Hoofdcategorieën
Topicacties

De CME FAQ - Geef hier je feedback

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Reageer Nieuw Topic
Swedish Chef
Reg. datum: 02 oktober 2000

Feedback topic - CME
Zoals de frequente gebruiker hopelijk is opgevallen, hebben we onlangs de CME faq voorzien van een index. Dit is een klein stapje in de richting van een betere CME FAQ.

Graag willen we bij deze de users vragen wat ze van de CME-faq vinden, en wat er verbeterd kan worden;
-Welke vragen mis je? (Gaarne met antwoord :))
-Wat is er fout/achterhaald)
-Etc, etc.

Post hier je commentaar of mail ons (zie profile voor mailadres)
offtopic:
Ongemotiveerde replies zijn trouwens niet welkom, dus laat de flames maar achterwege :p

euss wijzigde dit bericht 06-12-2004 13:52 (42%)

Reg. datum: 03 januari 2002

Stond er al een link naar http://www.hardwarebook.net/ etc ?

Maten van fans: http://www.papst.de/english/products_luefter_dcaxial01.html

(AcouSE): HWB = Fixed. Die Papst link laat ik even achterwege.

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (163%)

De inhoud van die site komt me bekend voor .. Zelf gebruik ik altijd www.technick.net voor dit soort zaken :)

(AcouSE): Fixed, zie bovenstaand topic/reply

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (37%)

Porsche rulez!

oh ja heb hiervoor een topic in LA geopend of dit opgenomen kan worden in de CME faq.

[voorstel] Zou dit opgenomen kunnen worden in de CME FAQ?

is over blowholes, template. Is wel misschien handig.

(AcouSE): Gefixt!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (17%)

De car club community | Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Reg. datum: 04 juni 2001

Sites veranderen waar je lcd's kan kopen zoals modware house en grafische-lcds.tk ofzo, die moet ik effe op zoeken en die tweak lcd doet het ook niet echt meer.

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:46 (51%)

Dus GEEN Jean-Luc!
Reg. datum: 14 oktober 2001

Ik vind dat in de CME-faq een stukje moet komen te staan over hoe simpel het is om een beetje betere koeling te bouwen voor je NB en VGA.

Er zijn een hoop figuren die een vraag stellen als:
"m'n fan van m'n videokaart is dood" of:
"waarom wordt m'n NB zo warm?"

en ze kopen dan dingen (lees: ze worden een beetje opgelicht) met producten dat ik denk: "waarom nou?"

Het is zo simpel om een oud koelblokje een beetje bij te zagen en er twee boutjes doorheen te jassen, waarom dan iets kopen wat "er speciaal voor gemaakt is" en het niet half zo goed doet. :?

Als de fan voor je videokaart stopt, sloop je een ouwe PC voor een leuk koelblokje, en lijm je dat erop vast.

Dus als jullie een (kleine) tutorial in de FAQ kunnen zetten over hoe je dat doet, zijn daar een heleboel mensen mee geholpen. :)

(AcouSE / m-m): Imho meer iets voor DOC. I.i.g. bedankt!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:46 (22%)

Reg. datum: 22 september 2001

Wat ik mis (en merk dat anderen missen) is een uitgebreide elektronica (compu-related) FAQ.
Dus met schema's, uitleg over componenten etc.

(euss): Fixed! Enkele basis-electro links toegevoegd.

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:46 (35%)

Swedish Chef
Reg. datum: 02 oktober 2000

quote:
PJanssen schreef op 17 mei 2003 @ 19:29:
Wat ik mis (en merk dat anderen missen) is een uitgebreide elektronica (compu-related) FAQ.
Dus met schema's, uitleg over componenten etc.
Me too. :) Maar een basic-cursus elektronica is niet eenvoudig. Eventueel zouden de belangrijkste componenten wel uitgelegd kunnen worden, maar we moeten er wel aan denken dat het een lijst frequently asked questions is. Daarom moet het niet te uitgebreid worden.

(euss): Fixed! een paar Electro FAQ links toegevoegd

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:46 (43%)

Acties:

Door: Atlas
Moderator SF/ Frontpage Admin
Ik flits terug!

Ik mis deze: http://www.circuitsonline.net/download/cat.php?id=3

De led voorschakel berekenaar :)

Is errug handig :D

Frequently Asked Questions CME

Hieronde dus :)
hmm link werkt niet goed :(

Naja :)

Lijkt me duidelijk :)

Link naar Topic van de maker van dit programma
[LED]Weerstanden software :)

(AcouSE): Gefixt!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:46 (44%)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Reg. datum: 23 januari 2002

Dit is niet echt een toevoeging aan het cme-faq, maar meer voor alle faq's.

Wat mij dus best irriteert: Je hebt nu een mooie index gemaakt. Is hardstikke duidelijk. Maar als je er op klikt, dan word er een nieuw venster geopent ipv dat je in het zelfde venster een stuk naar benede gaat.

(AcouSE): Voor zover ik weet worden alle links in posts in een nieuw venster geopend. Maar ik zal even rondvragen, misschien dat er een oplossing voor is.

[Edit]: Bedankt BalusC, nu is het gefixt!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:47 (38%)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Reg. datum: 04 februari 2003

Het is mischien een idee om laupro er in te noemen.
Mischien met een stukky info er bij.

(euss): Via Moderatiepolicy CME :Inkoopacties -> Einde aan de Inkoopacties is LauPro wel vermeld met uitleg over het hoe en waarom.

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:47 (70%)

Acties:

Ik flits terug!

Tot zover dood:
quote:
...[knip]....
Alles doorgelopen :D

En nee, ik had niets beters te doen :P

Ik hoop wel dat hier wat aan gedaan wordt :)
Anders heb ik het voor niets lopen uitzoeken :D

(AcouSE): Bedankt voor het uitzoeken! :)

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:47 (214%)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Porsche rulez!

quote:
PJanssen schreef op 17 May 2003 @ 19:29:
Wat ik mis (en merk dat anderen missen) is een uitgebreide elektronica (compu-related) FAQ. Dus met schema's, uitleg over componenten etc.
volgens mij staat er al een verwijzing naar cliffs fanbus page (www.fanbus.com) deze heeft een hele assortiment schema`s, turtorail (of hoe je het mag schrijven) hoe je het moet maken en solderen.
Als dit er niet in staat is dit wel eventueele toevoeging voor de faq.

(AcouSE): Fanbus.com staat in de faq :)

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:47 (13%)

De car club community | Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Reg. datum: 22 september 2001

quote:
volgens mij staat er al een verwijzing naar cliffs fanbus page (www.fanbus.com) deze heeft een hele assortiment schema`s, turtorail (of hoe je het mag schrijven) hoe je het moet maken en solderen.

Als dit er niet in staat is dit wel eventueele toevoeging voor de faq.
Maar als ik merk hoe vaak je nog topics krijgt als : 'ik wil een fanbus maken maar hoe, wat , waarom etc ' Dan denk ik dat een elektronica-deel wel een waardevolle toevoeging zou zijn aan de FAQ, al is het nog zo basic.

(AcouSE): Fanbus.com staat in de faq :)
(euss): Fixed! een paar Electro FAQ links toegevoegd

(euss): Zie de lijstjes van AcouSE & euss over verschillende Fanbussen. Die moeten alleen nog op een adequate manier ingepast worden ;)

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (60%)

Reg. datum: 11 december 2002

Het feit dat er in de FAQ staat dat de meeste lcd's zonder controller en lcd schermen van laptops niet kunnen worden aangestuurd: hier is verandering in gekomen met de controller van sprite_tm

(m-m): voor de meeste mensen die ergens een LCD uit slopen is dat niet echt reeel/haalbaar. Maar er zou wel een vermelding in kunnen voor de mensen die wel weten hoe ze dat moeten aanpakken, lijkt mij.

(euss): helaas is alleen het project aan het verzanden. Daarnaast is het in verhouding te complex zodat het antwoord niet echt relevant is voor de gemiddelde CME'er die met deze vraag komt. Zie: Sprite_tm in "[LCD] Eerste prototype LCD-controller af"

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (71%)

Acties:

Ik flits terug!

http://www.hardwarebook.net/

Deze vind ik persoonlijk altijd erg handig :)

Pin outs voor kabels, adapters en connectoren :)

Das alleen de seriele kabel :)
Dit is alles :P

Maarja, jij bent de mod :P

* alexandervisser gaat verder brainstormen over de FAQ :D

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:44 (81%)

Frequently Asked Questions CME
Om hier aan toe te voegen: http://www.networktechinc.com/technote.html

(AcouSE): Fixed!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:45 (28%)

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!
Gratis MSI diagnostic LED & 2x USB en Hynix 512MB PC3200

Music is my life
Reg. datum: 15 januari 2003

Wat ik niet ben tegengekomen in die FAQ is het stealthen van een cd(-rw) / dvd(-rw)-speler. Lijkt me ook vrij basic, is het niet? :)
Dus GEEN Jean-Luc!
Reg. datum: 14 oktober 2001

quote:
Erasahh schreef op 18 May 2003 @ 17:10:
Wat ik niet ben tegengekomen in die FAQ is het stealthen van een cd(-rw) / dvd(-rw)-speler. Lijkt me ook vrij basic, is het niet? :)
maar daar worden ook niet (veel) irritante topics voor geopend
Reg. datum: 03 december 2001

Een klein guideje om de led van je optische muis te vervangen ofzo. Daar blijven ook steeds topics over komen :)

Reg. datum: 05 november 2002

Misschien een paragraafje over solderen. Hoe vaak er hier niet staat dat er S39 is gebruikt.

Ik wil wel een opzetje maken.

(AcouSE): Graag. ;)

Edit/Toevoeging

Algemeen solderen
Solderen is een techniek waarbij twee stukken metaal mbv een derde metaal “aan elkaar geplakt” worden. Voor elektronica betekent dit meestal tin als derde metaal dat gebruikt wordt om elektronische verbindingen te maken.

Soldeerbout:
Voor de beginnende soldeerder volstaat een 25 watt’s handboutje. Soldeerstations zijn mooi een zeer handig maar vereisen meer kennis en zijn best duur. Kleine boutjes van onder de 15 watt zijn niet aan te raden. Het vermogen is te laag om goed mee te werken.
Zorg dat de punt netjes schoon blijft. NIET aan schuren want dan beschadig je het oppervlakte. Als de bout warm is kun je hem schoonmaken met een nat sponsje of stukje nat keukenpapier. Kort schoonvegen moet voldoende zijn

Tin:
(Kennis en getallen ontbreken)
Een dunne tindraad levert voordelen op. Het doseren van de hoeveelheid gaat beter en de temperatuurval doordat er ineens een grote hoeveelheid tin moet worden gesmolten, is minder.

LATEN STAAN:
Laat a.u.b. de s39 en alle andere vloeimiddelen staan. De werkwijze van deze middelen is dat ze door een bepaalde zuurgraad het oppervlakte reinigen en ontvetten. Inderdaad soldeert het wel makkelijk alleen is de schade die er mee aangericht wordt enorm. Het vloeimiddel “trekt” in de kabels en laat het metaal corroderen. Een aantal weken later beginnen kabelbreuken en “roest” treedt op bij de plekken die niet goed zijn schoongemaakt.

Oppervlak te solderen vlakken schoonmaken en voorbereiden.
Draden strippen. Niet met een aansteker. Dit geeft zulke slechte afwerking. Ook niet met je tanden (althans dat beweert de tandarts). Er zijn handige striptangen in handel verkrijgbaar. Ook een mesje werkt voldoende. Voorzichtig rondom insnijden zonder schade aan te brengen aan de kern. Als de kern uit losse draden bestaat, deze tussen je vingers (schone vingers) bij elkaar draaien. Met de hete bout en een beetje tin de gestripte punt van tin voorzien.

Oppervlakten van een print
Licht vertinnen met een soldeerbout. Mocht de tin niet pakken, oppervlak goed schoonmaken en misschien heel licht opschuren om corrosie er vanaf te halen.

De te verbinden oppervlakte tegen elkaar aan houden (als et een pint is, draad door gaatje in print). Bout tegen het te solderen oppervlak houden. En een klein beetje tin toevoegen. Als het goed is vloeit de tin mooi uit en zal het rondom de draad en print direct vloeien.

Tis FF een voorzetje. Iedereen is vrij om te hakken. Wie kan er FF wat over Tin melden?

(euss): d:)b
open eventueel een topic in CME waarbij je elke keer de startpost bijwerkt met de tips/antwoorden die je daarop krijgt - op die manier kunnen we "live" eraan werken en vanuit de Faq ernaar linken.

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:48 (118%)

Cedo Nulli

Acties:

Door: Creepy
Moderator PRG/SEA
Tactical Espionage Splatterer
Reg. datum: 01 juni 2001

Even over het stukje van de LCD software: De site van BasieP is down, en naar ik heb vernomen is BasieP er helaas mee gestopt. Dus of de site ooit nog eens terugkomt?

Yarvieh heeft ondertussen een kick-ass (imho) stukje software gemaakt: lcdstudio (www.lcdstudio.com), en ik denk dat Mr ChronoM ook wel genoemd kan worden, als er tenminste word toegestaan dat de site van PowerLCD (www.powerlcd.com) redelijk commercieel te noemen is. LCD studio stuurt z'n beetje elk type LCD aan (zowel karakter als grafisch), PowerLCD is alleen voor grafische LCD's.

Ow.. en voor de linuxer, lcdinf heeft ook een (minimale... ) Linux versie.

(AcouSE): Done!

euss wijzigde dit bericht 08-08-2003 13:48 (28%)

Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems. — Jamie Zawinski