Hoofdcategorieën
Topicacties

-=: Het Grote Wireless Topic :=-

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 35 36 37 38 last

Nieuw Topic
banana
Reg. datum: 20 oktober 2000

ik heb vanmiddag ook wat wireless zooi bij de mycom gehaald:
2 x edimax wlan pcmcia kaartjes (incl. pci adapter)
1 x edimax wireless lan acces point

Eenmaal thuis aangekomen meteen alles aangesloten en het werkt als een trein. Getweakte adsl modem gewoon op me acces point aangesloten :) en allebei de computers zitten direct op internet (door de dhcp server van me modem)

Nu is dit wel allemaal leuk en aardig... Maar ik zou me god niet weten hoe je dit kunt beveiligen. Van die foldertjes die erbij zitten wordt je ook niet veel wijzer.
Want wanneer (bv) mijn buurman ook zo'n wireless lan kaartje koopt kan hij gewoon bij mij op het netwerk komen, en daar heb ik niet zo veel zin in.

Weet iemand hoe ik dit wireless netwerk het beste kan beveiligen? of weet iemand misschien ergens een guide op internet hoe dat zou moeten...?
milka }:O

een koe schijt meer dan een kat, maar als die kat dat had geweten......had tie wel meer gescheten

Ik weet niet precies hoe dat bij jou setje precies werkt, maar je moet kunnen inloggen op je AP. (met je browser)

Maar dat zal denk ik wel in het boekje staan, hoe je moet inloggen.
Eenmaal ingelogged kun je verschillende manieren gebruiken om de boel te beveiligen.
+ WEP
+ MAC adres

Als je via WEP beveiligd, neem je een sleutel, dus een lange zin van getallen en letters, totaal onwillekeurig. Elke Wireless kaart die dan wil inloggen op je Access point, moet deze sleutel meestuuren. Als jij die sleutel dus gewoon eenmalig insteld op de AP en de Wireless kaartjes. heb je er verder geen omkijken meer naar. Je buurman zal alleen kunnen internetten via jou AP als hij dus dan die sleutel kent....
(Zo'n sleutel kraken is zelfs voor een 2ghz pc nog ruim een dag werk....dus 'k denk ook niet dat je bang hoeft te zijn dat dat gebeurd :)

Een andere manier is via het MAC adres. Elke Wireless kaart heeft een Mac adres, een soort unieke code/nummer.
Je kunt dan instellen, dat alleen de kaartjes met het nummer "nummer van Wireless kaartje 1" en "nummer van Wireless kaartje 2" toegang kunnen krijgen :)

succes :P

Reg. datum: 20 oktober 2001

er zijn wel degelijk echte pci kaartejes.
actiontec heeft er een, kijk eens op www.actiontec.com.
te koop, in nl voor ca eur 104.
voor de techneuten: alle specs, en schema's op:
[url]https://gullfoss2.fcc.gov/cgi-bin/ws.exe/prod/oet/forms/reports/Search_Form.hts?mode=Edit&form=Exhibits&application_id=671453&fcc_id=LNQ802PI25
ze hebben ook een usb versie.
ze kunnen ad hoc (dirtect met elkaar) of via een AP verbinden

Proud Daddy of Iris!

quote:
Op dinsdag 11 juni 2002 14:23 schreef Cutebritney het volgende:
Ik weet niet precies hoe dat bij jou setje precies werkt, maar je moet kunnen inloggen op je AP. (met je browser)

Maar dat zal denk ik wel in het boekje staan, hoe je moet inloggen.
Eenmaal ingelogged kun je verschillende manieren gebruiken om de boel te beveiligen.
+ WEP
+ MAC adres

Als je via WEP beveiligd, neem je een sleutel, dus een lange zin van getallen en letters, totaal onwillekeurig. Elke Wireless kaart die dan wil inloggen op je Access point, moet deze sleutel meestuuren. Als jij die sleutel dus gewoon eenmalig insteld op de AP en de Wireless kaartjes. heb je er verder geen omkijken meer naar. Je buurman zal alleen kunnen internetten via jou AP als hij dus dan die sleutel kent....
(Zo'n sleutel kraken is zelfs voor een 2ghz pc nog ruim een dag werk....dus 'k denk ook niet dat je bang hoeft te zijn dat dat gebeurd :)

Een andere manier is via het MAC adres. Elke Wireless kaart heeft een Mac adres, een soort unieke code/nummer.
Je kunt dan instellen, dat alleen de kaartjes met het nummer "nummer van Wireless kaartje 1" en "nummer van Wireless kaartje 2" toegang kunnen krijgen :)

succes :P
Yep, je kunt bij de Edimax AP idd WEP sleutels instellen.

05-01-2008 / 5:38 uur / 2730 gram - Weer met Canon 40D - Tamron 17-50mm 2.8 - Canon 17-85mm IS USM - Tokina 100mm 2.8 - Canon 70-210mm 3.5-4.5 USM - Canon 50mm 1.8 II - Grip BG-E2 - Sigma EF-430 Super - Nikon SB-25 - Lowepro Slingshot 200AW

banana
Reg. datum: 20 oktober 2000

thnx!

Ik heb dat WEP (met zo'n 128 bit key) aan de gang gekregen na veel moeite. Maar wanneer ik dan een verbinding heb, duurt het SUPERlang voordat hij (m'n wireless lan kaartje) het goeie ip adres eenmaal heeft. En pas wanneer hij het goede ip adres heeft (tussen 10.0.0.150 en 10.0.0.160) kan hij op internet. (via die gateway van me modem)

En wanneer ik dat WEP heb uitgeschakeld heeft tie meteen het goede ipadres te pakken en kan ik zo op internet.

Dus wilde ik dat met die mac adressen maar eens proberen. Ik weet nu wel wat het mac adres van me Acces point is en wat die van me wlan kaartje. Maar waar kan ik nou instellen welk mac adres alleen toegang mag krijgen? Ook in die AP manager? Ik kan het in ieder geval niet vinden. (of als het er wel in staat...onder welke naam dan?)

Ik hoop dat jullie me nog een keertje kunnen helpen.
}:O

een koe schijt meer dan een kat, maar als die kat dat had geweten......had tie wel meer gescheten

quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:42 schreef MiLKaKOE het volgende:
thnx!

Ik heb dat WEP (met zo'n 128 bit key) aan de gang gekregen na veel moeite. Maar wanneer ik dan een verbinding heb, duurt het SUPERlang voordat hij (m'n wireless lan kaartje) het goeie ip adres eenmaal heeft. En pas wanneer hij het goede ip adres heeft (tussen 10.0.0.150 en 10.0.0.160) kan hij op internet. (via die gateway van me modem)

En wanneer ik dat WEP heb uitgeschakeld heeft tie meteen het goede ipadres te pakken en kan ik zo op internet.

Dus wilde ik dat met die mac adressen maar eens proberen. Ik weet nu wel wat het mac adres van me Acces point is en wat die van me wlan kaartje. Maar waar kan ik nou instellen welk mac adres alleen toegang mag krijgen? Ook in die AP manager? Ik kan het in ieder geval niet vinden. (of als het er wel in staat...onder welke naam dan?)

Ik hoop dat jullie me nog een keertje kunnen helpen.
}:O

je kunt natuurlijk ook op de Clients het IP VAST instellen, dan hoeft hij niet zo lang te wachten op de DHCP. Wel vreemd overgins dat dat zo lang duurt...is de snelheid daarna wel een beetje goed, als je eenmaal ingelogged bent ?

Waar je dat kunt instellen voor de MAC-adressen weet ik niet, aangezien ik een andere AP heb. Bij mij ziet het er zo uit :)

FreeBSD Rules !
Reg. datum: 27 september 2000

Ik woon in een dorp waar geen flatfee internet verkrijgbaar is. Er zit een bedrijf met een stevige huurlijn centraal in dit dorp.

Radius (dus van centrum naar buitenring) is zo'n 3 Km, Geen freeline of sight !

Dit centrale bedrijf bood mensen altijd een sdsl verbinding, dit was in de tijd dat huurlijnen nog niet gefilterd werden, nu zijn zij opzoek naar een wireless alternatief zodat men nieuwe bedrijven ook een vaste verbinding kan bieden.

Zou wireless een optie zijn ?

het plaatsen van een stevige antenne bij de centrale partij moet geen onoverkomelijk proleem zijn, de "klanten" moeten echter simpel aan te sluiten zijn.

Iemand een tip ?

(er moet geen gedoe met zendlicenties etc. bijkomen !!)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

quote:
Op donderdag 13 juni 2002 07:34 schreef xychix het volgende:
Ik woon in een dorp waar geen flatfee internet verkrijgbaar is. Er zit een bedrijf met een stevige huurlijn centraal in dit dorp.

Radius (dus van centrum naar buitenring) is zo'n 3 Km, Geen freeline of sight !

Dit centrale bedrijf bood mensen altijd een sdsl verbinding, dit was in de tijd dat huurlijnen nog niet gefilterd werden, nu zijn zij opzoek naar een wireless alternatief zodat men nieuwe bedrijven ook een vaste verbinding kan bieden.

Zou wireless een optie zijn ?

het plaatsen van een stevige antenne bij de centrale partij moet geen onoverkomelijk proleem zijn, de "klanten" moeten echter simpel aan te sluiten zijn.

Iemand een tip ?

(er moet geen gedoe met zendlicenties etc. bijkomen !!)

3Km zonder line of sight, over een dorp/stad, gaat niet lukken denk ik....

Zeker als je het legaal wilt houden, aangezien dan de max output 100mWatt is.

FreeBSD Rules !

moeten beide kanten voldoende vermogen hebben?

of als het centrale bedrijf een 1000watt vergunning heeft kan het dan klanten aansluiten.

Of zou dit betekenen dat de klanten ook een levensgrote antenne en een vergunning moeten hebben ?

quote:
Op donderdag 13 juni 2002 21:00 schreef xychix het volgende:
moeten beide kanten voldoende vermogen hebben?

of als het centrale bedrijf een 1000watt vergunning heeft kan het dan klanten aansluiten.

Of zou dit betekenen dat de klanten ook een levensgrote antenne en een vergunning moeten hebben ?

Vergunningen hoger dan 100mWatt worden helemaal niet uitgeggeven...

Eigenlijk moet je ALTIJD een licentie kopen, als je ORLAN wilt gaan doen, maar dat doen de meeste tweakers gewoon niet... :P :+
En met die vergunning mag je tot max 100mWatt....

FreeBSD Rules !

quote:
Op donderdag 13 juni 2002 21:02 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Vergunningen hoger dan 100mWatt worden helemaal niet uitgeggeven...

Eigenlijk moet je ALTIJD een licentie kopen, als je ORLAN wilt gaan doen, maar dat doen de meeste tweakers gewoon niet... :P :+
En met die vergunning mag je tot max 100mWatt....

nogmaals, moeten dan zender EN ontvanger een eingen licentie hebben ?

en in het topic
Topic 430419
praat men zelfs over 9 KM !!!! hoe kan dat dan ?

...vraag maar...

De 2.4 Ghz band is vrijgegeven tot 100mW, dus vrij te gebruiken zonder vergunning!

Echter voor commercieel gebruikt buiten gebouwen is officieel toestemming nodig...maar ja...

Website | Canon 30D | MacBook Pro 17" 2.8Ghz 4GB 500 GB

Als ik twee Intel Wireless PRO 2011B PCMCIA kaartjes koop 1 voor in de laptop en in een een server kunnen deze dan communiceren met elkaar zonder acces point? Dus dat het 1:1 is?

Motormuis
Reg. datum: 08 mei 2000

deleukstethuis: ja, gewoon in Ad-hoc mode

http://www.motor-forum.nl | Nieuwe baan gevonden.

quote:
Op vrijdag 14 juni 2002 12:25 schreef qless het volgende:
De 2.4 Ghz band is vrijgegeven tot 100mW, dus vrij te gebruiken zonder vergunning!

Echter voor commercieel gebruikt buiten gebouwen is officieel toestemming nodig...maar ja...

Dat klopt; zonder vergunning mag je NIET over openbaar terrein stralen......

Maar hier gaat verandereing in komen! :)
Binnenkort kun je dat dus ook zonder vergunning doen :)

quote:
Op vrijdag 14 juni 2002 10:38 schreef xychix het volgende:

[..]

nogmaals, moeten dan zender EN ontvanger een eingen licentie hebben ?

en in het topic
Topic 430419
praat men zelfs over 9 KM !!!! hoe kan dat dan ?

Je koopt een licentie voor 1 verbinding, wat dus de ontvanger & de zender is.
1 licentie dus, om 1 verbinding te mogen leggen.

Overgins is er geen "Zender" of "ontvanger"...want als de ene kant alleen maar kan zenden, en de andere kant alleen maar kan ontvangen, zou je er alsnog niets mee kunnen....
je hebt altijd ook retourverkeer nodig...

Reg. datum: 19 februari 2002

Ik heb ook een vraagje over wireless networking.

De situatie is als volgt:
Ik heb op de eerste etage van mijn woning een gewone computer staan (XP professional) met een @home kabelinternetverbinding.
Nu heb ik een laptop waarmee ik draadloos wil internetten op de begane grond en in de tuin. (evt ook wat bestandjes overzetten via netwerk)
Nu heb ik eens rondgekeken en omdat het niet te duur moet worden kwam ik al snel bij sitecom terecht.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht en zag veel problemen met de usb wireless home network kits.
Nu vroeg ik me af: is de WL-009 - Wireless Network Office Kit beter dan de WL-008 - Wireless Home Network Kit 2

Heeft iemand hier ervaringen mee? Welke is beter. (of welke is minder slecht)

Als ik in de tuin wil werken dan zit daar dus 1 betonnen muur tussen en dan praat ik over een afstand van ongeveer 25 meter. Heeft dit veel effect op de verbinding en op de snelheid??

Graag ervaringen/meningen! Alvast bedankt voor de reacties!!!
:Y)

quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 12:24 schreef vandenhende het volgende:
Ik heb ook een vraagje over wireless networking.

De situatie is als volgt:
Ik heb op de eerste etage van mijn woning een gewone computer staan (XP professional) met een @home kabelinternetverbinding.
Nu heb ik een laptop waarmee ik draadloos wil internetten op de begane grond en in de tuin. (evt ook wat bestandjes overzetten via netwerk)
Nu heb ik eens rondgekeken en omdat het niet te duur moet worden kwam ik al snel bij sitecom terecht.
Ik heb met de zoekfunctie gezocht en zag veel problemen met de usb wireless home network kits.
Nu vroeg ik me af: is de WL-009 - Wireless Network Office Kit beter dan de WL-008 - Wireless Home Network Kit 2

Heeft iemand hier ervaringen mee? Welke is beter. (of welke is minder slecht)

Als ik in de tuin wil werken dan zit daar dus 1 betonnen muur tussen en dan praat ik over een afstand van ongeveer 25 meter. Heeft dit veel effect op de verbinding en op de snelheid??

Graag ervaringen/meningen! Alvast bedankt voor de reacties!!!
:Y)
Het gaat dus om devolgende kaartjes:
WL-008
WL-009

Ikzelf heb geen ervaring met deze kaartjes; wel kan ik je zeggen dat ik geen voorstander ben van USB. Zeker niet als je er 1 op je laptop gaat aansluiten. je kunt voor de laptop-kant beter een PCMCIA kaartje nemen.
Voor de "pc-kant" kun je een USB kaartje nemen, maar das erg lastig installeren etc....USB is voor dit soort doelen wat minder geschikt vind ik altijd....
Maarja, het zal uiteindelijk wel werken :)

Een andere mogelijkheid is, om in de gewone pc, een gewone vaste netwerkkaart te steken, en deze dan verbinden met een Access Point (AP).
Deze AP is de verbinding tussen het avste netwerk, en het wireless netwerk.
Het voordeel hiervan is, dat het altijd zonder problemen werkt, geen drivers nodig (werkt onafhankelijk van de pc) en je kunt meerdere computers aansluiten.
Als je geen AP gebruikt kun je alleen 2 computers aan elkaar koppelen, maar dan kun je niet nogmeer wireless verbindingen opzetten....

met een AP kun je tot 256 laptops, pc's etc wireless aansluiten :)

nadeel is wel dat een AP iets duurder is. Maar als je geluk hebt, heb je voor rond de 165 euro al een AP.
En dan voor in de laptop een PCMCIA kaartje, rond de 90 euro.

Als je dit te prijzig vind, kun je uiteraard dus ipv een AP een USB adapter nemen. Kost ongeveer 105 euro

Een andere mogelijkheid is, om geen USB adapter te nemen, maar een PCI. Prijs is ongeveer 125 euro

maar bedenk goed, dat als je nog meer pc's wilt aansluiten op het draadloze netwerk, je altijd een Ap nodig hebt. met alleen netwerkkaartjes, kun je alleen een directe verbinding opzetten tussen 2 kaartjes...

Reg. datum: 19 februari 2002

dus als jij zou moeten kiezen tussen beide sitecom producten zou je kiezen voor die met een access point.
[link] http://213.19.128.215/products_info.php?product_id=94&grp_id=6 [/link]
deze dus.

Kun je doordat je een accesspoint hebt nu ook over een grotere afstand "netwerken" dan met 2 kaarten onderling?

Bedankt voor je snelle reactie!

quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 12:55 schreef vandenhende het volgende:
dus als jij zou moeten kiezen tussen beide sitecom producten zou je kiezen voor die met een access point.
[link] http://213.19.128.215/products_info.php?product_id=94&grp_id=6 [/link]
deze dus.

Kun je doordat je een accesspoint hebt nu ook over een grotere afstand "netwerken" dan met 2 kaarten onderling?

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zou inderdaad voor een Access Point kiezen; mits je budget dat toestaat.
In sommige gevallen is het zo dat een AP een groter berijk heeft dan gewone kaartjes. maar dit is helaas niet altijd het geval ;(
Wel is het zo, dat je meestal (helaas ook niet altijd) aan een AP heel gemakkelijk een antenne kunt verbinden.
En met een antenne kun je wel een (veel) groter bereik krijgen :)

the Platypus
Reg. datum: 05 november 2001

Een vriend van mij wil op mijn netwerk. Omdat hij geen kabel of ADSL kan krijgen. Hij zit maar een meter of 500 van mij af. Het probleem is dat we midden in de stad zitten, en bijde onder in een flat. Dus erg veel beton en andere flats. En we kunnen ook niets op het dak zetten. Dus twee schoteltjes kan niet. Daar bij komt nog dat de minimale snelheid rond de 1 Mbps moet zijn. Verder moet het nog redelijk veilig zijn, dat er dus geen vreemden bij ons op het netwerk kunnen. Geld is niet het grootste probleem. Zelf denk ik dat het zogoed als onmogelijk is. Maar het zou wel gaaf zijn als het mogelijk is. Hij betaald alle onkosten, een extra telefoonlijn en het een extra ADSL-lijn. Ik heb er dus zogoed als geen last van. Turbo download here we come! >:)

Wat is er mogelijk en wat zijn de kosten(ongeveer), of kan hij het wel vergeten. :?
quote:
Op zondag 23 juni 2002 17:40 schreef intro het volgende:
Een vriend van mij wil op mijn netwerk. Omdat hij geen kabel of ADSL kan krijgen. Hij zit maar een meter of 500 van mij af. Het probleem is dat we midden in de stad zitten, en bijde onder in een flat. Dus erg veel beton en andere flats. En we kunnen ook niets op het dak zetten. Dus twee schoteltjes kan niet. Daar bij komt nog dat de minimale snelheid rond de 1 Mbps moet zijn. Verder moet het nog redelijk veilig zijn, dat er dus geen vreemden bij ons op het netwerk kunnen. Geld is niet het grootste probleem. Zelf denk ik dat het zogoed als onmogelijk is. Maar het zou wel gaaf zijn als het mogelijk is. Hij betaald alle onkosten, een extra telefoonlijn en het een extra ADSL-lijn. Ik heb er dus zogoed als geen last van. Turbo download here we come! >:)

Wat is er mogelijk en wat zijn de kosten(ongeveer), of kan hij het wel vergeten. :?

Lijkt me erg lastig, zoveel beton...

Maar waarom kun je niets op het dak plaatsen :?
Meestal wordt ruimte op het dak gewoon verhuurd voor dit soort doeleindes...

the Platypus
Reg. datum: 05 november 2001

quote:
Op zondag 23 juni 2002 17:42 schreef Cutebritney het volgende:

[..]
Lijkt me erg lastig, zoveel beton...

Maar waarom kun je niets op het dak plaatsen :?
Meestal wordt ruimte op het dak gewoon verhuurd voor dit soort doeleindes...
Vanaf het dak kunnen we elkaar zien. Perfect dus. Maar ze willen op mijn flat niets weten van zulk soort dingen. Bang voor straling! |:( Ik weet het ze zijn gek, maar vertel ze dat maar eens. :(
kom ik ook maar ff.. ik heb het volgende probleem.. ik heb een Access Point van NoWiresNeeded.. de 1148 serie.. prima ding alleen de afstand valt me erg tegen.. nu wil ik met iemand connecten ongeveer 120 meter verderop..
http://www.q-lanparty.com/wireless/situatie.jpg

Zoals je ziet zit er eigenlijk hemelsbreed maar 1 dak tussen..en die zijn veelal van hout met was glaswol ertussen dus dat zo eventueel geen probleem moeten zijn..

nu even over het setje..

ik heb 1 accesspoint van NWN dat is de 1148.. alleen ik kan totaal geen data vinden over het setje.. niet over hoeveel watt het is enz.. het enige dat ik kan vinden is dat het op 5 volt werkt.. das alles..

wel heb ik wat foto's van de binnenkant en van de antennes:
http://www.q-lanparty.com/wireless/kaartje1.jpg
http://www.q-lanparty.com/wireless/kaartje2.jpg
http://www.q-lanparty.com/wireless/antennetje.jpg
http://www.q-lanparty.com/wireless/antennetjesoldeer.jpg

Kan ik hier een antenne op maken?
Heeft iemand misschien meer info over de sterkte enz van het NWN Accesspoint?

[edit]
wel ff volledig zijn natuurlijk.. Ik heb dus 1 accesspoint en 2 kaartjes.. de kaartjes zien er alsvolgt uit:
http://www.q-lanparty.com/wireless/pcmcia.jpg
dus ook weer 2 kleine draadjes

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 96 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

quote:
Op zondag 23 juni 2002 18:35 schreef Rob&Nico het volgende:

Kan ik hier een antenne op maken?
Heeft iemand misschien meer info over de sterkte enz van het NWN Accesspoint?

Het LIJKT me dat hij gewoon 30 - 50 mWatt is....

En ik verwacht ook dat je gewoon een afgeschermde kabel aan die aansluitpunten kunt solderen; voor de antenne :)

Maar ikzelf heb dus geen ervaring met dit setje, mischien is iemand die er ook daadwerkelijk ervaring mee heeft :?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 35 36 37 38 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: