Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mogelijk vervuild lichtnet door computer voeding?

Pagina: 1
Acties:

• JustwilliamNL
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22-11 16:29
Sinds vandaag heb ik een Sony TA-E1 voorversterker ontvangen en deze wilde in combinatie met een Spectral DMA-100 eindversterker gebruiken als geluidsinstallatie aangesloten op de computer.

Alleen na het aanzetten en een poging te willen wagen om wat te gaan beluisteren heb ik deze ook meteen weer uitgezet. Het probleem is dat ik alleen maar een doorklinkende ratel hoor en deze wordt wellicht veroorzaakt door de voeding van de computer. Als ik direct de eindversterker heb aangesloten hoor ik vrijwel geen ratel/ruis/brom etc. Heeft iemand een enig idee hoe dit probleem kan worden verholpen?

Een netfilter heb ik al als optie staan alleen vraag ik mij af of er een andere mogelijk/alternatief is voor het oplossen van dit probleem? :)

Nog ter zekerheid hier de inhoud van mijn computerkast.

Asus ROG VI Extreme, i7 4770K @ 4,5Ghz, Corsair Hydro H110, Nvidia GTX 980 @ 1576/7840 , 16GB 2400Mhz ram, Corsair AX860, Kingston HyperX 3K 120GB SSD, Seagate Barracuda 3TB, Asus Xonar Essence STX, Corsair Obsidian 650D.

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:40
Hoe sluit je de versterker aan op de PC? Via een analoge aansluiting of digitaal?

PatrickBregman.EU

• JustwilliamNL
quote:
Xudonax schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:02:
Hoe sluit je de versterker aan op de PC? Via een analoge aansluiting of digitaal?
Via een analoge aansluiting. RCA --> 3,5mm jackplug

Asus ROG VI Extreme, i7 4770K @ 4,5Ghz, Corsair Hydro H110, Nvidia GTX 980 @ 1576/7840 , 16GB 2400Mhz ram, Corsair AX860, Kingston HyperX 3K 120GB SSD, Seagate Barracuda 3TB, Asus Xonar Essence STX, Corsair Obsidian 650D.

• Xudonax
En zit de versterker op dezelfde verdeeldoos/wandcontactdoos als de PC?
Ik heb namelijk het vermoeden dat jij hier te maken hebt met m'n grote vriend aardlus :)

PatrickBregman.EU

• JustwilliamNL
quote:
Xudonax schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:09:
En zit de versterker op dezelfde verdeeldoos/wandcontactdoos als de PC?
Ik heb namelijk het vermoeden dat jij hier te maken hebt met m'n grote vriend aardlus :)
Dat klopt, het probleem is dat mijn wandstopcontacten in deze ruimte niet over aarde beschikken. Dus in dit geval is jouw grote vriend mijn vijand, is er een manier om van deze 'vriend' af te kunnen komen? :)

• Xudonax
Je zou kunnen kijken of je elektrisch contact tussen de versterker en de PC kunt omzeilen door een optische S/PDIF kabel te gebruiken, indien je versterker dit ondersteund. Dan is de enige link optisch, en daar gaat geen stroom overheen. Buiten dat houd mijn kennis ook op :-(

Xudonax wijzigde deze reactie 15-07-2013 20:22 (0%)
Reden: Nog steeds niet aan de smileys hier gewend |:(

PatrickBregman.EU

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:04

DataGhost

iPL dev

Probeer voor de gein eens de stekker van je pc om te draaien?

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• JustwilliamNL
quote:
Xudonax schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:22:
Je zou kunnen kijken of je elektrisch contact tussen de versterker en de PC kunt omzeilen door een optische S/PDIF kabel te gebruiken, indien je versterker dit ondersteund. Dan is de enige link optisch, en daar gaat geen stroom overheen. Buiten dat houd mijn kennis ook op :-(
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn geweest als de versterker een S/PDIF aansluiting ondersteund, jammer genoeg is dit niet het geval.
quote:
DataGhost schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:22:
Probeer voor de gein eens de stekker van je pc om te draaien?
Al geprobeerd maar werkt niet :N

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:57
ander stopcontact met aarding geen mogelijkheid?

rikadoo wijzigde deze reactie 15-07-2013 21:27 (28%)

Intel Core i7 4790k | ASRock Z97 Extreme6 | 16GB Gskill | Samsung 840 Evo 128GB | AMD R9 290 @ AMD R9 290X | Crucial MX100 512GB | 1x 1.5TB | 1x 1TB

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht helpt het als je een draad legt tussen de 2 behuizingen (klemmen tussen een schroefje). Al zou het ook zomaar kunnen dat je gewoon een brakke kabel hebt die een kabel breuk of slecht contact heeft.

• JustwilliamNL
quote:
rikadoo schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:27:
ander stopcontact met aarding geen mogelijkheid?
Zojuist een lange tijd mee bezig geweest om via een verlengkabel de voeding van alle apparatuur incl. computer aan te sluiten op een geaard stopcontact alleen is de ratel nog steeds aanwezig maar wel in een iets mindere hoeveelheid.
quote:
_ferry_ schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:44:
Wellicht helpt het als je een draad legt tussen de 2 behuizingen (klemmen tussen een schroefje). Al zou het ook zomaar kunnen dat je gewoon een brakke kabel hebt die een kabel breuk of slecht contact heeft.
Om de massa te verdelen over beide versterkers, dat heb ik al geprobeerd op een soort gelijke manier. De bekabeling is in orde, ter zekerheid nog gecontroleerd en andere bekabeling getest.

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:52

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk eerder dat je op dit moment het nadeel van een onboard kaart hoort (zit vaker ruis/kraakjes in als je hem analoog aan sluit). Is die brom weg als je de pre amp op je telefoon aan sluit? Zelf een hele simpele USB DAC (klik) zal al een hele verbetering zijn!

• Llewy
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-11 18:54
Heb je toevallig een coax-kabel aangesloten op de versterker? Zo ja, trek die er eens uit.. Ik heb exact hetzelfde gehad.

• AHBdV
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:05
Klinkt inderdaad als een aardlus of storing op de geluidskaart.

NB: Het lichtnet heeft per definitie een enorme storing van 50Hz, 230V, en die wordt compleet afgevlakt door de condensators in de voeding van je versterker. Waarom denkt men toch dat miniscusle kleine hoog-frequente verstoringen er dan wl doorkomen?

AHBdV wijzigde deze reactie 16-07-2013 11:37 (3%)

• chucky
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
DjVe schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:59:
Ik denk eerder dat je op dit moment het nadeel van een onboard kaart hoort (zit vaker ruis/kraakjes in als je hem analoog aan sluit). Is die brom weg als je de pre amp op je telefoon aan sluit? Zelf een hele simpele USB DAC (klik) zal al een hele verbetering zijn!
Dit. Zeker weten, alleen ik zou niet een USB DAC halen, maar een DAC aan de ontvangende kant, dus optisch (TOSLINK) naar RCA, zodat je versterking geisoleerd is van je PC. Je onboard heeft toch al een optische uitgang.

• JustwilliamNL
Het heeft te maken met de voeding van de computer weet ik bijna zeker. Ik heb de onboard geluidskaart geprobeerd en hierbij verscheen dezelfde ruis. (Momenteel maak ik gebruik van een Asus Xonar DSX geluidskaart) Wanneer ik mijn smartphone heb aangesloten geeft dit geen problemen maar zodra ik de smartphone heb aangesloten en deze aan het lichtnet leg zorgt dat voor precies dezelfde ratel.

Hieruit is te concluderen dat de voeding in mijn computer de boosdoener is?

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:52

DjVe

Hatsaflats!

Als de ratel weg gaat zodra je de pc weer uit zet, dan ja. Maar hoe je dit dan moet oplossen weet ik niet.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:51
Lijkt mij eerder dat je daarmee aantoont dat iets van een aardingsprobleem het is. Tenzij zoals DjVe zegt de ratel dan afhankelijk is van of je computer aan/uit staat.

• JustwilliamNL
quote:
Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:09:
Lijkt mij eerder dat je daarmee aantoont dat iets van een aardingsprobleem het is. Tenzij zoals DjVe zegt de ratel dan afhankelijk is van of je computer aan/uit staat.
Dat klopt alleen is er een manier om de geluidssysteem op de desktop aan te sluiten zonder enige ratel of in ieder geval met iets minder ratel? :o

• Sissors
quote:
JustwilliamNL schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:31:
[...]

Dat klopt alleen is er een manier om de geluidssysteem op de desktop aan te sluiten zonder enige ratel of in ieder geval met iets minder ratel? :o
Daarvoor is het dus handig eerst het probleem te weten: Ratelt hij als je telefoon aan lader is aangesloten, en je computer uit staat (en verder niks tussen versterker en computer)?

• Allard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:40
Misschien kan je de PC aansluiten via een mantelstroomfilter: http://www.allekabels.nl/...322/Aardlus-Isolator.html

Vaak komt het doordat de PC is geaard via het stopcontact en de versterker (via de tuner of tv) geaard via het kabelbedrijf. Dan krijg je een prachtige aardlus met een brom van 50hz.
Zelfs in mijn auto heb ik een aardlus (ipod aan zowel sigaretteaansteker als autoradio).

Je kan er ook voor kiezen om een mantelstroomfilter op je kabelaansluiting te zetten, als ergens die lus maar wordt doorbroken met een galvanische scheiding.

Allard wijzigde deze reactie 16-07-2013 14:10 (40%)

I like traffic lights, I like traffic lights, I like traffic lights, I like...

• JustwilliamNL
quote:
Sissors schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:45:
[...]

Daarvoor is het dus handig eerst het probleem te weten: Ratelt hij als je telefoon aan lader is aangesloten, en je computer uit staat (en verder niks tussen versterker en computer)?
De luidsprekers ratelen als de telefoon aan de lader is aangesloten en de computer aan staat. Wanneer de computer niet aan staat is dit niet het geval. Dus wanneer de computer uit staat ratelt de versterker niet. Daarom is het vrijwel zeker dat het de voeding is die het probleem veroorzaakt. Aan de ratel te horen zit het probleem niet bij de geluidskaart. Zo net een Audioengine D1 kunnen proberen als geluidskaart maar nog steeds de ratel, hiermee is uit te sluiten dat het niet aan de geluidskaart ligt.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:01
quote:
JustwilliamNL schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:11:
[...]
hiermee is uit te sluiten dat het niet aan de geluidskaart ligt.
Dus het ligt aan de geluidskaart :+

• heggico
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:12
Vrijwel zeker een aardlus, maar wat doe het als je de pc rechtstreeks op de eindversterker aansluit? En probeer eens, als de pc niet geaaard is, die ook helemaal los te laten, dus een stekkerdoos oid zonder randaarde en daar alles op aansluiten. Dus pc + voorversterker + eindversterker (+ telefoonlader om dat ook te testen)

• Sissors
Leek mij eerst ook, maar als het een aardlus is, dan zou de computer geen invloed moeten hebben als hij zijn telefoon muziek laat maken. En van wat ik begrijp is er dan ook een ratel te horen, afhankelijk van of zijn computer aan of uit staat, en dat die computer verder op niks van de versterker/telefoon is aangesloten.

• heggico
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:12
Toch wel, hij ratelt namelijk ook via de telefoon als hij in het stopcontact is gestoken. Hierdoor krijgt de adapter via de pc-voeding contact met de aardepin (via de condensatoren) Zo'n schakelend voedingkje gooit vaak ook nogal wat rommel op het net.
Geloof het of niet, ik heb het eerder al gezien op die manier :| Het hoeft overigens niet zo te zijn, maar dat moet je testen.

• harmz
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:40
Je hebt te maken met een aardlus. Dit omdat de versterker niet op een geaard stopcontact zit. Je kan dit omzeilen door een Groundloop isolater te gebruiken.

• JustwilliamNL
-Sorry voor deze bump in een oude post

Het is duidelijk een aardlus, dat heb ik kunnen uitsluiten. Nu leek mij een oplossing om mijn geluid te streamen naar de versterker. Al het geluid dat afkomstig is van de pc over wifi naar een pricewatch: Apple Airport Express Basisstation (voorjaar 2012) te streamen en deze via 3,5M --> RCA aan te sluiten op de pre amp.

Er zit geen bluetooth of wifi op mijn moederbord (Deze) maar een wifi kaartje inbouwen is geen probleem.

Zal dit een oplossing bieden?

• kELAL
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-08 17:46

kELAL

Jeri is my middle name

quote:
JustwilliamNL schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 18:33:
Apple Airport Express Basisstation (voorjaar 2012) te streamen en deze via 3,5M --> RCA aan te sluiten op de pre amp.
[..]
Zal dit een oplossing bieden?
Als je er prat op gaat om iets dat totaal niet HiFi is,
waarmee je allerlei kunstgrepen moet uithalen om het ook buiten iTunes te laten werken,
het geluid met vertraging en via lossy compressie transporteert
op een high-end voorversterker aan te sluiten,
dan zou het een oplossing kunnen zijn :')

Maar als je IQ ook maar iets hoger is dan mijn ex-naamgenote, dan kan je beter gebruik maken van die optische uitgang op je moederbord. Je hebt 'm er godbeterd standaard opzitten; je hoeft daar niet eens een backplane voor te kopen!

Want echt elke audio DAC met optische ingang (ja, zelfs brol als de DeLOCK) draait rondjes om de geluidskwaliteit van zo'n airport express en speelt 'm volledig tegen de muur, op straatlengtes weg, alsof er een gordijn voor de speakers is weggehaald, enz. 8)7

Free Chelsea Manning!

• green944
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:29
Zo'n voorversterker lijkt me volstrekt overbodig als de geluidsbron een PC is. Een (surround))versterker met optische ingang zal beter klinken.
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013