Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Sowieso is een referendum in een land onder martial law op z'n minst nogal dubieus te noemen.
Elections at gunpoint zijn zelden representatief vermoed ik zo.

Tweakers | We set technology on the taste

• perpixel
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:37
Hoe werkt dit met persoonlijke eigendommen van mensen die op de krim wonen of werken, maar niet bij rusland willen wonen? die worden verplicht om te vertrekken, maar bijvoorbeeld hun huizen etc. blijven die hun eigendom en krijgen ze de kans om deze te verkopen of heb je gewoon pech?

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Moderator Mobile / PowerMod / Nieuwsposter
quote:
anandus schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:16:
Sowieso is een referendum in een land onder martial law op z'n minst nogal dubieus te noemen.
Het was ook niet bedoeld om representatief te zijn natuurlijk.
quote:
perpixel schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:17:
Hoe werkt dit met persoonlijke eigendommen van mensen die op de krim wonen of werken, maar niet bij rusland willen wonen? die worden verplicht om te vertrekken, maar bijvoorbeeld hun huizen etc. blijven die hun eigendom en krijgen ze de kans om deze te verkopen of heb je gewoon pech?
Zouden ze daar uberhaubt al over hebben nagedacht? Ik vermoed dat Rusland simpelweg zoveel mogelijk wil inpikken.

Mijn razend interessante wetenschapsweblog!

• unclero
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:24

unclero

DKW ftw \o/

quote:
Denzis schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:59:
Hoe zit het met de moderne kozakken? Is dat een speciale divisie? Ik weet dat vroeger de Kozakken vrij autonoom waren en naast het russische leger (of tegen) operereerde.
Dit zijn zogaanmde Geregistreerde Kozakken. Het zijn een soort tribale deelrepublieken van Rusland, inclusief eigen regering (een Hetman die bijgestaan wordt door een raad van Atamannen) en eigen rechtspraak. Maar in tegenstelling tot andere deelrepublieken en tribale delen van Rusland, liggen die van de Kozakken-stammen óver bestaande deelrepublieken.
Ze hebben bijvoorbeeld eigen (kost)scholen, waar ze hun kinderen naartoe sturen, die daar behalve het gewone curriculum ook leren over de tradities van hun stam, paardrijden en omgang met wapens en vechtsporten.
Kozakken zijn ook de enigen die een paard mogen rijden op de openbare weg, en een wapen mogen dragen.
En in ruil voor een dagelijks rantsoen wodka, en hun onafhankelijkheid willen ze best wel eens in de voorhoede of de achterhoede van het reguliere Russische leger rondschuimen.

Het zijn geen fijne mensen om over de vloer te hebben. Toen de Goede Heer de volkeren onder de Hemelen beschaving en verfijnde omgangsvormen stond uit te delen, stonden de Kozakken zover mogelijk achteraan. Mensenrechten, laat staan oorlogsrecht hebben ze geen weet van, aangezien ze enkel het recht van hun stam erkennen. Iemand ervan langs geven met de korte paardenzweep, die iedere kozak bij zich heeft, geldt als een vriendelijke berisping. Aangezien ze die zweep "de opvoeder" noemen, zijn ze er ook niet vies om er vrouwen en kinderen ook 'vriendelijk mee te berispen'.

Ze staan bekend als buitengewoon dapper en volhardend, maar dat komt voornamelijk voort uit sloten wodka en de wetenschap dat als je ruzie hebt met één, je gelijk ruzie hebt met zijn stam.

Verder zijn ze herkenbaar aan hun gekke hoedjes en haardracht (een lange snor, en een kapsel dat varieert van één lok haar tot een dun staartje op een verder kaal hoofd).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:31

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:09:
Dat heeft weinig zin tegen de Zwarte Zee Vloot. Gaat ie BigMacs uitdelen?
Tja een vloot moet je opbouwen en dat neemt tijd, een torpedojager is ideaal voor observatie/provocatie/oefening (schrapen wat je niet zint).

Zelfs als (met nadruk op als) de VS nu toch zou beslissen om eventueel in te grijpen, dan zal het zwaartepunt vooral op kruisrakketen en airforce liggen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
quote:
anandus schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:16:
Ach, zie de Europese grondwet. Ook zonder gunpoint kan je uitslagen negeren.
quote:
perpixel schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:17:
Wat zou er veranderen dan? Dat een land een andere vlag krijgt, betekent niet dat je opeens je spullen kwijt bent.

SG-feedback | ASP-feedback

• mindcrash
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 24-07 21:14

mindcrash

Web Monkey

Alhoewel ik er niet echt van houd om met Godwins te smijten; Herlees de geschiedenisboeken en met name de periode 1935 - 1939. Voordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak deed Duitsland ook aan landjepik terwijl de wereld toekeek en ze hun gang liet gaan. Tot Hitler Polen binnenviel, waarvan de vrijheid gegarandeerd was door de UK en Frankrijk . De rest is historie.

Fast forward naar 2014: Als het Oekrainse leger in de Krim zich netjes terugtrekt of overgeeft krijgt Poetin volgens mij gewoon de Krim binnen zijn invloedssfeer. Als ze dat niet doen zal Poetin zich genoodzaakt voelen om Oekraine binnen te vallen en resteerd ons volgens mij weinig meer dan een derde grote oorlog (Met name omdat de onafhankelijkheid van Oekraine is gegarandeerd door o.a. de VS en UK)

mindcrash wijzigde deze reactie 06-03-2014 15:24 (37%)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013), Nelson Mandela (1918-2013)

• martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:19
quote:
Caelorum schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:12:
[...]

Vanwege de manier waarop Rusland het heeft geforceerd. Ze hadden ook via diplomatieke weg kunnen doen, dan gewoon een leger er op af te sturen.
True, maar nu gaat iedereen zijn spierballen laten zien, (hopelijk) zonder enige actie/verandering en zul je zien dat het straks gewoon weer Rusland is.
Ik bedoel wat gaat de VS daar nu doen? Bootje tegenover de Russische bootjes zetten...en dan? Alsof ze hier een oorlog voor gaan beginnen....?
Sancties opleggen helpt ook niet tegen Rusland, want die kunnen dat net zo goed tegen landen ook zelf weer uitvoeren.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Anti Android

quote:
Rene schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:56:
Stond erbij en keek ernaar. Knappe prestatie om zonder een schot te lossen een heel stuk land over te nemen. Ben benieuwd hoe onze lobbyisten in de EU en VS hierop reageren.
Ik denk dat de strijd nog niet gestreden is.

Als een groot deel van de wereld sancties instelt tegen Rusland, dan gaat Rusland op zijn beurt eigendommen van die landen in beslag nemen. Het gevolg zal zijn dat geen hond daar meer investeert. Ook bondgenoten niet lijkt mij. Je weet immers dat als je een verkeerde scheet laat dat je je eigendommen weer kwijt bent.

Dat zal vast zo zijn economische gevolgen gaan hebben. Dreigen met sancties had alleen al tot gevolg dat de beurs met 20% inzakte. Laat staan wat echte maatregelen gaan doen.. Ik ben benieuwd.

Overigens zo vermakelijk om te lezen hoe de gemiddelde reageerder van de krant van zwakker Nederland enorm pro Rusland is en anti-VS/Europa. Mocht Poetin ooit Europa binnenvallen dan staan ze er nog bij te juchen ook volgens mij :o :D :')

Glashelder wijzigde deze reactie 06-03-2014 15:23 (16%)

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Denzis
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
quote:
unclero schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:19:
[...]

Dit zijn zogaanmde Geregistreerde Kozakken. Het zijn een soort tribale deelrepublieken van Rusland, inclusief eigen regering (een Hetman die bijgestaan wordt door een raad van Atamannen) en eigen rechtspraak. Maar in tegenstelling tot andere deelrepublieken en tribale delen van Rusland, liggen die van de Kozakken-stammen óver bestaande deelrepublieken.
Ze hebben bijvoorbeeld eigen (kost)scholen, waar ze hun kinderen naartoe sturen, die daar behalve het gewone curriculum ook leren over de tradities van hun stam, paardrijden en omgang met wapens en vechtsporten.
Kozakken zijn ook de enigen die een paard mogen rijden op de openbare weg, en een wapen mogen dragen.
En in ruil voor een dagelijks rantsoen wodka, en hun onafhankelijkheid willen ze best wel eens in de voorhoede of de achterhoede van het reguliere Russische leger rondschuimen.

Het zijn geen fijne mensen om over de vloer te hebben. Toen de Goede Heer de volkeren onder de Hemelen beschaving en verfijnde omgangsvormen stond uit te delen, stonden de Kozakken zover mogelijk achteraan. Mensenrechten, laat staan oorlogsrecht hebben ze geen weet van, aangezien ze enkel het recht van hun stam erkennen. Iemand ervan langs geven met de korte paardenzweep, die iedere kozak bij zich heeft, geldt als een vriendelijke berisping. Aangezien ze die zweep "de opvoeder" noemen, zijn ze er ook niet vies om er vrouwen en kinderen ook 'vriendelijk mee te berispen'.

Ze staan bekend als buitengewoon dapper en volhardend, maar dat komt voornamelijk voort uit sloten wodka en de wetenschap dat als je ruzie hebt met één, je gelijk ruzie hebt met zijn stam.

Verder zijn ze herkenbaar aan hun gekke hoedjes en haardracht (een lange snor, en een kapsel dat varieert van één lok haar tot een dun staartje op een verder kaal hoofd).
Erg interessant. Bedankt!

If you're going trough hell, keep going.

• Teckna
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
quote:
mindcrash schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:20:
Alhoewel ik er niet echt van houd om met Godwins te smijten; Herlees de geschiedenisboeken en met name de periode 1935 - 1939. Voordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak deed Duitsland ook aan landjepik terwijl de wereld toekeek en ze hun gang liet gaan. Tot Hitler Polen binnenviel, waarvan de vrijheid gegarandeerd was door de UK en Frankrijk . De rest is historie.
Mwoah zie ik meer een vergelijking in WW1 waar door de dood van een man uiteindelijk iedereen elkaar aanviel vanwege verdragen. Nu is het niet de dood van een man, maar het afzetten van een man...

Ik weet het exacte verdrag niet maar afaik heeft de VS een verdrag met Ukraine uit 1994, en moet de VS Ukraine nu helpen. En dan kan het zomaar zijn inderdaad dat het een domino in beweging zet.

Teckna wijzigde deze reactie 06-03-2014 15:25 (38%)

Dream On, Dream On, Dream On, Dream until your dream come true
Wat is jouw privacy?

• Gordijnstok
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

Gordijnstok

goed kauwen

quote:
MetaFrame schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:55:
Geloof idd dat beide landen om hulp verzocht hadden. Ff geen bron van.
Of zijn ingegaan op een voorstel van de VS....

Een zwaan zwemt alleen gracieus doordat hij onder water driftig peddelt.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Aan de woorden te horen van de interim minister Arseniy Yatsenyuk, overwegen ze in elk geval sterk de optie om naar een warme oorlog te gaan:
quote:
In case of further escalation and military intervention, the Ukrainian government will act in accordance with the constitution and laws.
Ik vermoed dat ze gaan wachten tot de Oekraïense militairen worden aangevallen of gedwongen worden krim te verlaten, wat wel eens voor heel binnenkort zou kunnen zijn.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Bananenplant

...

quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:15:
[...]
Als de Russen zich er niet mee bemoeit hadden en er gewacht werd tot de verkiezingen van 25 mei, dan zou het er allemaal heel anders uitzien. Dan zou een eventuele afscheiding ook verdedigt kunnen worden, nu is het landjepik.
Misschien, maar is het onvermijdelijke nu niet gewoon wat sneller gebeurd? Ik kan me wel indenken dat Rusland vindt dat het om Russen gaat en daarom vindt dat het gerechtigd is dit soort acties uit te voeren.

Overigens schijnt er in de Hongaarse grondwet ook iets te staan over etnische Hongaren in den vreemde die de regering nog steeds als haar eigen onderdanen beschouwt, wie weet komt daar ook ooit weer gedonder van op een vergelijkbare manier :P .

...

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Hola:
quote:
Eavesdropping this guy's phonecall. "So, what's going on with the tank troops, Dima?" Not sure what to make of that!
https://twitter.com/shaunwalker7/status/441579786138558464

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Teckna schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:22:
[...]

Mwoah zie ik meer een vergelijking in WW1 waar door de dood van een man uiteindelijk iedereen elkaar aanviel vanwege verdragen. Nu is het niet de dood van een man, maar het afzetten van een man...
Niet echt vergelijkbaar imho. De moord op Franz Ferdinand was alleen de druppel die uiteindelijk de emmer deed overlopen en WO1 deed starten, er speelde al veel langer veel meer daar.

Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Bananenplant schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:26:
[...]

Misschien, maar is het onvermijdelijke nu niet gewoon wat sneller gebeurd? Ik kan me wel indenken dat Rusland vindt dat het om Russen gaat en daarom vindt dat het gerechtigd is dit soort acties uit te voeren.

Overigens schijnt er in de Hongaarse grondwet ook iets te staan over etnische Hongaren in den vreemde die de regering nog steeds als haar eigen onderdanen beschouwt, wie weet komt daar ook ooit weer gedonder van op een vergelijkbare manier :P .
Ik denk dat Rusland "hoe sneller hoe beter" denkt. Meer tijd is meer opties voor internationale waarnemers en andere bemoeienis. En dat kan Rusland niet gebruiken in hun pogingen om illegaal de Krim over te nemen.

• Gordijnstok
  • Nu online

Gordijnstok

goed kauwen

quote:
Rene schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:56:
Stond erbij en keek ernaar. Knappe prestatie om zonder een schot te lossen een heel stuk land over te nemen. Ben benieuwd hoe onze lobbyisten in de EU en VS hierop reageren.
Is toch niets anders als hoe de EU landen opneemt? Middels corruptie, de welbekende baantjescarrousel, en het financieel wurgen middels kredieten zijn inmiddels ook veel landen 'geannexeerd' terwijl de bevolking er niet op zit te wachten en elke mogelijkheid tot een referendum wordt afgehouden. Democratisch, nee.

Het argument dat we kiezen voor de vertegenwoordigers van partijen die onze belangen vertegenwoordigen middels verkiezingen gaat ook niet op; programma's worden niet uitgevoerd, en beloftes en afspraken worden niet nagekomen. Sterker nog, recent hebben we nog wat politiek toneelspel gezien rondom de situatie Plasterk waarbij fractievoorzitters in de tweede kamer moties indienden waarvan ze vantevoren de uitkomst al hadden afgestemd. Controlerende functie op de democratie is er dus ook niet.

Om ea even in perspectief te zetten :)

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Bananenplant

...

quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:29:
[...]

Ik denk dat Rusland "hoe sneller hoe beter" denkt. Meer tijd is meer opties voor internationale waarnemers en andere bemoeienis. En dat kan Rusland niet gebruiken in hun pogingen om illegaal de Krim over te nemen.
En dat snap ik ook wel, als je het ziet als een interne aangelegenheid (waarvan ik vermoed dat Rusland dat doet).

In zijn algemeenheid vind ik het overigens twijfelachtig of het wel handig is dat de wereldgemeenschap zich overal maar mee bemoeit waar de partijen in kwestie er zelf uit moeten komen. Dat is misschien even doorbijten, maar dan heb je tenminste uiteindelijk een stabiel evenwicht dat niet afhankelijk is van buitenaf. Helemaal bij ex-kolonies (waar we het hier echter niet overhebben, maar toch lopen de grenslijnen blijkbaar toch niet zoals ze op etnische gronden blijkbaar zouden moeten ;) ).

...

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:29:
[...]

Dus als het volk het zelf wil, is het illegaal? Het grootste deel is Rus, praat Russisch en heeft meer met Rusland. Vanwege een f*ckup in het verleden hoorden ze opeens bij de Oekraïne.
quote:
Gordijnstok schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:32:
[...]

Is toch niets anders als hoe de EU landen opneemt? Middels corruptie, de welbekende baantjescarrousel, en het financieel wurgen middels kredieten zijn inmiddels ook veel landen 'geannexeerd' terwijl de bevolking er niet op zit te wachten en elke mogelijkheid tot een referendum wordt afgehouden. Democratisch, nee.

Het argument dat we kiezen voor de vertegenwoordigers van partijen die onze belangen vertegenwoordigen middels verkiezingen gaat ook niet op; programma's worden niet uitgevoerd, en beloftes en afspraken worden niet nagekomen. Sterker nog, recent hebben we nog wat politiek toneelspel gezien rondom de situatie Plasterk waarbij fractievoorzitters in de tweede kamer moties indienden waarvan ze vantevoren de uitkomst al hadden afgestemd. Controlerende functie op de democratie is er dus ook niet.

Om ea even in perspectief te zetten :)
Dit dus. De bakken boter druipen langs van veel landen die zelf geen moeite hadden met het annexeren van gebieden. Brussel zelf is een primair voorbeeld.

• BadRespawn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-07 15:49
quote:
Bananenplant schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:12:
Ik vraag me ook af wat het probleem is als de bevolking van een regio blijkbaar liever bij een andere staat wil horen waar ze zich beter bij thuisvoelen.
Maar dat blijkt alleen nu in die regio de plaatselijke bevolking door fascisten wordt beschermd tegen fascisme.

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:36:
[...]

Dus als het volk het zelf wil, is het illegaal? Het grootste deel is Rus, praat Russisch en heeft meer met Rusland. Vanwege een f*ckup in het verleden hoorden ze opeens bij de Oekraïne.
Dat zeg ik helemaal niet. Daarnaast verwijs ik naar een eerdere post:
quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:15:
[...]

Dat is het beeld dat Rusland wil creëren. Dit begon pas te spelen nadat Janoekovitsj werd verdreven. Toen werd er een pro-Russische "regering" op de Krim neergezet die vanaf het begin af aan als marionet van Poetin fungeert. Je stopt er een stukje militaire dreiging bij en propaganda (fascisten uit Kiev die de boel komen slopen) en je maakt zo een sfeer die aanstuurt op afscheiding.

Als de Russen zich er niet mee bemoeit hadden en er gewacht werd tot de verkiezingen van 25 mei, dan zou het er allemaal heel anders uitzien. Dan zou een eventuele afscheiding ook verdedigt kunnen worden, nu is het landjepik.
Prima als het volk daadwerkelijk wil besluiten om af te scheiden. Het zal alleen wel op een legale manier moeten gebeuren en niet met een automatisch wapen in het gezicht gericht (figuurlijk gesproken). Je kan op dit moment niet zeggen wat het volk wil.

Eerder werden in dit topic al polls genoemd waaruit blijkt dat de bevolking helemaal geen behoefte heeft om bij Rusland te horen (ondanks verwantschap). Het kan zijn dat het nu is veranderd, maar de aanname dat het volk dit wil is ongefundeerd, want alleen gebaseerd op Russische propaganda.

RoD wijzigde deze reactie 06-03-2014 15:39 (9%)

• downtime
  • Niet online
quote:
Gordijnstok schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:32:
Als het je niet zint is er elke vier jaar de kans om je stem uit te brengen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen regeringen zien vallen omdat ze voor EU-lidmaatschap waren.

Denk bijvoorbeeld aan de UK: Erg anti-EU maar als puntje bij paaltje komt stemmen mensen op partijen die lidmaatschap van de EU steunen, namelijk Conservatief, Liberaal of Labour, en geen UKIP.

• Mektheb
  • Laatst online: 15:19
Update 15:08: Volgens de Oekraïense premier Arseni Jatsenjoek is het besluit van de Krim om zich bij Rusland aan te sluiten illegaal. Dat meldt de BBC.

Ze zijn het er in iedergeval niet mee eens :+

• BadRespawn
quote:
unclero schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:19:
https://pbs.twimg.com/media/BiC0xjPIAAAw9Nw.jpg:large
Wel een gek hoedje, geen snor, en zo te zien een gewoon kapsel.

"Cossacks pushing press back from filming protestor #Crimea pic.twitter.com/FiLh8syhg6"
https://twitter.com/alexrossiSKY/status/441551527116013568

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
quote:
downtime schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:39:
[...]

Als het je niet zint is er elke vier jaar de kans om je stem uit te brengen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen regeringen zien vallen omdat ze voor EU-lidmaatschap waren.

Denk bijvoorbeeld aan de UK: Erg anti-EU maar als puntje bij paaltje komt stemmen mensen op partijen die lidmaatschap van de EU steunen, namelijk Conservatief, Liberaal of Labour, en geen UKIP.
Dat is inmiddels zinloos gebleken. Ze gaan toch verder met hun plannen, wat het ook moge zijn. UKIP doet lang niet overal mee aan de verkiezingen begreep ik, maar hij is een soort luis in de pels.
quote:
Mektheb schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:42:
Update 15:08: Volgens de Oekraïense premier Arseni Jatsenjoek is het besluit van de Krim om zich bij Rusland aan te sluiten illegaal. Dat meldt de BBC.

Hij zou zeggen dat het legaal is en ze succes wensen. :+

• mindcrash

mindcrash

Web Monkey

quote:
downtime schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:39:
Zwaar offtopic, maar dat komt met name doordat UKIP feitelijk dezelfde problemen heeft als de PVV hier. (Stigma, hoop geschreeuw plus een hoop volslagen idioten op de kieslijst). Als er een fatsoenlijk antwoord was op de UKIP had het stemgedrag daat wellicht heel anders eruit gezien.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013), Nelson Mandela (1918-2013)

• Dead Pixel
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:45
quote:
Mektheb schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:42:

Ze gaan nu effectief hetzelfde spelletje als Rusland spelen. 8)

• Mektheb
quote:
Dead Pixel schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:46:
[...]

Ze gaan nu effectief hetzelfde spelletje als Rusland spelen. 8)
Dat zou wel heel "tof zijn"

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Zo snel kan het gaan. :)
https://pbs.twimg.com/media/BiDNhdpCIAEz4IQ.jpg

• Mektheb
quote:
Dan ben ik benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden, als er nu door de wereld een oogje dicht geknepen gaat worden.

Dan is Georgië hierna aan de beurt.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
Poetin is gewoon de oude Sovjet-Unie aan het herbouwen. :P

• Kain_niaK
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:42

Kain_niaK

NEDERLAND WEER NIET!!!!!!

Risk op internationaal niveau. Hoeveel stiekeme manipulatie hebben de Amerikanen eigenlijk gehad op de opstand in Oekraïne. Egypte, Syrië, Libië, overal waar er zo'n beetje gevochten word worden wapens geleverd door Amerika. de EU, en Rusland .... maar Rusland levert als laatste en als counter ... het is het westen dat het vuurtje aansteekt of er belang bij heeft dat het vuur word aangestoken. (maar welk belang?)

Ik denk dat ik maar fan word van China ... die zijn denk ik niet onder de tafel lekker aan het stokken hier en daar.

Snap nog altijd niet hoe Amerika na 9/11 opeens het moslim broederschap kan steunen en alkaida in syrie en libië. Of niet alkaida maar gewoon de "jihad met wapens".

Amerika kan de jihad strijders blijkbaar ergens voor gebruiken en levert dus samen met de EU flink wat wapens maar met welk plan?

Al die belangen in de wereld lopen zo door elkaar heen ... je kunt gewoon niet voorspellen wat er nu weer gaat gebeuren.

De westerse mogelijkheden verwijten de ketel (Rusland) dat ze zwart zijn, terwijl ik het gevoel heb dat Poetin in ieder geval minder hypocriet is in zijn bedoelingen.

Uiteraard lijd dit nu absoluut niet tot een oorlog .... maar op dezelfde manier dachten en zagen we de wereld rond 1900. Met andere woorden ... we staan aan de start van een nieuwe koude oorlog .. met in de toekomst flink wat verwijten van het westen aan Rusland en Poetin die voorzichtig zijn nieuwe geopolitieke grenzen zal aftasten. Als het westen Rusland in de toekomst meer onder druk gaat zetten via de NATO en rakketjes hier en daar (zoals in Turkije) dan kan Rusland er ooit wel genoeg van krijgen.

Voor je het weet is de koude oorlog helemaal terug. (niet dat hij ooit weg was ... na de val van de muur werd het een lauwe oorlog)
quote:
Captain Blackadder: You see, Baldrick, in order to prevent war two great super-armies developed. Us, the Russians and the French on one side, Germany and Austro-Hungary on the other. The idea being that each army would act as the other's deterrent. That way, there could never be a war.
Private Baldrick: Except, this is sort of a war, isn't it?
Captain Blackadder: That's right. There was one tiny flaw in the plan.
Lieutenant George: O, what was that?
Captain Blackadder: It was bollocks.
Het zijn niet de Russen of de Chinezen die me bang maken ... maar die Amerikanen zijn echt knettergek. Als er een natie is die de derde wereld oorlog zonder blikken of blozen zou starten dan is het Amerika wel.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:01 (9%)

Over twee jaar weer een EK en over 4 jaar weer een WK. We blijven dromen/hopen .... ooit lukt het.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
China koopt gewoon Afrikaanse landen op voor de grondstoffen. Is ook een manier van annexeren.

• BadRespawn
Het huidige optreden van Rusland past in ieder geval bij het idee (oa van VS diplomaten) dat Rusland de facto is overgenomen door georganiseerde misdaad.

Who runs Russia?
http://www.ft.com/intl/cm...e1-9ed3-00144feabdc0.html

Wikileaks: Russia branded 'mafia state' in cables
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-11893886
quote:
Kain_niaK schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:56:
Ik denk dat ik maar fan word van China
Het is geen verplichting hoor, om fan te zijn van een grootmacht.

BadRespawn wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:05 (24%)

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 10:23
Ach ja. Als je wel eens in Moskou bent geweest en de colonnes zwarte geblindeerde auto's voorbij hebt zien razen en je vraagt of dat mafia of overheid is dan is het standaard antwoord van de Rus 'Dat weten we niet, zit geen verschil in'.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:25

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
Risk op internationaal niveau. Hoeveel stiekeme manipulatie hebben de Amerikanen eigenlijk gehad op de opstand in Oekraïne. Egypte, Syrië, Libië, overal waar er zo'n beetje gevochten word worden wapens geleverd door Amerika. de EU, en Rusland.

Ik denk dat ik maar fan word van China ... die zijn denk ik niet onder de tafel lekker aan het stokken hier en daar.

Snap nog altijd niet hoe Amerika na 9/11 opeens het moslim broederschap kan steunen en alkaida in syrie en libië. Of niet alkaida maar gewoon de "jihad met wapens".

Amerika kan de jihad strijders blijkbaar ergens voor gebruiken en levert dus samen met de EU flink wat wapens maar met welk plan?

Al die belangen in de wereld lopen zo door elkaar heen ... je kunt gewoon niet voorspellen wat er nu weer gaat gebeuren.

De westerse mogelijkheden verwijten de ketel (Rusland) dat ze zwart zijn, terwijl ik het gevoel heb dat Poetin in ieder geval minder hypocriet is in zijn bedoelingen.

Uiteraard lijd dit nu absoluut niet tot een oorlog .... maar op dezelfde manier dachten en zagen we de wereld rond 1900. Met andere woorden ... we staan aan de start van een nieuwe koude oorlog .. met in de toekomst flink wat verwijten van het westen aan Rusland en Poetin die voorzichtig zijn nieuwe geopolitieke grenzen zal aftasten. Als het westen Rusland in de toekomst meer onder druk gaat zetten via de NATO en rakketjes hier en daar (zoals in Turkije) dan kan Rusland er ooit wel genoeg van krijgen.

Voor je het weet is de koude oorlog helemaal terug. (niet dat hij ooit weg was ... na de val van de muur werd het een lauwe oorlog)

[...]

Het zijn niet de Russen of de Chinezen die me bang maken ... maar die Amerikanen zijn echt knettergek. Als er een natie is die de derde wereld oorlog zonder blikken of blozen zou starten dan is het Amerika wel.

[video]
China heeft het te druk met z'n eigen regio's en bevolking (om te onderdrukken) om druk te maken over verder weg gelegen landen. Laken-pak. China doet dit voornamelijk in Afrika om Chinees onvriendelijke (lokale) overheden omver te werpen om zo vol uit het land te kunnen leeg trekken. Maar ja dat is een andere discussie :)
Ik denk niet dat het daadwerkelijk oorlog gaat worden, maar we zullen zien. Nu dat Turkije er ook mee gaat bemoeien. Whats next Georgie? Dagestan?, Chechnya?, Belarus..

H87 Xeon 1230v3 570gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:06:
Ach ja. Als je wel eens in Moskou bent geweest en de colonnes zwarte geblindeerde auto's voorbij hebt zien razen en je vraagt of dat mafia of overheid is dan is het standaard antwoord van de Rus 'Dat weten we niet, zit geen verschil in'.
Grappig, hetzelfde in Oekraïne :P

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:03
quote:
anandus schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:11:
In het kader van ironie :P
Afgelopen november:

[...]
Die Krimboys mogen blij zijn dat ze bij de Oekraïene horen :P
Hele slimme wet :)

Ze horen nu bij Rusland, dus iedereen die straks in het "referendum" voor aansluiting bij Oekraine stemt, kan de bak in.

Sterker nog, dat kunnen ze dus overal doen: we verklaren het land als deel van Rusland, als je protesteert mogen we je wettelijk opsluiten 8)7

Wie waren de fascisten ook alweer?
quote:
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:36:
Je weet ook dat die Russische meerderheid daar pas is gekomen na die "fuckup"?

Overigens zijn er nog steeds geen betrouwbare cijfers over wat de meerderheid daar nou wil. Totdat daar duidelijkheid over is, lijkt het me logisch dat je nog geen landjepik doet?

• D0gtag

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
Dido schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:09:
[...]

Je weet ook dat die Russische meerderheid daar pas is gekomen na die "fuckup"?

Overigens zijn er nog steeds geen betrouwbare cijfers over wat de meerderheid daar nou wil. Totdat daar duidelijkheid over is, lijkt het me logisch dat je nog geen landjepik doet?
De tartaren waren de meerderheid daar, voordat 50% overleed NA deportatie naar de middle of no where door de USSR/Stalin. Nu is dat nog 13%..

H87 Xeon 1230v3 570gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• mindcrash

mindcrash

Web Monkey

quote:
BadRespawn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:04:
Het huidige optreden van Rusland past in ieder geval bij het idee (oa van VS diplomaten) dat Rusland de facto is overgenomen door georganiseerde misdaad.
Ah, maar dat kennen we hier in Europa en de VS ook. We noemen ze alleen anders, namelijk "banken" en "grootindustrielen".

mindcrash wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:14 (3%)

• Kain_niaK

Kain_niaK

quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:07:
[...]

Grappig, hetzelfde in Oekraïne :P
Er zijn ook Amerikanen die hun overheid als criminelen zien. Ben ik het nog niet volledig meer akkoord maar het zijn zeker niet meer de good guys die Europa van de Nazi's verlosten.

De Obama regering bijvoorbeeld pakt elke klokkenluider gigantisch aan. Spionage en cyberoorlog van de US is volledig uit de hand aan het lopen. Afghanistan was niet te verantwoorden en alhoewel je niemand leven onder de Taliban toewenst ... zoals het nu is in Afghanistan kun je zien dat het de Amerikanen niet echt te doen was om het lot van de bevolking. Ook al hebben er wel veel soldaten gezeten (waaronder Nederland) die echt wel hun best deden.

Irak had ook niks met 9/.11 of het lot van de bevolking te maken. Probeer je een nieuwe goud gebaseerde munt op te zetten om de macht van de dollar in te perken dan gaat je land eraan. Exact hetzelfde in Libië

Maar de Amerikanen kunnen er altijd mee weg komen omdat de landen waar ze streken mee uithalen bijna altijd landen zijn met kwaadaardige leiders. En de Amerikanen zelf hebben nog altijd een beetje het imago van de good guys. De helden die vechten voor de vrijheid. De politie agent van de wereld.

En zo zien hun soldaten zichzelf ook heel vaak ... maar op hoger niveau geloof ik dat het niet zo veel uitmaakt of je nu Sadam bent of een of andere US piet met macht. Mensenlevens geven ze niet zo veel om.

Een hele zooi dictators in het midden oosten waar nooit aan de macht gekomen zonder hulp van de Amerikanen. Dus wie is er nu slecht? De baas of de baas van de baas?

Kain_niaK wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:17 (10%)

Over twee jaar weer een EK en over 4 jaar weer een WK. We blijven dromen/hopen .... ooit lukt het.

• BadRespawn
quote:
mindcrash schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:14:
[...]

Ah, maar dat kennen we hier in Europa en de VS ook. We noemen ze alleen anders, namelijk "banken" en "grootindustrielen".
Belangrijker imo: Europa en de VS zijn een heel stuk terughoudender met het ivm politieke belangen toepassen van mafia praktijken tegen burgers, zoals Rusland nu wel doet in Krim/Oekraine.

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:03
quote:
D0gtag schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:12:
De tartaren waren de meerderheid daar, voordat 50% overleed NA deportatie naar de middle of no where door de USSR/Stalin. Nu is dat nog 13%..
Dat is precies mijn punt. Het hele argument "de meerderheid is Russisch" is op zijn minst een beetje historisch beladen.
Ongeveer hetzelfde als opmerken dat er in Polen toch erg weinig Joden zijn, dus dat antisemitiscme daar niet zo erg is.

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Kain_niaK schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:15:
[...]

Er zijn ook Amerikanen die hun overheid als criminelen zien. Ben ik het nog niet volledig meer akkoord maar het zijn zeker niet meer de good guys die Europa van de Nazi's verlosten.

De Obama regering bijvoorbeeld pakt elke klokkenluider gigantisch aan. Spionage en cyberoorlog van de US is volledig uit de hand aan het lopen. Afghanistan was niet te verantwoorden en alhoewel je niemand leven onder de Taliban toewenst ... zoals het nu is in Afghanistan kun je zien dat het de Amerikanen niet echt te doen was om het lot van de bevolking. Ook al hebben er wel veel soldaten gezeten (waaronder Nederland) die echt wel hun best deden.

Irak had ook niks met 9/.11 of het lot van de bevolking te maken. Probeer je een nieuwe goud gebaseerde munt op te zetten om de macht van de dollar in te perken dan gaat je land eraan. Exact hetzelfde in Libië

Maar de Amerikanen kunnen er altijd mee weg komen omdat de landen waar ze streken mee uithalen bijna altijd landen zijn met kwaadaardige leiders. En de Amerikanen zelf hebben nog altijd een beetje het imago van de good guys. De helden die vechten voor de vrijheid. De politie agent van de wereld.

En zo zien hun soldaten zichzelf ook heel vaak ... maar op hoger niveau geloof ik dat het niet zo veel uitmaakt of je nu Sadam bent of een of andere US piet met macht. Mensenlevens geven ze niet zo veel om.

Een hele zooi dictators in het midden oosten waar nooit aan de macht gekomen zonder hulp van de Amerikanen. Dus wie is er nu slecht? De baas of de baas van de baas?
We weten nou wel dat de Amerikanen niet smetteloos zijn. Dat is pagina's terug al uitgebreid langsgekomen. Kunnen we het aub gewoon over de huidige situatie hebben? Als we het verleden erbij halen is alles en iedereen hypocriet en heeft niemand meer recht van spreken. Dit is allemaal vrij zinloos zo.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
Maar als argument tegen Rusland wordt het constant van stal gehaald, dan blijft er denk ik weinig topic over buiten wat nieuwslinkjes.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ja, maar dat kan zo veranderen hoor als ze doorkrijgen dat al die klokkenluiders echt een gevaar beginnen te vormen. Als Amerika het echt wil dan kan ze de vrijheid op internet morgen aan banden gaan leggen.

Amerika heeft een reputatie van civilised te zijn en het is inderdaad waar ... hun bevolking en ook de europese bevolking heeft een christelijke achtergrond die dit soort mafia praktijken cultureel gezien niet mogelijk maakt.

Rusland heeft dat minder ... tijdens Stalin en Lenin werd het christendom (ook het orthodoxe) verboden.
Dat heeft Amerika nooit meegmaakt en Europa alleen tijdens WWII.

• BadRespawn
Dat de VS een bad guy is betekent in ieder geval niet dat Rusland de good guy is.

Ik zie het als een 'turf war' tussen straatbendes, waarbij de bevolking tussen twee vuren zit en in het gunstigste geval de minste van twee kwaden kan kiezen.

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:20:
Maar als argument tegen Rusland wordt het constant van stal gehaald, dan blijft er denk ik weinig topic over buiten wat nieuwslinkjes.
Momenteel lijkt het me vrij duidelijk dat Rusland met vieze spelletjes bezig is om de Krim over te nemen. Dat de VS wellicht iets vergelijkbaars heeft gedaan, qua invallen in een ander land, is mijns inziens nu simpelweg niet relevant.
quote:
BadRespawn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:22:
Dat de VS een bad guy is betekent in ieder geval niet dat Rusland de good guy is.

Ik zie het als een 'turf war' tussen straatbendes, waarbij de bevolking tussen twee vuren zit en in het gunstigste geval de minste van twee kwaden kan kiezen.
Ik ben absoluut geen fan van de VS, maar vergeleken met Rusland vind ik het engeltjes ;)

RoD wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:23 (31%)

• Kain_niaK

Kain_niaK

quote:
RoD schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:18:
[...]

We weten nou wel dat de Amerikanen niet smetteloos zijn. Dat is pagina's terug al uitgebreid langsgekomen. Kunnen we het aub gewoon over de huidige situatie hebben? Als we het verleden erbij halen is alles en iedereen hypocriet en heeft niemand meer recht van spreken. Dit is allemaal vrij zinloos zo.
Acties in het verleden hebben invloed op gebeurtenissen in de toekomst. Denk daarom goed wat je met je verleden doet.

Nee serieus. Hoeveel presidentschappen vaart Amerika nu al de zelfde geopolitieke koers? Alleen Clinton was een uitzondering.

Dit zijn toch allemaal gebeurtenissen die zich opbouwen over een lange tijdspanne van 20 jaar? Dat moet je de geschiedenis toch kennen om dat te kunnen begrijpen?

De huidige situatie is toch niks nieuws?

Een bevolking die in opstand komt ... zonder dat we inzicht hebben hoe en wat en waarom en wat zo'n opstand nu succesvol maakt.

Hoeveel van die opstanden hebben we nu al gehad in de wereld sinds 2008? Veel. En nu een in de voortuin van Rusland ... en ja nu reageren de Russen.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:25 (16%)

• Gordijnstok
  • Nu online

Gordijnstok

goed kauwen

quote:
BadRespawn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:17:
Belangrijker imo: Europa en de VS zijn een heel stuk terughoudender met het ivm politieke belangen toepassen van mafia praktijken tegen burgers, zoals Rusland nu wel doet in Krim/Oekraine.
Ik denk dat je hier ver naast zit. Europa en de VS doen het op een andere wijze maar overal spelen dezelfde machtsspelletjes.

Wat interessant gaat worden is wat de situatie van nu en de nabije toekomst zal gaan betekenen voor de afhankelijkheid van Rusland, niet alleen voor brandstof (olie en gas) maar ook voor import/export mogelijkheden.

De VS heeft niet zo bijzonder veel export/import lopen met Rusland, vergelijkbare schaal als Nederland. De economische consequenties zijn voor ons veel groter dan voor de VS en deze kunnen er gewoon lekker met gestrekt been instormen.

Je moet je eerder afvragen waarom een land als de VS zich nu opeens met de situatie in de Ukraine gaat bezighouden; en dat terwijl er legio andere internationale conflicten zijn waar ze zich afzijdig houden. Denk nou niet dat die 100 slachtoffers voor de VS een struikelblok zijn geweest en hebben gediend als een rode vlag; lees, er spelen andere belangen en het welzijn van de bevolking van Ukraine staat toch echter ver onderaan hoor. :)

• Prosac2010
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:55
quote:
Risk op internationaal niveau. Hoeveel stiekeme manipulatie hebben de Amerikanen eigenlijk gehad op de opstand in Oekraïne. Egypte, Syrië, Libië, overal waar er zo'n beetje gevochten word worden wapens geleverd door Amerika. de EU, en Rusland .... maar Rusland levert als laatste en als counter ... het is het westen dat het vuurtje aansteekt of er belang bij heeft dat het vuur word aangestoken. (maar welk belang?)
Rusland levert helemaal niet als laatste, of ben je soms vergeten dat, ondanks internationale boycots, Rusland rustig luchtdoelwapens leverde aan Syrie en diverse Russische schepen met Russische wapens onderschept werden. Dat Rusland/Sovjetunie er ook geen probleem mee had te leveren en steunen in gebieden waar Amerika vocht (zoals Amerika leverde aan de gebieden waar Rusland vocht)
De een is geen haar beter dan de ander wat dat betreft.
quote:
Tuurlijk wel joh, die stoken ook her en der groeperingen op, onderdrukken groeperingen en leveren rustig wapens en goederen aan landen waar de rest geen handel mee doet. China koopt zich keihard in in grondstofrijke landen. Met name Afrika.
quote:
Snap nog altijd niet hoe Amerika na 9/11 opeens het moslim broederschap kan steunen en alkaida in syrie en libië. Of niet alkaida maar gewoon de "jihad met wapens".Amerika kan de jihad strijders blijkbaar ergens voor gebruiken en levert dus samen met de EU flink wat wapens maar met welk plan?
De VS steunen het moslimbroederschap niet en al helemaal niet Al Qaida in Syrie, ze steunden de opstandelingen, maar zijn door het gebeuren met de fanatiek jihadstrijders wel een stuk terughoudender geworden.
quote:
Natuurlijk niet joh, Poetin is ook zo hypocriet als wat. Al die wetten die ineens supersnel worden aangenomen. Oekraine binnenvallen om "Russsische burgers" te helpen en beschermen. Er was nog he-le-maal niks aan de hand in De Krim. Het is een excuus om De Krim weer terug te krijgen, zodat ze niet langer de gaskorting hoeven te geven en Sevastopol kunnen behouden. Alsmede de strategische positie in de Zwarte Zee vasthouden en meer "zeerecht" en dus recht op de grondstoffen in die Zwarte Zee.

Het is wel een mooie precedent, vooral voor China, dat nog wat aanspraak denkt te maken op een heel groot deel Russisch grondgebied.
quote:
Natuurlijk niet joh, Amerika heeft net zo weinig te winnen met WW3 als Rusland en China.
De Russen zijn in dit geval berekenend. De Krim vindt het Westen nog niet eens zo'n probleem, de vraag is wat er gaat gebeuren als Rusland het vuurtje in Oost-Oekraine verder opstookt en ze zich genoodzaakt zien daar "in te grijpen".

• BadRespawn
quote:
[b][message=41890648,noline]hun bevolking en ook de europese bevolking heeft een christelijke achtergrond die dit soort mafia praktijken cultureel gezien niet mogelijk maakt.
Er zijn anders wel historische banden tussen de originele Italiaanse mafia en de RCC. Zo werd de Inquisitie ingezet tegen mensen die de mafia dwars zaten.

• Mektheb
quote:
Natuurlijk niet joh, Amerika heeft net zo weinig te winnen met WW3 als Rusland en China.
De Russen zijn in dit geval berekenend. De Krim vindt het Westen nog niet eens zo'n probleem, de vraag is wat er gaat gebeuren als Rusland het vuurtje in Oost-Oekraine verder opstookt en ze zich genoodzaakt zien daar "in te grijpen".
Alleen als ik Oekraine was en weet het niet kan winnen, zou ik alles nu uit de kast halen om ze tegen te houden, even if it takes ww3 to do it.
Als we ze nu vrij spel geven dan volgt er meer.

• BadRespawn
quote:
Gordijnstok schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:24:

Ik denk dat je hier ver naast zit. Europa en de VS doen het op een andere wijze maar overal spelen dezelfde machtsspelletjes.
Het is precies dat verschil in methodes wat ik bedoel, waarmee ik er dus niet naast zit.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
Buiten het politieagent spelen van de wereld, wat zou de VS dan te winnen hebben? Ik denk dat de Oekraïne als collateral damage gezien wordt.

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19:37
Het komt toch uiteindelijk neer op strategische locaties ?
De Krim voor Rusland, de rest van het land voor de VS.
Zo gauw Oost-Ukraine dus in de problemen komen zal de VS zich beter laten zien, want dat is net als Polen en Turkije een prima plek voor rakketsystemen en vliegvelden waarvandaan ze Rusland, China en Noord-Korea in de gaten kunnen houden...

• unclero
  • Laatst online: 15:24

unclero

DKW ftw \o/

quote:
EvaluationCopy schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:06:
Welkom in de Putincratie:
Former CIA Director James Woolsey: "I have been particularly concerned for some years, beginning during my tenure, with the interpenetration of Russian organized crime, Russian intelligence and law enforcement, and Russian business. I have often illustrated this point with the following hypothetical: If you should chance to strike up a conversation with an articulate, English-speaking Russian in, say, the restaurant of one of the luxury hotels along Lake Geneva, and he is wearing a $3,000 suit and a pair of Gucci loafers, and he tells you that he is an executive of a Russian trading company and wants to talk to you about a joint venture, then there are four possibilities. He may be what he says he is. He may be a Russian intelligence officer working under commercial cover. He may be part of a Russian organized crime group. But the really interesting possibility is that he may be all three and that none of those three institutions have any problem with the arrangement."

(en daar zijn ze in Oekraïne net zo goed in hoor, alleen zijn ze stukken pragmatischer.. Rinat Achmetov, onderkoning van Oekraïne en hoofd van de Akhat-clan, de maffiaclan waar zowel Timoshenko als Yanukovitch toe behoren, draaide zich dan ook als een blad aan een boom om, door Yanukovitch af te vallen en de oppositie te steunen.. aangezien hij veel parlementariërs op de loonlijst heeft staan, weten ze bij de oppositie direct bij wie ze moeten solliciteren)

Edit:
quote:
BadRespawn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:43:
[afbeelding]
Wel een gek hoedje, geen snor, en zo te zien een gewoon kapsel.

"Cossacks pushing press back from filming protestor #Crimea pic.twitter.com/FiLh8syhg6"
https://twitter.com/alexrossiSKY/status/441551527116013568
Sommigen hebben al kennis gemaakt met dat wonder der moderne technologie "scheerapparaat" ;).

http://bin.snmmd.nl/m/m1mxi2das3b1_std1024.jpg

unclero wijzigde deze reactie 06-03-2014 16:46 (13%)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• mindcrash

mindcrash

Web Monkey

quote:
Source: new EU “red line” will be no Russian “intervention including self-defence groups” in Donetsk or Kharkov
Was getekend, Bruno Waterfield, correspondent van de Engelse Telegraph in Brussel.

• Kain_niaK

Kain_niaK

quote:
Rusland levert helemaal niet als laatste, of ben je soms vergeten dat, ondanks internationale boycots, Rusland rustig luchtdoelwapens leverde aan Syrie en diverse Russische schepen met Russische wapens onderschept werden. Dat Rusland/Sovjetunie er ook geen probleem mee had te leveren en steunen in gebieden waar Amerika vocht (zoals Amerika leverde aan de gebieden waar Rusland vocht)
De een is geen haar beter dan de ander wat dat betreft.
Niet als laatste NA de opstanden goed bezig zijn ... maar nadat hun inlichtingendiensten door krijgen wat de Amerikanen van plan zijn. Zodra Rusland doorhad dat er in Syrie een opstand zou komen hebben ze daar opgereageerd. Wapens worden geleverd langs beide kanten VOOR een opstand begint ...

Dit is een oorlog die sinds WWII of in ieder geval sinds het "einde" van de koude oorlog uitgevochten word op andermans grondgebied.
Toen de Russen afghanistan binnen vielen ... hup Bin Laden en zijn makkers kregen de nodige wapens van de Amerikanen.

Concept heet war by proxy.

Arguss op Reddit legt het uit, link is van September 8 2013, nog voor de opstanden in Oekraïne:
quote:
I've been reading through these comments, and I don't think any of them strike at the truth of the matter. I apologize if this seems blunt. Hereafter I will provide a detailed examination of US interest in Syria.

Realpolitik:

refers to politics or diplomacy based primarily on power and on practical and material factors and considerations, rather than ideological notions or moral or ethical premises. In this respect, it shares aspects of its philosophical approach with those of realism and pragmatism.

Chemical weapons aren't why the president is interested in Syria. The US has actually been interested in helping the Syrian rebels for a long time. That last link is from the past few days, but they're all connected, which I'll get to.

The US has brought several motions to the UN. Things involving military force, military aid, or war in general are brought to the UN Security Council, a 12 member group consisting of 5 permanent members: US, UK, France, China, and Russia. The permanent members of the council have a special privilege: if any one of them vetoes a motion, it fails automatically. As I said, the US has brought several motions to the UN, which I linked above. All of them have failed, and all of them have failed because Russia (and China) have vetoed them using their veto powers.

So the US has long been interested in helping the Syrian rebels-- why is Russia concerned with vetoing efforts to help them? This is what it's all about: the politics of power. Realpolitik.

Syria, ruled by Bashar al-Assad (who functions basically as a dictator) is Russia's only ally in the Middle East region. The Russians sell a lot of arms to the Syrian government, and importantly the Russian's only naval base in the Mediterranean is based in Tartus, Syria. So, for geostrategic reasons alone, we can see that Russia is interested in keeping the friendly Syrian government in power. Though this isn't the Cold War, Russia is a competitor, so to some extent the US is interested in seeing the Syrian government fall because it would reduce the influence of a competitor in the region.

Another ally of Syria is Iran. You see, al-Assad is an Alawite-- a sect of Shiite Islam. Iran is majority Shiite Islam. The history is too long to recount here, but basically: Islam is divided into two major branches, Sunni and Shiite, which are not friends with each other. Iran and Syria are the only countries in the Middle East with Shiites in power, and Iran is the only country that actually has a majority of its citizens Shiites. It's in Iran's interest to keep the Syrian government in power, as they are the only other Shiite buddy in the region. This, too, is a reason why the US wants the Syrian government to fall; one of our longstanding goals is to remove the Iranian theocracy and prevent Iran from developing nuclear weapons. Removing a friend of Iran reduces their power and influence. Recently to this end of stopping Iran, the US has spent several years encouraging international adoption of economic sanctions against Iran.

Then, there is Israel to consider. Syria borders Israel to its north, and the two have had quite a lot of tension before; during the Six-Day War, Israel occupied the Golan Heights and effectively annexed it, in contravention of international law. The two have not been on good terms. In 2006, Israel got into a short war with its other neighbor to the north, Lebanon, during which time Syria threatened to join the war on Lebanon's side. Naturally, Israel would rather the Syrian government fall. As the US is an ally of Israel and Israel in turn provides an ally to us in the region, it's in our interest to help Israel's interest.
Looking more broadly, there are regional issues. As I mentioned earlier, Syria's government is Shiite, while the majority of the Middle East is Sunni. Another element is that the majority of Syria is also Sunni; the Shiites comprise 10-20% of Syria's population, while Sunnis are 60-70%. However, Bashar al-Assad and his father before him (also a dictator) are Alawite Shiites, and so Shiites have reigned supreme in Syria, building up resentment among the Sunni citizens because of decades-long minority rule by a group that the Sunnis consider to be heretical.

This tension in the Middle East as a whole, Sunni vs. Shia, and in the country of Syria specifically, have provided sectarian lines for the population to divide themselves among. And because people in other countries want to see their particular side win, this means that foreign-based sectarian groups have rushed to help their side win the war, making it a regional proxy for the division between Sunni and Shia. Those groups, by the way, include Hezbollah, a Shia paramilitary group who has long been an enemy of Israel, as well as the Al-Nusra Front, a Sunni Islamist paramilitary group who are associates of Al-Qaeda. Obviously, this situation could easily cross borders outside of Syria and develop into a regional war. Since the US depends on the Middle East for oil, this would obviously be a bad situation for the US.

BUT WAIT! THERE'S MORE! And as always, it involves oil (and natural gas).
Qatar, a small country next to Saudi Arabia, (and coincidentally a good US ally) sought a few years ago to build a natural gas pipeline from itself up to Turkey, and from there on to Europe. Turkey (also a good US ally) was also interested in this deal, as it would make Turkey a key player in Europe's energy sector by being the transit conduit for a large component of Europe's oil and gas, which would go through the proposed Nabucco pipeline connecting Turkey to Europe.

However, this all fell through. Instead, Iran, Iraq, and Syria came to a deal to transport gas from the South Pars gas field in Iran through Iraq and then to port in Syria, from where it could be sold to Europe, bypassing Turkey. The kicker? The South Pars gas field is shared between Iran and Qatar, so if Iran got a pipeline in place first, there would be no need for a pipeline from Qatar to Turkey, meaning both Qatar and Turkey don't get the money and influence they desire. So, obviously, Turkey and Qatar are interested in seeing the Syrian government change its mind, and unsurprisingly, have both condemned the Syrian government and encouraged support for the rebels. So, being that Turkey and Qatar are both allies of the US, it is once again in US interests to help their allies. But the US is interested in the Turkish-Qatari gas line for an entirely separate reason as well.

Russia is a big natural gas exporter. In fact, they supply much of Europe with its natural gas, to the point where they are a monopoly in most Eastern European countries, and double-digit percentages to France, Germany, and Italy. This dominance has also given them monopoly-pricing, which has caused friction between Russia and other European countries. In 2009, this got so bad that Russia cut all gas deliveries to Europe for 13 days, creating an energy crisis in Europe that was only resolved after Ukraine (the main country Russia's pipelines go through) basically folded to Russian demands. Now, this is obviously terrible for our European allies, as they have little or no options when it comes to Russia's demands. So, Europe has been trying to diversify its natural gas suppliers. Unfortunately, it has not done so successfully so far. Guess who was one potential supplier? That pipeline from Turkey. Europe badly needs another supplier of gas, though, so they'd likely be willing to accept gas from the Iran-Iraq-Syria pipeline even though that would involve buying gas from Iran, helping its economy. This is bad for the US, precisely because we sought economic sanctions on Iran to stop Europe from buying oil and helping its economy. So, once again it is in the United States' interest for Syria to change its mind on the pipelines. Additionally, since Russia is a rival, reducing its control over European energy markets is a strategic goal for the US in and of itself, so helping our European counterparts also helps us. Helping them, of course, means overthrowing the Syrian government.

Tl;dr The US has strategic and geopolitical reasons for needing to overthrow the Syrian government. Inevitably, this also includes trade deals regarding oil.
Voor werkend links klik op Arguss voor de comment op Reddit met links.

Oekraine is gewoon het nieuwe hoofdstuk in deze proxy oorlog tussen de US en Rusland die al langer aan de gang is als ik oud ben. En het allerbelangrijkste dat speelt zijn die gaspijpen van Rusland naar de EU. Wat daar mee gebeurd heeft de grootste invloed van allemaal want energie is nu eenmaal van levensbelang. De EU kan helemaal niks doen of Rusland zal weer dreigen dat gas dicht te draaien ... tenzij Amerika in de toekomst grote delen van de EU van energie kan voorzien dat niet uit Rusland komt.

Wanneer dat gebeurt of wanneer daar naar toe gewerkt word dan zul je Rusland eens horen brullen als een leeuw.

Het is allemaal een ingewikkeld Risk spel waar energie en energie toevoer een hele belangrijke rol speelt.
Op basis van alle pijpleidingen in de wereld kun je waarschijnlijk wel voorspellen waar het volgende conflict, eventueel met opstand ... zal plaatsvinden.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 06-03-2014 17:08 (6%)

• BadRespawn
Wederom geruchten over voorbereidingen van provocaties door Rusland

"Ukraine's Foreign Ministry says that in the Crimea Russia is preparing provocations involving people disguised as Ukrainian servicemen."
http://translate.googleus...08KSs_x953tVrTtk0MPM-PLdw

• wouter veltmaat
  • Laatst online: 21:08
quote:
Prosac2010 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:24:
De VS steunen het moslimbroederschap niet en al helemaal niet Al Qaida in Syrie, ze steunden de opstandelingen, maar zijn door het gebeuren met de fanatiek jihadstrijders wel een stuk terughoudender geworden.
Niet om het even maar de penningmeester van het moslimbroederschap is een volle neef van Obama die hem zelfs een Amerikaans fonds heeft geschonken ook nog eens vrij van IRS bemoeienis. (Dit is geen aluhoedjes verhaal maar ook door MSM gemeld) Ook heel veel info komt vanuit Egypte waarbij het leger die gasten liever ziet gaan dan komen.

Amerika heeft ook geholpen bij het overvliegen van Al Qaida vanuit Afghanistan naar o.a. Libië en later Syrië. En ze hebben ze ook aan zware wapens geholpen waarvan een groot gedeelte in een loods nabij Benghazi lag. (Naar verluid van diverse militairen die daar gestationeerd waren.)

De reden waar de VS naar Syrië wilde was ook omdat hun huurlingen in Syrië meer bezig waren met christenen lastig te vallen dan Assad. Vandaar dat Rusland ook zo kien was om die deal met de chemische wapens te sluiten om zo het gras voor de voeten van de VS weg te maaien. Dus in het geniep zitten beide landen elkaar constant te etteren. Terwijl ze voor de camera elkaar vriendelijk de hand schudden als ze het zo uitkomt.

• macciez
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:45
Wat ik dan niet begrijp, is dat elke nieuwe US president daar kennelijk aan meedoet. Ooit moet er toch 1 komen die zegt, vergeet het.

Do what you love, do it often

• Russel88
  • Laatst online: 21:38
quote:
Kain_niaK schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:55:
[...]

Arguss op Reddit legt het uit, link is van September 8 2013, nog voor de opstanden in Oekraïne:

[...]

Voor werkend links klik op Arguss voor de comment op Reddit met links.
Bedankt voor de interessante quote. Zijn stukje tekst is duidelijk en verklaart een hoop, mits de feiten waar zijn (Te lui om dat te controleren).

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
Mustafa Jemilev, former head of the Crimean Tatar Council, has alleged that homes of Tatars, a minority Ukrainian community in Crimea, are being marked with crosses.

In an interview with the Ukrainian Internet television station Espreso TV, Jemilev said the marks are beginning to appear on some buildings and houses.

He said he does not know why this is happening, but that it is taking place "systematically".
http://live.aljazeera.com/Event/Ukraine_liveblog/108437617

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:54
quote:
Kain_niaK schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:55:
[...]

Oekraine is gewoon het nieuwe hoofdstuk in deze proxy oorlog tussen de US en Rusland
Theorie gesneden met een bot mes:

Een nieuw hoofdstuk of het laatste hoofdstuk. Dat gaat dit jaar wellicht blijken. Oekraine is een van de laatste significante landen waarnaar de EU kan uitbreiden (ervan uitgaande dat de EU bevolking te dom is om ook de Middellandse zee landen te accepteren). Stel dat de EU Oekraïne verliest (Oekraïne kan namelijk niet toetreden zolang er een grensgeschil bestaat) en de EU verkiezingen luiden door anti-EU partijen (eurosceptisch ga ik partijen zoals die van Wilders, Le Pen, Strache en Farage niet noemen, ze denken in termen van afbraak en niet in hervorming) de neergang van de EU in. Dan zal Europa verkocht worden in percelen aan China en Rusland. De VS is allang niet meer bij machte om dat tegen te houden. Rusland zal het trouwens tegen China ook niet lang volhouden.
De laatste 10 a 20 jaar laten zien dat het spel zoals die gespeeld wordt door de EU en de VS geen winnende strategie is.

Maar ja, tijden veranderen. Zelfs Rusland zet nu groots een cyber- en medialeger in tegen Oekraine. Wie weet gaan wij ooit hetzelfde proberen in China om daar de boel te ontwrichten.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Kain_niaK

Kain_niaK

@Russel88

Ja precies ... ook al zou je terwijl je leest over Syrië ... wat heeft dit nu in hemelsnaam met Oekraïne te maken? Maar dan realiseer je je dat de Amerikanen de media gebruiken om hun bezwaren duidelijk te maken en dit verhaal op te blazen. Waarom? Wat heeft Amerika in hemelsnaam te maken met een land dat in de voortuin van Rusland ligt ... met 10% inwoners die Russen zijn en vele inwoners heeft met een Russische achtergrond of sympathie.

Stel dat Rusland moeilijk had gedaan over het hek dat Amerika op de grens met Mexico heeft gebouwd ... of stel dat er in Mexico een revolutie plaatsvind en Amerika besluit zijn belangen te verdedigen en wat troepen te sturen ... en dan gaat Rusland opeens een grote mond opzetten ...

Maar die quote verklaart waarom Amerika hier zo fel op reageert .. alleen vind ik het altijd zo hypocriet als ze op vrijheid en democratie steken.

Amerika zegt: Foei Rusland Oekraïne wil vrij zijn ... ze willen democratie, wees niet zo agressief!
terwijl het Amerika geen zak uitmaakt wat er met dat land of inwoners gebeurt ... zolang Amerika maar een Risk beurt heeft in hun voordeel.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

En de Europese sancties: De onderhandelingen voor een soepeler Visa beleid zijn stopgezet...

Je weet wel die onderhandelingen die al enkele dagen terug waren stopgezet en die daarvoor eigenlijk al sowieso niet echt vooruitgingen... Europe got some balls of steel...

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
IStealYourGun schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:14:
En de Europese sancties: De onderhandelingen voor een soepeler Visa beleid zijn stopgezet...

Je weet wel die onderhandelingen die al enkele dagen terug waren stopgezet en die daarvoor eigenlijk al sowieso niet echt vooruitgingen... Europe got some balls of steel...
Ze hebben ook gezegd van mening te zijn dat Rusland internationale wetten schendt. Dat zal binnenkomen bij Poetin :z

Lachwekkend. Ik hoop dat er nog iets concreets wordt gepresenteerd, maar ik vermoed zomaar van niet.

• wontcachme
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:57

wontcachme

You catch me? No you wont

Dit alles geeft wel aan dat NL en Europa eens snel en goed moeten investeren in andere energiemiddelen dan olie en aardgas. Dan zijn er ook strengere maatregelen te nemen in de toekomst.

We wonen in een land dat al eeuwen vecht tegen water, dan moet er toch ook een goede manier te vinden zijn voor veel energie te winnen :P.

HTC One | Custom Game PC (Intel i5 3570k - Gigabyte GTX670OC - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Samsung 840 EVO 250GB - Corsair Carbide 500R - 2x Dell U2412M - Logitech G500)

• EektheMan
quote:
IStealYourGun schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:14:

Gewoon de korte termijn visie die in West-Europa heerst. West-Europa staat aan het eind van de Gouden Eeuw terwijl Oost-Europa erin begint te komen. (ik doel hier op de handelsgeest die in die tijd in NL heerstte)

De houding van Nederland in dit conflict stoort mij het meest. Blokkeren alles wat maar enigszins Nederland op de korte termijn raakt. Wel woorden, geen daden. Ik hoop dat Timmermans hier uit Kyiv voorlopig wegblijft. Man brengt meer problemen met zich mee dan dat hij oplost (niet zijn persoonlijke schuld, maar wel die van zijn kabinet).

EektheMan wijzigde deze reactie 06-03-2014 18:19 (3%)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
EektheMan schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:18:
[...]
Gewoon de korte termijn visie die in West-Europa heerst. West-Europa staat aan het eind van de Gouden Eeuw terwijl Oost-Europa erin begint te komen. (ik doel hier op de handelsgeest die in die tijd in NL heerstte)

De houding van Nederland in dit conflict stoort mij het meest. Blokkeren alles wat maar enigszins Nederland op de korte termijn raakt. Wel woorden, geen daden. Ik hoop dat Timmermans hier uit Kyiv voorlopig wegblijft. Man brengt meer problemen met zich mee dan dat hij oplost (niet zijn persoonlijke schuld, maar wel die van zijn kabinet).
Ik had ook geen mirakels verwacht, zeker omdat de meningen wat verdeeld zijn binnen de EU, maar dit is geen sanctie, de 4 twitter berichten van Herman Van Rompuy zijn samen te vatten in minder dan 50 tekens: We gaan niet akkoord met Rusland, maar #meh.

• MSalters
  • Laatst online: 16:35
Wat verwacht je? Gegeven de keus tussen Gronings gas, fracking of Poetin is het antwoord niet zo moeilijk. Sorry Oekrainiers. Poetin heeft ons bij de ballen en hij weet het.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
MSalters schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:38:
Wat verwacht je? Gegeven de keus tussen Gronings gas, fracking of Poetin is het antwoord niet zo moeilijk. Sorry Oekrainiers. Poetin heeft ons bij de ballen en hij weet het.
Alles behalve economische sancties, maar op zijn minst diplomatische sancties (strengere Visa voorwaarden, verhoging van militaire krachten aan de Oostgrenzen van de EU) en ook een lange termijn visie, bijvoorbeeld de aankondiging dat Europa hoge prioriteit gaat steken in een flexibelere energiemarkt die niet afhankelijk is van Rusland en dat het daarbij graag Oekraïne bij uitnodigt, waardoor Rusland op termijn 2 grote (zo niet zijn grootste) klanten verliest.

• EektheMan
foutje :|

EektheMan wijzigde deze reactie 06-03-2014 19:27 (94%)

• Dead Pixel
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:45
quote:
MSalters schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:38:
Nu Poetin Europa bij de ballen heeft, heeft hij ook zichzelf bij de ballen. Immer verliest hij een gigantisch stuk van zijn economie als wij hier het gas opzeggen. Niemand heeft wat aan economisch sancties als beiden er al van profiteren, het zal de situatie alleen maar verergeren en landen nog verder van elkaar isoleren. Als een economische crisis samenvalt met een diplomatieke crisis, is dat een recept voor oorlog.

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
quote:
IStealYourGun schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:48:
[...]

Alles behalve economische sancties, maar op zijn minst diplomatische sancties (strengere Visa voorwaarden, verhoging van militaire krachten aan de Oostgrenzen van de EU) en ook een lange termijn visie, bijvoorbeeld de aankondiging dat Europa hoge prioriteit gaat steken in een flexibelere energiemarkt die niet afhankelijk is van Rusland en dat het daarbij graag Oekraïne bij uitnodigt, waardoor Rusland op termijn 2 grote (zo niet zijn grootste) klanten verliest.
Ja, Oekraïne zit op genoeg gas om de voorraad die we krijgen van Rusland op te vangen voor de komende jaren :+

Verder zijn hier de stappen die de EU tegen Rusland gaat ondernemen:
quote:
e Europese Unie neemt maatregelen tegen Rusland vanwege zijn militaire interventie op de Krim.

De onderhandelingen over het visumvrij reizen voor Russische burgers binnen de EU worden voorlopig opgeschort. Ook de besprekingen over een nieuw handelsakkoord gaan de ijskast in.

Hardere maatregelen liggen wel in het verschiet als Rusland niet snel aan de onderhandelingstafel plaatsneemt, hebben de Europese regeringsleiders in Brussel besloten.
Daden van agressie

"Daden van agressie kunnen niet zonder gevolgen blijven'', stelde EU-voorzitter Van Rompuy na afloop van het spoedberaad. Daarnaast vindt de EU dat Rusland te weinig gedaan heeft om de spanningen weg te nemen.

Van Rompuy dreigde dat de EU een zwarte lijst zal opstellen met personen en instellingen die verantwoordelijk zijn voor de agressie. Als Rusland niet wil onderhandelen, worden hun tegoeden in de EU bevroren en mogen betrokkenen de EU niet meer in.

Hele artikel: http://nos.nl/artikel/619901-stappen-eu-tegen-rusland.html

Specs: Het Hok

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator VV Tweakers abonnementen
De machteloosheid van de EU is echt schokkend. Ik was al nooit een groot fan van de "mensen in Brussel", maar wat ze nu presteren is ronduit lachwekkend. Ik ben een lurker in het topic, maar volg het op de voet :) "Mijn mensen" zitten nu in en rond Kiev te wachten of ze worden opgeroepen.

Nu, met zonder ondertitel

• RoD
  • Niet online

RoD

De EU zegt dat ze geleidelijk de druk op willen voeren. Ze beginnen dus klein en nemen naar mate de tijd vordert meer sancties, zo is het idee. Opzich geen gek idee, maar ik heb er weinig vertrouwen in gezien de slappe instelling van de EU.

Ik hoor graag van de heren politici in Den Haag hoe we op termijn onze afhankelijkheid van Rusland gaan terugbrengen. Want dit gaat op termijn gewoon gevaarlijk worden, als er niet wordt ingegrepen. Het wordt door Oekraïners vaak gezegd en ik geloof dat het klopt: Poetin luistert alleen naar geweld.

• n1els
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:25
quote:
IStealYourGun schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:48:
[...]

Economische sancties zijn inderdaad uitgesloten, en niet alleen vanwege gas of de export van zuivel naar Rusland. Strengere visa voorwaarden is een optie, maar heeft volgens mij een te lage impact om echt potten te breken. Militaire opbouw aan de Oostgrens van de EU is al aan de gang, zie Zweden bij Gotland, US air force naar Polen etc. Ik denk echter dat ook dit geen of onvoldoende effect zal hebben.

Zie bijvoorbeeld de (afgelaste) oefening bij Kalinigrad, Rusland zag zogezegd initieel geen aanleiding om deze (al dan niet) geplande oefening te cancellen vanwege Oekraine. Er volgt paniek/protest vanuit Polen en Litouwen waarop Rusland sussend de oefening alsnog geannuleerd. Een bijna barmhartig gebaar, en het gewenste schrikeffect is toch al teweeggebracht. Polen en Litouwen zijn niet bij machte om voldoende militaire capaciteit beschikbaar te maken in de buurt van Kalinigrad, helemaal niet als ze ook ten zuiden van hun landen aanwezig moeten/willen zijn.

Nog even los van alle militaire opbouw op de Krim en rond de Zwarte Zee, wat gaat Europa inbrengen tegen een plotselinge aanwezigheid van onderstaande in de Baltische Zee?
quote:
More than 450 units of military hardware, including personnel armored carriers BMP-2, tanks T-72, self-propelled artillery installations and communication facilities, are taking part in the large-scale exercise, Chief of the public relations department of the press service of the Western Military District Captain 2nd rank Vladimir Matveyev told Itar-Tass on Monday
bron: http://en.itar-tass.com/russia/721751
quote:
A total of 110,000 troops are participating in the exercise. “Ninety aircraft, over 110 helicopters, up to 880 tanks, over 1,200 pieces of military hardware and as many as 80 ships and vessels will be involved,” Russian Defence Minister Sergei Shoigu said.
The main purpose of the drill is to practice interoperability in different theatres of war. The exercise will also include a mass helicopter landing operation, he said.
Deputy Defence Minister Anatoly Antonov told foreign military attaches that the exercise was being conducted in strict compliance with the Vienna Document 2011. “Russia strictly complies with the Vienna Document 2011. This is why we will be engaging no more than 38,000 personnel for no more than 72 hours,” he said.
“You should not mix up the two figures: the 150,000 I mentioned and 38,000. The latter means 38,000 that fall under the Vienna Document. These include the Army, Airborne Troops, and Marines,” Antonov said.
http://en.itar-tass.com/russia/721092

Dan moet je daar de opbouw vanuit het Zwarte Zeegebied nog bij optellen, de gebruikelijke traagheid van internationaal overleg tussen EU landen bij inbeelden, de vermindere inzetbaarheid vanwege defensiebezuinigingen in diverse EU landen, tussendoor nog even een geplande ICBM test en het is duidelijk dat de EU geen passende reactie heeft in het hypothetische geval dat de Russische troepen zouden doormarcheren naar Oost Oekraine, of Moldavie, of de Baltische staten, of verder Europa in.

proactieve militaire opbouw in de 'risicogebieden' zal dan beter werken. Dit geeft een Europese troepenmacht de gelegenheid zich in te graven, dit plan kan indien nodig worden opgevoerd met het preventief opblazen van bruggen, aanleggen van mijnenvelden, evacueren van burgers, strategische voorraden vergroten et cetera. Je gaat echter natuurlijk alleen zo ver als escalatie onvermijdelijk lijkt, diplomatiek ben je uitgespeeld als je dit soort voorbereidingen treft. Groot voordeel voor West-Europa is natuurlijk wel dat de eerste grote slagen dan vooral in de Oost-Europese landen zullen plaatsvinden waardoor de kans groot is dat de schade ons meevalt zo lang er geen ICBM's gegooid worden. (want ofwel aanval afgeslagen, of gecapituleerd)

Ik denk echter dat Nederland uberhaupt niets wilt en gaat doen. Over de ontmoeting(en) tussen Mark Rutte en Janoekovitsj en Shell is al eerder gesproken in dit topic, over de Nederlandse rol in het helpen verduisteren van grote geldbedragen uit Oekraine ook al. Uiteraard hebben wij soortgelijke dealtjes ook met Rusland.

FDI's Rusland en oliereserves van Rosneft:
quote:
Investment by non-OECD G20 countries more than doubled, from
USD 34 billion to USD 83 billion, driven by investment from Russia. FDI outflows from Russia were
significantly boosted by the TNK-BP/Rosneft deal involving the British Virgin Islands2
. In this context,
Russia recorded its highest-ever level of FDI outflows (USD 56 billion) and ranks as the second largest
investor worldwide in Q1 2013, after the United States (USD 88 billion) and before Germany (USD 25
billion) and Japan (USD 22 billion). FDI outflows from Germany more than tripled, while investment from
Japan and the United States decreased by 34% and 7%, respectively. France and the United Kingdom
recorded negative investment outflows (USD -24 billion and USD -0.4 billion respectively), due to
disinvestments in equity and/or reimbursements of intercompany debt.
bron: http://www.oecd.org/investment/FDIinFiguresJuly2013.pdf
quote:
Rosneft today announces the completion of transactions to acquire TNK-BP. Rosneft has finalised the deals to acquire BP’s 50% share in TNK-BP in exchange for $16.65 billion in cash and 12.84% of Rosneft shares. Separately BP acquires 5.66% of Rosneft shares from OFSC ROSNEFTEGAZ.

As a result of these transactions BP has received 12.48 billion in cash (including a $0.71 billion dividend it received from TNK-BP in December 2012) and, together with its existing 1.25% shareholding in the company, now holds 19.75% in Rosneft.
In correspondence with separate agreements Rosneft has finalized the deal of acquiring AAR's 50% share for cash consideration of $27.73 billion. The above mentioned sums payed for acquiring of TNK-BP shares from BP and AAR are calculated basing on the terms of purchase price formation, stipulated by the corresponding purchase agreement.

Upon completion of a number of independent transactions Rosneft has consolidated 100% of TNK-BP and has become the largest publicly traded oil and gas company in the world by hydrocarbon reserves and production.
bron: http://www.rosneft.com/news/pressrelease/210320132.html
quote:
TNK-BP was a major vertically integrated Russian oil company headquartered in Moscow. It was Russia's third-largest oil producer and among the ten largest private oil companies in the world.[2][3] In 2013 it was acquired by Russian oil company Rosneft.[1][4]
DeGolyer and MacNaughton confirmed that as of 31 December 2009 TNK-BP's total proved reserves amounted to 11.667 billion barrels
bron: Wikipedia: TNK-BP
quote:
The Netherlands is a key trade and investment partner for Russia. In 2011 imports from Russia to the Netherlands amounted to 16.6 billion euros and exports to Russia amounted to 6.4 billion euros. Russia was the third largest destination for Dutch exports outside Europe after the US and China. In 2012, 10% of Dutch exporters seeking new markets targeted Russia as a potential new trade partner. And in 2013, Russia - together with Brazil - is the most popular new export market for Dutch businesses.
bron: http://www.hollandtradean...ear/index.asp?bstnum=5219

De Nederlands-Russische economische relatie:
quote:
The Netherlands has a firm grip on first place among Russia’s foreign trade partners. In 2012 bilateral trade increased by more than 20 percent compared to 2011, reaching $82.7 billion. Investment cooperation is also showing steady improvement. Since 2002 the Netherlands has increased its investment in the Russian economy more than tenfold, making it the second-largest investor in Russia. As of late September 2012, the country’s cumulative investment in Russia amounted to $59.2 billion, including $21.7 billion in direct investments. In the first nine months of 2012, the Netherlands invested $15.7 billion, including $9.1 million of direct investment.
There are more than 300 offices of Dutch firms operating in Russia. The number of joint ventures has exceeded 800. Shell and Unilever, in which the Dutch government is a shareholder, are taking part in the work of the Consultative Council on Foreign Investment under the Russian Government.
bron: http://en.ria.ru/netherla...3/20130225/179718247.html
quote:
Netherlands to Become Russia’s Top Trade Partner
Dec. 22 – The Netherlands has made itself Russia’s top trade partner for the period from January 2010 to October 2010, accounting for 10 percent of Russian trade turnover.

According to federal statistics, other top trade partners are Germany (8.3 percent), Italy (6.1 percent), France (3.7 percent), and Poland (3.4 percent).

Dutch companies have been pumping investment into Russia in recent years — US$11.6 billion in 2009 made up 14.2 percent of all foreign investment in Russia.
bron: http://russia-briefing.co...s-top-trade-partner.html/

Wij adverteren dan ook graag met ons fijne belastingklimaat (voor buitenlandse ondernemingen althans):
quote:
Dutch tax treaties
Tax treaty network

 Large number of tax treaties concluded by the Netherlands, due to the long history of the
Netherlands as a trade nation

 Approximately one hundred double tax agreements, making the Dutch tax treaty network one of the
largest and most beneficial

 The Netherlands, being a member of the EU, benefits from the EU Parent & Subsidiary Directive and
the EU Interest & Royalty Directive.

With Russian Federation

 One of the most beneficial treaties the Russian Federation concluded

 Dividends – 5% (Russian withholding tax, reduced by the tax treaty, no additional taxation in the
Netherlands)

 Capital gains – exempt, also for real estate companies

 Royalty withholding taxes and interest withholding taxes reduces to zero

Result for holding structures:

Capital gains received by DutchCo are exempt from Dutch and Russian (subject to certain conditions)

Russian dividend withholding taxes are limited to 5% (subject to certain conditions)

MAIN FEATURES

• Gains from the sale of shares of the Russian
company are tax free in Russia

• Capital gains are tax free in the Netherlands

• Distribution from The Netherlands to investor
are tax free if structured correctly

• Distributions of dividend from Russia have a
5% withholding tax

• Dividends received in the Netherlands are tax
free

• This also applies if 50% or more of the
Russian Companies assets are real estate
(unlike under the treaties/protocols with
Cyprus, Switzerland, France, Spain etc.)
bron: http://www.westholland.nl...or_Russian_Businesses.pdf

n1els wijzigde deze reactie 06-03-2014 20:23 (0%)
Reden: typo's

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
PauseBreak schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:50:
[...]

Ja, Oekraïne zit op genoeg gas om de voorraad die we krijgen van Rusland op te vangen voor de komende jaren :+
Schaliegas... hoewel ik daar geen fan van ben, maar los daarvan zou je wel kunnen samenwerken met Oekraïne zodat ze zelf ook niet meer afhankelijk zijn van Rusland. Zowel voor de EU, als voor Oekraïne, als voor andere niet EU landen aan de grens met in Europa kan dat heel interessant zijn naar de toekomst toe en om de prijzen te drukken.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator VV Tweakers abonnementen
Schaliegas klinkt wel leuk, maar stel dat er we vanaf morgen vol gas (hihi) voor zouden gaan, wanneer zouden de afhankelijkheden stoppen. Dat is toch vele jaren ver?

Nu, met zonder ondertitel

• Koppensneller
  • Laatst online: 22:23

Koppensneller

winterrrrrr

Dat gas in Oekraïne, is dat niks voor de Amerikanen?

http://i.imgur.com/V0YbtbI.jpg

:+

Ratelbak - Lapflop

• n1els
quote:
PWM schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:24:
Schaliegas klinkt wel leuk, maar stel dat er we vanaf morgen vol gas (hihi) voor zouden gaan, wanneer zouden de afhankelijkheden stoppen. Dat is toch vele jaren ver?
Behalve de milieuaspecten, en inderdaad de tijd die nodig is om alle faciliteiten en infrastructuur op te bouwen zie je ook dat de grote schaliegasgebieden zich in Oost-Europa bevinden: (als alle moratoria stand zouden houden)

http://cdn.energytribune.com/wp-content/uploads/ET_021413Fig2.jpg

Ga je gas afkomstig van schalievelden van buiten Europa betrekken, zit je weer op het pijpleidingen verhaal en de kosten van LNG (lijkt mij dat je schaliegas ook gewoon vloeibaar kunt maken) en de transportkosten.

Lijkt mij dus uitstellen of verplaatsen van het probleem.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Daarom dat ik dat ook als een lange termijn visie zie. Europa heeft nooit zwaar werk gemaakt van een flexibele energiemarkt, o.a. omdat we Rusland hadden.

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
@n1els:
Vergeet niet dat het Russische militaire materieel grotendeels aan de oude kant is vergeleken met het militaire materieel van de Europese landen. Goed, dat maakt het nog steeds niet prettig allemaal, maar ik zou me er niet al te druk om maken.

@energieverhaal:
Hopelijk leidt deze situatie tot meer aandacht en investeringen in duurzamere alternatieven. En dan wel van het soort waarvoor we niet afhankelijk zijn van andere landen als EU zijnde. Zowel qua opwekking als qua besparing kan nog een hoop gewonnen worden. Liever een windpark voor de kust dan een Russische cruiser :P

Specs: Het Hok

• BadRespawn
quote:
Koppensneller schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:30:
Dat gas in Oekraïne, is dat niks voor de Amerikanen?

[afbeelding]

:+
Kennelijk ook wel wat voor de Russen.

mijn tl;dr analyse:

Uiteindelijk is deze confrontatie veroorzaakt door het schaarser worden van fossiele brandstoffen, waardoor men het in toenemende mate moet zoeken in gebieden die politiek gevoelig liggen, gebieden waar men tot nu om diezelfde rede weg was gebleven.

• D0gtag

D0gtag

ˁ˚ᴥ˚ˀ

quote:
BadRespawn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:02:
[...]

Kennelijk ook wel wat voor de Russen.

mijn tl;dr analyse:

Uiteindelijk is deze confrontatie veroorzaakt door het schaarser worden van fossiele brandstoffen, waardoor men het in toenemende mate moet zoeken in gebieden die politiek gevoelig liggen, gebieden waar men tot nu om diezelfde rede weg was gebleven.
De russen hebben de grootste gas voorraad in de wereld even in perspectief:
https://images.angelpub.com/2012/50/17488/largest-natural-gas-reserves-by-country.jpg
De russen komen daar niet voor de (schalie)gas slechts: old habits die hard.
Poetin is op de Sovjet toer.
We moeten helemaal af van aardolie en gas, maar ja zolang het duurder wordt wordt het steeds lucratiever voor veel landen, waaronder de twee grootsten. China dus niet :)

EDIT ze hebben natuurlijk ook niet een misselijke olie voorraad:
http://media.economist.com/images/images-magazine/2011/06/11/IN/20110611_INC893.gif
Maar ja de VS krijgt wel krediet voor het bespelen van de markt, ik geloof dat de VS een veel grotere voorraad hebben dan ze ooit echt aangeven. Ze trekken eerst de rest van de wereld leeg en houden iedereen olie afhankelijk.
quote:
IStealYourGun schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:37:
Daarom dat ik dat ook als een lange termijn visie zie. Europa heeft nooit zwaar werk gemaakt van een flexibele energiemarkt, o.a. omdat we Rusland hadden.
Omdat we ze enorm versplinterd zijn hebben we in Europa eigenlijk geen beleid of erg kortzichtig, iedereen is tegen één Europa maar laten we eerlijk zijn als je in Nederland op een partij stemt is je stem zo goed als niks waard (zie de VVD, doen alles wat (god verboden heeft) ze belooft hadden nooit te doen)
Ik geloof steeds minder in democratie en vrijheid de werkelijke vrijheid is inkomens afhankelijk.

D0gtag wijzigde deze reactie 06-03-2014 21:18 (38%)

• BadRespawn
TWEET/PICTURE via Roland Oliphant: Cossack Cats from Kuban: "How come you speak Russian?" "Er, I live there." "Sleeper agent."
https://twitter.com/RolandOliphant/status/441660687061114880

http://distilleryimage4.ak.instagram.com/b1032288a56611e3a7d80e1a9b7f202c_8.jpg

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Volgens mij zijn de 'maatregelen' van Van Rompuy er enkel gekomen omdat de EU top blijkbaar denkt dat ze ook belangrijk zijn. Om de schijnbare eenheid te bewaren spreken de nationale EU leiders vanavond woorden van steun uit.

Binnen enkele dagen zal de real-politik het echter weer winnen: De EU heeft veel te weinig steun onder de bevolking van de nationale staten om namens hun te kunnen spreken, terwijl de nationale leiders er fijntjes op gewezen worden dat hun nationale economie te zeer afhankelijk is van Russisch gas om zo'n grote broek aan te trekken over een gebied waar niemand hier iets om geeft.

Heel veel computers || 20Tb RAID5 Synology DS1010+/DX510 || 120" Sony VPL-VW10 beamer || Xbox 360 || PS3

• BadRespawn
quote:
D0gtag schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:09:
De russen komen daar niet voor de (schalie)gas slechts: old habits die hard.
Maar Europa wel, en Rusland wil Europa niet zo dicht bij.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:53
quote:
PWM schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:24:
In principe kunnen natuurlijk alle conventionele gasvelden op 100% productie gaan, gascentrales afgesloten worden en andere centrales harder laten werken, strategische reserves inzetten, etc. Dan houden we het wel een tijdje uit.

Waarom zou trouwens Europa voor het schaliegas komen? Heb je enig bewijs ervoor? Het is namelijk nogal vervelend dat er steeds dezelfde ononderbouwde uitspraken komen. Dat plaatje stukje naarboven gezien? Dat spul zit op wel meer plekken, waarom zouden we specifiek nu moeilijk doen om Oekraine? Of sterker nog, als we enkel het voor het gas doen, waarom hebben we in hemelsnaam niet Janukovich of hoe hij ook heet niet gesteund? Dat zou heel veel logischer zijn geweest.

Sissors wijzigde deze reactie 06-03-2014 21:31 (31%)

AKA Furby-killer

• n1els
quote:
PauseBreak schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:44:
@n1els:
Vergeet niet dat het Russische militaire materieel grotendeels aan de oude kant is vergeleken met het militaire materieel van de Europese landen. Goed, dat maakt het nog steeds niet prettig allemaal, maar ik zou me er niet al te druk om maken.
Dat is op veel gebieden hartstikke waar. Er zijn echter ook een aantal gebieden waar Rusland militair specialist in is (met name SAM(-installaties) zoals de S-300 (en S-400, al is die nog amper beschikbaar). Het zou goed kunnen dat een Leopard 2 vs een T-90 in een een-op-een situatie in het voordeel is (dat weet ik niet), maar Nederland zou ze eerst nog uit de mottenballen moeten halen (ze zijn nog niet naar Finland gestuurd dacht ik hier gelezen te hebben). Bijkomend nadeel is, is dat ze er gewoon veel meer hebben.

Speculeren over hoe zo'n pan-Europese grondoorlog zou verlopen is natuurlijk heel ver weg en koffiedik kijken (maar wel interessant). Er zou veel afhangen van de locaties van volgende incidenten, of zich dat via Oost-Oekraine in Noordelijke richting uit zal breiden richting de Baltische staten, of bijvoorbeeld juist langs Odessa richting bijvoorbeeld Moldavie. Beiden is natuurlijk ook een mogelijkheid, dit zou een soort tangbeweging over heel Europa kunnen vormen, of een gelijkmatig westwaarts bewegend front. In de aanloop hiernaartoe zal ook aardig wat afhangen van de acties van Wit-Rusland, een breek met Rusland is voor zover ik weet niet waarschijnlijk, maar ik weet niet hoe de relaties tussen Wit-Rusland en de andere oud Sovjetlanden is.

Turkije raakt ook steeds meer betrokken met het verhaal vanwege de Tataren, als daar een aantal noemenswaardige incidenten bij plaatsvinden zullen zij zich ook actief met de situatie gaan bemoeien. Dat zal sowieso het afsluiten van de Bosporus inhouden, maar kan ook actief op de Krim gebeuren. Dit zal ook verdere instabiliteit in de Kaukasus gaan brengen (Dagestan heeft al financiele steun toegezegd aan Oekraine/de Krim, en maakt Georgie gebruik van de situatie om iets te proberen? Zal Tjetsjenie zich weer gaan roeren? Toch NAVO lidmaatschappen voor Armenie en Azerbeidjan?)

De Balkan zal ook wel in de brand vliegen als het conflict daar in de buurt komt.
quote:
PauseBreak schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:44:
@energieverhaal:
Hopelijk leidt deze situatie tot meer aandacht en investeringen in duurzamere alternatieven. En dan wel van het soort waarvoor we niet afhankelijk zijn van andere landen als EU zijnde. Zowel qua opwekking als qua besparing kan nog een hoop gewonnen worden. Liever een windpark voor de kust dan een Russische cruiser :P
Tja, Desertec gaat 'm ook niet worden (Groot zonnepanelen-veld in de Sahara), dan zijn we straks weer van een groepje sahellanden afhankelijk. De ITER is ook nog niet af, dus kernfusie kan ook nog niet. Ik zou zeggen diversify diversify diversify. En inderdaad eens flink investeren om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Ik vind het jammer dat ik niets meer hoor over zonnepaneelzeilboten, ruimte-zonnecollectoren, et cetera.

Studie voor het verbeteren van de gasverdeling over Europa bij crisis: http://arxiv.org/pdf/1311.7348v1.pdf

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator SG/ASP
Bij nood aan de man staan de Duitse kerncentrales zo weer aan dunkt me.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:27
quote:
n1els schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:40:
[...]
Speculeren over hoe zo'n pan-Europese grondoorlog zou verlopen is natuurlijk heel ver weg en koffiedik kijken (maar wel interessant). Er zou veel afhangen van de locaties van volgende incidenten, of zich dat via Oost-Oekraine in Noordelijke richting uit zal breiden richting de Baltische staten, of bijvoorbeeld juist langs Odessa richting bijvoorbeeld Moldavie. Beiden is natuurlijk ook een mogelijkheid, dit zou een soort tangbeweging over heel Europa kunnen vormen, of een gelijkmatig westwaarts bewegend front. In de aanloop hiernaartoe zal ook aardig wat afhangen van de acties van Wit-Rusland, een breek met Rusland is voor zover ik weet niet waarschijnlijk, maar ik weet niet hoe de relaties tussen Wit-Rusland en de andere oud Sovjetlanden is.
Ik mag toch werkelijk niet hopen dat wij onze hele welvaart op het spel gaan zetten voor een gebied waar we a) geen enkel belang bij hebben en b) al sinds jaar en dag in dispuut is waar het bij hoort, en waar we tot nu toe nooit een vinger naar uit hebben gestoken.

Of de T-90 beter is dan een Leopard of een F-16 beter dan een SU-27 is volstrekt irrelevant. De Russen hebben veel meer politieke moed en publieke steun om ons hard te raken dan andersom. En ze hebben de aantallen om ons tientallen jaren in welvaart terug te kunnen werpen.

Sorry, maar van mij mogen ze het zelf uitzoeken daar.

Heel veel computers || 20Tb RAID5 Synology DS1010+/DX510 || 120" Sony VPL-VW10 beamer || Xbox 360 || PS3

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

quote:
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:43:
Bij nood aan de man staan de Duitse kerncentrales zo weer aan dunkt me.
Duitsland is het meest afhankelijk van the Motherland, daarom dat ze geen fan waren van sancties.

• Kain_niaK

Kain_niaK

De enige oplossing op langere termijn is LFTR centrales ontwikkelen en energierendabel maken. Of op welke technische wijze men energie uit Thorium kan halen. Ik zeg zelf een Liquid Fluoride Thorium Reactor omdat er al twee of drie werkende LFTR centrales zijn gebouwd geweest in de jaren 60 die effectief een pak meer energie leverde dan gebruikte. Dit in tegenstelling tot kernfusie waar er veel beter technologie moet ontwikkeld worden voor de huidige problemen succesvol kunnen overwonnen worden.

Het moeilijkste probleem in de gekende LFTR centrale's is de hoge mate van corrosie van de fluoride zouten die zeer snel je leidingen kapot maken, dus daar is een beter materiaal voor nodig. Maar men kan veel sneller de LFTR technologie van de jaren 60 terug leven in blazen dan kernfusie aan de praat krijgen.

China is er mee bezig en India en Pakistan ook .... maar Amerika zal waarschijnlijk nooit toestaan dat landen in deze wereld volledig energie afhankelijk worden van olie of gas. Zeker niet hun westerse bondgenoten of landen in het midden-oosten.

Alle andere alternatieven zoals zonne energie en windenergie zijn gewoon niet te vergelijken met de hoeveelheid energie die je uit thorium kunt halen. Eenmaal zo'n centrale stroom levert blijft hij stroom leveren en het LFTR ontwerp maakt een kernramp onmogelijk en de centrales kunnen 10 keer zo klein zijn als een BWR of ABWR en zonder het risico op een klimaatveranderende kernramp.

Dit even terzijde .... maar het olie en gas verbuik blijft maar toenemen in de wereld ook door de expansie van China en derde wereld landen. Ooit houdt dit op en komt alles onder nog veel meer druk te staan ... zeker de geopolitiek. De machthebbers die hier mee bezig zijn denken 10, 20 jaar vooruit en zoals de geschiedenis leert maakt het in Amerika niet meer uit wie president word .. en in de Europese landen maakt het niks meer uit wie ministerpresident van het land word ... op misschien duitsland na. En in Rusland hebben we een alleen heerser of in ieder geval een kleine kliek met macht.

Kain_niaK wijzigde deze reactie 06-03-2014 21:56 (5%)

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
quote:
alexbl69 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:45:
[...]Ik mag toch werkelijk niet hopen dat wij onze hele welvaart op het spel gaan zetten voor een gebied waar we a) geen enkel belang bij hebben en b) al sinds jaar en dag in dispuut is waar het bij hoort, en waar we tot nu toe nooit een vinger naar uit hebben gestoken. [...] De Russen hebben veel meer politieke moed en publieke steun om ons hard te raken dan andersom. En ze hebben de aantallen om ons tientallen jaren in welvaart terug te kunnen werpen. [...] Sorry, maar van mij mogen ze het zelf uitzoeken daar.
Ik weet het niet. Ik heb al jaren geleden in een discussie met een Canadees aangegeven dat het enige wat de EU echt één staat zal maken een oorlog op eigen grondgebied is. Of dat een goede of slechte zaak is mag je zelf over oordelen, maar er zullen er meer zo over denken.
Ik vraag mij ook af in hoeverre onze welvaart echt op het spel komt te staan. Het zal zeker een behoorlijke klap krijgen, maar we zijn meer afhankelijk van China dan van Rusland. En China is in grote mate afhankelijk van de VS en andersom.
Dat we er geen belang bij hebben ben ik het ook niet mee eens. De EU loopt overal te roepen dat er democratie en stabiliteit moet komen en dan zouden we een land waar ze met beiden nu een probleem hebben in de steek laten? Lekker hypocriet is dat. Ik zou graag een deel van mijn welvaart opgeven om zo'n land te helpen mits ze dat zelf willen en dat mogen ze zonder druk zelf democratisch bepalen.

Overigens zijn aantallen ook nog wel te krijgen tegenover de Russen. Als de EU echt zou willen zouden ze de grenzen open kunnen zetten voor iedereen uit Afrika die hier wil vestigen op voorwaarde dat ze één jaar dienen in het leger. Denk dat er dan nog genoeg zouden komen...

Caelorum wijzigde deze reactie 06-03-2014 21:58 (33%)

• BadRespawn
Het gaat wellicht niet specifiek om het schalie gas in Oekraine, maar wel "om het schaarser worden van fossiele brandstoffen" (quoting mezelf).
Daarom is zo'n "energy corridor" geopolitiek nu belangrijk.

"Resource scarcity, competition to dominate Eurasian energy corridors, are behind Russian militarism and US interference"
http://www.theguardian.co...-oil-gas-rivals-pipelines
Pagina: 1 ... 14 ... 50 Laatste

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013