Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Naheffingsaanslag van 500 euro?

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02:18

SomerenV

Beetje (heel) vreemd

Afgelopen maart ben ik een eenmanszaak begonnen. Ik heb gewoon vast werk maar wilde ook als freelancer wat bij kunnen verdienen in de foto/video-wereld. Vast werk in die sector is hier in de regio schaars en zo kan ik toch wat doen binnen hetgeen dat ik graag doe.

In het eerste kwartaal (wat tot eind maart loopt) twee klussen gehad en dat op tijd aangegeven via een formulier dat ik van de Belastingdienst had gekregen (zat samen met wat informatie over kwartaalaanslagen en dergelijke). Het tweede kwartaal geen klussen maar ditmaal via hun website aangegeven en ook netjes een bevestiging van ontvangen. Aankopen via de zaak heb ik nog niet gedaan dus qua cijfertjes allemaal niet echt spannend.

Vandaag lag er echter een brief in de bus van de Belastingdienst met daarin een naheffingsaanslag van 500 euro. Zoals ik het heb begrepen is het een boete voor het niet indienen van je kwartaalcijfers, maar in de twee kwartalen dat ik besta heb ik dat gewoon netjes gedaan. Zelf dacht ik aan twee mogelijke oorzaken:

- Een fout in het systeem en een boete die ten onrechte opgesteld is.
- Die eerste aanslag via de post is nooit aangekomen.

Nu ben ik zelf niet echt bekend hiermee en ga ik maandag meteen even bellen, maar ik wilde toch even wat informatie inwinnen hier. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke zaken? En wat is de beste manier om het op te lossen? Facturen staan netjes op de PC dus ik kan mijn cijfers gemakkelijk inzien en doorgeven, dus daar hoeft het probleem niet te liggen.

• mitch187
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 30-10 19:31
Bel ze even maandag, ze zijn over het algemeen behulpzaam. Als je nu een boete heb gehad betekend dat dit over het afgelopen kwartaal gaat. Kijk even op de site van de belastingdienst en kijk of deze voldaan is.

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:04

Speedmaster

Make my day...

BTW afdracht niet toevallig vergeten...?

GA-P35-S3/E8600 C2D/GV-NX85T/4GB 800MHz/64bit Win 7 Ultimate/Samsung EVO 840 128GB SSD // Latitude E6500/P8700 C2D/4GB 800Mhz/64bit Win 7 Ultimate/Samsung EVO 840 250GB SSD //iPad 1 16GB 3G // iPhone 4 8GB // VDSL Down 52000 / Up 5180

• SomerenV

SomerenV

Beetje (heel) vreemd

quote:
mitch187 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:25:
Bel ze even maandag, ze zijn over het algemeen behulpzaam. Als je nu een boete heb gehad betekend dat dit over het afgelopen kwartaal gaat. Kijk even op de site van de belastingdienst en kijk of deze voldaan is.
Ging over de periode 01-03-2013 t/m 31-03-2013, dus het vorige kwartaal inderdaad. En dat kwartaal heb ik de aangifte per post gedaan via het formulier dat ik van de Belastingdienst gekregen had. Maandag inderdaad even bellen en kijken wat ze zeggen.
quote:
Speedmaster schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:27:
BTW afdracht niet toevallig vergeten...?
Voor zover ik weet was alles netjes ingevuld. Ik heb alles ook echt driedubbel gecheckt omdat ik zeker wilde weten niks fout te doen :+ Better safe than sorry!

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
Je krijgt bij te laat indienen nooit een boete, bij elke 2e x achter elkaar pas.

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Die is niet 500 euro. Ik was ook een keer een paar dagen te laat en toen moest ik ongeveer 50 euro betalen.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

De belastinginspecteur is doorgaans ontzettend behulpzaam met dit soort dingen. Ik was de eerste keer ook te laat met inleveren, toen kreeg ik een ambtshalve geschatte aanslag ondanks dat ik geen omzet had gedraaid in die periode. Belletje, instructies hoe ik een bezwaarschrift moest indienen, via het internet gedaan en twee weken later was alles picobello in orde.

Zolang je het niet te gek maakt word je goed geholpen. Ze zijn wel wat gewend ;)

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• dsltv
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 30-10 21:50

dsltv

Nic Limper

Het gaat niet alleen om het indienen van het formulier: Je moet het bedrag van de omzetbelasting dat je hebt uitgerekend op het formulier ook meteen aan ze overmaken (voor het einde van de maand na het kwartaal). Je krijgt geen aparte aanslag daarvan.

dsltv wijzigde deze reactie 31-08-2013 21:43 (4%)

• SomerenV

SomerenV

Beetje (heel) vreemd

quote:
mux schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:39:
De belastinginspecteur is doorgaans ontzettend behulpzaam met dit soort dingen. Ik was de eerste keer ook te laat met inleveren, toen kreeg ik een ambtshalve geschatte aanslag ondanks dat ik geen omzet had gedraaid in die periode. Belletje, instructies hoe ik een bezwaarschrift moest indienen, via het internet gedaan en twee weken later was alles picobello in orde.

Zolang je het niet te gek maakt word je goed geholpen. Ze zijn wel wat gewend ;)
Ah top! Van wat ik heb gelezen in andere topics (gevonden via Google) is die 500 euro gewoon uit de lucht gegrepen omdat ze daar niet weten wat voor omzet je draait (eerste kwartaal dat je bestaat) dus uiteindelijk zou het lager uitvallen mocht het mijn fout zijn geweest. Wel klote dat dit net in het weekend moet gebeuren want dan zit je er de hele tijd tegenaan te hikken en kun je niet wachten tot je het op kunt lossen :+
quote:
dsltv schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:42:
Het gaat niet alleen om het indienen van het formulier: Je moet het bedrag dat je hebt uitgerekend op het formulier ook meteen aan ze overmaken (voor het einde van de maand na het kwartaal). Je krijgt geen aparte aanslag daarvan.
Ja, nu je dat zegt :F DŠt is volgens mij niet gebeurd. Ik was in de veronderstelling dat dit via automatisch incasso zou verlopen.

SomerenV wijzigde deze reactie 31-08-2013 21:47 (3%)

• P.O. Box
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:49
vriend van mij had dat ook (die dacht ook dat dit via automatische incasso zou gaan... ), maar die kreeg een boete van 50 euro... niet van 500..

• Dreadramon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:44
Waarschijnlijk moest hij 450 btw afdragen en bedraagt de boete ook maar 50

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:06
Ah je bent er nu dus achter! Snel overmaken en even bellen of je wellicht die boete van 50 euro terug kan krijgen aangezien het de eerste keer is dat je te laat betaald hebt.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Denk je wel aan de kleineondernemersregeling?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:31

MrSleeves

You'll thank me later.

Accepteren ze nog post bij de belastingdienst? Ik doe de BTW aangifte altijd online. Kost maar een paar minuten. Als je het vergeet, gaan ze schatten + boete.. Uiteindelijk hoef je alleen de boete betalen

Elin Jasmijn
Vakanties: New York 2010, SuperDťvoluy 2009, Ameland 2008, TsjechiŽ 2008, Griekenland 2007, Montafon 2007 2008 2010, Jungfrau 2006, ItaliŽ 2005

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:34
Volgens mij moet je online aangeven tenzij je andere afspraken hebt met de inspecteur.

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:09
Als hij inderdaad een formulier heeft gekregen van de belastingdienst en dat heeft gebruikt, zal het toch wel mogen via de post.

• crucialxnick
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 28-05 13:34
quote:
MrSleeves schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:13:
Accepteren ze nog post bij de belastingdienst? Ik doe de BTW aangifte altijd online. Kost maar een paar minuten. Als je het vergeet, gaan ze schatten + boete.. Uiteindelijk hoef je alleen de boete betalen
Precies, die 500,- is een geschat bedrag waarschijnlijk.
Staat op de brief waarschijnlijk dat het over Q1 gaat of het aanslagnummer is F013501 oid.
Dan is die papieren aangifte niet aangekomen; dan schriftelijk bezwaar maken en alsnog de cijfers vermelden.

crucialxnick wijzigde deze reactie 02-09-2013 10:05 (26%)

• Speedy55
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:03

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Meestal krijg je de eerste keer geen boete, maar waarschijnlijk hebben ze de aangifte dus niet ontvangen.

Dus bezwaarschrift maken met een kopie van de papieren aangifte, zeggen dat je het wel hebt opgestuurd. Ook zeggen dat je dacht dat er een rekening van de omzetbelasting zou komen en daarom nog niet betaald hebt. En vooral je excuses voor het niet betalen maken. Nou dan krijg je geen boete meer hoor. Over het 2e kwartaal is dat misschien wat anders, als je die ook niet betaald hebt.

Ja een papieren aangifte mag gewoon, als hij ontvangen is van de belastingdienst, sterker nog als je een papieren aangifte ontvangt moet je zelfs via die weg aangifte doen, mag ook wel digitaal, maar dan moet je het beide doen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• crucialxnick
quote:
Speedy55 schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:23:
Ook zeggen dat je dacht dat er een rekening van de omzetbelasting zou komen en daarom nog niet betaald hebt.
Dit is bij een papieren aangifte ook zo.

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:45
quote:
RedHat schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:35:
Je krijgt bij te laat indienen nooit een boete, bij elke 2e x achter elkaar pas.
nee hoor, 1 dag te laat zonder dat je uitstel hebt gevraagd en je hebt een boete.
quote:
Trommelrem schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:39:
Die is niet 500 euro. Ik was ook een keer een paar dagen te laat en toen moest ik ongeveer 50 euro betalen.
minimum is 50 en maximum 4920.
alles daartussen in wordt berekend met 2% van het te laat betaalde bedrag.

www.novosmoke.nl - Elektrische Rookwaren

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:34
quote:
Denniz0229 schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:35:
[...]

nee hoor, 1 dag te laat zonder dat je uitstel hebt gevraagd en je hebt een boete.
[...]
minimum is 50 en maximum 4920.
alles daartussen in wordt berekend met 2% van het te laat betaalde bedrag.
Dat is niet waar, de eerste keer krijg je een waarschuwing; Is ook bij iets te laat betalen, 1e keer een waarschuwing, daarna een boete. Wanneer die 1e keer opnieuw ingaat weet ik eigenlijk niet.

Al moet ik wel zeggen dat het heel wisselend is wat ze doen bij de belastingdienst

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:45
quote:
rik86 schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:37:
[...]

Dat is niet waar, de eerste keer krijg je een waarschuwing; Is ook bij iets te laat betalen, 1e keer een waarschuwing, daarna een boete. Wanneer die 1e keer opnieuw ingaat weet ik eigenlijk niet.

Al moet ik wel zeggen dat het heel wisselend is wat ze doen bij de belastingdienst
ik heb 2 ingeschreven bedrijven en door de vakantie was ik bij beide het 2e kwartaal te laat.
nog nooit eerder te laat geweest, maar toch vorige week 2 brieven of ik even een boete wilde overmaken voor te laat betalen :)

www.novosmoke.nl - Elektrische Rookwaren

• crucialxnick
quote:
rik86 schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:37:
[...]

1e keer te laat binnen 8 dagen na de uiterste datum is waarschuwing; vanaf de 8e dag een boete.
Er wordt alleen naar een vorige periode gekeken; moet echter geen gewoonte zijn.
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013