Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Dj... deel V

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 78 79 80 81 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 16 maart 2000

quote:
leffe_blond schreef op 20 november 2002 @ 19:29:
bwa master een draaiknop dat boeit toch niet? Trouwens ik mix de laatste tijd niet meer met mn faders maar met de kombinatie EQ + gain (4 draaiknoppen dus) werkt iets naukeuriger vind ik en de gain invloed is mooi te zien op mn PFL VU meters, handig....

Ener-G icon.

are u having fun ?

uhm eerst t eerste

op iedere profesionele mengtafel (rodec, Datec etc) zitten schuiven als master, t is voor mij een ongeschreven wet dat je master een schuif of 2 schuiven is en dat je monitor / 2e monitor een draaiknopje is

nu me 2e punt en tevens een vraag

hoe draaien jullie oftewel, wat stuur je uit???

en dan bedoel ik in waardes van dB's bijvoorbeeld je bent aan t mixen, je master VUmeters staan helemaal in t rood en bewegen niet meer en je draait dus op +10 dB (af te lezen aan de schaal)

en gewoon eerlijk zijn jongens, want t is een beetje om te kijken of jullie de regel van de gemiddelde geluidstech bevestigen

~~<
Reg. datum: 04 november 2000

ik heb geen proffesionele doeleinden, dus mij maakt het niet uit en ik stoor me er niet aan :) van geluidstech regels heb ik ook nog niet van gehoord :P

Less is more!
Reg. datum: 09 maart 2002

Ik probeer rond de 0 te blijven, net eronder net erboven, als ik dan eens een climaxje erin gooi gaat het wat hoger, om dan weer af te zakken naar de 0.

Tijdens het voorbeluisteren zet ik in een gewoon stuk (met beat) mn gain op 0 dB (VU) onthoud een beetje waar mn knop zo staat, zodat hij daar weer terechtkomt eens de andere plaat eruitgemixt is.
Als je dus met de gain mixt ipv de faders gaat dat ook heel gemakkelijk, en op je VU meters perfect af te lezen dmv monitor VU / master VU.

lange faders voor master = quality mixer?

tja een rodec met een jb/numark vergelijken is een dikke mercedes naast een klein opelleke zetten hé. dat opelleke rijd hier ook, maar moest ik een dikke mercedes kunnen betalen....

Nu moet jij eens eerlijk zijn, dat master volume gebruik je dat tijdens je mixen? Dacht het niet...

You don't need eyes to see, you need vision

Reg. datum: 24 februari 2001

ik draai meestal rond de +2 dB's, klinkt op mn (overigens nog geen problemen mee gehad) numark DM3001x toch wel het beste....

enne, die draaiknop ?? no problem 4 me... heb het alleen 1 keer geflikt om toen ik dat mengpaneeltje net had ipv mn koptelefoon op te schroeven de master op te schroeven, waren de mensen niet echt superblij mee :X

KooZ - Level70 Prot warrior, and proud of it !

-Pardon my French, I'm Dutch-

quote:
JT schreef op 20 november 2002 @ 17:45:Ik vind de BMP 1000 nog interessanter :) Dies geen old-stock
Ooh?

Ook de BPM-1000 staat al meer dan een jaar niet meer op de lijst!

Hier een redelijk up to date lijst van de huidige Gemini mixers: http://www.geminidj.com/cgi-bin/products.cgi?category=mixers

André Huisman (www.new-line.nl)

-Pardon my French, I'm Dutch-

quote:
MR_WAZOO schreef op 20 november 2002 @ 21:34:nu me 2e punt en tevens een vraag

hoe draaien jullie oftewel, wat stuur je uit???

en dan bedoel ik in waardes van dB's bijvoorbeeld je bent aan t mixen, je master VUmeters staan helemaal in t rood en bewegen niet meer en je draait dus op +10 dB (af te lezen aan de schaal)
Tijdens normaal draaien staan de faders op "unity gain" (oftwel rond de 80%) en is de internal gain structure in de mixer dus netjes 0dB. Toonregeling uiteraard OOK op nul (bij DJ werk is de toonregeling om accenten te leggen of weg te halen, het zijn GEEN knopjes waar je 15dB extra gain uit kan toveren (grrrr)).

Tijdens mixen staan de channel faders op 100% (dus +6dB). Om de gain structure van de mixer toch nog een beetje goed te houden worden de kanalen op -3dB uitgestuurd en staat de master op -3dB. Resultaat: Output is 0dB, summing buss is +3dB (geen probleem) en channel strip is -3dB.

It'sa that simple (alleen is er bijna geen hond die het goed doet).

André Huisman (www.new-line.nl)

VETAK y0
Reg. datum: 07 november 2000

quote:
huisman schreef op 20 November 2002 @ 22:24:
[...]
Ooh?

Ook de BPM-1000 staat al meer dan een jaar niet meer op de lijst!

Hier een redelijk up to date lijst van de huidige Gemini mixers: http://www.geminidj.com/cgi-bin/products.cgi?category=mixers
Ik dacht dat ik die kort geleden nog op de lijst had zien staan :?

"VTEC kicks in - bye GTI"
"to drive a VTEC correctly you need to be in the right gear at the right time, if not your fooked, caught off cam and the world and his 3 legged albino grey hound would overtake you"

quote:
huisman schreef op 20 November 2002 @ 22:30:
[...]
Tijdens normaal draaien staan de faders op "unity gain" (oftwel rond de 80%) en is de internal gain structure in de mixer dus netjes 0dB. Toonregeling uiteraard OOK op nul (bij DJ werk is de toonregeling om accenten te leggen of weg te halen, het zijn GEEN knopjes waar je 15dB extra gain uit kan toveren (grrrr)).

Tijdens mixen staan de channel faders op 100% (dus +6dB). Om de gain structure van de mixer toch nog een beetje goed te houden worden de kanalen op -3dB uitgestuurd en staat de master op -3dB. Resultaat: Output is 0dB, summing buss is +3dB (geen probleem) en channel strip is -3dB.

It'sa that simple (alleen is er bijna geen hond die het goed doet).

en die laatste zin is nou wat ik probeer te bewijzen ;)

meeste mensen willen een fader verder schuiven dan zijn max lol

ik stuur echter sinds ik vaker met PA werk altijd op 0db uit, en ben een 0dB promotie begonnen zegmaar ;)

DRAAI OP 0dB > dan is de geluidsman ook tevree

AboutDJ

Ik draai altijd op -2. (master - De kanaalfaders staan gewoon vol open en daar zorg ik er voor dat ie tussen de -3 en de 0 zit d.m.v de gain knop :) )

Dan zit ik tenminste veilig. Ik word niet in elkaar geschopt door geluidsmensen. Het geluid klinkt owke en ik houd nog een beetje over om zo hier en daar is even een lekker accent neer te leggen in sommige stukken van een set waar het echt even mag knallen.

Mensen die constant in het rood staan te draaien snap ik niet echt -> je verneukt er meer mee dan dat het mooi is namelijk. Tevens is het ook niet bevorderlijk voor apperatuur. En een limiter die constant in staat te grijpen is nou ook niet echt dat je zegt leuk.

Ik blijf dus altijd net even onder wat ik mag -> Dan ga je ook niet zo snel fde fout in :)

http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site

quote:
Reind schreef op 20 November 2002 @ 23:07:
Ik draai altijd op -2. (master - De kanaalfaders staan gewoon vol open en daar zorg ik er voor dat ie tussen de -3 en de 0 zit d.m.v de gain knop :) )

Dan zit ik tenminste veilig. Ik word niet in elkaar geschopt door geluidsmensen. Het geluid klinkt owke en ik houd nog een beetje over om zo hier en daar is even een lekker accent neer te leggen in sommige stukken van een set waar het echt even mag knallen.

Mensen die constant in het rood staan te draaien snap ik niet echt -> je verneukt er meer mee dan dat het mooi is namelijk. Tevens is het ook niet bevorderlijk voor apperatuur. En een limiter die constant in staat te grijpen is nou ook niet echt dat je zegt leuk.

Ik blijf dus altijd net even onder wat ik mag -> Dan ga je ook niet zo snel fde fout in :)
waren er maar meer zoals jij ;)

Chemical Whore

Ik weet eigenlijk niet waarop ik draai, mijn Vestax geeft itt mijn oude Numark mixer geen dB meer aan. Het is gewoon volume 1 - 10 op de kanelen, en min - max op de Master out en trim.

edit:
iig zorg ik ervoor dat ik niet in het rood kom, en die VU lampjes zijn daarvoor rete handig !

M.I.D.O.R. & Six4Eight - After Midnight EP

quote:
Six4Eight schreef op 20 november 2002 @ 23:36:
Ik weet eigenlijk niet waarop ik draai, mijn Vestax geeft itt mijn oude Numark mixer geen dB meer aan. Het is gewoon volume 1 - 10 op de kanelen, en min - max op de Master out en trim.

edit:
iig zorg ik ervoor dat ik niet in het rood kom, en die VU lampjes zijn daarvoor rete handig !
en hoe knipperen je ledjes, ??? groen, geel of rood of rood en niet knipperend?

( o Y o )
Reg. datum: 08 juni 2000

Op mijn Vestax PCV275 kan ik heel mooi zien wat mijn master output is en eventueel QUE output (dus bij het voorbeluisteren alvast gain regelen). En heb mezelf vanaf het begin aangeleerd om tot aan 0db te draaien met uitschieters naar +3db (kan ook +1db zijn :?).

Nou heb ik afgelopen week in een café gedraaid (op een Datec XTC) en ik dus netjes op 0db draaien. Komt die eigenaar naar me toe dat ik veel te zacht draai en dat het best harder mag (terwijl alle apparatuur op een PA was aangesloten). Hij wilde niet van mij aannemen om de algemene volume te regelen via zijn PA :?

BtM909 wijzigde dit bericht 21-11-2002 11:27 (0%)
Reden: foutje, bedankt!

Girls with an ass like this, don't talk to guys with a face like that.
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
I have a black belt in Kung Flu!

Audiofiel
Reg. datum: 12 februari 2002

BtM909: En toch heb je eigenlijk gelijk om gewoon netjes tussen de 0 en +3 dB te blijven; natuurlijk hangt het vaak van de situatie af, maar als we het toch over "How to become a DJ" hebben wil ik graag wat input voor jullie leveren. Of je er wat mee doet is jullie zaak, tis gewoon een beetje advies en take it or leave it.

Ik werk nu bijna 10 jaar in een Club en heb daardoor aardig wat ervaring opgedaan als het gaat om geluid. Aanvankelijk omdat ik zelf jarenlang in een rockband heb gespeeld maar vervolgens ook door samenwerking met Tijs en Ahmed in ons dance-gedeelte (jullie kennen ze waarschijnlijk beter als Tiesto en Montana... toendertijd hadden ze nog geen nickname, ze waren gewoon onze vaste DJ's op vaste avonden, vandaar).

Zowel een beginnende band als beginnende DJ zijn vaak herkenbaar als het gaat om hun omgang met geluid, monitor, PA, Gain, ect... Zowel DJ als Band neigt om het geluid op het podium HARD te zetten. Vooral bands zonder monitors hebben hier een handje van maar ook beginnende DJ's waarvan de monitor te weinig power heeft maken deze fout. Bovendien kan een monitor nooit de sublaag-dreun geven die je vanuit de zaal wel kunt voelen, je zult dus moeten vertrouwen op de man achter de PA.

Natuurlijk zijn de omstandigheden niet altijd optimaal... er zijn zat tenten die gewoonweg te weinig investeren in de gehuurde PA of eigen audio installatie, waardoor je als DJ gewoon zult moeten roeien met de riemen die je hebt. Je kunt je erover opfokken maar daarmee verpest je over het algemeen alleen je eigen stemming en dus je platenkeuze/uitstraling naar het publiek. Probeer daarom eventuele ergernissen gewoon stomweg opzij te zetten en neem voor lief dat je monitor te zwak is bijvoorbeeld; in principe heb je altijd je koptelefoon nog en ben je vaardig genoeg om "om de geluidsproblemen heen" te mixen.

Indien de omstandigheden WEL goed zijn, raad ik je het volgende aan: Stel eerst je eigen geluid (tussen 0 en +3dB) en monitor af totdat je een goede sound hebt. Check ook of je genoeg reserve op je monitor hebt om tijdens de piek nog steeds voldoende vermogen te hebben. Draai vervolgens een paar platen om de PA man de tijd te geven e.e.a. fatsoenlijk te equalizen en dergelijke en stap vervolgens gewoon de zaal in. Check het geluid in de zaal en indien je iets mist, overleg dit dan op een joviale en vriendschappelijke manier met de persoon achter de PA. LET OP, BELANGRIJK: Op een vriendschappelijke manier! Waarom? Ook PA mensen kunnen over het algemeen verschrikkelijk arrogante klootviolen zijn (yes, been there, done that) en pissed tegen ze doen werkt bijna altijd averechts. Het klinkt stom, maar als je wat vroeg bent en je je set nog niet hoeft te starten, bestel een biertje voor de man en maak een praatje met hem. Deze boerenlul bepaald namelijk uiteindelijk het geluid dat jouw publiek te horen krijgt! Al draai je de sterren van de hemel, als die vent niet meewerkt klink je in de zaal bagger en dat wil gewoon geen enkele band of DJ.
Schroom ook niet om later op de avond nogmaals je geluid te checken in de zaal (bijvoorbeeld als je ff gaat pissen), het kan tenslotte nooit kwaad. Note: Er zijn natuurlijk ook hele goede PA mensen, in dat geval zit je over het algemeen op rozen!

In kleine cafe's kan het echter anders zijn... Die lui komen nooit aan het volume op hun (voor)versterkers en verwachten dus van jou dat je het allemaal regelt via je mengpaneel... Vraag het desnoods gewoon voordat je begint dan kun je daar mooi op inspelen.

Als laatste nog even iets: Wees niet (te) eigenwijs met je volume (i.g.v. PA). Accepteer de wil van de eigenaar van de toko als blijkt dat hij vindt dat je je gain te ver open hebt staan. Ga hem ook niet stiekum toch weer verder openzetten als deze persoon weer bij je weg is. De kans is namelijk groot, dat je vervolgens nooit meer gevraagd wordt en da's toch jammer. De echte pro's (en volgens mij mag je Tijs en Ahmed dat wel noemen) doen hetgene wat hierboven beschreven staat(behalve op de enorme sites natuurlijk... je kunt moeilijk op Dancevalley effies het veld opwandelen om je geluid te checken *grin*) en zitten eigenlijk altijd tussen de 0 en +3 dus trek er je les uit zou ik zeggen :-)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Reg. datum: 07 januari 2000

Wie heeft er trouwens ervaringen met aankopen bij djgear.nl?

Ik wil binnenkort wat nieuwe gear gaan kopen waaronder 4 turntables en een xtc.

Ik heb een offerte van new-line en eentje van djgear.nl. Als je deze 2 offertes naast elkaar legt dan is het prijs verschil 250 euro! :? Dat vind ik nogal wat. Waarbij dus new-line het duurst is.

Wie heeft er wel eens iets gekocht bij djgear.nl? Het gaat om 4 pt2400's incl afstellen en elementen en een xtc.

Ik zelf het het beste gevoel bij new-line omdat ze daar weten waar ze over praten maar het prijs verschil is gewoon zo groot om toch eventueel voor djgear te kiezen alleen ken ik die toko helemaal niet goed enz.

relentless groovelocks
Reg. datum: 06 augustus 1999

naja de FTP server deed het weer even 2 dagen, maar zoals jullie vast niet ontgaan is, vond het serverhokkie van de universiteit twente het nodig om in vlammen op te gaan. Duurt weer even dus :( sorry!

automatic pushbutton remote control synthetic genetics command your soul

Reg. datum: 09 juli 2000

Mag ik even overnieuw proberen? :)

Ik wil nu wat gitaarspel van mezelf opnemen, maar later ook de apparatuur hiervan proffesioneel kunnen gebruiken.

Als mic. wil ik een Superlux - CM-H8A gebruiken

Als mengpaneeltje en micversterker Behringer - MX 602A

En als recorder de Tascam CD-RW700, zodat ik het 1. meteen kan wegschrijven en 2. makkelijk op m'n PC kan bewerken (zonder kabeltjes te gebruiken)

Het geluid hoeft geen SACD kwaliteit te zijn, als ik maar lekker kan recorden en een beetje klooien... :+ :)

Als ik nu totaal verkeerde keuzes maak...TELL ME! :) :+

Vinnienerd wijzigde dit bericht 21-11-2002 21:49 (9%)

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏★━┓

Mr Majestic
Reg. datum: 09 juli 1999

Dit is echt DJ nachtmerrie nummer 1 :

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=24017

zwaaaar klote voor Junkie XL. Hopen dattie het terug vindt.!!

Iemand hier wel ns zoiets kloterigs gehad?