:
Freakaz0id schreef op 17 June 2003 @ 09:29:
Ik heb van een forum vernomen dat je hdd ophangen met elastiekjes oid, het crashen van de schijf BEVORDERD! Inplaats van 1 schok, krijgt die schijf meerdere schokken.

Het beste is je schijf horizontaal en op zijn kop (ja, dat helpt blijkbaar) op een blok schuim te leggen. Dat zwarte spul dat vaak gebruikt wordt als moederboarddoos voering (idee?) werkt het beste.

Dat is mooi om te weten :)

Dat zwarte spul daar kan ik zo aankomen. Dus ik leg gewoon een flinke baal neer en daar bovenop mijn HDD (op z'n kop) :)

quote:
Sinclair schreef op 17 juni 2003 @ 19:13:
Het starten van een motor kan een dusdanige spanningsdip geven dat zo'n switched PSU in een wazig gebied komt te zitten qua aangeleverde spanning dat de correcte werking niet gewaardeerd wordt mede er een mogelijkheid bestaat dat het ding zichzelf kan beschadigen.

Met loskoppelen zullen ze wel uitgezet bedoelen.

Aangezien ik een omvormer gebruik, wil ik mijn pc gewoon met de hand aanzetten nadat ik de auto gestart heb :) (omvormer heeft power on/off knopje)
Dan zit ik alleen nog met het afsluiten.

Hoe zit het trouwens met toetsenbord en muis (voor de bediening) en de kabel naar het scherm toe.
De enige plek waar een pc bij mij zou passen is in de kofferbak denk ik. Dus dan heb ik best lange kabels nodig. Gaat dat geen probs opleveren? :)

dreeke wijzigde dit bericht 17-06-2003 19:17 (41%)

P4 2,67 / 1024MB / 160GB / GF6600GT / DVDRW
AMD XP1700+ / 512MB / 80GB / DVD

Coax kabels kun je, tussen PC en scherm, meestal net 4 meter nemen, en bij de bediening kan dat nog wel veel meer, dus tenzij je een stadsbus voor je deur hebt staan, no problemo.

Het afsluiten gaat makkelijk. Neem gewoon een ATX voeding, en zet iets van een shutdown scriptje op je computer. (Motherboard Monitor gebruikt deze ook.)

Dreeke,
Doe mij ook effe n goeie dot van dat foam?
Mijn maat heeft een tijd geleden mijn mobo doos perongeluk in de fik gestoken, door er mijn zijn dommekop een halfbrandende peuk in te gooien. :X

En dat omvormer inschakelen, als ik em gewoon pas inschakel (en dus de bekabeling tussen accu en omvormer intact laat.) nadat de motor is gestart, gaat geen probleem zijn, ook omdat ze over de oplader piepen,wat in dit geval dus eigenlijk de dynamo is. Zoja, zou dat kunnen met 1 schakelaar zowel de omvormer en de PC aan te slingeren? Anders moet ik toch maar even een Piloten clipboardje met takeoff checklist gaan maken.

Je kunt in de BIOS vaak aangeven dat bij verse power de PC moet opstarten....
Als dat een optie is kan je misschien op de ATX remote signaal een relais zetten die de 12v inschakelt, overdat schakelcontact je drukknop.
Als je die indrukt gaat je omvormer aan -> pc aan -> relais neemt het over. als je de PC uit zet valt ook de remote uit en de relais los.

PS2 verlengkabels hebben mij nog nooit problemen gegeven dus zal het bij een ander ook niet doen :) Misschien is een wireless setje een optie....

Video kan wat storing geven als je slechte kabels gebruikt. indien er een VGA scherm gebruikt wordt moet je gewoon een hoogwaardige (5 meter) kabel van bv. een projector gebruiken. Gebruik je CVBS kan je het beste hoorwaardige 75 ohm coax kabel gebruiken (zie de TV-out FAQ :P ).
Ff kleine tip die misschien handig is voor sommige mensen. Ik zag vandaag op tv bij weekhamp tv (zeker weer niet goed) dat ze dus een soort mini-dvdspeler verkopen. Zal vast ook wel mp3 enzow op kunnen. Mooie is dat er ook een lcd bij zat en gewoon op 12 volt werkte. Zat zelfs een stekker voor een sigaretaansteker bij. Koste volgens mij 399 euro.

ik volg dit topic nu al een tijdje, want ik ben zelf onderdelen aan het verzamelen voor een car pc.

Ik heb al een 20 GB toshiba 2.5" HDD en een voeding uit een Epia case. voor een monitor zat ik hier aan te denken, klik en een slimline DvD-speler van teac. Samen met een Epia 1000 mobo moet dit perfect willen draaien op zo'n voeding. Mijn usb webcam gaat er dan in als achteruitrijcamera en stiekum wil ik er ook eentje hebben in de grill. Dan is het voordeel van bovenstaand schermpje dat het beeld te draaien is (links <--> rechts).

later nog op zoek naar een leuke GPS module (ik zit een beetje te denken aan dat dingetje van Semsons). Het enige waar ik mee zit, ik heb nog geen betaalbare GPS software gevonden, iemand tips?

Teddy wijzigde dit bericht 17-06-2003 20:08 (4%)

quote:
ajampaniki schreef op 17 juni 2003 @ 19:55:
Ff kleine tip die misschien handig is voor sommige mensen. Ik zag vandaag op tv bij weekhamp tv (zeker weer niet goed) dat ze dus een soort mini-dvdspeler verkopen. Zal vast ook wel mp3 enzow op kunnen. Mooie is dat er ook een lcd bij zat en gewoon op 12 volt werkte. Zat zelfs een stekker voor een sigaretaansteker bij. Koste volgens mij 399 euro.

Bij de conrad staat een set voor 349 euro. Overal zijn ze wel voor die prijs te vinden zoals de kijkshop en halfords. Probleem is dat de kwaliteit van het schermpje vaak te wensen overlaat.

Die Velleman scherm ziet er goed uit, ook veel pixels (225.000), das bijna VGA kwaliteit ! (330.000 pix), aangezien mijn schermpje maar 400x300 is (120.000 pix) zie ik hier een goede opvolger :)

Dat ding bij de conrad (door mij iets eerder genoemd) bied ook veel voor die 250 euro. Het is namelijk een complete 5" TV met afstandsbediening en een A/V input.
Maar toch gaan lage prijzen meestal niet gepaard met goede beeldkwaliteit.....
wat is nu de beste manier om beeld weer te geven op zo een scherm?

coax? svideo? vga?
en waarop letten als je een schermpje koopt? (buiten de afneembaarheid enzo)

Ja, vage vraag, maar er zijn al zoooveel dingen gezegd qua types enzo :&#039;(

GigaTexel_BE wijzigde dit bericht 17-06-2003 20:48 (20%)

VGA = Het beste, maar je kunt het al raden, ook het duurste.
Letten moet je op de horizontale en verticale resolutie.
Hoe hoger die is, hoe beter natuurlijk.

Sinclair, kun je dat schakel dinges nog even in kleuter taal uitleggen?
Ik snap dr geen hout van. }:O

Freakaz0id wijzigde dit bericht 17-06-2003 21:18 (26%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws