Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:47
Ik wil graag mijn eigen VPN service opzetten en openstellen voor anderen. Beetje het iPredator of HMA idee.

Nu weet ik alleen niet waar ik moet beginnen. Ja ok, een server heb ik nodig alsmede de installatie van wellicht een OpenVPN server.

Hebben er mensen nog enige tips? Zoals waar vooral naar te kijken. Ik heb bijvoorbeeld deze dedicated server al tegen zien komen
quote:
CPU: Intel Xeon X3450 (8 log cores)
RAM: 8 GB DDRIII 1333 ECC Memory
HD: 2 x 250 GB SATA Hard Drives
BW: 100 Mbps / Unmetered Transfer*
IP: 2 IP Addresses
Zou dat bijvoorbeeld voldoende zijn? En na installatie van Linux en OpenVPN, is het dan voldoende om via een website orders aan te nemen en de gebruikers toe te voegen aan de OpenVPN configuratie?

Het is voor mij een volledig nieuwe tak waar ik in ga zitten, dus forgive me my noobness :')

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-12 21:50

Rolfie

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Ik zou eerst eens goed nadenken over de juridische consequentie. Wat als iemand Kinder plaatjes gaat zoeken via jouw IP? Een server gaat hacken?

Hoe regel jij dat je kan traceren wie wat precies doet?
Wat regel je als je server uitvalt?
Maak je een limiet hoeveel iemand kan en mag verbruiken aan bandbreedte? En hoe manage je dat? Hoe reporteer je dit aan je eindgebruikers?

Technisch hardware is maar een heel klein iets van deze oplossing en eigenlijk de minst belangrijkste.

• Khildin
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Als je al niet weet wat je nodig hebt om een VPN service op te zetten, dan zou ik me er niet aan wagen.

Khildin wijzigde deze reactie 09-08-2013 15:28 (4%)

• Yzord
quote:
Khildin schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:28:
Als je al niet weet wat je nodig hebt om een VPN service op te zetten, dan zou ik me er niet aan wagen.
Jemig, dat is wel lekker makkelijk om te roepen natuurlijk. Dus als je niet weet hoe je Windows server moet beheren, dan heeft het ook geen nut om te leren hoe je dat moet doen? Of als je niet weet hoe je een auto moet berijden, dan heeft het ook geen nut om rijles te nemen 8)7

Gaat er bij mij om dat ik het gewoon wil leren, simpelweg omdat ik een Tweakert ben en niet omdat ik de safe side op zoek.

@Rolfie, bedankt...daar had ik uiteraard nog niet geheel aan gedacht. Uiteraard wordt er goed getest van te voren en zullen de eerste tig klanten het gratis krijgen. Maar inderdaad, het zal nog een flink juridisch gepuzzel worden.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je wil je klanten natuurlijk wel een garantie bieden dat het werkt. Als je VPN service niet veilig is omdat je nog niet goed weet hoe het moet dan heb je een probleem natuurlijk.

Maar je service zal ongetwijfeld voor strafbare zaken gebruikt gaan worden dus moet je je juridisch goed indekken.

• LnC
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-12 14:30

LnC

Got Virus?

Hier heb nog wat leesvoer voor het opzetten van een VPN server (als je dit nog niet al gelezen hebt).
En hier is ook nog een stukje van Arnoud Engelfriet op Security.nl over juridische zaken omtrent een VPN server.

• Yzord
Thanks voor de links...ik ben van plan een server op te zetten en op colocatie te hangen. Maar zal me eerst eens inlezen welke software en tools te gebruiken. Juridisch zit het allemaal wel in orde als ik de link van Engelfriet doorlees.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:54

Hari-Bo

F5 addict

quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:32:
[...]

Jemig, dat is wel lekker makkelijk om te roepen natuurlijk. Dus als je niet weet hoe je Windows server moet beheren, dan heeft het ook geen nut om te leren hoe je dat moet doen? Of als je niet weet hoe je een auto moet berijden, dan heeft het ook geen nut om rijles te nemen 8)7

Gaat er bij mij om dat ik het gewoon wil leren, simpelweg omdat ik een Tweakert ben en niet omdat ik de safe side op zoek.

@Rolfie, bedankt...daar had ik uiteraard nog niet geheel aan gedacht. Uiteraard wordt er goed getest van te voren en zullen de eerste tig klanten het gratis krijgen. Maar inderdaad, het zal nog een flink juridisch gepuzzel worden.
Als ik een VPN dienst zou afnemen kijk ikzelf toch liever naar een partij met ruime ervaring op dit gebied, ipv een 'hobbyist' die dit zonder ervaring aanbied. En natuurlijk is dit zeer leerzaam, maar waarom meteen een bedrijf opzetten ipv eerst zelf ruime ervaring opdoen? Als je tijdens de start wat fuck ups maakt is de slechte naam in de markt zeer snel bekend.

Hari-Bo wijzigde deze reactie 09-08-2013 16:05 (10%)

Screw you guys im going virtual!

• Yzord
Dan ben je duidelijk geen klant voor mij, want de insteek van mijn bedrijf wordt anders. Daarbij is het geen hobby, het moet een deel van mijn inkomen worden...oftewel, gewoon werk dus. Daarbij heb ik al enige projecten op mijn naam staan waarbij mijn naam al in bepaalde kringen gewaarborgd is.

En tot die kringen behoor jij dus niet ;)

• Hari-Bo
  • Laatst online: 12:54

Hari-Bo

F5 addict

quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:06:
Dan ben je duidelijk geen klant voor mij, want de insteek van mijn bedrijf wordt anders. Daarbij is het geen hobby, het moet een deel van mijn inkomen worden...oftewel, gewoon werk dus. Daarbij heb ik al enige projecten op mijn naam staan waarbij mijn naam al in bepaalde kringen gewaarborgd is.

Dan wens ik je veel succes iig! ;)

Screw you guys im going virtual!

• Stewie!
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:49

Stewie!

Keen must die!

Die 100 mbit unmetered is vrij weinig als je de gebruikers niet kent. Je zal namelijk zien dat men gaat file sharen/streamen via die server. 2 IPs is ook vrij weinig. Sommige klanten zullen je willen betalen voor een eigen uitgaande IP adres.

Battlefield 4-Heroes-Quake Live- Nosgoth -TF- BF: HL
Xbox ONE & PS4
Rotterdam-Frankfurt-Sydney-Tokyo-LA-NY-Sao Paulo
Hosting: www.i3d.net
Anti-Cheat: www.gameblocks.com
Flightmap: my.flightmemory.com/stewied

• Yzord
Ja daar was ik ook achter...zal inderdaad een lading ip addressen moeten hebben, maar dat is nog niet de grootste zorg. En de 100mbit was ook iets waar ik even bij fronste....het is nog een hoop uitzoeken haha....

@Hari-bo: thanks!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wel interessant uit het stuk van Engelfriet (heeft sowieso vaak interessante stukjes btw) is dat je niet verplicht bent te loggen. Je bent alleen verplicht als je wel logt de logs een jaar te bewaren. Als je het zo inricht dat je minimaal logt (of helemaal niet) dan ben je voor een hoop P2P toepassingen wel erg interessant voor een hoop mensen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:29
quote:
[...]

Ga dan eens bij het begin beginnen met het opzetten van een VPN server misschien? ipv meteen over complete service te denken 8)7 Je wil coureur worden zonder auto te kunnen rijden.

• ShadowAS1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:52

ShadowAS1

Netwerkdictator :D

Als je 't zo leuk vind om je inkomen ermee te verdienen, ga dan bij iPredator werken ofzo? Doe je gelijk ervaring op op het gebied van VPN's en dan kun je eventueel later met goede kennis je eigen bedrijfje beginnen. wat men hierboven al zegt: Het is niet echt slim om zonder goede ervaring die wereld in te gaan, slechte naam is zo bekend op de markt.

• Yzord
Ik zou het eerder prettig vinden als het ontopic behandelt wordt in plaats van kritiek te geven op iemand met een idee. Alles wat ik in mijn leven heb aangepakt heeft geresulteerd in goede resultaten, dus ik deins echt niet terug omdat jullie het zelf niet aan zouden durven. Dat jullie daar nu eerder van schrikken en dan maar liever, bijv. voor een baas willen werken, dat moeten jullie weten, maar ik hou van aanpakken en voor mijn eigen kostje te zorgen.

En ook een coureur droomde vroeger ervan om coureur te worden zonder dat ie nog kon rijden. Als je je dromen niet na durft te streven, wat ben je dan nog? Meer een marionet dan iemand die zijn dromen naleeft en risico durft te nemen.

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:38
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:13:
Ik zou het eerder prettig vinden als het ontopic behandelt wordt in plaats van kritiek te geven op iemand met een idee. Alles wat ik in mijn leven heb aangepakt heeft geresulteerd in goede resultaten, dus ik deins echt niet terug omdat jullie het zelf niet aan zouden durven. Dat jullie daar nu eerder van schrikken en dan maar liever, bijv. voor een baas willen werken, dat moeten jullie weten, maar ik hou van aanpakken en voor mijn eigen kostje te zorgen.

En ook een coureur droomde vroeger ervan om coureur te worden zonder dat ie nog kon rijden. Als je je dromen niet na durft te streven, wat ben je dan nog? Meer een marionet dan iemand die zijn dromen naleeft en risico durft te nemen.
Ja een coureur droomde ervan voor hij kon autorijden, maar zijn eerste stap richting het vervullen van zijn droom was en is echt wel leren autorijden! Dat raad ik jou ook aan. Leer de technieken en alles wat erbij komt met een simpele opzet eventueel thuis. Test het en ga dan een stap verder richting rapporteren, klantenportaal implementeren en als je dat voor elkaar hebt kan je kijken om zaken te doen. Gewoon goeie raad van iemand die al jaren in de branche zit!

• Cheatah
  • Registratie: mei 2001
  • Niet online

Cheatah

Lágrimas negras

Met hoeveel mensen ga je dit doen? Voor een goede 24/7 dekking heb je minstens 6 mensen nodig.

My intentions soon you will see. The sway of my scheme, imposed upon all.
Come follow me, my puppets to be. I'll attach my strings, manipulation begins.

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:23

jjust

Het leven is een strijd

Ach ja typisch hedendaagse Nederlandse mentaliteit. In plaats van constructief meedenken alleen beren op de weg zien. Ik zeg niet dat je niet kritisch mag zijn maar zonder uitdagingen komt er nooit wat van de grond. In loondienst werken is de makkelijke weg.

Helaas kan ik je inhoudelijk niet helpen maar wens je wel veel succes met je initiatief.

• Releases
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:07

Releases

Ja maar!

Wat even verstandig is om te kijken hoe het met licenties zit met OpenVPN.
Ik geloof dat je 2 gebruikers gratis kan, daarna per gebruiker een x bedrag moet betalen per jaar of maand.

Probeer het is te configureren. Ga er mee stoeien. Zorg dat alle poorten open staan van A naar B zodat alle verbinding mogelijkheden ook werken wat betreft streamen en up en downloaden.

• led4sale
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 27-08-2013
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:15:
Ik wil graag mijn eigen VPN service opzetten en openstellen voor anderen. Beetje het iPredator of HMA idee.

Nu weet ik alleen niet waar ik moet beginnen. Ja ok, een server heb ik nodig alsmede de installatie van wellicht een OpenVPN server.

Hebben er mensen nog enige tips? Zoals waar vooral naar te kijken. Ik heb bijvoorbeeld deze dedicated server al tegen zien komen

[...]

Zou dat bijvoorbeeld voldoende zijn? En na installatie van Linux en OpenVPN, is het dan voldoende om via een website orders aan te nemen en de gebruikers toe te voegen aan de OpenVPN configuratie?

Het is voor mij een volledig nieuwe tak waar ik in ga zitten, dus forgive me my noobness :')
En Nederland is weer een faillissement rijker volgend jaar.

• Yzord
Thanks Cheatah, jjust en Releases

En led4sale: voor het geld hoef ik het niet te doen hoor hahahaha. Als he tniet lukt, stekker eruit en hop naar mijn volgende droom. Zouden jullie ook eens moeten doen O-)

Yzord wijzigde deze reactie 09-08-2013 22:38 (34%)

• rusman
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11-12 10:38
Zoals al eerder gezegd, zet eerst een VPN server op voor jezelf en ga daar geruime tijd zelf gebruik van maken om te zien waar het fout gaat. Daarna kan je vrienden/kennissen uitnodigen om te testen om te zien of je systeem het nog steeds trekt. Mocht je echt alles goed voor elkaar hebben, dan zou je je dienst commercieel kunnen aanbieden.

• Yzord
quote:
rusman schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:38:
Zoals al eerder gezegd, zet eerst een VPN server op voor jezelf en ga daar geruime tijd zelf gebruik van maken om te zien waar het fout gaat. Daarna kan je vrienden/kennissen uitnodigen om te testen om te zien of je systeem het nog steeds trekt. Mocht je echt alles goed voor elkaar hebben, dan zou je je dienst commercieel kunnen aanbieden.
Ik heb ook nooit gezegd dat dat morgen online, operationeel en winstgevend moet zijn. Ik wilde gewoon wat advies over waar je echt naar moet kijken (setup server, software, networking etc. etc.). Had gedacht dat hier wel op Tweakers te vinden cq. over te discussieren, maar heb eerder het idee dat de meesten elkaar het licht niet gunnen. Beetje jammer.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
...het moet een deel van mijn inkomen worden... ...
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:37:
...
... voor het geld hoef ik het niet te doen hoor hahahaha. ...
:?

De bandbreedte lijkt me zelfs voor het begin al vrij laag. Qua hardware kan je gewoon eens gaan uitrekenen wat een bepaald aantal verbindingen met een bepaalde bandbreedte nodig heeft, afhankelijk van welke encryptie je gaat gebruiken kan je wel baat hebben bij CPUs (of evt andere hardware) die encryptieinstructies sneller uit kan voeren.

begintmeta wijzigde deze reactie 09-08-2013 22:43 (12%)

• Yzord
Je leest het goed....een deel ;) of starten we allemaal een bedrijf om om het liefst verlies te lijden?

Beetje reeel blijven mensen...tis weekend.

• rusman
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11-12 10:38
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:40:
[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat dat morgen online, operationeel en winstgevend moet zijn. Ik wilde gewoon wat advies over waar je echt naar moet kijken (setup server, software, networking etc. etc.). Had gedacht dat hier wel op Tweakers te vinden cq. over te discussieren, maar heb eerder het idee dat de meesten elkaar het licht niet gunnen. Beetje jammer.
De meesten zijn echt niet te beroerd om je te helpen, maar om nou zonder enig onderzoek te roepen van "wat moet ik doen?" is niet echt de Tweakers mentaliteit. Er zijn genoeg tutorials die je uitleggen hoe je OpenVPN op een linux moet installeren. Begin daar eens mee.

• Yzord
quote:
rusman schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:43:
[...]

De meesten zijn echt niet te beroerd om je te helpen, maar om nou zonder enig onderzoek te roepen van "wat moet ik doen?" is niet echt de Tweakers mentaliteit. Er zijn genoeg tutorials die je uitleggen hoe je OpenVPN op een linux moet installeren. Begin daar eens mee.
Die heb ik ook gevonden en is ook zeker hetgeen waar ik mee ga starten, maar wellicht was er professionele software welke aangeschaft kon worden.

• SirDarkAngel
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15-12 17:57
Voor een dienst wat voornamelijk bandbreedte gaat trekken ga je niet veel doen met 100 Mbps. Ook al geef je 100 gebruikers 1 Mbps, dan nog staat de hardware te slapen.

Verder kan ook ik het niet laten aan te geven dat je echt wat meer kennis nodig hebt voor een dienst als deze. Hoeveel gebruikers ga je draaien, hoe zit je VPN dienst in elkaar etc.

Ga kijken bij bedrijven als Amazon. Geen investering nodig, bandbreedte genoeg. Kan je lekker spelen.

Wilde altijd al iets over computers weten

• Yzord
quote:
SirDarkAngel schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:45:
Voor een dienst wat voornamelijk bandbreedte gaat trekken ga je niet veel doen met 100 Mbps. Ook al geef je 100 gebruikers 1 Mbps, dan nog staat de hardware te slapen.

Verder kan ook ik het niet laten aan te geven dat je echt wat meer kennis nodig hebt voor een dienst als deze. Hoeveel gebruikers ga je draaien, hoe zit je VPN dienst in elkaar etc.

Ga kijken bij bedrijven als Amazon. Geen investering nodig, bandbreedte genoeg. Kan je lekker spelen.
Thanks, zal het in mijn achterhoofd houden. Ik begrijp inmiddels dat het niet 123 te doen is, maar des te gemotiveerder ben ik alleen maar gemaakt :)

Thanks

• ItsValium
Wil je het echt goed doen?

Teken een duur contract met een paymentgateway en minimaal twee betrouwbare datacentra waar je je servers over kunt verdelen.
Koop jezelf dan ook bij RIPE NCC een uitgebreide IP-range.
Huur je een dedicated network pipe naar de AMS-IX (reken op tientallen duizenden euro's investeringen voor de routers en andere networkinghardware) en laat die termineren in het eerste datacenter.
Zorg dat je een fallback hebt op een andere network exchange in het andere datacenter.
Zorg dan voor servers met dikke 10 gbit NIC's of hoger die per server en nog eens over de twee DC's in failover geconfigureerd staan. Dus minimaal 4 servers!
Op de servers bouw je je eigen custom dedicated VPN appliances gezien dat het enige is wat de servers moeten doen performed dat ook het beste. (nanoBSD/OpenVPN is een leuke).
Zorg dan voor een extra 2 servers die reporting en monitoring doen en waarmee je dan je 2 redundante facturatieservers van data kan voorzien om het automatisch facturatiesysteem dat je ook ontworpen hebt aangezien je custom appliances gebruikt, moet je die ook custom gaan uitlezen.
Zorg voor backupservers die al je custom software en data regelmatig backuppen.

En zomaar heb je een basic setup voor een kleine VPN provider.

Still interested en genoeg financiele middelen(!) om de initiele investering te dragen (banken zijn niet erg happig op dit soort starters om leningen te voorzien)? Succes dan!

• Yzord
Kijk, dat is info waar ik wat aan heb...mijn hartelijke dank hiervoor. En investeren moet je altijd van te voren. Kijken wat mijn partners hier van vinden. Nogmaals bedankt.

• ItsValium
Glad to be of help maar ...
quote:
Yzord schreef op zondag 11 juli 2010 @ 00:15:
...

Ik ben zelf in het bezit van de iPhones en ok, eerlijk is eerlijk, e-mailen is geweldig op dat ding en het opzetten van VPN is seconde werk. Alleen ben ik in zijn geheel niet echt te spreken over de beveiliging.

...
Als je drie jaar na de uitspraak dat VPN opzetten een seconde werk is maar de beveiliging ruk is, nu moet gaan uitzoeken hoe een VPN server opzetten werkt ... Hoop dat ik ernaast zit maar zie niet in hoe je succesvol zaken kan doen op die manier.

• Yzord
Huh, het opzetten van een VPN verbinding op een iPhone is ook een seconde werk, dus ik snap je redenatie even niet. Daarbij vind ik het niet echt tof dat je in mijn reacties loopt te scrollen schijnbaar om mij een dis te leveren. Want dat gaat je niet lukken ;)

• ItsValium
Als je als gemotiveerde mens en ondernemer drie jaar geleden VPN opzetten op een iPhone easy vond zou je vermoeden dat je drie jaar later toch op zijn minst het basic opzetten van een VPN servertje (de andere kant van je iPhone VPN dus) zou kunnen. Tja je reacties zijn nu éénmaal publiek en als iemand een naar mijn en andermans mening onrealistisch plannetje naar voor schuift dan check ik dat onrealistische af met eerdere uitspraken.

Like it or not maar zo gaat het nu éénmaal op het internet ... en trouwens 'dis'-en doe ik niet aan, ongezouten mening geven doe ik altijd net zoals advies geven ook. Daar raakt iedereen het verst mee.

• Baazie
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:14
Yzord wat is precies je doel van vpn bedrijfje?
en waarom denk je dat jou product verkoopt?

• Yzord
Maar je hebt het over twee hele verschillende dingen. Een client side en server side. Je wilt dus eigenlijk beweren dat iedereen die VPN op client niveau gebruikt binnen drie jaar behoren te weten hoe je een VPN server opzet ongeacht wat de interesse is van de persoon.

Ik kom zelf uit de IT wereld en dat is een hele rare statement die je maakt. IT is behoorlijk breed, maar ik ken niemand die VPN als client gebruikt die na 3 jaar ook een VPN server op kan zetten. Het moet je gewoon interesseren of het moet je werk zijn. Dus ik snap het even niet wat je wilt zeggen.

• Yzord
quote:
Baazie schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:27:
en waarom denk je dat jou product verkoopt?
Omdat ik bepaalde ideeen heb welke wellicht aanslaan.Nooit geschoten is altijd mis ;)

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:04
Ga het gewoon doen, en kijk hoe ver je komt. Ik wens je al het succes die je nodig hebt toe.
Wat je zelf zegt; nooit geschoten is altijd mis

...

• Baazie
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:14
wat zjemm zegt, zorg er alleen voor dat je niet in de problemen raakt :)

• tencoryn
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:57
quote:
Releases schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:31:
Wat even verstandig is om te kijken hoe het met licenties zit met OpenVPN.
Ik geloof dat je 2 gebruikers gratis kan, daarna per gebruiker een x bedrag moet betalen per jaar of maand.
wut :?

OpenVPN is GPL.

• ItsValium
Ik doelde op jou met gemotiveerde mens en ondernemer, dus verre van iedereen. Jij was drie jaar geleden al een kei in het opzetten van client side VPN en komt nu met het idee om server side VPN een deel van je business te maken. En je maakt duidelijk dat ondernemen en IT je achtergrond is ... dan moet een simpele google en enige zelfstudie je toch voldoende wegwijs kunnen maken lijkt me.

Anyway het advies heb ik je al gegeven en mijn mening ook en bij deze wens ik je nogmaals succes ...

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:38

GlowMouse

getweakt...

quote:
http://openvpn.net/index.php/access-server/pricing.html
quote:
All OpenVPN Access Server downloads come with 2 free client connections for testing purposes.

jij ook?

• ItsValium
quote:
Dat is voor de open vpn access server die zij aanbieden. Je kan het zelf bouwen en dan ben je niet aan die restricties gebonden ;)

• Yzord
quote:
ItsValium schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:37:
Ik doelde op jou met gemotiveerde mens en ondernemer, dus verre van iedereen. Jij was drie jaar geleden al een kei in het opzetten van client side VPN en komt nu met het idee om server side VPN een deel van je business te maken. En je maakt duidelijk dat ondernemen en IT je achtergrond is ... dan moet een simpele google en enige zelfstudie je toch voldoende wegwijs kunnen maken lijkt me.

Anyway het advies heb ik je al gegeven en mijn mening ook en bij deze wens ik je nogmaals succes ...
Natuurlijk heb ik gegoogeld, maar neemt niet weg dat ik altijd graag advies vraag aan het forum van tweakers waar ik in middels alweer wat jaartjes rondhang. Want Google mag een hoop weten, het weet nog niet alles ;)

• defusion
  • Niet online
Kunt toch prima klein beginnen. Uitbreiden met meerdere servers zodra het begint te lopen lijkt me niet zo'n groot probleem.
Je hebt niet eens een dedicated bak nodig, een fatsoenlijke VPS is al genoeg. Vooral het netwerk is hier van belang in eerste instantie. (ik zou overigens wel bij dedicated beginnen)

Uitbreiden van vps naar dedicated -> meerdere servers -> "eigen" netwerk wanneer de financiële vooruitzichten er goed uit zien.

• Yzord
quote:
defusion schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:41:
Kunt toch prima klein beginnen. Uitbreiden met meerdere servers zodra het begint te lopen lijkt me niet zo'n groot probleem.
Je hebt niet eens een dedicated bak nodig, een fatsoenlijke VPS is al genoeg. Vooral het netwerk is hier van belang in eerste instantie. (ik zou overigens wel bij dedicated beginnen)

Uitbreiden van vps naar dedicated -> meerdere servers -> "eigen" netwerk wanneer de financiële vooruitzichten er goed uit zien.
Thanks, ben blij dat de discussie nu een beetje losbarst. Want eerlijk is eerlijk, zulke topics vindt je niet vaak hoe je een eigen VPN service opzet.

Mochten er mensen zijn die mee willen doen...DM

• tinzarian
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
quote:
Daarbij heb ik al enige projecten op mijn naam staan waarbij mijn naam al in bepaalde kringen gewaarborgd is.
En in die kringen vinden ze het niet erg dat je niet eens zelf een USB-hub kan vinden? Ik wens jou, maar vooral jouw toekomstige klanten veel sterkte.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:13
quote:
Als he tniet lukt, stekker eruit en hop naar mijn volgende droom. Zouden jullie ook eens moeten doen O-)
Leuk voor je klanten...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Yzord
Pfff, asjeblieft zeg....is Tweakers ineens een kindercreche geworden? Staar je toch eens niet zo blind om wat topics...er gebeurt meer in de wereld. De een heeft hier interesses in en de ander weer daarin. Ik heb me nooit in usb hubs verdiept ja....dus? Weet jij hoe je je musculus glutaeus maximus groter krijgt? Nee? Wilt dat dan zeggen dat je dan niet meer kan sporten?

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:12
Ohjee meneer de privacyguru staat op z'n post privacy :-p

• tinzarian
  • Nu online
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:53:
Weet jij hoe je je musculus glutaeus maximus groter krijgt? Nee? Wilt dat dan zeggen dat je dan niet meer kan sporten?
Het interesseert me zelfs geen hol wat dat is, maar ik heb wel genoeg gezond verstand om er daarom geen business van te maken en 'klanten' daarmee geld af te troggelen die wel verwachten dat ik weet waarover ik het heb. Sporten is namelijk een HOBBY, en dat is dit volgens jou niet.
Jij vind dat kennelijk geen probleem, dus nogmaals, als je denkt dat wat googlen en een topic op tweakers een gedegen business plan is: sterkte.

tinzarian wijzigde deze reactie 10-08-2013 00:01 (5%)

• Cheatah
  • Registratie: mei 2001
  • Niet online

Cheatah

Lágrimas negras

quote:
Als reseller, ja. Als zelfstandig bedrijf, nee. Ik wees al op 24/7 support en storingsdienst.
quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:43:

Thanks, ben blij dat de discussie nu een beetje losbarst. Want eerlijk is eerlijk, zulke topics vindt je niet vaak hoe je een eigen VPN service opzet.
Voor een beetje een serverbeheerder of netwerkbeheerder is het technisch gezien geen enorme uitdaging. Ik denk dat de technische mensen dat wel met me eens zijn. Alleen weten die ervaren beheerders dat het echt een vak is, en dat er nog veel meer bij komt kijken. Juridisch, financieel, etcetera.

Goede beheerders zijn vaak geen goede ondernemers en vice versa. Je zult zien dat in de ICT service bedrijven er vaak een combinatie is van een goede ondernemer en een goede CTO die elkaar op enig moment zijn tegengekomen.

Dit doe je niet in je eentje, althans niet op een manier die je klanten graag willen zien. Ik snap niet dat je de nadruk legt op het technische aspect wat weinig voorstelt. Server en netwerkbeheer zijn vrij generiek, VPN's zijn slechts een klein uitstapje waarop je je algemene kennis prima los kunt laten. En daar lijkt het een beetje aan te schorten.

Wat is je business plan? Wat ga je je klanten precies aanbieden en hoe ga je zorgen dat je die dienst ook daadwerkelijk levert. Ga je met SLA's werken of denk je dat klanten best effort zullen accepteren? Weet je welk soort klanten je aantrekt? Weet je dat je waarschijnlijk DDoS aanvallen om je oren zult krijgen als je klanten dingen doen waar anderen niet zo op zitten te wachten?

Er is zoveel meer dan alleen dat stukje techniek. Waarom focus je daar op als in de titel staat dat je een bedrijf wilt oprichten? De processor in de topicstart is zo'n zware overkill dat het eigenlijk hilarisch is. Dat alleen al is voldoende om al die vraagtekens te zetten bij je plannen.

My intentions soon you will see. The sway of my scheme, imposed upon all.
Come follow me, my puppets to be. I'll attach my strings, manipulation begins.

• CrabbyData
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-12 18:14
#tweakerssyndroom

ontopic: ik ben het eens met de adviezen om een klein beginnetje te maken. Ook ten goede van de kwaliteit van deze topic, is het wellicht een idee om, nadat je wat heb geprobeerd/opgezet, een stukje er over te posten ("Hé kijk, ik heb nu twee computers die via de VPN server met elkaar verbinden, het werkt! Gedaan via deze en deze configuratie, is dit de juiste manier of zien jullie mogelijkheden tot verbeteringen?").

De markt is er, de mogelijkheden zijn er, dus ik zie je product (om het zo even samen te vatten in één woord) zeker slagen :) Het internet (= je klanten demografie) is groot, heel groot ;)

Admin @ QwertyLAN LAN-Party & Admin @ G+ Enlightened Netherlands Verified

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

Fiber

quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:13:
[...] voor mijn eigen kostje te zorgen...
Mede Tweakers voor jouw kostje laten zorgen... :z Ik mis de eigen inzet een beetje, eerlijk gezegd. De OP van dit draadje is bijvoorbeeld wel erg mager. Wat en waar heb je zelf allemaal al geprobeerd, uitgezocht, opgezocht, etc. Noobness, ok, voorlopig zie ik meer gemakzucht.

Beaches are for storming!

• Yzord
quote:
Fiber schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:05:
[...]

Mede Tweakers voor jouw kostje laten zorgen... :z Ik mis de eigen inzet een beetje, eerlijk gezegd. De OP van dit draadje is bijvoorbeeld wel erg mager. Wat en waar heb je zelf allemaal al geprobeerd, uitgezocht, opgezocht, etc. Noobness, ok, voorlopig zie ik meer gemakzucht.
En je bijdrage aan dit topic is??

• Cor453
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-12 21:01
/Offtopic: Ik ga niet oordelen over de manier waarop er hier gereageerd wordt door TS maar ik vind het terecht dat mensen kanttekeningen plaatsen bij je plan, want juridische en technische (storingen) aspecten zijn toch zeker belangrijk hier.

/Ontopic: ik heb het wel gedaan, niet commercieel maar gewoon voor "kennissen": een VPN Server. OpenVPN werkt prima. Maar... een groot probleem ontstaat als iedereen zijn apparaten instelt op jouw VPN en hij crasht of gaat op enige andere manier down. Als dat om 2 uur 's nachts is is dat niet leuk, het wordt nog minder als je klanten daarop vertrekken.

Dus de vraag: hoe denk je dat logistiek in te richten? Ik heb nog nooit iemand gezien die én kan slapen en tegelijk zijn complete business kan monitoren.

Mocht je inderdaad voor OpenVPN gaan dan kun je twee smaken kiezen: of de Access Server, die is gelicentieerd en moet je dus inkopen. Of de Open source versie, maar die moet je compleet zelf inrichten, inclusief eventuele iptables dingen en issues.

• CptChaos
  • Niet online

CptChaos

It's a kind of magic

quote:
Yzord schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:15:
Zou dat bijvoorbeeld voldoende zijn?
Geen idee, maak hiervoor een testplan, waarin je dus meet hoeveel gebruikers een dergelijke server tegelijk kan helpen, op een acceptabele snelheid. Denk dan ook aan vraagstukken als dataverkeer (hoeveel verbruiken dergelijke users), wat zullen ze kúnnen gaan uitspoken. Bedenk ook, zoals eerder gezegd, aan de risico's die er aan kleven; zorg dus dat je juridisch sterk staat (dat de klant weet waar hij aan toe is en dat diegene zélf verantwoordelijk wordt gesteld voor zijn of haar daden), waardoor jij niet degene bent die verantwoordelijk kán woorden gehouden door acties van jouw klanten.

Dat is de strekking van de post die je uit deze quote citeerd; er komt méér bij kijken dan 'ff snel' een topic aanmaken op GoT met de vragen 'Heb ik hier voldoende aan?' of 'Kan ik hiermee aan de slag?'. Bedenk ook, als je dus je eigen bedrijf wil opzetten, dat een KvK registratie handig kan zijn. Denk ook aan een privacy beleid, hoe wil je die waarborgen, terwijl je tegelijkertijd eigenlijk zoveel mogelijk juridische verantwoordelijkheden af wilt schuiven (om het makkelijk te zeggen) op de klant? Heb je daarover al nagedacht of eea opgezocht?

CptChaos wijzigde deze reactie 10-08-2013 00:21 (5%)

[ Spotweb ][ BuG Community ][ Diablo ]

• Cor453
En overigens: mocht je het inderdaad goed willen doen, dan moet je ook kijken naar een lekker snelle lijn. Er zijn genoeg datacenters aangesloten op AMS-IX, lekker snel en VPN Servers draaien ook op een VPS. Kleine VPS'en om mee te testen op snelheid e.d. zou je gewoon bij een wat goedkopere hoster als DirectVPS kunnen halen.

• Yzord
Thanks allemaal...ik kan inderdaad met alle kritiek, adviezen en smilies aan de slag :) bedankt voor het sturen naar de juiste richting.

• CptChaos
  • Niet online

CptChaos

It's a kind of magic

AMS-IX is om te beginnen wel een beetje aan de prijzige kant denk ik, ook de hosters die via AMS-IX aangesloten zijn zullen een hoger kostenplaatje hebben dan datacenters die dat niet zijn.

Ook een leuke voor de TS: bedenk goed wáár je de server(s) wil gaan hosten en hou daarbij dus ook rekening met wetgeving aldaar en privacy.

Dankzij Cor453: Denk ook aan wát je wil gaan gebruiken, wil je dedicated hardware (duurder), maar zekerder qua performance) of juist VPS (en resources dus delen, maar goedkoper), noem het maar op. Om nog over support en SLA's te zwijgen...

CptChaos wijzigde deze reactie 10-08-2013 00:25 (5%)

[ Spotweb ][ BuG Community ][ Diablo ]

• Cor453
Inderdaad zijn ook SLA's en support ook een issue. Ook CptChaos had het daarover. Toch, mijn gevoel zegt dat ik heel erg zou kijken naar dat juridische stuk. Ik zou er niet aan moeten denken verantwoordelijk te worden gehouden voor mensen die dubieuze dingen op internet doen. Dat kan je - als je nalatig wordt geacht - misschien wel een hoop geld kosten.

Dus, als dit mijn idee was, dan zou ik mijzelf deze vragen stellen:
- Administratief: hoe regel ik mijn bedrijf, wordt ik een KvK-geregistreerde en als wat dan, hoe regel ik support, hoe ga ik factureren, waar haal ik mijn SLA's vandaan of hoe zet ik die misschien zelf goed in elkaar?
- Juridisch: wat als ik aansprakelijk wordt gesteld voor criminele activiteiten op internet (kort door de bocht)? Hoe is mijn aansprakelijkheid geregeld, heb ik gebruikers een overeenkomst laten tekenen, wat staat daar dan in? Staat er duidelijk - ook voor een rechter - wat er officieel wel of niet mag op jouw VPN?
- Technisch: Welke SLA's hanteer ik en hoe lever ik de service? Als de server om 2 uur 's nachts down gaat, wat doe ik er dan aan? Heb ik bijv. een goeie deal met de hoster? Hoe zorg ik dat mijn VPN veilig is, hoe zit het met certificaten? Waar vraag je die aan (Comodo etc., je moet denk ik nl. een extended hebben)
- Marketing: waarom kiest een gebruiker voor jou? Wat is jouw pluspunt boven tig anderen? Hoe is jouw prijs-kwaliteit verhouding?

Dat ongeveer. Hoop dat ik je hiermee geholpen heb ;-)

Cor453 wijzigde deze reactie 10-08-2013 00:34 (61%)

• led4sale
quote:

En led4sale: voor het geld hoef ik het niet te doen hoor hahahaha. Als he tniet lukt, stekker eruit en hop naar mijn volgende droom. Zouden jullie ook eens moeten doen O-)
Waarom ga je geen Litecoins of goldcoins minen?
:*)

• Cor453
quote:
led4sale schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:48:
[...]

Waarom ga je geen Litecoins of goldcoins minen?
:*)
Vind je het heel erg als ik vind dat deze post off-topic is? Ik vind dat TS misschien een wat brede, maar wel goede vraag stelt. Hij mag - oké ik vind het wat ver gaan, maar ieder zijn ding - toch gewoon om info vragen omtrent VPN Servers? Misschien heeft iemand anders er wel echte ervaring mee en kan die hem helpen.

Ik hoop dat hij vindt wat hij zoekt, alle verkeer netjes over een VPN lijkt mij namelijk echt een hondenwerk.

• led4sale
quote:

Een VPN voor goedkoop in US zou handig zijn voor Pandora.com
Ik zou een abbo nemen als het niet meer dan een paar euro per maand zou kosten.

led4sale wijzigde deze reactie 10-08-2013 01:00 (9%)

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15:59

Koenvh

Het is vh, Koenvh

quote:

Bij dit soort personen zou ik dus nooit een VPN nemen. Klanten willen zekerheid dat de VPN altijd online is, dat ze jou kunnen bereiken bij problemen, en vooral dat het bedrijf niet van de een op de andere dag "weg" is.

See it through the fingers.

• Cor453
@led4sale: alsjeblieft. Onnodige info voor dit topic. TS wil een server opzetten voor algemeen VPN gebruik hij heeft niets gezegd over Pandora.com. Ben je het niet eens met dit topic: prima, er zijn er nog veel meer hier!

@TS heb je wat aan het lijstje wat ik hierboven plaatste? Ik heb geloof ik nog wel een documentje hier waar het wat duidelijker in staat.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

Moraalridder

Dat zal de muis zijn bij een koe :9

Iperf

• SKRE
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-10 12:13
quote:
[...]
Of als je niet weet hoe je een auto moet berijden, dan heeft het ook geen nut om rijles te nemen 8)7
Nee helaas, die vergelijking gaat niet op. De correcte vergelijking die je zou moeten maken:

Als je niet weet hoe je een auto moet berijden, dan is het niet verstandig te gaan rijden.

Als jij dus een dienst professioneel wil aanbieden aan anderen dien je eerst ervoor te zorgen dat je kunt rijden, oftewel dat je capabel bent en volledig bewust van alle consequenties en verantwoordelijkheden die je aangaat. Zo lang je overkomt alsof je hier compleet niet bewust van bent is het gewoon een heel slecht plan om dit professioneel aan te bieden.

Mocht je een topic maken in de vorm van: "Ik wil voor de hobby eens met een VPN server klooien, heeft er iemand tips" dan heb je meer kans dat iemand je kan helpen. Echter dien je dan wel een solide topicstart te hebben, anders krijg je enkel een RTFM of LMGTFY naar je hoofd.

Nogmaals: Een VPN service opzetten als noob is een heel slecht idee!

• tinzarian
  • Nu online
quote:
SKRE schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 01:07:
[...]
Nogmaals: Een VPN service opzetten als noob is een heel slecht idee!
Een terechte opmerking, maar yzord is geen noob:
quote:
Daarbij heb ik al enige projecten op mijn naam staan waarbij mijn naam al in bepaalde kringen gewaarborgd is.

• led4sale
quote:
Cor453 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 01:00:
@led4sale: alsjeblieft. Onnodige info voor dit topic. TS wil een server opzetten voor algemeen VPN gebruik hij heeft niets gezegd over Pandora.com. Ben je het niet eens met dit topic: prima, er zijn er nog veel meer hier!

@TS heb je wat aan het lijstje wat ik hierboven plaatste? Ik heb geloof ik nog wel een documentje hier waar het wat duidelijker in staat.
@Cor453 Kan je alsjeblief normaal tegen mij doen.

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:57
Stel je bent en noob in computers is het niet erg om een VPN-service te willen opstarten. Als je ondernemend denkt is het helemaal niet zo'n gek idee om het te doen. Je kan klanten 'bescherming' bieden tegen spionage op hun privacy. Er is dus vast een goede markt voor.

Aantal dingen om even over na te denken;
* Wat ga je klanten precies bieden? VPN-service om een netwerk te bieden aan een klant die meerdere computers in hetzelfde netwerk wil of meer als proxy?
* In welk land ga je de servers plaatsen/huren? Wat is daar de regelgeving?
* Hoe ga je je juridisch indekken tegen misbruik van je VPN? In het geval je tegen klanten zegt dat je geen gegevens opslaat kan je ook geen bewijsmateriaal maken, wie is er dan verantwoordelijk voor misbruik?
* Kosten? Wat kosten je servers (of huur van)? Wat kost je bandbreedte (of data)? Hoeveel ben je kwijt aan support, systeembeheer, JURIST en evt. administratie?
* Hoeveel klanten verwacht je de eerste paar maanden? Wat voor prijs bereken je?
* Wat voor betaalmethoden laat je toe? Bitcoin, paypal, ideal... Het kan allemaal maar het heeft allemaal z'n voor en tegen.

Behoorlijke waslijst en een flinke investering dus. Als je het goed aanpakt kan het zich binnen redelijke termijn terugverdienen, maar dan zal je wel goede voorwaarden aan de klant moeten bieden, hoge snelheid en dan tegen een schappelijke prijs.

• led4sale
quote:
M.l. schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 03:33:
Stel je bent en noob in computers
* Wat voor betaalmethoden laat je toe? Bitcoin, paypal, ideal... Het kan allemaal maar het heeft allemaal z'n voor en tegen.
Je gebruikt als N00B gewoon Mollie of Targetpay natuurlijk, anders moet je echt aan de RTFM, zo niet wordt wordt het een fail, wat niet echt 1337 is, maar mogelijk wel Epic.
:Y

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:57
quote:
led4sale schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 03:40:
[...]

Je gebruikt als N00B gewoon Mollie of Targetpay natuurlijk, anders moet je echt aan de RTFM, zo niet wordt wordt het een fail, wat niet echt 1337 is, maar mogelijk wel Epic.
Of je hebt genoeg geld en laat alles voor je regelen. Grotere investering maar het verdient zich alsnog terug.
Je hoeft niet alle technische details te kennen om er een bedrijf mee te beginnen. Hoe minder je weet hoe meer mensen je moet inhuren, dat is het enige nadeel.

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wat je sowieso wilt is AES-NI instructies op je processor en ondersteuning hiervoor in de software.

Over het tweakers-syndroom, rond 2000 las ik de PCM een stuk over wifi delen met de wijk geschreven door een of andere Nederlandse internet goeroe. We zijn inmiddels 12 jaar later, een berg ervaring rijker (en 26) maar volgende maand ga ik mijn eerste betalingen ontvangen als WISP van mijn buren. Ik ben blij dat ik er destijds niet serieus aan ben begonnen.

Wat ik je aanraad is om met proef periodes te werken, als het fout loopt kunnen ze niet klagen en jij weet dan wat voor type gebruiker het is.

@hieronder: niet eens, combinatie van meerdere oplossingen: kabel, vdsl2 en wifi (5/5 naar dc)

analog_ wijzigde deze reactie 10-08-2013 08:21 (20%)

• led4sale
quote:
analog_ schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 04:30:
Wat je sowieso wilt is AES-NI instructies op je processor en ondersteuning hiervoor in de software.

Over het tweakers-syndroom, rond 2000 las ik de PCM een stuk over wifi delen met de wijk geschreven door een of andere Nederlandse internet goeroe. We zijn inmiddels 12 jaar later, een berg ervaring rijker (en 26) maar volgende maand ga ik mijn eerste betalingen ontvangen als WISP van mijn buren. Ik ben blij dat ik er destijds niet serieus aan ben begonnen.

Wat ik je aanraad is om met proef periodes te werken, als het fout loopt kunnen ze niet klagen en jij weet dan wat voor type gebruiker het is.
Jij hebt glasvezel zeker oOo

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:09

Dacuuu

raspberrypihelp.net

Het opzetten van een VPN. Zoals bij elk project begin je gewoon klein, en ga je in een privé omgeving aan de slag om de basis onder de knie te krijgen. Installeer eens een openVPN server op een (virtuele) unbutu bak, dit kost je helemaal nada. Of doe het zoals ik, een openVPN server opzetten op je Raspberry pi.
Ik gebruik hem zelf om te connecten naar mijn eigen LAN netwerk thuis. Had ik hiervoor een beetje kennis? nee, maar nu nog steeds te weinig om een "bedrijfje" te beginnen. Maar ik heb er wel een hoop van geleerd.
Ik heb het onder de knie gekregen door te googlelen, nog meer te googlen, en perfecte hulp van een Tweaker.

Begrijp me niet verkeerd, maar je verhaal komt nogal zweverig over. Het is mij ook gelukt om in een korte tijd veel te leren, en ik zit niet eens in de ICT.

Begin eerst even voor je zelf, en zet elk probleem wat je tegenkomt om in een succes. Dan hoop ik voor je dat je over een tijdje een succesvol VPN bedrijfje hebt ;)

Raspberry Pi Tutorials!

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
quote:

Je weet niet precies hoe je het op moet zetten, maar hebt al wel projecten op je naam staan?

:+

• Rudy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 30-10 14:13
Als eerste maar even kijken wat de afschrijving is van je server, waar je hem gaat coloceren (connecties van datacenter, maar ook het juridische aspect) , hoeveel bandbreedte je denkt te gaan gebruiken, hoeveel dat kost.

Hoeveel klanten je op die ene server wilt gaan zetten, met wat voor soort pakketten (snelheid, bandbreedte). en daar maar eens een kostenplaatje van maken.

Misschien moet je ook denken aan wat je nodig hebt om storingen op te vangen (er zijn zat bedrijven die dit niet doen overigens, dat kun je jammer genoeg niet altijd aan de buitenkant zien).

Als je dat allemaal een beetje voor je hebt, kun je denk ik pas beginnen met het verzinnen van de daadwerkelijke configuraties.

Er is natuurlijk al heel wat gepost in dit topic, en ik heb het niet allemaal gelezen. Maar als je het serieus wilt aanpakken is het opzetten van de vps server (configureren van de server en de systemen eromheen) zelf denk ik nog geen 10% van het totale werk. Het zijn erg veel randzaken waar je rekening mee moet houden.

Vergeet niet dat je het ook moet monitoren, en beveiligen.

En je financiele administratie natuurlijk. Daar zijn wel oplossingen voor trouwens. Ik denk dat je al snel bij whmcs terecht komt (waar ik overigens geen fan van ben). Waarschijnlijk wil je een directe oplevering van het product via paypal. Hier zijn wel oplossingen voor.

Wat op pagina 3 staat is wel een goed advies. Je kunt beginnen met resellen. Er zijn heel veel bedrijven die een product aanbieden als zijnde maar het gewoon resellen (niet dat het daardoor niet hun product is, gezien ze wel de verantwoordelijkheid van het aanbieden van de service dragen).

Het voordeel hiervan is de ontzettend lage startup kosten. Internet is een brede afzetmarkt, met meedogenloze concurrentie. Marketing is alles wanneer je het op die manier wilt aanpakken.

Dingen zoals 100 euro per maand in google adwords steken is geen uitzondering, het kan zelfs nog veel erger allemaal.

Rudy wijzigde deze reactie 10-08-2013 16:38 (32%)

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

niet hele topic gelezen...

maar anno 2013 heb ik thuis al 50 Mbit up/down. Dit is het aller goedkoopste glasvezel abbo. Als ik voor p2p jouw vpn zou gebruiken zou ik hem al voor de helft voltrekken. ....

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:29
allereerst wil ik je complimenteren met je idee, ik zit hier zelf ook al een tijdje over na te denken. de kans is zoals eerder genoemd zeer groot dat je VPN wordt gebruikt voor illegale doeleinden en het is belangrijk dat je jezelf op juridische manier indekt.

afhankelijk van de reden waarom mensen VPN willen gebruiken heb je veel of weinig bandbreedte nodig. het volk dat bijvoorbeeld anoniem google search willen gebruiken zal niet zo snel 100Mbit willen, maar de mensen die intensief meuk wilt downloaden van torrents e.d. zullen toch wel wat meer willen.

anyways veel succes in de toekomst met je bedrijf!

Nobody steals our chicks .... and lives!

• Rudy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 30-10 14:13
quote:
aCiDcHaOZ schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:46:
allereerst wil ik je complimenteren met je idee, ik zit hier zelf ook al een tijdje over na te denken. de kans is zoals eerder genoemd zeer groot dat je VPN wordt gebruikt voor illegale doeleinden en het is belangrijk dat je jezelf op juridische manier indekt.

afhankelijk van de reden waarom mensen VPN willen gebruiken heb je veel of weinig bandbreedte nodig. het volk dat bijvoorbeeld anoniem google search willen gebruiken zal niet zo snel 100Mbit willen, maar de mensen die intensief meuk wilt downloaden van torrents e.d. zullen toch wel wat meer willen.

anyways veel succes in de toekomst met je bedrijf!
Wil je misschien iets kwijt over de rede waarom je nadenkt een VPS bedrijf te beginnen? Misschien een beetje offtopic.

• led4sale
Wat ik al zei, een goedkope VPN in de US, zou voor vele in interessant zijn.
Voor muziek sites, en video sites die hier niet werken.

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-12 21:19
StrongVPN biedt voor 55$ per JAAR!!! (dat is 44 euro per jaar of ¤ 3.66 per maand) aan. Als je inbelpunt in de USA wilt, kan het nog goedkoper (die prijs die ik meldde, is een prijs voor inbelpunt Amsterdam )

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Een inbelpuntje in de VS heb je al vanaf $10/jaar

begintmeta wijzigde deze reactie 10-08-2013 23:51 (10%)

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

Moraalridder

Ik zou het bijv makkelijk kunnen vinden om een eigen subnet met meerdere machines bij je kunnen hebben

Iperf

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:29
quote:
Wil je misschien iets kwijt over de rede waarom je nadenkt een VPS bedrijf te beginnen? Misschien een beetje offtopic.
Het was slechts een hersenspinsel van me hoor :) maar ik denk dat in deze tijden een groot gebrek is aan privacy en dat mensen zich er steeds meer bewust van worden hoeveel informatie er gelekt wordt naar derden. Niet alleen projecten zoals PRISM maar ook bijvoorbeeld een simpel android spelletje die je contactenlijst en locatie uit wilt lezen.

Na bewustwording volgt actie, mensen gaan zich bewapenen tegen dat soort praktijken en VPN is daar een (niet volledige) oplossing voor. In mijn ogen is er een gebrek aan echte nederlandse VPS, waarvan de servers
ook echt in nederland staan, en dat is/was mijn motivatie om een VPS te starten.

Slechts mijn mening©

Nobody steals our chicks .... and lives!

• haik01
Voor de gedesinteresseerde:

Wat moet een Nederlandse internet provider (ISP) bewaren op hun servers van hun klanten:

http://archief.xs4all.nl/...en-onder-de-bewaarplicht/

En zeg nou niet dat wij niet in een Stasi / KGB / Mossad wereld leven. De KGB kon zijn vingers aflikken aan dit soort techniek in de jaren 80-er....

Uiteraard, is de VPN niet volledig "dicht", want bij regel:

Bij e-mail, per mailbericht:
- IP-adres (waarmee mail wordt opgehaald en verstuurd)

Dan ziet men toch jouw (publiek) IP adres van de VPN provider. Dus weet de AIVD (en NSA via PRISM), dat jij achter een VPN zit.

Er zijn trucjes voor om dit te omzeilen (dubbele VPN), maar het vergt wel wat inspaning en nadenkwerk...

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Dat is enkel als het eindpunt IP onder EU ISP wetgeving valt, wat vrijwel nooit is omdat deze in het DC hangt of je zorgt ervoor dat je VPN eindigt bij jouw buitenlandse vriend zonder EU wetgeving. Ik dacht trouwens dat het om elke connectie gaat dus niet enkel mail. Dit zou betekenen dat je VPN connectie bijgehouden wordt en dus inderdaad naar een ketting oplossing moet kijken (of je laat het over IPv6 lopen over bijvoorbeeld SIXXS).

@hieronder:
Heb Engelfriet net gelezen, het klopt dus. Je moet niet loggen maar wat je logt moet je bewaren. Ik sprak echter vanuit je klanten standpunt. Zij hebben een VPN connectie die loopt over hun ISP naar jouw VPN service. Die connectie wordt door je klanten ISP (binnen EU) gelogd en bewaard. Als je (de klant) dus echt anoniem wilt zijn moet je zoals iemand eerder zei een VPN over je VPN laten lopen. Wat ik voorstelde is om de onderste VPN die je ISP logt te vervangen door een SIXXS tunnel, dat zit er een derde onafhankelijke partij tussen.

analog_ wijzigde deze reactie 12-08-2013 02:58 (76%)

• haik01
Een VPN provider in de EU "kan" als een ISP beschouwd worden, en moet dus de hele riedel loggen. Maar het kan zijn dat hij NIET als een ISP gezien wordt, en hoeven ze niets te loggen.

Geen idee....

Al die gasten schrijven dat ze niets loggen; ze zullen toch niet halve waarheden opschrijven?

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:48

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Goed, ik heb het topic een tijdje aangekeken en besloten dat er nu een slot op gaat. Het gaat allang niet meer over de initiele vraag van de topicstarter en het resulteert nu in een opsomtopic over welke VPN aanbeider beter is voor welk geld. Dat lijkt me niet de bedoeling.

@TopicStarter: Het opzetten van een VPN server stelt niet heel veel voor, als je tenminste niet verwacht dat het een volledige belasting van 100 gebruikers aan kan. WIl je het wat stabieler opzetten, dan moet je na gaan denken over performance, lijnbelasting, redundantie, uitwijk etc.
Maar veel interessanter is het juridische stuk. Je bent er in het begin bvan dit topic al op gewezen, dus ik val in herhaling, maar houd rekening met het feit dat gebruikers altijd misbruik maken van je dienst.

Mocht je nog input zoeken voor het opbouwen van een OpenVPN oplossing, dan zou ik het Internet maar eens afzoeken naar installatie documentatie, configuratie voorbeelden etc. Start met een testomgeving en ga dan iets in productie zetten. Succes ermee :)

Vragen/opmerkingen
There is no algorithm for human stupidity

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True