quote:
Op zondag 19 mei 2002 13:22 schreef Abbadon het volgende:
Ik zie gewoon in elke 'bank'/memory-array twee DIMM's zitten (dus vier in totaal), helemaal onderaan. Dat zijn 128bits per controller.
Fijn maar dat had ik al ontdekt en dat staat in het replytje erna zal het maar in vervolg als edit er bij zetten.
Ook heb ik eerst het kleiner frontpage plaatje bekeken waar ik het met mijn kippige oogies en ouwe bril het verkeerd gezien had maar dat krijg je met zo'n grote thumbnail.
quote:
Wat jouw verhaaltje betreft over korte banen, ja, da's ook mobo afhankelijk.
Nee architektuur!!!
Het is traces van [A naar B] vs van [A naar B en naar C] die C is heel belangrijk. want als A en B dicht op elkaar it dan zit C er ver van af. lange banen dus
quote:
Er zijn 'normale' mobo's waar de DIMM's érg dicht bij de memorycontroller zitten; op mijn P3B-F staan de DIMM's gewoon tegen de nortbridge aangeparkeerd
dimm = A zit dicht op NBridge=B maar what about CPU = C
quote:
daar waar er op m'n TigerMP een stuk meer ruimte tussen zit.
bij 760 MP is het
van A naar B
en van B naar C
D'r is geen A naar C
Het Point to point vs shared verhaal
Het is dus CPU C1/C2 naar Nbridge B dus twee los van elkaar kunnen dan ook iets verdervan mekaar af dan bij die intel implementatie omdat traces toch korter zijn ivm de shared bus penaltie.
en van Nbridge= B naar dimms = A
hier is wel 'n nadeel van een hele drukke Northbridge veel componenten er omheen
C1= CPU1
C2= CPU2
A= Dimms
D= Soutbridge
E= AGP
in ster met
B de Northbridge.
dus door componenten space toch iets langere banen en veel banen rond de NBridge.
dus komplex
K8 Hyper transport maakt dit eenvoudiger.
De k8 platform architektuur.
quote:
Maar als je acht DIMM sockets (is toch 16 banken) hebt is het ook vrij belangrijk; nummertje acht staat inherent aan de plaatsing van de overige zeven al een behoorlijk eind van de memorycontroller, dus is het denk ik behoorlijk aanbevelenswaardig om socket 0/1 al héél dicht in de buurt te plaatsen.
Het mooie is dat CPU & mem geen plaatsing en tracing probleem hebben om dat ze 'n A naar B verbinding hebben zonder last van andere componenten in de directe buurt en ander traces. Dus ze hebben de ruimte die ze ook niet een noodzakelijk nodig hebben zie leegte er omheen.
Dus K8 platform architektuur heeft ook 'n flexible componenten platsing struktuur omdat traces tussen componenten eenvoudiger zijn dan bij sharedbus en zelfs point to point.