Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 25-07 16:45
Heb sinds paar dagen een iPhone4 met 8GB opslag.. Paar kleine dingen gedownload en toen zag ik dat er al 3GB ruimte weg was, en dan bedoel ik niet van de 8GB maar van de 6GB die standaard op de phone zit na aankoop. De apps zijn bij elkaar nog geen 300MB!
Ik op onderzoek hoe de dataopslag weg kon raken. Alles even gereset, backupje terug en toen was de ruimte weer beschikbaar. En ik ben erachter hoe de data verdwijnt. Op het moment dat je sync via wifi inschakelt in iTunes en je synct zonder dat er ook maar 1 bit aan data wordt overgezet ben je al 400Mb kwijt.

Ik heb diverse topics gelezen maar kan niet vinden hoe ik kan voorkomen dat Apple mijn kostbare dure geheugen "steelt". Iemand een oplossing?

davidgilmour wijzigde deze reactie 22-09-2013 15:52 (3%)

• Ram0n
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-07 17:16

Ram0n

Filmverslaafde

Je hebt al gekeken bij Instellingen -> Algemeen -> Gebruik welke data waarvoor wordt gebruikt?

Mijn filmsite

• davidgilmour
Ja, maar als ik alles bij elkaar optel klopt de telling niet. In iTunes geeft ie aan dat er ruim 700MB wordt verbruikt aan 'other', dar was 300MB en met 1 sync click 700MB. Zonder dat er ook maar 1 bit aan data was overgezet!

• nightwing
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-07 16:37
er wordt ~2GB door iOS zelf gebruikt. Dus een 8GB is eigenlijk een 6GB user usable en een 16GB is een 14GB user usable.
Overigens is dit ook zo voor android toestellen. Mijn 16GB iphone4s heeft ~14GB bruikbaar, mijn 8GB HTC One SV heeft ~4.2GB bruikbaar.
Dit doen ze zo omdat ze niet vooraf willen vastleggen hoe groot het OS is bij de volgende updates, dus staat het OS op dezelfde ruimte.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05:34
Dit is niet wat TS bedoelt, zoals uit de startpost te lezen valt is dat dit bekend is. TS bedoelt dat van de resterende 6GB de ruimte flink wordt afgesnoept zodra er ergens een piepklein beetje gesynchroniseerd wordt.

<!-- Lege ruimte te huur -->

• ASNNetworks
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 01:24
Kijk eens bij je apps data in iTunes. Daar kan je via de file manager zien of er apps zijn die misschien grote bestanden hebben. Zou zomaar kunnen dat je een grote video bestand hebt overgezet in VLC, om als voorbeeld te noemen. Dat wordt als 'other data' bestempeld.

( ͡ ͜ʖ ͡) Bushy Brows

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:07
Als ik me goed herinner is Other wat spul voor het OS zelf. Dat is inderdaad meestal rond de 800MB. Hoe nightwing bij 2GB komt, weet ik niet, want dat heb ik nog nooit gezien.
Van de 8GB is er op een schone iPhone ongeveer 7,3GB useable.

Macbook Pro 13'' retina: 2,6GHz i5, 16GB DDR3L, 256GB SSD

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 06:55
Snap helemaal war TS het over heeft, alleen vind het nog een storm in een glas water. Ben het eens met TS dat er een vrij groot deel wordt 'gereserveerd' voor het WiFi syncen, maar dan nog zie ik het probleem niet. Is het echt een probleem dan sync je niet via WiFi of je gaat voor een 16GB model toch?

Ik heb een 16GB en ik loop nu tegen het probleem aan terwijl ik nog 2,7GB vrij heb dat ik mijn TomTom niet kan updaten omdat er te weinig ruimte is terwijl die update maar x00 mb is en een volledige app maar 1,9GB is, kan ik ook een leuk verhaal en een redelijke olifant van maken maar weggooien van TomTom lost het op, volgende iPhone wordt minimaal 32GB.

• davidgilmour
quote:
SpoekGTi schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:08:
Snap helemaal war TS het over heeft, alleen vind het nog een storm in een glas water. Ben het eens met TS dat er een vrij groot deel wordt 'gereserveerd' voor het WiFi syncen, maar dan nog zie ik het probleem niet. Is het echt een probleem dan sync je niet via WiFi of je gaat voor een 16GB model toch?

Ik heb een 16GB en ik loop nu tegen het probleem aan terwijl ik nog 2,7GB vrij heb dat ik mijn TomTom niet kan updaten omdat er te weinig ruimte is terwijl die update maar x00 mb is en een volledige app maar 1,9GB is, kan ik ook een leuk verhaal en een redelijke olifant van maken maar weggooien van TomTom lost het op, volgende iPhone wordt minimaal 32GB.
Dat Apple voor 8GB extra geheugen (kostprijs 2) 100 vraagt prima. Maar ik betaal het er niet voor. Dat ze dan mijn iPhone onbruikbaar willen maken door opslag te stelen, tja....

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
quote:
davidgilmour schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:57:
[...]

Dat Apple voor 8GB extra geheugen (kostprijs 2) 100 vraagt prima. Maar ik betaal het er niet voor. Dat ze dan mijn iPhone onbruikbaar willen maken door opslag te stelen, tja....
Uit je verhaal maak ik op dat je nog 3GB vrij hebt, hoe kom je dan tot de conclusie dat je iPhone onbruikbaar is?

Ik heb op mijn 16GB iPhone trouwens momenteel ook maar 2GB vrije ruimte, al komt dit hoofdzakelijk door bijna 7GB aan foto's en WhatsApp die bijna 1GB (!) inneemt. Ik vraag mij echt af waarom WhatsApp zoveel ruimte nodig heeft, het is immers alleen maar een beetje tekst.

1815

• Fl0yd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14-07 23:22

Fl0yd

Dovahkiin

quote:
Dick schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:05:
[...]

Uit je verhaal maak ik op dat je nog 3GB vrij hebt, hoe kom je dan tot de conclusie dat je iPhone onbruikbaar is?

Ik heb op mijn 16GB iPhone trouwens momenteel ook maar 2GB vrije ruimte, al komt dit hoofdzakelijk door bijna 7GB aan foto's en WhatsApp die bijna 1GB (!) inneemt. Ik vraag mij echt af waarom WhatsApp zoveel ruimte nodig heeft, het is immers alleen maar een beetje tekst.
Dit zijn alle foto's en dergelijke die je van mensen hebt ontvangen..

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
quote:
Fl0yd schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:09:
[...]

Dit zijn alle foto's en dergelijke die je van mensen hebt ontvangen..
Dat zou betekenen dat deze allemaal dubbel opgeslagen worden? Ze staan immers ook in de fotorol.

Zojuist trouwens eens het programma PhoneClean gedraaid, deze verwijderd flink wat tijdelijke bestanden die Apps ongemerkt aanmaken. Het heeft mij zo'n 700MB aan extra vrije ruimte opgeleverd, waarbij WhatsApp overigens met 300MB een flink aandeel heeft geleverd :)

1815

• davidgilmour
quote:
Dick schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:05:
[...]

Ik koop een iPhone van 8GB omdat ik overal lees dat je ruim 6GB over houdt. Dat is voldoende voor mij om mijn muziek , paar videotjes en wat apps op te zetten. Als ik merk dat APPLE zelf daar zoveel GB van afhaalt, tja....

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 06:55
Wacht even, je geeft in de TS aan dat het om 400 mb gaat en niet over GB's. Dus ik denk dat er al iets anders mis gaat en daarbij met 3GB vrij is je iPhone alles behalve onbruikbaar

• Collaborator
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-07 13:53

Collaborator

You! Cake or Death?

quote:
Dick schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:36:
[...]

Dat zou betekenen dat deze allemaal dubbel opgeslagen worden? Ze staan immers ook in de fotorol.

Zojuist trouwens eens het programma PhoneClean gedraaid, deze verwijderd flink wat tijdelijke bestanden die Apps ongemerkt aanmaken. Het heeft mij zo'n 700MB aan extra vrije ruimte opgeleverd, waarbij WhatsApp overigens met 300MB een flink aandeel heeft geleverd :)
De fotostream staat los van de fotorol. Dus ja dat slaat hij dubbel op.

This space is occupied

• davidgilmour
quote:
SpoekGTi schreef op maandag 23 september 2013 @ 07:48:
Wacht even, je geeft in de TS aan dat het om 400 mb gaat en niet over GB's. Dus ik denk dat er al iets anders mis gaat en daarbij met 3GB vrij is je iPhone alles behalve onbruikbaar
Ik was eerst 3GB kwijt, toen snel een reinstall gedaan op zoek naar de oorzaak en toen zag ik voor mijn ogen 400MB verdwijnen als sneeuw onder de zon. Als ik mijn iPhone er niet uit had gehaald was er meer verdwenen. En jawel, als er zo snel zoveel Gb "gestolen" wordt is me iPhone onbruikbaar.....

• tc982
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 08:09
quote:
davidgilmour schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:32:
[...]

Ik was eerst 3GB kwijt, toen snel een reinstall gedaan op zoek naar de oorzaak en toen zag ik voor mijn ogen 400MB verdwijnen als sneeuw onder de zon. Als ik mijn iPhone er niet uit had gehaald was er meer verdwenen. En jawel, als er zo snel zoveel Gb "gestolen" wordt is me iPhone onbruikbaar.....
Verkopen dan maar. Topic gesloten :)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 01:12

Hoedje

Moderator Apple Talk
Inderdaad. Hier is verder weinig discussie mogelijk. Zoals is aangegeven wordt een gedeelte van de opslag door het besturingssysteem gebruikt. Dat gedeelte wordt groter als je wifi-sync gebruikt. Als je dat zonde vindt van de ruimte, dan zou ik gewoon een kabeltje gebruiken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013