Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Reiskostenvergoeding aanvragen zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik werk momenteel ruim 7 jaar bij een werkgever. Ik kreeg altijd reiskosten vergoeding (met aftrek van mijn vrije dagen). Met andere woorden, ik krijg elke maand hetzelfde bedrag, waarvan de verlofdagen over heel het jaar al afgetrokken worden. Reisafstand retour: 84 kilometer

Vorig jaar ben ik in een huis gaan wonen van een vriend van mij die in het buitenland zit. Ik bleef ingeschreven op het huidige adres van mijn ouders, maar gaf wel eerlijk aan bij de werkgever dat ik 9 km van het werk woon en daarom geen kmvergoeding hoef te ontvangen.

Nu is het idee zo dat ik verder van mijn werk af wil gaan samenwonen met mijn vriendin. Ik zat daar voor een vriendenprijsje in maar het is in de stad erg duur wonen als je dat in je eentje moet betalen. Daarom wil ik wat noordelijker gaan wonen. Mijn broertje heeft daar een huis gekocht en het is daar allemaal veel goedkoper. De reistijd vind ik geen probleem, dat ben ik gewend. De reisafstand retour zou dan 160 kilometer worden (45 minuten rijden omdat het alleen maar snelweg is).

Hoe kaartje dit aan bij je werkgever en zijn er nog verplichtingen wederzijds?

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:32
Gewoon even bij HR langs gaan en vragen hoe dat zit. Samenwonen is volgens mij een prima excuus om verder van je werk te belanden.
Elk bedrijf heeft zn eigen regels over reiskosten en reistijd vergoeding.

TheS4ndm4n#1919

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
quote:
Binnetie schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:52:
Hoe kaartje dit aan bij je werkgever en zijn er nog verplichtingen wederzijds?
Gewoon even langslopen bij HR/salarisadministratie en het overleggen. Vaak zit er aan een reiskostenregeling wel een maximum verbonden, immers wil de werkgever ook niet ongelimiteerd opdraaien voor de keus van een werknemer om ver weg te gaan wonen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:24

Rukapul

Admin General Chat
Bij bedrijven die een collectieve regeling hebben (in CAO of personeelsgids, etc) is het bijna altijd zo dat het afgetopt wordt op 30km enkele reis. Met zo'n maximum maakt het een werkgever ook niet veel uit of mensen verder weg gaan wonen. Het is geen carte blanche.

Het meerdere wordt soms in individuele arbeidsovereenkomsten bepaald bij aangaan van het contract, maar zelden tussentijds tenzij men je echt wil behouden.

Persoonlijk klinkt het overigens als een hele slechte uitruil om ivm lagere woonlasten 80km verderop te gaan wonen, zowel qua tijd als kosten.

Rukapul wijzigde deze reactie 08-07-2013 12:13 (18%)

• Binnetie
We hebben geen CAO en heb ooit eens gehoord dat ze aangaven dat wanneer je verder weg gaat wonen dat dit voor jezelf is. Dat zou dan niet echt aantrekkelijk zijn om dan noordelijker te gaan wonen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

quote:
Binnetie schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:26:
We hebben geen CAO en heb ooit eens gehoord dat ze aangaven dat wanneer je verder weg gaat wonen dat dit voor jezelf is. Dat zou dan niet echt aantrekkelijk zijn om dan noordelijker te gaan wonen.
Klopt, dat is vaak het geval.
Misschien had je beter af moeten spreken dat je tijdelijk dichterbij ging wonen. Maarja, achteraf....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Rukapul

Rukapul

Admin General Chat
Dat bij verderweg wonen geen aanspraak op extra reiskosten gemaakt kan worden komt bij dat soort bedrijven/regelingen vaker voor.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator DevschuurŽ
Je zou natuurlijk nog wel kunnen beargumenteren dat je terug zou kunnen vallen op je initiele vergoeding ( Voor 84 km retour ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Binnetie
Dat was voor mij opzich ook een optie. Om dan midden in te gaan zitten en dan weer de oude vergoeding te krijgen. Ik ben tenslotte eerlijk geweest dat ik naar Zwolle tijdelijk ging. Dat weten ze.
Als mijn vriend terugkomt dan zal ik weer naar mijn ouders tijdelijk moeten en lijkt het mij wel zo fair omdat weer te corrigeren. Ik ben hun tenslotte ook tegemoet gekomen...

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-09 16:55
als je zelf verder van je werk gaat wonen, is dat je eigen keuze. Ik zie niet in waarom je als werkgever daar aan zou moeten meebetalen...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:19

Fable

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Veel bedrijven hanteren een maximale afstand voor vergoeding. Dat jij verder van je werk gaat wonen zal je aardige werkgever de verdere afstand gewoon vergoeden tot die maximale afstand.

If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

• Rukapul

Rukapul

Admin General Chat
quote:
frumper schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:41:
als je zelf verder van je werk gaat wonen, is dat je eigen keuze. Ik zie niet in waarom je als werkgever daar aan zou moeten meebetalen...
Dit is een grondhouding waar veel werkgevers hun kortzichtigheid tonen. Reiskosten is een betrekkelijk goedkope arbeidsvoorwaarde afgewogen tegen de werknemerstevredenheid die het oplevert. Een pure low-watermark aanpak roept per definitie frustratie op.

• Sorcerer
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Als er niets over in je contract staat, er geen CAO is, je er al 7 jaar werkt en toen je dichterbij ging wonen dit gewoon is aangepast zou ik heel simpel een mailtje sturen naar de salarisadministratie met het verzoek om de reiskostenvergoeding aan te passen naar de nieuwe afstand. In het beste geval gebeurt dit zonder verdere onderhandeling en in het ergste geval vragen ze je leidinggevende om toestemming.

If you have something to say, now is a perfect time to keep it to yourself.

• Binnetie
We zijn niet zo'n groot bedrijf. Collegas komen ook bij elkaar over de vloer thuis zeg maar en P&O kent ons op de backoffice allemaal. In grote bedrijven lukt dat vaak, maar ik denk dat hier toestemming van de directie moet komen.
Ik denk dat ik gewoon een afspraak maak met de directeur en aangeef dat ik per oktober weer terug moet en dat het tijdelijke wonen erop zit en ik er sterk over zit te denken om noordelijker te gaan wonen... als hij zegt komt niks van in, dan is de volgende onderhandeling het herstellen van de oude situatie (want ik heb altijd gezegd dat het tijdelijk was).

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

ardana

Toch?

Vergis je niet in de reistijd: 80 km enkele reis doe je, ook al is 't snelweg, toch al snel meer dan 50 minuten over: een gemiddelde snelheid van boven de 100 haal je echt zelden. Bovendien is de kans dat je over zo'n afstand 'n keer 'n ongeluk (lees: giga-file) tegenkomt best groot. Ik moet 2 dagen per week exact 100 km enkele reis rijden, en dat is ook snelweg, en zonder files. Gemiddeld doe ik daar iets meer dan 'n uur over. Echter, ik heb 2x per dag 100 km lang kans op 'n opstopping of ongeluk (niet van mezelf), dus het gebeurt toch wel 2-3x per maand dat je in de file zit, en die is dan vaak behoorlijk: je bent zomaar 'n half uur later thuis, of zelfs nog langer onderweg.

Het verschil tussen theorie en praktijk? In theorie zijn die twee hetzelfde.

• Coach4All
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-09 10:54

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met Ardana, als je gemiddeld 1 km per minuut rekent kom je aardig in de buurt....

--- Spreuk van de dag --- Voedselintolerantie ---

• Binnetie
Klopt, dat kan gebeuren. Maar dat ben ik inmiddels gewend. Het gaat hier om het traject Zwolle-Assen. 3 jaar terug woonde ik in Assen en ik was heel erg blij dat ze toen de a28 tussen Zwolle en Meppel verbreed hadden.
Als ik kijk naar mijn rittenhistorie reed ik er tussen de 45 en 50 minuten over op een dag zonder files. Als er wel file was tussen Meppel en Hoogeveen door een ongeval dan reed ik binnendoor over de N375 of ging ik bij mijn ouders langs om daar een hapje te eten, tegen de tijd dat ik weer vertrok was de file weg. Waren ze niet thuis dan was de omweg ongeveer 10-15 minuten.

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:39
Beste Binnetie,
Ik zou het gewoon vragen.
Nee heb je, ja kan je krijgen.

Je werkgever is overigens niks verplicht, maar een redelijke werkgever betaald gewoon deze vergoeding.
Je bent ook altijd eerlijk geweest, dus ik denk dat je het wel krijgt.

Is je adres wel veranderd op je loonstrook (toen je ineens op 9km woonde)?

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:46
Vraag is nu hoe die reisonkostenvergoeding die nu betaald wordt berekend wordt.

Is dat gewoon een vast bedrag met als onderliggend doel om ieder personeelslid een extra netto-vergoeding te geven of is het variabel?

Normaal is dat terug te vinden in je arbeidscontract of reglement.

Neem desnoods contact op met hr of degene die daarvoor verantwoordelijk is.

Mocht je nu geen vergoeding meer ontvangen omdat je x-tijd had aangegeven dat niet meer nodig te hebben omdat je dichterbij woont.
Dan mag je er sowieso van uitgaan dat je daarvoor in aanmerking komt.
Eventueel wel afgetopt.
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013