Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hatsieflatsie
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-07 21:17
Bij het bestuderen van Java, nam ik een stuk code door voor een spel met de computer. Dit code laat 3 bots een getal raden, totdat een bot op juiste getal komt. Dan krijg je de melding dat de juiste getal tussen 1 en 10 geraden is. De code werkt als volgt:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
public class GuessGame {
Player p1;
Player p2;
Player p3; [b](3 player objecten dus)[/b]

public void startGame() {
p1 = new Player();
p2 = new Player();
p3 = new Player();[b](Er worden 3 player objecten gecreŰrd)[/b]

int guessp1 = 0;
int guessp2 = 0;
int guessp3 = 0; [b](de drie variabelen voor de drie spelers)[/b]

boolean p1isRight = false;
boolean p2isRight = false;
boolean p3isRight = false;
int targetNumber = (int) (Math.random() * 10);
System.out.println("I'm thinking of a number between 0 and 9...";);

while(true) {[b](Ik vraag mij af waarom er 'true' staatEr wordt namelijk niet aan een definitie voldaanwaardoor het 'true' isen de code dus niet zou moeten draaien)[/b]
System.out.println("Number to guess is " + targetNumber);
p1.guess();
p2.guess();
p3.guess();
guessp1 = p1.number;
System.out.println("Player one guessed " + guessp1);
guessp2 = p2.number;
System.out.println("Player two guessed " + guessp2);
guessp3 = p3.number;
System.out.println("Player three guessed " + guessp3);
if (guessp1 == targetNumber) {
p1isRight = true;
}
if (guessp2 == targetNumber) {
p2isRight = true;
}
if (guessp3 == targetNumber) {
p3isRight = true;
}
if (p1isRight || p2isRight || p3isRight) {
System.out.println("We have a winner!");
System.out.println("Player one got it right? " + p1isRight);
System.out.println("Player two got it right? " + p2isRight);
System.out.println("Player three got it right? " + p3isRight);
System.out.println("Game is over.");
break; [b](spel is overdaarom wordt het hier afgebroken)[/b]

else {
[b](spel gaat doortotdat iemand juiste getal geraden heeft)[/b]
System.out.println("Players will have to try again.");
// end if/else
// end loop
// end method
// end class

Dit levert de volgende output op:
quote:
%java GameLauncher
I'm thinking of a number between 0 and 9...
Number to guess is 7
I'm guessing 1
I'm guessing 9
I'm guessing 9
Player one guessed 1
Player two guessed 9
Player three guessed 9
Players will have to try again.
Number to guess is 7
I'm guessing 7
I'm guessing 5
I'm guessing 0
Player one guessed 7
Player two guessed 5
Player three guessed 0
We have a winner!
Player one got it right? true
Player two got it right? false
Player three got it right? false
Game is over.
Voor overzichtelijkheid nogmaals mijn vragen:
1. Regel 21: "while(true)" {. k vraag mij af waarom er 'true' staat? Er wordt namelijk niet aan een definitie voldaan waardoor het 'true' zou zijn, en de code dus niet zou moeten draaien?
2. Regel 11: int guessp1 = 0; > Er wordt een 0 toegewezen aan guessp1/2/3. Hoe kan dit getal dan veranderen met guessp1? Dat zie ik in de code niet terug. :?

Iemand die mij uit de verwarring kan helpen? :$

BtM909 wijzigde deze reactie 19-07-2013 00:07 (3%)

• Zoijar
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

while (true) is altijd waar en dus een oneindige loop die nooit stopt.

in regel 47 staat een 'break', dan stop je de omvattende loop ongeacht andere condities.

Niet heel netjes overigens.

• markvt
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 17:30

markvt

Peppi Cola

1:
while(true)
Is een eindeloze loop.Maar of dat de juiste manier is om dat te doen...

2:
Line 26:
guessp1 = p1.number;

www.van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

quote:
Hatsieflatsie schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 23:02:
Voor overzichtelijkheid nogmaals mijn vragen:
1. Regel 21: "while(true)" {. k vraag mij af waarom er 'true' staat? Er wordt namelijk niet aan een definitie voldaan waardoor het 'true' zou zijn, en de code dus niet zou moeten draaien? '
Jawel. Er staat toch 'true' of niet soms?
quote:
2. Regel 11: int guessp1 = 0; > Er wordt een 0 toegewezen aan guessp1/2/3. Hoe kan dit getal dan veranderen met guessp1? Dat zie ik in de code niet terug. :?
regel 26 was je niet opgevallen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:22

CurlyMo

www.pilight.org

1)
code:
1
while(true) { }

Dit betekent gewoon dat je een oneindige loop start totdat je hem onderbreekt met break. Dat had je dus zelf al gezien. Er had ook dit kunnen staan, maar dat is meer code:
code:
1
while(!p1isRight && !p2isRight && !p3isRight) { }

2)
code:
1
p1.guess();

gues() is een functie van de class Player waarin een random nummer wordt gegenereerd. Vervolgens wordt deze in regel 26 dus aan guessp1 toegewezen. De inhoud van de class Player heb je niet gepost.

CurlyMo wijzigde deze reactie 16-07-2013 23:20 (4%)

wegens een grote inbraakt thuis, staat al mijn activiteit even stil!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

punt 1: dat is gewoon ruk.
Zoals hierboven al wordt gezegd, zou je in feite een statement ff moeten neerzetten om bijv. dit soort verwarringen niet te krijgen.

Een simpele :

while(!notGuessed)
{
doe dingen
}
else
{
yay winnaar
}

zou dus al een stuk beter zijn.

.oisyn: Douweegbertje, geniaal als ie is, poogt de ambigu´teit van mijn stelling op een ludieke manier aan te tonen door te insinueren dat ik liever een natte 40 dan een droge 30 heb.

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:57
while / else??

Feestje? Rob Versluys Entertainment!

• Hatsieflatsie
Duidelijk, bedankt voor jullie input. De code van class Player staat helaas niet bij vermeld, maar het is mij al stuk duidelijker. :).

Ondanks dat het slordig is, werkt het wel. Blijft de vraag wel waarom de intreperter vandaan haalt waar while(true) aan moet voldoen? Tegenover wat test hij of de waarde 'true' overeen komt?

Hatsieflatsie wijzigde deze reactie 17-07-2013 01:22 (6%)

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
Kom op, je mag je ook wel een klein beetje inlezen hoor. While doet niet meer dan de expressie tussen haakjes evalueren, en als die op true uitkomt, dan wordt de loop nog een iteratie voortgezet. Zo niet, dan wordt hij beŰindigd. True evalueert niet alleen naar true maar is gewoon true en dus blijft die loop oneindig doorgaan tenzij je er in de code zelf uit breakt.

@markvt & douweegbertje: dit is een vrij gangbare manier van het onderhouden van een loop. Games zijn veel minder (lees: niet) event based en veel meer procedureel. Een game zal dus vrijwel altijd een main loop hebben die ÚÚn voor ÚÚn alle benodigde checks doet. Vrijwel altijd zit je statemachine-code daar ook vrij dichtbij. Een while (!guessed) kan in principe ook, maar de meeste gameframeworks die ik ken sturen erop aan om ook je mainmenu en dergelijke in diezelfde loop te zetten en uit te filteren met eerdergenoemde state machine. Het is dan veel eenvoudiger en makkelijker leesbaar om gewoon een while (true) te doen en in de code zelf op de benodigde plekken te breaken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Het is toch niet zo ingewikkeld? Op de plaats waar 'true' staat moet een boolean waarde staan. Of die nou voortkomt uit een vergelijking.. a=b of uit een gedefinieerde waarde welke een boolean is maakt niet uit.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-05 00:07
Dit bewijst wel m'n eerdere opmerking in een ander topic dat code bekijken van anderen niet bijster leerzaam is en je bovendien nogal eens de verkeerde dingen aan kan leren.

Oftewel: koop een goed boek, dan worden dit soort zaken in 't eerste hoofdstuk al uitgelegd.

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:14

farlane

I hate everyone equally

quote:

Java:
1
2
3
4
while(!notGuessed)

...
}

zou dus al een stuk beter zijn.
Really? Jij vind die voorwaarde leesbaar? Doe mij maar een while( true ) kan ik in 1 oogopslag zien wat er gebeurt.

God Hates Us All

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
farlane schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:17:
[...]

Really? Jij vind die voorwaarde leesbaar? Doe mij maar een while( true ) kan ik in 1 oogopslag zien wat er gebeurt.
Ok, dus stel je hebt een groot stuk code, waarin meerdere dingen moeten gebeuren.
Leg dan mij dan maar uit als je 10x while( true) er tussen hebt staan, dat je dit leesbaar vind?
En dan nog, 1 oogopslag? Nee, het enige wat jij weet is dat het letterlijk een infinite loop is, en met mijn voorbeeld weet je dat het een while loop is, totdat het geraden is.
IMO is een while ( true ) gewoon bad practise en zowat een verkapte 'hack'.

edit; even nog een quote;
quote:
100% agree that while (true) is not a good idea because it makes it hard to maintain this code and the way you are escaping the loop is very "goto"esque which is considered bad practice.

Try:
code:
1
2
3
4
do
{
    //do something
} while (!something);

Douweegbertje wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:32 (18%)

.oisyn: Douweegbertje, geniaal als ie is, poogt de ambigu´teit van mijn stelling op een ludieke manier aan te tonen door te insinueren dat ik liever een natte 40 dan een droge 30 heb.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Catch22

De ene is je moeder

Feitelijk staat er 'niet nietGeraden'
Java:
1
while(!guessed)

of
Java:
1
while(notGuessed)

is dat toch netter? Ontkennende booleans zijn niet altijd even handig

Catch22 wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:32 (16%)

En de ander is je zus
Xbox360, iPhone 5, Pana P42S20, Epson TW450, iPad 1, BMW e34 520i '95, Pipo S1Pro, CX919, Asus T100, eVic, iTaste VV, Protank 2
HET IS SOWIESO
@maxx0r

• Afvalzak
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:26

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Tenzij je echt een infinite loop wilt natuurlijk ;)

Maar die ! bij notGuessed is wel fout?

Last.fm | Code Talks

• Hatsieflatsie
quote:
NMe schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 01:28:
Kom op, je mag je ook wel een klein beetje inlezen hoor.
quote:
Hydra schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:39:
Dit bewijst wel m'n eerdere opmerking in een ander topic dat code bekijken van anderen niet bijster leerzaam is en je bovendien nogal eens de verkeerde dingen aan kan leren.

Oftewel: koop een goed boek, dan worden dit soort zaken in 't eerste hoofdstuk al uitgelegd.
Jongens, dit heb ik juist uit een lesboek, Head First Java. En daarin stond het niet uitgelegd. Wat moet je dan, als het zelfs in lesboeken niet uitgelegd is?

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:46

Creepy

Moderator Devschuur«

Tactical Espionage Splatterer

!notGuessed of !guessed of notGuessed. Wanneer moet de loop nu stoppen? Die dubbele not is ontzettend verwarrend en zeker niet leesbaarder dan het origineel

En je maakt mij niet wijs dat een while(true) nergens in je boek wordt uitgelegd, of dat je dat niet zelf had kunnen beredeneren aan de hand van de gegeven info.

Creepy wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:36 (34%)

Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems. — Jamie Zawinski
BECAUSE.... REASONS!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
douweegbertje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:28:
[...]

Ok, dus stel je hebt een groot stuk code, waarin meerdere dingen moeten gebeuren.
Leg dan mij dan maar uit als je 10x while( true) er tussen hebt staan, dat je dit leesbaar vind?
En dan nog, 1 oogopslag? Nee, het enige wat jij weet is dat het letterlijk een infinite loop is, en met mijn voorbeeld weet je dat het een while loop is, totdat het geraden is.
Als er while (true) staat hoef je alleen maar te zoeken naar alle plekken waar een break staat. Als er while (!guessed) staat moet je alle plekken waar guessed gezet wordt gaan opzoeken. guessed kan ook gebruikt worden in een andere statements, dus niet alle keren dat je guessed vindt wordt het ook gezet.

Ik vind het ook cleaner om while (true) te gebruiken.

Om een break met een goto te vergelijken getuigt van weinig ervaring met BASIC. Met goto's maak je spaghetticode en kun je naar elk willekeurig stukje code springen. Met een break beŰindig je alleen de loop.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:
Creepy schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:33:
!notGuessed of !guessed of notGuessed. Wanneer moet de loop nu stoppen? Die dubbele not is ontzettend verwarrend en zeker niet leesbaarder dan het origineel
while(numberIsNotGuessedByPlayer) dan maar ;)

Last.fm | Code Talks

• Douweegbertje

Douweegbertje

Mijn god, gaan we nu lopen zeuren over een benaming?
Het gaat toch over de 'practise', maar best maak er dan !guessed (niet geraden) van, en ga door tot guessed waar is.. of desnoods guessed == true..

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
[...]

[...]
Verkapte hack? C'mon.
While(true) in combinatie met break kan je flow bijvoorbeeld een stuk logischer maken. Met een flag die je midden in de loop set moet je alweer een if-else statement toevoegen zodat je op dat moment de rest van de loop niet uitvoert.

Hangt allemaal uiteraard weer af van de situatie en context etc, maar vooraf diskwalificeren van while(true) is niet nodig.

EddoH wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:37 (7%)

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
EddoH schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:35:
[...]

Verkapte hack? C'mon.
While(true) in combinatie met break kan je flow bijvoorbeeld een stuk logischer maken. Met een flag die je midden in de loop set moet je alwaar een if-else statement toevoegen zodat je op dat moment de rest van de loop niet uitvoert.
Nja uiteindelijk zal het wel een persoonlijke voorkeur zijn in wat iemand gebruikt. Zo te lezen is het blijkbaar allemaal goed. Laat ik het dan zo zeggen dat ik zelf liever niet een while (true) ergens wil hebben.

En ja een verkapte hack. De "while ( EXPRESSION) " vraag in feite om een vergelijking die true moet zijn. Hier simpelweg "true" in gooien of "1==1" is imo gewoon een verkapte hack. Mja blijkbaar ben ik te praktisch/logisch om dingen letterlijk te volgen.

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Zelf gebruik ik alleen een while(true) als ik wil dat hij altijd blijft lopen (tenzij er echt een Exception gebeurt).

Ik vind het fijner om bij het lezen van de code al aan het begin van de loop te kunnen zien wanneer deze stopt. (kan ook met commentaar, maar met een goede variabelenaam werkt het imho het best :)

Last.fm | Code Talks

• freelh
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:17
Oei, we zijn het niet eens. :-)
Kan de TS er zijn conclusie uit trekken?

En is het duidelijk hoe je guessp1 wordt ge´nitialiseerd en vervolgens aangepast? Het toewijzen van een nul bij de initialisatie kan je zien als een gewoonte: meteen een getal toewijzen staat goed.
Mij werd wijsgemaakt dat dat het geheugengebruik en stabiliteit ten goede kwam... (Programmeren is niet mijn hoofdtaak van de dag).

• EddoH
  • Niet online
quote:
freelh schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:49:

En is het duidelijk hoe je guessp1 wordt ge´nitialiseerd en vervolgens aangepast? Het toewijzen van een nul bij de initialisatie kan je zien als een gewoonte: meteen een getal toewijzen staat goed.
Mij werd wijsgemaakt dat dat het geheugengebruik en stabiliteit ten goede kwam... (Programmeren is niet mijn hoofdtaak van de dag).
'Wijsgemaakt' is inderdaad een goed woord hier...

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Hatsieflatsie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:33:
[...]

[...]

Jongens, dit heb ik juist uit een lesboek, Head First Java. En daarin stond het niet uitgelegd. Wat moet je dan, als het zelfs in lesboeken niet uitgelegd is?
Nee, wat je dan moet is je boek daadwerkelijk lezen.
quote:
[...]

Heb je mijn bericht hierboven gelezen? In games is ÚÚn oneindige loop gangbaar. Afgezien van dat heb je behalve "normale" loops voor logica (bijvoorbeeld door het hele speelveld lopen) doorgaans geen loops nodig omdat je main loop al overal doorheen blijft itereren. Die 10x een while (true) ga je nooit tegenkomen behalve bij slechte programmeurs en uitzonderingsgevallen. EÚn keer een while (true) is daarentegen vrij normaal en wordt veel gebruikt.
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:39:
[...]

En ja een verkapte hack. De "while ( EXPRESSION) " vraag in feite om een vergelijking die true moet zijn. Hier simpelweg "true" in gooien of "1==1" is imo gewoon een verkapte hack. Mja blijkbaar ben ik te praktisch/logisch om dingen letterlijk te volgen.
Onzin, een while vraagt niet om een vergelijking, een while vraagt om een expressie. En true is ˇˇk een expressie.

NMe wijzigde deze reactie 17-07-2013 11:56 (15%)

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:

De reden dat je een object gelijk initialiseerd (dus een waarde toekennen bij aanmaken) is gewoon om er voor te zorgen dat als je hem gaat gebruiken er geen nullpointers komen als hij in de code nog niet is toegekend.
Eclipse geeft volgens mij tegenwoordig een fout als je dat probeert, maar niet alle IDE's (en zeker de wat oudere) deden dat niet.

Last.fm | Code Talks

• EddoH
  • Niet online
quote:
Afvalzak schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:58:
[...]

De reden dat je een object gelijk initialiseerd (dus een waarde toekennen bij aanmaken) is gewoon om er voor te zorgen dat als je hem gaat gebruiken er geen nullpointers komen als hij in de code nog niet is toegekend.
Eclipse geeft volgens mij tegenwoordig een fout als je dat probeert, maar niet alle IDE's (en zeker de wat oudere) deden dat niet.
Met de opmerkign dat primitive type int default al naar 0 wordt geinitialiseerd en dus onnodig is om zelf te doen.

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:
EddoH schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:02:
[...]

Met de opmerkign dat primitive type int default al naar 0 wordt geinitialiseerd en dus onnodig is om zelf te doen.
En nog meer:
http://docs.oracle.com/ja...tsandbolts/datatypes.html

Last.fm | Code Talks

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
Afvalzak schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:58:
[...]

Een betekenisloze default-waarde gebruiken exceptions te ontwijken lijkt me juist een slechte gewoonte. Beter een nullpointer-exception krijgen (en dat bugfixen als nodig) dan een raar 'leeg' object gebruiken waar je code misschien gekke dingen mee gaat doen... Een betekenisloze waarde is eerder om foutmeldingen van je IDE/compiler weg te halen zoals je al zei.

Maar goed, met primitieve types heb je sowieso nooit null pointers dus het is voor dit voorbeeld helemaal niet relevant.
quote:
EddoH schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:02:
[...]

Alleen als field, niet als lokale variabele.

bwerg wijzigde deze reactie 17-07-2013 12:49 (12%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Hydra
quote:
bwerg schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:47:
[...]

Een betekenisloze default-waarde gebruiken exceptions te ontwijken lijkt me juist een slechte gewoonte. Beter een nullpointer-exception krijgen (en dat bugfixen als nodig) dan een raar 'leeg' object gebruiken waar je code misschien gekke dingen mee gaat doen... Een betekenisloze waarde is eerder om foutmeldingen van je IDE/compiler weg te halen zoals je al zei.
Het is ook niet de bedoeling van die waarschuwing om je maar een 'placeholder' object aan te maken, het is de bedoeling om een dergelijke allocatie expliciet te maken. "Object myObject" leidt tot een myObject dat impliciet null is. Als het de bedoeling is dat deze pas verderop in je code gevuld wordt is het dus de bedoeling dat je er "Object myObject = null" van maakt. Zelfde geldt voor primitives; ook daar is het wel zo netjes expliciet aan te geven wat er mee moet gebeuren. Het is niet de bedoeling een "Object myObject = new Object();" te doen en die dan later alsnog weg te knikkeren want dan ben je gewoon resources aan het verspillen.
quote:
Hatsieflatsie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:33:
Het probleem hier is dat het in general "not done" is om een oneindige lus te gebruiken en daar dan met een conditie uit te breken. Nu is een "game loop" een beetje een vreemde eend in de bijt omdat het een van de weinig plekken is waar een oneindige loop 'normaal' is. En deze twee dingen bijten elkaar een beetje. En dat levert een hoop discussies op zoals je ziet :) An sich is er niks mis met een oneindige loop, het probleem is alleen dat het vaak leidt tot misbruik, zoals:
code:
1
2
3
4
5
6
while(true) {
  i++
  if(i > 10) {
    break;
  }
}

En dat is natuurlijk enorm verkeerd :)

Ik vind het vreemd dat dit gebruikt wordt in een lesboek omdat je dat aan zou kunnen leren dat het 'normaal' is.

Hydra wijzigde deze reactie 17-07-2013 13:06 (30%)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
Hydra schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:00:
Als het de bedoeling is dat deze pas verderop in je code gevuld wordt is het dus de bedoeling dat je er "Object myObject = null" van maakt.
Uiteraard, maar er stond een verhaaltje over het ontwijken van nullpointer-exceptions, wat inhoudt dat je rare objecten aan het aanmaken bent (dus geen null-references). En zoals je al zegt: dat is raar/inefficiŰnt/foutgevoelig.

Expliciete null-reference kan natuurlijk altijd. Als het niet hoeft vind ik het nog altijd mooier om het niet te doen trouwens, bijvoorbeeld zo:
Java:
1
2
3
4
5
6
Dier dier;
if (b)
    dier = new Aap();
else
    dier = new Olifant();
dier.eetBanaan();

Als je nu bijvoorbeeld de else vergeet krijg je een mooie foutmelding op regel 6 om je op de rare situatie te wijzen. Maar goed, in complexe situaties ga je de expliciete null soms toch nodig hebben.

bwerg wijzigde deze reactie 17-07-2013 13:11 (15%)

• Emphyrio1
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-12-2013

Emphyrio1

a happy tweakert

Off topic: Je code ziet er niet uit. Een grote brei met tekens. Door het wat leesbaarder te maken zijn zulke vragen over het algemeen overbodig omdat je het geheel vrij snel kan overzien.

• Trokken
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-07 12:58

Trokken

Pointer naar een int*

Heb je wel eens gehoord van code indentation?

Als je met code indenteerd is het makkelijker te lezen.

int* pointerNaarEenInt;

• Gomez12
  • Laatst online: 12:24
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:39:
[...]
Nja uiteindelijk zal het wel een persoonlijke voorkeur zijn in wat iemand gebruikt. Zo te lezen is het blijkbaar allemaal goed. Laat ik het dan zo zeggen dat ik zelf liever niet een while (true) ergens wil hebben.
Hoe wil je het dan neerzetten als je in principe een oneindige loop wilt die moet stoppen als 1 van 50 condities true is?

Als het gaat om 1 conditie dan kan je idd net zo goed in de while zetten, maar heb je meerdere condities dan werk ik liever met breaks en while true.

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 03:48

Amanoo

Fan van l'ocarina di Budrio

Eeew, while(true) loops en breaks. Je wil altijd graag dat je code maar op ÚÚn manier in een loop of kan komen en vooral op ÚÚn plek er weer uit kan komen. Zo is mij dat op de universiteit geleerd, althans. Vroeger, toen we nog dichter bij de machine programmeerden dan nu met talen a la C++/Java waren GOTO's en Breaks nog heel normaal, maar de huidige talen zijn er juist voor gebouwd om de programmeur te helpen een minimale hoeveelheid spaghetti-code te laten maken, en het zo programmeerbaar te maken dat de programmeur altijd kan zeggen waar zijn loop stopt. Als je vervolgens een loop bouwt met tienduizend keer een if(conditie){break;} weet je dat niet. Een break lijkt al een beetje op een GOTO. Als je die ook nog gaat gebruiken krijg je al helemaal code vol spaghetti slierten en enorme knopen. Spaghetti vergroot de kans op fouten en maakt het lezen en onderhouden van code veel moeilijker. Mag je bij het onderhouden van de code alle breaks gaan opsporen, bijvoorbeeld.

Dit is overigens de programmeer-doctrine zoals die mij werd aangeleerd, en zoals die (AFAIK) over het algemeen als waar wordt gezien. Het is prima mogelijk om goede code te schrijven die vol staat met archa´sche zaken zoals break of GOTO, vroeger deed men niet anders, maar het wordt tegenwoordig niet meer aangeraden om zeer goede voorgenoemde redenen.

Amanoo wijzigde deze reactie 17-07-2013 14:42 (3%)

• Hydra
quote:
Gomez12 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:28:
Hoe wil je het dan neerzetten als je in principe een oneindige loop wilt die moet stoppen als 1 van 50 condities true is?
Door die ifs een boolean te laten setten. Dat is 'de' manier als je het "single point of entry/exit" aanhangt. Vergeet niet dat dit soort regels in het leven geroepen zijn om spaghettirotzooi te voorkomen. Uiteindelijk is het doel om de code zo leesbaar mogelijk te maken. Met of zonder while(true) :)

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Amanoo schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:41:
Eeew, while(true) loops en breaks. Je wil altijd graag dat je code maar op ÚÚn manier in een loop of kan komen en vooral op ÚÚn plek er weer uit kan komen.
Dat is pertinent niet waar zoals ik al tot twee keer heb gezegd in dit topic. Dat jij iets in jouw line of work niet doet wil niet zeggen dat het per definitie fout is in elke branche. Het voorbeeld in dit topic is een spelletje, en juist voor spelletjes is dit dus wel gangbaar.

• HMS
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:05
quote:
NMe schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:54:
[...]

Dat is pertinent niet waar zoals ik al tot twee keer heb gezegd in dit topic. Dat jij iets in jouw line of work niet doet wil niet zeggen dat het per definitie fout is in elke branche. Het voorbeeld in dit topic is een spelletje, en juist voor spelletjes is dit dus wel gangbaar.
quote:
Amanoo schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:41:
Zo is mij dat op de universiteit geleerd, althans.
There's your problem ;) :+.

Misschien volgende keer even de thread doorlezen. Dat soort oude doctrines zijn vooral nog van belang bij C/C++ waarbij je dan mogelijk memory gaat leaken die in de loop worden gealloceerd. Bij Java met garbage collection is dat probleem een stuk minder, hoewel je natuurlijk wel moet opletten zodra je unmanaged objecten hebt (zoals file en netwerk streams, etc).

• Hatsieflatsie
quote:

Ik kan het nu wat beter begrijpen. Al vind ik het vrij vreemd, voor de true moet je toch eerst een situatie hebben waaruit je kunt vaststellen wat de conditie is voor de boolean.

En hoe guessp1 ge´ntaliseerd wordt, is mij ietsje duidelijker, maar nog steeds vaag. :P
quote:
Bovenstaande code van het raadspelletje heb ik pas uit de eerste hoofdstukken. Als ik je link zo lees, is het van bladzijde 111. Dus een heel eind verderop wordt het pas uitgelegd. :X.

• Hydra
quote:
HMS schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:00:
Misschien volgende keer even de thread doorlezen. Dat soort oude doctrines zijn vooral nog van belang bij C/C++ waarbij je dan mogelijk memory gaat leaken die in de loop worden gealloceerd. Bij Java met garbage collection is dat probleem een stuk minder, hoewel je natuurlijk wel moet opletten zodra je unmanaged objecten hebt (zoals file en netwerk streams, etc).
Ook in Java wil je niet onnodig meuk allocaten natuurlijk. Objecten maken / opruimen is relatief duur.

• HMS
quote:
Hatsieflatsie schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:12:
Ik kan het nu wat beter begrijpen. Al vind ik het vrij vreemd, voor de true moet je toch eerst een situatie hebben waaruit je kunt vaststellen wat de conditie is voor de boolean.
8)7

Op de plek van de expression (dus bijv: (a >0), (b != a), etc) komt het resultaat van de evaluatie daar van.
Dus om bij het voorbeeld te blijven:
als a = 1 en b = 1 dan evalueren ze zo:
a > 0 = true
b != a = false

Dus het resultaat van de expression levert een boolean op.

Dit kan je dan testen tegen de boolean 'true' waarmee je dus krijgt
true == true -> true
false == true -> false.

Maar als je de expression vervangt door de boolean 'true' is er dus niks te evalueren, dus wordt het ook:
true == true -> true

Maar dan altijd. Zo moeilijk is het niet.
quote:
Hydra schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:15:
[...]

Ook in Java wil je niet onnodig meuk allocaten natuurlijk. Objecten maken / opruimen is relatief duur.
Dit klopt, maar ik zeg ook niet dat onnodig meuk allocaten in Java opeens wel moet / kan / gratis is. Alleen dat het op 1 punt beginnen en eindigen van loops en functies nog uit de C tijd stamt om gealloceerd geheugen weer vrij te kunnen geven :). In ieder geval, daar zou ik die constructie nuttig vinden, in hedendaagse managed talen zie ik daar het nut een stuk minder van, zoals ik al had aangegeven :).

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
[...]

Bovenstaande code van het raadspelletje heb ik pas uit de eerste hoofdstukken. Als ik je link zo lees, is het van bladzijde 111. Dus een heel eind verderop wordt het pas uitgelegd. :X.
Je snapte blijkbaar de while niet. Dan ga je bladeren in de index achterin en zoek je op waar de while besproken wordt. Je vindt dan vast die pagina wel. Lineair door een boek heen gaan werkt vast ook maar dan heeft het vast meer nut als je eerst leest en pas na afloop gaat programmeren.

• Hydra
quote:
HMS schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:24:
Dit klopt, maar ik zeg ook niet dat onnodig meuk allocaten in Java opeens wel moet / kan / gratis is. Alleen dat het op 1 punt beginnen en eindigen van loops en functies nog uit de C tijd stamt om gealloceerd geheugen weer vrij te kunnen geven :). In ieder geval, daar zou ik die constructie nuttig vinden, in hedendaagse managed talen zie ik daar het nut een stuk minder van, zoals ik al had aangegeven :).
Het was ook bedoeld als aanvulling, ben het met je eens :)

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:
[...]

En hoe guessp1 ge´ntaliseerd wordt, is mij ietsje duidelijker, maar nog steeds vaag. :P
Die while is heel simpel, de methode verwacht een boolean, en hoe hij er in komt maakt niet uit, of het nu handmatig "vast" gezet wordt of via een berekening.

Als je zelf een methode aanmaakt die een variabele verwacht hoef je ook niet een expressie te gebruiken om hem aan te roepen:
code:
1
2
3
public void myMethod(int value){
...
}

Kan zo:
code:
1
myMethod(2+2);

of
code:
1
myMethod(4);

of:
code:
1
2
int sum = 4;
myMethod(sum);

De code van het player object zou je in moeten zien om te kunnen zien wat dit doet, en het lijkt mij dat dat ook wel kan?:
code:
1
guessp1 = p1.number;

Maar eigenlijk staat hier niets anders dan:
code:
1
guessp1 =  (bijvoorbeeld) 100;

Afvalzak wijzigde deze reactie 17-07-2013 15:44 (4%)

Last.fm | Code Talks

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Afvalzak schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:42:
[...]

Die while is heel simpel, de methode language construct verwacht een boolean
Fixed that for you. ;)

• Gomez12
quote:
Hydra schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:44:
[...]
Door die ifs een boolean te laten setten. Dat is 'de' manier als je het "single point of entry/exit" aanhangt. Vergeet niet dat dit soort regels in het leven geroepen zijn om spaghettirotzooi te voorkomen. Uiteindelijk is het doel om de code zo leesbaar mogelijk te maken. Met of zonder while(true) :)
Het enige probleem is dat je dan weer genoeg voorbeelden hebt waarbij dit soort stricte regels enkel maar meer spaghetti-code veroorzaken.

Als er net na het setten van de boolean een zware bewerking komt dan wil ik uit de loop voor de zware bewerking, ik wil niet vlak voor het uitvoeren van de zware bewerking checken of de boolean true/false is (want daar krijg je pas onbegrijpelijke code van). Ik wil er gewoon uit.

Het single-point of entry/exit is enkel noodzakelijk bij unmanaged code. Alles daarbuiten is het enkel maar meer balast (imho).

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:18

Herko_ter_Horst

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
[...]

Om dit te begrijpen, is het nodig dat je snapt wat expressies zijn en dat je snapt dat het while()-statement een boolean-expressie als argument verwacht.

Om met het eerste te beginnen: een expressie (in het algemeen) is "iets" dat een waarde oplevert. Bijvoorbeeld de rekenkundige expressie '1+1' levert de waarde '2' op. Je mag op elk moment een (deel-)expressie vervangen door de waarde die hij oplevert. Dus bijvoorbeeld: '(1+1)+2' mag je vervangen door '2+2', wat je weer mag vervangen door '4'.

Een boolean-expressie is een expressie die een boolean-waarde 'true' of 'false' oplevert. Dus bijvoorbeeld de expressie 'x > 1' levert de waarde 'true' op als de waarde van x groter is dan 1 en anders 'false'. De expressie '2 > 1' levert altijd de waarde 'true' op. De regels voor vervanging gaan ook hier op: '(2 > 1) && (3 > 4)' mag je vervangen door 'true && false', wat je weer mag vervangen door 'false'.

Het tweede stuk van de uitleg gaat over de syntax van Java: welke taal-constructies zijn valide als je Java-code schrijft. Het while-statment is zo'n taalconstructie. De syntax ervan is als volgt:
while(boolean-expression) {
statement(s)
}
Het while-statement kijkt of de waarde van de boolean-expressie gelijk is aan 'true'. Zo ja, dan worden de statements binnen de { } uitgevoerd, anders niet. Dit wordt herhaald nadat alle statements zijn uitgevoerd (tenzij er een statement tussen staat dat de normale flow onderbreekt, zoals een break, return of als er een exceptie wordt gegooid).

Op de plek van boolean-expression moet dus 'iets' komen te staan dat een boolean-waarde oplevert -- of dus de waarde zelf (aangezien je een expressie altijd mag vervangen door de waarde die die oplevert).

Dus 'while(2 > 1)' is dus gelijk aan 'while(true)'. 'true' is natuurlijk altijd gelijk aan 'true', dus wordt de code altijd uitgevoerd.

Herko_ter_Horst wijzigde deze reactie 17-07-2013 16:13 (11%)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:
Dit leek mij duidelijker voor een beginner ;)

Last.fm | Code Talks

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
Gomez12 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 14:28:
[...]

Als het gaat om 1 conditie dan kan je idd net zo goed in de while zetten, maar heb je meerdere condities dan werk ik liever met breaks en while true.
Ja even 2 punten;

1; blijkbaar is voor 'spelletjes' dus goed om een eindeloze loop er neer te gooien. Ik zelf heb dit nooit echt gemaakt en mijn echte focus is ook wat meer PHP, dus wellicht dat ik daarom ook zo liep/loop te bitchen over zo'n loop.

2; Waarom set je ten eerste 3x (per player) playerXGuessed = false en ga je dit IN je loop checken?
Ik zal wel het praktisch nut niet snappen, maar ik zou dan OF
code:
1
while (playerXGuessed == false || playerYGuessed == false

doen, of ergens iets neer zetten in de vorm van
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
gameGuessed = false

while (gameGuessed == false)
{

if (guessp1 == targetNumber) { 
p1won = true;
//of gewoon
whoWon = "player1"
//en dan
gameGuessed = true 

}

Maar goed, ik zie hier veel ervarener mensen zeggen dat het in feite prima is om while (true ) te gebruiken en het dan te breaken. Dus ik hoef ook geen punt te maken, maar ik reageer even hoe ik het wellicht zou doen.

Daarbij gezien, zie ik de loop een soort van iteratie om 'het spel te spelen' , waarbij daarna de 'uitkomst' imo niet direct meer in de loop hoeft te staan. Sterker nog, voor mij zou het 10x overzichtelijker zijn als je de 'uitwerking' van de loop, NA de loop zou doen.
Maar dit is mijn mening, en wellicht moet ik dingen helemaal niet met elkaar vergelijken (nogmaals PHP'er hier).

Douweegbertje wijzigde deze reactie 17-07-2013 18:01 (13%)

• Hatsieflatsie
quote:
Herko ter Horst, je reactie verheldert een hoop. Enorm bedankt hiervoor, en HMS en Afvalzak uiteraard ook.

Jullie hebben mij iig weer stukje op weg geholpen. :).

Hatsieflatsie wijzigde deze reactie 17-07-2013 18:02 (3%)

• Daos
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 20:15
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:57:
code:
1
while (gameGuessed == false)

Ik doe zelf nooit vergelijkingen met '== true' of '== false'. '== true' kan weggegooid worden en '== false' wordt een not (!):
code:
1
while (!gameGuessed)

edit:
Ook geen '!= true' of '!= false'. Nu kan '!= false' weggegooid worden en '!= true' wordt een not (!).

Daos wijzigde deze reactie 17-07-2013 18:11 (17%)

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
[...]

1; blijkbaar is voor 'spelletjes' dus goed om een eindeloze loop er neer te gooien. Ik zelf heb dit nooit echt gemaakt en mijn echte focus is ook wat meer PHP, dus wellicht dat ik daarom ook zo liep/loop te bitchen over zo'n loop.
Ook in PHP kan het zinnig zijn. Spelletjes hebben geen alleenrecht op een oneindige loop. :P
quote:
2; Waarom set je ten eerste 3x (per player) playerXGuessed = false en ga je dit IN je loop checken?
Omdat de loop die waarde ook kan muteren in dit geval.
quote:

code:
1
while (playerXGuessed == false || playerYGuessed == false

Niet handig als het spel later uitgebreid wordt met meerdere condities. Je wil bijvoorbeeld ˇˇk de loop afbreken als iemand op escape drukt (afsluiten) of wanneer je een pauze-knop implementeert.
quote:

code:
1
2
if (guessp1 == targetNumber) { 
p1won = true;

Java:
1
p1won = guessp1 == targetNumber;

;)

Dit uiteraard even los van of het goed design is of niet, want variabelen met getalletjes erin zijn meestal een teken aan de wand. :P
quote:
Daos schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 18:07:
[...]

Ik doe zelf nooit vergelijkingen met '== true' of '== false'. '== true' kan weggegooid worden en '== false' wordt een not (!):
code:
1
while (!gameGuessed)

Waar dan wel weer bij gezegd moet worden dat in PHP (niet relevant voor dit topic) de === en !== wel degelijk iets toe kunnen voegen. ;)

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15-07 15:34
Het is een hele makkelijke manier om een "oneindige" loop te creeren. Als break word gecalled dan stopt de loop gelijk. Het is niet zo'n nette manier maar het zou misschien wat snelheidswinst kunnen geven. Je moet ergens natuurlijk wel kijken of er gebreaked moet worden maar als je dat binnen de loop doet zou je dat binnen bepaalde blocks code kunnen zetten die altijd worden gebruikt voor de loop moet worden gestopt. In dit geval is het echt niet nodig, er moet toch worden gewacht op user-input, niet echt netjes geprogrammeerd, wel effectief.

• farlane

farlane

I hate everyone equally

quote:
Een dergelijke loop heet een "superloop" en wordt in best wat situaties gebruikt. Probeer wat ruimdenkender te zijn, jouw situatie is niet hetzelfde als die van iedereen.

farlane wijzigde deze reactie 17-07-2013 23:30 (7%)

God Hates Us All

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

quote:
M.l. schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:03:
maar het zou misschien wat snelheidswinst kunnen geven
Nee :) Het is een compare instructie (1 tik) en een conditional jump ipv een standaard jump, en die gaat gewoon door de branch prediction. Verder is het uiteraard nog geen miljoenste van je executietijd; dat merk je nooit.

Verder, ja, ach, een while true, als het goed leesbaar is. Enige waar je echt voor uit moet kijken is dit in je loop:
C++:
1
2
3
for (bool b : list) {
   if (bbreak;
}

Want dat werkt niet. Een 'return' is misschien iets netter (dat werkt boven wel).
quote:
HMS schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:00:
Dat soort oude doctrines zijn vooral nog van belang bij C/C++ waarbij je dan mogelijk memory gaat leaken die in de loop worden gealloceerd.
Hmm, je kan toch op elk (nouja, vaak) punt uit je functie gegooid worden door een exception, ofwel uit je eigen code, third party code of de standaard library. Moderne C++ code is daar tegen bestand en daar is het dus geen enkel probleem bij. Als het wel een probleem is dat je meer dan een exit point hebt is je code toch eigenlijk al niet robuust.

Wat ik me van de rationale achter die regel herinner is dat het voornamelijk ging om software testing en (automatische) formele verificatie.

Zoijar wijzigde deze reactie 18-07-2013 00:27 (36%)

• H!GHGuY
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-07 21:45

H!GHGuY

Try and take over the world...

quote:
Maasluip schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:35:
[...]
Als er while (true) staat hoef je alleen maar te zoeken naar alle plekken waar een break staat. Als er while (!guessed) staat moet je alle plekken waar guessed gezet wordt gaan opzoeken. guessed kan ook gebruikt worden in een andere statements, dus niet alle keren dat je guessed vindt wordt het ook gezet.
Ik ga hier absoluut niet mee akkoord.

Als er while (true) staat, weet je bij doorlezen van de loop (en hij is best lang) helemaal niet wat de exit-conditie is en wat de loop doet. Je moet dan ook op zoek(!!!) naar alle break statements om dan alle bijhorende if-statements (en dat kunnen er veel zijn) te gaan interpreteren.

Als er staat while (!guessed), dan weet je direct dat de bedoeling van de loop is dat er iets geraden wordt en dat er meteen uit de loop gesprongen wordt als iets geraden is. Je exit-condities in de while () clause schrijven geeft iemand die de code leest dus _VEEL_ meer info over wat nou de bedoeling is.

Persoonlijk motto: jouw code heeft maar 2 stakeholders:
- de gebruiker ervan
- degene die na jou in de code wijzigingen moet aanbrengen (dit kan jijzelf over 2 jaar zijn...)

Voor de eerste moet de code correct zijn, voor de 2de moet hij leesbaar en onderhoudbaar zijn.
Zoals ik hierboven aantoon is while (!guessed) veel leesbaarder dan while (true) met dan een tiental breaks in de body.
quote:
Ik vind het ook cleaner om while (true) te gebruiken.

Om een break met een goto te vergelijken getuigt van weinig ervaring met BASIC. Met goto's maak je spaghetticode en kun je naar elk willekeurig stukje code springen. Met een break beŰindig je alleen de loop.
break is ook een goto, net zoals continue dit is.
continue is wat mij betreft ook enkel in te zetten als guard clause direct in het begin van de loop:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
while (i < 100) {
  if (complexfunction(objects[i])
  {
     log("error: XXX");
     continue// goed
  }
  // andere
  // logica
  // hier
  if (something)
     continue// fout
  // nog logica hier
}

Bemerk: dit zijn persoonlijk guidelines die ik aanhoud - er zullen altijd wel goede uitzonderingen zijn
In het geval van een game-loop, lijkt me een while (true) ook niet zo fout, deze springt er namelijk direct uit. Iedereen die in de code van een game kijkt zal meteen de game-loop herkennen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Gomez12
quote:
H!GHGuY schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:51:
[...]
Als er staat while (!guessed), dan weet je direct dat de bedoeling van de loop is dat er iets geraden wordt en dat er meteen uit de loop gesprongen wordt als iets geraden is.
Ehm, het bold gedeelte gebeurt niet hoor. De huidige loop-iteratie wordt eerst afgemaakt daarna wordt er pas uitgesprongen.

Dat is juist het grote verschil. Een break is direct, een while clausule maakt eerst de loop af.

• .oisyn
  • Laatst online: 12:11

.oisyn

Moderator Digitale valuta/coinmining

Discussiewinnaar 2014

quote:
H!GHGuY schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:51:
break is ook een goto, net zoals continue dit is.
Als je break en continue een goto vindt dan volgt uit die redenatie dat een } aan het eind van de lus ook een goto is.

[GoT topic extension for Chrome - werkt nog niet met tweakers.net 7] - [T.net karma monitor]
[Deus Ex: HR] - [Lara Croft and the Guardian Of Light]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En een simpele return. Of je moet inderdaad fan zijn van altijd op de laatste regel van een methode/functie returnen, wat compleet waardeloze code kan opleveren.

Oftewel: Het hangt toch echt gewoon van de situatie af, en als iets "meestal" zo is dan kan het voor iemand anders (die totaal andere programma's maakt) helemaal niet "meestal" zo zijn. Behalve dat een Úchte goto wel stom is natuurlijk, of gaat er nu ook iemand met een prachtig voorbeeld komen waarin een goto beter is dan alternatieven?

• AlainS
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

AlainS

quote:
bwerg schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 22:41:
Behalve dat een Úchte goto wel stom is natuurlijk, of gaat er nu ook iemand met een prachtig voorbeeld komen waarin een goto beter is dan alternatieven?
Als er geen betere alternatieven zijn misschien? Ik heb wel code gezien waarin geen alternatieven waren destijds (programma uit 1980). Ik moet wel zeggen dat die code sowieso praktisch onleesbaar was.

Met de huidige platformen zijn er volgens mij altijd betere alternatieven dan een goto. :)

't Giet zoas 't giet

• farlane

farlane

I hate everyone equally

Jeuj, een goto considered evil discussie!

PHP is echt een kuttaal.

farlane wijzigde deze reactie 18-07-2013 23:32 (25%)

God Hates Us All

• Gomez12
quote:
Oftewel: Het hangt toch echt gewoon van de situatie af, en als iets "meestal" zo is dan kan het voor iemand anders (die totaal andere programma's maakt) helemaal niet "meestal" zo zijn. Behalve dat een Úchte goto wel stom is natuurlijk, of gaat er nu ook iemand met een prachtig voorbeeld komen waarin een goto beter is dan alternatieven?
Je begon zo goed...

Laat ik het zo zeggen, er is een reden dat goto nog steeds bestaat in de huidige talen... En die reden is geen spaghetti-code.

Je moet het altijd zo zien : Elke regel (qua programmeren) die je ooit ergens geleerd hebt wordt ergens anders weer met een goede reden gebroken. OO-programmeren is heel leuk maar probeer dat niet op een embedded device met 32k geheugen etc. etc.
quote:
AlainS schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:30:
[...]
Met de huidige platformen zijn er volgens mij altijd betere alternatieven dan een goto. :)
Yep, programmeertaal ontwerpers gooien altijd oude legacy dingen erin die altijd betere alternatieven hebben...
Er zijn wellicht (bijna) altijd betere alternatieven als je zit te programmeren voor een dual-core x86 machine met 1 Gb geheugen, maar dat beslaat bij lange na niet het totale programmeerveld.
Wil jij echte snelheid dan verslaat niets een simpele goto

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49

deadinspace

The what goes where now?

quote:
Behalve dat een Úchte goto wel stom is natuurlijk, of gaat er nu ook iemand met een prachtig voorbeeld komen waarin een goto beter is dan alternatieven?
Uiteraard, die "Goto is de duivel"-sentimenten zijn ook onzin. Er zijn best situaties waarin goto acceptabel of zelfs de beste oplossing is. De bekendste is wel single-out-met-cleanup in C:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
char *blaatchar *file )
{
    char *s, *t, *value;
    int fd;

s = malloc1024 );
    if( !s )
        return NULL;

fd = openfileO_RDONLY );
    iffd < 0 )
    {
        frees );
        return NULL;
    }

t = get_somethingfilefd );
    if( !t )
    {
        frees );
        closefd );
        return NULL;
    }

value = actually_do_somethingstfd );
    frees );
    closefd );
    closet );
    return value;
}

versus
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
char *blaatchar *file )
{
    char *s = NULL, *t = NULL, *value = NULL;
    int fd = -1;

s = malloc1024 );
    if( !s )
        goto out;

fd = openfileO_RDONLY );
    iffd < 0 )
        goto out;

if( !t )
        goto out;

out:
    frees );
    closefd );
    freet );
    return value;
}

Waarbij de tweede variant korter en naar mijn mening leesbaarder is. Heeft de functie meer dan 3 error-checks, dan wordt het verschil natuurlijk alleen maar groter.

Dit is natuurlijk minder van toepassing voor modernere talen vanwege bv exceptions en garbage collection (en de context was natuurlijk Java), maar dat neemt niet weg dat dit een voorbeeld van prima goto-gebruik is ;)

Ook heb ik argumenten gehoord voor goto in het implementeren van een finite state machine, en daar kan ik me ook wel in vinden, al ben ik dat nog niet in het wild tegen gekomen en heb ik dat zelf nooit gebruikt.

• Hatsieflatsie
Tussen deze bedrijven door.. 1 kleine vraag.

Als je refereert naar een object... Dan gebruik je de volgende code, bijvoorbeeld:
Java:
1
2
Dog d = new Dog();
d.bark();

Dan vraag ik mij af, waarom daar 'new' staat?

Is het niet handiger zo te doen:
Java:
1
2
Dog = d;
d.bark();

Waarom is er voor gekozen om Dog en new toe te voegen in de Java syntax?

• HMS
Omdat je een nieuwe instantie van de klasse Dog aanmaakt. Maar dit staat zeker weten ook in je boek.

Waarschijnlijk is de syntax zo omdat het in C++ en de meeste OO talen de gebruikelijke constructie is.

edit:
Simpel gezegd: de variable d bevat een nieuwe instantie van de klasse Dog.
Iets moeilijker: de variable d wijst naar het geheugenadres waar een nieuwe instantie van de klasse Dog is aangemaakt.

HMS wijzigde deze reactie 19-07-2013 00:27 (33%)

• Grijze Vos
  • Laatst online: 11:20
Omdat je ook:
code:
1
Dog d = new DanishDog();

kan doen.

Je moet declareren wat het type en de naam van de variabele is (dat staat aan de linkerzijde van het = teken.) Je zou nog ervoor kunnen kiezen om eventueel new weg te laten in je taal ontwerp, maar het maakt de parser wat eenvoudiger en sneller als je die wel hebt.

Hanlon's Razor: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity."

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
Een discussie van 3 pagina's over een while loop. :)

Modbreak: Bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage!

NMe wijzigde deze reactie 19-07-2013 10:23 (36%)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En natuurlijk:
Java:
1
Dog d = new DanishDog("Fluffy""brown");

It was when I was happiest that I longed most. It was on happy days when we were up there on the hills, the three of us, with the wind and the sunshine ...

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:22:
Tussen deze bedrijven door.. 1 kleine vraag.

Als je refereert naar een object... Dan gebruik je de volgende code, bijvoorbeeld:
Java:
1
2
Dog d = new Dog();
d.bark();

Dan vraag ik mij af, waarom daar 'new' staat?

Is het niet handiger zo te doen:
Java:
1
2
Dog = d;
d.bark();

Waarom is er voor gekozen om Dog en new toe te voegen in de Java syntax?
Ten eerste is dit niet gerelateerd aan dit topic en ten tweede is dit prima te vinden op het internet. Doe eens niet elke vraag die in je opkomt hier dumpen. ;)

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Afgezien van wat NMe zegt zou je voor die vraag even je boek moeten raadplegen over inheritance en polymorphism.

• H!GHGuY

H!GHGuY

quote:
Gomez12 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:32:
[...]

Ehm, het bold gedeelte gebeurt niet hoor. De huidige loop-iteratie wordt eerst afgemaakt daarna wordt er pas uitgesprongen.

Dat is juist het grote verschil. Een break is direct, een while clausule maakt eerst de loop af.
Juist. De volgende vraag is of de structuur van de code binnen de while niet beter kan zodat je niet midden in de loop moet breaken.

Een computer heeft allemaal geen probleem met goto, break en continue. Het zijn de programmeurs die het probleem hebben. Als je halverwege een loop break't dan is dat mijns inziens enkel te rechtvaardigen als het in een oogopslag duidelijk is wat de state is van de complete context van die loop.

Daarom dat een continue als guard clause in het begin van de while loop voor mij best kan. Er is namelijk nog geen code uitgevoerd binnen de body van de while loop en de staat is dus net dezelfde als ze was voor de while loop (of na de vorige iteratie). Als je echter halverwege de loop een break of continue doet dan is het voor mij (die de code leest en misschien ook later aanpast) een stuk moeilijker om na te gaan wat de context is als je de loop verlaat en dus ook een stuk moeilijker om bij aanpassingen ervoor te zorgen dat die context nog steeds correct is.
Nogmaals, dit zijn guidelines. Er zijn zeker voorbeelden te bedenken die wel lekker lezen, bvb:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ObjnextObject = NULL;
for (size_t i = 0i < numItems; ++i)
{
  if (complexe_conditie_hier(object[i]))
  {
     nextObject = &object[i]
     break;
  }
  discard(object[i]);
}
return nextObject;

quote:
.oisyn schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:16:
[...]

Als je break en continue een goto vindt dan volgt uit die redenatie dat een } aan het eind van de lus ook een goto is.
Misschien wel.

Expressieve, leesbare en onderhoudbare code heeft een belangrijke eigenschap: onbelangrijke dingen vallen niet op en moeten ook zo weinig mogelijk opvallen, belangrijke dingen vallen wel op en moeten ook zoveel mogelijk opvallen. Met andere woorden, bij onbelangrijke dingen voldoet alles aan de verwachting, en belangrijke/speciale dingen springen er meteen uit.

Daarom dus dat een while (true) als gameloop OK is. Dit is verwacht en normaal. Als de hele code er echter vol mee staat heb je gewoon een probleem met onderhoudbaarheid.

Dit is hetzelfde met (true) Hungarian notation. Het valt op als je:
C++:
1
utfData = ascString

doet, maar het is volstrekt normaal en onbelangrijk als je
C++:
1
utfData = to_utf(ascString);

doet. Allemaal het patroon van de verwachting.

• drm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-07 20:21

drm

f0pc0dert

Ben ik de enige die dit juist in een do/while zou zetten? De eerste iteratie is altijd nodig, en die bepaalt het al dan niet nodig zijn van elke volgende iteratie. In mijn ervaring is moeilijk doen in een while best vaak een gevolg van het mijden van een do/while.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
[ melp.nl | twitter ]

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
In dit specifieke geval is een do...while inderdaad beter, mits goed ge´mplementeerd.

Wat betreft het mijden van do..while weet ik het niet zo. Ik heb niet het idee dat het vermeden wordt maar eerder het idee dat mensen zich niet altijd even goed realiseren dat het kan.

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17-07 21:49
quote:
deadinspace schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:43:
[...]

Uiteraard, die "Goto is de duivel"-sentimenten zijn ook onzin. Er zijn best situaties waarin goto acceptabel of zelfs de beste oplossing is. De bekendste is wel single-out-met-cleanup in C:
Je zou het ook zo kunnen oplossen.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
char *blaatchar *file ) 

char *s = NULL, *t = NULL, *value = NULL
    int fd = -1

char *value = NULL;

s = malloc1024 ); 
    ifs ) 
    {
        fd = openfileO_RDONLY ); 
        iffd > 0 ) 
        {
            ift )         
            {
            }
        }
    }

frees ); 
    closefd ); 
    freet ); 

return value;     
}

Geen 'c-er' hier zou een foutje in kunnen zitten, maar het gaat om het idee. Ik houd niet bepaald van de algemeen "geacepteerde trend" qua variabelenamen e.d daar.

ZpAz wijzigde deze reactie 19-07-2013 21:05 (3%)

“How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to improve the world.” - Anne Frank

• Glorificationer426
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-07 10:38

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Uiteraard kun je dat zo doen, maar het lijkt me overbodig complex qua nesting...

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• Sendy
  • Niet online
Het probleem is dat je in de toekomst na actually_do_something() nog iets extra's moet doen. Dat extra blijkt dan niet helemaal gerelateerd aan wat er al in actually_do_something() gedaan wordt. Dus maak je een nieuwe functie en voeg je een extra nestingniveau toe en ben je bedroefd. :/

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:23
Dit is een interessante discussie geworden, en zelf ben ik ook gedeeltelijk van gedachte veranderd naar mate ik het topic verder las. :)

Hoofdzakelijk wil ik nooit op een event-based systeem een while(true) hebben. Ik vind zelf namelijk dat er altijd een conditie zijn waardoor hij uit de loop kan komen. Als ik er echt niet aan ontkom, gebruik ik een timeout o.i.d. zodat een programma nooit oneindig lang zal door lopen. Maar dan heb ik dit in een aparte thread staan, die door een andere thread gecontroleerd wordt.

Ook in een microcontroller heb ik vaak alleen een mainloop die nauwelijks iets doet. Alles gaat via interrupts en "states" waar die zich in bevindt. (Net zoals in een FPGA.)

Tijdens een while-loop er uit springen is vaak alleen tijdsbesparend en nodig als je een zoekalgoritme hebt die moet stoppen als die iets heeft gevonden. Je moet dan wel opletten dat je het geheugen van de variablen weer vrijgeeft, want geheugenlekjes zijn daarmee snel gemaakt. :)

Poesjes | Schaken | Sudoku oplosser

• Jegorex
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-07 21:34
Als while(true) te onduidelijk is kun je altijd nog kiezen voor while(true==true) of while(true!=false) :+

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Onbekend schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:29:
Hoofdzakelijk wil ik nooit op een event-based systeem een while(true) hebben. Ik vind zelf namelijk dat er altijd een conditie zijn waardoor hij uit de loop kan komen.
En wat dan als er 10 verschillende condities zijn op basis waarvan een complexe loop kan afbreken? Of 20? Dan kun je het wel op gaan vangen in ÚÚn variabele maar als die exit-condities niets met elkaar gemeen hebben kun je die variabele alleen een naam geven die lijkt op "breakLoop". De vraag is of while (!breakLoop) met tig keer breakLoop = true; in verschillende condities nou zo veel handiger is dan het gebruiken van de tools die een taal uit zichzelf biedt. Ik zou daar net zo makkelijk voor een while (true) en break-combinatie gaan.

• H!GHGuY

H!GHGuY

quote:
NMe schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 01:15:
[...]

En wat dan als er 10 verschillende condities zijn op basis waarvan een complexe loop kan afbreken? Of 20? Dan kun je het wel op gaan vangen in ÚÚn variabele maar als die exit-condities niets met elkaar gemeen hebben kun je die variabele alleen een naam geven die lijkt op "breakLoop". De vraag is of while (!breakLoop) met tig keer breakLoop = true; in verschillende condities nou zo veel handiger is dan het gebruiken van de tools die een taal uit zichzelf biedt. Ik zou daar net zo makkelijk voor een while (true) en break-combinatie gaan.
Sure, kan gebeuren. En zoals ik hierboven al zei: speciale gevallen moeten eruit springen. Zo'n loop is duidelijk een speciaal geval (veel exit-condities, complexe logica). Persoonlijk zou ik dan verwachten dat:
- er goed gedocumenteerd is wat de loop doet en wat de exit-condities zijn
- dat zoveel mogelijk code uitgefactored is in functies met duidelijke naam zodat ze de leesbaarheid van de loop niet teveel vervuilt. Bovendien zie je op die manier duidelijk welk stuk code welke data nodig heeft en kan aanpassen (const of niet).
- dat er in de functie zelf rond die loop zo weinig mogelijk code staat (maw de loop zelf is zo goed als kan uitgefactored) en dat die functie zelf ook een goede naam heeft.

Op die manier maak je zelfs moeilijke code zo goed leesbaar als mogelijk.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

quote:
ZpAz schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 21:03:
Je zou het ook zo kunnen oplossen.
Veel netter inderdaad imho.

Je kan het nog wat compacter maken op de standaard C manier.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
char *blaatchar *file ) 

int fd = -1

if
        (s = malloc(1024)) && 
        (fd = open(fileO_RDONLY)) && 
        (t = getsomething(filefd )) 
    ) {
    }

frees ); 
    closefd ); 
    freet ); 

return value;     
}

---

Half unix en dus de wereld zit trouwens vol met while(true) loops ;)

Zoijar wijzigde deze reactie 20-07-2013 10:11 (6%)

• H!GHGuY

H!GHGuY

quote:
Zoijar schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:04:
[...]

Veel netter inderdaad imho.

Je kan het nog wat compacter maken op de standaard C manier.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
char *blaatchar *file ) 

int fd = -1

if
        (s = malloc(1024)) && 
        (fd = open(fileO_RDONLY)) && 
        (t = getsomething(filefd )) 
    ) {
    }

frees ); 
    closefd ); 
    freet ); 

return value;     
}

---

Half unix en dus de wereld zit trouwens vol met while(true) loops ;)
Helaas is 0 een valid file descriptor en kan open() ook -1 returnen als error, dus er moeten nog enkele kleine aanpassingen gedaan worden voor dit correct is.

H!GHGuY wijzigde deze reactie 20-07-2013 11:47 (5%)

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

quote:
H!GHGuY schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:46:
[...]

Helaas is 0 een valid file descriptor en kan open() ook -1 returnen als error, dus er moeten nog enkele kleine aanpassingen gedaan worden voor dit correct is.
>= 0

... :)

Compile je ook altijd met -pedantic ? ;)

Zoijar wijzigde deze reactie 20-07-2013 12:11 (6%)

• Daos
quote:
NMe schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 17:43:
In dit specifieke geval is een do...while inderdaad beter, mits goed ge´mplementeerd.

Wat betreft het mijden van do..while weet ik het niet zo. Ik heb niet het idee dat het vermeden wordt maar eerder het idee dat mensen zich niet altijd even goed realiseren dat het kan.
In sommige boeken wordt de do...while niet behandeld. Het staat bijvoorbeeld niet in de eerste editie van "Java by Dissection" die wij op de universiteit gebruikten. In "Head First C#" (andere taal; gaat om het idee) komt de do...while ook niet voor.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

quote:
Daos schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:08:
in de eerste editie van "Java by Dissection" die wij op de universiteit gebruikten. In "Head First C#" (andere taal; gaat om het idee) komt de do...while ook niet voor.
Typisch geval van http://www.watbenjedan.com/ ;)

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Ik vind de Head First serie persoonlijk ook niet zo geweldig qua inhoud. Wellicht dat mensen die plaatjes enzo leuk vinden, maar het is iig duidelijk dat er daardoor minder aandacht aan de daadwerkelijke inhoud wordt besteed.

• Daos
Dit topic gaat over "Head First Java". Of het een slecht boek is kan ik niet beoordelen; ik heb hem niet gelezen.

Ik heb wel even gespiekt daarin nav dit topic en de do-while wordt wel genoemd op pagina 11:
quote:
Java has three standard looping construcs: while, do-while, and for.
, maar verder in het boek zie ik hem niet staan.

Nog iets vreemds: break wordt wel behandeld, maar continue niet.

• elimuhn8
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:28
quote:
Daos schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:34:
Dit topic gaat over "Head First Java". Of het een slecht boek is kan ik niet beoordelen; ik heb hem niet gelezen.
Ik ben op dit moment met dit boek bezig, het wordt door veel tweakers op de boekenlijst aanbevolen.
Of dit boek een goed of slecht boek is laat ik in het midden, maar als je het boek beoordeeld op deze oefening wil ik je even wijzen op deze passage uit hoofdstuk 2 blz 38 (die van de oefening)

"In chapter 6 we look at using a class with main() method to start the ball rolling on a real java application. As a sneak preview, though of how a real java application might behave here's a little example. Because we're still at the early stages of learning java, we're working with a small toolkit, so you'll find this program a little clunky and inefficient. You might want to think about what you could do to improve it, and in later chapters that's exactly what we'll do.Don't worry if some of the code is confusing: the key point is that objects talk to objects."

Dit boek werk met een aparte leerstijl, waarbij je veel zelf moet nadenken over het hoe en waarom. De code die geleverd word bevat meestal (in deze hoofstukken) express (kleine) fouten/eigenaardigheden om je aan het denken te zetten.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002

Herko_ter_Horst

Voor een eerste kennismaking met een programmeertaal is het helemaal niet nodig om alle facetten van die taal te behandelen. for-, while- and do-loops zijn onderling uitwisselbaar. Ja, soms is de ÚÚn wat handiger en leesbaarder en soms de ander, maar een introductieboek afschrijven omdat het de do-loop niet behandeld, gaat veel te ver.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:19
quote:
NMe schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 01:15:
[...]

Totdat je bij talen als MISRA C komt, waarbij zaken als continue, continue en while (true) uit den boze zijn.

• Daos
quote:
Herko_ter_Horst schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:05:
een introductieboek afschrijven omdat het de do-loop niet behandeld, gaat veel te ver.
Wie doet dat dan? Ik merkte alleen op dat het wel eens overgeslagen wordt in boeken.

Net als continue. Ik gebruik continue regelmatig. Neem bijvoorbeeld mijn Sudoku Solver uit [JAVA] Code verkorten naar methode:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
for (int r = 0r < sizer++)
{
    for (int c = 0c < sizec++)
    {
        if (number[rc] > 0)
        {
            // process empty cells only; this one is not empty
            continue;
        }

// process empty cell...

• NMe
  • Nu online

NMe

Admin Devschuur«
quote:
ThomasG schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:51:
[...]
Totdat je bij talen als MISRA C komt, waarbij zaken als continue, continue en while (true) uit den boze zijn.
MISRA C is voor zover ik kan vinden gaan taal maar een richtlijn voor het schrijven van C-code in een heel specifieke branche. Daar is het om te beginnen al veel makkelijker om een probleemdomein te definiŰren en dus om spul als while (true) af te schieten. Dat gezegd hebbende vind ik het redelijk debiel om onderdelen van een taal af te schieten omdat een of andere commissie ooit heeft verzonnen dat ze altijd slecht zijn. Ik heb hierboven legio voorbeelden genoemd van situaties waar het handig kan zijn om een oneindige loop te maken die je al dan niet kan breaken. Continue is afhankelijk van de specifieke loop ook best handig. Zelfs voor goto zullen er wel toepassingen mogelijk zijn die handiger zijn dan het "nette" alternatief.

• Daos
quote:
ThomasG schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:51:
[...]
Geen goto; geen continue; max 1 break per loop; single exit point bij functies; altijd een else na "if ... else if ..."; geen unions; geen atoi, atof, atol; geen stdio; geen dynamic heap memory allocation (malloc ??); geen recursie :?

Dat while(true) verboden is kon ik trouwens niet vinden.

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-07 17:23

Infant

It's a floating Dino!

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
while(1){
    //code
}

for (;;){
    //code
}

foo:
    //code
goto foo;

Het is gewoon allemaal hetzelfde, en zou moeten compilen naar een type jump statement (afhankelijk van hoeveel zooi er in de loop staat, en op welk platform je bezig bent).

Bijv: gcc op een x86 compiled een loop als:
C:
1
2
3
while(1){
   a++;
}

Naar:
asm:
1
2
3
L2:
    incl    12(%esp)
    jmp    L2

Persoonlijk vind ik de while(1){} constructie het netst.

• Soultaker
  • Laatst online: 10:43
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar ik heb GCC nog nooit een inc instructie zien genereren, en een lus als deze zal de increment-operatie sowieso ˇf worden weggeoptimaliseerd, of expliciet via een load/store sequence worden uitgevoerd (wanneer a volatile gedeclareerd is, of wanneer er zonder optimalisaties gecompileerd wordt).

edit:
Met -Os kun je in principe wel inc instructies krijgen, maar dan nog wordt de operatie weggeoptimaliseerd.

Soultaker wijzigde deze reactie 21-07-2013 17:23 (16%)

PGP public key

• Daos
Ik krijg standaard:
code:
1
2
3
L2:
    addl    $1, 12(%esp)
    jmp    L2

en met -O :
code:
1
2
L2:
    jmp    L2

• farlane

farlane

I hate everyone equally

quote:
Daos schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:17:
Geen goto; geen continue; max 1 break per loop; single exit point bij functies; altijd een else na "if ... else if ..."; geen unions; geen atoi, atof, atol; geen stdio; geen dynamic heap memory allocation (malloc ??); geen recursie :?

Dat while(true) verboden is kon ik trouwens niet vinden.
Dat while( true ) "verboden" is kan ik me niet voorstellen, helemaal niet omdat het in vrijwel elk embedded programma voorkomt.

Misra C heeft een aantal nuttige regels ( die je toch al zou toepassen als je defensief programmeert ) maar ook een aantal kortzichtige waarvan je er nu een aantal opnoemt. ( Behalve het gebruik van malloc, dat ligt in een embedded platform wat lastig )

God Hates Us All

• H!GHGuY

H!GHGuY

quote:
Zoijar schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:09:
[...]
Compile je ook altijd met -pedantic ? ;)
Net als een hond, lijkt een goeie compiler op z'n baasje :P
-Wall, -Wextra -pedantic, -Weffc++, -Werror

• _Peter2_
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11-07 15:49
quote:
H!GHGuY schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:33:
[...]

Net als een hond, lijkt een goeie compiler op z'n baasje :P
-Wall, -Wextra -pedantic, -Weffc++, -Werror
-Waf -Woef?

}:O Kon het niet laten

Diablo III-profiel

Pagina: 1 2 Laatste

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013