Kunnen we ook lief doen tegen elkaar?
Dit is een poging tot discussie, geen poging tot flamewarquote:
idletoad schreef op 25 maart 2003 @ 10:11:
Omdat X nu eenmaal zo werkt. De server en de client zijn compleet gescheiden, alleen verbonden door een socket (of evt. Shm, maar dat is ook niet fantastisch)... En dus is samenwerking tussen de twee een groot probleem.
Een GUI app op Windows is ook compleet gescheiden, door de mmu hardware op je CPU
Wat is je probleem? Het gebruik van een socket + shm ipv systemcalls? Dat is raar, want een socket + shm is niet per definitie trager dan een systemcall.
quote:
Je mag jezelf wel eens beter informeren...
Nee, jij mag je wat beter uitdrukken. Dit is een discussie over X11 en XFree86. Als jij er dan een Windows-techniek bij sleept, leg dan ook uit waar je het precies over hebt, aangezien je hier niet mag verwachten dat wij meteen weten waar jij het over hebt als je "zoals Longhorn" zegt.
quote:
Misschien wel, maar het had totaal geen informatieve waarde, en droeg niets bij tot de discussie.. Ik kan ook wel gaan roepen "linux is een opensource kernel".
Waarheid als een koe, maar het zegt niets. Beetje meer uitleg mag, samenhang, graag.
Ehm, ik quootte een zin die
jij schreef. Als je zelf van mening bent dat het niks zegt, waarom schreef je die zin dan überhaupt?
Ik quootte je en zei dat het evengoed op X van toepassing is juist omdat ik wilde aangeven dat het weinig toegevoegde waarde had.
quote:
Maar die pixmap gaat nu op een texture gemapt worden, in videogeheugen met beperkte opslag.
Dat mag XFree86 dus naar eigen inzicht doen. XFree86 heeft een aantal pixmaps van clients, en een eindige hoeveelheid videogeheugen. Welke pixmaps hij in het videogeheugen mapt en hoe hij dat doet is verder totaal onafhankelijk van het X protocol. Verschillende X servers kunnen dat totaal anders aanpakken.
Hoe XFree86 het exact doet weet ik niet.
quote:
Ja dat weet ik ook wel. Maar aangezien je dezelfde API-calls maakt, heb je daar weinig mee te maken. Het is TRANSPARANT, zoals al tig keer geroepen is. Hoe het geimplementeerd is, maakt niet uit... Je krijgt niet ineens extra functionaliteit en extra samenwerking door een client lokaal te draaien... En daar zit het probleem.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je hoeft geen extra functionaliteit te krijgen als het lokaal draait. Waar het om gaat is dat, als het lokaal draait, extra acceleratie mogelijk is.
quote:
Wat heb je nu aan non-accelerated 3d? Dan heb je meteen al de bovengenoemde voordelen niet meer (aa etc...).
Je hebt er niks aan, maar ik wilde even aangeven dat netwerk-transparent OpenGL wel mogelijk is. Dat het op dit moment niet accelerated is als het over het netwerk gaat is AFAIK volledig een implementatie-probleem, maar accelerated OpenGL over het netwerk moet ook mogelijk zijn.
quote:
Naja, ik hoor het al, kennelijk heeft nog niemand hierover nagedacht...
En even later klaag je dat andere mensen arrogant zijn? Je kan er zelf ook redelijk wat van.
quote:
Duh, die laatste 8 bits worden in Windows ook nooit gebruikt. Dat komt omdat 32 bpp uitsluitend gebruikt wordt omdat 32-bit aligned adressen makkelijker (sneller) zijn te adresseren door je CPU en je videokaart.
Die laatste 8 bit worden in het video framebuffer niet voor alpha gebruikt.
quote:
Het zou trouwens kunnen dat dit alleen maar het geval is wanneer er een kaart van NVIDIA wordt gebruikt.. (welke geen 24 bpp ondersteund)
En waar baseer je dat op? Uit de XF86Config-4 manpage:
quote:
This sets the pixmap format to use for depth 24. Allowed values for bpp are 24 and 32. Default: 32 unless driver constraints don't allow this (which is rare). Note: some clients don't behave well when this value is set to 24.
Dus: XFree86 gebruikt gewoon 32 bpp, tenzij 32 niet mogelijk is, of je het override naar 24.
quote:
Maar wat ik eigenlijk bedoelde met andere 'kleurmodellen' is bv ondersteuning voor 64, 96 of zelfs 128 bpp.. (en dat gaat uiteraard in de richting van floating point formaten, welke al helemaal niet worden ondersteund in XFree86)
Nee, dat ondersteunt XFree86 inderdaad niet. Ik moet de eerste betaalbare hardware die het kan ook nog zien

Tegen de tijd dat consumenten-videokaarten 48 bpp snappen zal XFree86 dat heus wel gaan ondersteunen hoor.
quote:
jointm1k schreef op 25 March 2003 @ 12:19:
Oja, ik weet het weer hoe het zat:

Met 64 en 128 bpp kaarten kun je beter met layers werken. Bv, met photoshoppen of een video programma. Met 64 bbp kaarten kun je namelijk 2 x 32 bits layers op elkaar plempen, en met 128 bpp maar liefst 4! Met een 32 bits kaart kun je natuurlijk ook verschillende lagen video materiaal op elkaar doen, alleen loop je dan de kans dat je tegen een soort kleuren aliasing oploopt. Je kunt die wel ondervangen door de CVE / Conventioneel RAM de kleuren te laten interpoleren naar een 32 bits kleur, maar dat is een heel langdurig karweitje. Je kunt beter gewoon het framebuffer van je videokaart uitrusten voor het werken met verschillende lagen. Gaat een stuk sneller

Volgensmij draaf je een beetje door... AFAIK bieden die grotere colordepths alleen dat: grotere colordepth.
Het (al dan niet met transparency) blitten van textures, pixmaps en meer staat daar los van
quote:
bahsj schreef op 25 March 2003 @ 12:40:
Juist. Je server rendert dus je frame en stuurt die over het trage trage netwerk (niet te vergelijken met je mobo), toch? Dat wordt dus geen, hmm, quake 3 spelen. Of zelfs maar naar friggin' glxgears kijken. Dat is wat ik bedoelde.
Nee.
De X client (glxgears bijvoorbeeld) stuurt de OpenGL data (dus
wat gerenderd moet worden) over het netwerk naar de X server (XFree86). XFree86 is dan degene die het rendert.
Het wordt dus op de juiste plaats gerenderd, alleen op deze manier niet accelerated. Maar dat moet dus best te implementeren zijn.
quote:
Jeah, hardware overlay iig. Maar scaling weet ik niet zeker, maar zou goed kunnen hoor.
Ik kan in ieder geval op mijn G450 film kijken (met mplayer en gebruik van de Xvideo extensie) met hardware overlay, hardware scaling en hardware colorspace conversion. En tegelijkertijd kan ik DRI gebruiken

En de G400 kan dat afaik ook.
quote:
Option "TexturedVideo" "boolean"
This has XvImage support use the texture engine
rather than the video overlay. This option is only
supported by the G200 and G400, and only in 16 and
32 bits per pixel. Default: off.
Ah, dit zorg er blijkbaar voor dat voor Xvideo de texture engine wordt gebruikt ipv de overlay hardware. Ik weet niet wat dat voor een potentiele voordelen heeft
quote:
Welk programma levert de data? Apache bijvoorbeeld. De server dus. Welk programma zorgt ervoor dat je iets ziet? Mozilla. De client dus.
Dat is irrelevant. Als je met een FTP client upload, dan levert de client ook de data.
In een client-server architectuur initieert de client een connectie, en de server accepteert (of weigert) die connectie. Mozilla connect met Apache. Lftp connect met proftpd. Glxgears connect met XFree86. See?