Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Advies: (verborgen) Gebreken bij Macbook Pro op marktplaats

Pagina: 1
Acties:

• guppie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-10 13:06
Beste Tweakers,

Enkele dagen geleden heb ik een Macbook Pro overgenomen van aardige en vriendelijke jongeman op Marktplaatst. De Laptop kon bij aanschaf goed getest worden en ik heb hier ook gebruik van gemaakt.

Toen ik echter in de avond met de laptop aan de slag ging, mijn time machine Backup terugzetten, een schone installatie van 10.8.4 installeren en het aanmaken van een Fusiondrive , kwam ik erachter dat de trackpad niet helemaal goed functioneerde. Het probleem was mij niet opgevallen tijdens de test omdat gebruik gemaakt werd van de optie Tikken voor klikken in het settings menu. Als deze word uitgeschakeld, wat het geval is tijdens het installatie proces, verloopt het klikken erg stroef en moet veel kracht worden gezet.

Een half uurtje later toen het systeem geÔnstalleerd was en de verkoper op de hoogte was gesteld van het geconstateerde probleem kwam ik er in het donker ook achter dat ook de toetsenbord verlichting niet functioneerde. Hier heb ik de verkoper de volgende dag ook van op de hoogte gesteld.

Wat is nou redelijk om te verwachten, heb ik te snel een deal gemaakt of is het reŽel de kosten van het herstel te delen. Een lekkage van een huis komt toch ook pas naar boven als het een keer begint te regenen, hoe goed men ook controleert?

• thorgal21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:10

thorgal21

Forum Noob

Ik denk niet dat je hier iets tegen kunt doen.. Het is denk ik een gevalletje helaas pindakaas, had je het maar moeten uittesten toen je hem ging kopen :l

|Tell me that you'll open your eyes | http://www.youtube.com/watch?v=fk1Q9y6VVy0 |

• Termi
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 20:53
Ik zou je graag willen attenderen om op te letten op je zinsconstructies en spelling. Als dit de enige problemen zijn, zou ik mij e bij neerleggen en accepteren. Koop gewoon een losse muis.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:44
Aan de ene kant heeft de verkoper een mededelingsplicht. Wanneer gebreken niet duidelijk worden door het uittesten van het product, moet dit door de verkopende partij vermeld worden. Aan de andere kant is er ook een onderzoeksplicht vanuit de verkopende partij, wat zo min of meer betekent dat je het product goed moet onderzoeken op eventuele gebreken.

Wat was de reactie van de verkoper? Het zal nu waarschijnlijk afhangen van de welwillendheid van de verkoper, die kan de laptop terugnemen of een andere 'passende' oplossing bieden. Als dat niet lukt dan kun je de koop ontbinden. Maar de vraag is natuurlijk of de verkoper daar mee akkoord gaat.

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Wat ik meestal zeg; meld me de defecten aan me, ik koop hem dan meestal toch wel, maar dan weet ik van te voren wat er mis mee is.

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:12
Probeer eens een PRAM/NVRAM reset. Opnieuw opstarten met Command (appeltje) + ALT + P + R en even vasthouden tot je het opstartgeluid 2 a 3 maal hebt gehoord. Dan zou je toetsenbord verlichting het weer moeten doen, tenzij deze echt defect is. Het klikken van het trackpad is inderaad stroef, tenzij je op de onderste rand klikt. Of bedoel je dat deze stroever is dan van de MacBooks die bij bijvoorbeeld de MediaMarkt/Saturn/MyCom/V&D staan?

PatrickBregman.EU

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
quote:
oohh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:58:
Aan de ene kant heeft de verkoper een mededelingsplicht.
Bij een huis ja, maar volgens mij niet bij een consumententransactie.

• guppie
quote:
Xudonax schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:01:
Probeer eens een PRAM/NVRAM reset. Opnieuw opstarten met Command (appeltje) + ALT + P + R en even vasthouden tot je het opstartgeluid 2 a 3 maal hebt gehoord. Dan zou je toetsenbord verlichting het weer moeten doen, tenzij deze echt defect is. Het klikken van het trackpad is inderaad stroef, tenzij je op de onderste rand klikt. Of bedoel je dat deze stroever is dan van de MacBooks die bij bijvoorbeeld de MediaMarkt/Saturn/MyCom/V&D staan?
offtopic: Allen al geprobeerd, helaas geen succes. De muis reageert links goed, maar rechts niet. SMC en Pram/NVram zijn al meerdere malen gereset. Geen resultaat.

Het probleem is juist dat mijns inziens de problemen niet aan het licht hadden kunnen komen tijdens een goede controle, het was niet donker en de optie tikken voor klikken was ingeschakeld. Het is onmogelijk alles te testen. Ook is er nog een heel groot verschil tussen recht hebben op en krijgen. Of ik wettelijk gelijk heb maakt me dan ook niet zoveel uit. Ik vraag we meer af wat in jullie ogen redelijk is en of jullie er ervaring mee hebben.

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:35
Aan de ene kans had het netjes geweest als de verkoper dat gemeld had (en dan ga ik er even vanuit dat hij/zei er ook van op de hoogte is) aan de andere kant even de muisindrukken had je zelf ook kunnen testen.

Qua verlichting mja misschien heeft ook daar de verkoper er nooit gebruik van gemaakt en is hij dus ook niet op de hoogte dat het niet werkt?

ultimateMCminecraft! join nu: mc.ultimateMC.nl -> IRC: irc.ultimateMC.nl #minecraft

• jroz2001
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:31
Enige rechten heb je niet, dus je bent volledig toegewezen op de coulance van de verkoper.

• ago
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-06 10:38
Je koopt wel iets tweedehands he. Als je garantie had gewild had je nieuw moeten kopen. Was de prijs er niet naar dan? Mocht je 'm minder waard vinden door die 2 dingen, zou je een voorstel kunnen doen richting verkoper. Misschien wist hij er echt niet van en matst hij je. Nee heb je..

• Datafeest
  • Niet online

Datafeest

Did you mean: dataquest

Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van de juridische kennis op Tweakers.net :P. We roepen dingen en plaatsen het bijna als feit neer. Anyway.

Op het Juridisch loket staat hier wel het een en ander over.
Bij kopen en verkopen via Marktplaats.nl is er sprake van een koopovereenkomst tussen particulieren. Hiervoor geldt: de verkoper moet informeren en de koper heeft een onderzoeksplicht. U kunt bij een slechte koop uiteraard de verkoper aanspreken en proberen het product terug te sturen en uw geld terug te vragen. De verkoper is hiertoe echter niet altijd verplicht.
De verkoper heeft dus de plicht om te informeren, jij de plicht om te onderzoeken. Jij hebt het je onderzoeksplicht voor zover mogelijk was uitgevoerd. Logischerwijs kan de verkoper meer over het product weten dan jij in je korte onderzoek kan uitvoeren, gezien de verkoper een langere tijd ervaring met het product heeft.
De verkoper heeft kennelijk zijn informatieplicht onvoldoende uitgevoerd, terwijl hij hiertoe wel verplicht is.

Logisch gevolg is dus niet dat jij dan maar moet opdraaien voor de schade, lijkt mij ;).

Datafeest wijzigde deze reactie 23-07-2013 10:36 (23%)

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:22
Dat is het gewoon het nadeel van 2e hands te kopen van een consument.

Had de verkoper het geweten dan had hij je moeten informeren - maar bewijs maar eens dat die dat bewust vergeten is.
Misschien had die al eerder een probleempje en heeft een kameraad dat "opgelost" - dat die dat heeft gedaan door die optie aan te zetten moet de verkoper niet weten.
Of het probleem is al zo lang "opgelost" dat de verkoper er gewoon niet meer aan denkt.

Kortom: ik zie niet direct een manier om verhaal te halen op de verkoper.

• guppie
De trackpad is niet mijn grootste zorg en misschien alleen een geval van goed afstellen aldus Macrepair. De toetsenbord verlichting zorgt er echter voor dat de laptop slecht bruikbaar is bij donkere omgeving. En de verkoper heeft in de communicatie nog nooit aangegeven hier niet van op de hoogte te zijn. Hij bekent nog ontkent van het defect af te weten.

Hij heeft in inmiddels gevraagd om een schriftelijke bevestiging van het defect die ik heb gestuurd heb in de vorm van een offerte van de mogelijke reparatie.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:55
quote:
Datafeest schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:32:
Ik ben nog nooit onder de indruk geweest van de juridische kennis op Tweakers.net :P. We roepen dingen en plaatsen het bijna als feit neer. Anyway.

Op het Juridisch loket staat hier wel het een en ander over.

[...]

De verkoper heeft dus de plicht om te informeren, jij de plicht om te onderzoeken. Jij hebt het je onderzoeksplicht voor zover mogelijk was uitgevoerd. Logischerwijs kan de verkoper meer over het product weten dan jij in je korte onderzoek kan uitvoeren, gezien de verkoper een langere tijd ervaring met het product heeft.
De verkoper heeft kennelijk zijn informatieplicht onvoldoende uitgevoerd, terwijl hij hiertoe wel verplicht is.

Logisch gevolg is dus niet dat jij dan maar moet opdraaien voor de schade, lijkt mij ;).
Dat is alleen als hij er zelf van op de hoogte was. Als hij die klik-optie al sinds voor het defect gebruikte en hij nooit de toetsenbordverlichting aan had kan het best zijn dat hij hier helemaal niks van af wist. Dit hoort gewoon bij de onderzoeksplicht, ik neem aan dat je toetsenbordverlichting wel kan controleren met een aan/uit knopje? (Heb geen apple spul dus geen idee, zou me ook niets verbazen als ze dat niet hebben)

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Wat zegt de verkoper zelf? Is die hier al mee geconfronteerd? Dat is wel handig om te weten voordat we allemaal hoogdravende huis-tuin-en-keuken juridische adviezen gaan geven. Misschien is de verkoper wel helemaal de kwaadste niet.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Datafeest
  • Niet online

Datafeest

quote:
mark-k schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:08:
[...]

Dat is alleen als hij er zelf van op de hoogte was. Als hij die klik-optie al sinds voor het defect gebruikte en hij nooit de toetsenbordverlichting aan had kan het best zijn dat hij hier helemaal niks van af wist. Dit hoort gewoon bij de onderzoeksplicht, ik neem aan dat je toetsenbordverlichting wel kan controleren met een aan/uit knopje? (Heb geen apple spul dus geen idee, zou me ook niets verbazen als ze dat niet hebben)
Beiden partijen hebben een plicht. Zowel de koper als verkoper. Als er toch een serieus gebrek is, waarom zou dan de onderzoeksplicht van de koper het zwaarst gelden? Waarom doe je die aanname?
Uiteindelijk heeft de verkoper meer tijd (kunnen) doorbrengen met het apparaat dan de koper, ik zou zeggen dat er daarom juist meer verwacht zal moeten worden van de verkoper. Het is sowieso onredelijk om te stellen dat het maar pech is voor de koper, dat is nergens op gebaseerd.

• Tribledragon
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-10 23:33
In je TS staat de zin " of is het reŽel de kosten te delen ?.

Kan ik hier uit opmaken dat de verkopende partij dit voorgesteld heeft ?

Zoja vind ik dat echt geen verkeerde oplossing. Jij had het misschien kunnen vinden als je alle opties had uitgeprobeerd en de verkopende partij had het moeten melden als hij het wist.

Maar ook in het stukje van juridische loket staat, de verkopende partij is hiertoe niet altijd verplicht. Bij consumentenkoop is het altijd moeilijk er volgens de wettelijke regels uit te komen, als je gewoon een oplossing kunt vinden, en je bent nog in gesprek met de verkoper zo te horen, is het beste er in alle redelijkheid uit zien te komen, beide wat geven en nemen.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

• ago
Hoe reageert verkoper als je je geld terug wil? Wil je van de deal af of heb je 'm spotgoedkoop gekocht? Vraag eerst de verkoper maar naar zijn standpunt, daarna praten we verder. Anders blijven we hangen in het betere giswerk.

• DivxLover
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08:57
Zonder in juridische procedures terecht te komen, lijkt het mij een reŽel voorstel van jouw zijde om de kosten te delen.

Indien de verkoper daar niet aan wil en jij wilt echt de laptop in deze staat niet hebben en de juridische weg wilt bewandelen, dan kan je je beroepen op dwaling en de koop op grond daarvan ontbinden.

Om dit argument succesvol te kunnen gebruiken moet je stellen dat jij, indien je had geweten van de gebreken, niet tot aankoop over zou zijn gegaan.

Er is hiervoor voldoende jurisprudentie te vinden, waaruit blijkt dat het zelfs niet relevant is of de verkopende partij zelf op de hoogte is van de gebreken, het gaat er enkel om of jij als koper op basis van de nu bekende feiten tot aankoop zou zijn overgegaan.

In het Nederlands recht moet eigenlijke dwaling (art. 6: 228) aan vijf voorwaarden voldoen:
[list]
• Onjuiste voorstelling van essentiŽle eigenschappen en/of omstandigheden.
• Er moet causaal verband zijn tussen de dwaling en het sluiten van de overeenkomst: indien er niet gedwaald was, zou de overeenkomst niet of onder andere voorwaarden tot stand zijn gekomen.
• De wezenlijke eigenschappen waaromtrent een onjuiste voorstelling bestond moeten in beginsel wel kenbaar zijn geweest.
• De dwaling moet zijn veroorzaakt door een mededeling van de wederpartij, het zwijgen van de wederpartij of wederzijdse dwaling.
• De dwaling moet niet op grond van in het verkeer geldende opvattingen, schending van onderzoeksplicht of zaken die uitsluitend op de toekomst betrekking hebben, voor rekening van de dwalende komen (art. 6: 228 lid 2).
[/list]

Het is in zulke zaken ook niet van belang of iets 2e-hands is of niet, het gaat er simpel om of je kunt hardmaken of er sprake van dwaling is.

Dat is dus hetgeen jij uit zou moeten zoeken.

DivxLover wijzigde deze reactie 23-07-2013 13:44 (41%)

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:37
Dat zijn de risico's van 2de handse hardware.

Juridisch heb je geen poot om op te staan (toon maar eens aan dat die gebreken er al waren ;))
Rest coulance verkoper.

• guppie
Verkoper heeft aangegeven bewijs te willen da het apparaat defect is. Ik heb dus ook offerte op laten maken en deze toegestuurd. Hij geeft nu aan dat ik de defecten zelf heb veroorzaakt en dreigt met juridische stappen als ik marktplaatst en/of andere fora op de hoogte breng van slechte ervaringen.

• DivxLover
quote:
guppie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:43:
Verkoper heeft aangegeven bewijs te willen da het apparaat defect is. Ik heb dus ook offerte op laten maken en deze toegestuurd. Hij geeft nu aan dat ik de defecten zelf heb veroorzaakt en dreigt met juridische stappen als ik marktplaatst en/of andere fora op de hoogte breng van slechte ervaringen.
Niet ingaan op de dreigementen, dat is bluf. Zoek gewoon, desnoods met behulp van Juridisch Loket of Rechtsbijstandsverzekering, uit of je je kunt beroepen op dwaling en stuur enkel daarover een brief. Enkel daarover, niet refereren aan zaken die hij nu begint te roepen. ;-)

• Perkouw
  • Laatst online: 19:25

Perkouw

Moderator SF/AK
quote:
Dan ben ik wel benieuwd welke juridische stappen hij zoal in gedachte had.

Check hier mijn vraag en aanbod advertenties!

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:48
geen energie meer aan verspillen en zelf de trackpad vervangen. Daar zijn prima instructies voor te vinden.
http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:11
quote:
Perkouw schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:46:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welke juridische stappen hij zoal in gedachte had.
Iedereen dreigt tegenwoordig met juridische stappen, is een soort stopwoordje geworden.

Duidelijk is dat verkoper of geen kwade wil had en/of niet bereid is mee te werken, ts kan het beste genieten van wat wel werkt en trackpad evt vervangen zoals hierboven geopperd. Zal de moeite niet lonen er een toestand van te maken, zelfs als de verkoper het express niet vermeld heeft. Zie dat maar te bewijzen - los van je eigen constatering dat je het zelf ook niet getest hebt. Wellicht wist de verkoper dus gewoon niet dat het niet werkte.

• VPI
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:06
Wat voor macbook is het en wat heb je ervoor betaald?

• guppie
Sorry, maar een niet functionerende toetsenbordverlichting dat valt echt wel, zodra het donker is kun je niks meer zien. Zoals al eerder aangegeven is de trackpad niet zo erg maar meer een extra druppel, net als de afgebroken accu-indicator die ik niet opmerkte. Zo zijn er nog wel meer dingen later aan het licht zijn gekomen, maar alleen de toetsenbord verlichting moet echt gemaakt worden.

• Perkouw
  • Laatst online: 19:25

Perkouw

Moderator SF/AK
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Iedereen dreigt tegenwoordig met juridische stappen, is een soort stopwoordje geworden.
Vandaar ook mijn reactie. :+

Check hier mijn vraag en aanbod advertenties!

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

pven

sponsort

@ guppie in "Advies: (verborgen) Gebreken bij Macbook Pro op marktplaats"

Al lezende denk ik dan 'je hebt niet goed gekeken toen je hem kocht'. Het kan toch niet zo zijn dat er zoveel mankementen zijn die je niet hebt gezien? :?
quote:
Bewijs jij maar eens dat die defecten al aanwezig waren toen jij hem kocht, dat wordt nog een lastig verhaal. En dat blaten over juridische stappen dat doet iedereen tegenwoordig, daar zou ik me geen seconde druk over maken.

Over wat voor bedrag hebben we het hier? Maw: wat heb je voor die MacBook betaald en wat staat er op die offerte? Is er misschien nog ergens sprake van garantie?

pven wijzigde deze reactie 23-07-2013 14:07 (5%)

@pvenpven || KWF || Slotje.com (te koop) || blog || reviews || marktplaats

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16:41

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

quote:
pven schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:07:
@ guppie in "Advies: (verborgen) Gebreken bij Macbook Pro op marktplaats"

Al lezende denk ik dan 'je hebt niet goed gekeken toen je hem kocht'. Het kan toch niet zo zijn dat er zoveel mankementen zijn die je niet hebt gezien? :?
Ach, de een koopt een Macbook waar gebreken aan blijken te zitten, de ander een knikarm zonnescherm dat een uitvalscherm blijkt te zijn...

Backlight had ik denk ik ook wel over het hoofd gezien overdag en door de gekozen instelling lijkt het mij inderdaad lastig om de gebreken van het touchpad te signaleren. Je bent toch niet thuis op je gemakje de boel aan het uittesten...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:36
juridisch gezien heb je eigenlijk geen rechten. Jij hebt de mogelijkheid gekregen het product te testen voor aankoop. Daarbij heb je geen gebreken gevonden.

Die dingen die daarna komen zijn "eigen schuld". Dat is jouw woord tegen de zijne. Enkel coulance van de verkoper kan je hier helpen, maar daar kun je lang niet altijd van uit gaan

• Datafeest
  • Niet online

Datafeest

quote:
timberleek schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:30:
juridisch gezien heb je eigenlijk geen rechten. Jij hebt de mogelijkheid gekregen het product te testen voor aankoop. Daarbij heb je geen gebreken gevonden.
Mag ik vragen waar je dat op baseert?

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:36
volgens mij is dat zo bij dit soort verkopen. Tenminste. zo is dat mij altijd geleerd.

Gewoon particulier-particulier verkopen kun je niet zoveel mee. je hebt de kans gekregen om het product te bekijken/testen. Wat daarna komt kun je (in dit geval) eigenlijk niet bewijzen.

zakelijk-particulier is dat makkelijker. Als jij een laptop in de winkel koopt en thuis zie je dat er wat mee is heb je daar gewoon garantie enzo op. maar particulier-particulier is dat allemaal niet (voor wat mij altijd verteld is)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:58

Xander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
guppie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:01:
Sorry, maar een niet functionerende toetsenbordverlichting dat valt echt wel, zodra het donker is kun je niks meer zien.
Je gaat er nu wel vanuit dat de verkoper wist dat het toetsenbord licht hoort te geven.

Dat kun je denk ik niet zomaar aannemen, ik wist dat bijvoorbeeld niet. Als ik die laptop overgekocht had dan had ik misschien niets gemerkt en hem volgend jaar volledig ter goeder trouw weer doorverkocht...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:52
Als de verlichting zo belangrijk voor je is, had je dit moeten testen of specifiek moeten vragen bij de aankoop.
Ik kan me persoonlijk voorstellen dat de verkoper dit niet eens wist, want de meeste mensen gebruiken een laptop niet in het donker. Ik denk ook niet dat een rechter dit dermate zwaarwegend vindt om de overeenkomst te ontbinden.

http://www.arcade24.eu

• chime
quote:
Datafeest schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:32:
[...]

Mag ik vragen waar je dat op baseert?
Hij heeft wel rechten maar hij gaat dan echt moeten spelen op verborgen gebrek + aan kunnen tonen dat de verkoper wist van dat verborgen gebrek en het ook niet moedwillig heeft verzwegen.

Kortom: kansloze zaak.

• Datafeest
  • Niet online

Datafeest

quote:
chime schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:58:
[...]

Hij heeft wel rechten maar hij gaat dan echt moeten spelen op verborgen gebrek + aan kunnen tonen dat de verkoper wist van dat verborgen gebrek en het ook niet moedwillig heeft verzwegen.

Waarom zou hij moeten aantonen dat de verkoper het wist? Er zijn twee opties:
1) De verkoper wist van het gebrek en verzweeg dit;
2) De verkoper wist niet van het gebrek en heeft dus onvoldoende uiting gegeven aan zijn onderzoeksplicht.

In beiden gevallen trekt de verkoper aan het korste eind.

En uiteraard zit er altijd een verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen, maar om er nu bij voorbaat vanuit te gaan dat hij geen enkel meer recht zou hebben...

• DivxLover
quote:
chime schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:58:
[...]

Wat een onzin! Het gaat er niet om of de verkoper het wel of niet wist, het gaat er niet om of de verkoper het bewust of onbewust heeft verzwegen, het gaat maar om 1 ding:

Indien de koper had geweten wat hij nu weet, had hij dan de koopovereenkomst aangegaan?

Indien het antwoord daarop "nee" is, en hij kan dat aantonen, dan kan hij zich beroepen op dwaling.

Eťn van de wetsartikelen die daarop betrekking heeft heb ik al in een eerdere post genoemd. Daarna zie ik enkel mensen zaken roepen zonder ook maar 1 keer dat te onderbouwen....

• TIGER79
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23-10 16:20
quote:
Ik vraag we meer af wat in jullie ogen redelijk is en of jullie er ervaring mee hebben.
mijn ervaring is dat als men iets heeft verkocht op marktplaats het verkocht is... Ik heb dat nu al tweemaal meegemaakt dat er ook dingen niet goed bleken te werken, dan begitn eerst het verhaaltje van misschien heb jij dat wel kapot gemold want hij deed het echt wel, en vervolgens heb ik letterlijk deze reactie teruggekregen :

heb namelijk nog nooit , maar dan echt nog nooit gehoord dat iemand geld terug komt/wilt halen van een Marktplaats deal.
ik vind het ook niet zo tof dat je beweert dat ik het al kapot heb verkocht aan je ...
dus nee mee werken ga ik niet doen, succes bij paradigit.
dit is tevens men laatste mail hier over .

Dit was op de vraag of hij toch nog op zoek wou gaan naar het bonnetje zodat ik op zijn minst kon proberen via de fabrieksgarantie een regeling te treffen...
Wel moet ik erbij vermelden dat het om een aso-figuur ging, en niet zoals bij jou beschreven aardige en vriendelijke jongeman... Dit mannetje hield er andere normen en waarden aan over, maar misschien is jou verkoper wat socialer...

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
Datafeest schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:01:
[...]

Waarom zou hij moeten aantonen dat de verkoper het wist? Er zijn twee opties:
2) De verkoper wist niet van het gebrek en heeft dus onvoldoende uiting gegeven aan zijn onderzoeksplicht.

In beiden gevallen trekt de verkoper aan het korste eind.

En uiteraard zit er altijd een verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen, maar om er nu bij voorbaat vanuit te gaan dat hij geen enkel meer recht zou hebben...
De onderzoeksplicht geldt uiteraard voor de KOPER hť... Niet de verkoper.

Twitter | Duursport en technologie weblog

• Jiriki
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-10 20:25

Jiriki

quote:
Datafeest schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:01:
[...]
2) De verkoper wist niet van het gebrek en heeft dus onvoldoende uiting gegeven aan zijn onderzoeksmeldingsplicht.
TIFI. De verkoper moet het melden wanneer hij het weet. De TS zal dus moeten bewijzen dat hij het wist maar moedwillig niet heeft gemeld. Geloof me, dat lukt zelfs bij een huis niet dus laat staan bij iets "kleins" als een laptop.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Datafeest
  • Niet online

Datafeest

quote:
MrAcid schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:40:
[...]

De onderzoeksplicht geldt uiteraard voor de KOPER hť... Niet de verkoper.
Nou niet dus. Tot nu toe ben ik de enige in het topic geweest die met een bronvermelding is gekomen, en die bron spreekt van een duidelijke plicht van zowel de koper als verkoper.

Datafeest in "Advies: (verborgen) Gebreken bij Macbook Pro op marktplaats"

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:23

vanaalten

quote:
Datafeest schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:56:
[...]

Nou niet dus. Tot nu toe ben ik de enige in het topic geweest die met een bronvermelding is gekomen, en die bron spreekt van een duidelijke plicht van zowel de koper als verkoper.

Datafeest in "Advies: (verborgen) Gebreken bij Macbook Pro op marktplaats"
Yep, en in jouw bericht staat dan ook "Hiervoor geldt: de verkoper moet informeren en de koper heeft een onderzoeksplicht". Als de verkoper zelf niet op de hoogte is van het defekt (laptop altijd overdag gebruikt), dan kan hij daar niet over informeren. En dan is het aan de koper om te onderzoeken, als dat zo belangrijk voor hem is.

• BlackHawkDesign
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 01-09 13:45
Een beetje offtopic, maar als de toetsenbord verlichting echt zo'n probleem is:

Mijn toetsenbordverlichting ging ook redelijk snel stuk, meer mensen hebben hier last van. Meestal is dan de sensor stuk en niet de verlichting. Je kan zo'n tooltje downloaden waar je gewoon de verlichting zelf kan instellen en dus kan aanzetten. Als ik mijn macbook zou verkopen zou ik dit eerlijk gezegd zelf ook vergeten te melden, omdat ik al zo lang zonder zit...

BlackHawkDesign wijzigde deze reactie 23-07-2013 17:20 (21%)

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:06

Felyrion

goodgoan!

Al vaker gemeld.. maar jammer dat iedereen gelijk met juridische stappen aan komt zetten.
Ja, misschien heb je technisch gezien rechten (of plichten), maar waarom niet eerst gewoon in redelijkheid overleggen?
Daarnaast.. recht kun je hebben, maar krijgen is iets heel anders.

Stel dat hij je te pakken had en je daardoor 200 euro "schade" oploopt. Wat wil je dan gaan doen? Naar de rechter stappen? Hij kan rustig beweren dat hij het gebrek niet kende omdat hij bijvoorbeeld alleen werkte op zijn laptop en zodoende alleen overdag gebruik maakte van het apparaat. Daarnaast heeft hij je alle mogelijkheid gegeven om het defect zelf te ontdekken. Ik geloof niet dat je ooit zo je gelijk kunt halen.

Gewoon in redelijkheid overleggen, wat zijn jullie beider standpunten (delen, terugnemen, of gewoon helemaal niks)?

Ook de prijzen zijn nog niet genoemd, waardoor het sowieso een beetje zinloos is. Een hobbybob kan het voor een paar tientjes fixen terwijl je bij een mac store zomaar honderden euro's kwijt kan zijn.
Waar hebben we het over?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• chime
quote:
DivxLover schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:02:
[...]

Wat een onzin! Het gaat er niet om of de verkoper het wel of niet wist, het gaat er niet om of de verkoper het bewust of onbewust heeft verzwegen, het gaat maar om 1 ding:

Indien de koper had geweten wat hij nu weet, had hij dan de koopovereenkomst aangegaan?

Indien het antwoord daarop "nee" is, en hij kan dat aantonen, dan kan hij zich beroepen op dwaling.

Eťn van de wetsartikelen die daarop betrekking heeft heb ik al in een eerdere post genoemd. Daarna zie ik enkel mensen zaken roepen zonder ook maar 1 keer dat te onderbouwen....
Wat jij aanhaalt is van tel bij een overeenkomst tussen particulier en bedrijf. (wet conformiteit)
Dit omdat een particulier als zwakkere partij wordt beschouwd.

Tussen particulieren onderling is dat niet van tel.

Enige waar je dan nog mee kan afkomen is dat de verkoper bewust verborgen gebreken had verzwegen. (Waarbij we hier mogelijk zelfs kunnen stellen dat het geen verborgen gebrek is omdat als de TS daar nu net op had getest het reeds bij de verkoop was ontdekt)
Maar goed - stellen dat de verkoper iets heeft verzwegen = beschuldigen ... en in onze rechtstaat moet degene die de beschuldiging uit nog altijd met bewijs afkomen.

• guppie
Ik beschuldig in dit geval niet, ik laat in het midden wat de oorzaak is. Wel geeft ik aan de laptop zo te hebben aangetroffen bij thuiskomst in het donker. Vervolgens word ik er van beschuldigd de problemen zelf te hebben veroorzaakt. Het punt is idd, dat ik, ook al heb ik het recht, ik het nooit zal krijgen, dat is het niet waard (250 euro).

De verkoper gooit met termen en probeert mij af te schrikken met juridisch geweld, dat maakt mij echter kwaad. De machteloosheid in deze frustreert mij enorm. Al meer dan 10 jaar koop en verkoop ik in 2e hands goederen en nog nooit heb ik mij in iemand of iets vergist. Het is jammer dat deze deze iets en iemand mij nu in 1x overkomen.

• ago
quote:
guppie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:54:
Vervolgens word ik er van beschuldigd de problemen zelf te hebben veroorzaakt. De verkoper gooit met termen en probeert mij af te schrikken met juridisch geweld, dat maakt mij echter kwaad.
Jij vraagt vriendelijk of hij de mankementen herkent en hij reageert als door een adder gestoken en dreigt nu met dure advocaten. Wat een rare vent zeg. Dit zou mij ook boos maken. Hij is als de dood voor slechte reviews? Nou die verdient hij ook, lekker geven.

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zit je in omgeving Den Haag? Heb toch zomervakantie, ik wil wel even meekijken in die Macbook van je. :)

Laatste blogs:
Resistance is Futile! ESR meter build
Tijdreizen met een baksteen
Gas!

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:51
quote:
guppie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:54:
Ik beschuldig in dit geval niet, ik laat in het midden wat de oorzaak is. Wel geeft ik aan de laptop zo te hebben aangetroffen bij thuiskomst in het donker. Vervolgens word ik er van beschuldigd de problemen zelf te hebben veroorzaakt. Het punt is idd, dat ik, ook al heb ik het recht, ik het nooit zal krijgen, dat is het niet waard (250 euro).

De verkoper gooit met termen en probeert mij af te schrikken met juridisch geweld, dat maakt mij echter kwaad. De machteloosheid in deze frustreert mij enorm. Al meer dan 10 jaar koop en verkoop ik in 2e hands goederen en nog nooit heb ik mij in iemand of iets vergist. Het is jammer dat deze deze iets en iemand mij nu in 1x overkomen.
Je zou hem voor dreigement alleen al aangeven bij marktplaats en consorten :P

| MSI Z87 MPower MAX | Intel i5 4670k | 2x4GB Corsair Vengeance 1600Mhz DDR3 | Nvidia Geforce 780 GTX | Corsair AX850 | 2x1TB Samsung Spinpoint | Samsung 840 256GB | Magicool 540 Rad | Silverstone Rv02 |

• guppie
Dat gaat ook zeker gebeuren, hij reageert nu niet meer op mail en ik zal dus zeker marktplaats op de hoogte stellen van mijn ervaringen. Dan mogen de mensen, net als hier, zelf beslissen of ze in de toekomst zaken zullen doen met deze verkoper.

Sebastius, bedankt voor je aanbod, maar ik ben zelf in Zutphen de komende 2 weken en ik heb de laptop inmiddels al helemaal goed bekeken en laten bekijken. Hij is gewoon stuk ;)!

• pven
  • Niet online

pven

sponsort

Wat verwacht je van marktplaats? Dit is een geschil tussen koper en verkoper, marktplaats is daar geen partij.

• sebastius

sebastius

Heb je de macbook ook laten doormeten door iemand met ervaring in reparatie? :)

Laatste blogs:
Gas!

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:39

vhal

ಠ_ಠ

Niet om het een of ander maar waarom ga je niet eens bij deze verkoper langs? Niet met een knokteam ofzo maar om hem de laatste kans te geven om tot een oplossing te komen.

Aan de andere kant, na 10 jaar koopjes op MP kan wel eens een minder goed koopje naar voren komen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. TS had wellicht de laptop beter moeten onderzoeken, verkoper had wellicht TS beter moeten informeren.

Mijn V&A - - - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• ago
quote:
guppie schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:48:
Enkele dagen geleden heb ik een Macbook Pro overgenomen van aardige en vriendelijke jongeman op Marktplaats.
Zegt niks, Ted Bundy was ook innemend en charmant. Als hij je mailtjes en telefoontjes blijft negeren, rest niks anders dan langsgaan en hem op de man af vragen of hij wist van de gebreken. Wellicht kiest hij dan eieren voor zijn geld en maakt hij de koop ongedaan. En anders: suck it up, gevaren van tweedehandjes kopen.

• Jantje88
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-10 22:25
Maar even for the record: om welk type Macbook Pro gaat het hier? En interpreteer ik het goed dat het om een bedrag van §250 ging in dit geval? Want in dat geval zal het waarschijnlijk om een van de oudere types MBP gaan die al een aanzienlijke leeftijd bereikt hebben. En mag en kan je mijns inziens geen perfect werkend exemplaar verwachten. Zeker niet bij een MBP die toch altijd aardig aan de prijs zijn.

┐(‘~`;)┌

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:09
Snap het niet helemaal. Als ik iets op marktplaats verkoop is het garantie tot de deur en niet verder.

Je kan het product zelf zien, testen etc.

Reden hiervoor is ook wel simpel, als iemand je zooi mee naar huis neemt weet je ook niet wat die persoon er mee uitspookt. En wil je garantie, koop je het maar nieuw.

licht dyslectisch, mijn excuus voor eventuele spelfouten.

• guppie
Jantje88, de reparatie kost 250 euro, het betreft idd wel een wat oudere Macbook Pro, de A1297 wel te verstaat, de laatste Core 2 duo, 17 inch. De is qua uiterlijk in nieuwstaat en zou dat technisch ook zijn. Als je dan thuis direct geconfronteerd werd defecten heb je misschien wel geen rechten maar verwacht je ook niet meteen als fraudeur te worden bejegend als je aangeeft de Macbook toch niet naar verwachting presteert.

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:43
Kost de reparatie van de toetsenverlichting 200 euro?
Een trackpadje is 45-47 euro

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 07:09
quote:
guppie schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:18:
[...]
…het was niet donker….
Je kunt je MacBook altijd voor de gek houden. Naast de iSight camera zit een lichtsensor. Leg je duim daar op en je MacBook denkt dat het donker is. Dat in samen met de Systeemvoorkeuren kun je bekijken wat het doet.

<!-- Lege ruimte te huur -->

• ago
quote:
guppie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:38:
Jantje88, de reparatie kost 250 euro, het betreft idd wel een wat oudere Macbook Pro, de A1297 wel te verstaat, de laatste Core 2 duo, 17 inch. De is qua uiterlijk in nieuwstaat en zou dat technisch ook zijn. Als je dan thuis direct geconfronteerd werd defecten heb je misschien wel geen rechten maar verwacht je ook niet meteen als fraudeur te worden bejegend als je aangeeft de Macbook toch niet naar verwachting presteert.
Wat heb je letterlijk tegen hem gezegd of naar hem geschreven? Zijn reactie is inderdaad apart, een simpele "Sorry vriend, je hebt 'm hier binnenste buiten kunnen keren om te kijken of hij naar verwachting presteert. Ik heb niks verzwegen." was afdoende geweest.

• pven
  • Niet online

pven

sponsort

^ ieder verhaal heeft twee kanten, wij horen er nu maar eentje. * pven had dezelfde vraag

• chime
quote:
guppie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:38:
Dan ben je inderdaad geen fraudeur ... maar er wel aan voor de moeite.
Dat is gewoon het risico van 2de hands aankopen - zeker tussen particulieren onderling.

Zelfs zonder testen en laten versturen had je weinig kans op een claim gehad.
Enkel wanneer jij duidelijk kan aantonen dat hetgeen je kreeg niet overeenkomt met de omschrijving.

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:32

Robkazoe

Om de quote van het Juridisch Loket er nog maar eens bij te pakken:
quote:
Bij kopen en verkopen via Marktplaats.nl is er sprake van een koopovereenkomst tussen particulieren. Hiervoor geldt: de verkoper moet informeren en de koper heeft een onderzoeksplicht. U kunt bij een slechte koop uiteraard de verkoper aanspreken en proberen het product terug te sturen en uw geld terug te vragen. De verkoper is hiertoe echter niet altijd verplicht.
Ik denk dat hier de kern in staat. Ook al heeft hij verzuimd, je kan je laptop terug brengen maar de verkoper hoeft geen geld terug te geven. Met andere woorden: Hij heeft de plicht wel maar de consequenties zijn er niet.

Met Marktplaats heb je 99 deals die wel goed gaan en bij (ver)koop nummer 100 kan het alsnog mis gaan. Op Marktplaats zitten naast goede mensen ook mindere zoals oplichters en mensen die hopen dat jij het enige gebrek niet ziet en toch de volle pond kunnen vragen. Je kan hopen op een coulante verkoper, maar als die persoon dat niet is dan houdt het gewoon op.

• whkan
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-10 23:38
Trackpad probleem had ik vroeger ook bij MBP. Je kan hem minder stroef maken door achter de batterij zeeeer lichtjes, in de orde van 1/16 draai ongeveer, een schroef losser te draaien. Vereist een paar keer uitproberen voordat je hem precies op een voor jou lekkere gewenste klikkracht hebt staan.

Hier een filmpje ter illustratie, probleem valt ook te googlen.
YouTube: How To Fix Your Macbook Trackpad

NB. te strak is stroeve klik, te los is fijner klikgevoel maar dan worden de kliks niet altijd meer geregistreerd.

Overigens vind ik de touch klik veel prettiger werken dan de mechanische klik. ;-) Dat doe ik nu ook op de magic trackpad bij mijn iMac.

Toetsenbord probleem is jammer maar overkoombaar. Had zelf altijd backlight uit staan, zuiniger.

whkan wijzigde deze reactie 26-07-2013 21:44 (10%)

• sebastius

sebastius

Dat was mijn gedachte ook: trackpad zelf even afstellen, in het ergste geval even er uit halen om de troep ertussenuit te halen. Backlight kan van alles zijn, defecte sensor, defecte aansturing, losse connector.

Laatste blogs:
Gas!

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:00
Raar topic dit. Zeker omdat de verkoper zijn verhaal niet kan doen. Zie op internet dat deze laptop ongeveer 4 jaar geleden al op de markt was. Stel je eens voor dat de verkoper:

- verlichting van het tobo minder belangrijk vind als uithoudingsvermogen (en de verlichting uit heeft gezet)
- de trackpad al die tijd op de instellingen had staat zoals op de dag van verkoop (lijkt me logisch)

Vervolgens bied de beste man aan dat je hem uitgebreid mag testen en vergeet je zelf 2 voor jou belangrijke zaken te testen. Ik kan me niet voorstellen dat dit moeilijk te testen is. Vervolgs krijgt hij een offerte van 250 euro, ik zou dan ook zeggen de groeten. (Wie weet heb je hem wel op de grond laten stuiteren).

Ik zeg niet dt je ongelujk hebt maar je wijst wel makkelijk naar de verkoper. (Wat koste de laptop eigenlijk, staat de 250 euro in verhouding tot de aanschafwaarde?

PDA & HTC software (freeware en trials): http://www.htcdriver.com

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013