Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Weedy
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21-08 00:32
Beste Tweakers,
Ik heb jullie hulp nodig! Graag vraag ik opmerkingen over de volgende opbouw. Passen deze onderdelen goed bij elkaar, is 600 watt voldoende voor deze opbouw, vereist deze opbouw extra onderdelen die ik nog niet heb meegenomen? Etc.

Ik wil mijn systeem niet gaan overclocken en heb verder geen specifieke eisen: ik wil gewoon een redelijk PC waar ik naast de basisfuncties als tekstverwerking (voor m'n studie) ook redelijk mee kan gamen. Hierbij hoef ik niet de nieuwste games op de hoogste resolutie te kunnen spelen, maar recente spellen moeten gewoon soepel kunnen draaien. Ik ga maar één monitor gebruiken, al wil ik wel mijn PC ook aan mijn TV kunnen koppelen (maar dat kan volgens mij wel met deze videokaart)

Randapparatuur: Is allemaal aanwezig (monitor, toetsenbord, muis etc). Wanneer ik na het kopen van deze opstelling weer financieel gezien wat gunstiger zit, ga ik deze wel upgraden (maar dat is iets voor later).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed¤ 256,30¤ 256,30
1MSI Z77A-G43¤ 81,99¤ 81,99
1MSI R7870-2GD5T/OC G¤ 219,50¤ 219,50
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB¤ 73,15¤ 73,15
1Cooler Master K350¤ 40,50¤ 40,50
1Kingston HyperX KHX16C9B1RK2/8X¤ 57,-¤ 57,-
1LG GH24NS70 Zwart¤ 20,05¤ 20,05
1Cooler Master B Series B600¤ 46,70¤ 46,70
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB¤ 79,90¤ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 875,09

Graag hoor ik jullie mening over deze opstelling. Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb zelf niet overdreven veel kennis van alle PC hardware. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor bepaalde websites, maar op een bekende hardware-winkel (wiens naam begint met Alt...) kost deze opstelling momenteel zo'n ¤920,-.

Ik ben jullie eeuwig dankbaar!

Weedy wijzigde deze reactie 07-07-2013 17:28 (65%)

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Zo'n lijstje maken doe je zo: Handleiding Pricewatch

En als je door de bomen het bos niet meer ziet, zou ik je aanraden het volgend eens door te nemen:
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen :)

Klik voor een Clean Custom Tweakers CSS + bug fixes die nog niet released zijn :)

• Weedy
Bedankt voor uw reactie. Ik heb zojuist het lijstje toe kunnen voegen ;).

Ik zal nog wat meer informatie in mijn beginpost plaatsen dan hopen op jullie reacties over deze opstelling.

• Teun.
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ik denk dat je hier meer tevreden mee zult zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed¤ 196,60¤ 196,60
1MSI H87-G43¤ 93,30¤ 93,30
1MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr Gaming¤ 239,-¤ 239,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB¤ 53,85¤ 53,85
1Corsair Carbide 300R¤ 59,99¤ 59,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 52,03¤ 52,03
1Seasonic M12II 520W¤ 56,-¤ 56,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB¤ 87,-¤ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 837,77

Intel i5 Haswell (i7 is niet nodig hoor), 80 plus voeding, msi gtx 760; stil en snelle videokaart, en alles voor een betere prijs.

• SmokingCrop
  • Niet online
Teun geeft daar inderdaad een goed systeem :)

Zelf zou ik een B85 moederbord nemen, aangezien een H87 bord nogal onnodige features heeft voor dit systeem (RAID bv)
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-HD3

En met het geld dat je daar uitspaart, dan een stillere behuizing nemen:
pricewatch: Fractal Design Define Mini

voor de rest zou ik niets veranderen eigenlijk, misschien nog een goedkope cpu koeler.
> pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

SmokingCrop wijzigde deze reactie 07-07-2013 17:41 (13%)

Klik voor een Clean Custom Tweakers CSS + bug fixes die nog niet released zijn :)

• Weedy
Bedankt voor jullie reacties, ik zal de onderdelen in overweging nemen. Zelf ben ik meer van dan AMD/Ati dan Nvidea, maar dat is bij iedereen persoonlijk geloof ik.

Is de door mij gekozen moederbord niet geschikt voor dit systeem? Ik heb me namelijk laten vertellen van wel. De door jullie getoonde moederborden hebben wel meer sata600 aansluitingen zie ik, wat natuurlijk beter is.

Is deze i7 processor wel beter dan de i5 Haswell (mede met het oog op de toekomst), of is deze i5 Haswell beter en is deze i7 wat dat betreft overrated?

• SmokingCrop
  • Niet online
De GTX760 is nog maar uit gekomen is bijna evengoed als een GTX 670 van boven de 300 euro ;)

Het gekozen Z87 moederbord is eigenlijk bedoeld om je processor te overklokken.
De i7 is zijn geld niet waard bij het gamen, het enige wat deze meer heeft is 'hyperthreading' en dit wordt niet gebruikt bij games.

• Weedy
Dus, wat betreft gaming is de i5 Haswell evengoed of zelfs beter dan de i7 3770?

Ik had gekozen voor de i7 3770 vanuit het oogpunt voor de toekomst, wanneer hypertreading wel meer toegepast kan/zal worden.

De Corsair Carbide 300R behuizing ziet er ook goed uit in mijn ogen. Ik had zelf voor deze Cooler Master gekozen puur omdat deze goedkoper was dan andere.

Een voeding met certificering is natuurlijk altijd beter en ik overweeg zeker om voor de door Teun. gekozen Seasonic M12II 520W te gaan, mits deze voldoende is voor een MSI R7870-2GD5T/OC G grafische kaart. Kunnen jullie mij verwijzen naar een website of een tool of iets dergelijks waar ik het totale verbruik van mijn systeem kan uitrekenen?

Bij voorbaat dank!

• chimerae
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
Hier nog een vergelijking tussen de GTX 760 en de HD7870, om voor jezelf toch goed te kijken of het overwegen van de genoemde 760 het niet waard is: http://www.anandtech.com/bench/Product/857?vs=854

• Weedy
Bedankt voor uw bericht chimerae. Daaruit blijkt dat de GTX 760 op veel games inderdaad beter scoort, al gaan ze daarbij wel uit van Ultra en Max quality. De HD7870 blijkt wel wat zuiniger, is wat stiller en scoort beter op andere tests dan games. Ik zal me nog eens verder daarover gaan inlezen ;).

• SmokingCrop
  • Niet online
Eigenlijk is het niet echt slim om in deze prijs categorie voor een AMD te gaan. De nieuwe kaarten van AMD komen pas binnen een paar maand uit, dus Nvidia zit op dit moment gewoon met een voorsprong.

Je hebt zelf al een gtx 660 ti voor 200~ euro..
pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2-2GD5
quote:
al gaan ze daarbij wel uit van Ultra en Max quality
Dan heb je ook deze verschillen bij niet ultra & max, hé.. ;)
quote:
De HD7870 blijkt wel wat zuiniger, is wat stiller en scoort beter op andere tests dan games
Bron? :+
en zelf al moest hij beter scoren in benchmarks.. wat maakt dat uit, als de gtx 760 hem vervolgens compleet 'owned' bij games?

http://tpucdn.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gaming/images/bf3_1920_1080.gif
http://tpucdn.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gaming/images/sleepingdogs_1920_1080.gif

En waarom denk je dat die stiller zal zijn? Als hij al stiller is, zal hij stiller dan geruisloos moeten zijn :+
http://tpucdn.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gaming/images/fannoise_load.gif

Hij zal misschien wel iets zuiniger zijn.. zo'n max 50 Watt. :>

SmokingCrop wijzigde deze reactie 07-07-2013 18:44 (33%)

• chimerae
  • Nu online
Daarbij moet ik ook wel melden dat die tests van Anandtech van het basismodel met stock koeler uitgaan (in beide gevallen), en dat de MSI Twin Frozr die hier aangeraden wordt vele malen beter (lees: koeler & stiller is) dan dat de resultaten weergeven.

• Weedy
quote:
Bron? :+
Dat bleek uit de website die net genoemd werd; http://www.anandtech.com/bench/Product/857?vs=854.

Dergelijke resultaten zetten mij wel aan het twijfelen om van het vertrouwde AMD / ATI af te stappen ja, hehehe ^^. Ik kan dan overigens geen "Litecoins" meer "minen", dat schijnt niet te werken met Nvidea kaarten. Al weet ik niet of ik dat nog van plan was.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie, super dat jullie mensen zo willen helpen met goede raad! _/-\o_

Zodra ik (wss. vanavond) meer tijd heb, zal ik me nog eens verder gaan verdiepen in de Pricewatches etc. Een prima website is dit trouwens, hulde! _/-\o_

Mochten er nog meer tips voor mij zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

• SmokingCrop
  • Niet online
Litecoins minen met een gewone hd 7870 heeft toch niet echt nut.. je verdoet meer aan energiekosten dan wat anders :+

Zelf heb ik geen voorkeur voor ofwel AMD of Nvidia, maar op dit moment heeft Nvidia gewoon de beste bang for the buck op deze prijs.

En die genoemde website vergelijkt de stock kaarten, dit is helemaal niet vergelijkbaar.
Zie maar al bovenstaande grafiek dat ik gepost heb (27 dBA vs 37 dBA = groot verschil).

Je kan nog meer grafieken zien van die kaart: http://www.techpowerup.co...eForce_GTX_760_TF_Gaming/

Nog een interessante afbeelding:
http://tpucdn.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gaming/images/perfrel.gif

SmokingCrop wijzigde deze reactie 07-07-2013 18:53 (24%)

• Weedy
Thanks voor de update. Het is zeker een mooi kaartje voor dat geld ;)

Ik werk veel achter mn PC voor mn studie en werk, en kan ondertussen wel Litecoins minen. Dus alleen de stroom van de GPU moet worden meegenomen bij de afweging of het nog rendabel is. Dat wordt tegenwoordig wel steeds minder rendabel.. Dat moet ik wel opgeven bij een dergelijke videokaart, maar dat zal ik nog overwegen.

Is de i5 Haswell evengoed of zelfs beter dan de i7 3770 wat betreft gamen? Kan iemand me daarvoor ook verwijzen naar wat reviews / dergelijke tabellen?

Voor mijn studie gebruik ik ook vaak statistische programma's als SPSS met enorme databases. Iemand enig idee of daardoor i7 3770 processors (dus met hypertrending) wel duidelijk beter zijn dan zijn i5 broertje?

• mirp
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:33

mirp

NO CONTROL

Voor gamen maakt je processor weinig uit.

http://static.techspot.com/articles-info/679/bench/Gaming_01.png
bron

Misschien vind je onderstaande wel wat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition¤ 134,50¤ 134,50
1Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3¤ 59,95¤ 59,95
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3¤ 280,10¤ 280,10
1BitFenix Merc Alpha¤ 31,99¤ 31,99
2Kingston KHX1600C9D3/4G¤ 31,99¤ 63,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 680,37

De gigabyte videokaart heeft een flinke koeler. In de bitfenix case kun je heel veel fans kwijt om de temperatuur laag te houden. (ik heb het lijstje snel in elkaar gezet, dus misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien ivm met de compatibiliteit)

Wil je ook weten of de processor voor jouw specifieke toepassingen geschikt is dan zul je even moeten zoeken op internet. Ik weet wel dat voor applicaties waarbij heel veel van de processor gevraagd wordt (zoals renderen, cpu belasting 100%) de AMD FX-8320 en AMD FX-8350 prima hun mannetje staan tov een veel duurdere intel i7 processor. Dit gaat helaas wel gepaard met een hoger stroomverbruik.

mirp wijzigde deze reactie 07-07-2013 23:57 (3%)

• chimerae
  • Nu online
Met het lijstje hierboven mis je wel een SSD, heb je een kwalitatief mindere kast in vergelijking met de Corsair, een wat minder snelle processor (en een veel minder energiezuinige daarbij). Ik zou zelf meer richting het systeemm wat Teun aangeeft leunen.

• Weedy
Hoewel die HD7950 grafische kaart mij zeker aanstaat, voel ik inderdaad meer voor de door Teun. genoemde onderdelen, waaronder de Intel Core i5 4670 Boxed processor. Waarschijnlijk ga ik inderdaad overstag en kies ik voor deze ipv de i7 3770.

Ik heb mij verder in de onderdelen verdiept, maar zit nog met een aantal vragen/opmerkingen voordat ik een tweede 'voorlopig lijstje' kan publiceren.

Moederbord
Ik zit momenteel vooral te knoeien met het kiezen van een moederbord. Teun. raadde de MSI H87-G43 aan, en SmokingCrop de Gigabyte GA-B85M-HD3. Deze laatste gaat toch niet goed samen met bijvoorbeeld de Seasonic M12II 520W voeding (welke ik waarschijnlijk ga kiezen), doordat deze een andere "formfactor" heeft?

Daarnaast biedt de eerste meer ruimte voor geheugenbakjes (4 ipv 2) wat eventueel handig is wanneer meer dan 8GB RAM in de toekomst gewenst is (zonder het geheugen opnieuw te kopen).

Ik zag dat beide moederborden compatible waren met de i5 Haswell processors, dus dat is goed. De door mij gekozen MSI Z77A-G43 is dat niet, en daardoor valt die dus af.

Daardoor zou ik voorlopig voor de door Teun. genoemde MSI H87-G43 gaan. Of heeft iemand een soortgelijk moederbord in gedachten die Haswell i5 processors ondersteunt?

Ik kwam ook de "MSI H87-G41 PC Mate" tegen in vergelijking met de "MSI H87-G43". Wat is het verschil daartussen? Het scheelt een tientje, maar het verschil zie ik niet.

Harde schijf
Zelf prefereer ik de Western Digital Black WD1002FAEX 1 TB hard disc boven de Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003 1 TB vanwege de "Black" editie; deze zou sneller moeten zijn wat natuurlijk altijd handig is. Kent iemand een test die dergelijke argumenten ook echt onderzocht heeft? Of is dit "Blue" "Red" en "Black" van Western Digital gewoon onzin, of is de Seagate hard disc sowieso sneller?

Behuizing
Wat doet Teun. de Corsair Carbide 300R behuizing prefereren boven de Cooler Master K350? Het aantal 3,5" plaatsen in de behuizing? Voldoet de Cooler Master met 4 van dergelijke plaatsen niet aan dergelijke opstellingen?

Eventueel HD7950
Door Mirp is nu ook de 7950 grafische kaart bij mij in het zicht gekomen, doordat ik kan besparen op de CPU. Ik ga morgen (of anders dinsdag, ik heb het druk morgen) twee mogelijke opstellingen posten; Met de goede GTX760 en de HD7950. Nu zie ik dat van de laatste natuurlijk ook veel soorten zijn. Welke zouden jullie mij aanraden van de volgende HD7950's:

1. Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 - ¤280,-
2. Club3D Radeon HD 7950 '13Series - ¤256,-
3. Club3D Radeon HD 7950 royalKing - ¤266,-
4. Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 - ¤279,-

Op http://www.anandtech.com/bench/Product/855?vs=856 heb ik de 7950 mét en zónder boost laten testen, en zie dat de met boost natuurlijk beter is. Nummer 4 heeft 'boost' in de naam en ik neem aan dat dat dus een boost versie is. Bij nummer 3 wordt geschreven "BOOST model met Tahiti Pro2 GPU". Is dit dus ook een 'boost model' of valt dat zo niet te vergelijken?

Mocht ik heel amateuristisch over komen (wat ik kan begrijpen ^^): ik laat de PC wel in elkaar zetten door een gediplomeerd persoon ;).

Weedy wijzigde deze reactie 08-07-2013 00:50 (25%)

• SmokingCrop
  • Niet online
Die Seasonic M12II 520W gaat voor elke moederbord-formfactor ;)

Er zijn een heleboel moederborden, ik wist natuurlijk niet welke eisen je had en had er gewoon één uitgekozen die goed geweest kon zijn, al volgende moederborden voldoen aan je eisen (haswell, 4x ram slots, atx-behuizing (zoals de corsair 300r of K350):
http://tweakers.net/categ...Fqzs_uc05saqUvF1JxQZ9S-gE

Het verschil tussen een B85 en een H87 is voornamelijk de optie om RAID te kunnen toepassen.

Het verschil tussen de twee MSI borden die je opgaf:
http://tweakers.net/price.../339014;339271/categorie/
* G43 heeft een PCI slot meer
* G43 heeft 2x usb 2.0 meer
* G43 heeft een extra PS/2 uitgang
* G43 heeft 7.1 audio uitgang, de andere is stereo.

Geen idee hoeveel verschil er werkelijk tussen deze harde schijven zit.

De K350 heeft al geen kabelmanagement (irritant om in elkaar te zetten + messy & slecht voor airflow + stof), de Corsair 300R is klein beetje groter. De 300R heeft plaats voor 7 fans, waarvan er al 2 inzitten Tov plaats voor 3 en 1 reeds geïnstalleerd.
De behuizing die ik voorstelde is een micro-atx formfactor behuizing die minder hoog is en geluidsdempend materiaal heeft. Lekker stille computer dus ;) (plaats voor 6 fans & 2 al erin)

• Weedy
Ik heb zojuist een update geplaatst in mijn vorige bericht, zie kopje "Eventueel HD7950". Zou je hier ook nog antwoord op kunnen / willen geven? :) Bij wat reacties op de vragen onder dat kopje kan ik mijn twee verschillende "wish lists" publiceren.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, moeite en tijd die jullie hier in steken om mij te helpen. Jullie helpen mij echt enorm!

Ik zal me binnenkort verdiepen in de overige mogelijke moederborden en ben nu voorlopig uitgegaan van de MSI H87-G43.

Ook zal ik de behuizing zal ik nog eens in overweging nemen. Thanks!

• SmokingCrop
  • Niet online
Alle 4 die HD 7950's zijn zowat evengoed. ;)
Overigens is deze sapphire nog de betere sapphire: pricewatch: Sapphire HD 7950 Boost OC 3GB GDDR5 Vapor-X Boost

De "Boost" HD 7950's zijn eigenlijk gewoon de versies met een hogere clock (en meestal ook een betere koeler om die extra clock aan te kunnen)
Als dit nu met Tahiti Pro2 GPU is of niet, dat maakt niet zoveel uit (is meer marketing gepraat dan iets anders :p)

Overigens zou ik zelf toch echt voor de MSI gtx 760 gaan, die scoort gewoon weg beter dan een stock gtx 670 in sleeping dogs.. :9 (http://tpucdn.com/reviews...leepingdogs_1920_1080.gif)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:16

mitsumark

eyefinity owner

Een 7950 OC/Boost scoort ook beter dan een 670 in sleeping dogs.
(sterker nog, op 800MHz is de 7950 al sneller dan de 670, en de boost versie owned zelfs de 680)
http://tpucdn.com/reviews...leepingdogs_1920_1200.gif

Qua performance liggen de 760 en 7950 boost gemiddeld gezien erg dicht bij elkaar.
http://www.techpowerup.co...GTX_760_TF_Gaming/27.html
http://www.techpowerup.co.../HD_7950_X2_Boost/28.html

De 760 is wat goedkoper, stiller en zuiniger.
De 7950 heeft de betere hardware (geheugen(bus)) en komt vaak met een paar games (afhankelijk van tijdelijke acties en shops die meedoen)

mitsumark wijzigde deze reactie 08-07-2013 01:58 (8%)

• mirp

mirp

NO CONTROL

quote:
Kent iemand een test die dergelijke argumenten ook echt onderzocht heeft?
http://nl.hardware.info/r...ew-strijd-om-de-terabytes!
quote:
Ik kwam ook de "MSI H87-G41 PC Mate" tegen in vergelijking met de "MSI H87-G43". Wat is het verschil daartussen? Het scheelt een tientje, maar het verschil zie ik niet.
Prestatieverschillen tussen moederborden zijn heel klein.

Kies gewoon de goedkoopste van een bekend merk die alle opties (zoals genoeg geheugen sloten, genoeg videokaart sloten, overklok mogelijkheid, etc) heeft die je nodig hebt. Alle extra features die op een moederbord zitten drijven de prijs omhoog.

Ik was in de veronderstelling dat je wilde minen, daarom heb ik je de AMD aangeraden.

http://www.legitreviews.com/article/2227/13/

mirp wijzigde deze reactie 08-07-2013 02:22 (6%)

• Weedy
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt alle drie!

http://nl.hardware.info/r...ew-strijd-om-de-terabytes Heeft mij overtuigd om voor de Seagate Barracuda te gaan ipv de Western Digital, waardoor ik weer een aantal euro's kan besparen.

Ik denk dat mijn uiteindelijke twijfel zal zijn tussen deze twee systemen:

Met HD7950
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed¤ 197,60¤ 197,60
1Corsair Carbide 300R¤ 62,95¤ 62,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 54,90¤ 54,90
1LG GH24NS70 Zwart¤ 17,27¤ 17,27
1Seasonic M12II 520W¤ 59,-¤ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 898,87

Met GTX760
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr Gaming¤ 240,50¤ 240,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 54,90¤ 54,90
1LG GH24NS70 Zwart¤ 17,27¤ 17,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 859,27

Waarbij het enige verschil de videokaart is dus. Doordat de AMD nog in mijn budget zit, blijf ik deze prefereren :D.

Welke HD7950?
Ik ben voor nu maar voor de AMD HD7950 van Gigabyte gegaan, zoals jullie kunnen zien, de Windforce dus. Hier ben ik echter nog niet zeker van: de kloksnelheden van deze zijn het beste uit het door mij hierboven genoemde lijstje. Betekent dat dus dat dit de snelste van de HD7950's op de markt is, en kan deze vergeleken worden met een "Boost" versie in de benchmarks?. Welke zouden jullie kiezen?

Behuizing
Ik ben in deze opzet uitgegaan van de Corsair Carbide 300R, maar dit is nog geen definitief besluit.

Eind juli / begin augustus ga ik mijn systeem bestellen. :)

Edit:
Over het moederbord: daar ben ik ook nog niet zeker van; ik moet me nog een keer verdiepen in een goed moederbordje voor mijn eisen die wellicht goedkoper is.

Ik wil alles bestellen bij een bekende hardware winkel wiens naam begint met Alt (ik weet niet of ik hier reclame mag maken), maar zie dat de prijzen daar wel iets hoger liggen. Zo kost de MSI H87-G43 daar ¤104,90...

Weedy wijzigde deze reactie 10-07-2013 00:37 (47%)

• Weedy
Naast de bovenstaande vragen met betrekking tot de videokaart heb ik nog wat vragen:

Ik heb vanmiddag even naar een ander (goedkoper) moederbord gekeken en kwam deze twee tegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-P85-D3¤ 79,20¤ 79,20
1MSI B85-G41 PC Mate¤ 69,70¤ 69,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 148,90

Beide hebben 2 audiokanalen, maar dat maakt voor mij niks uit.

Het enige verschil wat ik zo zie is dat de Gigabyte 4x PCI, PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16 heeft en de MSI 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16.

- Heb ik met de bovenstaande opstelling genoeg aan het MSI moederbord?
- Beide hebben een Intel B85 moederbordchipset en 1150 socket en zijn daarom te gebruiken met een i5 4670 processor, toch?

Bij voorbaat dank!

• SmokingCrop
  • Niet online
Je kan inderdaad gewoon die MSI nemen, dat is een prima bord.

Qua Videokaart weet je wellicht wel voor welke ik zou kiezen (gtx 760) :+
Hij presteert gewoonweg beter dan de oudere hd 7950 en is nog eens goedkoper ook.

• Weedy
Bedankt voor uw reactie!

Ah, dat is mooi. Dan kan ik daarop dus mooi een aantal euro's besparen :). Ik heb slechts één PCI-e aansluiting nodig voor de grafische kaart, right? Of dienen daar meer componenten mee aangesloten te worden?

Ik weet inmiddels hoe jij over de 760 denkt inderdaad, haha. Welke zou jíj kiezen als je toch van plan was een 7950 aan te schaffen? Klopt het dat Windforce het snelste zou zijn, vanwege de hogere kloksnelheden? Dan weet ik genoeg, haha. :)

• SmokingCrop
  • Niet online
Die kaart steek je inderdaad op 1 PCI-e aansluiting (de PCI-e 3.0).
Die andere kunnen dien om bv een netwerkkaart op aan te sluiten of een geluidskaart of iets dergelijks.

Ik zou de pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 nemen, moest de gtx 760 nog niet uitgekomen zijn :+

• Weedy
Okee. Duidelijk ;).

Ik zag dat de MSI B85-G41 PC Mate Realtek ALC887 onboard heeft, dus ik vermoed dat daar geen externe geluidskaart voor nodig is.

Tijdens het lezen van recensies over de Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 (zoals deze http://www.techspot.com/r...md-radeon-7950/page9.html) zag ik dat hij zo'n 339 watt kon gebruiken in "stress" en 140 watt "idle". Heb ik dan wel voldoende aan 520 watt van de Seasonic M12II 520W, of valt daar niet veel over te zeggen?

Ik denk dat deze opstelling aardig in de buurt gaat komen van mijn aankoop:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G41 PC Mate¤ 69,70¤ 69,70
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 52,03¤ 52,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 875,18

Graag hoor ik nog wel of deze voeding voldoende is voor dit systeem.

Edit:In SmokingCrops guide ([Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen) wordt er ook naar deze voeding verwezen. Graag ontvang ik echter nog een keer een bevestiging voordat ik met een voeding zit die ik niet kan gebruiken ;)

De 9750 Windforce grafische kaart vereist "6 pins, 8 pins". Dit is dus compatible met de Seasonic M12II 520W? Zodra het totale wattage ook voldoende is, ben ik volgens mij klaar met mijn keuze en kan de aankoop binnenkort beginnen :D

Weedy wijzigde deze reactie 11-07-2013 00:41 (83%)

• Weedy
Ik ben weer terug van vakantie en verwacht binnen twee weken mijn nieuwe systeem te kunnen bestellen.

Graag hoor ik nog een keer een bevestiging of de volgende onderdelen compatible zijn met elkaar, dan zal dit systeem het worden.

Bij voorbaat dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed¤ 195,10¤ 195,10
1MSI B85-G41 PC Mate¤ 71,70¤ 71,70
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3¤ 275,-¤ 275,-
1Corsair Carbide 300R¤ 62,50¤ 62,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 61,-¤ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 875,10

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:03

Madrox

Oh, Pharaoh!

quote:
mirp schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:21:
Voor gamen maakt je processor weinig uit.
Stop aub met die onzin te verspreiden. De cpu maakt wel degelijk uit:
Anno 2070
http://www.pcgameshardwar...re-i5-4570T-Test-1077362/
TES: Skyrim
http://www.techspot.com/r...im-performance/page7.html
Batman: Akram City
http://techreport.com/rev...ormance-with-today-cpus/4

Het is maar naar welk spel je wil kijken en niet een spel eruit "cherrypicked" en tunnelvisie als leidraad gebruikt. Als je nog meer voorbeelden wil, die zijn er; genoeg. Je moet ze echter wil willen zien, he!

Ja ik weet het, Crysis 3 is 1 van de weinige uitzonderingen waar de FX-8350 het beter doet. Maar zelfs de winst daar is een phyrus overwinnig; 10% sneller dan een i5 4570, die ongeveer net zo duur is en veel zuiniger. 50% zuiniger als je Crysis 3 speelt.

Madrox wijzigde deze reactie 25-07-2013 03:05 (11%)

Madrox (B)etere(P)rijs(P)restatie (S)ystemen ! < Zoek iets uit en kopieer dat naar je eigen wenslijstje!

• Weedy
Dank voor uw reactie. Ik zie dat de Intel i5 4670 het bij de eerste prima doet. Ik ben blij dat jullie mij omgepraat hebben om niet voor de i7 3770 te kiezen ;)

Kan er iemand nog iets zeggen of de bovengenoemde onderdelen compatible met elkaar zijn en of ik ergens problemen mee krijg bij het in elkaar zetten van dit systeem?

• mirp

mirp

NO CONTROL

Stop aub met die onzin te verspreiden.

Lol. Je hebt gelijk. Ik zal voortaan eerst even kijken wat voor games worden gespeeld.

Kan er iemand nog iets zeggen of de bovengenoemde onderdelen compatible met elkaar zijn en of ik ergens problemen mee krijg bij het in elkaar zetten van dit systeem?

Ik zie geen gekke dingen. (wat ik wel raar vind is dat hier niks van crucial bijstaat, maar het zou goed moeten zijn)

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-09 23:20

rolandos582

BuG Noob!

Alles opstellen bij Alternate kost je ¤ 961,80.
Bij Afuture kost het je ¤ 902,60.

Bij beide is de levertijd van MSI B85-G41 PC Mate 2-3 dagen.
Alleen is bij Alternate de voeding op levertijd onbekend.

Ik wist het wel. :)

Huidige setup : I5-4690K @ 4.8GHz - Asus ROG Maximus VII RANGER - Crossfire 280x - Plextor 256GB - Corsair Vengeance Pro 2133Mhz - Corsair H110 - Obsidian 450D

• Weedy
Dan wordt het Afuture :D. Lees daar de laatste tijd sowieso betere reacties over, al zou dat bij iedereen wel persoonlijk zijn.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de mensen van Afuture nog even e-mailen over de combinatie van dit moederbord en dit geheugen.

Super dat jullie mensen zo helpen. Ik laat het jullie weten wanneer er nieuws is! :)

• rolandos582

rolandos582

BuG Noob!

quote:
Weedy schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:02:
Dan wordt het Afuture :D. Lees daar de laatste tijd sowieso betere reacties over, al zou dat bij iedereen wel persoonlijk zijn.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de mensen van Afuture nog even e-mailen over de combinatie van dit moederbord en dit geheugen.

Super dat jullie mensen zo helpen. Ik laat het jullie weten wanneer er nieuws is! :)
Ik bestelde zelf ook veel bij Alternate, alleen komen deze veel duurder uit de bus.

Vandaag heb ik zelf ook mijn nieuwe pc besteld en 6 onderdelen komen bij Afuture weg, de rest was of veel duurder of niet op voorraad.

Prima shop, snel afgehandeld en kreeg al snel een Track & Trace code!

Overigens geen probleem, daar zijn wij hier ook voor. :)

Huidige setup : I5-4690K @ 4.8GHz - Asus ROG Maximus VII RANGER - Crossfire 280x - Plextor 256GB - Corsair Vengeance Pro 2133Mhz - Corsair H110 - Obsidian 450D

• Weedy
Allright. Het lijkt erop dat Afuture bij de meeste onderdelen het goedkoopste is en bij enkele slechts iets duurder. Ik heb nu wel een andere DVD rewriter (pricewatch: LG GH24NS95 Zwart) genomen, omdat de pricewatch: LG GH24NS70 Zwart daar niet te koop was.

Dit is de opbouw nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed¤ 193,95¤ 193,95
1MSI B85-G41 PC Mate¤ 71,70¤ 71,70
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3¤ 275,-¤ 275,-
1Corsair Carbide 300R¤ 62,50¤ 62,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 55,80¤ 55,80
1LG GH24NS95 Zwart¤ 0,-¤ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 848,70

• Weedy
Ik had even email gemaild van Afuture. De 1 TB Seagate harde schijf op hun website blijkt inderdaad de "Barracuda" versie te zijn, al wordt dat daar niet geschreven.

Het moederbord zou volgens hem prima samen gaan met het Crucial geheugen. Crucial is een erg goed A-merk voor geheugen wist deze medewerker mij te vertellen.

Ik hoop binnen twee weken deze opbouw te kunnen bestellen :)

• Weedy
Waarschijnlijk bestel ik volgende week de onderdelen!

Heb echter nog wel een kleine wijziging doorgevoerd: Ik ga waarschijnlijk toch voor de pricewatch: MSI B85-G43 in plaats van de pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate vanwege de audio-uitgangen - met het oog op de toekomst - : de eerste heeft 7.1 aansluitingen en de laatste niet.

Volgens Tweakers en Alternate is dit een ATX mobo, op de website van Afuture staat echter eerst ATX (als je op het product zoekt) en als je doorklikt op dat product Micro ATX. Ik neem aan dat dit een foutje is. Heeft iemand ervaring met dit mobo en kan hij/zij mij vertellen of dit ook echt een ATX board is?

Bij voorbaat dank!

Dit wordt de uiteindelijke opstelling dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G43¤ 78,95¤ 78,95
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3¤ 273,-¤ 273,-
1Corsair Carbide 300R¤ 62,-¤ 62,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 57,-¤ 57,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB¤ 79,-¤ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 853,75

• rolandos582

rolandos582

BuG Noob!

• Weedy
De keuze voor de AMD is eerder toegelicht in dit topic, oa voorkeur door eerdere ervaringen ;).

De keuze voor de SSD, een vriend van mij heeft er een en deze bevalt hem prima. Ook de snelheden voor lezen en schrijven zijn prima, al zijn de door jou genoemde SSDs sneller in het lezen (wat het belangrijkste is). Ik zal hier nog een keer overna denken.

• rolandos582

rolandos582

BuG Noob!

quote:
Weedy schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:13:
De keuze voor de AMD is eerder toegelicht in dit topic, oa voorkeur door eerdere ervaringen ;).

De keuze voor de SSD, een vriend van mij heeft er een en deze bevalt hem prima. Ook de snelheden voor lezen en schrijven zijn prima, al zijn de door jou genoemde SSDs sneller in het lezen (wat het belangrijkste is). Ik zal hier nog een keer overna denken.
Ohh my bad dan, overheen gelezen. Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.

Zelf heb ik de Plextor 256GB en ben meer dan tevreden erover. Het gaat uieindelijk inderdaad om de snelheid en bij de Plextor heb je meer bang4buck.

• Weedy
De PC is besteld! Ik heb uiteindelijk nog enkele kleine veranderingen doorgevoerd, zo ben ik toch voor de 2TB variant gegaan, voor het iets uitgebreidere moederbord en voor de Samsung 840 series 120GB SSD. (De Plextor was bij Afuture nog een stuk duurder).

Dit is het uiteindelijk geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G43¤ 78,95¤ 78,95
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3¤ 273,-¤ 273,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB¤ 76,85¤ 76,85
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 57,-¤ 57,-
1Samsung 840 series 120GB¤ 79,-¤ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 877,70

Al heb ik uiteindelijk wel wat meer betaald dan dit getoonde bedrag.

Mocht ik nog vragen hebben tijdens het assembleren of later op problemen stuiten (wat ik niet hoop), dan zal ik dit hier laten weten.

Super bedankt voor al jullie hulp! _/-\o_

• Weedy
Afgelopen vrijdag heb ik de onderdelen van Afuture ontvangen. Je moet niet vragen hoe.. volgens mij hadden ze van 3 dozen één grote doos proberen te maken met meters plakband. Het leek wel alsof deze doos een oorlog had meegemaakt toen deze bij mij thuis arriveerde. De doos zat vol met gaten en plakband, en tot overmaat van ramp zag ik een briefje van PostNL dat zij de doos tijdens het sorteerproces nogmaals hebben moeten dichtplakken omdat deze los was geraakt.

Ik vreesde dat er een aantal onderdelen verdwenen waren, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn. :)

Vanmiddag is de PC in elkaar gezet, en tot nu toe werkt hij super! Alleen de internet-aansluiting lijkt niet volledig correct te functioneren, maar het kan ook zijn dat dit aan de stekker van de internetkabel ligt. (Heb momenteel mijn PC midden in de woonkamer staan met een tijdelijke internetkabel).

De assemblage ging prima en we zijn daarbij op geen problemen gestuit :).

Ik heb nu nog wel een vraagje wat betreft de SSD-kaart. Ik heb ooit eens gelezen hoe je de levensduur van je SSD-kaart kunt verlengen door bepaalde zaken om te zetten zodat bestanden automatisch op mijn HDD komen te staan ipv op mijn SSD, bijvoorbeeld tijdelijke bestanden.

Nu heb ik op internet van alles gevonden en al diverse zaken omgezet. Hebben jullie nog meer tips hoe ik de levensduur van de SSD-kaart kan verlengen?

Bij voorbaat dank!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:16

mitsumark

eyefinity owner

SSD's gaan tegenwoordig lang genoeg mee, daar hoef je imo niks aan te veranderen.
De dingen die je zou kunnen verplaatsen (vaak/veel data), wil je juist op de ssd hebben vanwege de snelheid.

• Weedy
De PC werkt prima! Een aanrader voor iedereen die een PC met dezelfde doeleinden in dezelfde prijsklasse zoekt!

Ik heb er een nieuwe monitor bijgekocht, de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart. Deze werkt ook prima.

Nu heb ik hierbij wel mijn PC verplaatst, waarna er een probleem is ontstaan. Ik heb mijn televisie aan mijn PC gekoppeld door middel van een HDMI kabel. Sinds ik mijn PC heb verplaatst, knippert het beeld om de 11-12 seconden (en valt het zo'n 2-3 seconden weg).

De PC + HDMI kabel werken wel op 2 andere televisies. Dit probleem heeft al eerder opgetreden, maar toen kon ik het oplossen door een "omvorm-blokje (http://dx.com/p/gold-plat...converter-29364)&quot; er tussen uit te halen. Nu krijg ik het probleem echter niet opgelost, en ben al zeker 10-15 uur research aan het doen en van alles en nog wat te proberen.

Wie kan mij verder helpen? Ik zit met de handen in het haar.

Voor een uitgebreidere beschrijving van het probleem, zie: Probleem met HDMI na verplaatsing PC. Daar kun je ook zien wat ik inmiddels allemaal geprobeerd heb, Ik ben jullie eeeuwig dankbaar als jullie met dé oplossing komen! _/-\o_
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013