Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hoe ziet een VAR ROW factuur er uit?

Pagina: 1
Acties:

• adesign
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20-05 08:53
Hoi,

Ik wil naast mijn loondienst , freelance werkzaamheden gaan doen voor andere bedrijven op mijn vrije dagen, avonden en weekenden.

Nu wil ik mijn eerste factuur maken. Ik heb een beetje rond gegoogled, maar het is mij nog niet duidelijk.

Is het voldoende om zo'n factuur ongeveer na te maken? Moet ik nou ook het 21% btw percentage aanhouden, of een andere percentage vanwege mijn VAR ROW?

http://www.earny.nl/images/Voorbeeldfactuur.doc

Hoe zit het met de loonheffing, moet ik dat nog gaan specificeren in het factuur, of is dit iets wat bij de opdrachtgever ligt om te regelen?

• aZuL2001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:24
Al gekeken bij de KvK ?

Dit soort dingen wil je goed regelen, dus laat je op de juiste plaatsen voorlichten. ;)

aZuL2001 wijzigde deze reactie 22-07-2013 23:57 (66%)

Abort, Retry, Quake ???

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06:24
BTW mag je alleen opgeven als je ook een BTW nummer hebt. Dus daarvoor moet je je eerst inschrijven bij de KvK.

Dat hoeft alleen als je structureel gaan freelancen. Maar het heeft wel een voordeel dat je de BTW terug mag vragen bij kleine bedragen (onder de 2000 btw per jaar ofzo).

Loonheffing is op loon. Dit is geen loon.

TheS4ndm4n#1919

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Loonheffing geld alleen als je klant besluit dat er sprake is van een dienstverband (of de belastingdienst besluit dat achteraf). Aangezien je een factuur gaat sturen hebben zij dus kennelijk besloten dat dat niet het geval is. Je stuurt gewoon een factuur voor het afgesproken bedrag. Je hoeft/mag geen btw rekenen als je geen btw nummer hebt.

Vervolgens vul je bij je belastingaangifte 2013 het factuur bedrag in bij de post "resultaat uit overige werkzaamheden" oftewel ROW ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• SKRE
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:46
Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de Kamer van Koophandel.

Cliche maar waar.

Op zoek naar een leuke baan of bijbaan als programmeur in de regio Eindhoven? Stuur me een bericht!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:18
Je VAR maakt geen verschil voor je facturen. Het enige verschil is of je wel/geen ondernemer bent voor de omzetbelasting. Wel: factureer excl BTW, daaronder de BTW en dan het totaal incl BTW. Niet, dan wordt nergens BTW genoemd (dus ook geen frases als "excl BTW" of "0%").

• adesign
Heren, ik heb mij al ingeschreven bij de kvk als zelfstandig ondernemer en ik ben ook automatisch ingeschreven bij de belastingdienst. Ik beschik over een btw nummer. Daarna had ik een VAR verklaring aangevraagt. Ik heb uiteindelijk de VAR ROW gekregen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik naast mijn vaste baan extra bijverdien in mijn vrije tijd bij andere bedrijven. Ik heb ook een brief van de belastingdienst gekregen dat ik per kwartaal omzet belasting moet gaan betalen.

Ik ga dus een factuur opstellen zoals t_captail vertelde:

factureer excl BTW, daaronder de BTW en dan het totaal incl BTW.

Ik heb overigens nog wel 1 vraagje. Stel ik factureer bijvoorbeeld 1000 euro inclusief btw van 21% naar de tussenpersoon. Wat voor bedrag kan ik dan verwachten op mijn rekening nummer? Is dat 1000 euro - 21 % btw of gaat deze tussenpersoon er nog wat extra van af halen voor de loonheffing? Ik lees net op de website van de belastingdienst dat loonheffing voor mijn situatie geen rol speelt omdat ik gewoon voor 30 uur ingehuurd ben en dat is alles.

Bron: Belastingdienst
Uw opdrachtgever moet bij een VAR-row altijd toetsen of er een (fictieve) dienstbetrekking is. Alleen als hij vindt dat daar geen sprake van is, zal hij geen loonheffingen inhouden en betalen. Bij twijfel of er een dienstbetrekking is, kan de opdrachtgever zijn belastingkantoor om een uitspraak vragen. Als opdrachtnemer kunt u UWV om een uitspraak vragen.

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:26
Als jij 1000 incl. BTW factureert, dan zet je dit op je factuur:
code:
1
2
3
Arbeid      826,45
BTW         173,55
Totaal     1000,00

En dat laatste bedrag krijg jij op je rekening. Jij draagt die BTW af, conform je BTW aangifte en bij je belastingaanslag betaal je inkomstenbelasting over die 826,45.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:43

Milmoor

Footsteps and pictures.

Flauwe opmerking, maar de fout wordt vaak gemaakt: 1000 - 21% is niet gelijk aan 826,45. Als je het bedrag exc. BTW wilt weten moet je delen door 1,21. Waarschijnlijk weet je dit prima, maar toch even voor de zekerheid.
Fout die ik gemaakt heb: nooit de BTW per regel noemen, alleen over het totaal. De optelling van de BTW per individuele regel verschilt (vaak) van de BTW over de optelling van de regels. Centen werk, maar toch belangrijk.

Milmoor wijzigde deze reactie 23-07-2013 09:29 (52%)

Gezocht: 3DMark 2011 licentie.

• adesign
quote:
Milmoor schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:25:
Flauwe opmerking, maar de fout wordt vaak gemaakt: 1000 - 21% is niet gelijk aan 826,45. Als je het bedrag exc. BTW wilt weten moet je delen door 1,21. Waarschijnlijk weet je dit prima, maar toch even voor de zekerheid.
Fout die ik gemaakt heb: nooit de BTW per regel noemen, alleen over het totaal. De optelling van de BTW per individuele regel verschilt (vaak) van de BTW over de optelling van de regels. Centen werk, maar toch belangrijk.
Daar was ik dus ook achtergekomen zonet :)

• adesign
De Belastingdienst zegt: Uw opdrachtgever moet bij een VAR-row altijd toetsen of er een (fictieve) dienstbetrekking is.

Iemand die 32 uur in loondienst is voor bedrijf x, en in zijn vrije tijd kleine klusjes uitvoert voor andere bedrijven van max 40 uur. En elke keer weer bij een ander bedrijf. Dit valt toch niet onder een fictieve dienstbetrekking? Een fictieve dienstbetrekking is toch wanneer iemand voor een lange periode voor hetzelfde bedrijf werkt?

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09-06 01:22
quote:
adesign schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:55:
Een fictieve dienstbetrekking is toch wanneer iemand voor een lange periode voor hetzelfde bedrijf werkt?
Hoeft niet, er zijn freelancers genoeg die opdrachten van meerdere jaren uitvoeren bij één en hetzelfde bedrijf, zonder andere klussen te hebben. Uiteindelijk draait het om meerdere zaken (schaamteloze copy van wiki):

is er sprake van één of meerdere opdrachtgevers;
in hoeverre loopt de aanvrager (financieel) risico;
mag de aanvrager zelf bepalen hoe hij de opdracht uitvoert en;
mag hij zich al dan niet door een ander laten vervangen?

Het Scheertopic

• adesign
quote:
ebia schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:20:
[...]

Hoeft niet, er zijn freelancers genoeg die opdrachten van meerdere jaren uitvoeren bij één en hetzelfde bedrijf, zonder andere klussen te hebben. Uiteindelijk draait het om meerdere zaken (schaamteloze copy van wiki):

is er sprake van één of meerdere opdrachtgevers;
in hoeverre loopt de aanvrager (financieel) risico;
mag de aanvrager zelf bepalen hoe hij de opdracht uitvoert en;
mag hij zich al dan niet door een ander laten vervangen?
Ok, maar ben jij het met mij eens dat ik geen fictieve dienstbetrekking heb met een tussenpersoon die ZZP'ers in de IT branche plaatst bij bedrijven voor kleine en grote klusjes. Dat is namelijk wat ik even duidelijk wil hebben. Ik wil namelijk geen fout maken en dat ik straks een of andere boete van de belastingdienst krijg omdat er loonheffing betaald had moeten worden.

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:29
De meeste vragen die je hier hebt gesteld worden beantwoord in het handboek ondernemen van de belastingdienst dat ik gepost heb.

• adesign
quote:
Sefyu schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:31:
De meeste vragen die je hier hebt gesteld worden beantwoord in het handboek ondernemen van de belastingdienst dat ik gepost heb.
Alle vragen zijn al beantwoord, behalve de laatste. Ik wil wat meer duidelijkheid over de term fictieve dienstbetrekking. Dat heb ik niet kunnen vinden in het handboek ondernemen.

• Sefyu
Pagina 97, sectie 10.1.

• adesign
Ik heb het zonet gelezen, maar ben er nog niet uit. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik een fictieve dienstbetrekking heb met die bemiddelaar of niet?

In de belastingdienst handboek staan een aantal eigenschappen waar je geen ja en ook geen nee op kan antwoorden. Verder staat er het volgende:

Als in de verklaring staat dat uw opdrachtnemer resultaat uit overige werkzaamheden heeft of loon, dan
kunt u hieraan geen rechten ontlenen. U moet dan nog steeds zelf beoordelen of u loonheffingen moet
berekenen en betalen.

De werkgever moet dit zelf beoordelen dus. Maar zo moeilijk is mijn vraag toch niet. Er zijn tigg mensen die als ZZP'ers bijverdienen naast hun partime baan (deze parttime baan is gewoon in loondienst en de baas betaald de loonheffing). Moet er loonheffing worden betaald voor deze mensen of niet? In mijn situatie is het zo dat ik zaken doe met bemiddelaarsbedrijf X. Bemideddelaarsbedrijf X heeft mij voor een kleine IT klus van +- 4 dagen geplaatst bij bedrijf Y. Klusje is afgerond. Nu de financiering nog rond krijgen. Met of zonder loonheffing?

adesign wijzigde deze reactie 23-07-2013 12:40 (3%)

• Darius
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-07 12:20
Dit is heel erg afhankelijk van je situatie en de werkelijke feiten. Ik raad je aan om in de higherlevel.nl forum te zoeken, dit onderwerp is al meerdere malen behandeld. Ook raad ik je aan je situatie voor te leggen aan een expert. Zo'n gesprek duurt echt niet meer dan een paar uur en kost niet zo veel. Dan heb je tenminste enige zekerheid, want die mensen hebben praktijk ervaring. Ook kan hij/zij je adviseren hoe je dit het beste aan kan pakken. Hoe jij iets interpreteert en hoe de bd dat doet kan nogal verschillen :-)

These pretzels are making me thirsty

• Darius
Overgins, wat betreft het factuur: http://www.belastingdiens...plichte_gegevens_factuur/

Op lancelots.nl vind je een voorbeeld factuur.

• Tribledragon
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-07 16:39
De loonheffing zal jij geen boete over krijgen.

Je hebt inkomsten uit overige werkzaamheden, die ga je zelf opgeven aan de belastingdienst en dan draag je deze af. Je bent als ZZP-er zelf verantwoordelijk voor je afdracht aan de belastingdienst. In het geval er sprake is van een fictieve arbeidsrelatie, had de werkgever dit moeten afdragen.

Er kan niet hard gezegd worden nu wel en nu geen fictieve arbeidsrelatie, alles hangt af van alle factoren.

Je zend een factuur met BTW -> wijst op geen arbeidsrelatie
Je werkt voor 1 baas die je detacheert -> wijst op een fictieve arbeidsrelatie
Je werkt vast aantal uren -> wijst op fictieve arbeidsrelatie
Je mag een vriend sturen (met dezelfde capaciteiten) -> geen arbeidsrelatie (dit is een behoorlijk sterke aanwijzing voor geen arbeidsrelatie)

Bovenstaande is ter indicatie, ik heb het redelijk zwart wit gesteld, maar om aan te geven dat het een optelsom is van alle factoren.

Als ik het zo lees, een eenmalig klusje van 4 dagen, via factuur je geld ontvangen, met BTW. Geen arbeidsrelatie. Je moet het bedrag wel opgeven, je draagt dus de BTW af, en over de "winst" draag je loonheffing af.

Tribledragon wijzigde deze reactie 23-07-2013 12:59 (10%)

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

• Darius
Dat is niet helemaal waar. Als er een gezagsverhouding is is er wel sprake van verkapt dienstverband. Het doet er niet aan toe of het eenmalig klusje is of een klusje voor een jaar.

En over de winst draag je geen loonheffing maar inkomstenbelasting af. Financieel komt het vrijwel op hetzelfde neer.

• Tribledragon
Darius, Zoals gezegd was het ter indicatie, om aan te geven dat je alleen in de uiterste hoeken met zekerheid kan vaststellen of er wel of geen dienstverband is. Er is sprake van een heel groot grijs gebied. Waarin je als je alles op een rijtje zet wel kunt zeggen geen of wel een fictief dienstverband.

Je kunt helaas niet stellen is er een gezagsverhouding dan dienstverband. Echter het is wel van invloed in de optelsom van alle plussen en minnen.

(Strikt genomen is er altijd een vorm van gezagsverhouding, degene die je inhuurt betaald je rekening en bepaalt welke taak jij moet uitvoeren)

Ook heb je gelijk in dat je inkomstenbelasting af moet dragen, zeker volgens mijn beschrijving. Echter maakt dat nu niet zoveel uit voor de discussie. Het zou ook nog kunnen dat hij door middel van een voorlopige aanslag al zou moeten betalen tijdens het jaar. (Als TS redelijk wat bij gaat verdienen)

Een tip voor de TS als je uurtarief 121 euro netto is:
BTW -> 21 euro afdracht aan belastingdienst
Inkomstenbelasting -> 42 of 52 euro, afhankelijk van in welke tariefschijf je nu reeds zit.

Je houdt netto dus maar 48 of 58 euro over. Hou dus een redelijk deel van je inkomsten apart om later de belastingen te kunnen betalen.

• Sefyu
Het is inderdaad een erg groot grijs gebied. Maar voor zover ik weet, geldt ook bij een fictieve dienstbetrekking dat er sprake moet zijn van tenminste deze drie zaken:

1. gezagsverhouding
2. loon
3. verplichting om persoonlijk de arbeid te verrichten

Er is altijd wel een bepaalde mate van gezagsverhouding, de opdrachtgever huurt je namelijk in om een bepaald resultaat te verkrijgen.
Maar, voor zover ik weet, als aan één of twee van deze vereisten niet voldaan is, dan wordt het denk ik erg moeilijk voor de belastingdienst om aan te tonen dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking.

Maar zoals hierboven ook al gemeld: Ga om de tafel met een deskundige.

• Darius
Helemaal mee eens. Het was alleen een reactie op de zin:

"Als ik het zo lees, een eenmalig klusje van 4 dagen, via factuur je geld ontvangen, met BTW. Geen arbeidsrelatie."

Dit geeft aan dat er volgens jou geen arbiedsrelatie is omdat het om een eenmalig klus gaat met een factuur incl. btw. Dit hoeft niet zo te zijn. Het is in principe de gezagsverhouding die aangeeft of je wel/niet in loondienst bent.

Maar daarom zeg ik ook, ga naar een expert toe. Het is heel link om over dit soort zaken advies te zoeken op forums, ook al probeert iedereen goed advies te geven. Omdat het een grijs gebied is zitten er heel wel nuances in. Het zou bijv. best kunnen dat TS wel als ondernemer gezien zou moeten worden ipv ROW.

• Tribledragon
Mee eens, afgezien van de zin, in principe is het de gezagsverhouding die het aangeeft. Maar je geeft ook al aan dat er meer mee speelt, en dat is van belang om te weten.

Sefyu zet het iets genuanceerder neer.

Je kan ook altijd met de belastingdienst in gesprek. Om voor een klus van 4 dagen een gesprek met een expert te houden van enkele uren. Dan zijn de kosten vrij hoog. Maar goede informatie is goud waard, zeker als dit vaker voor gaat komen. (Deze kosten kun je trouwens gewoon als bedrijfskosten opvoeren, indien de factuur natuurlijk voldoet aan de voorwaarden).

En zeker, de informatie en hulp hier kunnen een houvast bieden, maar zeker geen zekerheid. Deze moet je op andere plaatsen halen zoals een expert of de belastingdienst.

• Darius
Het klopt dat er nuances in zitten :-) Maar gezagsverhouding is een heel belangrijk factor, zeker omdat 2) en 3) bijna altijd toepassing zijn. Het is nogal een verschil of iemand op kantoor bijspringt of dat iemand in zijn/haar eigen tijd een website voor iemand bouwt.

Zoals ik heb gezegd, zo'n gesprek kost niet meer dan een paar uur. Je bent mischien 100 euro kwijt maar je hebt wel zekerheid. Bovendien kan zo iemand je allerlei tips geven. Vooral als beginnend ondernemer zie je vaak dingen over het hoofd en weet je bijv niet wat in jou geval wel/niet aftrekbaar van de winst is. Bovendien kan het zo'n gesprek zelfs gratis zijn, omdat het om een introductiegesprek gaat.

TS heeft al aangegeven dat hij een klus heeft geklaard van 4 dagen. Dan is 100 euro niks. Mocht er niks aan de hand zijn kun je die kosten gewoon als bedrijfskosten opvoeren. Mocht er toch sprake zijn van verkapt/fictief dienstverband bespaart het je heel veel geld en ellende. En mocht TS toch een ondernemer zijn dan bespaart hij achteraf veel meer dan 100 euro omdat hij gebruik kan maken van de ondernemersfacilitieten.

Daarom, ga om tafel met een expert. Het is een goede investering waar je heel veel baat aan hebt.

• adesign
quote:
Darius schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:17:

TS heeft al aangegeven dat hij een klus heeft geklaard van 4 dagen. Dan is 100 euro niks. Mocht er niks aan de hand zijn kun je die kosten gewoon als bedrijfskosten opvoeren. Mocht er toch sprake zijn van verkapt/fictief dienstverband bespaart het je heel veel geld en ellende.
Ik heb zonet contact gehad met de belastingdienst. De opdrachtgever moet dit beoordelen en gaat buiten mij om.

Of de opdrachtgever ziet mijn werkzaamheden als fictieve dienstverlening, en rekent loonheffing op mijn uit te keren bedrag. Ik krijg dan minder geld gestort, maar de belastingdienst heeft dan al wel gelijk zijn geld gekregen.

Of de opdrachtgever ziet mijn werkzaamheden niet als fictieve dienstverlening en dan krijg ik gewoon uitgekeerd wat op de factuur staat. Ik zal dan tijdens de inkomsten belasting belasting moeten betalen hierover onder de post "resultaat uit overige werkzaamheden".

@Darius: wat voor ellende kan ik dan krijgen als de belastingdienst aangeeft dat ik hier niet verantwoordelijk voor ben, maar de opdrachtgever die mij gaat beoordelen?

• Darius
Mocht er sprake zijn van een arbeidsrelatie mag je bijv. geen kosten aftrekken. Alles wat je verdient is loon. Ook krijg je gezeik met de btw. Ik weet niet of dat dan ook als loon gezien wordt waarover je loonheffing moet betalen of dat je alle btw terug moet betalen omdat je die dan onterecht heb gekregen.

Er kunnen ook andere gevolgen zijn, maar dat durf ik niet te zeggen.

Het is ook zo dat je opdrachtgever werkgeverspremies moet betalen indien er een arbeidsrelatie is. Wat dit financieel voor jou betekent durf ik ook niet te zeggen.

• Darius
Er zit overgins wel een verschil tussen verkapt- en fictief dienstverband, maar ik beschik niet over de exptertize om hierop in te gaan.

Darius wijzigde deze reactie 23-07-2013 14:56 (95%)

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09-06 01:22
quote:
Tribledragon schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:33:
Een tip voor de TS als je uurtarief 121 euro netto is:
BTW -> 21 euro afdracht aan belastingdienst
Inkomstenbelasting -> 42 of 52 euro, afhankelijk van in welke tariefschijf je nu reeds zit.

Je houdt netto dus maar 48 of 58 euro over. Hou dus een redelijk deel van je inkomsten apart om later de belastingen te kunnen betalen.
Dat is echt een berekening die veel te kort door de bocht is. Je hebt als ondernemer (als de BD je zo ziet) een tal van aftrekposten en andere regelingen die je uiteindelijke belastbare inkomen kunnen drukken. Dan kun je ook nog eens alle zakelijke kosten die je hebt gemaakt aftrekken van de winst.

Pas onderaan de streep houdt je over je belastbare inkomen, en daar betaal je IB over net als elke andere burger, dus via het progressieve belastingstelsel.

Als je dus 100 euro vraagt per uur (altijd ex. btw rekenen, die btw is immers niet belangrijk), dan ga je uiteindelijk echt niet 42/52 euro per gewerkt uur hoeven wegdragen... Ook niet als je van geen enkele regeling gebruik maakt.

ebia wijzigde deze reactie 23-07-2013 17:09 (20%)

Het Scheertopic

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Als de belastingdienst je als ondernemer ziet geven ze je geen var row. Je verhaal sneuvelt dus al bij de tweede zin.

• Tribledragon
@ Ebia, juist als je van geen enkele regeling gebruik kunt maken EN ernaast zoals TS een baan ernaast hebt is die kans wel heel groot. Natuurlijk moet je het zelf precies narekenen.

Veel regelingen zijn afhankelijk van hoeveel tijd je besteed aan je "bedrijf". Als je net als TS ernaast werkt kun je dus geen gebruik maken van die specifieke regelingen.

http://www.belastingdiens...voorwaarden_urencriterium

Daar vind je het uren criterium. Je hebt pas recht op zelfstandigenaftrek bij meer dan 1225 uur per jaar die je in je zaak steekt.

Natuurlijk mag je kosten in aftrek nemen die je maakt, daarom gebruikte ik ook het woord winst. En hij zal zeker wel rekening moeten houden met de BTW die moet hij namelijk aan het einde van het kwartaal afdragen aan de belastingdienst. Daarom moet hij die OOK apart zetten.

De hoeveelheid kosten was naar mijn verwachting bij een "bijbaan als ZZP-er" in de dienstverlenende sector redelijk klein. Exact weet ik ze niet, maar hij zal als hij 100 euro ontvangt per tijdseenheid geen 50 euro kosten hebben gemaakt per tijdseenheid. Natuurlijk de KvK inschrijving en enkele andere kosten.

Het punt wat ik wilde maken, is dat geld wat binnen komt niet gelijk is aan geld wat je er aan over houdt. Je wilt niet weten hoeveel mensen in het begin in de problemen komen omdat ze er te weinig bij stil staan.

Tevens een VAR ROW betekent dat de belastingdienst het ziet als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Nog een tip voor TS:

Mogelijk kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling voor de BTW.

http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

Echter hoe het precies zit omdat je resultaat uit overige werkzaamheden hebt, weet ik niet. Dus enig uitzoek werk is wel vereist. (Vraag me overigens ook hardop af of je dan wel BTW plichtige bent.)

Edit: Je hebt een brief gehad van de belastingdienst dat je BTW plichtige bent dus dat hoef ik me niet meer af te vragen. Dat is al duidelijk.

Tribledragon wijzigde deze reactie 23-07-2013 20:11 (16%)

• adesign
bedankt allemaal voor de uitleg en informatieverwijzingen. Ik heb hier veel aan gehad. Ik zit nu met een bepaalde gedachten en wilde weten of dit klopte en vragen of jullie het kunnen afmaken:

Stel ik heb in het jaar 2013 1000 euro netto gefeactureerd. Dat is 1210 euro bruto (inclusief 21 % btw). De btw is hier 210 euro. Stel ik moet dan inkomstenbelasting betalen en ik heb maar 1 aftrekpost zoals bijvoorbeeld kosten voor de boekhouder. Dit heeft mij 50 euro netto gekost en 60,50 euro bruto (inclusief 21 % btw). De btw is hier dus 10,50 euro.

Uiteindelijk zit ik in het goedkoopste belastingtarief in schijf 1 (tot ¤ 19.645). Dus moet ik 37 % belasting betalen over mijn inkomsten van het jaar 2013. Van welk bedrag moet ik nu 37% inkomsten belasting betalen. Is dat nou van de 1000 euro netto of van de 1210 euro bruto?

Daarnaast weet ik dat je de btw die je hebt betaald voor bedrijfskosten mag aftrekken. Neem nou bijvoorbeeld die 10,50 euro btw van de boekhouder. Waar moet ik die dan van aftrekken?

• P.O. Box
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-07 11:03
dankzij de KOR (kleine ondernemers regeling) mag je de BTW houden...

dus:
inkomsten:
1000 + 210 = 1210
kosten: 50 + 10,50 = 60,50

de btw hoef je niet af te dragen ivm de KOR, dus je bedrijfsresultaat is: 1210 - 60,50 = 1149,50

over dit bedrijfsresultaat betaal je inkomstenbelasting (IB).... dus in jouw geval: 37% van 1149,50... overigens rekent het aangifte programma van de belastingdienst dat prima voor je uit... maar zet die 37% in ieder apart ofzo, zodat je straks de belastingdienst wel kunt betalen en je geld niet al verdampt is aan drank en vrouwen :)

btw "aftrekken" heeft te maken met je aangifte omzetbelasting... deze moet je wel doen, maar heeft bij jou per saldo geen effect omdat je in de KOR valt...
als de KOR niet zou bestaan zou je qua omzet belasting (OB) het volgende moeten betalen (let wel, dit gaat voor jou dus niet op):

btw over inkomsten: 210 euro
btw over kosten (ook wel voorbelasting genoemd): 10,50 euro
te betalen btw aan de belastingdienst bij OB: 210 - 10,50 = 199,50
dit is dus "aftrekken"

P.O. Box wijzigde deze reactie 24-07-2013 10:47 (36%)

• Darius
Ik vermoed dat jij geen 37% betaalt. Je hebt namelijk ook te maken met arbeidskorting en algemene heffingskorting. Maar daarnaast moet je ook bijdrage zvw betalen. Ik geloof dat dit 7% van je inkomen is.

Als je je cijfers in http://www.berekenhet.nl/...netto-inkomen-zzp-er.html invoert krijg je een idee.

• Darius
Sorry, vergeet bovenstaande link maar. Ik zie dat er geen optie is om zelfstandigheidsaftrek af te vinken. Dan is de berekening niet voor jou van toepassing.

• adesign
quote:
Darius schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:13:
Ik vermoed dat jij geen 37% betaalt. Je hebt namelijk ook te maken met arbeidskorting en algemene heffingskorting. Maar daarnaast moet je ook bijdrage zvw betalen. Ik geloof dat dit 7% van je inkomen is.

Als je je cijfers in http://www.berekenhet.nl/...netto-inkomen-zzp-er.html invoert krijg je een idee.
waarom vermoed jij dat ik geen 37 % moet gaan betalen? Bedoel jij dat ik waarschijnlijk meer of minder moet gaan betalen? Ik ga er van uit dat ik geen fictieve dienstbetrekking heb waardoor er geen loonheffing wordt ingehouden. Dit betekend dat ik de volledige belasting moet gaan betalen tijdens de inkomsten belasting.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Darius schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:13:
Arbeidskorting en heffingskorting is natuurlijk al verrekend met het inkomen dat je uit arbeid hebt, dus daar heb je geen profijt meer van voor deze inkomsten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Tribledragon
Even iets om rekening mee te houden, ik weet niet zeker of je hier rekening mee gehouden hebt.

Om je tarief voor extra inkomsten te berekenen moet je al je andere inkomen meenemen. In dit verhaal betekend dat dus dat je BRUTO minder dan 18.645 verdient bij je baas. (Of dat je een aftrekpost zoals hypotheekrente hebt waardoor je inkomen voor de belastingdienst hieronder komt).

Zou je bijvoorbeeld 20.000 bruto bij je baas verdienen valt die 1000 euro onder het 42% tarief. (Eigenlijk 41,95 maar ik rond even af).

• Darius
Arbeidskorting is afhankelijk van je inkomen tot een x bedrag. Wat weet ik niet precies uit mijn hoofd. Daaroor betaalt te iets minder inkomstenbelasting. Hij moet echter wel zvw daarnaast betalen, zoals ik boven aangaf.

Voor precieze bedragen moet je googlen, je kan ook de cijfers in de in aangifte inkomstenbelasting programma 2012 invoeren om een beetje een beeld te krijgen over wat je precies moet betalen.

• Tribledragon
http://www.belastingdiens...ting/tabel_arbeidskorting

Bovenstaande informatie geeft weer hoe hoog de arbeidskorting is bij welk inkomen. In deze tabel kun je zien dat de arbeidskorting gelijk blijft bij een inkomen tussen de ¤ 18.502 en ¤ 40.248. (¤ 1.723)

Ter informatie de arbeidskorting bij een minimum loon van 1469,40 per maand (is ¤ 19.043 (12 maanden +8% vakantiegeld) -> hierdoor is de arbeidskorting bij een minimum loon al maximaal.

De tip die je geeft over invoeren in het programma voor de belastingdienst is trouwens een hele goede tip !. Hierin kan je uitproberen wat welke gevolgen heeft. Zolang je hem niet verstuurd kan je gewoon naar hartenlust experimenteren.

• t_captain
Algemene heffingskorting wordt al verrkend bij je baas. Heeft geen invloed op de belastingdruk op je ROW inkomen.

Arbeidskorting is bij voltijdse baan eigenlijk altijd op of over z'n maximum. Boven de 40k belastbaar gaat deze korting weer dalen. Dat is de facto een extra belastingdruk op de euro's die je bijverdient.

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:26
quote:
adesign schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:28:
bedankt allemaal voor de uitleg en informatieverwijzingen. Ik heb hier veel aan gehad. Ik zit nu met een bepaalde gedachten en wilde weten of dit klopte en vragen of jullie het kunnen afmaken:

Stel ik heb in het jaar 2013 1000 euro netto gefeactureerd. Dat is 1210 euro bruto (inclusief 21 % btw). De btw is hier 210 euro. Stel ik moet dan inkomstenbelasting betalen en ik heb maar 1 aftrekpost zoals bijvoorbeeld kosten voor de boekhouder. Dit heeft mij 50 euro netto gekost en 60,50 euro bruto (inclusief 21 % btw). De btw is hier dus 10,50 euro.

Uiteindelijk zit ik in het goedkoopste belastingtarief in schijf 1 (tot ¤ 19.645). Dus moet ik 37 % belasting betalen over mijn inkomsten van het jaar 2013. Van welk bedrag moet ik nu 37% inkomsten belasting betalen. Is dat nou van de 1000 euro netto of van de 1210 euro bruto?

Daarnaast weet ik dat je de btw die je hebt betaald voor bedrijfskosten mag aftrekken. Neem nou bijvoorbeeld die 10,50 euro btw van de boekhouder. Waar moet ik die dan van aftrekken?
Van belang is dat je je administratie goed voert, dan komt het antwoord op een deel van deze vragen vanzelf. Je moet namelijk je BTW feitelijk apart administreren. Gebruikelijk is dat administratie in een grootboek terechtkomt en dan wordt bij zowel ontvangen als uitgeschreven facturen direct de splitsing gemaakt tussen het bedrag aan BTW en het bedrag ex BTW.

In jouw plaatje staat er aan het einde van het jaar

Debet

Credit

Ontvangen BTW 21%

210,--

Betaalde BTW

10,50

En het saldo daarvan komt in je BTW aangifte. Zoals hierboven al aangegeven hoef je per saldo geen BTW af te dragen, vanwege de kleine ondernemersregeling. De aangifte zit er in je boekhouding dan uit:

Debet

Credit

Ontvangen BTW 21%

210,--

Betaalde BTW

10,50

Resultaat

199,50

Jouw omzet, de kosten van de boekhouder *en* het voordeel van de BTW komen in je resultaat. Dus je resultaat is 1000 - 50 + 199,50 = 1.149,50. Dat bedrag komt bij je belastingaangifte naar voren als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en daarover betaal je het van toepassing zijn belastingtarief,

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
t_captain schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:39:
Algemene heffingskorting wordt al verrkend bij je baas. Heeft geen invloed op de belastingdruk op je ROW inkomen.

Arbeidskorting is bij voltijdse baan eigenlijk altijd op of over z'n maximum. Boven de 40k belastbaar gaat deze korting weer dalen. Dat is de facto een extra belastingdruk op de euro's die je bijverdient.
Belachelijke regeling IMHO. Het betekend feitenlijk gewoon dat je tussen de ~40 en ~70 k 4% belasting meer betaald. Pas dan gewoon de belasting tarieven aan dat het ook boven de ~70 k nog geldt. ( Niet dat ik dat een goed idee vindt, maar dat terzijde ;) )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• t_captain
@woy: +1

Heffingskortingen en toeslagen zorgen idd voor een grillig verloop van de belastingdruk, waarin je inkomen tussen 55k en 70k aanzienlijk hoger wordt belast dan je inkomen boven de 70k.

• adesign
quote:
StevenK schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 07:39:
[...]

Jouw omzet, de kosten van de boekhouder *en* het voordeel van de BTW komen in je resultaat. Dus je resultaat is 1000 - 50 + 199,50 = 1.149,50. Dat bedrag komt bij je belastingaangifte naar voren als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en daarover betaal je het van toepassing zijn belastingtarief,
Deze berekening is interessant. Dus mijn netto verdiensten ex btw van 1000 euro - mijn kosten ex btw van 50 euro, dat is 950 euro. De btw die ik heb gehad (210,- euro), daar haal ik de btw vanaf die ik heb betaald voor zakelijke kosten (10,50 euro). De uitkomst daarvan tel ik boven op de 950 euro. Daar komt 1.149,50 euro uit. Is dit uiteindelijk het bedrag waar ik omzetbelasting over moet gaan betalen van 37% of 42% of 52%?

@Tribledragon: Ook jou laatste opmerking is interessant. Dus voor de indeling van in welke schijf ik zit, moet ik rekening houden met mijn inkomen van mijn loondienst baan. Mijn vrouw en ik verdienen samen 59400 per jaar. In dit bedrag zit dus niet mijn verdiensten als freelancer. Maar moet ik dan 59400 euro optellen bovenop het resultaat bedrag van 1.149,50 euro? Daar komt 60549,5 euro uit. Dit bedrag zit in schijf 4 (bron belastingdienst: ¤ 55.991 of hoger (4e schijf)). Klopt dit?

• Tribledragon
@ Adesign. Ja dat klopt, onder voorbehoud van het feit dat gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling natuurlijk.

Je moet rekening houden met je eigen inkomen. Dus niet dat van jou en je vrouw optellen. Ieder moet zelf zijn inkomstenbelasting / loonheffingstabel doorlopen. Een tip voor bij je aangifte, met de aftrekposten mag in de meeste gevallen wel geschoven worden tussen partners, vaak is het het interessantste om deze aftrekposten bij de meest verdiende partner (hoogste schijf) te zetten.

• adesign
quote:
Tribledragon schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:12:
@ Adesign. Ja dat klopt, onder voorbehoud van het feit dat gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling natuurlijk.

Je moet rekening houden met je eigen inkomen. Dus niet dat van jou en je vrouw optellen. Ieder moet zelf zijn inkomstenbelasting / loonheffingstabel doorlopen. Een tip voor bij je aangifte, met de aftrekposten mag in de meeste gevallen wel geschoven worden tussen partners, vaak is het het interessantste om deze aftrekposten bij de meest verdiende partner (hoogste schijf) te zetten.
Ok dus dan moet ik naar mijn jaar inkomen kijken wat ik gewoon bij mijn baas in loondienst verdien. Daar tel ik de freelance inkomsten bovenop. A.d.h.v. dit bedrag moet ik kijken in welke belastingschijf ik zit. Stel ik kom uit op 52%, dan betaal ik inkomstenbelasting van 52% over de freelance inkomsten? Is dit juist?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

quote:
adesign schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:46:
[...]

Ok dus dan moet ik naar mijn jaar inkomen kijken wat ik gewoon bij mijn baas in loondienst verdien. Daar tel ik de freelance inkomsten bovenop. A.d.h.v. dit bedrag moet ik kijken in welke belastingschijf ik zit. Stel ik kom uit op 52%, dan betaal ik inkomstenbelasting van 52% over de freelance inkomsten? Is dit juist?
Voor de belastingdienst maakt het niet uit hoe je aan je geld komt, aan het einde van het jaar heb je in totaal een X bedrag verdiend op alle mogelijke manieren waarop je kunt verdienen.

Vervolgens worden daar de belastingschijven op los gelaten en komt er een X bedrag uit dat je in totaal aan belasting moet betalen.

Dit wordt dan verrekend met de door je eventuele werkgever(s) ingehouden loonheffing. En dan krijg je geld terug of moet je bijbetalen. Het maakt dus niets uit 'in welke schijf je zit', het gaat er om hoeveel je in een jaar totaal verdient.

Pagina: 1

Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013