Internet & Hosting FaQ
In deze hosting FaQ kun je het volgende vinden:
- Ik heb een site gemaakt, en die moet op Internet komen. Hoe doe ik dat?
- Is hostingprovider $name een beetje goed?
- Waar kan ik zo goedkoop mogelijk aan hosting komen?
- Ik zie door de bomen het domeinnamenbos niet meer. Help?
- Die aardige user hier op GoT biedt me hosting aan, is dat wat?
- Ja maar, ik heb zélf een supergoeie hostingprovider gevonden!
- Onbeperkt dataverkeer bij een hostingpakket, kan dat echt?
Wanneer je in I&H een topic over hostingprovider-keuze wilt openen, lees dan eerst dit:
FAQ Internet & Hosting - Hostingtopics
Voor dit probleem zijn er enkele oplossingen. We gaan van goedkoop naar duur:
Gratis hosting. Op Internet zijn er genoeg bedrijven die je wat harde schijf ruimte aanbieden voor je website. Meestal zijn deze diensten niet erg snel, ondersteunen ze niet erg veel, krijg je een lang en raar adres en soms moet je ook nog eens reclame voor ze plaatsen. Veel access providers bieden ook gratis hosting aan klanten.
Een eigen webserver draaien. Je kunt je eigen computer zo instellen dat andere mensen er op kunnen komen om jouw site te bekijken. Dit is helemaal niet zo moeilijk en het kan met iedere computer. Het is natuurlijk dan wel slim op 24 uur per dag je computer te verbinden met het Internet. Het adres van je site wordt een zogenaamd IP adres (195.111.111.111 bijvoorbeeld), maar dit kun je ook (laten) koppelen aan een echt domein (www.domein.nl).
Betaalde hosting. Zoals de naam al zegt, de betaalde variant op de gratis hosting. Je betaald een bedrag aan een hostingprovider en jij mag je site op Internet zetten. Meestal zal je adres een domeinnaam (www.domein.nl) zijn, soms ook een subdomein (naam.provider.nl). In tegenstelling tot de gratis varianten zijn deze bedrijven wel snel, met genoeg ondersteuning en uiteraard geen reclame.
Colocation of dedicated servers. De absolute hosting top. Dit betekent dat je een computer neerzet bij een hostingbedrijf (colocation), of er een computer huurt (dedicated). Je hebt dan een hele computer voor jezelf, dus je mag er mee doen wat je wilt. De snelheid is ook goed, want de computer hangt aan de lijnen van de hosting provider.
Terug naar boven!
Een vraag die best vaak langskomt. Het beste kun je even een kijkje nemen op www.webhosters.nl, www.hostingvisie.nl of www.webselect.nl, en daarbij de gebruikerservaringen kijken. Zie ook deze link, voordat je er op GoT een topic over opent.
Vaak zitten er grote prijsverschillen tussen verschillende hosters, terwijl de producten hetzelfde lijken. Dit heeft uiteraard ook alles te maken met hoe 'goed' een hoster is. Om een idee te krijgen van de verschillen, zie dit topic.
Terug naar boven!
Via www.Webhosters.nl, www.Webselect.nl en www.Internetten.nl is het mogelijk om hosting providers te zoeken die aan jouw eisen voldoen. Je kunt er dus zo de goedkoopste uitpakken. Je dient er echter rekening mee te houden dat je krijgt waarvoor je betaald. Verwacht dus geen supersnelle servers en service voor ¤5 per maand.
Gratis hosting is ook nog steeds mogelijk. Houd er wel rekening mee dat er waarschijnlijk een banner geplaatst wordt. Neem hier eens een kijkje voor gratis hosting:
Terug naar boven!
Er zijn veel soorten domeinnamen.
Allereerst zijn er de zogenaamde top-level domeinnamen. Dit zijn de bekende .com, .net en .org domeinnamen, en sinds kort zijn er ook .biz, .info, .name en nog een stel bijgekomen. Je kunt ze op veel plaatsen registreren. Een mogelijkheid is bij Network Solutions (Verisign), dat vroeger de monopolist op deze namen was. Een domeinnaam kost je daar $35 per jaar. Tegenwoordig zijn er echter veel registrars bijgekomen. Deze gaan van $15 tot zelfs onder de 10 dollar. Bekende zijn www.joker.com en www.dotster.com.
Dan zijn er nog landelijke extensies. Zoals de .nl en .be domeinnamen. Elk land heeft een eigen extensie. Voor elk land gelden andere registratie processen.
In Nederland bestaat er de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland), die de registratie van .nl namen in handen heeft. Je kunt .nl domeinnamen registreren via bedrijven die bij de SIDN zijn aangesloten. Prijzen verschillen van bedrijf tot bedrijf, maar de SIDN rekent ¤5 eenmalige kosten en ¤1,75 per maand. Het lijkt me duidelijk dat bedrijven hier niet ondergaan. Tot een tijdje terug konden alleen geregistreerde bedrijven en instellingen (tot 29 januari 2003 om precies te zijn) een .nl domeinnaam vastleggen. Tegenwoordig is dit ook mogelijk voor particulieren. De enige voorwaarde die nu nog geldt is dat er een correspondentieadres dient te zijn in Nederland.
Voor Belgie geldt dat iedereen (ook buitenlanders) een .be domeinnaam kan registeren bij één van de aangesloten agenten.
Terug naar boven!
Daarover kunnen we niets zeggen. Het kan best een prima hoster zijn, of juist helemaal niet. Doe in ieder geval nog wat eigen research en laat je niet meteen ompraten. Overigens zien we liever niet dat mensen via GoT gaan vragen naar het e-mail adres van een topicstarter die wat over hosting vraagt. Als deze niet in het profiel staat, is het jammer maar helaas voor de hoster.
Terug naar boven!
We zijn geweldig blij voor je, maar een topic daarvoor openen absoluut *niet* de bedoeling, evenals we niet blij worden van het te pas en te onpas strooien met de url van die hostingprovider. Hoe goed je het ook bedoelt, dit valt gewoon onder het kopje spam van de policy.
Terug naar boven!
Nee, dat kan niet echt. Er kan altijd maar een bepaalde hoeveelheid data over een internetlijn. Onbeperkt is dus technisch gezien niet mogelijk. Bedrijfsmatig gezien is het al helemaal onmogelijk. Bij een hostingpakket, die waarschijnlijk niet boven de ¤100 per maand kost, mag je echt niet de complete lijn in beslag nemen.
Veel hosters hanteren een FUP (Fair Use Policy). Dit kan uiteraard wel, maar is niet aan te raden. Er is immers niet bekend hoeveel je nu precies mag verbruiken. De provider kan dus in principe al bij 1 Mb per maand een dikke rekening sturen.
Terug naar boven!
Met dank aan RobbertC voor het leveren van de inhoud voor deze (sub)FaQ !
Terug naar de I&H FaQ
Xandrios wijzigde dit bericht 11-07-2006 22:43 (23%)
DSmarty: /me heeft het zelfs gecategoriseerd
Koffie: je pron? :o
DSmarty: In Kansloos, Uitgewoond en Masturbatie-waardig
JSS: spanbanden zijn pas geil
JSS: das afknellen voor gevorderden