Dat lijkt me inderdaad netter, maar dat gebeurt al tot op zekere hoogte (steeds meer fb drivers). Maar XFree86's drivers krijgen nog altijd meer aandacht.quote:Erhnam schreef op 27 March 2003 @ 17:42:
Ze zouden de drivers gewoon naar de kernel moeten verplaatsen
Zoals ik het bedoelde was in ieder geval dat er geen X-specifieke code kernelside komt. De kernel is dan volledig X11-agnostisch. Wat de kernel dan wel zou doen is de videohardware beheren en via een lowlevel abstractie (DRI + fbdev wellicht) aanbieden aan andere software, zoals XFree86 of Fresco:quote:Beelzebubu schreef op 27 maart 2003 @ 18:18:
DRI zit toch in de kernel?
Het probleem is volgens mij dat je dan applicatie-specifieke code (X is geen onderdeel van Linux!) in de kernel gooit, Linus is daar niet zo dol op, volgens mij...
quote:deadinspace schreef op 25 March 2003 @ 22:32:
Wellicht is het netter om de drivers kernelside te doen, en de mogelijkheden via een framebuffer en DRI device (ofzo) aan userland apps aan te bieden. Dan kan XFree86 gewoon van fbdev + DRI gebruik maken voor het displayen, en zich voor de rest totaal richten op het X protocol (plus extensies) en andere zaken.
Bijkomend voordeel is dan dat je niet vastzit aan XFree86 voor de drivers. Niet dat ik een fan ben van binary drivers (allesbehalve dat).
quote:Red Nalie schreef op 27 March 2003 @ 18:36:
Wordt dat niet al veel langer gedaan (of ligt dit misschien aan mij)
Voornamelijk bij hardware support progs ed (alsa ed), kan aan mij liggen hoor, ben niet echt bekend met dit soort zaken
Nee, het is de bedoeling dat de kernel volledig onpartijdig is in welke software erop gebruikt wordt. Dus geen speciale kernel-accomodaties voor bijvoorbeeld X11, KDE, Apache e.d.
Alsa is geen programma, maar het sound-subsystem van de Linux kernel (nouja, het experimentele sound-subsystem... Op het moment is OSS-lite het default).
deadinspace wijzigde dit bericht 27-03-2003 23:30 (18%)