Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Is twitter uit bij net afgestudeerde ICT-ers?

Pagina: 1
Acties:

• nicoverbaan
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23-07-2013
Voor een bedrijf zoek ik afgestudeerde ICT-ers omdat we een tweetal traineeships starten in september (Azure C# en WebSphere).

Volg nu al een paar dagen Twitter met de zoekterm "afgestudeerd", maar blijkbaar zijn ICT-ers daar amper nog te vinden.

Wie weet waar ik hen wel kan bereiken om dit 'verder leren met salaris bij een innovatieve werkgever' onder de aandacht te brengen?

Thx,
Nico

• MaximusTG
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
(overleden)
Misschien door een spam-topic te openen op tweakers, met als smoes de vraag of twitter uit is bij ICT-ers :P?

- wat dacht je van LinkedIn?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 30-10 10:12
quote:
MaximusTG schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:30:
Misschien door een spam-topic te openen op tweakers, met als smoes de vraag of twitter uit is bij ICT-ers :P?

- wat dacht je van LinkedIn?
Burn. :9

Maar inderdaad, Linkedin is vele malen populairder voor dit soort zaken, merk ik onder klasgenoten.

• Zoijar
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Misschien omdat ze niet zo'n behoefte hebben aan de daaropvolgendse spam van recruiters ;)

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02:39
quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:28:

Wie weet waar ik hen wel kan bereiken om dit 'verder leren met salaris bij een innovatieve werkgever' onder de aandacht te brengen?
Wij afstudeerders zitten vaak niet als troep/spam zoals dat te wachten :P

• nicoverbaan
@MaximusTG Je hebt me door ;-). Maar zonder gekheid, ik ben echt benieuwd, want we hebben ook al geadverteerd e.d. en de respons is echt laag. Terwijl het echt toonaangevend bedrijf is. Dus waar zitten de afgestudeerden op het web?

• Speedener
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 30-10 10:00
Misschien gebruiken afgestudeerde ICT-ers Twitter niet om hun 'status' of bezigheden te plaatsen maar meer voor volgen van andere ICT-ers en het plaatsen van eigen (ICT) ontdekkingen.

^^ * Speedener omschrijft zichzelf :P

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:28:
Voor een bedrijf zoek ik afgestudeerde ICT-ers omdat we een tweetal traineeships starten in september (Azure C# en WebSphere).

Volg nu al een paar dagen Twitter met de zoekterm "afgestudeerd", maar blijkbaar zijn ICT-ers daar amper nog te vinden.

Thx,
Nico
Door mensen zoals jij adverteren ex-studenten niet publiekelijk dat ze afgestudeerd zijn ;) Zal best een toonaangevend bedrijf zijn maar een goede afstudeerder heeft genoeg kansen, waarom dan specifiek naar jullie toe gaan waar je in een traineeship terecht komt?

Tsurany wijzigde deze reactie 11-07-2013 12:34 (12%)

• nicoverbaan
@Megamind en anderen, snap dat jullie niet op troep zitten te wachten. Maarre, hoe kom je aan een leuke baan? Waar zoek je dan op? Alleen LinkedIn? Zie daar vooral 'old school'

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

LinkedIn en persoonlijk offline netwerk

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:41

XeNeRgY

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

AFCA

En daarnaast zelfstandig potentiële werkgevers direct benaderen.

I am the one who knocks....

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Of een echte match van een recruiter die je kent doorgespeeld krijgen, afgestemd op jouw interesses en toekomstvisie die je eerder overlegd hebt. Ik denk niet dat je dat kan bereiken via twitter bij mensen die je niet kent :)

• Mythio
Overigens, en dit zeg ik puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen van studenten om mij heen zowel op HBO als WO, merk ik dat maar heel weinig afgestudeerden interesse hebben in een traineeship.
Na hun opleiding willen ze als volwaardig gezien worden en aan het werk.
Junior positie, ok dat is logisch, maar bij traineeships hangt een veel negatiever beeld.

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 17:27
quote:
Mythio schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:42:
Overigens, en dit zeg ik puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen van studenten om mij heen zowel op HBO als WO, merk ik dat maar heel weinig afgestudeerden interesse hebben in een traineeship.
Junior positie, ok dat is logisch, maar bij traineeships hangt een veel negatiever beeld.
Helemaal waar

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:35:
@Megamind en anderen, snap dat jullie niet op troep zitten te wachten. Maarre, hoe kom je aan een leuke baan? Waar zoek je dan op? Alleen LinkedIn? Zie daar vooral 'old school'
Ik weet wat de toonaangevende bedrijven zijn op ICT Consultancy vlak dus daar gesolliciteerd. Daarvoor hoef ik geen social media te gebruiken.

• nicoverbaan
@Mythio, ok, dat zou het kunnen verklaren. Thx voor input.

• nicoverbaan
@Tsurany, waarom heb ik je sollicitatie dan nog niet ontvangen ;-). Succes in ieder geval en bedankt voor je reactie.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:31
quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:35:
Het gaat niet om waar de afstudeerder op zoekt. Het gaat er om hoe de bedrijven zichzelf verkopen.

Als ik de omschrijving lees dan is dat wat ieder bedrijf zegt: innovatief, mooie kans, leuke uitdagingen... Als iedereen zichzelf zo verkoopt onderscheid je je als bedrijf ook niet, begin daar eens mee...

Zorg daarnaast ook dat je huidige personeel zich op het net op een positieve manier laat zien waardoor andere mensen zoiets hebben van "daar wil ik ook werken". Net als wat Google gedaan heeft met rondleidingen door hun kantoren op YouTube te zetten. Dit scoort punten bij mensen die graag in zo'n omgeving willen werken voor zo'n bedrijf.

Misschien heb je hier op korte termijn weinig aan, maar voor de lange termijn zou dit zeker onderdeel moeten zijn van jullie bedrijfsvoering.

<!-- Lege ruimte te huur -->

• r.e.s
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 30-10 11:42
quote:
ik merk juist het tegen overgestelde, de meeste afstudeerders weten nog niet precies wat ze willen. Een kans om in korte tijd op verschillende projecten geplaatst te worden spreekt ze dan aan.

Overigens terug komend op twitter, ik merk dat het bij mijn doelgroep (20-30) juist helemaal niet leeft. Ik zie twitter ook meer iets voor kinderen, huisvrouwen en populistische politici dan professioneel kanaal.

Een advertentie programma op LinkedIn (toegesplits op afstudeerders die zijn afgestudeerd in de gewenste richtingen) zou meer hits opleveren.

Nog een andere tip, bijna elke hogeschool heeft wel een banenbeurs. Daar zou je kunnen staan als bedrijf met een stand.

• Seraphin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-10 15:58
quote:
Toch wel een bijzondere opmerking (en ook dat hij bijval krijgt).
In mijn ervaring (financiële sector) zijn/waren traineeships altijd de meest gewilde plekken. Dit vanwege de variëteit en de extraatjes m.b.t. begeleiding, opleiding en career planning.

Back on-topic; zoals gesteld, LinkedIn is je ding. Sofort een premium account regelen en zoekopdrachten in elkaar draaien. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom je twitter zou willen gebruiken als kanaal voor werving & selectie; de hastag "#afgestudeerd" aan een kort bericht vertelt je verder denk ik weinig of de betreffende persoon geschikt is voor je bedrijf. Een linkedin profiel zou al veel meer moeten (kunnen) vertellen.

Seraphin wijzigde deze reactie 11-07-2013 13:07 (22%)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• DaTimMan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:09
Ik heb even op de website gekeken. Deze ziet er uit als een 13 in een dozijn detacherings bedrijf, en wat ik kon vinden zeker niet toonaangevend. De vacatures zelf zijn ook summier.

Mogelijk zit daar meer het probleem, want op de eerste indruk zou ik er zelf niet solliciteren.

0.07 procent van de wereld bevolking is op dit moment dronken :) dat zijn best veel mensen

• naitsoezn
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
quote:
r.e.s schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:00:
[...]

Nog een andere tip, bijna elke hogeschool heeft wel een banenbeurs. Daar zou je kunnen staan als bedrijf met een stand.
Dat dus... En flyeren / prikbordadvertenties op hogescholen / universiteiten kunnen volgens mij ook nog steeds nooit kwaad... O, en probeer de studenten al warm te laten lopen voor je bedrijf tijdens hun studie en niet alleen aan het eind, bijvoorbeeld door kleine bijbaantjes te creëren (bv. 1 dag in de week, of in de avond- / weekenduren) die erg aantrekkelijk zijn voor de studenten van de opleiding die je zoekt. Zo komen die studenten al tijdens hun studie in aanraking met jullie bedrijf, waardoor ze jullie na hun studie vanzelf wel komen opzoeken (zelf als ze niet zelf dat bijbaantje hebben gehad, maar positieve verhalen van medestudenten hebben gehoord)....

Kortom: Volgens mij moet je de studenten dus juist offline opzoeken ipv online :) .

naitsoezn zegt: "Nait Soez'n!"

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:51

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Als ik even de Spiegel voor hou

- Twitter gebruik ik om Nieuwtjes in de Game industrie / Toernooien & Events te volgen.
- LinkedIn gebruik ik puur voor mijn zakelijke contacten.
- Google+ eigenlijk voornamelijk voor onzin en leuke technologisch nieuwtjes.

en dat is het eigenlijk. Bovendien voel ik er ook niet veel voor om constant gespam te krijgen van recruiters daar heb ik tot op dat dag van vandaag nog steeds zeker 3x per week last van en die zijn zelfs zo brutaal dat ze gewoon me huidige werkgever opbellen om doorverbonden te worden.

En dat is een trend die je over de hele linie ziet gebeuren ( zeker bij studerende/afgestudeerde ) ICT-ers die hebben geen zin in 40 belletjes of die waanzinnige baan als kopieerhok chef niks voor hun is.

Diablo3--LoL--Twitch Stream

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
LinkedIn natuurlijk. Bij andere media verzuip je als werkzoekende in de crap van wervings en selectiebureaus en andere vormen van tussenpersonen.

En sociale media: hahaha

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:31
quote:
quote:
Ehm, LinkedIn is een social media bedrijf... De bewoners plaatsen de inhoud en niet LinkedIn zelf.

<!-- Lege ruimte te huur -->

• Sorcerer
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Dit.

De veruit meeste efficiënte manier voor ons om junior personeel te werven is via onze eigen website. Zorg er voor dat de vacature mensen aanspreekt, dus door middel van een beetje doelgroep kennis (wat momenteel blijkt te ontbreken). Het helpt ook heel erg om een salaris indicatie neer te zetten, zeker bij een traineeship waar de beloningsmethode verschilt per bedrijf/organisatie. Er is niets vermoeiender voor een sollicitant om door een lang sollicitatieproces heen te gaan alleen maar om er achter te komen dat de mooie worden over de beloning in de vacature volstrekte onzin waren.

Zorg er voor dat je bedrijf positief bekent staat en een klein beetje naam heeft, anders gaat men niet eens op zoek naar je website. Als je een kleine nationale speler bent dan kun je vaak voor relatief kleine bedragen zaken sponsoren waar je doelgroep rondloopt. Voor een paar ruggen aan bier sponsoren bij een evenement met veelal doelgroep studenten doet meer goed dan welke vorm van social media interactie.

If you have something to say, now is a perfect time to keep it to yourself.

• nicoverbaan
@All en DaTimMan in het bijzonder. Thx voor jullie input. Zat mbt LinkedIn op verkeerde spoor, dacht dat net afgestudeerden zich daar nog niet gemeld hadden. Goede tip dus.

Investeren in studenten als ze nog studeren doen we wel al met Hogeschool Utrecht (gastcolleges, stageplekken, afstudeerders) maar nog niet breed in Nederland. We zijn ook pas weer sinds een jaar aan het groeien, dus daarvoor was het zeker geen prio.

Werken aan identiteit is zeker goed, en met een van de grondleggers van Nieuwe Werken vinden/vonden we ons nogal innovatief :-$. Heb wel zelf bedacht dat we 'eigenlijk gewoon op zoek zijn naar slimme mensen die mooie dingen voor onze klanten doen'. Misschien geeft dat wat meer kleur aan ons bedrijf.

En voor DaTimMan: Dat onze website uitstraalt dat we detachering doen? Au! We zijn juist een projectorganisatie zonder (of met amper) detachering. Blijkbaar ga ik daar ook mee aan de gang om dat beeld in ieder geval weg te nemen.

Again, bedankt voor jullie input (ga lekker door, ik kan er wat mee).

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
quote:
sypie schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:17:
[...]

[...]

Ehm, LinkedIn is een social media bedrijf... De bewoners plaatsen de inhoud en niet LinkedIn zelf.
Die hahaha slaat op het werven via 'social media'.

Heel leuk dat LinkedIn ook social media kenmerken heeft voorbouwend op haar digitale equivalent van de rolodex, maar als het om werving gaat dan gaat het primair om haar functie als vacature- en CV-bank.

Als je de definitie van sociale media maar ver genoeg oprekt dan valt alles eronder. In elk geval valt niet alles met user generated content eronder. De functies moet je gewoon zo zuiver mogelijk onderscheiden :)

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:26:
@All en DaTimMan in het bijzonder. Thx voor jullie input. Zat mbt LinkedIn op verkeerde spoor, dacht dat net afgestudeerden zich daar nog niet gemeld hadden. Goede tip dus.

Investeren in studenten als ze nog studeren doen we wel al met Hogeschool Utrecht (gastcolleges, stageplekken, afstudeerders) maar nog niet breed in Nederland. We zijn ook pas weer sinds een jaar aan het groeien, dus daarvoor was het zeker geen prio.

Werken aan identiteit is zeker goed, en met een van de grondleggers van Nieuwe Werken vinden/vonden we ons nogal innovatief :-$. Heb wel zelf bedacht dat we 'eigenlijk gewoon op zoek zijn naar slimme mensen die mooie dingen voor onze klanten doen'. Misschien geeft dat wat meer kleur aan ons bedrijf.

En voor DaTimMan: Dat onze website uitstraalt dat we detachering doen? Au! We zijn juist een projectorganisatie zonder (of met amper) detachering. Blijkbaar ga ik daar ook mee aan de gang om dat beeld in ieder geval weg te nemen.

Again, bedankt voor jullie input (ga lekker door, ik kan er wat mee).
Nog een beetje feedback dan: na even geklikt te hebben op een van de C# vacatures kreeg ik het idee dat de tekst belerend was ("Je raakt bekend met servicebus en weet de juiste keuzes te maken") en daar of elders op de site kreeg ik het idee dat het een eenvoudige integratietoko is ("adviseert organisaties over de manier waarop zij technologie kunnen inzetten").

Om techneuten te lokken als kleine speler moet je gewoon uitstralen dat wat je (in-house) maakt uitdagend is. Daarnaast moet je termen als trainee vermijden tenzij je een bedrijf met 10.000+ medewerkers bent, want anders wordt je niet serieus genomen. Tenslotte is een salarisindicatie en uitzicht op een vaste job behulpzaam in plaats van vooraf al aan te geven dat je ze aan het lijntje gaat houden ("een ontwikkeltrajact van 4 maanden [...] Bij gebleken geschiktheid krijg je een verlenging [...] aangeboden" :D)

Ik denk dat de gemiddelde startende werknemer geen moer geeft om "het nieuwe werken".

• Mythio
quote:
Seraphin schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:05:
[...]

Toch wel een bijzondere opmerking (en ook dat hij bijval krijgt).
In mijn ervaring (financiële sector) zijn/waren traineeships altijd de meest gewilde plekken. Dit vanwege de variëteit en de extraatjes m.b.t. begeleiding, opleiding en career planning.
Ik heb het dan wel over de IT sector, daar kan zeker verschil in zitten. Wat ik heb gemerkt is dat het voornamelijk onzekerheid bij IT studenten te weeg brengt. Een houding van "Traineeship biedt geen vastigheid, ze ontslaan je zodra ze geen <vul iets in> meer bij je zien", etc. Of die indruk in alle gevallen klopt is natuurlijk de vraag, maar het is het beeld. Daarnaast voegt naar mijn idee een traineeship in de IT sector niks toe op een CV. Junior IT posities zijn dan veel positiever.
quote:
r.e.s schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:00:
[...]

ik merk juist het tegen overgestelde, de meeste afstudeerders weten nog niet precies wat ze willen. Een kans om in korte tijd op verschillende projecten geplaatst te worden spreekt ze dan aan.
En daar zijn binnen de IT sector meer dan voldoende consultancy en outsourcing banen voor beschikbaar. Verschillende projecten, verschillende onderwerpen, veel mogelijkheden om uit te vogelen wat je leuk vindt en op je CV staat "consultant" ipv "trainee".

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
De klassieke traineeships zijn dan natuurlijk ook niet gericht op een specifieke functie, maar richten zich op de veelbelovende starters die op diverse functies gaan rouleren om daarna gekapituleerd te worden in een functie waar ze het best passen. Ergo: traineeship=springplank bij grote organisatie.

Traineeship bij een kleine werkgever voor een specifieke functie (bv C# developer) is equivalent aan "junior, trainee" a.k.a. net iets hoger in de rangorde dan de stagiair. Sommige IT-dienstverleners wijken uit naar young professional als term, maar die is m.i. ook besmet en equivalent aan "junior".

• ocn
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 00:14
quote:
Mythio schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:53:
[...]

Ik heb het dan wel over de IT sector, daar kan zeker verschil in zitten. Wat ik heb gemerkt is dat het voornamelijk onzekerheid bij IT studenten te weeg brengt. Een houding van "Traineeship biedt geen vastigheid, ze ontslaan je zodra ze geen <vul iets in> meer bij je zien", etc. Of die indruk in alle gevallen klopt is natuurlijk de vraag, maar het is het beeld. Daarnaast voegt naar mijn idee een traineeship in de IT sector niks toe op een CV. Junior IT posities zijn dan veel positiever.

[...]

En daar zijn binnen de IT sector meer dan voldoende consultancy en outsourcing banen voor beschikbaar. Verschillende projecten, verschillende onderwerpen, veel mogelijkheden om uit te vogelen wat je leuk vindt en op je CV staat "consultant" ipv "trainee".
Ik heb het idee dat je zelf niet weet wat een traineeship inhoud.

Je bent ook een ei als je jezelf een trainee noemt. Het traineeship is de vorm van de arbeidsovereenkomst, niet de functie. Je kan dus wel degelijk associate, consultant, manager, geefhetbeestjeeennaampje zijn in de vorm van een traineeship. Sterker nog, het is beter voor je CV, want je kan vaak in korte tijd meerdere functies/opdrachten/afdelingen als werkervaring op je CV zetten.

De functie die de topicstarter aanbied schaar ik ook niet onder de noemer traineeship.

ocn wijzigde deze reactie 11-07-2013 14:02 (3%)

• nicoverbaan
Mbt discussie traineeship: wij kennen eigenlijk geen functies en de mogelijkheden zijn legio. Hebben echter wel gemerkt dat we op het vlak van IBM WebSphere en SharePoint/Azure C# net afgestudeerden toch opleiding mee willen geven, omdat we ze enige bagage mee willen geven voor hun carriere. Daarom hanteren we begrip traineeship. Eind vorig jaar ook met groep gestart en zij zijn nu allemaal werkzaam als consultant, maar dan wel ieder op zijn eigen specialisatie (procesanalist, UI, implementatie).

Denk dat we het toch trainees blijven noemen (zijn voorstanders en tegenstanders); tekst kan echter wel wat sterker en een job post op LinkedIn lijkt me ook geen overbodige luxe.

• r.e.s
quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:08:
Mbt discussie traineeship: wij kennen eigenlijk geen functies en de mogelijkheden zijn legio. Hebben echter wel gemerkt dat we op het vlak van IBM WebSphere en SharePoint/Azure C# net afgestudeerden toch opleiding mee willen geven, omdat we ze enige bagage mee willen geven voor hun carriere. Daarom hanteren we begrip traineeship. Eind vorig jaar ook met groep gestart en zij zijn nu allemaal werkzaam als consultant, maar dan wel ieder op zijn eigen specialisatie (procesanalist, UI, implementatie).

Denk dat we het toch trainees blijven noemen (zijn voorstanders en tegenstanders); tekst kan echter wel wat sterker en een job post op LinkedIn lijkt me ook geen overbodige luxe.
Trainee blijft bij mij toch iemand die binnen komt en b.v. elk half jaar switcht van rol (projectmedewerker, functioneelbeheerder, programmeur etc). Wat jullie doen zou ik dan eerder onder een (hippe recruiter term) masterclass scharen. Iemand een mooie specifieke opleiding geven en hem daarna in een rol zetten.

• Zehtuka
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 30-10 14:38

Zehtuka

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
Bingo!

Tenzij het natuurlijk een trainingsprogramma is dat in een traineeship sausje wordt gedompeld. Een trainee is letterlijk vertaald een stagiair en laten ze net stage gelopen hebben om hun opleiding af te ronden.

Zehtuka wijzigde deze reactie 11-07-2013 14:22 (8%)

• jhuiting
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Ik gebruik mijn Twitter met name om mensen te volgen en wat dingen over software gerelateerde zaken te posten maar verder niet om mijn zakelijke / privé dingen neer te plempen. Voor zakelijke dingen gebruik ik LinkedIn, voor persoonlijke dingen Facebook.

OT ik denk dat er voor de afgestudeerden zoveel aanbod is dat het lastig is om op te vallen en ik denk inderdaad ook dat dit niet gaat lukken met jullie huidige vacature. Verder wordt er door de recruiters al massaal gespamd, ik gooi bijvoorbeeld bijna alle berichten op LinkedIn standaard weg.

• itons
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Monsterboard nog niet genoemd?

• Mythio
quote:
barcawinner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:01:
[...]

Ik heb het idee dat je zelf niet weet wat een traineeship inhoud.

Je bent ook een ei als je jezelf een trainee noemt. Het traineeship is de vorm van de arbeidsovereenkomst, niet de functie. Je kan dus wel degelijk associate, consultant, manager, geefhetbeestjeeennaampje zijn in de vorm van een traineeship. Sterker nog, het is beter voor je CV, want je kan vaak in korte tijd meerdere functies/opdrachten/afdelingen als werkervaring op je CV zetten.

De functie die de topicstarter aanbied schaar ik ook niet onder de noemer traineeship.
Het punt is niet wat het traineeship in zou houden, het punt is het beeld dat bij het begrip traineeship hoort.

Overigens, denk ik wel dat je iets omdraait: je kunt in de "vorm" wel consultant, manager, etc zijn, maar je functie blijft trainee. Dat staat op je contract, dat is wat je daadwerkelijk doet. Dat je onder het mom van die functie allemaal dingetjes uitprobeert is leuk, maar dat wil niet zeggen dat je die functies allemaal hebt bekleed..

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
quote:
itons schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:24:
Monsterboard nog niet genoemd?
Heeft dat zin als je vacature verzuipt tussen tig vacatures door wervings en selectiebureaus?

Sowieso bizar dat juist een platform wat directe interactie facilliteert vooral bevolkt wordt door low-quality recruitement bureaus.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

quote:
nicoverbaan schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:45:
@Tsurany, waarom heb ik je sollicitatie dan nog niet ontvangen ;-). Succes in ieder geval en bedankt voor je reactie.
Had je een jaar geleden moeten komen ;)

• ocn
quote:
Mythio schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:28:
[...]

Het punt is niet wat het traineeship in zou houden, het punt is het beeld dat bij het begrip traineeship hoort.

Overigens, denk ik wel dat je iets omdraait: je kunt in de "vorm" wel consultant, manager, etc zijn, maar je functie blijft trainee. Dat staat op je contract, dat is wat je daadwerkelijk doet. Dat je onder het mom van die functie allemaal dingetjes uitprobeert is leuk, maar dat wil niet zeggen dat je die functies allemaal hebt bekleed..
Wikipedia: Management traineeship

Management traineeships onderscheiden zich van stages doordat het reguliere banen met bijpassende beloning betreft, zij het met een grotere nadruk op opleiding en ontwikkeling van de trainee. Omdat bedrijven doorgaans trainees werven en selecteren met het oog op een toekomstige zwaardere managementfunctie, is de sollicitatieprocedure vaak strenger dan voor de aard van de directe werkzaamheden noodzakelijk lijkt. Selectieprocedures met assessments en intelligentietesten zijn geen uitzondering.

De studenten (waar jij waarschijnlijk onder valt of viel) die traineeships als iets negatiefs zien, weten waarschijnlijk niet wat een traineeship inhoudt, of hebben wellicht niet de capaciteiten om bij zo'n traineeship binnen te komen en geven er daarom op af.

Bij een traineeship is het wel de insteek van het bedrijf om je te behouden, je moet het absoluut niet zien als een stage. Organisaties investeren immers niet voor niks in je met extra opleiding en training die een reguliere starter niet krijgt.

• creator1988
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:27
Lichtelijk offtopic, maar ik heb het idee dat advertentieteksten nooit eens een goede AB test krijgen :p . De advertentie die bij ons verreweg het beste rendeerde was (op launch date FFOS):
quote:
Seen all the fuzz about Firefox OS today? Be part of it! XXX is looking for people that want to contribute to the Firefox OS Core. That means spending your time in collaboration with Mozilla and Telefonica on building the awesomest mobile operating system! Position is on site in our offices in Amsterdam, NL or Oslo, Norway. Of course we offer relocation.
Who doesn't want to get paid to work open source? Drop me a line at [mijn e-mail]
Geen uitgebreide tekst, maar superkort, en dit leverde echt bizar goede matches op. Just my 2 cts.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:25

Floppus

Adviseur

OL you need!

http://www.vnuvacaturemedia.nl/sites/default/files/femme.pngD'r is maar één plek die écht werkt:

http://www.tweakers.net/jobs

[/commercial]
*Spammen voor ons eigie mag natuurlijk dan weer wel O-)

Dus ook:
http://www.nationalevacaturebank.nl
http://www.intermediair.nl/

^^ Mede mogelijk gemaakt door onze oprichter :P
http://www.vnuvacaturemedia.nl/vacatures

Floppus wijzigde deze reactie 11-07-2013 15:45 (61%)

ERP, CRM, Financieel systeem of wat voor datasysteem ook: word een superheld

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Admin General Chat
je bedoelt ITbanen.nl :+

Beetje weinig vacatures alleen he. Al verzuip je niet in de bagger die je veelal op andere sites tegenkomt :P

• mitch187
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 30-10 19:31
Als je studenten wil trekken moet je dat doen voordat ze afstuderen, tegenwoordig worden ze doodgegooid met lokkertjes

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:23

Frozen

Voorheen: Stef602

quote:
Floppus schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:37:
[afbeelding]D'r is maar één plek die écht werkt:

http://www.tweakers.net/jobs

[/commercial]
*Spammen voor ons eigie mag natuurlijk dan weer wel O-)

Dus ook:
http://www.nationalevacaturebank.nl
http://www.intermediair.nl/

^^ Mede mogelijk gemaakt door onze oprichter :P
http://www.vnuvacaturemedia.nl/vacatures
Verdorie, ik denk nu al meer dan 2 jaar dat Femme een vrouw is...

Mijn PC Specs I GPU overclockhulp

• Mythio
quote:
barcawinner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:32:
[...]

Wikipedia: Management traineeship

Management traineeships onderscheiden zich van stages doordat het reguliere banen met bijpassende beloning betreft, zij het met een grotere nadruk op opleiding en ontwikkeling van de trainee. Omdat bedrijven doorgaans trainees werven en selecteren met het oog op een toekomstige zwaardere managementfunctie, is de sollicitatieprocedure vaak strenger dan voor de aard van de directe werkzaamheden noodzakelijk lijkt. Selectieprocedures met assessments en intelligentietesten zijn geen uitzondering.

De studenten (waar jij waarschijnlijk onder valt of viel) die traineeships als iets negatiefs zien, weten waarschijnlijk niet wat een traineeship inhoudt, of hebben wellicht niet de capaciteiten om bij zo'n traineeship binnen te komen en geven er daarom op af.

Bij een traineeship is het wel de insteek van het bedrijf om je te behouden, je moet het absoluut niet zien als een stage. Organisaties investeren immers niet voor niks in je met extra opleiding en training die een reguliere starter niet krijgt.
Alles wat je hier zegt klopt vast hoor, je slaat alleen een belangrijk punt over: management traineeship ≠ IT traineeship.

Daarnaast geldt "Selectieprocedures met assessments en intelligentietesten zijn geen uitzondering." ook vaak voor consultant/junior rollen in de IT wereld. Of in de vorm van assessments, of in de vorm van een kennistoetsing, komt vaak voor.

• TIGER79
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:42
hehe, ik merk het wel vaker dat recruiters eigenlijk niet meer weten hoe te recruiten :P
als ik jou ga vertellen hoe je ontwikkelaars moet gaan recruiten, ga jij dan voor mij code kloppen ?

• nicoverbaan
@tiger79 I wish I could ;-)

• r.e.s
Overigens leverde bij mijn vorige werkgever een aanbreng bonus van 2500,- ook veel nieuwe collega's op.

• Seraphin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-10 15:58
offtopic:
[quote]Stef602 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:27:
[...]

Verdorie, ik denk nu al meer dan 2 jaar dat Femme een vrouw is...
[/quote]

Ongelooflijke noob! ;)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 21-10 20:10
@barcawinner: in de IT wereld weet zelfs iedere starter dat trainee zonder het woordje management ervoor betekent 'we gaan je geen volwaardig salaris geven'.

Uiteindelijk werkt iedereen gewoon voor geld en niet omdat de koffie ergens zo lekker is en/of de collega's zo gezellig. Als ITer ben je (doorgaans) al hoger opgeleid dus de kwestie 'is geld of leuk werk belangrijker' gaat helemaal niet op. We doen sowieso alleen werk wat we leuk vinden, iedereen heeft ontwikkelingsmogelijkheden, trainingen en loopbaan begeleiding (op z'n minst op papier) dus slechts de beloning staat nog open. Anders dan misschien sales en marketing mensen denkt de gemiddelde ITer ook niet 'Yes, geen salaris indicatie dus de sky is the limit'. De meeste van mijn vrienden & kennissen willen gewoon vooraf weten wat ze ongeveer gaan verdienen.

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 30-10 17:00
Het belangrijkste is, in mijn ogen, om op te vallen. Als afstudeerders weten wat het bedrijf doet, wat ze kunnen verwachten als ze er werken en ze vinden dat het bij hun past, dan krijg je vanzelf de reacties.

Ik ben recentelijk afgestudeerd (augustus 2012) en ben zelf op zoek gegaan naar een bedrijf om bij te werken. Via klasgenoten, linkedin en mijn professionele connecties.

Wat voor mij vooral een afknapper is, zijn de reqruiters die me benaderen met een functie die totaal niet bij mijn profiel past. "Hey ik zag dat je kan programmeren en dus wil ik je een senior C# positie aanbieden". Dat terwijl ik voornamelijk werk in Java en net afgestudeerd ben.

Daarnaast zijn termen als "marktconform", "goede voorwaarden", "passende beloning", e.d. in mijn ogen niet goed voor een vacature. Ben duidelijk, geef aan wat de voorwaarden zijn en wat je verwacht van iemand. En dan niet aankomen met "een teamspeler zijn", "geen 9-5 mentaliteit hebben" en "oplossingsgericht werken".

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Er zijn traineeships. Bij bedrijven als ABN, Unilever of Shell. Selectie van top ranking WO afgestudeerde kandidaten. Interne jobrotation, training en mentoring. Einddoel om na afloop een managementfunctie in diezelfde organisatie op te pakken.

En er zijn andere traineeships. Bij IT bedrijven. Selectie van HBO of WO kandidaten die een relevante studie combineren met acceptabele presentatievaardigheden. Externe jobrotation bij de klanten, gedreven door welke projecten toevallig langskomen. Training liever niet meer dan 5 werkdagen, mentoring eens in de 6 weken. Einddoel om bij je laatste klant uit te stromen.

Ik kan me voorstellen dat type 1 nog steeds lange rijen belangstellenden trekt:)

• Mythio
@t_captain: Precies wat ik duidelijk probeerde te maken.

@Joey117: Helemaal eens, zeker het gedeelte over die termen. Als bedrijven daar nu eens van af zouden stappen.

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
De mensen die je wilt hebben zijn al blijven hangen bij hun afstudeerbedrijf of andere stages denk ik. Dat zal vast ook meespelen bij het ontbreken dit soort berichten. Daarbij zou ik er ook niet op zitten te wachten om via Twitter benaderd te worden gezien mijn ervaring met LinkedIn.

Flickr

• ocn
quote:
Mythio schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:31:
[...]

Alles wat je hier zegt klopt vast hoor, je slaat alleen een belangrijk punt over: management traineeship ≠ IT traineeship.

Daarnaast geldt "Selectieprocedures met assessments en intelligentietesten zijn geen uitzondering." ook vaak voor consultant/junior rollen in de IT wereld. Of in de vorm van assessments, of in de vorm van een kennistoetsing, komt vaak voor.
Je hebt gewoon IT traineeships met dit concept hoor.

NS, Rabobank, ABN AMRO, KLM, Essent, Nuon, Akzo Nobel, etc, etc bieden allemaal IT traineeships aan die zeer gewild zijn. Jij verwart een volwaardig traineeship met junior posities waar je vooraf eerst een (paar) cursus(sen) aangeboden krijgt.

http://ns.traineeshipplaz...hip/ns/ns-ict-traineeship
http://www.stickyutrecht....-business-it-consultancy/
http://rabobank.traineesh...anagement-traineeship-ict
http://business-courses.n...am%20ICT%20bij%20KLM.html

• ocn
quote:
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 17:30:
@barcawinner: in de IT wereld weet zelfs iedere starter dat trainee zonder het woordje management ervoor betekent 'we gaan je geen volwaardig salaris geven'.

Uiteindelijk werkt iedereen gewoon voor geld en niet omdat de koffie ergens zo lekker is en/of de collega's zo gezellig. Als ITer ben je (doorgaans) al hoger opgeleid dus de kwestie 'is geld of leuk werk belangrijker' gaat helemaal niet op. We doen sowieso alleen werk wat we leuk vinden, iedereen heeft ontwikkelingsmogelijkheden, trainingen en loopbaan begeleiding (op z'n minst op papier) dus slechts de beloning staat nog open. Anders dan misschien sales en marketing mensen denkt de gemiddelde ITer ook niet 'Yes, geen salaris indicatie dus de sky is the limit'. De meeste van mijn vrienden & kennissen willen gewoon vooraf weten wat ze ongeveer gaan verdienen.
Traineeship krijg je doorgaans een startsalaris van 2400 bruto voor (WO master heb ik het dan natuurlijk over, minder dan dat kom je namelijk niet binnen).

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Het belangrijkste onderscheid tussen mijn twee types is de uitstroom. Bij de traditionele "management traineeship" is de vedoeling dat je blijft. Het traineeship mag dan verliesgevend; het is een investering in talentontwikkeling.
Het andere soort gaat vaak uit van uitstroom naar de klant. Dan moet de periode van traineeship dus winstgevend zijn, een investeringsgrond is er niet. Dat is een beperking op de hoeveelheid cursussen en mentoring.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ben zelf ook helemaal klaar met dat getwitter :')

LinkedIn vind ik voor "dat soort" doeleinden een stuk efficienter en professioneler :)

• wouterwouter2
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-10 14:45
LinkedIn, en zorg ook dat je een pro account neemt, zodat je bedrijf niet cheap overkomt.

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Is het ooit 'in' geweest? Je geeft aan dat er nu niet veel respons is. Heb je dat dan wel in het verleden gehad met soortgelijke functies? In mijn omgeving van studenten zie ik weinig mensen die twitteren. Facebook is wel in grote mate aanwezig, maar niet om werk te zoeken volgens mij.

Dat hele social media heeft veel te veel ruis om effectief te zijn.

De huidige afgestudeerden verschillen niet zo heel veel met vroeger. Als ik me zelf als voorbeeld neem, kijk ik ook nog steeds naar interessante bedrijven en kijk dan of ze vacatures hebben. Ook op verzamelplatforms zoals van die traineeships, kijk ik soms.

Wat t_captain aankaart klopt volgens mij ook wel: die eerste variant van traineeships zijn nog erg populair. Dan wordt je klaargestoomd voor een hogere, managementfunctie binnen het bedrijf.
quote:
jip_86 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:31:
De mensen die je wilt hebben zijn al blijven hangen bij hun afstudeerbedrijf of andere stages denk ik. Dat zal vast ook meespelen bij het ontbreken dit soort berichten. Daarbij zou ik er ook niet op zitten te wachten om via Twitter benaderd te worden gezien mijn ervaring met LinkedIn.
Dat is over het algemeen meer iets voor hbo'ers, die stages en dan blijven hangen. Tenminste, dat zie ik in mijn omgeving.

• johncheese002
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
*knip rant danwel troll*

Rukapul wijzigde deze reactie 12-07-2013 20:39 (97%)

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• wuswug
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 30-10 22:33
Ik gebruik mijn Twitter met name om mensen te volgen en wat dingen over tech gerelateerde zaken te posten maar verder niet om mijn zakelijke / privé dingen te uploaden. Voor zakelijke dingen gebruik ik LinkedIn, voor persoonlijke dingen Facebook.

En verder klink trainee als onbetaald (/of onder minimum loon) als een verkapte stage aka koffie loop jongen...

en meestal is er de mogelijkheid om na je eindstage door te werken bij het bedrijf makelijker dan een nieuwe trainingship (bedoel dat je mischien stagairs aan kunt gaan nemen)
verder als tip maak het verwerven van studenten persoonlijker door het real life te doen want je (de student) een indruk geeft met wat voor mensen hij gaat werken bij het bedrijf

verder heb je denk ik de meeste logiesche tips al gehad van anderen
*persoonlijker aanpakken
*stages aanbieden en daarna een baan aanbieden
eerder in het jaar proberen de studenten te lokken want in de "zomervakantie" zullen ze of op vakantie zijn of al een baan gevonden hebben, daarom lijkt het me beter als je ze al rond het voorjaar warm maakt ;)

(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻

• nicoverbaan
Dankzij jullie (kritische) tips heb ik de vacature wat toegankelijker gemaakt en gepost op LinkedIn en Nationale Vacaturebank. Heb ook de 4 maandsduur eruit gehaald, want per slot van rekening leiden we wel 4 maanden op, de bedoeling is natuurlijk dat de trainees aansluitend bij ons gaan werken (nogal logisch).

Stages en afstudeeropdrachten aanbieden doen we al langere tijd, dus daar valt niet veel in te verbeteren.

*knip* Discussie prima. Maar werving tolereren we niet.

Nogmaals dank voor alle input, tweakers blijkt mooie bron waar specialisten actief meedenken.

Rukapul wijzigde deze reactie 16-07-2013 14:31 (18%)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Ik heb ooit een Twitter account aangemaakt om te kijken wat het is en hoe het werkt.

Vervolgens heb ik het een paar weken gebruikt om het laatste nieuws te volgen.

Daarna heb ik er nooit meer wat mee gedaan :P

Zoek je mensen, dan moet je inderdaad op LinkedIn en Monsterboard adverteren.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources.

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013