Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Courage
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11-2008

Courage

The cowardly dog

De grote tv-out FAQ
Index:
  • Handige links

• Terminologie

• Welke kaart heeft een goede tv-out?

• Welke drivers heb ik nodig om mijn tv-out te kunnen aansturen?

• Help ! De optie 'tv-out' blijft mij mij 'disabled' (grijs)!

• Wat is nView en welke kaarten ondersteunen dat?

• Hoe moet ik alles dan aansluiten?

• Alles goed aangesloten, maar ik krijg helemaal geen beeld :'(

• Hoe lang mag nou een tv-out kabel zijn?

• Waar kan ik zo'n adapter kopen en hoe ziet deze eruit?

• Help, ik krijg alleen maar zwart/wit beeld...

• Storing op mijn tv beeld, wat nu?

• Wanneer ik een film afspeel, krijg ik alleen zwart beeld op tv |:(

• Hoe krijg ik die zwarte balken bij TVTool weg?

• Waarom gaat het beeld op mijn monitor uit als ik de tv-out aanzet?

• Informatie voor mensen met ATI-kaarten

• Hoe kan ik mijn tv-out functie forceren ?

Handige links

Home of TVTool
    De site van TVTool. Hier kun je alle informatie over TVTool vinden en de laatste versie downloaden.

Chrontel Utility Software
    Als je een videokaart met een Chrontel-chip bezit, kun je op deze sites software voor je kaart downloaden.

Informatie over Macrovision
    Als je te maken krijgt met het fenomeen is dit een handige site om alles te weten te komen over Macrovision. (engelstalige Macrovision Faq, ePanorama: VCR copy protection)

Video pinouts
    Diverse connectoren (VGA, DVI etc.) gedetailleerd beschreven.

Component (RGBS / YPrPb):Hier wordt duidelijk beschreven hoe je uit een normaal vga-signaal een RGBS-tvout kunt maken en er staan veel handige links in. Dit is wat betreft SCART de beste manier om een PC aan een TV oid te koppelen, vele malen beter als composiet van je TVout.
    Lokale topics daarover: RGB-scart met een HTPC en VGA to TV without TV-out

Definitive SuperGuide to Custom Resolutions: Displaying Custom Resolutions on a HDTV - handige guide voor het gebruik van Powerstrip inclusief uitleg en voorbeelden.

Terminologie

• Cinch : verbindingsstekker, ook wel tulp genoemd.

• NTSC : National Television Standaard Comite, de analoge Amerikaanse TV-standaard. Hier ook wel voor de gein 'Never The Same Color' genoemd.

• Macrovision : alle DVD-spelers zijn uitgerust met een kopieerbeveiliging volgens de Macrovision methode. Deze kopieerbeveiliging maakt het onmogelijk om bijvoorbeeld een film te kopiëren op een videorecorder. Net als sommige DVD's gemodificeerd zijn om alle regio's te kunnen spelen, is het ook mogelijk om de speler zo te modificeren om de Macrovision kopieerbeveiliging uit te schakelen. Daarnaast zijn er losse kastjes (videoverbeteraars genoemd in de elektronicawinkel) verkrijgbaar die de kopieerbeveiliging uitschakelen.

• MPEG : Deze afkorting staat voor Moving Pictures Experts Group, en heeft tot taak, een nieuwe norm vast te stellen voor digitale tv. Inmiddels is de voorlopige DVB-norm MPEG2, maar zal zodra er een goede verbetering is vervangen worden. Deze werkgroep is nu bezig met MPEG4, met als basis de Quicktimetechnologie.

• PAL : De in Europa gangbare norm (Phase Alternate Line) om de chrominantie (kleurinformatie) te verpakken in het TV-signaal. Het beeldformaat is 3:4 met 625 horizontale beeldlijnen, waarvan 575 zichtbaar, met 25 bld/sec.

• RGB : afkorting van Rood, Groen en Blauw. Standaard voor een videosignaal. De beste manier om signalen van de DVD-speler naar de televie te sturen. Dit kan alleen via de SCART-kabel.

• SCART : Een genormeerde koppeling tussen video- en monitorapparatuur. SCART kan video, S-Video en RGB-signalen transporteren, maar niet alle SCART-kabels zijn daarvoor geschikt. Bij de goedkopere kabels ontbreken sommige aders in de kabel.

• SECAM : Een andere manier om de chrominantie te verpakken dan PAL of NTSC. Wordt niet veel toegepast, slechts in enkele Europese landen.

• S-Video : Staat voor 'Seperate Video'. Standaard voor een videosignaal, staat ook wel bekend als Y/C. Bij dit videosignaal worden kleur en helderheid separaat verstuurd. S-Video is een betere manier om de DVD-speler of andere bron met de televisie te verbinden dan standaard 'video'. RGB is echter nog beter. S-Video wordt verstuurd via een speciale 4-pins kabel of via een daarvoor geschikte SCART-kabel.

Zie voor meer terminologie ook de AV FAQ; Veelgestelde vragen :)

Welke kaart heeft een goede tv-out?

Voor een mooi artikel over de verschillende tv-out chipsets in omloop, zie hier.
    Het is algemeen bekend te noemen dat de meeste wat oudere nVidia-kaarten wat achter lopen in kwaliteit ten opzichte van bijvoorbeeld de Matrox-kaarten. De Geforce4 serie is ten opzichte van de Geforce 2 enorm verbeterd. De ATI kaarten schijnen te presteren tussen nVidia en Matrox in. Gebruik search naar goede tv-out kaart voor ervaringen en de laatste discussies hierover. :)

Welke drivers heb ik nodig om mijn tv-out te kunnen aansturen?

Over het algemeen kun je het beste gewoon de nieuwste (non-beta) drivers installeren en daarmee aan de slag gaan. Lukt het daarmee niet, probeer dan eerst zelf eens andere drivers uit of gebruik de search voor ervaringen van andere gebruikers.

Help ! De optie 'tv-out' blijft mij mij 'disabled' (grijs)!

Bij sommige kaarten is het zo dat je de tv-out mogelijkheid niet kunt gebruiken als je het volgende niet doet:
    * resolutie maximaal 800 * 600
    * 16 bit kleuren
    * refreshrate monitor 60 Hz
    * draai geen refreshratefix

De beste resolutie om tv-out te gebruiken bij PAL: 768x576. Er is een speciale detonator-versie (21.81) die dit verzorgd in omloop, locatie is mijn momenteel onbekend. (Dit geldt ALLEEN voor Nvidia-based kaarten!)

Wat is nView en welke kaarten ondersteunen dat?

nView is niets meer dan het gebruik van twee video-outputs tegelijk. Bij oudere drivers heette deze feature 'twinview'. :) Je kunt je desktop hiermee uitbreiden (extend) of je desktop ermee dupliceren (clone). Voor een (enigszins gedateerde) uitleg kun je ook hier kijken.
    Je hebt voor nView wel een Geforce 2MX of een Geforce 4 kaart nodig, met een tv-out aansluiting. ;)
    Voor meer informatie over nView : ga naar http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_nview :)
    Let op : nView samen met een refreshratefix kan voor vastlopers zorgen !!

Hoe moet ik alles dan aansluiten?

De tv-out moet op (één van) de ingang(en) van je tv aangesloten worden. Dat kan zijn een SCART-aansluiting, een composite-ingang (zoals op de fronts van de meeste tv's zitten, herkenbaar aan de gele kleur), of een S-video-ingang.

Videokaart uitgangen

Zo ziet de achterkant van mijn videokaart eruit, het kan zijn dat je alleen een composite of alleen een S-Video aansluiting hebt.

S-Video signaal geeft in theorie 2x zo scherp beeld als composite-signaal. Prik in één van de twee uitgangen de goede kabel.
    Voor composite neem je de rechtse.

S-video stekkerComposiet stekker

Het geluid sluit je aan op je geluidskaart uitgang.

Als het goed is zit aan beide uiteinden van de kabel dezelfde stekker, de volgorde van aansluiten maakt niet uit.
    Heb je S-VHS/S-Video dan prik je een kabel zoals je rechts ziet in je tv en videokaart.
    Dan zijn we aan het andere uiteinde van je tv beland :

Aansluitingen bij TV

Van links naar rechts : koptelefoon, S-Video, composite, links audio en rechts audio.

Als je een stekker erin prikt ziet het er zo uit :

S-video en audio aangesloten op TV

Als je alleen een SCART-ingang hebt heb je deze nodig :

Scartblokje met Composiet en Svideo + audio

De andere zijde van het scartblokje

Zorg dat het blokje op input staat, anders heb je nog geen beeld :)
    Handig : als je SCART-aansluiting op je tv ook een uitgang is (dit kun je vinden in je handleiding) kun je deze connectie dus ook gebruiken als video-in signaal voor naar je pc ! :)
    NB: als je TV geen Svideo ondersteund is je beeld zwart/wit bij gebruik van een Videokaart > Svideokabel > Scartconverter > TV.

Alles goed aangesloten, maar ik krijg helemaal geen beeld :'(

- Zorg dat je tv aanstaat en je kabel is aangesloten als je je pc opstart, sommige tv-out chips kijken eerst of er wat is aangesloten op de connector voor ze gaan werken.
    - Nieuwste drivers van je videokaart installeren (links staan in de V&B FAQ)
    - Download TVTool en/of TVCC2000 van www.tvtool.de als je normale videokaartdrivers niet mee willen werken.
    - Heb je je tv-out via S-Video aangesloten probeer dan composite en als je composite gebruikt even S-Video testen.
    - Als je een SCART-blok gebruikt, zorg dan wel dat je een switchable hebt (die je dus zowel als input en als output kunt gebruiken. Als je geen switchable hebt, kan het zijn dat je een output hebt, terwijl je juist een input nodig hebt.
    - Zorg dat je een INGANG op je tv gebruikt en niet een UITGANG. :)

Hoe lang mag nou een tv-out kabel zijn?

De lengte van de kabel is natuurlijk altijd bepalend voor de kwaliteit van de signaaloverdacht, dus maak of koop de kabel niet langer dan nodig is. In principe mag 10 tot 15 meter geen enkel probleem opleveren. Veel langer is niet echt aan te raden, de kans is dan aanwezig dat het beeld kleur en/of veel kwaliteit verliest. Wat vooral belangrijk is, is dat de kabel goed afgeschermd is. Koop een goede kwaliteit kabel, of soldeer er zelf één in elkaar.

Waar kan ik zo'n adapter kopen en hoe ziet deze eruit?

S-video naar Composiet conversiesnoertje of S-video naar Composiet verloopstekker

Allereerst : als je je videokaart in retailversie koopt, zit dit verloopstekkertje er in de meeste gevallen bij (mits je natuurlijk alleen S-Video uit hebt). Verder kun je dit bij verschillende winkels gewoon kopen. Gebruik hiervoor de search, aangezien de verkoopadressen natuurlijk wel eens wijzigen.
    Je kunt altijd bij Conrad of bij Blackbox kijken. De rechtse kun je in ieder geval bij MCSnet kopen.

Help, ik krijg alleen maar zwart/wit beeld...

Dan moet je de volgende dingen proberen (later wordt dieper op elk punt ingegaan) :

• Kijk goed in de handleiding van je tv of deze wel s-video signaal aan kan
    • Check het tv-out signaal : moet op PAL staan in plaats van NTSC
    • Gebruik het juiste videokanaal
    • Gebruik de composite aansluiting (gele ingang)
    • Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?
    • Zorg dat je verzadiging (saturation) goedstaat
    • Werk niet via een SCART-blok

Mocht je er nog niet uitkomen zorg dan dat je in het topic wat je opent extreem duidelijk bent en alles laat zien wat je geprobeert hebt, anders krijg je 100% zeker als eerste reactie of je je tv-out wel op PAL hebt staan. De kans dat zo'n topic opgelost wordt is trouwens minimaal : tv-out werkt niet naar behoren (grijs beeld)

• Check het tv-out signaal : moet op PAL staan in plaats van NTSC

Waarschijnlijk staat deze waarde wel al ingesteld op PAL, want dat is de Europese standaard. Maar kijk het voor de zekerheid even na.
    Sommige tv's zijn in staat allebei de signalen goed weer te geven, meestal is dit niet het geval en krijg je op een PAL tv bijna zwart/wit beeld als er een NTSC signaal de tv binnenkomt.

Waar stel ik dit dan in :?

Bij de meeste Geforce-kaarten vind je het bij display properties, advanced, twinview (nView), device settings, output device, change format.
    Bij Matrox kaarten is het display properties, advanced, dualhead, tv output, tv standard, change settings.

• Gebruik het juiste videokanaal

Bij de meeste moderne tv's heb je keus uit meerdere videokanalen, meestal S-Video (ook wel S-VHS genoemd), composite en het normale beeld. Zit je op het verkeerde kanaal, dan kan het zijn dat de kleuren verkeerd worden weergeveven. Op de volgende afbeeldingen is te zien hoe je beeld eruit ziet op de verschillende videokanalen als je een composite-aansluiting op een Sony tv hangt :

Zwart beeld / ext1

Kleurenbeeld / ext2

Kleurenbeeld / ext-S

Bij Sony tv's heb je de kanalen Ext1, Ext2, Ext-- en S-Video. Bij Philips is het Ext1, Ext2, Svhs2 en ext3. Let op dat als je S-Video signaal gebruikt, dat je het juiste kanaal op je tv daarvoor kiest, meestal met een extra 'S' aangeduid.

• Gebruik de composite aansluiting (gele ingang)

Een S-Video aansluiting bestaat uit 2 delen : Y en C. Y is de luminatie/helderheidsniveau en C is chroma, wat staat voor kleur. Sommige tv's kunnen dit signaal niet samenvoegen en dan krijg je zwart/wit beeld. Heb je geen composite aansluiting spring dan naar het volgende punt om te kijken hoe je een convertertje kunt maken.

• Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?

Sommige tv's ondersteunen geen SCART (RGB) en/of S-Video (S-VHS), maar alleen compositesignaal. In de handleiding van je televisie vind je hier informatie over, als je geen handleiding (meer) hebt kun je in de meeste gevallen de specificaties van je tv wel op het internet vinden.

Let op: als je zwart/wit beeld hebt met een Radeon en kleurbeeld met een Geforce met een S-video kabel dan kan je TV geen Svideo correct weergeven op de gebruikte input.

In die gevallen kun je dus geen S-Video-kabel gebruiken !

Je zult een andere kabel moeten kopen/maken. Om het even uit te proberen kun je gewoon een audiokabel tussen je tv en de pc hangen, dit zal waarschijnlijk niet zulke beste kwaliteit zijn, maar je kunt het ermee wel goed uitproberen ermee zonder een kabel te hoeven kopen. Sommige mensen zeggen dat je uiteindelijk
    zelfs best met een (goede) audiokabel uit de voeten kunt !

Heb je alleen een S-Video uitgang dan kun je een verloopstukje kopen of zelf maken. Het is vrij simpel om een verloopstukje te maken :

Mensen met een Conexant tv-out chip hebben geluk en hoeven niet veel te solderen:

Conexant Svideo naar Composiet verloop - schematisch

Heb je geen Conexant? Geen nood, de redding is hier:

Algemeen Svideo naar Composiet verloop - schematisch

Verloop voor Radeon kaarten:

Svideo naar Composiet verloop voor Radeon kaarten - schematisch

Meer infomatie vind je hier (algemeen) en hier (Radeon kaarten).

• Zorg dat je verzadiging (saturation) goed staat

Met TVTool en sommige drivers kun je de kleurverzadiging (saturation) instellen, zet je deze te laag dan krijg je zwart/wit of bijna zwart wit. Met Photoshop heb ik dit plaatje gemaakt om het een beetje te illustreren :

Voorbeeld kleurverzadiging, van -100 naar 0 in 4 stappen van 25%

• Werk niet via een SCARTblok.

Sommige tv's hebben geen S-Video in hun SCART-aansluiting (om geld te besparen of een of andere andere lullig reden :X)
    Je kunt dan zulke taferelen krijgen:

Vertrokken rollend beeld omdat de TV niets begrijpt van het geleverde S-video signaal

Storing op mijn tv beeld, wat nu?

Heb je last van witte, wazige balken op je tv-scherm? Brom in je audio? Deze storing kan worden veroorzaakt door een ground loop, of aardlus in het Nederlands, en die ontstaat door een verschillend potentiaal van de aarde. Het treedt bijvoorbeeld op als je je pc en bronnen op verschillende stopcontacten hebt aangesloten en ook de aarde daarvan gebruiken. Stel dat er een kleine stroom loopt door een aarde draad, dan staat er ook een spanning over die aarde draad (ook een aarde draad heeft een (kleine) weerstand), en over de aarde draad van een ander stopcontact niet, dan heb je dus een verschillende aarde niveau, wat je probleem kan verzoorzaken.
    Een andere oorzaak, de nummer één oorzaak van ground loops, de coax kabel. Die kabel is geaard, maar dat punt kan kilometers van jouw huis liggen, met dus kilometers kabel met weerstand ertussen. Oplossing: een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) plaatsen bij de Tv/radio-hoofdaansluiting. Geschikt hiervoor zijn oa. Electronica-online art.nr. A.9114002 en de Conrad art.nr's 940200 en 940456, maar ook je lokale electronica, TV/AV-shop moet wel het één en ander in de handel hebben.
    Nog een laatste tip: aard altijd je PC, ook al levert dit een brom op.

Voor meer info over storing van TV, Tvout & TVkaarten:
    http://www.tv-cards.com/messageboard/viewtopic.php?t=5428
    http://www.aca.gov.au/rad...er_tv_radio/tv_index.html
    http://www.selfhelpandmore.com/interference/tv/tvshowall.htm
    http://www.abc.net.au/reception/tv/tv_interference.htm
    http://www.kyes.com/antenna/interference/tvibook.html

(gedeelten van dit stuk tekst zijn overgenomen van de AV Faq)

Wanneer ik een film afspeel, krijg ik alleen zwart beeld op tv |:(

Dan moet je de overlayfunctie gebruiken. Zoek bij je instellingen op 'overlay' en er gaat een wereld voor je open ;)

Overigens : als je NetMeeting of een andere applicatie gebruikt die overlay's gebruikt, dan kan je je mediaplayer het beeld niet fullscreen weergeven op je TV omdat hiervoor de overlay gebruikt moet worden. Je doet er dus goed aan om alle applicaties die overlay's gebruiken af te sluiten en niet in de achtergrond te laten draaien.
    (met dank aan Ralph Smeets)

Hoe krijg ik die zwarte balken bij TvTool weg?

De zwarte balken kun je weghalen door overscan aan te zetten.

Waarom gaat het beeld op mijn monitor uit als ik de tv-out aanzet?

Je videokaart moet het zogenaamde 'twinview' of 'nView' (dit kan bij jou kaart ook anders heten) wel ondersteunen, anders zul je het niet voor elkaar krijgen (heel misschien met tv-tool).
    Hoe kun je zien of je videokaart het ondersteund?
    Als er iets met DualHead, Hydravision of Twinview op je kaart zit dan kun je het beeld 'clonen'.
    DualHead is te vinden op Matroxkaarten.
    Hydravision zit op de nieuwe Radeons van Ati.
    nView is ingebakken in de GeForce 2 MX (100/200/400 + Go serie) en GeForce 4 van nVidia

Informatie voor mensen met ATI-kaarten

Allereerst een linkje waarin heel veel informatie is te vinden: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

Dual monitor:
    Het is alleen mogelijk dual-monitor te gebruiken als de monitor die op de DVI poort is aangesloten een plug 'n' play monitor is (DDC compatible). Een DDC-compatible monitor ontvangt niet alleen een signaal van de videokaart, maar stuurt er ook eentje terug.
    Tijdens het booten staan allebei de poorten aan (ongeacht of er een monitor in zit) Daarom zie je bij het opstarten altijd gewoon een cloned image op je 2e monitor. Als deze monitor dus geen DDC compatible monitor is 'ziet' de kaart hem niet en wordt de DVI poort uitgeschakeld.
    Volgens de mensen bij Entech Taiwan (van oa. Powerstrip) is er geen mogelijkheid om de DVI poort handmatig aan te zetten.

Het probleem staat bovenaan de buglist van ATi want ze zien dit probleem als een zgn. "showstopper".

tv-out:
    Het is niet mogelijk om de 2e monitor uitgang EN de tv-out tegelijkertijd te gebruiken. ATi heeft ook niet te kennen gegeven hier iets aan te willen doen.

Wat nog belangrijk en handig is:

Het beste is om je pc te rebooten zodra de schermen aangesloten/ingesteld zijn. (vooral als je problemen met de kleuren hebt) Op de Radeon (vast ook voor de Radeon II), kijkt je pc elke keer dat je properties->settings->advanced opent of tv-out aangesloten is of niet.
    Dus gewoon windows(2000) opstarten, kabel erin, prop.... tv is groen. ESC drukken, kabel eruit, prop... tv grijs.
    Er is dus helemaal geen reboot nodig.

Hoe kan ik mijn tv-out functie forceren ?

Voor nVidia gebruikers is het tooltje TV-Tool beschikbaar om de tv-out functie te forceren, bij ATI kaarten is het zo dat de huidige Catalyst drivers tegenwoordig een knopje hebben waarmee de TV-out geforceerd kan worden. Bij
    het ATI-tabblad "Weergaves" zit een knop "Problemen oplossen", het schermpje
    wat daarachter zit bied de mogelijkheid de TV-out te forceren.

Deze FAQ werd mede mogelijk gemaakt door Sinterklaas, Terw_Dan, MastahBlastah, KillerAce_NL, Wizzing, Commander_Zulu, tbusquet, Orcie, arjandijk Wildfire en Scyth, allen bedankt. :)
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013