Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• XxRenéxX
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16-10 11:23
Waarschijnlijk maakt het niets uit, maar zoals de titel al zegt: mijn moederbord is een beetje gebogen. Ik heb een MSI mPower Z77 moederbord met een Scythe Mugen 3 (wat een rotding voor montage trouwens). De buiging zorgt ervoor dat de bovenste USB-Ports van het moederbord iets lastiger te gebruiken zijn omdat een USB-Stick, of wat dan ook, ietsjes tegen de IO-Shield aanloopt. Het blokkeert niet maar je voelt het wel bij het aansluiten.

Is die minimale buiging een probleem? Heb ik wellicht de koeler niet goed gemonteerd, of te strak? De temperaturen die ik krijg zitten tussen de 60 en 66 graden na 5 minuten op 100% met OCCT, met een 3770k geklokt op 4.2Ghz. Zou ik de koeler opnieuw moeten monteren, of is het wel prima zo?

Ik gebruik het systeem al een paar maandjes zonder problemen, maar ik zat een Youtube item te kijken over moederborden en de vraag begon bij mij toch te kriebelen :-).

Alvast bedankt.

XxRenéxX wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:35 (3%)

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:49

Lip

Hardware.info Power Panel

Heb je dan wel dezelfde afstandsbusjes gebruikt, m.a.w. is de een niet groter dan de ander, wat het hoogte verschil, en kromtrekking kan verklaren? Ik zou dat maar voor de zekerheid even na meten.

Lip wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:15 (14%)

LIP: Solutions for Everything Beste ASUS review vh HWI Power Panel! En toch, blijf je maar klikken!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Met een hamer past alles!

Borden kunnen zeker met lompe koelers altijd wel iets kromtrekken, maar als je het bord goed vastschroeft, dan zou dat verder niets uit hoeven te maken.

MSI Z97M GAMING review

Mechanisch keyboard te koop: Black Widow 2013 Ultimate

• XxRenéxX
quote:
Lip schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:14:
Heb je dan wel dezelfde afstandsbusjes gebruikt, m.a.w. is de een niet groter dan de ander, wat het hoogte verschil, en kromtrekking kan verklaren? Ik zou dat maar voor de zekerheid even na meten.
Het is vrij lastig nameten, maar ik weet wel dat ik dezelfde busjes heb gebruikt. De Mugen 3 heeft echt een schroefdraad waarop er een moertje komt waarop een dikker schroefdraad zit voor het uiteindelijke moertje dat de koeler moet aanspannen (klinkt dat logisch?). Die busjes zijn misschien niet 100% hetzelfde omdat ik ze niet volledig kon aandraaien; de moertjes die de koeler moesten spannen kreeg ik dan namelijk niet op het schroefdraad.
quote:
TERW_DAN schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:15:
Borden kunnen zeker met lompe koelers altijd wel iets kromtrekken, maar als je het bord goed vastschroeft, dan zou dat verder niets uit hoeven te maken.
Een lompe koeler is het zeker en het moederbord heb ik zo goed mogelijk vastgeschroefd. Ik denk persoonlijk dat het ook niet veel uitmaakt, maar ik moet het even zeker weten voor mijn geweten :-P

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 11:48

M2M

medicijnman

Begin eens met meten op stock snelheid. En maak eens foto's van hoe krom je moederbord is. Dat is nogal lastig in te schatten vanaf een afstandje :)

-_-

• XxRenéxX
quote:
M2M schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:21:
Begin eens met meten op stock snelheid. En maak eens foto's van hoe krom je moederbord is. Dat is nogal lastig in te schatten vanaf een afstandje :)
Een foto vind ik lastig om deze tijd en het is een subtiele buiging. Het moederbord is 5/6 van de lengte gewoon goed recht, maar aan de bovenkant lijken de bovenste 2 USB poorten ongeveer 1-2mm naar binnen te staan. De USB poorten direct daaronder minder dan 1mm. Het is dus in principe een buiging van niets. Ik stel de vraag echt voor mijn gemoedsrust 8)7

De stock temps waren volgens mij maximaal 57-59 graden op de heetste Core, de koelste was volgens mij 54. Dit is even uit mijn hoofd; ik heb namelijk niet zoveel zin om de overclock te resetten als ik heel eerlijk ben :X. Zijn de temps überhaupt een beetje in orde, of zijn ze een beetje hoog voor de gebruikte koeler?

• Lip

Lip

dubbele post

Lip wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:31 (92%)

LIP: Solutions for Everything Beste ASUS review vh HWI Power Panel! En toch, blijf je maar klikken!

• Lip

Lip

Ik bedoelde eigenlijk de busjes waar mee je moederbord bevestigt zit in de systeemkast. Als de busjes nabij je processor groter zijn dan onderin kan dat het hoogte verschil verklaren tussen je io-shield en de usb poorten op het moederbord.

• XxRenéxX
quote:
Lip schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:31:
Ik bedoelde eigenlijk de busjes waar mee je moederbord bevestigt zit in de systeemkast. Als de busjes nabij je processor groter zijn dan onderin kan dat het hoogte verschil verklaren tussen je io-shield en de usb poorten op het moederbord.
Dat is een goede, voor zover ik weet heb ik alleen de bijgeleverde busjes gebruikt en volgens mij zijn die allemaal dezelfde lengte... toch?

IO-Shield, dat bedoelde ik inderdaad. Was de naam even kwijt van dat dingetje, bedankt.

• Lip

Lip

Misschien heb je je kast opnieuw gebruikt, en bewaar je allerlei schroefjes. Dat kan ik niet ruiken vanaf hier. :)

Lip wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:37 (19%)

• XxRenéxX
quote:
Lip schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:37:
Misschien heb je je kast opnieuw gebruikt, dan kan ik niet ruiken vanaf hier. :)
Dat heb ik inderdaad, maar ik heb wel de busjes eruit gedraaid en de nieuwe erin - als ik mij dat goed herinner. Had de oude nodig voor het 'transplanteren' van het oude moederbord en processortje naar een nieuwe kast, voor een huis tuin en keuken computertje.

Edit: De buiging vind ik niet storend, het gaat er mij om of het wat uitmaakt voor de levensduur van het bord en temps van de processor. Ik vind het nogal een klus om alles eruit te halen en opnieuw te monteren. Dat wil ik dus alleen doen als dat wel echt nodig is. Dat wil ik dus te weten komen door middel van dit topic ;)

XxRenéxX wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:41 (26%)

• Lip

Lip

Grote kans dat je de afstandsbusjes door elkaar gehusseld hebt, is mij ook een keer overkomen. Verder is niet elke afstandsbusje (uit verschillende kasten) even hoog. Meet het even goed na met een schuifmaat.

Lip wijzigde deze reactie 18-08-2013 23:44 (6%)

• XxRenéxX
quote:
Lip schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:41:
Grote kans dat je de afstandsbusjes door elkaar gehusseld hebt, is mij ook een keer overkomen. Verder is niet elke afstandsbusje even hoog. Meet het even goed na met een schuifmaat.
Oh jee, wat een rotklus. Ik heb niet eens een schuifmaat >.< Denk je dat het nadelig is voor de levensduur van mijn componenten of kan ik het negeren? Van de week ga ik een nieuwe videokaart bestellen, dus dan heb ik de computer toch open liggen. Als het dus wel nodig is kan ik die dag ook meteen even de koeler opnieuw monteren en de busjes checken. Wat is jou idee hierover?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe trouwens, gaat lekker vlot zo :-)

• Lip

Lip

Ik zou de koeler niet opnieuw monteren, ik denk dat wel dat het nadelig is voor de levensduur van je moederbord. Er gaat namelijk een hoop stroom (gepaard met warmte) door je moederbord heen. Hierdoor zet het uit, en krimpt het weer wanneer je pc uit staat. Als je dit logisch beredeneerd kan dit niet goed zijn.

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
Nee flex maat echt niet uit voor de werking van je bord. Een goede koeler op de juiste manier gemonteert trekt je bordje krom. Dat het echter bij je I/O ports zoveel uit maakt is niet goed ik denk dat daar iets anders aan de hand is (idd verschillende spacers?)

[PC] + [T430] + [R500] + [390X] | 600D | 75-300 | 18-55 |

• XxRenéxX
quote:
Lip schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:48:
Ik zou de koeler niet opnieuw monteren, ik denk dat wel dat het nadelig is voor de levensduur van je moederbord. Er gaat namelijk een hoop stroom (gepaard met warmte) door je moederbord heen. Hierdoor zet het uit, en krimpt het weer wanneer je pc uit staat. Als je dit logisch beredeneerd kan dit niet goed zijn.
Helaas, dan zal ik er toch even aan moeten geloven later deze week :X Misschien even een anti-statische mat mee bestellen met de videokaart zodat ik veilig kan werken. Ik krijg toch klamme handjes van dit soort klusjes, ik heb het idee dat moederborden ontzettend gevoelig zijn. Was ook blij toen ik alles erin had zitten. Nou ja, leer je ook weer van denk ik zo en qua gevoeligheid van de componenten zal het wel aardig meevallen,
quote:
warhamstr schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:51:
Nee flex maat echt niet uit voor de werking van je bord. Een goede koeler op de juiste manier gemonteert trekt je bordje krom. Dat het echter bij je I/O ports zoveel uit maakt is niet goed ik denk dat daar iets anders aan de hand is (idd verschillende spacers?)
"Zoveel" we hebben het over een millimeter of 1, maximaal 2. Dat valt toch wel mee? :o

Bedankt voor de berichten, ik weet weer eventjes genoeg :*)

• warhamstr
Als het een mm was had je er geen 'last' van.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

Wildfire

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Joy to the world!

Heb hier hetzelfde moederbord en dezelfde koeler. Ook hier een lichte kromming in het moederbord, maar voor zover ik kan nagaan zeker niet in zoverre dat de USB-poorten er last van hebben. Maar aan de andere kant, mijn moederbord zit in een Silverstone Raven RV03 behuizing en zit dus 90 graden gedraaid -- de uitgangen van het moederbord zitten dus bovenop m'n behuizing en niet achterop zoals normaal. Wellicht dat dat voor mij het verschil maakt.

Systeemspecs: Klik hier! | MSI Z87 XPower & Core i3-4130T Thin Mini-ITX systeem te koop

• XxRenéxX
quote:
warhamstr schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 23:55:
Als het een mm was had je er geen 'last' van.
Nou ja, "last" is het ook niet echt. Je voelt het ijzer van je USB aansluiting een beetje tegen de IO-Shield aanlopen. De aansluitingen gebruik ik verder niet actief, het idee dat het er is vind ik gewoon niet prettig. Het is meer voor mijn gemoedsrust dat ik weet dat het verder niet uitmaakt en dat ik het gewoon kan negeren,

• Lip

Lip

Ik zou dat juist niet negeren, de flex van de de 'zware' cpu koeler maakt niet zoveel uit. De flex van ongelijke afstandsbusjes is nog iets meer, wat naar mijn mening toch niet goed kan zijn.

• warhamstr
Ok, nee dat is niet ernstig iid. Niks meer aan doen nooit meer naar kijken ;)

• mystiqu
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:43
Kan het niet te maken hebben met een lichte afwijking in de gaten van de USB 'slots'? Anders gezegd, zijn de USB 'slots' bovenop/voorop je kast in je IO shield wel gelijk uitgelijnd met elkaar?

mystiqu wijzigde deze reactie 19-08-2013 00:09 (6%)

• XxRenéxX
Ga zo even een foto schieten. Heb het geprobeerd en ik kan een aardig plaatje schieten, maar de accu van mijn toestel is een beetje leeg. Zal die een aantal minuten laten opladen en zal daarna de foto in deze post zetten. Dat maakt het toch een stuk duidelijker inderdaad ;)

• XxRenéxX
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44366830/ioshield.jpg

Daar is de foto dan. Hopelijk zien jullie het ook... ik ben nogal een mieren 'vriendje'.

• mystiqu
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:43
Kan je dat bovenste stuk van je mobo zo indrukken dat die poorten wel weer 'correct' zitten? Zoja, dan is idd je mobo krom of zitten er verschillende mobo inbus dingen (naam kwijt) in, zo nee, is je IO shield vaag uitgelijnd.

• XxRenéxX
quote:
mystiqu schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 00:35:
Kan je dat bovenste stuk van je mobo zo indrukken dat die poorten wel weer 'correct' zitten? Zoja, dan is idd je mobo krom of zitten er verschillende mobo inbus dingen (naam kwijt) in, zo nee, is je IO shield vaag uitgelijnd.
Door wat kracht te zetten kan dat zeker, maar de bovenste schroefjes zitten al zo vast als ik ze durf aan te draaien. Daar kan ik dus geen correctie meer mee uitvoeren,

Edit: Dat is alleen als ik echt in de hoek druk. Als ik op een plek met een schroefje druk, dan gebeurt er niets.

XxRenéxX wijzigde deze reactie 19-08-2013 00:38 (10%)

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013