Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SSD problemen, opstarten gaat zeer langzaam.

Pagina: 1
Acties:

• incognito22
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-08 13:46
Hallo,

op aanraden van jullie een SSD gekocht. Een Samsung 840-120gb-basic. Netjes een clone gemaakt de oude hd geformatteerd en lekker met hoge snelheden opstarten! Althans dat dacht ik deze SSD gaat nog langzamer dan de goedkope kingston van 60 gb die mijn makker heeft die start in 5 seconde op. Mijne niet....

Overigens zegt de magician bij de software dat ik niet goed geconfigured ben maar als ik die setup wil doen. Dan hangt mijn hele pc vast! De vraag is dan ook wat moet ik nu doen?

Moet ik iets aan de bios veranderen? Ik heb een Gigabyte GA-970A-UD3 moederbord.
FX4100 processor
1600 x 8gb Vengeance Ram
GTX 660
en een 600 powersuply.

http://postimg.org/image/r0n9pphjl/ Huidie probleem controller is er wel maar wilt niet op mijn SSD werken.

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 17:31 (12%)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Met een hamer past alles!

Waarom heb je een clone gemaakt van je oude schijf? Dat komt de snelheid niet ten goede. Installeer je OS eens schoon op je SSD, zorg dat AHCI aanstaat en dan moet het zeker vlotter zijn.

MSI Z97M GAMING review

Mechanisch keyboard te koop: Black Widow 2013 Ultimate

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:56

Umbrah

Business and ICT

Partitioneer eens alligned, windows setup doet dit vanzelf, en inderdaad: zet AHCI aan. Re-install gewoon op een goede, verse, alligned partitie, en zet dan je back-up terug.

Wat is overigens "zeer langzaam", trager dan je HDD? Je EFI/Bios wordt er niet sneller van heh, een SSD!

D3/B.Net: Umbrah#2929

• incognito22
Pff, mij is verteld dat ik gewoon de hd kon klonen en dat dan alles goed zou zijn. Want om windows opnieuw te installeren was iets waar ik absoluut geen zin in had. Maar dit MOET dus? Blijkt nu... Pff....

Overigens is de windows 7 ultimate die ik heb een goeie versie!

En AHCI ik weet niet hoe ik dat aanzet maar zal eens erop googlen.

Maar kortom ik moet dus opnieuw windows installeren?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles!

Een reinstall van Windows is sowieso nodig wil je je SSD goed gebruiken.

MSI Z97M GAMING review

Mechanisch keyboard te koop: Black Widow 2013 Ultimate

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:07

DukeBox

I fail good.... na na na na na

^ Waarom nodig ? Gewenst kan ik nog inkomen.. Heb diverse systemen omgezet naar SSD zonder performance verlies, gewoon met de microsoft backup en recovery tools.

Voor je het weet, weet je het niet.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-10 13:08
Achteraf schijnt te kunnen met een prog als: MiniTool Partition Wizard
Zelf nog nooit gedaan een schone installatie is gewoon beter en kost niet zoveel tijd

• incognito22
quote:
DukeBox schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:09:
^ Waarom nodig ? Gewenst kan ik nog inkomen.. Heb diverse systemen omgezet naar SSD zonder performance verlies, gewoon met de microsoft backup en recovery tools.
Ik heb de pc nauwelijks gebruikt voordat ik de ssd erin heb ge´nstalleerd, ik had alleen windows op de hd ge´nstalleerd en speedfan, meer niet! Lijkt me dus een zuivere kloon niet? Het is niet dat het een systeem is van 1 jaar oud, maar van 3 dagen waarna ik toch na lang dubben besloten heb een SSD erin te stoppen.
quote:
Tens schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:11:
Achteraf schijnt te kunnen met een prog als: MiniTool Partition Wizard
Zelf nog nooit gedaan een schone installatie is gewoon beter en kost niet zoveel tijd
ER zat een samsung cd-rom bij die ik ervoor heb gebruikt! Samsung zal die optie niet voor niets erin gooien.

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 16:13 (24%)

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:38
Vers van de pers! (het artikel is vanmorgen gepubliceerd)
http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment

Lees het even door zou ik zeggen :)

SmiGueL wijzigde deze reactie 02-07-2013 16:13 (15%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 rev2.0 WINDFORCE 3X @ OC || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & Western Digital 3+1.5 TB || Samsung 226BW + UE32B7000 || Synology DS213+ 6TB

• incognito22
quote:
SmiGueL schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:12:
Vers van de pers! (het artikel is vanmorgen gepubliceerd)
http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment

Lees het even door zou ik zeggen :)
Ik neem aan dat de oficiele samsung driver cd die erbij zit toch weet wat hij doet?

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Check met het programma AS SSD of je de juiste alignment hebt. Linksboven staat dan OK in het groen in plaats van BAD.

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:38
quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:14:
Ik neem aan dat de oficiele samsung driver cd die erbij zit toch weet wat hij doet?
Deze regel uit het artikel: "Let wel: in sommige gevallen gaan zelfs de migratietools die bij SSD’s meegeleverd worden in de soep." zegt mij van niet :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 rev2.0 WINDFORCE 3X @ OC || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & Western Digital 3+1.5 TB || Samsung 226BW + UE32B7000 || Synology DS213+ 6TB

• Tens
  • Laatst online: 11-10 13:08
quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:12:
ER zat een samsung cd-rom bij die ik ervoor heb gebruikt! Samsung zal die optie niet voor niets erin gooien.
Zou ik ook denken, maar je hebt een probleem, en je geeft zelf aan dat er eigenlijk alleen een kale windows op staat.
Dus waarom niet even een nieuwe installatie?

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
quote:
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:06:
Of je gebruikt een clone programma wat rekening houdt met alignment zoals Acronis TrueImage. Dan is een herinstallatie absoluut niet nodig!

We do what we must because we can.

• incognito22
quote:
CiPHER schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:14:
Check met het programma AS SSD of je de juiste alignment hebt. Linksboven staat dan OK in het groen in plaats van BAD.
Img wilt niet werken dus helaas we moeten het met de directe link doen!

http://postimg.org/image/bh7wswwmz/full/
Dat is prima alleen dat andere is bad. Wat is dat?

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 16:35 (11%)

• Sebbie2006
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-10 14:34
stel nou dat je dat letterlijk in tikt in google.... dan krijg je?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/279501-32-slow-help

Of te wel je doet IDE emulatie.
In bios instellen als AHCI zou veel verschil kunnen maken. (lees eerst even de link hierboven door want: )
quote:
"you cannot change SATA modes after Windows installation without editing the Windows Registry file. Here's a link for instructions on how to edit the registry file: http://www.ocztechnologyf...owthread.php?..."

Sebbie2006 wijzigde deze reactie 02-07-2013 16:43 (68%)

• incognito22
quote:
Sebbie2006 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:39:
stel nou dat je dat letterlijk in tikt in google.... dan krijg je?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/279501-32-slow-help

Of te wel je doet IDE emulatie.
In bios instellen als AHCI zou veel verschil kunnen maken. (lees eerst even de link hierboven door want: )

[...]
Ik heb dat gedaan registry 0 maar als ik herstart wat ik steeds doe veranderd er niets.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

Een goed verstaander....

quote:
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:06:
Nee, dit is zeker niet altijd het geval. Als de basis al goed is dan is het aanpassen van wat systeem-instellingen (SSD specifiek), voldoende om een maximaal haalbare SSD snelheid te bereiken. Maar zoals gezegd, enkel als de basis daarvoor al goed is.

.. mijn handen begrijpen mijn gedachten niet ..

• Sebbie2006
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-10 14:34
quote:
Ik heb dat gedaan registry 0 maar als ik herstart wat ik steeds doe veranderd er niets.
Maar je hebt ook in je BIOS/ EFI de sata modus op AHCI gezet??

• Pittie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:15
Maar waarom nu zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Windows 7 op een ssd installeren + drivers, is een half uur werk.
Je zegt zelf dat je installatie 3 dagen draait en verder geen software aanwezig is.

Als je dat meteen had je gedaan was je inmiddels al klaar geweest.. ;)

• incognito22
quote:
Sebbie2006 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:47:
[...]

Maar je hebt ook in je BIOS/ EFI de sata modus op AHCI gezet??
ONCHIP sate-type AHCI heb ik gedaan.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

Een goed verstaander....

Wat haal je nu eigenlijk voor snelheden als je gaat testen? Ik zie dat hierboven nergens staan behalve dan de opmerking over het opstarten.

http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html

hardware-lover wijzigde deze reactie 02-07-2013 16:51 (18%)

• Umbrah

Umbrah

Business and ICT

Zit je wel op de ONCHIP controller?

• incognito22
quote:
Umbrah schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:50:
Zit je wel op de ONCHIP controller?
Wat houdt dit in als ik vragen mag?
quote:
hardware-lover schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:50:
Wat haal je nu eigenlijk voor snelheden als je gaat testen? Ik zie dat hierboven nergens staan behalve dan de opmerking over het opstarten.
Kein ahnung ik wil gewoon dat hij snel opstart! Daar heb ik hem voor gekocht, de rest boeit me niet zoveel.

Het wilt niet lukken ik zet in de register keys dat wat ik moet zetten op 0 en dan herstart ik maar er gebeurt niets. Overigens staat AHCI wel aan op het moederbord. De sata-kabel zit in slot 2 geloof ik of 1. Maar AHCI geldt voor de eerste 3 sloten volgens mijn moederbord.

Het opstarten gaat nu erg snel nu ik de rode sata kabel met een zwarte heb vervangen. Maar nog steeds wilt hij het niet doen!

http://postimg.org/image/r0n9pphjl/

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 17:28 (88%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

Een goed verstaander....

quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 16:50:

Kein ahnung ik wil gewoon dat hij snel opstart! Daar heb ik hem voor gekocht, de rest boeit me niet zoveel.

[knip]
In dat geval ;w (MAWZHLZU)

• Umbrah

Umbrah

Business and ICT

Test hem eerst eens... als je toch nog niks op windows hebt gezet, re-install (serieus, dat hoeft maar een half uurtje te duren), en ga je controller op AHCI zetten, OF zorg dat hij op je moederbord z'n controller zit ipv op een third party controller, sommige moederborden hebben extra S-ATA poorten en ik gok dat je hem daar op hebt gezet. Zorg dat je pas je extra S-ATA controllers gaat gebruiken als je echt door je poorten heen zet, en zet de BIOS-en van de extra controllers uit; die zorgen ook voor een extra "wachttijd" bij het opstarten.

Je controller staat nu op IDE mode, wat wil zeggen dat je waarschijnlijk op maar een kwart van de snelheid zit, en features zoals trim en command queueing moet missen.

En als jij niet wilt testen, dan ga ik mee met m'n collega boven: MAWZHLZU. Of Mawzh'lzu. Je hebt verdorie een benchmark open staan, wat is de moeite om even op "start" te drukken? Voorbeeldje van mijne, beide SSD's in m'n laptop (Dell XPS15 met een extra SSD op de plek waar ooit de DVD speler zat, getest met ladingen apps open dus absoluut niet representatief):

Samsung 830
OCZ Vertex3

• incognito22
quote:
Umbrah schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:15:
Test hem eerst eens... als je toch nog niks op windows hebt gezet, re-install (serieus, dat hoeft maar een half uurtje te duren), en ga je controller op AHCI zetten, OF zorg dat hij op je moederbord z'n controller zit ipv op een third party controller, sommige moederborden hebben extra S-ATA poorten en ik gok dat je hem daar op hebt gezet. Zorg dat je pas je extra S-ATA controllers gaat gebruiken als je echt door je poorten heen zet, en zet de BIOS-en van de extra controllers uit; die zorgen ook voor een extra "wachttijd" bij het opstarten.

Je controller staat nu op IDE mode, wat wil zeggen dat je waarschijnlijk op maar een kwart van de snelheid zit, en features zoals trim en command queueing moet missen.

En als jij niet wilt testen, dan ga ik mee met m'n collega boven: MAWZHLZU. Of Mawzh'lzu. Je hebt verdorie een benchmark open staan, wat is de moeite om even op "start" te drukken? Voorbeeldje van mijne, beide SSD's in m'n laptop (Dell XPS15 met een extra SSD op de plek waar ooit de DVD speler zat, getest met ladingen apps open dus absoluut niet representatief):

[afbeelding]
[afbeelding]
http://postimg.org/image/r0n9pphjl/

Hij is hier voor den helft getest.

En weer windows opnieuw... Pfff ik heb uren moeten sleutelen om mijn utorrent op mijn goeie snelheden te krijgen dat moet dan weer.... Veel zin heb ik daar niet in, het zou zo moeten lukken... Denk ik! En S-ata poorten? Ik heb geen 6 poorten aan de zijkant van het moederbord waar ik sata dingen in kan stoppen. Daar De SSD zit op nummero 1 of zo de HD op nummer 2 en de dvd speler zit op 3.

Alleen die benchmarks maken toch niet uit? We weten dat de controller niet goed staat en dat de pc langzaam opstart. Met langzaam bedoel ik dat hij er net zo snel als een HD over doet. Dus ik snap niet waarom die benchmarks zo belangrijk zijn.

Maar goed windows moet dan maar opnieuw ge´nstalleerd worden iets wat ik absoluut niet wil maar pech is pech hebben. Hoewel veel kampen aangeven dat het prima kan zonder windows opnieuw te hoeven installeren moet het maar. Ik kan wel janken. :'(

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Als je nu je PC opnieuw gaat installeren kan je net zo goed ophouden. De controller waar je SSD aan hangt staat NIET op AHCI. OF je chipset/controller drivers zijn gewoon slecht geinstalleerd.

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB GTX460 OC 1G/2x4096MB Corsair DDR3-1600/Crucial m4 128GB/24" Samsung 245BW Specs

• incognito22
quote:
redfoxert schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:14:
Als je nu je PC opnieuw gaat installeren kan je net zo goed ophouden. De controller waar je SSD aan hangt staat NIET op AHCI. OF je chipset/controller drivers zijn gewoon slecht geinstalleerd.
In de bios heb ik het toch echt op AHCI staan.

En de chipset/controller driver geeft ook gewoon aan het te doen in device manager.

• redfoxert
  • Niet online
quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:19:
[...]

In de bios heb ik het toch echt op AHCI staan.

En de chipset/controller driver geeft ook gewoon aan het te doen in device manager.
En ondanks dat zeggen zowel AS benchmark als je Samsung software dat AHCI niet geactiveerd is ...

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB GTX460 OC 1G/2x4096MB Corsair DDR3-1600/Crucial m4 128GB/24" Samsung 245BW Specs

• incognito22
quote:
redfoxert schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:22:
[...]

En ondanks dat zeggen zowel AS benchmark als je Samsung software dat AHCI niet geactiveerd is ...
Jawel maar in Bios heb ik sata type op AHCI gezet. En je ziet ook op de print screen dat er AHCI staat bij device manager. Alleen blijkbaar lukt het me niet om het erop te krijgen. Het enige wat ik me nog kan bedenken is om de Sata kabel van de SSD in het eerste slot te duwen.

• Swordlord
  • Laatst online: 16:18

Swordlord

Act first, think never

Wat ik zie is dat windows er een naampje aan heeft gegeven, omdat er een naampje aan gekoppeld moet zijn en dat jij in elk geval niet de AMD drivers hebt geinstalleerd.

Swordlord wijzigde deze reactie 02-07-2013 22:29 (54%)

• Umbrah

Umbrah

Business and ICT

Trek gewoon die DVD uit de kast, tik die code achterin over, en over een half uurtje ben je klaar. Ik snap overigens niet wat complex is aan utorrent configureren, dat staat out-of-the-box vrij goed, doorgaans zet je de connecties wat omlaag, maar goed, dan draai je toch een backup van utorrent? Je moederbord heeft idd maar een controller, ik heb het net opgezocht voor je. Je zou even een live linuxje kunnen booten.

Overigens geven benchmarks een HOOP aan; namelijk: wat de theorie is. Je doorvoersnelheden lijken erg goed te zijn, jammer dat je niet even 3 minuten gewacht hebt op de reactiesnelheid, dat is waar een SSD schijnt. Vergelijk maar eens met je HDD.

En zo te zien heb je inderdaad een chipset drivertje gemist. Probeer ook maar eens te gamen zonder videokaart drivers, kijken hoe dat gaat ;)

• incognito22
quote:
Swordlord schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:27:
[...]

Wat ik zie is dat windows er een naampje aan heeft gegeven, omdat er een naampje aan gekoppeld moet zijn en dat jij in elk geval niet de AMD drivers hebt geinstalleerd.
Ik heb qua drivers alleen die wat bij het moederbord kwamen ge´nstalleerd. En die wat bij de SSD zaten, en die van de videokaart dat was het dan. Maar ik moet dus AMD drivers installeren er zat geen cd bij mijn amd processor.
quote:
Umbrah schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:29:
Trek gewoon die DVD uit de kast, tik die code achterin over, en over een half uurtje ben je klaar. Ik snap overigens niet wat complex is aan utorrent configureren, dat staat out-of-the-box vrij goed, doorgaans zet je de connecties wat omlaag, maar goed, dan draai je toch een backup van utorrent? Je moederbord heeft idd maar een controller, ik heb het net opgezocht voor je. Je zou even een live linuxje kunnen booten.

Overigens geven benchmarks een HOOP aan; namelijk: wat de theorie is. Je doorvoersnelheden lijken erg goed te zijn, jammer dat je niet even 3 minuten gewacht hebt op de reactiesnelheid, dat is waar een SSD schijnt. Vergelijk maar eens met je HDD.

En zo te zien heb je inderdaad een chipset drivertje gemist. Probeer ook maar eens te gamen zonder videokaart drivers, kijken hoe dat gaat ;)
Ok bedankt ik ga die AMD driver dan eens installeren, dat ze niet even een cdjte erbij doen. :') Dat vind ik dan wel weer minder van AMD!

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 22:31 (52%)

• redfoxert
  • Niet online
De chipset is ook van AMD ... misschien moet je die maat van je eens laten komen die je de SSD heeft geadviseerd?

• Swordlord
  • Laatst online: 16:18

Swordlord

Act first, think never

AMD heeft ook je chipset gemaakt en dus ook de SATA controller die erop zit..

Zie bovenstaande link die Umbrah je geeft, daar kun je de meest recente drivers vinden.

Verder is het bij het gebruik van SSD's altijd aan te raden om de nieuwste storage drivers te gebruiken.
De drivers die namelijk op de meegeleverde CD's staan, zijn vaak oud en missen cruciale functionaliteit voor een SSD.

Swordlord wijzigde deze reactie 02-07-2013 22:34 (46%)

• incognito22
quote:
Swordlord schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:32:
AMD heeft ook je chipset gemaakt en dus ook de SATA controller die erop zit..

Zie bovenstaande link die Umbrah je geeft, daar kun je de meest recente drivers vinden.

Verder is het bij het gebruik van SSD's altijd aan te raden om de nieuwste storage drivers te gebruiken.
De drivers die namelijk op de meegeleverde CD's staan, zijn vaak oud en missen cruciale functionaliteit voor een SSD.
Ja ik ga die downloaden! En uhm de nieuwste doet mijn pc die niet automatisch zoeken?
quote:
redfoxert schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:32:
De chipset is ook van AMD ... misschien moet je die maat van je eens laten komen die je de SSD heeft geadviseerd?
Ja maar AMD doet er geen cdtje bij. Dus hoe moet ik weten dat ik dat moet installeren!
Die woont aan de andere kant van Nederland! Ik was toen toevallig op doortocht even op bezoek!

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Beste incognito22,

Realiseer je je ajb wel dat je hier op Tweakers.net zit; een serieuze site voor professionals en gevorderde hobbyisten. Iedereen is hier in principe welkom, maar we verwachten daarbij wel dat je voldoende eigen inzet toont.

Als ik sommige reacties van je lees, komt bij mij toch de indruk 'helpdeskgebruiker' naar voren. Dat is echter niet de bedoeling; je zult zelf logisch verstand moeten gebruiken en ook zelf op zoek moeten. Het aan het handje vasthouden is er daar niet bij; dat kun je doen bij betaalde support of andere fora met minder strenge eisen aan eigen inzet en dergelijke.

Graag hier rekening mee houden, want het niveau wordt zo wel erg laag. Probeer zelf antwoorden te zoeken voor je probleem en pas op 'ons' te vertrouwen als je na eigen onderzoek er niet uit komt.

Alvast bedankt!

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• incognito22
quote:
CiPHER schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:39:
[mbr]Beste incognito22,

Realiseer je je ajb wel dat je hier op Tweakers.net zit; een serieuze site voor professionals en gevorderde hobbyisten. Iedereen is hier in principe welkom, maar we verwachten daarbij wel dat je voldoende eigen inzet toont.

Als ik sommige reacties van je lees, komt bij mij toch de indruk 'helpdeskgebruiker' naar voren. Dat is echter niet de bedoeling; je zult zelf logisch verstand moeten gebruiken en ook zelf op zoek moeten. Het aan het handje vasthouden is er daar niet bij; dat kun je doen bij betaalde support of andere fora met minder strenge eisen aan eigen inzet en dergelijke.

Graag hier rekening mee houden, want het niveau wordt zo wel erg laag. Probeer zelf antwoorden te zoeken voor je probleem en pas op 'ons' te vertrouwen als je na eigen onderzoek er niet uit komt.

Alvast bedankt![/]
Voor professionele en gevorderde? Wat versta je onder gevorderd? Ik heb mijn pc voor het eerst in elkaar gebouwd, en dan kan je een AMD driver toch vergeten een beginners fout? En waar toon ik dan geen inzet? Ik heb zelf in registeredit de values op 0 gezet. Ik heb geupdate op dit topic en geconstateerd dat ik met een verkeerde sata kabel zat. Etc ik probeer wel hoor, maar ik kom hier gewoon niet uit. En dan heeft het niets met inzet te maken maar dan heeft het te maken op leunen met iemand die het wel weet.

Stel jij komt in de problemen en komt er echt niet uit? Moet je dan jezelf zeggen, ik doe mijn best niet goed genoeg? Of moet je dan denken misschien dat mijn medemens met meer kennis me kan helpen? Ja ik weet niet al teveel van hoe ik dit moet instellen maar ik vind toch dat ik mijn best doe alleen kom ik er niet uit.

Dat van eigen inzet vind ik overigens bullshit want ik heb toch wel zelf dingen gedaan? De values gezet, de bios gezet, het opgezocht in de device manager. Maar ook daar zie ik het staan dus het zou moeten werken maar dat doet het niet. Dus daar zit ik vast, en ik kan dan gaan googlen maar ik zou niet weten hoe ik dit moet googlen.

'ACHI is activated in driver manager but SSD won't run on ACHI' Liever deed ik het ook zelf dan was het zo opgelost....

En ja ik kom er niet uit na eigen onderzoek. Persoonlijk kan ik er ook niets aan doen dat mijn kennis van pc's misschien iets ondermaats is van de gemiddelde tweaker, maar het zal me niets verbazen als het gros van de mensen hier een ICT opleiding of zo heeft gehad. Tja dat heb ik niet ik ben een thuis gebruiker een hobbyist die voor het eerst zijn eigen pc heeft gebouwd. Dat ik dan geen verstand van ASCHI heb tja wie kan me dat kwalijk nemen, en ik heb het wel weten goed te zetten in de bios. En ik heb dit en dat kunnen regelen en met logisch nadenken kunnen rationaliseren dat mijn SATA kabel wellicht niet de snelheid ondersteunde.

Maar verder zit ik gewoon muurvast. Verder kan iedereen beginners fouten maken zoals de amd chipset niet te installeren dat kan je vergeten toch als je voor je eerste keer een pc bouwt? Maar goed ik begrijp het in principe is iedereen welkom maar ik met dit topic eigenlijk niet.

Daar komt het op neer toch?

En jongens bedankt voor de hulp maar na de AMD chipset lukt het ook niet, misschien dat het moederbord gewoon kapot is dat is ook een optie toch?

Maja bedankt...

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

XeNeRgY

AFCA

Ja dat is ook een optie. Misschien heb je wel per ongeluk een HDD gekocht ipv een SSD of de chipset drivers verkeerd ge´nstalleerd. Als je nu eens gewoon doet wat iedereen je adviseert: Windows opnieuw installeren zodat je basis in elk geval in orde is. Je kunt wel eigenwijs blijven doen maar dan zit je hier volgende week met vragen en start je PC nog steeds traag op....

Dat uTorrent opnieuw geconfigureerd moet worden is toch geen probleem? Paar foto's maken van je instellingen en daarna overtypen. Of je neemt een usenet abonnement, dat is sowieso een stuk meer van deze tijd :9

In jouw defence: die chipset drivers zijn sowieso serieus onvindbaar op de website van AMD.

Ps: mijn 2.5" notebook HDD start Win8 in 6 seconden op _/-\o_

XeNeRgY wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:03 (6%)

I am the one who knocks....

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Je begon dit topic om 15.37.
20 minuten later kreeg je de tip om windows opnieuw erop te zetten.
Als je dat meteen gedaan had, was je om 16.37 uiterlijk helemaal klaar geweest.

Maar nee. Incognito weet het beter.

• incognito22
quote:
XeNeRgY schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:03:
Ja dat is ook een optie. Misschien heb je wel per ongeluk een HDD gekocht ipv een SSD of de chipset drivers verkeerd ge´nstalleerd. Als je nu eens gewoon doet wat iedereen je adviseert: Windows opnieuw installeren zodat je basis in elk geval in orde is. Je kunt wel eigenwijs blijven doen maar dan zit je hier volgende week met vragen en start je PC nog steeds traag op....

Dat uTorrent opnieuw geconfigureerd moet worden is toch geen probleem? Paar foto's maken van je instellingen en daarna overtypen. Of je neemt een usenet abonnement, dat is sowieso een stuk meer van deze tijd :9

In jouw defence: die chipset drivers zijn sowieso serieus onvindbaar op de website van AMD.

Ps: mijn 2.5" notebook HDD start Win8 in 6 seconden op _/-\o_
Hmm volgens mij heb ik met mijn gezonde verstand en met veel porties aan eigen inzet het probleem opgelost. De Samsung SSD stond op slave en de HD op master, dat heb ik even handig veranderd en dan is het nu de hamvraag doet hij het of doet hij het niet!
quote:
Reepje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:12:
Je begon dit topic om 15.37.
20 minuten later kreeg je de tip om windows opnieuw erop te zetten.
Als je dat meteen gedaan had, was je om 16.37 uiterlijk helemaal klaar geweest.

Maar nee. Incognito weet het beter.
Hmm ik wil gewoon die u-torrent settings houden daar heb ik uren aan gezeten... Als ik die veilig kon bewaren zou het me niets uitmaken, buiten het feit dat ik geloof ik heb gelezen dat je een SSD nooit mag formatteren.

Maar goed je hebt misschien gelijk misschien is dit de enige optie, ik heb alles uitgevoerd wat je zou moeten uitvoeren om hem te laten werken op AHCI en niets werkt wellicht is opnieuw installeren de enige optie.

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:18 (25%)

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:16:
[...]

Hmm volgens mij heb ik met mijn gezonde verstand en met veel porties aan eigen inzet het probleem opgelost. De Samsung SSD stond op slave en de HD op master, dat heb ik even handig veranderd en dan is het nu de hamvraag doet hij het of doet hij het niet!
master slave is alleen van toepassing op PATA aansluitingen. Dat is iets van heel vroeger (tot 2003 sloot je je schijven aan op PATA). Sinds de introduktie van SATA heb je hier niets meer mee te maken; sata stelt dit zelf in.

Heb jij nog een jumpertje op je ssd gevonden dan?

Maar goed, ik ga slapen.

• Willem1981
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:32
Op welke poort van het moederbord heb jij je SSD aangesloten?

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:29:
Op welke poort van het moederbord heb jij je SSD aangesloten?
Eerst op poort 3 toen wilde de pc geen eens opstarten, toen op poort 2 en toen op poort 1.

Tenzij de eerste poort 0 heet dan was het eerst 2 toen 1 en toen 0.
quote:
Reepje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:27:
[...]

master slave is alleen van toepassing op PATA aansluitingen. Dat is iets van heel vroeger (tot 2003 sloot je je schijven aan op PATA). Sinds de introduktie van SATA heb je hier niets meer mee te maken; sata stelt dit zelf in.

Heb jij nog een jumpertje op je ssd gevonden dan?

Maar goed, ik ga slapen.
Nee er zijn geen jumpers, slaap lekker en bedankt voor de hulp!

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:30 (4%)

• da_PSI
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:34
quote:
[...]

[...]

Hmm ik wil gewoon die u-torrent settings houden daar heb ik uren aan gezeten... Als ik die veilig kon bewaren zou het me niets uitmaken, buiten het feit dat ik geloof ik heb gelezen dat je een SSD nooit mag formatteren.

Maar goed je hebt misschien gelijk misschien is dit de enige optie, ik heb alles uitgevoerd wat je zou moeten uitvoeren om hem te laten werken op AHCI en niets werkt wellicht is opnieuw installeren de enige optie.
Een jumper op een SSD? Dat is nieuw voor me. :)
Volgens mij zit er bij utorrent een export optie. Maar ik ben nu eigenlijk wel beniewd wat je allemaal hebt ingesteld voor utorrent.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:20
quote:
quote:
Where are the settings and .torrent files stored?
They are stored in %AppData%\uTorrent. The .torrent files you load are stored there so ÁTorrent can keep track of your torrents.

• incognito22
quote:
da_PSI schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:30:
[...]

Een jumper op een SSD? Dat is nieuw voor me. :)
Volgens mij zit er bij utorrent een export optie. Maar ik ben nu eigenlijk wel beniewd wat je allemaal hebt ingesteld voor utorrent.
Via een link waarbij je 15 redenen had hoezo utorrent sloom kon zijn. En ik heb alle 15 redenen een voor een doorlopen!
quote:
Morgen dan maar windows opnieuw, maar wat is de garantie dat het dan wel werkt. :')

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:33 (20%)

• Willem1981
In de bios staat bij:
OnChip SATA Type :AHCI
OnChip SATA Port4/5 Type: As SATA Type

Waarom heb je de SSD niet in SATA3_0 poort zitten?
Waarschijnlijk heb jij je SSD op SATA3_4 of SATA_5 zitten en in de bios OnChip SATA Port4/5 Type: op IDE

Willem1981 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:40 (51%)

• da_PSI
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:34
quote:
incognito22 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:33:
[...]

Via een link waarbij je 15 redenen had hoezo utorrent sloom kon zijn. En ik heb alle 15 redenen een voor een doorlopen!

[...]

Morgen dan maar windows opnieuw, maar wat is de garantie dat het dan wel werkt. :')
Geen :)
Maar als je alles goed netjes voltooid moet het werken.
Utorrent instellingen staan opgeslagen hier: %AppData%\uTorrent
Gewoon gevonden op de website.

Wees de volgende keer wat meer volwassen. Je komt nu erg puberaal over en dat word over het algemeen niet erg gewaardeerd.

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:35:
In de bios staat bij:
OnChip SATA Type :AHCI
OnChip SATA Port4/5 Type: As SATA Type

Waarom heb je de SSD niet in SATA3_0 poort zitten?
Dat heb ik inderdaad zo staan. En hij zit in SATA3_0 hij zit in de eerste port die er is!
quote:
da_PSI schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:39:
[...]

Geen :)
Maar als je alles goed netjes voltooid moet het werken.
Utorrent instellingen staan opgeslagen hier: %AppData%\uTorrent
Gewoon gevonden op de website.

Wees de volgende keer wat meer volwassen. Je komt nu erg puberaal over en dat word over het algemeen niet erg gewaardeerd.
Hmm ja ik zal het morgen dan maar noodgedwongen moeten doen het laatste waar ik zin in heb maar ach soms zit het tegen.

Overigens kan ik zo overkomen of kan ik het zijn.

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:41 (46%)

• Willem1981
Waarschijnlijk heb jij je SSD op SATA3_4 of SATA3_5 zitten en in de bios OnChip SATA Port4/5 Type: op IDE

Omdat je die bij sommige Giga-byte moederborden op IDE kunt laten staan. Terwijl de andere 4 poorten dan wel AHCI zijn. Zo lijkt het ook in je apparaatbeheer te staan. Post anders eens een foto van je moederbord en hoe deze nu in je pc zit.

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:43:
Waarschijnlijk heb jij je SSD op SATA3_4 of SATA3_5 zitten en in de bios OnChip SATA Port4/5 Type: op IDE

Omdat je die bij sommige Giga-byte moederborden op IDE kunt laten staan. Terwijl de andere 4 poorten dan wel AHCI zijn. Zo lijkt het ook in je apparaatbeheer te staan. Post anders eens een foto van je moederbord en hoe deze nu in je pc zit.
Vanwege de slechte belichting bij mij momenteel nu bij de computer, de pc staat nogal donker.

http://s17.postimg.org/g3bfasdof/1111.png

Zo daar de onderste port waar ik de lijn heb getrokken zit hij ingeplugged.

• Willem1981
Dat is de verkeerde, je moet de sata3_0 of sata3_1 poort nemen.
Die bij de tekst EUFI BIOS staan.

De 2 die je nu hebt zijn sata3_4 of sata3_5 die in je bios zo staat, OnChip SATA Port4/5 Type: IDE
Of je verzet hem in de BIOS naar As SATA Type

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:50:
Dat is de verkeerde, je moet de sata3_0 of sata3_1 poort nemen.
Die bij de tekst EUFI BIOS staan.

De 2 die je nu hebt zijn sata3_4 of sata3_5 die in je bios zo staat, OnChip SATA Port4/5 Type: IDE
Of je verzet hem in de BIOS naar As SATA Type
Oh ok uhm moet ik hem dan aan de tegenovergestelde richting zetten? Dus in het derde blauwe balkje?

incognito22 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:51 (3%)

• Willem1981
Je neemt de meest linkse sata poorten volgens deze afbeelding.
http://www.gigabyte.co.nl/fileupload/product/2/3907/4462_m.jpg

Willem1981 wijzigde deze reactie 02-07-2013 23:52 (7%)

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:52:
[afbeelding]
Heel erg bedankt kerel! We gaan het proberen!

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:07
Windows ook al gere´nstalled inmiddels?

• Willem1981
Je kan ook in je BIOS de instelling "OnChip SATA Port4/5 Type" veranderen naar "As SATA Type"

Als je windows dan niet start dan boot je de windows 7 cd en kies je links onderin voor "uw computer herstellen"

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:52:
[afbeelding]
Bedankt kerel! Je bent een held! Heel erg bedankt!
Ik had dus wel alles goed gedaan behalve de sata kabel verkeerd geplaatst maar goed opnieuw te installeren hoeft nu niet!

Heel erg bedankt echt waar! :D :D: D :*) :*) :*) :D :D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O+ O+ O+

• Willem1981
Post nog eens een screenshot van die AS SSD dan kan ik ook rustig pitten :P
quote:
jordy2811 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:54:
Windows ook al gere´nstalled inmiddels?
Herinstallatie had het probleem dus totaal niet opgelost. Aangezien sata poort 4 en 5 in de bios op ide staan. poort 0 t/m 3 staan wel op AHCI.

Willem1981 wijzigde deze reactie 03-07-2013 00:03 (68%)

• incognito22
quote:
Willem1981 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:58:
Post nog eens een screenshot van die AS SSD dan kan ik ook rustig pitten :P
http://s21.postimg.org/mu8unhr0m/111111.jpg
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013