Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Werken, of toch verder leren?

Pagina: 1
Acties:

• BDHowner
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:39
Beste Tweakers,

Ik zit al enige tijd met de vraag wat ik nou eigenlijk wil gaan doen. Ik kom er zelf niet echt uit, en ik hoop via dit topic informatie te krijgen die mij op weg kan helpen om een goede keuze te maken.

Korte background:
Sinds 2004 heb ik een eigen computer en sindsdien ben ik ook geÔnteresseerd in computertechniek. Na elektrotechniek op de middelbare school (dat kwam het dichts bij ICT in de buurt, dat vond ik verder ook leuk om te doen) heb ik een jaar geleden Medewerker Beheer ICT (MBO 3) afgerond.

MBO 3:
Staat toch helaas (net als MBO 2) bekend als redelijk waardeloos. Hoewel ik niet zou willen zeggen dat je nooit een baan zal vinden, lijken niet veel bedrijven echt geÔnteresseerd in dit niveau.

Dan ga je toch verder leren?
Ja, maar om heel eerlijk te zijn was school niet echt mijn ding (tijdens MBO 3). Veel vakken interesseerde mij nauwelijks (wiskunde, Nederlands, LLB etc.), terwijl de interessante vakken (hard- en software) niet genoeg behandeld werden naar mijn mening.

Defensie
Ik heb gesolliciteerd (en was tevens aangenomen) bij Defensie (Luchtmacht). Ik was er echter al snel achter dat die levensstijl niet echt bij mij past, en zodoende heb ik de opleiding daar dus al zeer vroeg beŽindigd. Tussen mijn opleiding en Defensie ben ik een aantal maanden heftruckchauffeur geweest (dat ging allemaal prima, het bedrijf was ook tevreden verder), het is echter wel een "gat" op mijn cv zonder ICT-ervaring.

Dus nu zit je thuis?
Ja, helaas al een paar maanden, wat dus opnieuw een gat op mijn cv veroorzaakt. Ik vind het moeilijk om nou echt een keuze te maken, en eigenlijk wil ik nu wel iets in de ICT-richting gaan doen, want hoewel ik wel degelijk mijn ICT-kennis onderhoud (nieuwsberichten, apparatuur hier waar ik mee bezig ben e.d.), scoor ik geen nieuwe diploma's of certificaten of wat dan ook. M.a.w.: ik word er voor een bedrijf niet aantrekkelijker op.

Mogelijk opties opgesomd:
- Ik ben bijna 21, en zou dan een test kunnen doen om aan HBO te beginnen. Dit staat een hťťl stuk beter bekend dan MBO 3, maar daar zal ik dan uiteraard wel 4 jaar voor moeten zweten. Tevens zou ik dan wel studiefinanciering moeten zien te krijgen (dat zou worden geschrapt, right?), want ik ben bang dat ik het anders een beetje erg duur ga vinden.
- Ik kan bij mijn vorige stage een sollicitatie wagen, ik denk dat ik daar een goede kans maak. Dit betekend echter geen verdere opleidingen, maar wel daadwerkelijk werkervaring en het behalen van certificaten.
- Ik heb ook weleens met het idee gespeeld om iets voor mezelf te beginnen. Ik denk dan niet direct aan het huren van een eigen pand o.i.d., maar gewoon een advertentie hier en daar en thuis/bij mensen thuis systemen repareren. Anders gezegd: ik heb wel wat kennissen waar zeker wat aan te verdienen valt, alleen moet ik dat dan natuurlijk "dagelijks" zien te krijgen; een keertje een PC repareren in de maand is leuk, maar niet als inkomstenbron.

Dus, wat wil je van de Tweakers hier weten dan?
- Zijn er dingen die ik mogelijk vergeet in overweging te nemen?
- Een vriend vertelde mij dat het bedrijf waar hij werkt alle cv's zo aan de kant gooit als er weinig werkervaring aanwezig is (m.a.w. werkervaring vinden ze belangrijker dan niveau), is dit in het algemeen zo?
- Wat zouden jullie doen?

Enkele eigenschappen van mijn situatie:
- Voor mijn leeftijd heb ik een redelijke spaarrekening (enkele duizenden euro's), maar het is natuurlijk momenteel eenrichtingsverkeer. Doordat ik bij mijn ouders woon zijn de vaste uitgaven van mij echter bijzonder laag (zorgverzekering word grotendeels vergoed, SIM-only abonnement etc.). Voor de rest heb ik een prima spulletje staan (prima PC, 60/6 internet, geverifieerde ISO's van zo'n beetje alle Windows versies, een USB-stick met een stapel testtools etc.).
- Ik ben bijna 21.
- Ik heb rijbewijs B.
- Misschien handig om te vermelden: ik ben lekker universeel met alles. Ik heb met redelijk wat consumentenapparatuur gewerkt (software: Windows Mobile, Symbian, iOS, Android, Windows XP+, Windows Server 2003+, hardware: internet d.m.v. telefoonkabels (ADSL), internet d.m.v. televisiekabel (EuroDOCSIS), speakersets, televisieschermen, smartphones, en nog veel meer), en dingen die ik niet weet, weet ik zelf altijd eenvoudig te vinden. Alles hoeft mij dus niet elke keer verteld te worden, ik vind ook oplossingen op onbekend terrein.

Zo, dat was best wel een verhaal. Ik hoop dat jullie mij, op wat voor manier dan ook, kunnen helpen :).

• Azer
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Hou er rekening mee dat als je HBO in de richting van ICT gaat doen, dat dit meestal opleidingen zijn in de richting van softwareontwikkeling. Er zijn wel een aantal HBO opleidingen op het gebied van systeembeheer, maar die worden maar op een paar locaties in het land gegeven. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, persoonlijk vind ik programmeren een stuk leuker dan systeembeheer. Zelf heb ik namelijk de route MBO3 -> MBO4 -> HBO doorlopen.

Verder zie ik dat je al 21 bent en op dit moment bij je ouders woont. Als je gaat doorleren, kan je dan nog 4 jaar bij je ouders wonen of schoppen ze je er over een paar jaar uit? ;).

Mijn advies is om door te leren, maar dan zou ik wel eerst kijken of je wel van programmeren houd. Ik zou zeggen, probeer het thuis eens uit om te kijken wat je er van vindt. De investering van een HBO opleiding verdien je later tijdens het werken makkelijk terug. Bovendien kun je bij een hoop bedrijven ook makkelijker hogerop komen in functie met een HBO diploma.

• Leo1010
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:21

Leo1010

Valar morghulis

@Azer "nu nog bij je ouders woont".
Is naar mijn idee niet zo vreemd hoor? Huurprijzen wel eens gezien?

@BDHowner:
Iets voor jezelf beginnen is leuk maarrrr wel een enorm risico, je zult minstens een half jaar nodig hebben om een beetje klanten te werven. Gezien je financiŽle middelen denk ik niet dat je dat red.

Als je niet bij een bedrijf binnen weet te komen kun je denk ik het beste gaan voor doorleren.

Cooler Master CM 960 II Advanced - i7 4770K - 12GB - HD7950 | Asus Transformer 300T | Nexus 5 | Beyerdynamic DT 770 Pro & ATH-M50x | Logitech Z-5500

• beunhaasbaas
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-10 12:24

beunhaasbaas

xboxlive: beunhaasbaas

Om de vraag van je studiefinanciering te beantwoorden, heb ik het volgende.

Studenten die dit schooljaar ( 2013-2014 ) aan een bachelor opleiding beginnen ( Let op! Geldt dus alleen voor bacheloropleidingen ) krijgen nog een studiebeurs. Dus die komen niet in het nieuwe sociaal leenstelsel.

Studenten die volgend jaar beginnen ( 1 september 2014 ), die krijgen te maken met het sociaal leenstelsel.

Maar let op, wanneer jij dit jaar ( 1 september 2013 ) een master zou willen volgen, wat denk ik niet het geval is, krijg je ook al te maken met het sociaal leenstelsel. Want de bacherloropleidingen hebben uitstel.. en de masters helaas niet.

Edit, even wat persoonlijke info. Ik ga dit jaar van start met B Communicatiesystemen , HBO.
Heb hiervoor HAVO ( niet afgerond ) en MBO4 ( werktuigbouwkunde, afgerond) gedaan. Echter wil ik niet verder met Werktuigbouwkunde en ga ik dus iets doen wat ik mijn leven lang al leuk heb gevonden, echt leuk heb gevonden. De opleiding werktuigbouwkunde was niet echt een vrije keus.

beunhaasbaas wijzigde deze reactie 16-07-2013 00:26 (28%)

--

• BDHowner
quote:
Azer schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:10:
Hou er rekening mee dat als je HBO in de richting van ICT gaat doen, dat dit meestal opleidingen zijn in de richting van softwareontwikkeling. Er zijn wel een aantal HBO opleidingen op het gebied van systeembeheer, maar die worden maar op een paar locaties in het land gegeven. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, persoonlijk vind ik programmeren een stuk leuker dan systeembeheer. Zelf heb ik namelijk de route MBO3 -> MBO4 -> HBO doorlopen.

Verder zie ik dat je al 21 bent en nu nog bij je ouders woont. Als je gaat doorleren, kan je dan nog 4 jaar bij je ouders wonen of schoppen ze je er over een paar jaar uit? ;).

Mijn advies is om door te leren, maar dan zou ik wel eerst kijken of je wel van programmeren houd. Ik zou zeggen, probeer het thuis eens uit om te kijken wat je er van vindt. De investering van een HBO opleiding verdien je later tijdens het werken makkelijk terug. Bovendien kun je bij een hoop bedrijven ook makkelijker hogerop komen in functie met een HBO diploma.
Qua programmeren hangt het er een beetje vanaf. Ik heb altijd tegen een vriend gezegd: "ik ben van de hardware". Ik heb mede daarom ook apparatuur soms redelijk snel weer vervangen, omdat er dan weer iets nieuws was. Ik vind het ook altijd erg leuk om te lezen over diverse hardware. Ik ben zelf wel bang dat er niet veel toekomst meer in de hardware zit. PC's zie ik vervangen worden door notebooks, en notebooks zie ik vervangen worden door tablets (al zal dat nog wel even duren). Er zal steeds minder echt "repareerbaar" zijn.

Ik ben echter wel steeds meer geÔnteresseerd geworden in software, ik ben namelijk de afgelopen jaren wel aardig overtuigd geworden van het feit dat de software vaak nog veel belangrijker is dan hardware. Jij kan dan wel een Core i7 hebben, als jij nog Windows 95 gebruikt, dan word het nog niks. Ook wilde ik altijd al heel graag nieuwe versies hebben van diverse software (bijv. op mijn iPhone). Tevens vind ik het leuk om bepaalde dingen te automatiseren d.m.v. scriptjes (zoals batch-bestanden, hoewel die er wel aardig uit zullen gaan de komende jaren > PowerShell).

Ik ga er niet vanuit dat het een probleem is om nog 4 jaar thuis te wonen.
quote:
beunhaasbaas schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:22:

Studenten die dit schooljaar ( 2013-2014 ) aan een bachelor opleiding beginnen ( Let op! Geldt dus alleen voor bacheloropleidingen ) krijgen nog een studiebeurs. Dus die komen niet in het nieuwe sociaal leenstelsel.

Studenten die volgend jaar beginnen ( 1 september 2014 ), die krijgen te maken met het sociaal leenstelsel.

Maar let op, wanneer jij dit jaar ( 1 september 2013 ) een master zou willen volgen, wat denk ik niet het geval is, krijg je ook al te maken met het sociaal leenstelsel. Want de bacherloropleidingen hebben uitstel.. en de masters helaas niet.

Edit, even wat persoonlijke info. Ik ga dit jaar van start met B Communicatiesystemen , HBO.
Heb hiervoor HAVO ( niet afgerond ) en MBO4 ( werktuigbouwkunde, afgerond) gedaan. Echter wil ik niet verder met Werktuigbouwkunde en ga ik dus iets doen wat ik mijn leven lang al leuk heb gevonden, echt leuk heb gevonden. De opleiding werktuigbouwkunde was niet echt een vrije keus.
Ok, dat was i.d.d. wat een vriend mij ook vertelde (behalve dan over bachelor vs. master).

Ik had een paar dagen geleden al even gekeken op de website v/d Hogeschool Rotterdam, maar die nemen voor dit schooljaar geen studenten meer aan geloof ik. Dat is dus flink lastig dan.

• larsiano
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

verhaal niet eens geheel gelezen. Maar op de vraag studeren of werken.: Gewoon door studeren maar wel iets wat je leuk vind natuurlijk. MBO is geen drol waard en bestaat alleen maar om mensen dom te houden en het wezen wat ROC heet te verrijken! Dus word geen schaap ...maar word een herder!

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Azer
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
Leo1010 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:17:
@Azer "nu nog bij je ouders woont".
Is naar mijn idee niet zo vreemd hoor? Huurprijzen wel eens gezien?
Ik vind dat ook niet raar hoor, ik heb zelf ook tot mijn 23ste thuis gewoond totdat ik klaar was met mijn opleiding. Mijn excuses als dit op een andere manier is overgekomen.

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22-10 13:05
Of je verder zou moeten studeren of niet, ligt er vooral aan wat je zelf wilt doen met je verdere werkleven.
MŠŠr een ding weet ik wel: Laat je absoluut niet tegenhouden door dat je zou moeten lenen voor de studiekosten. Ik weet dat lenen voor studie zelf niet populair is (terwijl voor andere 'nutteloze' zaken, velen het normaal vinden), maar het is een investering van een slordige § 8000,- over vier jaar, waar je de rest van je leven profijt van hebt. Mits, je werk gaat doen wat op HBO niveau is natuurlijk.
Het geld verdien je zeker terug en als je daarnaast er werk door kan vinden dat je leuk(er) vindt, dan lijkt me dat win/win. Plus het is de goedkoopste lening die je gaat doen van je leven met het hoogste rendement...

Asus N61Ja

• YMGV4LIFE
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-10 13:18
Wat je ook nog kan doen, is werk zien te vinden en dan via avondopleidingen op hbo niveau te komen. Zo verdien je geld, doe je werkervaring op en haal jij je nodige papieren, waarbij de werkgever vaak wil investeren in de opleidingen.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:34

Fable

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Ik zou lekker doorleren als ik jou was. Ik ben na een niet afgemaakte MBO gaan werken en door lichamelijke gebreken kan ik dat nu niet meer doen. Ik heb toen mijn MBO afgemaakt in 2 jaar en ben nu alweer 2 jaar bezig met mijn HBO, nog 2 jaar te gaan en dan heb ik eindelijk een diploma waar je ook een baan mee kan vinden, want zonder HBO kom je nergens meer aan de bak. Dit vergt dus midden in mijn leven 6 jaar inkomsten en dat merk ik echt wel. Als ik dit van tevoren had geweten had ik meteen me MBO en HBO afgemaakt.

Jij woont nu nog lekker thuis, geen huis of kinderen om voor te zorgen, ik zeg DOEN.

Fable wijzigde deze reactie 16-07-2013 08:42 (7%)

If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:21

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ik zou persoonlijk toch kiezen voor verder leren :)

De markt voor IT'ers is op dit moment niet bepaald aantrekkelijk (beetje afhankelijk waar je je in het land bevindt). Op MBO functies zetten ze nu als het even kan een HBO'er neer, waardoor je het zonder werkervaring toch lastig krijgt .....

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 19:21
Als je het wilt en kunt: doorleren. 25 is geen schande om af te studeren en je hebt er je hele leven profijt van. Ga desnoods ergens op kamers en geniet nog 4 jaar van het vrije studentenbestaan!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:02

Barrycade

Zekers!

Ik vind het dapper dat je dit op het internet zet, maar je komt op mij nogal ongemotiveerd over.

Je wil HBO gaan doen want dat staat mooier op je CV dan een MBO opleiding. Tja dat zal wel, maar je weet zelfs niet welke opleiding dat dan zou moeten worden. En dat je het leuk vindt om met computers te werken, dat vind ik ook. Maar daar heb ik mijn werk niet van gemaakt. Er is meer dan ICT, wellicht kan je daar wel meer je ei in kwijt dan iets met PC's.

Wat waren de redenen dat je het niet leuk vond bij Defensie? Waarom vond je het wel OK als heftruckchauffeur? Wat vond je leuk om te doen bij je stage bedrijf? Zijn een aantal vragen waar je zelf al heel veel informatie uit kan halen over de richting waar je wťl of niet naar toe wil.

Het komt allemaal niet vanzelf, als je echt HBO wil gaan doen (of iets anders) zal je moeten investeren. Zowel in tijd als in geld. Maar weet dan wel zeker dat je daar 110% voor wil gaan. Anders haak je na een 1/2 jaar weer af.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-10 15:40
Ik ben in 2006 of 2007 gestopt met mijn MBO om te gaan werken en ik zat een beetje in hetzelfde schuitje. Verhaal is ook al eens langs gekomen hier. Ik ben uiteindelijk in 2008 (toen ik 21 was) begonnen aan een HBO opleiding en die 3,5 jaar later afgerond, ik was toen 24. Dat was ook nog inclusief een half jaar studie in de VS.

Ik ben sinds begin 2012 aan het werk en heb echt geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Ik heb nu een baan die ik nooit had kunnen krijgen als MBO'er, laat staan als MBO-verlater. Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk, wordt bijna elke dag uitgedaagd en mijn arbeidsvoorwaarden zijn ook alles behalve slecht.

Ik heb weliswaar een studieschuld, maar dat had niet eens echt gehoeven en ik ga met mijn huidige salaris ook totaal geen problemen ondervinden om dat terug te betalen.

Op basis van mijn persoonlijke ervaring zeg ik, zonder te twijfelen, doen!

|| MJBoerenkamp.nl || Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:54
Wat gemiddeld genomen het slimste om te doen is, is doorstuderen. Dat is geen moeilijke. Het probleem met TS is natuurlijk zijn motivatie: 8k lenen om een HBO opleiding af te ronden is geen probleem, het lenen om halverwege je opleiding te stoppen is wel een probleem.

Zonder persoonlijke ervaring verwacht ik wel dat je op HBO het qua motivatie nog lastig zal krijgen, simpelweg omdat er meer theorie dan bij MBO is, meer achtergrond vakken die later wel gaan blijken waarom je ze kreeg, etc. Ga er maar vanuit dat een flink gedeelte van de vakken je niet zullen interesseren, zelfs als de opleiding je wel brengt waar je wilt komen. Als je nu al weet dat je niet de motivatie daarvoor kan opbrengen, dan kan je waarschijnlijk toch beter naar andere opties kijken.

Je bent uiteraard ook nogal laat voor het komende collegejaar om na te denken welke opleiding precies bij je past. Daar zijn waarschijnlijk ook nog wel wat opties, maar om dat nu nog uit te vogelen.

Als ik je verhaal lees, lijkt mij een optie werk te zoeken bij een baas waar je vervolgens certificaten kan gaan halen. Probleem natuurlijk is die eerste stap: zie maar eens werk te krijgen. Alternatief is toch gewoon voor HBO gaan, maar dan moet je je er wel over kunnen zetten dat je gewoon tijden vakken hebt die je niet leuk vindt.

Sissors wijzigde deze reactie 16-07-2013 09:11 (6%)

• Fable
  • Laatst online: 23:34

Fable

Als het nog wat ontbreekt aan motivatie kan je nog een jaartje thuis blijven zitten zonder werk en gaan inzien dat je een HBO nodig hebt om een leuke baan te vinden. Wel jammer dat je dan weer een jaar weg hebt gegooid.

En er zijn altijd vakken die je niet leuk vind, maar dat is met alles in je leven, je zal altijd dingen moeten doen die je niet leuk vind. Die dingen doe je om te zorgen dat je meer leuke dingen kan doen. Beetje simpel gezegt maar het schoonmaken van je wc is niet het leukste klusje maar als die schoon is heb je er wel profijt van. Zo zijn er nog honderdduizend dingen die niet leuk zijn maar wel moeten gebeuren. Zie je opleiding ook als iets wat je moet doen om later wat leuks te kunnen, dan kunnen er natuurlijk vakken tussen zitten die je niet leuk vind maar je hebt ze nu eenmaal nodig om je opleiding te halen.

Fable wijzigde deze reactie 16-07-2013 09:18 (60%)

If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:28

Basszje

Reisvaap!]

Als je de kans hebt om te gaan studeren verder zou ik dat doen. Tegen de tijd dat je op jezelf woont heb je vaste lasten en dan wordt het allemaal ineens een stuk lastiger ( alleen avonduren bv ). Thuis wonen en lekker studeren is geen schande

Voor systeembeheerders zoekenden is MBO wellicht niet heel aantrekkelijk maar sowieso zou ik als je op die richting verder wil iets zoeken om in te specialiseren. Goede Unix / Linux / Bsd admins die ook verstand hebben van de wat pittigere configuraties zijn vrijwel niet te vinden en dus altijd zeer gewild. Speur eens een vacaturesite af zou ik zeggen.

Je kan trouwens studeren ook kijken naar een bijbaan. Vooral in het MKB moet dat wel lukken met simpele klusjes als support & service sjaak :)

Succes :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Na de TS doorgelezen te hebben, is mijn mening ook doorstuderen. 21 jaar, ik zat op het HBO bij studenten van 29 jaar in de klas.

Je krijg nu nog studiefinanciering en als je bij je ouders blijft wonen kan je alles erg goed betalen, ga je op jezelf dan is het ook nog wel te doen, maar zal de luxe in je uitgaven patroon wat minder zijn.

HP EliteBook 840 G1, Intel Core i5-4300U @ 2,9 Ghz, Intel HD Graphics 4400, 8GB 1600 MHz, Samsung 840 EVO Series 250GB SSD | PSN: Oo_Morris_oO

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:45

Standeman

Moderator HK/SG Tweakers abonnementen

Prutser 1e klasse

De arbeidsmarkt is nu ronduit, excuse my french, klote. De kans dat er over vier jaar weer wat beter gaat is imo redelijk aanwezig en met een HBO papiertje in je hand wordt het dan een stuk makkelijker om een leuke baan te vinden waarin je flink kan doorgroeien. :)
Lees je wel goed in de verschillende informatica richtingen die geboden worden, het zou jammer zijn wanneer je BI aan het doen bent, maar eigenlijk TI wilde studeren.

Waarschijnlijk moet je je wel drie maal in de rondte studeren om alle vakken te halen (ja, ook de saaie), maar van hard werken ga je niet dood.

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 03:11

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
quote:
beunhaasbaas schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:22:

Heb je dat wel goed? Voor de bacheloropleidingen is het inderdaad uitgesteld, maar nu reken je volgens mij alles nog met een jaar te vroeg.

Het originele plan was dat de studenten die per 1 september 2014 zouden beginnen aan een studie met het sociaal leenstelsel te maken kregen (zowel bachelor als master). Daarom waren al die middelbare scholieren ook zo gemotiveerd om nu wel te slagen en direct te beginnen.
Nu is dat voor de bachelor met een jaar opgeschoven naar 1 september 2015. Voor masterstudenten blijft het 1 september 2014.

Als je als masterstudent nu dus op 1 september 2013 begint heb je nog niet te maken met sociaal leenstelsel.

http://www.volkskrant.nl/...orfase-een-jaar-uit.dhtml

Bolletje wijzigde deze reactie 16-07-2013 10:55 (5%)

• Thinkother
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 28-03 09:56
Wat je misschien kan doen om het gat op te vullen in je CV is om certificaten te behalen zodat je CV er wat mooier uitziet, een werkgever ziet dat je moeite doet en je een kans wilt geven.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende certificaten:

- ITIL Foundation (doet het goed bij recruiters)
- MSCA Windows 7 (70-680 en 70-687/70-686)
- Cisco
- LPIC 1 (als je echt handig bent LPIC 2 erbij)

En zet je CV op Monsterboard. Maak een chronologisch CV, zet een telefoon nummer erbij waarop je te bereiken bent en je wordt binnen no-time gebeld. Vanuit dat kan je dan een HBO studie doen met wat relevante kennis en ervaring.

Succes

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:10
quote:
BDHowner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 23:48:
Enkele eigenschappen van mijn situatie:
Alles hoeft mij dus niet elke keer verteld te worden, ik vind ook oplossingen op onbekend terrein.
Als ik zo je tekst lees, plus bovenstaande opmerking lijk je me prima 'materiaal' voor een HBO opleiding.

Echter;
quote:
Ja, maar om heel eerlijk te zijn was school niet echt mijn ding (tijdens MBO 3). Veel vakken interesseerde mij nauwelijks (wiskunde, Nederlands, LLB etc.), terwijl de interessante vakken (hard- en software) niet genoeg behandeld werden naar mijn mening.
Helaas is het niet anders. HBO betekend nu eenmaal ook dat je een bepaald doorzettingsvermogen moet hebben, en je nu eenmaal ook vakken krijgt waar je minder mee hebt c.q. meer moeite mee hebt. Dat behoort imho ook bij het niveau. Je kunt hier wel tegen ageren, maar dat gaat de situatie niet veranderen.

Als je dus kiest om verder te studeren (wat me overigens het verstandigst lijkt) moet je je hier wel bij neerleggen, en dus niet opgeven als het even wat moeilijk wordt. Ook dat hoort nu eenmaal bij de leerschool, want later in je leven en op je werk zul je evengoed in situaties belanden waar het moeilijk wordt en je er niet zomaar tussenuit kunt knijpen.

Het Scheertopic

• WeeDzi
  • Laatst online: 22-10 11:10
zelfs al kom je in het leenstelsel kun je beter denk ik nu lenen met een grotere kans op een goede baan zodat je later die lening weer kan afbetalen. ik denk dat je meer profijt hebt van het feit dat je een diploma hebt dan de negatieve effecten van de lening. Mits je dan je papiertje wel haalt natuurlijk!!

Met uitspraken idd van school was niet echt mijn ding kom je er niet.......

WeeDzi wijzigde deze reactie 16-07-2013 12:24 (11%)

• Martijn19
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:50
Doen waar je plezier in hebt, of dat nu school of werken is.

@hierboven:

School was niet mijn ding, ben 20 jaar en doe wat ik leuk vind, ben bezig met mijn eigen projecten en bedrijfjes. Als je er geen plezier in beleefd dan kan je er beter niet aan beginnen.

Martijn19 wijzigde deze reactie 16-07-2013 12:52 (7%)

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 19:21
quote:
m19 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:52:
Doen waar je plezier in hebt, of dat nu school of werken is.

@hierboven:

School was niet mijn ding, ben 20 jaar en doe wat ik leuk vind, ben bezig met mijn eigen projecten en bedrijfjes. Als je er geen plezier in beleefd dan kan je er beter niet aan beginnen.
Maar kun je er ook een hypotheek van betalen? Alleen doen wat je leuk vindt werkt meestal alleen in films of is voor weinig mensen weggelegd.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 03:11

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Klopt, met alleen maar dingen doen die je leuk vindt kom je er niet. Dat is een idyllische wereld. Natuurlijk moet je wel een bepaalde motivatie hebben voor je werk wat vaak gepaard gaat met dat je het leuk vindt (inhoudelijk, de omgeving en/of de collega's). Echter heeft elk beroep wel z'n tegenslagen of minpunten. Een royaal salaris hebben en iets leuk vinden kan trouwens prima samengaan, al wordt dat vaak gezien als elkaars tegenpolen.

• JerX
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-10 14:53

JerX

Ik scheld niet.

Waarom ga je geen Niveau 4 BBL doen? Eventueel checken of je dit kan doen bij je oude stageplek? Zo kan je studeren en geld verdienen. Uiteraard krijg je nog steeds LLB, Wiskunde en die andere crap op school, maar dat is helaas wettelijk verplicht.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• s.lenders
  • Laatst online: 20-10 21:57
Ik had deze zelfde keuze toen ik mijn MBO niveau 4 had afgerond. En ik zal je zeggen. Door studeren is de betere oplossing.

Ja het is misschien 4 jaar zweten. Maar geloof mij MBO ICT is niets waard. Ik ken veel te veel ex-klasgenoten die helemaal geen baan hebben in de ICT. Niet alleen omdat er niet gezocht wordt naar MBO'ers maar ook omdat het niveau van de gemiddelde MBO ICT'er laag is.

Zelf heb ik 3 weken geleden mijn Bacholer Network Infrastructure Design behaald. Werk zoeken met dit diploma is zeer eenvoudig. Je wordt letterlijk van school gesleurt. Solliciteren is nog niet eens nodig.
Daarnaast is mijn kennis door het HBO echt zeer veel verbeterd. Leuk MBO maar kennis is niet meer dan ik al had voor in naar het MBO ging.

Een investering van 4 jaar en 10.000 euro geloof me dat is niets, je moet nog zo lang werken daarna.

• Ketho
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:24

Ketho

祈祷

quote:
BDHowner schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:51:
[...]
Qua programmeren hangt het er een beetje vanaf. Ik heb altijd tegen een vriend gezegd: "ik ben van de hardware". Ik heb mede daarom ook apparatuur soms redelijk snel weer vervangen, omdat er dan weer iets nieuws was. Ik vind het ook altijd erg leuk om te lezen over diverse hardware. Ik ben zelf wel bang dat er niet veel toekomst meer in de hardware zit. PC's zie ik vervangen worden door notebooks, en notebooks zie ik vervangen worden door tablets (al zal dat nog wel even duren). Er zal steeds minder echt "repareerbaar" zijn.
Ben je meer van de hardware, zoals in de richting van elektrotechniek, solderen en embedded systems (bv arduino)?
quote:
BDHowner schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:51:
[...]
Ik had een paar dagen geleden al even gekeken op de website v/d Hogeschool Rotterdam, maar die nemen voor dit schooljaar geen studenten meer aan geloof ik. Dat is dus flink lastig dan.
Van waar neem jij aan dat de Hogeschool Rotterdam dit schooljaar geen nieuwe studenten meer aan neemt? Ik kan het zo snel niet vinden op hun website ..

Steam, WoW, SC2, LoL

• JerX
  • Laatst online: 22-10 14:53

JerX

Ik scheld niet.

quote:
s.lenders schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:40:
Ik had deze zelfde keuze toen ik mijn MBO niveau 4 had afgerond. En ik zal je zeggen. Door studeren is de betere oplossing.

Ja het is misschien 4 jaar zweten. Maar geloof mij MBO ICT is niets waard. Ik ken veel te veel ex-klasgenoten die helemaal geen baan hebben in de ICT. Niet alleen omdat er niet gezocht wordt naar MBO'ers maar ook omdat het niveau van de gemiddelde MBO ICT'er laag is.

Zelf heb ik 3 weken geleden mijn Bacholer Network Infrastructure Design behaald. Werk zoeken met dit diploma is zeer eenvoudig. Je wordt letterlijk van school gesleurt. Solliciteren is nog niet eens nodig.
Daarnaast is mijn kennis door het HBO echt zeer veel verbeterd. Leuk MBO maar kennis is niet meer dan ik al had voor in naar het MBO ging.

Een investering van 4 jaar en 10.000 euro geloof me dat is niets, je moet nog zo lang werken daarna.
Ik ben het niet helemaal eens over het MBO verhaal, uiteraard hoe hoger de opleiding hoe meer kans. Echter merk je wel dat met MBO sneller wordt gekeken naar algemene ervaring. Iemand met een Niveau 4 diploma (+ CCNA1 + Een Windows 7/8 certificaat) maakt ook een goede kans. Uiteraard zal het niet meteen een beheerder functie zijn, maar 2 jaar op een Helpdesk kloten om ervaring op te doen is helemaal niet verkeerd.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• CR1691
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:10

CR1691

The cycle cannot be broken

quote:
JerX schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:36:
Waarom ga je geen Niveau 4 BBL doen? Eventueel checken of je dit kan doen bij je oude stageplek? Zo kan je studeren en geld verdienen. Uiteraard krijg je nog steeds LLB, Wiskunde en die andere crap op school, maar dat is helaas wettelijk verplicht.
Precies mijn gedachte. Heb dat ook gedaan en doe inmiddels deeltijd op het HBO. Eerste jaar achter de rug, p netjes gehaald en hoef in principe nog maar 3 jaar. Zo verdien je niet alleen geld maar bouw je naast je studie ook je cv op. Win win situatie.

PSN: Finally_Chris

• Droid86
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:30
quote:
CR1691 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:49:
[...]

Precies mijn gedachte. Heb dat ook gedaan en doe inmiddels deeltijd op het HBO. Eerste jaar achter de rug, p netjes gehaald en hoef in principe nog maar 3 jaar. Zo verdien je niet alleen geld maar bouw je naast je studie ook je cv op. Win win situatie.
Ik zou hem echt niet adviseren om MBO Niveau 4 te doen en tegelijkertijd deeltijd HBO.
Het eerste jaar is als mbo-er namelijk het moeilijkst en het belangrijkst aangezien je geen negatieve BSA wilt krijgen en weggestuurd wilt worden.

Droid86 wijzigde deze reactie 16-07-2013 14:25 (0%)
Reden: My bad ^_^

• CR1691
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:10

CR1691

The cycle cannot be broken

quote:
Droid86 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:51:
[...]

Ik zou hem echt niet adviseren om MBO Niveau 4 te doen en tegelijkertijd deeltijd HBO.
Het eerste jaar is als mbo-er namelijk het moeilijkst en het belangrijkst aangezien je geen negatieve BSA wilt krijgen en weggestuurd wilt worden.
Uh ik zeg nergens dat het tegelijkertijd is :+ ? Ik heb in 2012 mijn niveau 4 gehaald en pas sinds vorige maand het eerste jaar op het HBO achter de rug.

Dus nog even voor de duidelijkheid. Kies voor een MBO niveau 4 in BBL vorm en kijk daarna of je eventueel HBO wilt gaan doen.

CR1691 wijzigde deze reactie 16-07-2013 14:00 (11%)

PSN: Finally_Chris

• DannyXP1600
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11-10 09:48
quote:
larsiano schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 01:10:
verhaal niet eens geheel gelezen. Maar op de vraag studeren of werken.: Gewoon door studeren maar wel iets wat je leuk vind natuurlijk. MBO is geen drol waard en bestaat alleen maar om mensen dom te houden en het wezen wat ROC heet te verrijken! Dus word geen schaap ...maar word een herder!
Hbo zonder 5 jaar werkervaring op hbo niveau is ůůk geen drol waard. Hbo's zijn er eigenlijk ook alleen maar om zichzelf te verrijken.

Uit onderzoek is gebleken dat hoe langer je studeert, hoe meer je leert om met een tunnelvisie in het leven te staan.
Dat lijkt mij erg ongezond, als individu en als maatschappij.
Dat maakt namelijk iedereen heel erg makkelijk tot schaap.
Herder word je niet door een hoge opleiding, herder word je juist met briljante ideeŽn. Iets wat je zo ongeveer afgepakt wordt door naar een hbo of universiteit te gaan...
Het is niet voor niks dat de grootste bedrijven die begonnen zijn vanuit een briljant idee bijna altijd door school drop-outs zijn gestart...

Maar als je ergens, als schaap met een iets hogere rang en daardoor hoger salaris, gewoon wil gaan werken, dan is een hbo doen een goed idee.

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18:56
quote:
DannyXP1600 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:07:
[...]

Hbo zonder 5 jaar werkervaring op hbo niveau is ůůk geen drol waard. Hbo's zijn er eigenlijk ook alleen maar om zichzelf te verrijken.

Uit onderzoek is gebleken dat hoe langer je studeert, hoe meer je leert om met een tunnelvisie in het leven te staan.
Dat lijkt mij erg ongezond, als individu en als maatschappij.
Herder word je niet door een hoge opleiding, herder word je juist met briljante ideeŽn. Iets wat je zo ongeveer afgepakt wordt door naar een hbo of universiteit te gaan...
Het is niet voor niks dat de grootste bedrijven die begonnen zijn vanuit een briljant idee bijna altijd door school drop-outs zijn gestart...

Maar als je ergens, als schaap met een iets hogere rang en daardoor hoger salaris, gewoon wil gaan werken, dan is een hbo doen een goed idee.
Eens

• BerendBoon
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:16
quote:
Geef mij dat onderzoek. Specialisatie leidt misschien tot tunnelvisie, maar werken op MBO niveau is meestal eenzijdiger dan een HBO studie.
quote:
Ik weet niet waar jij hebt gewerkt, maar tot nu toe waren voor mij scholen toch echt de omgevingen waar ruimte was voor ideeŽn. Voor studenten onderling dan. Ook heb je veel meer vrije tijd, waardoor je meer tijd hebt om op briljante ideeŽn te komen. Als je het van je docenten verwacht, tja, stimulerende docenten zijn misschien net zo zeldzaam als goede managers.
quote:
Nee, door mensen die tijdens hun studie de vrije tijd goed hebben benut door een briljant idee uit te werken, wat vervolgens zo snel ging dat er geen tijd meer over was om de studie af te ronden.

Je zult wel aan het trollen zijn, tenminste dat hoop ik maar.

Niets...

• Martijn19
  • Laatst online: 20:50
quote:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:08:
[...]

Maar kun je er ook een hypotheek van betalen? Alleen doen wat je leuk vindt werkt meestal alleen in films of is voor weinig mensen weggelegd.
Tuurlijk, er zijn oneindig voorbeelden.
Als jij een passie voor programmeren hebt dan ga je niet wachten totdat de leraren op school iets uitleggen, maar zoek je zelf iets uit. Dan begin je aan je eigen projecten en bouw je dingen die je tof vind.
Zolang je maar iets vind wat je echt geweldig vind om te doen dan kun je daar vast en zeker in verder.

Je hebt altijd minder leuke kanten, maar dat moet niet je drijfveer zijn.

Ik zeg ook niet dat je _niet_ naar school moet gaan, je moet iets kiezen wat je leuk vind, niet omdat de baankansen bij opleiding A beter zijn als bij B.

Mijn nieuwste project, een webshop in boxsprings en matrassen, ben ik gestart tijdens een fulltime baan waar ik weinig plezier in had, maar door contacten die ik daar op deed en toch een inkomen heb ik het toch kunnen bouwen. Mijn enigste drijfveer om naar het werk te gaan was omdat ik daarmee mijn eigen doel kon bereiken.

Die webshop voelt niet als "werk", maar is iets waar ik zelf kan bepalen hoe ik iets wil en hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk.

• Umbrah
  • Laatst online: 00:04

Umbrah

Business and ICT

Ik zeg doorstuderen, maar ik trek motivatie er ook bij... geld is inderdaad niet iets wat een probleem moet zijn, maar motivatie wel. Je zult je echt moeten opstellen, en als iemand die ook het pad MBO > HBO heeft afgelegd, je ook zeker niet moeten opstellen als: Ik ken dit al.

Ga er in van: als ik het al weet, leuk, het ergste is dat ik wat nieuws leer. Mijn advies is dan ook: vraag geen vrijstellingen aan op basis van een MBO papiertje.

En overweeg de school zelf ook. Voorbeeldje noord nederland, je hebt de Hanze, en de NHL... Beiden bieden bedrijfskundige informatica (denk goed na over je uiteindelijke doel, geef je veel om machines omwille van machines, of machines omwille van er iets mee doen? Ik heb beide TI en BI achter m'n kiezen, BI is meestal de betere als je met minoren je portfolio kan uitbreiden). Maar de Hanze is groot, weinig persoonlijke aandacht, en veel "stampwerk", terwijl de NHL klein is, in de NOA en Elsevier test zijn ook vrij enthousiast over de NHL. Kijk dus naar kwaliteit, voordat je naar locatie kijkt. Persoonlijk kan ik je de NHL erg aanraden (ik heb de NHL, Hanze, Rug en Hogeschool Rotterdam vrij intensief meegemaakt zowel als student als als professional), puur omdat het kleiner is, persoonlijker, en je op die manier makkelijker ook persoonlijk motivatie kan krijgen als je je motivatie kwijt raakt (de NHL heeft een handje er van om de dropouts van de Hanze over te nemen en ze op het pad te brengen).

Ja, een opleiding is belangrijk, en je kunt er ZO veel meer mee. Ga echter niet naar de meest dichtbijzijnde, denk goed na over je motivatie, WELKE opleiding en uiteraard het niveau er van, en dan pas over geld en locatie. Voorlopig verdient het zichzelf nog terug.

Als je het aan mij vraagt kun je beter in Friesland gaan wonen en in een klasje van 15 man uiteindelijk gaan zitten, en met je diplomauitreiking een persoonlijke speech krijgen van een docent die jou 4 jaar heeft meegemaakt, dan met 300 man in de randstad (maar wel met een leuk uitgaanscentrum). Het doel is echt studeren, en het doel is je motivatie vasthouden. En zeg nou zelf, hoe klein is dat landje Nederland nu? (voor je referentie, zowel mijn klasgenoten als mijzelf zijn na het afstuderen massaal gerecruteerd, er zit nog maar 3 man in Nederland de rest is allemaal geemigreerd, ik woon zelf in een prachtige flat in London en verdien £32000/jaar als starter).

D3/B.Net: Umbrah#2929

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Ik denk dat het meeste al is gezegd, dus ik hou het kort. HBO heeft structureel veel betere arbeidsmarktperspectieven. Je baanzekerheid is beter, je startsalaris is beter je salaris groeit twee keer zo hard en de groei gaat ook nog langer door.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:30
Niet geheel onbelangrijk: hoe staan je ouders tegenover de verschillende opties?
Het goedkoop voorzien zijn van kost en inwoning is een erg grote factor in de mogelijkheid om door te kunnen studeren.
Wellicht zijn je ouders ook bereid nog iets in de studiekosten te delen?

Die vraag gesteld hebbende mijn visie op je opties:

1: gaan werken met MBO3
Je zult waarschijnlijk moeite hebben met het vinden van een baan. Er is een groot aanbod van ICT personeel en MBO3 < MBO4 < HBO wat dat betreft.
Om toch ergens binnen te komen kun je het best een goede recruiter vinden. Die weten je vaak stukken beter te verkopen dan jij jezelf in de markt kunt prijzen.
Let op: als je niet lang bij dezelfde werkgever wil blijven zitten zul je elke keer tegen dit probleem aanlopen!

2: verder leren

a: MBO4
Van MBO3 naar MBO4 kun je waarschijnlijk in een jaartje af hebben. Staat iets beter op je CV, en als je in je carriŤre voorziet dat er certificeringsmogelijkheden zijn kun je met MBO4 + certificaten een prima CV opbouwen.
Een mooie optie zou zijn als je MBO4 deeltijd kunt doen in combinatie met een werkgever, dan bouw je ook direct werkervaring op.
Kortom: op korte termijn een goede optie. Zorg wel voor certificering in de nabije toekomst, anders keldert je CV in waarde naarmate je de 30 nadert.

b: HBO
Grootste nadeel: HBO is vťťl meer theoriewerk dan MBO4 (uit ervaring). Als droge stof en theorie moeilijk voor je is, is HBO gewoon niet aan te raden.
Mocht dat geen bezwaar zijn en is er thuis een goede (financiŽle) steun om 4 jaar de schoolbanken in te gaan, dan kun je met een HBO opleiding ťcht de diepte in gaan.
Zoek van tevoren uit welke vakrichting je uit zou willen, niet elke Hogeschool is even goed in elke richting!

Let ook op dat je na 4 jaar HBO wel een papiertje hebt, maar ook 25 jaar bent zonder werkervaring. Dit kun je natuurlijk aanvullen door bijbaantjes, maar ook door zelf projecten te ondernemen (vooral in het geval van programmeren is dit goed thuis te doen) en die in je portfolio te zetten.

Context
Ik ben momenteel 29 en heb door persoonlijke omstandigheden een HBO opleiding afgebroken toen ik een jaar of 18 was. Daarna heb ik MBO-4 gedaan met 3 vingers in mijn neus (ja, 2 vingers was een understatement) en ben ik in 2007 in ťťn vloeiende beweging vanuit mijn studie bij mijn huidige werkgever terechtgekomen.
Ik ben ondertussen na 6 jaar nog steeds tevreden over mijn werkgever en sinds eind vorig jaar ben ik begonnen met een verkort HBO-traject, betaald door mijn werkgever.
Voor mij is het doorlopen van een HBO studie momenteel een bevestiging van mijn kunnen. In principe werk ik al 6 jaar op "HBO-denkniveau", maar ik wil met het oog op de toekomst toch erg graag een echt papiertje op de plank hebben.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Nimrodx
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-10 08:54
quote:
Standeman schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:36:
De arbeidsmarkt is nu ronduit, excuse my french, klote. De kans dat er over vier jaar weer wat beter gaat is imo redelijk aanwezig en met een HBO papiertje in je hand wordt het dan een stuk makkelijker om een leuke baan te vinden waarin je flink kan doorgroeien. :)
De arbeidsmarkt in software land is ronduit awesome. Overal worden informatici gevraagd en het tekort stijgt de pan uit. En dan heb ik het niet over bedrijfskundige informatici of html knutselaars maar over hardcore programmeurs aka nerds.

On topic: Misschien moet je is kijken in het forum werk en inkomen. Dan zie je direct het verschil in loon tussen MBO-ers en HBO-ers. Een studie schuld staat daar relatief bij in het niet. Mijn advies ga doorstuderen!

Engage

• Umbrah
  • Laatst online: 00:04

Umbrah

Business and ICT

misschien een tussenstap, overigens, 2 jaar programma Associate of IT Service Management? Geen BSC maar als je besluit na je Associate degree door te gaan (IT Service is een hoop werk in overigens) is een Bachelor of Business & IT Management niet ver om de hoek meer!

D3/B.Net: Umbrah#2929

• BDHowner
quote:
Barrycade schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:51:
Ik vind het dapper dat je dit op het internet zet, maar je komt op mij nogal ongemotiveerd over.
Zo is dat uiteraard niet bedoeld, en ik ben bang dat dat veroorzaakt is doordat ik al een tijdje niet echt iets bereikt heb. Hierdoor ben ik bijv. al snel "bang" om aan iets als HBO te beginnen. Bang in de trend van ingewikkelder dan ik dacht > niet afmaken > schulden.
quote:
Wat waren de redenen dat je het niet leuk vond bij Defensie? Waarom vond je het wel OK als heftruckchauffeur? Wat vond je leuk om te doen bij je stage bedrijf? Zijn een aantal vragen waar je zelf al heel veel informatie uit kan halen over de richting waar je wťl of niet naar toe wil.
De manier van leven bij Defensie is voor een ICT-er zoals mij toch wat lastiger dan ik dacht. Zo leef je op een vrij kleine kamer met enkele andere mensen. Dat is op zich geen probleem, maar ik kan daar dus niet lekker voor mezelf aan een PC werken o.i.d. Daar is dan geen ruimte voor (als in omgevingsruimte).
quote:
Thinkother schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:37:
Wat je misschien kan doen om het gat op te vullen in je CV is om certificaten te behalen zodat je CV er wat mooier uitziet, een werkgever ziet dat je moeite doet en je een kans wilt geven.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende certificaten:

- ITIL Foundation (doet het goed bij recruiters)
- MSCA Windows 7 (70-680 en 70-687/70-686)
- Cisco
- LPIC 1 (als je echt handig bent LPIC 2 erbij)

En zet je CV op Monsterboard. Maak een chronologisch CV, zet een telefoon nummer erbij waarop je te bereiken bent en je wordt binnen no-time gebeld. Vanuit dat kan je dan een HBO studie doen met wat relevante kennis en ervaring.

Succes
Vooral die ITIL zie ik i.d.d. veel voorbij komen in vacatures.
quote:
WeeDzi schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:23:
Met uitspraken idd van school was niet echt mijn ding kom je er niet.......
Ik heb niet eens iets tegen leren, dat vind ik in principe gewoon leuk. Het is voor mij echter soms wel een probleem als ik zelf niet kan kiezen wat ik leer. Dat is in het verleden bij mij wel een paar keer voorgekomen helaas.
quote:
Ketho schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:46:
Van waar neem jij aan dat de Hogeschool Rotterdam dit schooljaar geen nieuwe studenten meer aan neemt? Ik kan het zo snel niet vinden op hun website ..
"Onderstaande informatie heeft betrekking op het collegejaar 2013-2014. Aanmelden voor het Toelatingstraject 21+ voor de start in september 2013 is nu niet meer mogelijk. Vanaf november 2013 vind je op deze pagina de informatie voor 2014."

----------
Bedankt voor alle reacties tot nu toe :)!

• interlude
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:44
creer je carriere bij student aan huis, jeej http://www.studentaanhuis...ODrjrHotLgCFQ5b3godfXMA0Q

Get BIG or Die Trying''

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-10 19:35
quote:
[...]

Right...

Vandaar dat de enige Nobelprijs waarvoor je diploma nodig hebt, die voor de vrede is. Dat ASML en TomTom door afgestudeerde beta's zijn opgericht.

En de bekende uitzonderingen (Microsoft) zijn nogal eens vertekenend. Gates was geen falende drop-out. Gates was juist een drop-out wegens zijn succes elders. Het was een keuze, met andere woorden, geen voldongen feit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MadcatIX
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-10 21:31

MadcatIX

Mr Mulder

Als bijstander een reactie:

Heb zelf een opleiding gedaan aan de universiteit, alleen bachelor gedaan en daarna gaan "werken en leren". Heb sindsdien naast m'n werk een opleiding afgerond, aantal certificaten gehaald en bijna nog een opleiding afgerond (alleen die scriptie nog T_T). Los van het feit dat ik aan een (klein) deel van de vakken die ik krijg werkelijk iets heb in de praktijk, zegt het iets over je als mens als je continue doorzet. Daar hebben mensen (en gemiddeld genomen, zeker de oudere collega's) respect voor.

Meer in jouw straatje:

Mijn vriendin had haar studie nooit afgemaakt en is geswitcht van een deurwaarder opleiding naar een ICT opleiding. Ze is zonder achtergrond in IT (wel wat scripting, HTML etc ervaring) begonnen op een Service Desk bij een Zorgverzekeraar. Via haar werk doet ze een opleiding (zo kost het niets...) ICT Beheerder (MBO 4) en daarna waarschijnlijk nog een HBO opleiding. In die zin heeft ze gemiddeld eens per twee weken les, thuis studeer je bij om je vakken te kunnen halen.

Verder weg (letterlijk en figuurlijk):

Opleidingen in Netwerkbeheer / Infrastructuur (zoals boven genoemd) zijn heel waardevol en gaan imho in de hardware komende jaren alleen maar belangrijker worden. In de VS ken ik een paar mensen die na wat werkervaring een prachtige carriere stap hebben kunnen maken (salaris 100k+). Ook bij mijn vriendin op het werk is infra heel belangrijk en goeie mensen daarin zijn zeldzaam. DDOS aanvallen en wat al dan niet komt steeds vaker voor en hoe ga je daar met je infra en hardware mee om? Kost tijd, moeite en geld die mensen er toch graag insteken, slechte marketing zitten bedrijven niet op te wachten.

Sowieso succes! Altijd blijven leren is mijn advies, zie veel mensen die daar baat bij hebben.

Point Narf

• caanova1984
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20:16

caanova1984

BF3/BF4: NLKornolio

Verder leren is de beste optie... hoef er geen woorden over vuil te maken maar had gewild dat ik het gedaan had.

Als je motivatie ontbreekt, want dat heb je wel nodig als je 4 jaar verder gaat. Raad ik je aan als je het geld toch hebt, een jaartje te gaan reizen in het buitenland. Ben zelf toen ik 20 was, 8 maanden in Australie en Azie geweest dus kan het aanraden en je doet een hoop levenservaring op. ( je moet dan niet een veredelde hippie in je hebben, anders blijf je weg ;)

• Rabbitto
  • Laatst online: 14-10 16:05
Het antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde. Iedereen zal vroeger of later toch je adviseren om door te studeren. Waarom? Je hebt het al tig keer gehoord. Om je wereld te verbreden en meer kans te krijgen. Maar hou er ook rekening mee dat het wel weer 4 jaar is en dit ook een HBO. Je zult moeten studeren. Het advies van iedereen hier betekent niets als je de motivatie niet kan opbrengen om te doen wat nodig is. Dit kan inhouden dat je per week/maand zit te stressen over soms zoiets onbenulligs als het volgende verslag of project. Je MOET discipline tonen, anders haal je die 4 jaar niet. Hetzelfde geldt voor de universiteit. Het is leuk om te horen van sommigen dat zij amper moeite hoeven te doen maar dit geldt voor de meeste mensen niet. Wat ik wel kan zeggen, met inzet, een beetje passie in wat je doet (of oog houden op wat je ermee wilt gaan doen) kan zomaar zorgen dat jij dat papiertje hebt.

Na het halen van je diploma moet je tot slot zorgen dat je er ook iets mee gaat doen. Niets is zo zonde als er naar een lange studieperiode achter komen dat de markt niets van je wilt of dat jij zelf niets met dit diploma wilt gaan doen. Geloof me, dit gebeurt maar al te vaak. Kies dus je vervolg studie zorgvuldig en reis desnoods wat meer voor die speciale opleiding die jij denkt te kunnen volhouden. (of ga op kamers).

zoals bovenstaande tweakers al hebben gezegd is er geld nodig. Een lening is een studie meer dan waard om jezelf meer perspectief te geven en gewoon makkelijker die keus hebben om deze baan of die baan te kiezen i.p.v. dat ene plekje waar je hoopt tussen alle andere concurrenten eruit gepikt te worden!

• Alpha Bootis
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:52

Alpha Bootis

Unknown Space Adorer

Ik denk zelf dat alleen jij kan beoordelen wat je zou moeten doen.
Ik heb een opleiding gedaan tot ICTer op MBO maar daar ben ik na een jaarje mee gestopt omdat mijn leerplicht ophield en de materie me te simpel was en ze me niet wouden "upgraden", tevens jong en onbezonnen enzo dus geen school meer. Nu 10 jaar later daar half spijt van half ook niet.
Uit stom toeval doe ik nu waar ik voor naar school ging (onderhoud/support van servers/desktops/users) en heb wat dat aangaat wel 'geluk' gehad, maar als ik nadenk over wat ik zou kunnen doen voor de rest van mijn leven dan moet ik de conclusie trekken dat er gewoon niets bestaat waar ik mij op zou kunnen toeleggen. Zelfs mijn huidige functie zie ik mezelf niet voltrekken tot ik tussen 6 planken lig. Werk is voor mij een means, niet een onderdeel van mijn doelenpakket vooralsnog. Dit is lastig om mee om te gaan. Deze maatschappij caterd dat soort mensen gewoon niet echt is mijn ervaring. Gelukkig heb ik ook geen rare geldwensen dus ik heb er wat dat betreft niet zo veel last van maar toch. Ik snap je crux, ga nu richting de 30 en heb nogsteeds geen plek waar ik wil zitten tot het einde der tijden. :)
Ben wel iemand die verandering nodig heeft om te voorkomen dat leven een sleur word, als ik een doel heb moet dat het zijn.

Alpha Bootis wijzigde deze reactie 18-07-2013 16:21 (5%)

Don't panic.

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013