Hoofdcategorieën
Topicacties

Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
Take 6
Reg. datum: 06 oktober 1999

Neem een koperbuis en twee eindkappen.
Boor een 1mm gaatje in één eindkap.
Soldeer de eindkappen op de buis.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/heatpipe0005.jpg

Steek het boortje in het gaatje in de kap, en soldeer een 'kraag' rond de boor.
(Ik soldeer met behulp van m'n gasfornuis waarbij ik de grote brander eraf heb gehaald zodat ik één gerichte vlam krijg).

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/eindkap.gif

Verwijder de boor, en vul de buis met gedemineraliseerd water.
Ik gebruikte een injectiespuit. Voor een één meter lange 12mm koperbuis had ik slechts een half kopje water nodig: het vullen is dus zó gepiept.

Houdt het ene einde van de buis in een gasvlam en laat het water 'wegkoken'. Haal op een gegeven moment de buis uit de vlam en soldeer de 'kraag' snel dicht.
Ik gebruikte daarvoor m'n soldeerbout.
Wanneer dat precies moet gebeuren weet ik niet. (Iemand?)

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/heatpipe.jpg

Een buis met enkele milliliters water onder lage druk = een heatpipe! :)

Of het ook echt werkt kan ik niet zeggen: ik heb even geen gewone koperbuis liggen als vergelijkingsmateriaal.
Als ik één eind in de gasvlam houdt begint het in de buis direkt te borrelen. Er is dus duidelijk sprake van onderdruk. Ik hoor geratel van metaal (blijkbaar zit er wat soldeer in de buis).
Het andere uiteinde wordt ook snel heet: volgens mij sneller dan met een gewone koperbuis, dus werkt het blijkbaar wel.

Reg. datum: 11 november 2001

Misschien een normale buis verwarmen, en dan kijken of die gelijk zo heet word...

Volgens mij moet er een andere vloeistof aan de binnenkant, was het niet een chemische reactie?

TwEaKiNg Is A LiFe
Reg. datum: 17 februari 2002

en weet je ook al hoe je dit gaat toepassen?

1.2.3..............PIEP!

Watercooled Thunder-Li
Reg. datum: 10 februari 2002

Leuk om inderdaan een keertje te testen (vrijwilligers :) )
En volgens mij zat er ook een vreemd soort gas in of vloeistof wat verdampt.....
Maar heb jij deze pijp al gebogen of is dit nog een rechte pijp?
En waar heb je deze eigenlijk voor gemaakt?

Thunderman_303 wijzigde dit bericht 15-02-2003 20:01 (11%)

Brandend_zuur :?
Reg. datum: 06 juli 2002

quote:
ScHrOeFjE schreef op 15 February 2003 @ 20:00:
en weet je ook al hoe je dit gaat toepassen?
my thoughts exactly, leuk dat je dit uitgevonden heb hoor :) maar nu :?

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Bird, plane, no it's ...

Hmmmm, interessant dit. Je zou zeggen dat er op het internet wel artikelen zijn waarin wordt uitgelegd zoe je zo'n ding zou moeten bouwen, maar zo snel niet te vinden... :?
Reg. datum: 12 september 2001

Wel grappig bedacht, maar dit lijkt me vrij moeilijk om werkelijk toe te passen !! Misschien wel handig om kleine dingen (extra) mee te koelen.

Reg. datum: 09 februari 2001

Leuk bedacht!

Waarom is dat water nodig? Als je alleen de buis verwarmd dan zet de lucht die er in zit uit en ontstaat er toch hetzelfde effect? (of is het effect beter met water?)

MOFD

Dit heeft hij niet bedacht denk ik hoor... hier waren 3 jaar geleden al topics over...

In die topics is ook te vinden wanneer je precies moet stoppen met koken.

Ik geloof dat ze een stukje buis van een andere grootte aan de onderkant deden die je dan bijvoorbeeld op de chip zet (12mm buis is wel een extreem grote heatpipe, je kan beter 4mm nemen of nog minder) en aan de andere kant ook waar je dan het koelgedeelte aan kan maken.

Je doet dan de buis half vol met water (dus niet helemaal vol want de boel verdampt toch bijna meteen) dan ga je koken totdat alleen het onderste gedeelte (met een grotere diameter dus) nog vol met (kokend) water zit. Op die manier weet je zeker dat er nog water in zit en genoeg voor het heat-pipe idee. (Je kan horen wanneer er alleen nog maar water in het onderste gedeelte zit)

Heatpipes moeten zo dun mogelijk zijn en hebben een beperkte lengte! Ook moeten ze aan de ene kant goed gekoeld zijn willen ze nog goed werken (anders blijft het water allemaal bovenin hangen)

Het water moet terug lopen door zwaartekracht, als ze tegen de zwaartekracht in moeten moet je 2 buisjes aan elkaar maken met in de ene vilt.

[Ministry Contests!!]
More to come... soon... forums... reviews... guides... and more...

Take 6

Ik plaats dit topic om te laten zien hoe een heatpipe eenvoudig zelf te maken is. Vooral dat snel dichtsolderen van het vulgaatje na het 'droogkoken' vind ik slim (al zeg ik het zelf ;) ). Heatpipes zijn duur - als je ze al kunt kopen! Zelfmaken kost je een paar euro. En koperbuizen zijn in elke vorm te buigen.
Ik zou alleen liever wat dunnere buis gebruiken - maar dat is bijna niet te krijgen.
En het is gewoon weer een experimentje...

Water is een uitstekend medium voor een heatpipe: je hebt niet persé R134(?) nodig. Ook rillen of wicks zijn niet echt nodig als de hittebron maar lager dan het koelprofiel geplaatst is.
Een heatpipe is de meest efficiënte warmtetransporteur. Als je je processor koelt met een heatpipe, en die heatpipe weer koelt met een groot koelprofiel heb je een 100% stille koeling. Is ook al te koop voor 100-en euro's.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pipe3gross.jpg
(De processor wordt hier 'passief' gekoeld door een heatpipe die vastzit op een koelprofiel zo groot als een kastwand).

Er zit een gat in deze post.

Hier heb ik ook eens aan gedacht, maar ik had het idee dat de waterdamp nog steeds een te hoge druk zou hebben. Misschien zou je dmv een ventiel er wat aanstekergas in kunnen spuiten. MAar dat moet je ook nog steeds finetunen...

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

MOFD

Water op lage druk wordt in 99% van de heatpipes gebruikt hoor.

Waarom?

Goedkoop....

Thorry wijzigde dit bericht 15-02-2003 20:58 (18%)

[Ministry Contests!!]

Vapo Classic@-25

Ik dacht er parafine gebruikt wordt in heatpipes :?

-=Specs=-Oc'ing - The process of installing high hopes, dumb luck, and several paychecks into a rectangular box..

Pixels zo groot als een atoom.
Reg. datum: 11 november 2000

Parafine? Lijkt mij niet, parafine is niet zo vloeibaar als water en ook ligt het kookpunt hoger. Wat je moet hebben is een vloeistof die vrij snel kookt en van nature al veel warmte kan transporteren. Onder lage druk heeft water deze eigenschappen al, alcohol zou ook leuk zijn maar dat is in pure vorm volgens mij aan de dure kant.

Canon EOS 350D - 18-55 f3,5-f5,6 - 70-300 4-5,6
Bedenk goed wat een ander gaat denken van jouw reactie voordat je deze verzendt.
www.ogame.nl

Take 6

Hier een eerder topic over de heatpipe waarin ik nog zocht naar een eenvoudige methode om de buis af te sluiten: heatpipe maken?

Dabit komt dan altijd met oplossingen die buiten mijn bereik liggen: dun zacht koperbuis kun je niet overal kopen, en ventielen zijn mij te duur.
Ik zoek ook al een tijd naar rechte 8mm buis... nergens te vinden!

Dit is nog steeds een interessante PDF-link: http://www.thermacore.com/pdfs/hpcp2.pdf

Pure Morning

quote:
bazs2000 schreef op 15 February 2003 @ 21:24:
Parafine? Lijkt mij niet, parafine is niet zo vloeibaar als water en ook ligt het kookpunt hoger. Wat je moet hebben is een vloeistof die vrij snel kookt en van nature al veel warmte kan transporteren. Onder lage druk heeft water deze eigenschappen al, alcohol zou ook leuk zijn maar dat is in pure vorm volgens mij aan de dure kant.
In Spanje kon je volgens mij flesjes pure alcohol kopen, gewoon bij zo'n knakenland-achtige winkel. Dit zal volgens mij een stuk beter werken, omdat het kookpunt maar 80C (dacht ik) is.
Take 6

Ik heb de buis even getest met m'n 40Watt soldeerbout op één uiteinde geklemd.
Dan hoor je al snel 'tikken' zoals in een fluitketel, en voel je hitte door de buis golven (van kokend heet water).

Dan gaat het toch om lucht dat nog (opgelost) in het water zit, niet?

Blijkbaar moet er nog beter 'ontlucht' worden. Luchtvrij water? Demi-water doorkoken voor gebruik?
Anyway...

Water is hier gewoon het beste medium.
Alleen bij temperaturen rond de nul graden niet. (Waarom niet? Duh!!!)

OVER 9000
Reg. datum: 28 juli 2001

Misschien zou je hier ook een vacuumpomp met een soort ventieltje/kraantje voor kunnen gebruiken,icm een drukmeter, kun je em echt fine-tunen.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Take 6

quote:
Misschien zou je hier ook een vacuumpomp met een soort ventieltje/kraantje voor kunnen gebruiken,icm een drukmeter

Ik had mijn vacuümpomp toevallig net uitgeleend. >:)

Het gaat mij er natuurlijk om om met simpele middelen goedkoop een heatpipe te fabriceren! Ik heb amper gereedschap, en altijd te weinig geld.

Leuker zou zijn om te weten waar je betaalbaar heatpipes kunt vinden voor c. 80 Watt. Misschien bij de oudmetaalhandel. Ik ga eerdaags eens kijken.

MOFD

quote:
Chopper_Rob schreef op 15 February 2003 @ 21:33:
[...]

In Spanje kon je volgens mij flesjes pure alcohol kopen, gewoon bij zo'n knakenland-achtige winkel. Dit zal volgens mij een stuk beter werken, omdat het kookpunt maar 80C (dacht ik) is.

Wat maakt het kookpunt nou weer uit? Het idee is dat de druk lager is waardoor het kookpunt ook omlaag gaat. Als je alcohol pakt dan heb je kans dat je resulterende kookpunt onder kamertemp komt te liggen... dat wil je dus niet hebben.

En een metalen buis met een klein gaatje erin gevult met alcohol.... dat is dus een raket of op z'n minst een mooie vlammewerpen.

Alcohol moet je dus niet hebben |:(

Thorry wijzigde dit bericht 16-02-2003 00:15 (15%)

[Ministry Contests!!]

Er zit een gat in deze post.

Je kan ook kapotte notebooks kopen en daar de heatpipe uitrippen.

En water is idd de beste vloeistof, omdat die het 2.24MJ per liter aan energie nodig heeft op te verdampen en een relatief hoge soortelijke warmte. Al zit ammoniak er dicht bij, maar dat moet je dan weer onder hoge druk erin doen omdat het bij kamertemperatuur al een gas is :)

(misschien een idee als je je fietspomp erop aansluit :+ )

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

Dude, soldeer jij met een vlam?! :o

http://www.flickr.com/photos/erikf Canon 5D, Canon 30D, Canon 24-70 f2.8, Canon 50 f1.8, Canon 580EX I

MOFD

quote:
CybErik schreef op 16 February 2003 @ 00:11:
Hardsolderen doe je met een vlam jah

[Ministry Contests!!]

oo=[][]=oo
Reg. datum: 24 februari 2002

quote:
CybErik schreef op 16 February 2003 @ 00:11:
doe jij 12mm koperen leiding maar eens met je solderbout, kom ik een krat pils leegzuipen tot je s39 eindelijk begint te vloeien :)

| Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen |Mijn BMW is te koop

Reg. datum: 05 november 2002

quote:
augustus schreef op 15 February 2003 @ 21:30:
Hier een eerder topic over de heatpipe waarin ik nog zocht naar een eenvoudige methode om de buis af te sluiten: heatpipe maken?

Dabit komt dan altijd met oplossingen die buiten mijn bereik liggen: dun zacht koperbuis kun je niet overal kopen, en ventielen zijn mij te duur.
Ik zoek ook al een tijd naar rechte 8mm buis... nergens te vinden!

Dit is nog steeds een interessante PDF-link: http://www.thermacore.com/pdfs/hpcp2.pdf

8mm inwendig of uit?
maybe kan ik ff informeren via via :*)
alcohol verdampt eerder dan water, moet je alleen oppassen met het vullen :)
vullen kan je dan ook beter doen met heet water omdat daar geen vuur bij komt :)

Capa wijzigde dit bericht 16-02-2003 00:40 (3%)

WoW:
Capa Human Warrior @ Outland
Eingana Draenei Shaman @ Outland

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: