Hoofdcategorieën
Device Settings
Topicacties

Intel PIV of Xeon?

Pagina: 1

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 juni 2002

Ik sta op het punt een een nieuwe processor voor mijn webserver te kopen. (Zit nu een Celly 1.6Ghz in) Daar ik diezelfde pc noodgedwongen meer taken moet gaan laten uitvoeren.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Intel PIV 2,4Ghz.
Voor maar ¤100,- meer wees de verkoper me op een 2,4Ghz Xeon versie.

Hij heeft ook 512 cache en de verkoper kon me nu niet echt vertellen wat die Xeon meer zou doen.

Kan iemand mij hier dat wel?

Ik vind ¤100,- voor dit item zeker te doen. Maar als het nu niets toevoegd koop ik liever de PIV.

Het word dus een Server met als taken.

Proxy
Mail
Web
Print
File

Hij staat in een heel klein parkje met 4 andere Pc's
De File's die hij served worden nooit op de server zelf bewerkt maar naar de betreffende HD gehaald en daar bewerkt om vervolgens te worden terug gezet.

We verwerken ongeveer 150 mailtjes per dag.
Hebben zo'n 1100 hits per dag.

En zitten zo goed als nooit te surfen.

Onze eigen Pc's zijn up to date en leunen dus bijna niet op de Server als het om processor kracht gaat volgens mij.

Ohja de Server heeft 512MB PC2100 Geheugen Cas 2 van Corsair.

50 is best wel veel als er zoveel mensen sneller het antwoord weten dan ik.

Een Xeon is niks meer dan een P4 met SMP functionaliteit en ingeschakelde Hyperthreading. De P4 serie kreeg pas vanaf de 3,06GHz versie Hyperthreading mee. Hierover is ook genoeg te vinden zoeken naar 'hyperthreading' B)

Als je voor een single-CPU server gaat en de webserver niet zo gek veel hoeft te doen, dan is een P4 meer dan zat :) Vergeet niet dat er geen single-Xeon moederborden bestaan; er bestaan alleen Dual/Quad Xeon moederborden, welke ook nog een flinke duit kosten .. Ga gerust uit van minstens 2x de prijs van een doorsnee P4 mobo.

Maar met een Single Xeon op een Dual Xeon mobo heb je in ieder geval genoeg ruimte voor toekomstige upgrades. Dan hoef je enkel een nieuwe CPU (welke tegen de tijd wel weer goedkoper zal worden) bij te zetten, mocht de webserver onverhoopt toch meer taken te moeten verzetten ;)

BalusC wijzigde dit bericht 07-05-2003 11:32 (47%)

Carpe diem

Kan een Xeon eigenlijk wel draaien op een MSI 845e Max2 Mobo:?

Ik lees net pas je vervolg reactie, ik denk dat mijn vorige vraag daarmee ook beantwoord is.

quote:
Macbie schreef op 07 May 2003 @ 11:17:
Kan een Xeon eigenlijk wel draaien op een MSI 845e Max2 Mobo:?
Hiermee toon je aan weinig vooronderzoek te hebben gedaan voordat je dit topic opende :/ De Xeon is dus voorzien van een compleet ander pinout (socket603/604 tov socket478).

P4
http://www.sandpile.org/impl/pics/intel/p4/478.jpg

Xeon (socket603)
http://www.sandpile.org/impl/pics/intel/p4/603_18.jpg

Carpe diem

Volgens mij wil de TS inderdaad enkel een nieuwe CPU kopen, typisch voorbeeld van een "domme" verkoper. De XEON past niet eens op je huidige moederbord, dus heb je eigenlijk geen keuze (Xeon borden beginnen rond de 450 euro als je HEEL goed zoek, doorgaans eerder vanaf 600)

De ideale jongerenhangplek: Een kuil met ongebluste kalk... Nee, ik ben niet radicaal

Ik heb inmiddels al heel veel gelezen nadat ik mijn vraag had gesteld.
Misschien niet de juiste manier, maar ik moet zeggen dat een vraag hier posten zeker uitnodigd om zelf ook hard te gaan zoeken :)

Bedankt voor de stok achter de deur.

Het word de 2,4Ghz

Acties:

dion_b
Moderator Harde Waren
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
Kippenijzer schreef op 07 mei 2003 @ 11:26:
Volgens mij wil de TS inderdaad enkel een nieuwe CPU kopen, typisch voorbeeld van een "domme" verkoper. De XEON past niet eens op je huidige moederbord, dus heb je eigenlijk geen keuze (Xeon borden beginnen rond de 450 euro als je HEEL goed zoek, doorgaans eerder vanaf 600)

Klinkt dus als 'slimme' verkoper die je een Xeon probeert aan te praten in de wetenschap dat je dan ook een nieuw bord a EUR 450+ kan aansmeren.

Maar dat hij met 'de Xeon heeft 512KB cache' aankwam is wel twijfelachtig, dat hebben de 'gewone' P4s al sinds de introductie van Northwood :z

Soittakaa Paranoid!

Reg. datum: 19 februari 2001

Als je nou nog 2 weekjes wacht kun je een Canterwood mobo met 2.4Ghz C Northwood kopen... dan heb je ook hyperthreading, plus de snelheidswinst van een 800Mhz bus. Bovendien heb je dan weer 1 van de nieuwste mobo's met de nodige extra's :)

[] Dual crayz []
Reg. datum: 21 augustus 2000

quote:
Vergeet niet dat er geen single-Xeon moederborden bestaan; er bestaan alleen Dual/Quad Xeon moederborden

Er bestaan wel enkel Xeon CPU moederborden ! Zoals deze

http://www.supermicro.com/Product_page/MB-Pics/GC_SL/x5sse-g.jpg

http://www.supermicro.com...rBoards/GC_SL/X5SSE-G.htm

Shift wijzigde dit bericht 07-05-2003 14:28 (77%)

Dual XEON 3.06GHz, 2GB RAM, 2 x MAXTOR Atlas 15k 73GB, Adaptec ASC-39320R 2 x Samsung 193P TFT, HP LaserJet 2100, 54g Wireless PCI, [3Ghz/1 TB-SATA/MCE 2005] on second HTPC, My T.NET Gallery

Da's ongetwijfeld een enkeling in z'n soort, ik kan in ieder geval niet meer vinden. Eigenlijk zie ik geen markt voor single Xeon mobo's. Je kunt net zo goed een P4 nemen, of je moet per-se HT willen hebben en de P4 3,06 te duur vinden (beetje paradoxaal; zo'n single Xeon mobo is vast niet goedkoper dan een vergelijkbare P4 mobo). Verder bestaan er ook gewoon P4 mobo's met PCI-X, dus dat is ook niet echt een reden om zo'n single Xeon mobo te nemen ;)

BalusC wijzigde dit bericht 07-05-2003 14:51 (16%)

Carpe diem

quote:
BalusC schreef op 07 mei 2003 @ 14:50:
Da's ongetwijfeld een enkeling in z'n soort, ik kan in ieder geval niet meer vinden. Eigenlijk zie ik geen markt voor single Xeon mobo's. Je kunt net zo goed een P4 nemen, of je moet per-se HT willen hebben en de P4 3,06 te duur vinden (beetje paradoxaal; zo'n single Xeon mobo is vast niet goedkoper dan een vergelijkbare P4 mobo). Verder bestaan er ook gewoon P4 mobo's met PCI-X, dus dat is ook niet echt een reden om zo'n single Xeon mobo te nemen ;)

't lijkt me meer marketingtechisch..

Bedrijven willen severs.. Als ze een server nodig hebben moet daar natuurlijk een xeon in, want de P4 is voor thuisgebruik :)
En als je dan een simpel servertje nodig hebt, dus geen dual of quad spul..... :)

Wie dit leest is gek.
Reg. datum: 14 februari 2001

quote:
Macbie schreef op 07 May 2003 @ 11:09:
Ik sta op het punt een een nieuwe processor voor mijn webserver te kopen. (Zit nu een Celly 1.6Ghz in) Daar ik diezelfde pc noodgedwongen meer taken moet gaan laten uitvoeren.
Is het CPU-gebruik zo hoog dat je moet upgraden dan? Elfhonderd hits per dag serveren, 150 mailtjes versturen, beetje proxy-en en file- en printserven klinkt niet zo zwaar.. ?

Gras groeit niet door eraan te trekken.

Nu je het zo zegt, da's inderdaad eigenlijk niet zo zwaar .. Mijn Dual P166 server serveert tussen 7K en 10K file-hits per dag (website en pics) en zo nu en dan wat files (backups). CPU verbruik hangt gemiddeld rond de 25% en dat kan zeker nog wel mee door :)
quote:
Twynn schreef op 07 May 2003 @ 14:55:
't lijkt me meer marketingtechisch..

Bedrijven willen severs.. Als ze een server nodig hebben moet daar natuurlijk een xeon in, want de P4 is voor thuisgebruik :)
En als je dan een simpel servertje nodig hebt, dus geen dual of quad spul..... :)
Da's ook een punt, ja .. Dan moeten die bedrijven wel érg gefocust zijn op het imago van Intel ;)

BalusC wijzigde dit bericht 07-05-2003 15:04 (50%)

Carpe diem

De precieze instructie weet ik niet uit mijn hoofd, maar er is er 1 uit de P4 gesloopt die AMD en de Xeon wel hebben.
Windows(gebruikers) ma(a)k(t)en er weinig gebruik van. *nixen des te meer, theeft met de encryptie te maken..

Misschien weet iemand anders dit wel precies?

Actions speak louder than words

Anti Android

Je bedoeld de "Bit Rotate" instructie

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

Reg. datum: 13 januari 2001

quote:
Varienaja schreef op 07 mei 2003 @ 14:56:
[...]
Is het CPU-gebruik zo hoog dat je moet upgraden dan? Elfhonderd hits per dag serveren, 150 mailtjes versturen, beetje proxy-en en file- en printserven klinkt niet zo zwaar.. ?
inderdaad.....waar draaide dit Forum zeg eens 2-3 jaar geleden op..... en hoeveel hits hadden we hiet toen al.... Vast meer dan 1100 (meer dan 1 pc waarschijnlijk, maar toch). En die 150 mailtje lijken me ook niet zo' n probleem. Het lijkt in my humble opinion allemaal een behoorlijk zware overkill.

andre_at_home wijzigde dit bericht 07-05-2003 17:58 (5%)

André

Pagina: 1

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011