Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Op woensdag 20 maart 2002 23:02 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
ik ben wel nieuwsgierig naar de FSB's van de hammer modellen. Zal die nou 2*133MHz of iets anders zijn?

De Hammer heeft geen FSB. De geheugencontroller is geïntegreerd op de processor, waardoor de functie van de northbridge is komen te vallen. Voor de verbinding met de AGP poort en de I/O controllers wordt gebruik gemaakt van een HyperTransport link met een snelheid van maximaal 6,4GB/s (ClawHammer). AMD heeft inmiddels drie componenten aangekondigd die op deze HyperTransport link aangesloten kunnen worden: een AGP3.0 (8X) tunnel, PCI-X tunnel en I/O hub. De I/O hub vervult de functie van de traditionele southbridge. Andere chipsetfabrikanten zullen waarschijnlijk een chip ontwikkelen die de I/O hub en de AGP controller integreren.

De Hammers zullen PC2700 geheugen gebruiken.

In dual ClawHammer systemen wordt de HyperTransport link gesplits zodat 3,2GB/s overblijft voor I/O en 3,2GB/s voor de verbinding tussen de processors. Multi-processor Hammer systemen zullen geen specifieke chipsetsupport vereisen! (logisch, de processors worden direct aan elkaar geknoopt ipv via point-to-point FSB's of een gedeelde FSB naar de northbridge.

Dankzij HyperTransport zal het ontwerp van een Hammer moederplank veel eenvoudiger en wellicht ook goedkoper zijn dan bij de conventionele CPU/northbridge/southbridge opstelling. Er is geen FSB meer nodig en geen interconnect tussen northbridge en southbridge. Alle I/O hangt aan de HyperTransport link (seriële packetized bus, relatief lage pincount, hoge frequentie, variabele breedte van 2 tot 32-bit).

De ClawHammer plank die wij in de private rooms van AMD op de CeBIT hebben gezien zag er voor een pre-productie bord erg netjes uit. Vooral het kleine aantal condensators was opvallend.
[speculatie mode]

Het verhaal ging dat de Hammers SSE-2 support zouden krijgen en dat AMD de SSE-2 licenties pas met ingang van 2003 zou mogen toepassen. Aangezien 31 december bijvoorbeeld ook nog Q4 is, zou dat eventueel kunnen betekenen dat de eerste ClawHammers dus tegen Kerst bestelbaar, maar ná 31 december 2002 daadwerkelijk uitgeleverd gaan worden. De SledgeHamer volgt dan een tijdje later in Q1 2003. Ik zal overigens niet verbaasd opkijken als ten tijde van Intel's volgende Developer Forum (IDF Fall 2002), de eerste Hammers op full-speed werkend gedemonstreerd gaan worden. Please do correct me if I'm wrong. :)

[/speculatie mode]

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Volgens de huidige roadmap moeten de Hammers eind vierde kwartaal op de markt komen. Aangezien AMD een slechte reputatie heeft wat betreft het nakomen van hun eigen voorspellingen, zal het mij weinig verbazen als de ClawHammer pas vanaf Q1'03 verkrijgbaar is (met shipments in het vierde kwartaal van dit jaar).
maximaal

op dit moment doet mijn athlon 1 ghz het nog goed genoeg, maar als de Hammer uitkomt, en hij is een beetje betaalbaar, dan koop ik een hammer..

Maat van PleXtoR

Reg. datum: 02 januari 2001

Het mooiste nieuws over de hammer, zoals je in het artikel kunt lezen:

-Microsoft Support X86-64

-AMD is vrij (zonder restricties) alles van intels architectuur te gebruiken (dus ook SSE-2 in 2002), zo is Intel ook vrij (again: zonder restricties) x86-64 te gebruiken.

-De hammer heeft 67 Miljoen transistors

En nog meer interessant nieuws, rechtstreeks uit de mond van Jerry Sanders.

no one knows who i realy am ..

als de hammer geen fsb heeft ken je hem dan ook nie ocen ?? :?

duron 1200@1333 133 fsb mp 10, a7a266e voor 50 euro!!:D, 256 intern , abit silero gf2 mx400 64 mb tvout ,30 gb maxtor 7200 ata 100,sb 128,en mijn casemod!!!!!!

/63 Roeleert!!!

hmm, misschien een rare opmerking maar aangezien dit toch "het grote AMD hammer topic" is :)

Ik zou wel in de toekomst een hammer willen zien met Intel's Hyperthreading technologie. Volgens mij heb je dan een superprocessor.

Roelant, rob_erwt, crisp en moto-moi roeleren de pan uit!!!
Oh, en Femme natuurlijk ook :P

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 00:20 schreef Femme het volgende:

[..]

In dual ClawHammer systemen wordt de HyperTransport link gesplits zodat 3,2GB/s overblijft voor I/O en 3,2GB/s voor de verbinding tussen de processors. Multi-processor Hammer systemen zullen geen specifieke chipsetsupport vereisen! (logisch, de processors worden direct aan elkaar geknoopt ipv via point-to-point FSB's of een gedeelde FSB naar de northbridge.

Dit is iets wat niet kan, een Hypertransport link kan niet zomaar in 2 worden gedeelt, de nodige control/clock pins en dergelijke moeten dan vernaderd worden in de specs (wat niet gaat gebeuren)
Clawhammer DP gaat gewoon 2 6.4GB links krijgen
de gewone Clawhammer, misschien 1, misschien 2, dat is zo duidelijk niet

Main System Specs ||| Daarnaast nog een 486 zonder RAM en 2 keer een 386, allen zonder CD-drive zelfs

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 20:16 schreef mrneo911nl het volgende:
als de hammer geen fsb heeft ken je hem dan ook nie ocen ?? :?
We hebben dat gevraagd op CeBIT en ze konden er niet veel over zeggen. Het ziet er inderdaad naar uit dat de Hammers niet overklokbaar zullen zijn.
/63 Roeleert!!!

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 21:34 schreef Femme het volgende:

[..]

We hebben dat gevraagd op CeBIT en ze konden er niet veel over zeggen. Het ziet er inderdaad naar uit dat de Hammers niet overklokbaar zullen zijn.
Da's balen, en tevens ook mooi voorpagina nieuws (nou ja nieuws? meer een gerucht)

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 21:32 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Dit is iets wat niet kan, een Hypertransport link kan niet zomaar in 2 worden gedeelt, de nodige control/clock pins en dergelijke moeten dan vernaderd worden in de specs (wat niet gaat gebeuren)
Clawhammer DP gaat gewoon 2 6.4GB links krijgen
de gewone Clawhammer, misschien 1, misschien 2, dat is zo duidelijk niet

Dat lijkt me ook logisch, maar in de ClawHammer diagrammen die we op CeBIT hadden gezien was er maar één HyperTransport link (van 6,4GB/s). Toen we vroegen hoe ze dan twee ClawHammers aan elkaar gingen knopen werd er geantwoord met "we gaan de HyperTransport link splitsen".

ClawHammer moet twee HyperTransport links krijgen omdat dual processing anders niet mogelijk is. ClawHammer en ClawHammer DP zitten in hetzelfde package en zullen dus beide twee HyperTransport links moeten hebben. Wat wel denkbaar is dat AMD de tweede HyperTransport link van de desktop ClawHammer disabled zodat deze goedkopere processors niet in SMP configuraties gebruikt kunnen worden.
/63 Roeleert!!!

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 21:59 schreef Femme het volgende:
[Femme gebrabbel]
Kan 't niet zo zijn dat die 6,4Gb gewoon 2* 3,2Gb is en werkt als 6,4Gb? want dan kun je 'm wel splitsen.

Volgens Ace's Hardware heeft-ie dus toch 2x 16-bit (6,4GB/s) HyperTransport.

Check http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000312 , erg interessant artikel. Volgens AMD komen er in juni 2003 4-way SledgeHammer plankjes op de markt en zal er support zijn van grote OEMs.
/63 Roeleert!!!

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 22:23 schreef Femme het volgende:
Volgens Ace's Hardware heeft-ie dus toch 2x 16-bit (6,4GB/s) HyperTransport.

Check http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000312 , erg interessant artikel. Volgens AMD komen er in juni 2003 4-way SledgeHammer plankjes op de markt en zal er support zijn van grote OEMs.
:9~ zou hypertransport ook op videokaarten worden toegepast?

De hammer komt er vrij snel aan hoor, het laatste kwartaal van dit jaar stond in AMD's laatste newsmailing !
Verwacht worden speeds van rond de 3ghz voor het jaareinde, zowel bij Intel als AMD.

Intel P4E 3.0, 2gig Corsair DDR PC/3200 XMS, Asus 7600 GT, SB Audigy, Asus mobo, 2Maxtor 250gb, Koolance WC case, 600W Enermax PSU, Logitech MX900, 19" wide Mirai TFT

SG surft naar info hardewaren

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 23:18 schreef sniper het volgende:
De hammer komt er vrij snel aan hoor, het laatste kwartaal van dit jaar stond in AMD's laatste newsmailing !
Verwacht worden speeds van rond de 3ghz voor het jaareinde, zowel bij Intel als AMD.

dat denk ik niet.

Intel heefd een core die optimized is voor hoge clock
AMD komt eind dit jaar met 'n core met een nog hogere IPC en redelijk hoge clocken.

Dat zal dus eerder 3Ghz vs 2Ghz worden.

want die Hammers krijgen ook zo'n speciale rating M3400+ zou de instap zijn.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

The Leechmaster

Vraagje:
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de koelers voor de Hammer? Zullen de huidige koelers daarvoor bruikbaar zijn, of ben je gewoon de pineut als je nu besluit om een vette waterkoeler te kopen?

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

Mac powered

quote:
Op vrijdag 22 maart 2002 17:43 schreef Scourger het volgende:
Vraagje:
Heeft iemand enig idee hoe het zit met de koelers voor de Hammer? Zullen de huidige koelers daarvoor bruikbaar zijn, of ben je gewoon de pineut als je nu besluit om een vette waterkoeler te kopen?
http://www.aceshardware.com/articles/x86/CeBit2002/SoloHT.jpg

Creatief modden en je komt al een heel eind :)

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

SG surft naar info hardewaren

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 00:20 schreef Femme het volgende:

[..]

De Hammer heeft geen FSB. De geheugencontroller is geïntegreerd op de processor, waardoor de functie van de northbridge is komen te vallen.
Oh jazekers 'n ON-Die FSB

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 21:34 schreef Femme het volgende:

[..]

systeemklok en multiplier zullen nogaltijd moeten gebruikt worden om Hammer op clockpspeed te krijgen, dus met een beetje willende mobo/chipset fabrikanten moet toch zeker die systeemklok aanpasbaar zijn :)

hoe het met RAM enzo wordt...
ik meen te hebben gelezen dat iedere klokstep van Hammer een andere RAM-divider heeft, dus dat wordt ook raar

Main System Specs ||| Daarnaast nog een 486 zonder RAM en 2 keer een 386, allen zonder CD-drive zelfs

Wat zouden jullie doen?

Wachten op de Hammer of nu een XP kopen?
Ik zit namelijk een beetje te tewijfelen...
Omdat, als ik een XP koop ik aan het eind van het jaar een update naar een Hammer wel kan vergeten.(qua money heb het namelijk niet zo breed...)
En waarschijnlijk kan ik met een moederbord voor een Hammer weer een tijdje vooruit niet? Of zijn er nog meer nieuwe dingen op komst binnen een jaar?
Socket A heeft het namelijk lang vol gehouden... hoop dat dit met de nieuwe moederborden weer zo is..

Wat is jullie mening hierover?

Macbook Wit C2D 2.0Ghz, 2GB RAM, SuperDrive, 320GB 5400 rpm

Mac powered

quote:
Op dinsdag 09 april 2002 18:15 schreef martijn007 het volgende:
Wat zouden jullie doen?

Wachten op de Hammer of nu een XP kopen?
Ik zit namelijk een beetje te tewijfelen...
Omdat, als ik een XP koop ik aan het eind van het jaar een update naar een Hammer wel kan vergeten.(qua money heb het namelijk niet zo breed...)
En waarschijnlijk kan ik met een moederbord voor een Hammer weer een tijdje vooruit niet? Of zijn er nog meer nieuwe dingen op komst binnen een jaar?
Socket A heeft het namelijk lang vol gehouden... hoop dat dit met de nieuwe moederborden weer zo is..

Wat is jullie mening hierover?
Wat ik zou doen? Een cpu kopen XP of P4, maar zeker niet op de Hammer wachten. Waarom? Wel, gezien AMD's ene delay op de andere (760MP, Palomino, Thoroughbred) kun je dan nog héél lang wachten, ik schat dat ze pas in 2003 makkelijk verkrijgbaar zijn (en dan ook nog eerder de 2e helft dan de 1e). Vervolgens is het maar afwachten wat de ondersteuning betreft (o.a. het OS dat er op kan draaien en dan natuurlijk alle software), hoewel hij compatible is met 32bit stuff koop je 'm daar natuurlijk niet alleen voor. Eer je er echt het volle potentieel uit kunt halen zijn we wel een paar jaartjes verder (hoe lang heeft de overstap 16bit -> 32bit wel niet geduurd?) Wat dat betreft ben ik niet zo optimistisch.

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Op dinsdag 09 april 2002 18:30 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Wat ik zou doen? Een cpu kopen XP of P4, maar zeker niet op de Hammer wachten. Waarom? Wel, gezien AMD's ene delay op de andere (760MP, Palomino, Thoroughbred) kun je dan nog héél lang wachten, ik schat dat ze pas in 2003 makkelijk verkrijgbaar zijn (en dan ook nog eerder de 2e helft dan de 1e). Vervolgens is het maar afwachten wat de ondersteuning betreft (o.a. het OS dat er op kan draaien en dan natuurlijk alle software), hoewel hij compatible is met 32bit stuff koop je 'm daar natuurlijk niet alleen voor. Eer je er echt het volle potentieel uit kunt halen zijn we wel een paar jaartjes verder (hoe lang heeft de overstap 16bit -> 32bit wel niet geduurd?) Wat dat betreft ben ik niet zo optimistisch.

De overstap 16=>32 was dan ook veeeel groter, met Paging, Protected mode,... al die soorte troep, 32=>64 is veel eenvoudiger op dat vlak eigelijk
daarnaast, wachten op een 64bits OS om Hammer te kopen zie ik ook niet als nuttig, want het punt van Hammer is net dat ge ook een 32bits OS kunt draaien aan full speed, zoda software dus geen probleem is.... en dat zal ook al een pak sneller zijn dan Athlon I'm sure :)

Ik wacht sowieso op Hammer, zien wat dan het voordeligst is, vind het de moeite niet om nu al te upgraden, (alles draait anyways), en ik doe enkel UT (en later UT2), maar UT2 is voor 2003, en dan is Hammer der, so I can wait :)

Ik ga iig voor de 0,09 micron hammer met SOI >:)

Ik heb nu een 1,4, en die is nu non-oced, dus daar zit nog een klein rekje in, dus kan ik wel wachten tot de 0,09 uit komt... :) 1,5 jaar reken ik op.... ;) Q3 2003....

Alleen ik vind het topic nog niet echt "groot" zeg maar :7 ;)

<moto-moi|afk> l33te knopjes rulen :P
<moto-moi|afk> Ik kan tenminste m'n eigen fuckups verwijderen :+

quote:
Op dinsdag 09 april 2002 23:41 schreef Plague het volgende:
Ik ga iig voor de 0,09 micron hammer met SOI &gt;:)

Ik heb nu een 1,4, en die is nu non-oced, dus daar zit nog een klein rekje in, dus kan ik wel wachten tot de 0,09 uit komt... :) 1,5 jaar reken ik op.... ;) Q3 2003....

Alleen ik vind het topic nog niet echt "groot" zeg maar :7 ;)
mjah, die 90nm Hammer, 64mm² alst identiek aan claw zou zijn, kan dus gemakkelijk nog wat verbetering bij als dat nodig is :D, vermoedelijk zal daar ook wel een roelversie te vinden zijn, maybe met DDR-II tege de tijd ofzow

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws