Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fawn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 30-10 16:21
Ik ben pas afgestudeerd van HBO Informatica en ben na mijn afstudeerstage nog een tijdje blijven plakken bij het bedrijf waar ik de stage heb gelopen.

Nu heb ik mijn CV geupload op een paar grote vacaturesites, zodat ik een tijdje passief de markt kan volgen en kan kijken of er iets interessants langskomt.

Ik merk dat er bijzonder veel recruitment bureau's zitten op deze markt, iets wat de gemiddelde tweaker vast niet echt verrast. In ÚÚn van de reacties op mijn CV werd ik gewaarschuwd voor deze recruiters, aangezien ze het normale sollicitatieproces voor mij zouden kunnen verstoren. Mij werd geadviseerd om de CV offline te halen voordat recruiters ermee bezig gingen en mijn sollicitaties direct te laten verlopen.

Nu heb ik naar aanleiding van deze reactie een paar algemene vragen:

Is dit een terechte waarschuwing of is het puur een poging om me te claimen? (als enige met mijn CV)

Kunnen recruiters en tussenbureau's (indirect) mijn kansen op de arbeidsmarkt verkleinen? Is dit passief opstellen op de arbeidsmarkt schadelijk voor mijn mogelijkheden?

Hoe ongunstig is het voor mij als kandidaat nu eigenlijk om via een recruiter (bemiddelaar) aan een functie te komen?

Als laatste opmerking: ik kijk zelf naar een vaste functie, dus geen detachering.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur«
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:10:
Kunnen recruiters en tussenbureau's (indirect) mijn kansen op de arbeidsmarkt verkleinen? Is dit passief opstellen op de arbeidsmarkt schadelijk voor mijn mogelijkheden?
Het lijkt me pas een probleem vormen als jij, of het bedrijf waar je solliciteerd een overeenkomst met de recruiter heeft gesloten ( Om te voorkomen dat jij direct solliciteerd, zodat ze hun fee mislopen ). Maar ik zie geen probleem om jouw CV gewoon online te laten staan, zolang je recruiters maar niet de opdracht geeft er wat mee te gaan doen.
quote:
Hoe ongunstig is het voor mij als kandidaat nu eigenlijk om via een recruiter (bemiddelaar) aan een functie te komen?
Op zich heeft het niet direct grote nadelen als het via een recruiter loopt. Voor het bedrijf waar je gaat werken zal er gewoon een kosten plaatje aan vast zitten. Dus als jij direct bij een bedrijf solliciteerd is het goedkoper voor het bedrijf, dus misschien dat je dan iets meer onderhandelingsruimte hebt.

Het kan overigens wel voordelig zijn als je via een werknemer bij een bedrijf solliciteerd, want vaak is er wel een vorm van een aanbrengbonus, die kun je dan met z'n tweeen delen.

Als ik jou was zou ik eerst vooral zelf rondkijken, en niet te snel de hulp van een recruitment bureau inroepen. Er zit enorm veel troep tussen die bureau's die niet meer doen dan jouw CV doorsturen naar al hun contacten die ook maar een klein beetje op je profiel mappen. Ze zijn dan ook niet bezig om voor jou de beste match te vinden, maar willen je gewoon zo snel mogelijk ergens kwijt zodat ze weer geld opstrijken.

Woy wijzigde deze reactie 02-07-2013 13:26 (14%)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-05 00:07
quote:
Ik ben pas afgestudeerd van HBO Informatica en ben na mijn afstudeerstage nog een tijdje blijven plakken bij het bedrijf waar ik de stage heb gelopen.

Nu heb ik mijn CV geupload op een paar grote vacaturesites, zodat ik een tijdje passief de markt kan volgen en kan kijken of er iets interessants langskomt.

Ik merk dat er bijzonder veel recruitment bureau's zitten op deze markt, iets wat de gemiddelde tweaker vast niet echt verrast. In ÚÚn van de reacties op mijn CV werd ik gewaarschuwd voor deze recruiters, aangezien ze het normale sollicitatieproces voor mij zouden kunnen verstoren. Mij werd geadviseerd om de CV offline te halen voordat recruiters ermee bezig gingen en mijn sollicitaties direct te laten verlopen.
Was dat toevallig een recruiter die jouw CV al wel had?
quote:
Nu heb ik naar aanleiding van deze reactie een paar algemene vragen:

Is dit een terechte waarschuwing of is het puur een poging om me te claimen? (als enige met mijn CV)

Als laatste opmerking: ik kijk zelf naar een vaste functie, dus geen detachering.
Komt op me over als een poging concurrentie uit te schakelen. Recruitment is nogal een cut-throat business geworden. Er zitten goeie tussen maar ook grote massa's recruiters die elke kans aangrijpen om maar iemand weg te zetten.

Goeie recruiters hebben een voordeel. Ze zijn een beetje te vergelijken met aankoopmakelaars: ze kennen als het goed is de locale markt en kunnen aan de hand van een gesprek met jou goed inschatten bij wat voor'n bedrijf je past. Maar dan nog moet je in het achterhoofd houden dat 't niet je vrienden zijn, het is gewoon een commercieel belang om je voor zoveel mogelijk geld zo snel mogelijk weg te zetten.

Slechte recruiters doen niks anders dan je CV in hun database stoppen en aan de hand van keywords vacatures toesturen in de hoop dat er een past. Ik krijg ook regelmatig junior positie vacatures toegestuurd van recruiters die gewoon op 't keyword "java" zoeken. Soms krijg ik dan zelfs daarna nog een passief-agressief mailtje met de vraag waarom ik nog niet gereageerd heb.

Hoe dan ook: wed nooit op 1 paard. Zet gewoon je CV online en ga als je de luxe hebt van meerdere aanbiedingen gewoon bij al die bedrijven een praatje maken. En trap niet in mooie beloftes van je doorgroeimogelijkheden in de toekomst e.d., kijk gewoon naar wat ze je nu kunnen bieden. En naast salaris e.d. is het minstens net zo belangrijk of je samenwerkt met leuke collega's.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En pas op met het geven van je telefoonnummer, ken mensen die bijna dagelijks gebeld werden met niet hele relevante vacatures..

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:15

Kecin

^ = Baashaas!

Ik heb destijds bij het jobhunten 7 recruiters tegelijkertijd afgewerkt en flink wat sollicitaties gedaan.
Kan dus prima, de recruiters zelf (vaak vrouwen die hun charmes in de strijd willen gooien) willen dat je niet naar een ander gaat. Wanneer ze je ergens plaatsen zit daar namelijk een flinke fee aan. In mijn geval (bij een aantal) rond de 10.000 euro...

Ze zullen ook proberen je heel erg uit te horen of je ook andere recruiters aan het werk hebt gezet en willen het liefst een monopolie positie op je. Met dit in het achterhoofd kan zo´n recruiter je wel prima helpen :)

Haat fabriceren sinds 1911. Kecin's tweakblog! - Kecin.com! Gentlemen, it's a nuclear device! T-T-Time is running out!

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Ja, met diverse redenen.

1. (al meermaals genoemd hier) ze zullen je meestal ergens aan het werk willen zetten waar de recruiters beter van worden, jij niet zo zeer.
2. Het kan ook best slecht staan voor je, ik vind het persoonlijk een minpunt (en daarin ben ik niet de enige) als de cv van een programmeur op monsterboard staat. Als je als programmeur via monsterboard aan het werk moet dan ben je (naar mijn ervaring iig) bij lange na niet goed genoeg.

[Project Euler] [LinkedIn]

• Presieus
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 30-10 18:30
Ik werk zelf in recruitment, well in-house zeg maar. In principe is er niks mis mee als je met een externe recruiter werkt. Waar je voor moet opletten is dat de recruiter daadwerkelijk een opening voor je heeft, en niet probeert met jouw CV binnen te komen bij een bedrijf. Gewoon heel goed navragen.
Wij gebruiken bijvoorbeeld geen externe recuiters, maar krijg genoeg aanvragen met CV’s opgestuurd die wij dan afzeggen.
Zou zeker nooit exclusief met 1 partij werken als je net bent afgestudeerd, maar een goede recruiter kan je helpen.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:41

Standeman

Moderator HK/SG Tweakers abonnementen

Prutser 1e klasse

Bij recruiters heb je heel veel verschillende zitten. Er zijn er zat die echt hun best doen om voor jou zo'n goed mogelijke match te maken. Er zijn er ook die je onder druk proberen te zetten om ergens te werken omdat daar de fee net wat hoger is, dan lijkt het meer op mensenhandel dan recruitment. Ik heb bijvoorbeeld hele slechte ervaringen met progressive. (welke ik altijd steevast agressive noem).

Het voordeel van recruiters is dat ze vaak ook vacatures in hun bestand hebben die niet op monsterboard / nationale vacaturebank / etc staan en soms zijn ze zelfs exclusief voor die recruiter.

Verder zie ik absoluut geen verschil in het aan de bak komen door een recruiter of door een normale sollicitatie. Ik ben nu tweemaal via recruitment aan het werk gegaan en buiten het feit dat je niet zelf hoeft te zoeken, is er imo geen verschil.
quote:
Woy schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:24:
[...]

Het lijkt me pas een probleem vormen als jij, of het bedrijf waar je solliciteerd een overeenkomst met de recruiter heeft gesloten ( Om te voorkomen dat jij direct solliciteerd, zodat ze hun fee mislopen ).
Dit geeft geen enkel probleem. Zolang je niet aantoonbaar bent aangeboden door de recruiter maakt niets uit. Tenzij contractueel is vastgelegd dat bedrijven geen personen mogen aannemen die bij $recruiter in het bestand staan. Maar dan ben je als bedrijf enorm dom bezig.

• Hydra
quote:
Mr_gadget schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:33:
En pas op met het geven van je telefoonnummer, ken mensen die bijna dagelijks gebeld werden met niet hele relevante vacatures..
In circa 2006 was het niet 'dagelijks'. Had toen m'n CV op MB gezet, niet wetende dat m'n 06 erop zetten niet zo'n goed idee was. Na 15 telefoontjes in een paar uur maar snel aangepast maar toen was 'ie helaas al bij een hoop recruiters in de inbox verschenen.
quote:
Wolfboy schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:36:
2. Het kan ook best slecht staan voor je, ik vind het persoonlijk een minpunt (en daarin ben ik niet de enige) als de cv van een programmeur op monsterboard staat. Als je als programmeur via monsterboard aan het werk moet dan ben je (naar mijn ervaring iig) bij lange na niet goed genoeg.
Wat een onzin. Wat zou iemand die eens rustig rond wil kijken naar iets nieuws volgens jou moeten doen dan? Vacaturesites zijn er niet voor niets?

Hydra wijzigde deze reactie 02-07-2013 13:41 (35%)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 30-10 18:17

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook een Linked in profiel maken en daarop al je ervaringen en interesses zetten. Er zijn namelijk ook bedrijven die Linked in afzoeken naar geschikt personeel. Voordeel is dat een bedrijf je dan meestal direct benadert en dus niet via een recruiter.

Lenovo Thinkpad W530 | 3720QM | 750Gb + 128Gb SSD | 8Gb | 1080p 95% RGB | K2000M | 9-cell | Win8 || Surface RT 64Gb

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Het belangrijkste is denk ik dat je vooral aan jezelf moet denken als het op recruiters aan gaat. Laat je niet inperken en als ze dat wel proberen weet je gelijk dat je eigenlijk fout zit en de recruiter een eikel is.
quote:
brilsmurfffje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:43:
Je kan ook een Linked in profiel maken en daarop al je ervaringen en interesses zetten. Er zijn namelijk ook bedrijven die Linked in afzoeken naar geschikt personeel. Voordeel is dat een bedrijf je dan meestal direct benadert en dus niet via een recruiter.
Jij denkt dat recruiters LinkedIn nog niet hebben ontdekt ;)

• Fawn
Ik heb dezelfde fout gemaakt wat betreft mijn telefoonnummer.
Waarschijnlijk is het al wat laat, maar ik haal mijn 06 weer offline. Vandaag de mobiel op stil en achteraf wel even geluisterd of er iets interessants op de voicemail overkwam.
EÚn recruiter was zo brutaal om de contactgegevens van het bedrijf te zoeken en door hun te bellen weer met mij in contact proberen te komen.

Ik heb Linkedin, maar zonder veel connecties gaat het dan niet zo snel. Helemaal als je nu in principe al ergens werkende bent.

Mijn ideale situatie was gewoon wat spam op m'n e-mail waar ik de interessante opties tussenuit pik, maar praktisch iedereen lijkt te willen bellen ipv te mailen. Zijn dit alleen de recruiters of proberen serieuze bedrijven ook vooral te bellen ipv te mailen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 30-10 18:17

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Standeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:44:
Het belangrijkste is denk ik dat je vooral aan jezelf moet denken als het op recruiters aan gaat. Laat je niet inperken en als ze dat wel proberen weet je gelijk dat je eigenlijk fout zit en de recruiter een eikel is.

[...]

Jij denkt dat recruiters LinkedIn nog niet hebben ontdekt ;)
Dat wel, maar er zitten ook bedrijven op die zelf actief opzoek zijn naar personeel (Microsoft, Emirates en Google bijv.)

Bij recruiters moet je je altijd extreem op je hoedde zijn want jij bent in feite gewoon handelswaar.

Lenovo Thinkpad W530 | 3720QM | 750Gb + 128Gb SSD | 8Gb | 1080p 95% RGB | K2000M | 9-cell | Win8 || Surface RT 64Gb

• Presieus
quote:
[b][message=40501879,noline]

Mijn ideale situatie was gewoon wat spam op m'n e-mail waar ik de interessante opties tussenuit pik, maar praktisch iedereen lijkt te willen bellen ipv te mailen. Zijn dit alleen de recruiters of proberen serieuze bedrijven ook vooral te bellen ipv te mailen?
Bellen is af en toe gewoon makkelijker en sneller. Persoonlijk stuur ik altijd eerst een mailtje. Altijd prettig om een afspraak te maken, weet ik zeker dat de persoon de tijd heeft met mij te praten.

• Hydra
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:46:
Ik heb dezelfde fout gemaakt wat betreft mijn telefoonnummer.
Waarschijnlijk is het al wat laat, maar ik haal mijn 06 weer offline. Vandaag de mobiel op stil en achteraf wel even geluisterd of er iets interessants op de voicemail overkwam.
EÚn recruiter was zo brutaal om de contactgegevens van het bedrijf te zoeken en door hun te bellen weer met mij in contact proberen te komen.
Dat doen er wel meer. Bijzonder vervelend idd.
quote:
Ik heb Linkedin, maar zonder veel connecties gaat het dan niet zo snel. Helemaal als je nu in principe al ergens werkende bent.

Als je geen telefoonnummer meldt gaan ze je sneller gewoon vacatures mailen. Sommige brutalere types bellen je bedrijf. Zelf heb ik destijds ook gewoon aangegeven alleen interesse te hebben als ze me eerst relevante vacatures hebben. Recruiters die je CV gebruiken om hun database te spekken heb je geen hol aan. Geen vacature = geen Word CV.

Ik zou wel ff zorgen dat je LinkedIn en Facebook er een beetje netjes uitzien. Die gaan potentiele werkgevers ook zeker checken.

• Sypher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:43
Recruiters, ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden als het kan. Zodra je je CV op vacaturessites zet beginnen ze te "spammen". Ik ben sowieso niet zo'n fan van dat soort mensen, als je hoort wat die opstrijken als commissie als je eenmaal bij het bedrijf gaat werken (en voor een bepaalde tijd hebt gewerkt vziw).

Een beetje mensen aan bedrijven matchen, tsja. Het heeft voordelen maar m.i. alleen maar nadelen. En sommigen proberen dan helemaal aan je te verdienen door je eerst te detacheren en dan in dienst te laten treden bij het bedrijf (de zgn "Deta-vast" constructie). Vangen ze eerst geld voor je gedurende de detachering en daarna leuk de bonus. Oh, en vergeet dan niet dat je ˇˇk vast zit aan twee proeftijden in feite.

In de eerste sollicitatie eerder heb ik per ongeluk mijn Monsterboard CV op publiek laten staan waardoor ook mijn 06 nummer op het internet belandde. Gevolg: telefoontjes "aan de lopende band". Zelfs na het verwijderen bleef dat een aantal dagen aanhouden en zelfs nu maanden later nog hebben sommige slimmerds blijkbaar mijn nummer maar voor het gemak even opgeslagen zodat ze me nu kunnen bellen. Niet zo fijn als ze dat dan via werktijd doen.

Of van die figuren die je mailen, waar je netjes en tijdig op antwoord om vervolgens nooit meer wat van ze te horen.

Nog leuker zijn die brutale recruiters die bij het ontbreken van een telefoonnummer gewoon maar naar je huidige werkgever gaan bellen! In het verleden had ik mijn CV geen eens online staan maar heeft men mij vermoedelijk via LinkedIn gevonden en heeft toen doodleuk naar het nummer van de werkgever gebeld en om mij gevraagd (en aan de telefoon gekregen). 8)7

Sommigen maken het wel makkelijk, sturen je dan een mail zo van "we hebben vacatures, kijk maar op onze site" of "bel me even op ....." (ja hallo, jij probeert MIJ toch te strikken?, breng dat maar anders: "hier is mijn nummer of geef je eigen nr dan bel ik jou". Maar lezen is een hele opgave.

Op mijn CV titel (op Monsterboard) staat duidelijk aangegeven wat ik zoek maar het gros van de dingen is toch echt niet (direct) relevant. En op LinkedIn zetten dat je externe recruiters je niet mogen benaderen heeft ook niet bepaald succes. Of je naar Berlijn of Dublin wil verhuizen, eh.. how about no?

Ik geef recruiters mijn nummer sowieso ook niet meer, pas als iets echt heel interessant is en ik het niet via andere manieren heb gevonden dan valt het nog te overwegen.

Je moet natuurlijk niet je eigen glazen ingooien. Helaas is toch > 90% van de mailtjes betreffende CV's afkomstig van recruiters, soms zelfs meerdere per dag die exact dezelfde functie proberen te verkopen. Maar een heel klein gedeelte zijn corporate recruiters van het bedrijf zelf, toch jammer want daar doe ik 100% liever zaken mee dan met onafhankelijke recruiters.

</rant>

TL;DR: Mijns inziens moet dit volk vermeden worden als de pest. Ga alleen in zee met bedrijven zelf en de recruiters van dergelijke bedrijven. Externe/onafhankelijke recruiters proberen alleen maar een slaatje uit je te slaan (en die kan flink oplopen, voor vrij weinig moeite)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

quote:
Sypher schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:57:
Recruiters, ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden als het kan. Zodra je je CV op vacaturessites zet beginnen ze te "spammen". Ik ben sowieso niet zo'n fan van dat soort mensen, als je hoort wat die opstrijken als commissie als je eenmaal bij het bedrijf gaat werken (en voor een bepaalde tijd hebt gewerkt vziw).
Ja.. en daar moeten ze gek genoeg ook hard voor werken. Bedrijven bezoeken, netwerk opbouwen en onderhouden, etc. In principe is een recruiter al blij als ze 1 persoon per maand kunnen bemiddelen.
quote:
Een beetje mensen aan bedrijven matchen, tsja. Het heeft voordelen maar m.i. alleen maar nadelen. En sommigen proberen dan helemaal aan je te verdienen door je eerst te detacheren en dan in dienst te laten treden bij het bedrijf (de zgn "Deta-vast" constructie). Vangen ze eerst geld voor je gedurende de detachering en daarna leuk de bonus. Oh, en vergeet dan niet dat je ˇˇk vast zit aan twee proeftijden in feite.
Bedrijven zijn ook niet gek. Na 6 maanden detachering worden mensen kosteloos overgenomen. Mocht iemand eerder overgenomen worden, wordt de fee voor detachering afgetrokken van de overname fee. Daarbij komt ook nog eens bij dat de recruiter bij detachering veel meer risico loopt. Wanneer iemand op de bank terecht komt, moeten zij het salaris ophoesten.
Detachering is vaak de keuze van de werkgever, niet van de recruiter.
quote:
...
Nog leuker zijn die brutale recruiters die bij het ontbreken van een telefoonnummer gewoon maar naar je huidige werkgever gaan bellen! In het verleden had ik mijn CV geen eens online staan maar heeft men mij vermoedelijk via LinkedIn gevonden en heeft toen doodleuk naar het nummer van de werkgever gebeld en om mij gevraagd (en aan de telefoon gekregen). 8)7
:X dat is echt gewoon asociaal. Zulke mensen moet je mijden als de pest.
quote:
...
TL;DR: Mijns inziens moet dit volk vermeden worden als de pest. Ga alleen in zee met bedrijven zelf en de recruiters van dergelijke bedrijven. Externe/onafhankelijke recruiters proberen alleen maar een slaatje uit je te slaan (en die kan flink oplopen, voor vrij weinig moeite)
Niet dus.. Er zijn genoeg recruiters die daadwerkelijk hun best doen om je te plaatsen bij een bedrijf waar jij het beste bij past. Om dat goed te doen kost het juist vrij veel moeite.

• Hydra
quote:
Sypher schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:57:
Je overdrijft enorm. Recruitment bureau's bestaan omdat bedrijven er zelf niet het personeel / geld aan willen besteden. Niet meer dan logisch; het is niet je core business. Als je een externe recruiter inschakelt zal een bedrijf daar voor moeten betalen.

Als je perse alleen maar door corporate recruiters geholpen wil worden sluit je in de eerste plaats een heel groot deel van de markt uit, en je sluit bovendien ook nog eens alle middelgrote tot kleine bedrijven bij voorbaat uit. Voor dit soort bedrijven loont het namelijk niet om een eigen recruitmentafdeling te hebben.

Als je dit niet wil is er gewoon een simpele oplossing; zelf veel tijd besteden aan het zoeken naar vacatures ipv je CV op monsterboard te zetten.
quote:
Standeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:08:
:X dat is echt gewoon asociaal. Zulke mensen moet je mijden als de pest.
Mwa. Ik vind het aan de andere kant wel creatief. In m'n vorige baan waren de recruiters onze klanten dus ik weet hoe lastig die bedrijven het hebben. Ik snap best dat sommige recruiters er een tandje bijzetten en wat 'brutaler' opereren. Die types die ik aan de lijn had waren ook altijd wel sympathieke types.

Hydra wijzigde deze reactie 02-07-2013 14:10 (18%)

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 03:00

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Standeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:08:
[...]

Niet dus.. Er zijn genoeg recruiters die daadwerkelijk hun best doen om je te plaatsen bij een bedrijf waar jij het beste bij past. Om dat goed te doen kost het juist vrij veel moeite.
De markt wordt echter wel degelijk verpest door al die lutsers die alleen maar zo snel mogelijk iemand willen plaatsen. We kennen allemaal de spam op LinkedIn wel, denk ik. 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• beyazz06
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik heb altijd het volgende gedaan:
- Geen telefonnummer
- Huidige bedrijfsnaam niet noemen, enkel beschrijving oid.

Zo kunnen ze je ook niet via het bedrijf vinden of bellen, enkel mails komen dan binnen zodat je rustig kunt bekijken welke nou echt relevant zijn..

• Hydra
quote:
NMe schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:12:
[...]

De markt wordt echter wel degelijk verpest door al die lutsers die alleen maar zo snel mogelijk iemand willen plaatsen. We kennen allemaal de spam op LinkedIn wel, denk ik. 8)7
Je kunt ze gewoon negeren he. Recruiters waar ik ook geen goed gevoel bij heb (aan komen zetten met een junior functie e.d.) negeer ik gewoon. Zoals in alle vakgebieden heb je goeie en slechte.
quote:
beyazz06 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:13:
Ik heb altijd het volgende gedaan:
- Huidige bedrijfsnaam niet noemen, enkel beschrijving oid.
Gaat natuurlijk niet werken als je een LinkedIn account hebt.

Hydra wijzigde deze reactie 02-07-2013 14:15 (21%)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

quote:
NMe schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:12:
[...]

Yup, ik heb ook een aantal slechte ervaringen met lutsers, maar gelukkig ook vrij goede ervaringen.

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02:18
Recruiters kunnen handig zijn, als je weet hoe je ze aan het werk kan zetten. Dit kan je doen door zo goed mogelijk je eisen voor de vacature vast te leggen, zodat ze niet met onzin vacatures aan komen zetten.
Ik heb een heleboel sollicitaties gedaan via recruiters en heb zo al twee functies mogen vervullen.
Je moet wel altijd zelf even onderzoek doen naar het bedrijf waar ze je naartoe sturen.
Heb zo een paar keer aangegeven dat de functie of het bedrijf toch niet was waar ik naar zocht.

Paar jaar geleden kreeg ik deze mail:

Hallo,

Ik heb je contactgegevens gekregen van een gemeenschappelijk contact die dacht dat onderstaande vacature wellicht interessant kan zijn voor jou. Als dit het geval is, zie ik graag je cv en eventueel een motivatie retour. Als dit niet het geval is, hoor ik graag met wat voor functie ik je wel blij kan maken..

Alleen had hij het naar 500+ mensen verstuurd in het CC veld... 8)7

De eerste reactie die hij kreeg (niet van mij. Las de mail later pas) was dus:

Beste <naam>,

Bedankt voor je e-mail.

Twee tips;

1: Meerdere mensen aanschrijven doe je via het BCC veld.

2: Het gemeenschappelijke contact is niet geloofwaardig als je 500+ mensen aanschrijft. Okee, na deze e-mail hebben wij, de geaddresseerden, wel allemaal een gemeenschappelijk contact, maar daar doelde je vast niet op.

Prutser.

Mvg,

Xyphoid wijzigde deze reactie 02-07-2013 14:27 (4%)

Casio SF-5580 (128 KB) > Casio SF-5980 (512 KB ) > Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5

• Fawn
quote:
Xyphoid schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:26:
Paar jaar geleden kreeg ik deze mail:
Haha, dat is wel heel stom ja.

Heb in de pauze een tijdje aan de lijn gehangen met een recruiter. Het viel me op dat hij wel bezig was met een heel gedetailleerd beeld te schetsen van ervaring en wensen, dus het zal geen standaard CV-verzamelaar of massamailer zijn.
Hij gaf echter ook aan dat een hoger salaris voor mij, meer premie betekent voor hem. Ergens staat me het toch tegen, want volgens mij lever je als kandidaat toch sowieso in op je onderhandelingsmogelijkheden qua salaris. (of is het juist handig? dan filter je de bedrijven ertussenuit die het budget hebben voor zo'n recruiter)

Ergens hoop ik door oproepen van onbekende nummers te negeren, dat het uiteindelijk toch wel in goede banen loopt en dat er gemaild wordt ipv gebeld.
Als starter vind ik het wel interessant om dit te volgen en zo meer te leren over de arbeidsmarkt, voordat ik serieus solliciteer.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Hydra schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:14:
[...]

Je kunt ze gewoon negeren he. Recruiters waar ik ook geen goed gevoel bij heb (aan komen zetten met een junior functie e.d.) negeer ik gewoon. Zoals in alle vakgebieden heb je goeie en slechte.
Ik heb vooral moeite met recruiters die niet alleen negeren dat ik in mijn profielopties heb aangegeven geen recruitmentspam te willen, maar vervolgens ˇˇk mijn profieltekst negeren waarin ik expliciet zeg dat ik geen interesse heb in die spam en als ik dat wÚl heb, ik mijn profiel wel update. Ik heb serieus dßßrna nog de reactie gehad van een recruiter dat ze dachten dat ik misschien zonder werk zat en mijn profiel was vergeten te updaten. :')

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:15
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:34:
[...]

Haha, dat is wel heel stom ja.

Heb in de pauze een tijdje aan de lijn gehangen met een recruiter. Het viel me op dat hij wel bezig was met een heel gedetailleerd beeld te schetsen van ervaring en wensen, dus het zal geen standaard CV-verzamelaar of massamailer zijn.
Hij gaf echter ook aan dat een hoger salaris voor mij, meer premie betekent voor hem. Ergens staat me het toch tegen, want volgens mij lever je als kandidaat toch sowieso in op je onderhandelingsmogelijkheden qua salaris. (of is het juist handig? dan filter je de bedrijven ertussenuit die het budget hebben voor zo'n recruiter)
Ik snap niet wat je bedoelt? Als kandidaat lever je via een externe recruiter in principe niks in. Een bedrijf rekent hoe dan ook met kosten als ze een vacature moeten vullen. Of die nu via een recruiter komt of d.m.v. een bedrijfsinterne recruiter die zijn uren moet maken om iemand te vinden, maakt in principe niks uit. Voor gespecialiseerd personeel ben je immers zo ook een flinke berg tijd=geld kwijt. Als je dat kan uitbesteden is dat toch prima?

Een recruiter is er gewoon net als een makelaar in geinteresseerd een goede deal af te sluiten, want dat is een goede deal voor hem. Bedenk dat een makelaar meestal ook niet voor het naadje gaat, want die doet gewoon aan kostenbaten-optimalisatie. Als hij met 10 uur extra werk 100 euro extra kan verdienen, dan gaat hij daar waarschijnlijk niet aan beginnen.
quote:
Ergens hoop ik door oproepen van onbekende nummers te negeren, dat het uiteindelijk toch wel in goede banen loopt en dat er gemaild wordt ipv gebeld.
Als starter vind ik het wel interessant om dit te volgen en zo meer te leren over de arbeidsmarkt, voordat ik serieus solliciteer.
Als starter zou ik gewoon zo breed mogelijk strooien en kijken wat er allemaal boven komt drijven.

• Hydra
quote:
NMe schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:46:
[...]

Ik heb vooral moeite met recruiters die niet alleen negeren dat ik in mijn profielopties heb aangegeven geen recruitmentspam te willen, maar vervolgens ˇˇk mijn profieltekst negeren waarin ik expliciet zeg dat ik geen interesse heb in die spam en als ik dat wÚl heb, ik mijn profiel wel update. Ik heb serieus dßßrna nog de reactie gehad van een recruiter dat ze dachten dat ik misschien zonder werk zat en mijn profiel was vergeten te updaten. :')
Heb 1 keer zo'n type gewoon een keer gebeld. Ze kwam eerst met een compleet niet relevante vacature aan (grafische front-end 'developer' wat gewoon een HTML klop functie was), waarop ik ook geen zin had te reageren. Toen kreeg ik eerst een mailtje of ik m'n mail wel gekregen had, daarna een mailtje dat het toch echt wel ontfatsoenlijk was dat ik niet reageerde.

Ik belde dus Blabla Recruiting en kreeg mevrouw Blabla aan de lijn. Oh, eenmanszaakje dus :D En die heb ik toch ff uitgelegd dat ik op dat moment tientallen mailtjes per dag kreeg en echt de tijd niet ging nemen om op al die mailtjes te reageren en al helemaal niet op de mensen die uberhaupt 't wereldje niet kennen en niet-relevante vacatures sturen. Nou, toen ging ze dus ff tekeer. Raar wijf :D

• Fawn
quote:
Garyu schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:58:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt? Als kandidaat lever je via een externe recruiter in principe niks in. Een bedrijf rekent hoe dan ook met kosten als ze een vacature moeten vullen. Of die nu via een recruiter komt of d.m.v. een bedrijfsinterne recruiter die zijn uren moet maken om iemand te vinden, maakt in principe niks uit.
Ik hoorde een bedrag genoemd worden van Ą10.000 dat gerekend wordt voor een plaatsing door recruitment.
Is dit zwaar overdreven of zijn de kosten door het selectieproces bij het bedrijf zelf ook erg hoog?

• Presieus
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:10:
[...]

Ik hoorde een bedrag genoemd worden van Ą10.000 dat gerekend wordt voor een plaatsing door recruitment.
Is dit zwaar overdreven of zijn de kosten door het selectieproces bij het bedrijf zelf ook erg hoog?
Meestal zijn interne recruiters goedkoper omdat ze vaak geen bonus of fee krijgen voor een kandidaat. Externe recruiters krijgen vaak een percentage van het jaar salaris, dat kan dus erg oplopen.

• Blue-eagle
  • Niet online
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:10:
[...]

Da's redelijk weinig zelfs.

Ik ben tot nu toe tweemaal geplaatst door een recruiter, waar ik erg goede ervaringen mee heb. In mijn geval hebben de recruiters recht op 6 maal mijn maandsalaris na een half jaar als ik er nog steeds werk, in het 1e geval met een jaarcontract, dus dat kon alleen ontbonden worden als ik het erg verprutste, en zou dus geen reden zijn om mij te ontslaan omdat de recruiter opeens geld wilt zien.

In het tweede geval ongeveer dezelfde constructie, maar dan werden 2 maanden uitgekeerd na mijn proeftijd (1e maand), en de overige 4 maanden na een half jaar.

Dat ligt dus tussen de 25 en 30 duizend Euro.

Overigens heb ik veel recruiters ook genegeerd in de afgelopen jaren. Ik ben op de reviews van 1 recruiter afgegaan en heb exclusief met die kerel gewerkt. Hij heeft niet gekozen voor eigen gewin, maar voor een bedrijf wat goed bij mij past. Vervolgens heeft hij de salarisonderhandelingen gevoerd waardoor ik nu eigenlijk veel teveel verdien voor wat ik doe. Zelf was ik nooit zover gekomen in ieder geval, vooral ook omdat tussen het begin van mijn solliciteren en het uiteindelijke contract maar 2 weken tijd (en een stuk of 6 sollicitaties) zat :)

• DarkFlow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-10 09:44

DarkFlow

Zie signature.

Slechte recruiters moet je mijden als de pest, maar een goede recruiter is goud waard. Een goede recruiter kan je helpen om kansen te vinden die je anders nooit tegengekomen zou zijn. Wat dat betreft is het echt de moeite waard om een goede relatie op te bouwen met een recruiter en deze relatie ook te blijven onderhouden nadat je werk gevonden hebt.

Het probleem is echter dat veruit de meeste recruiters complete idioten zijn, waardoor het vinden van zo'n goede recruiter erg lastig is.
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:34:
[...]
In theorie heb je wel een punt, maar daar staat tegenover dat de recruiter je kan helpen in de onderhandelingen. Ik denk dat het in de praktijk niet veel uitmaakt.

Daarbij maken bedrijven zich doorgaans meer zorgen over de verplichtingen over de lange termijn (jouw salaris) dan over eenmalige kosten (de premie van de recruiter). Zeker als een bedrijf al langere tijd goede ervaringen met een recruiter heeft, zullen ze dit gewoon incalculeren en betalen ze liever de recruiter wat meer, dan dat ze je rechtstreeks benaderen en risico te lopen dat die recruiter die prachtige kandidaat naar de concurrent stuurt.

Ander voordeel: zodra je ergens op gesprek mag komen, zal een recruiter je actief helpen bij de voorbereiding. Immers, hoe groter de kans dat je aangenomen wordt, hoe groter de kans op die bonus :)

De laatste keer betekende dit voor mij dat ik een aantal voor de functie relevante studieboeken in pdf-formaat opgestuurd kreeg. Mede hierdoor was ik uiteindelijk veel beter voorbereid dan als ik direct bij het bedrijf had gesolliciteerd.

Zie ondertitel.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:42

Fordox

*Geen Brony

Ik snap niet waarom er recruiters zijn die boos/aggressief worden. Wat proberen ze te doen, je te dwingen om bij hun te komen? Als ze mij opbellen, lach ik ze finaal uit aan de andere kant van de lijn want zij zijn degene die mij willen hebben toch?

En wat ik niet begrijp: Wat is het verschil tussen een recruiter en een detacheringsbureau?

Fordox wijzigde deze reactie 34-13-2104 13:37 (0%)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

quote:
Blue-eagle schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:15:
[...]

Da's redelijk weinig zelfs.

Ik ben tot nu toe tweemaal geplaatst door een recruiter, waar ik erg goede ervaringen mee heb. In mijn geval hebben de recruiters recht op 6 maal mijn maandsalaris na een half jaar als ik er nog steeds werk, in het 1e geval met een jaarcontract, dus dat kon alleen ontbonden worden als ik het erg verprutste, en zou dus geen reden zijn om mij te ontslaan omdat de recruiter opeens geld wilt zien.

In het tweede geval ongeveer dezelfde constructie, maar dan werden 2 maanden uitgekeerd na mijn proeftijd (1e maand), en de overige 4 maanden na een half jaar.

Dat ligt dus tussen de 25 en 30 duizend Euro.
:|

Dat is of 10 jaar geleden, het bedrijf is er keihard ingestonken of jij hebt een expertise die nergens te vinden.

Wat ik uit de markt hoor is dat fee's ergens tussen de 15% en de 25% liggen. Afhankelijk van de onderhandelingskunde van de betrokkenen.

• Fawn
Het boos/aggressief worden volgt denk ik uit frustratie na een bepaalde periode waarin het recruiten van nieuwe kandidaten niet lukte.

Het verschil tussen een recruiter en een detacheringsbureau: volgens mij is recruitment vaak een eenmalig plaatsing voor een vaste functie, waarbij je met detachering veel wisselt tussen bedrijven en blijvend via de 'recruiter' zult werken.

• Hydra
quote:
Presieus schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:15:
Meestal zijn interne recruiters goedkoper omdat ze vaak geen bonus of fee krijgen voor een kandidaat. Externe recruiters krijgen vaak een percentage van het jaar salaris, dat kan dus erg oplopen.
Compleet niet te vergelijken. Een interne recruiter is in loondienst. Die kost een bedrijf zo 5000 per maand aan kosten (als het niet meer is). Die is dus alleen rendabel als 'ie constant wat te doen heeft.
quote:
Standeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:26:
Dat is of 10 jaar geleden, het bedrijf is er keihard ingestonken of jij hebt een expertise die nergens te vinden.

Wat ik uit de markt hoor is dat fee's ergens tussen de 15% en de 25% liggen. Afhankelijk van de onderhandelingskunde van de betrokkenen.
Verschilt enorm hoor. Voor erg specifieke WO functies heb je specialistische recruiters nodig. En die moeten erg veel tijd investeren om iemand te vinden. Da's heel wat anders dan de 13-in-een-dozijn functies, dat is gewoon margehandel.
quote:
Fawn schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:26:
Het boos/aggressief worden volgt denk ik uit frustratie na een bepaalde periode waarin het recruiten van nieuwe kandidaten niet lukte.
Ik weet niet of je het nu over mijn verhaal had, maar boos worden op je klanten is de beste manier om je eigen bedrijf op te doeken.
quote:
Het verschil tussen een recruiter en een detacheringsbureau: volgens mij is recruitment vaak een eenmalig plaatsing voor een vaste functie, waarbij je met detachering veel wisselt tussen bedrijven en blijvend via de 'recruiter' zult werken.
Het heeft an sich niks met elkaar te maken. Een recruiter zoekt voor bedrijven naar personeel. Een uitzendbureau (dat is een detacheerder) levert krachten voor tijdelijk werk die bij het uitzendbureau zelf aan het werk zijn.

Hydra wijzigde deze reactie 02-07-2013 15:31 (64%)

• Blue-eagle
  • Niet online
quote:
Fordox schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:23:
Ik snap niet waarom er recruiters zijn die boos/aggressief worden. Wat proberen ze te doen, je te dwingen om bij hun te komen? Als ze mij opbellen, lach ik ze finaal uit aan de andere kant van de lijn want zij zijn degene die mij willen hebben toch?

En wat ik niet begrijp: Wat is het verschil tussen een recruiter en een detacheringsbureau?
Recruiters, als ze goed zijn, proberen voor jou een passend bedrijf te vinden met de vele connecties die ze hebben opgebouwd. Jij geeft je voorkeuren aan, en zij zoeken voor je. Ze komen met een aantal vacatures op de proppen waar je op kan solliciteren. De recruiter zal je voorbereiden en namens jou actief met de werkgever in gesprek gaan om tot een goed aanbod te komen.

Bij meerdere contractaanbiedingen zal de recruiter de werkgevers tegen elkaar uitspelen, jouw mening in acht nemende. Als jij een sterke voorkeur hebt zal hij alles op alles zetten om die werkgever binnen te halen voor je. Hij werkt voor jou, want jij bent de persoon die hij tevreden moet houden. Een bedrijf heeft niks aan een ongemotiveerde werknemer, dus het is niet zo interessant voor de recruiter om voor de werkgever zelf te werken, ook al betaalt deze uiteindelijk de rekening.

Detachering is een compleet ander idee. Je werkt voor BedrijfA en deze stuurt jou op pad naar allerlei andere bedrijven om daar voor bepaalde tijd te werken. Zodra ze je niet meer nodig hebben zit je op de bank, of sturen ze je door naar het volgende bedrijf. Je hebt vaak weinig tot geen inspraak in de opdrachten die je krijgt: je werkt voor je opdrachtgever, en dat heb je maar te doen.

Recruiters kosten jou ook verder niks, geen geld en geen verplichtingen. Bij detachering sta jij onder contract van een werkgever die jou vervolgens op pad stuurt naar andere bedrijven die een (vaak tijdelijk) probleem hebben welke jij mag oplossen.

Je kan de twee niet vergelijken...
quote:
Standeman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:26:
[...]

:|

Er waren 4 bedrijven die een soortgelijk contract hadden klaarliggen voor me, ik hoefde alleen maar te kiezen waar ik wilde werken. Ik weet ook niet waarom ze mij zo graag willen hebben :) Ik verkoop mezelf blijkbaar erg goed.

Aangezien ik zelf nu mensen aanneem binnen dit bedrijf (en ook bij mijn vorige werkgever) weet ik via HR ook precies wat mijn recruiter vraagt. Zes maandsalarissen is hoog, maar zeker niet het meest extreme wat ik ooit heb gehoord.
quote:
Die heb je ook, maar dat zijn (naar mijn ervaring) de dertien-in-een-dozijn recruiters. De mensen-schuivers die de markt niet door-en-door kennen, en geen van allen ooit haar klanten heeft bezocht.

De recruiter waar ik mee bezig ben geweest reist alle bedrijven af waar hij mee werkt, en zorgt voor een juiste impressie van het kantoor, de mensen, de leidinggevenden, zelfs hoe schoon de toiletten zijn. Hij matcht niet alleen een skillset bij de vraag van een bedrijf, maar let ook sterk op persoonlijkheden en dergelijke.

Hij heeft iets van 8 mensen bij dit bedrijf geplaatst welke allemaal stevig aan het doorgroeien zijn naar hogere functies. We zien veel minder verloop dan bij andere mensen die niet op een dergelijk intelligente manier zijn geplaatst.

Goede mensen zijn geld waard, goede recruiters ook.

Blue-eagle wijzigde deze reactie 02-07-2013 15:37 (29%)

• JBrennan
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:30
Tja, recruiters. Zoals anderen al hebben gezegd kunnen ze heel nuttig zijn. Maar dan alleen als ze daadwerkelijk een vacature in hun portefeuille hebben en niet als ze alleen maar CV's verzamelen. Of als ze je CV als breekijzer willen gebruiken. Daarom nooit een CV met contactinformatie plaatsen; iedere vacaturesite biedt een e-mailfunctie. En als ze een leuke vacature hebben doorvragen of ze hem hebben of dat ze hem "ergens" voorbij hebben zien komen. Als dat goed lijkt kan je je CV doorsturen.

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Je kunt tegenwoordig je CV niet meer online publiek maken omdat recruiters er direct mee aan de haal gaan. Je CV wordt zonder toestemming naar potentiŰle klanten gestuurd. Hierdoor komt het ook regelmatig voor dat werkgevers hetzelfde CV van meer dan ÚÚn makelaar aangeboden krijgen.
Ook wordt het CV zonder toestemming aangepast (en vaak ook anoniem gemaakt) waardoor iemand meestal verkeerd ge´ntroduceerd wordt bij een potientiŰle werkgever.

Verder moet je bedenken dat gebruik van een recruiter uiteindelijk ten koste gaat van je onderhandelingsruimte. De fee voor de recruiter wil je eigenlijk als salaris en/of benefits terug zien.

Bedenk tevens waarom bedrijven recruiters gebruiken: de solicitatieplicht in Nederland zorgt ervoor dat bedrijven zoveel (onzin)solicitaties krijgen dat ze een dagtaak hebben aan het filteren. Er zou eigenlijk (vanuit de uitkeringsinstantie) een sanctie moeten staan op het soliciteren op functies waarvan het evident is dat de solicitant niet aan het gevraagde profiel voldoet.

Ook als je als bedrijf zegt geen prijs te stellen op acquisitie wordt je nog steeds gebeld door recruiters.

Alle milieuproblemen zijn veroorzaakt door overbevolking, niet door overconsumptie

• Fawn
goed om jouw kant van het verhaal te horen arl3. Is het om deze redenen af te raden om je CV een langere tijd openlijk vrij te geven?

• Tennisbal
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:15
Is het nou gunstiger om nog te doen alsof je werkt als je je CV op monsterboard etc gooit? Kan dit in de onderhandelingspositie, danwel dmv een recruiter, danwel rechtstreeks zelf beter voor je zijn? Wbt salarisonderhandeling etc. of kan dit ook bedrijven/recruiters afschrikken (als je nog werkzaam bent), bv ivm opzegtermijn etc?

Heb daar wisselende verhalen over gehoord..

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur«
quote:
ari3 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:11:
Je kunt tegenwoordig je CV niet meer online publiek maken omdat recruiters er direct mee aan de haal gaan. Je CV wordt zonder toestemming naar potentiŰle klanten gestuurd.
Dat lijkt me wel een vreemde gang van zaken, die ook nooit lang vol te houden is voor een recruiter. Hij kan best een CV sturen, maar hij zal nooit iemand op gesprek kunnen laten gaan. Ik zou tenminste nooit in zee gaan met een recruiter die mijn CV doorgestuurd heeft zonder dat ik dat wist.

Een dergelijke recruiter zal dan ook snel geen klanten meer over hebben.
quote:
Ook wordt het CV zonder toestemming aangepast (en vaak ook anoniem gemaakt) waardoor iemand meestal verkeerd ge´ntroduceerd wordt bij een potientiŰle werkgever.
Dit zal ongetwijfeld gebeuren, maar als dat te overdreven gebeurt zal een bedrijf ook geen zaken meer met de recruiter willen doen, dus ook daarvan verwacht ik niet dat het overmatig gebeurt.
quote:
Verder moet je bedenken dat gebruik van een recruiter uiteindelijk ten koste gaat van je onderhandelingsruimte. De fee voor de recruiter wil je eigenlijk als salaris en/of benefits terug zien.
Ik denk dat dat best meevalt. Linksom of rechtsom kost het gewoon geld om mensen te werven. Of het nou via een advertentie is of, via een recruiter. Misschien dat je anders nog een startbonus kunt bedingen, maar zo gebruikelijk is dat ook weer niet.
quote:
Bedenk tevens waarom bedrijven recruiters gebruiken: de solicitatieplicht in Nederland zorgt ervoor dat bedrijven zoveel (onzin)solicitaties krijgen dat ze een dagtaak hebben aan het filteren. Er zou eigenlijk (vanuit de uitkeringsinstantie) een sanctie moeten staan op het soliciteren op functies waarvan het evident is dat de solicitant niet aan het gevraagde profiel voldoet.
Ik denk dat de sollicitatieplicht er niet zo veel mee te maken heeft, die CV's filter je er binnen een halve minuut tussen uit. Ik denk meer dat het gewoon lastig is voor bedrijven om de juiste mensen te bereiken, recruitment bureaus zijn daar continue mee bezig en kunnen dat dus waarschijnlijk effectiever doen.

Maar dat neemt niet weg dat recruiters het uiteindelijk alleen voor zich zelf doen, dus als je weet waar je zou willen werken kun je het beter gewoon direct zelf bij het bedrijf proberen, maar dat betekend niet dat een recruiter nooit wat voor je kan betekenen.

@Tennisbal: Solliciteren werkt bijna altijd makkelijk vanuit een bestaande functie. Als je al geen werk meer hebt zal dat altijd de vraag doen rijzen waarom dat zo is. Het zal in ieder geval niet zo snel een bedrijf afschrikken ( Of ze moeten echt op korte termijn iemand nodig hebben, maar dan zullen ze waarschijnlijk gewoon iemand inhuren ).

Woy wijzigde deze reactie 02-07-2013 20:30 (6%)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Hydra schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:39:
Wat een onzin. Wat zou iemand die eens rustig rond wil kijken naar iets nieuws volgens jou moeten doen dan? Vacaturesites zijn er niet voor niets?
Het hangt er wel vanaf welke vacaturesite en welke positie. Als je als programmeur aan de slag wil kijk dan eens bij Tweakers, Github of Stackoverflow hun job secties.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar als ik iemand bij Monsterboard zie langskomen krijgt ie hele harde minpunten en ik weet dat er meerdere mensen zijn die deze mening delen. Dat zegt niet dat Monsterboard slecht is, dat zegt dat Monsterboard voor een serieuze programmeursjob (naar mijn mening) niet geschikt is.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
brilsmurfffje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:43:
Nadeel is dat je door tig bedrijven wordt benaderd voor niet relevante functies.

Via LinkedIn heb ik ook wel contact gehad met .NET recruiters. Over het algemeen ben ik wat terughoudend naar dit soort bedrijven, maar ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je een goede hebt met de juiste contacten dat dit positief kan uitpakken.

Maar ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt..

The secret to creativity is knowing how to hide your sources.

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-10 13:10
Een goede recruiter kan een voordeel zijn.
Maar veel recruiters zijn niet goed - die sturen gewoon bergen spam mails uit.

Je wordt ook iets duurder voor het bedrijf om aan te nemen - op een totale loopbaan zal die kost nog wel meevallen, maar laten we wel wezen.
Als een bedrijf kan kiezen tussen 2 gelijkwaardige kandidaten - dan zal degene die rechtstreeks gesoliciteerd heeft een streepje voor hebben, het bedrijf spaart met die kandidaat namenlijk verschillende 1000den euros uit.

Bij recruiters kan je beter direct vragen hoe lang het geleden is dat ze al iemand bij die klant hebben binnengekregen, hoe recent bij de betrokken manager, ... as in, hoor ze maar eens goed uit naar hun capaciteiten + wekelijks feedback laten geven ook al is er niks veranderd.

@TS
Voor een starter zie ik niet direct in wat een recruiter bijdraagt.
Je kan je sowieso al moeilijk onderscheiden van andere starters + je bezorgt jezelf een handicap ten opzichte van personen die zelf rechtstreeks soliciteren.

Beter lijkt me om je voormalige stagebedrijf een leuke referentiebrief te laten opstellen en dat mee te sturen met je solicitaties.
Dat is wel iets wat je mogelijk een streepje voor geeft tegen andere starters met beperkte werk-ervaring.

• Hydra
quote:
Wolfboy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 05:10:
[...]
Het hangt er wel vanaf welke vacaturesite en welke positie. Als je als programmeur aan de slag wil kijk dan eens bij Tweakers, Github of Stackoverflow hun job secties.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar als ik iemand bij Monsterboard zie langskomen krijgt ie hele harde minpunten en ik weet dat er meerdere mensen zijn die deze mening delen. Dat zegt niet dat Monsterboard slecht is, dat zegt dat Monsterboard voor een serieuze programmeursjob (naar mijn mening) niet geschikt is.
Dat jij en je kliekje dat minpunten vinden interesseert me weinig, maar dat je iemand hier met droge ogen durft te vertellen dat dat in het algemeen zo is, dat stoort me.

Als je naar een baan gaat vissen kun je een hengel gebruiken of een sleepnet. Dat zegt verder geen zak over de programmeur. En sorry hoor maar Stackoverflow? Puh-lease. Tweakers? Komop zeg, hier zitten nauwelijks professionals. Tweakers is veel te klein en de jobs die hier staan, staan ook op andere sites.
quote:
chime schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:26:
Als een bedrijf kan kiezen tussen 2 gelijkwaardige kandidaten - dan zal degene die rechtstreeks gesoliciteerd heeft een streepje voor hebben, het bedrijf spaart met die kandidaat namenlijk verschillende 1000den euros uit.
Euh, niemand heeft het er hier over dat je alleen maar via een recruiter zou werken. Een recruiter komt veelal aan met banen die je zelf niet kent of gezien hebt (als je een goeie hebt). Zo'n recruiter kun je dus voor je aan het werk zetten. Ondertussen kun je zelf ook nog verder zoeken natuurlijk en als je een leuke vacature vindt kun je daar zelf ook op af gaan.

Hydra wijzigde deze reactie 03-07-2013 10:42 (24%)

• NMe

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:37:
[...]

Dat jij en je kliekje dat minpunten vinden interesseert me weinig, maar dat je iemand hier met droge ogen durft te vertellen dat dat in het algemeen zo is, dat stoort me.
Als er blijkbaar al een paar zijn die er zo over denken, dan benadeel je jezelf toch als je daar niet naar handelt? :?
quote:
Als je naar een baan gaat vissen kun je een hengel gebruiken of een sleepnet. Dat zegt verder geen zak over de programmeur. En sorry hoor maar Stackoverflow? Puh-lease. Tweakers? Komop zeg, hier zitten nauwelijks professionals. Tweakers is veel te klein en de jobs die hier staan, staan ook op andere sites.
Ten eerste: is dat toontje nou echt nodig? Ten tweede zie ik geen argument tegen SO. Ten derde: jobs op Tweakers...tsja. :P

• Hydra
quote:
NMe schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:31:
Als er blijkbaar al een paar zijn die er zo over denken, dan benadeel je jezelf toch als je daar niet naar handelt? :?
Je benadeelt jezelf net zo goed door je CV NIET op monsterboard te zetten. Het is en blijft de beste manier om je CV bij recruiters te krijgen en niet alle recruiters zijn slecht (integendeel). Als starter op de markt heb je de banen gewoon minder voor 't oprapen dan iemand met ervaring.

Daarnaast; in mijn vorige baan werkten wij samen met recruitmentorganisaties (grote zoals Randstad, Adecco en USG en daarnaast ook veel kleinere) dus ik ken dat wereldje vrij aardig. Een erg groot deel van de vacatures wordt gewoon door recruiters afgehandeld omdat bedrijven hier zelf geen tijd aan willen besteden. Als je jezelf ontzichtbaar maakt voor die recruiters maak je jezelf ook onzichtbaar voor die bedrijven. Veel van die bedrijven hebben nieteens een eigen site met vacatures gewoon omdat dat ook weer tijd en dus geld kost.

Alleen grote bedrijven hebben "werken bij" sites, vooral als je graag bij een kleiner bedrijf terecht wil komen kan het erg gunstig voor je zijn als een recruiter die de lokale markt kent voor je werkt.

Komt bij dat ik de instelling dat een CV op Monsterboard zetten minpunten oplevert gewoon enorm arrogant vindt. Er geen enkele argumentatie achter dan een of andere rare gut-feeling. Als mensen gaan rondkijken naar banen is het niet meer dan logisch dat je uitkomt op de grootste vacaturebanken. Daarnaast is Monster veel meer dan dat; je hebt ook tools om een idee te krijgen wat je peers verdienen e.d.
quote:
Ten eerste: is dat toontje nou echt nodig? Ten tweede zie ik geen argument tegen SO. Ten derde: jobs op Tweakers...tsja. :P
Tweakers is gewoon geen speler in de jobboardmarkt. Leuk hoor dat tweakers dit opzet, maar jullie komen in de statistieken uberhaupt niet voor.

Stackoverflow is een site met 90% "los dit probleem voor me op ik heb geen zin te googlen" en 10% kwaliteit. En de mensen die reageren zijn ook nog eens voor een erg groot deel gewoon karma-whores. SO is helaas aan z'n eigen succes tenonder aan het gaan.

Neemt niet weg dat het een nuttige site is, alleen niet als job-board. Je presence op LinkedIn is veel belangrijker want die checkt elke recruiter.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«
quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:46:
[...]

Tweakers is gewoon geen speler in de jobboardmarkt. Leuk hoor dat tweakers dit opzet, maar jullie komen in de statistieken uberhaupt niet voor.
Ik dacht dat mijn "tsja" dat goed samenvatte. :P
quote:
Stackoverflow is een site met 90% "los dit probleem voor me op ik heb geen zin te googlen" en 10% kwaliteit. En de mensen die reageren zijn ook nog eens voor een erg groot deel gewoon karma-whores. SO is helaas aan z'n eigen succes tenonder aan het gaan.
Tegelijkertijd is het wel een erg populaire plek om aan een baan te komen. Ook hier in Nederland is het beeld van Tweakers beter dan wat de jobs-sectie van de site suggereert. Dat zal voor SO niet anders zijn.

• Hydra
quote:
NMe schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:54:
Tegelijkertijd is het wel een erg populaire plek om aan een baan te komen. Ook hier in Nederland is het beeld van Tweakers beter dan wat de jobs-sectie van de site suggereert. Dat zal voor SO niet anders zijn.
31 vacatures in totaal in de omgeving van Utrecht is natuurlijk helemaal niks i.v.t. wat alleen Monster al heeft. Als ik daar heel specifiek zoek naar IT-software in de stad Utrecht krijg ik er al 210.

Ik bedoel niet dat het een slecht idee is om daar te gaan kijken (why not?), alleen dat die site niet echt meeweegt. Vergeet niet dat 1 vacature vaak op ongeveer alle bekende boards gezet wordt. Ik vermoed zo dat de meeste van de NL SO vacatures ook wel op de Nederlandse boards te vinden zijn.

Hydra wijzigde deze reactie 03-07-2013 12:02 (20%)

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 30-10 10:12
Waar je als werkzoekende wel of niet kijkt, welke sites je gebruikt en of je je cv wel of niet plaatst is toch altijd heel persoonlijk?

Er zijn altijd wel redenen te bedenken om een site wel/niet te gebruiken. Daarnaast moet je vaak afgaan op je gevoel mbt wat bij je past. Dat werkt veel beter.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:37:
[...]

Misschien moet je mijn posts nog eens lezen, dat heb ik nergens gezegd namelijk.
quote:
Als je een sleepnet nodig hebt om een baan te zoeken als programmeur ben je misschien niet goed genoeg of ben je in een heel erg niche vakgebied bezig.

Maar jij vind de kwaliteit op Monsterboard beter dan op Stackoverflow? Wow... :X

• Hydra
quote:
Wolfboy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:12:
Als je een sleepnet nodig hebt om een baan te zoeken als programmeur ben je misschien niet goed genoeg of ben je in een heel erg niche vakgebied bezig.
Je wil volgens mij de beste vacature, niet "de eerste de beste"? Het voordeel van een goeie recruiter is dat ze, omdat ze de bedrijven kennen, ook je wensen wat bedrijfscultuur e.d. mee kunnen nemen. Daarnaast wil je gewoon de beste vacature vinden, JUIST omdat je goed genoeg bent om een keuze te kunnen maken. Stel dat een vacature wel op monster staat maar niet op SO, dan mis je die dus als je niet op Monster kijkt. En gezien het verschil aan volume is die kans niet bepaald afwezig.
quote:
Maar jij vind de kwaliteit op Monsterboard beter dan op Stackoverflow? Wow... :X
Maar jij kan uit mijn reactie niet opmaken dat ik het over kwantiteit heb? Wow... :X

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:21:
Je wil volgens mij de beste vacature, niet "de eerste de beste"? Het voordeel van een goeie recruiter is dat ze, omdat ze de bedrijven kennen, ook je wensen wat bedrijfscultuur e.d. mee kunnen nemen. Daarnaast wil je gewoon de beste vacature vinden, JUIST omdat je goed genoeg bent om een keuze te kunnen maken. Stel dat een vacature wel op monster staat maar niet op SO, dan mis je die dus als je niet op Monster kijkt. En gezien het verschil aan volume is die kans niet bepaald afwezig.
Nu heb je het over recruiters, dat is een heel ander verhaal. Er is nogal een verschil tussen actieve en goede recruiters en je CV op een site als monsterboard dumpen.
quote:
Maar jij kan uit mijn reactie niet opmaken dat ik het over kwantiteit heb? Wow... :X
Blijkbaar was het uit mijn reactie niet duidelijk dat als je kwantieitsproblemen hebt dat je misschien andere problemen hebt...

Persoonlijk zou ik overigens liever 5 kwaliteitsopties hebben dan 100 opties waarna je zelf moet gaan uitzoeken wat wel/niet goed is, daar zou ik mijn tijd niet aan willen besteden. Daar heb je headhunters/recruiters voor.

Maargoed, zoals ik al eerder gezegd heb. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Als jij goede jobs van Monsterboard haalt, mooi voor je. Ik zie het bij het aannemen van personeel simpelweg als minpunt.

• Hydra
quote:
Wolfboy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:30:
Ik zie het bij het aannemen van personeel simpelweg als minpunt.
Ja, en dat is dom, aangezien het geen fluit zegt over de kwaliteit van die persoon en alleen gebaseerd is op jouw onderbuikgevoel omdat je kennelijk niet helemaal begrijpt hoe verschillende types mensen naar een baan uitkijken. Vooral positieverbeteraars stellen zich relatief passief op en ziet wel of er wat langs komt. En die staan vooral op sites als monsterboard omdat dat een breed vangnet is. Dat probeer ik je duidelijk te maken. Dit omdat dit ten eerste voor jezelf waardevolle informatie is, en daarnaast omdat je een overduidelijk onervaren persoon als de TS onterecht de indruk geeft dat zoeken via Monsterboard voor hem een slecht idee is.

Ik hoop danook dat je inziet dat je het misschien wel eens gewoon bij het verkeerde eind kunt hebben wat betreft je onderbuikgevoel.

• chime
Het gebruik van Monsterboard an sich is niet slecht.
Zeker voor iemand als de TS die door zijn gebrek aan ervaring waarschijnlijk toch niet direct een idee/voorkeur heeft waar hij terecht wilt komen.

Om het gebruik van Monsterboard als minpunt te zien is nogal krom en kortzichtig.
Het is gewoon een manier om te zien wat voor vraag er is op de markt, als de werkzoekende het leuk vind om veel mailtjes te verwerken is dat zijn eigen keus.

Probleem van zo een sites als Monsterboard is wel dat je recruiters aantrekt zoals een verse stront vliegen.

• Hydra
quote:
chime schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:32:
Probleem van zo een sites als Monsterboard is wel dat je recruiters aantrekt zoals een verse stront vliegen.
Yup. En dan gewoon een paar goeie uitzoeken en de rest negeren. Werkt prima :)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:38:
Ja, en dat is dom, aangezien het geen fluit zegt over de kwaliteit van die persoon en alleen gebaseerd is op jouw onderbuikgevoel omdat je kennelijk niet helemaal begrijpt hoe verschillende types mensen naar een baan uitkijken.
Jij vind dat het dom is. Het is niet dom. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dit zijn mijn ervaringen. Tot nu toe heb ik nog geen enkele onderbouwing gehoord waarom het wel een goede optie zou zijn... heb je ooit mensen aangenomen via Monsterboard? Ken Je mensen die anderen aangenomen hebben via Monsterboard?

Ik bekijk het vanuit een werkgevers oogpunt.

offtopic:
Je zou er goed aan doen het verschil tussen meningen en waarheden te leren.
quote:
Ik hoop danook dat je inziet dat je het misschien wel eens gewoon bij het verkeerde eind kunt hebben wat betreft je onderbuikgevoel.
Het is geen onderbuikgevoel, het is gebleken uit empirisch onderzoek. Alle kandidaten die ik tot nu toe heb zien langskomen vanaf monsterboard en/of met aanwezigheid op monsterboard waren simpelweg waardeloos, nu zegt dat niet dat 100% van die kandidaten slecht zijn maar ik heb geen tijd om door honderden kansloze kandidaten te spitten. Als je in een bepaalde markt aan het werk wil dan is het als werknemer zinnig om je te verdiepen in die markt en welke locaties je de beste recruitment mogelijkheden bieden.

• Hydra
quote:
Wolfboy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:00:
Het is geen onderbuikgevoel, het is gebleken uit empirisch onderzoek. Alle kandidaten die ik tot nu toe heb zien langskomen vanaf monsterboard en/of met aanwezigheid op monsterboard waren simpelweg waardeloos,
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Jij hebt je recruitmentprocedure niet op orde. Je probeert dan maar het kaf van het koren te scheiden door op een site te adverteren waar geen 'kaf' komt, maar dat maakt niet alles wat op Monsterboard zit slecht!

Dit krijg je dus als je als klein bedrijf je CV op MB o.i.d. zet maar geen dedicated persoon in dienst hebt die door die bak aan toegestuurde CVs spit. Nou trust me, als wanhopige types doorkrijgen dat ze het ook via SO of Tweakers kunnen proberen dan krijg je daar ook rotzooi door binnen.

Je draait oorzaak en gevolg gewoon om. Als je geen tijd hebt om vacaturereacties vanuit MB te 'zeven' dan moet je gewoon je zaakjes door een recruiter laten afhandelen. Maar dat zal dan wel weer te duur zijn :D
quote:
[...]
Jij vind dat het dom is.
Nee. Voor een prikje op de eerste rang willen zitten is gewoon dom. If you pay peanuts you get monkeys. Je reageert puur uit persoonlijke frustraties. Als je het goed ingeregeld had, had je die slechte CVs uberhaupt niet onder ogen gekregen omdat je via een recruiter werkt die de markt kent.

Hydra wijzigde deze reactie 03-07-2013 17:11 (17%)

• Presieus
quote:
[...]
Tot nu toe heb ik nog geen enkele onderbouwing gehoord waarom het wel een goede optie zou zijn... heb je ooit mensen aangenomen via Monsterboard? Ken Je mensen die anderen aangenomen hebben via Monsterboard?

regelmatig genoeg mensen aangenomen waarbij het CV op Monsterboard stond, en dat ook voor programmeurs of andere technische rollen.
Waardeloze kandidaten vind je overal, recruitment is gewoon een erg tijdrovend proces.

• Cheeky
  • Laatst online: 27-10 01:59
Iemand dan ervaring met de recruiters op ITjobboard? Staan veel interessante vacatures op, maar veelal recruitment bureaus..

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

quote:
Hydra schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:09:
[...]

Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Jij hebt je recruitmentprocedure niet op orde. Je probeert dan maar het kaf van het koren te scheiden door op een site te adverteren waar geen 'kaf' komt, maar dat maakt niet alles wat op Monsterboard zit slecht!
Als je opgelet had dan had je gezien dat ik al de hele tijd zeg dat naar _mijn_ ervaring de mensen die uit monsterboard komen niet zinnig zijn.

Ik staak deze discussie overigens met als simpele reden dat lezen blijkbaar te lastig is.
Onderbouwing:
quote:
maar dat maakt niet alles wat op Monsterboard zit slecht!
Zoals ik eerder al gemeld had:
quote:
Dat zegt niet dat Monsterboard slecht is

• Xeodopel
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 30-10 16:31
Je hebt goede en slechte recruiters. Het is moeilijk om ze te onderscheiden.

Ik heb mijn CV ook vorig jaar op MB gezet. Je wordt idd gek gebeld en/of gemaild. Zeker binnen de IT.

Een recruiter had best wel moeite voor me gedaan om mijn CV (nog samen met recruiter iets aangepast, zij hadden daar toch wat meer ervaring in) door gestuurd naar een aantal interesante bedrijven. Je krijgt meestal een functie-/job omschrijving die helemaal anoniem is. Vaak niet te zien welk bedrijf het is, om het risico te verwijden dat je rechtstreeks sollliciteert. 1tje job was gewoon nix en bij de andere was ik niet goed genoeg volgens dat bedrijf. Helaas.
Paar weken later alweer een andere recruiter die wel wat voor me zou hebben. Ik zeg, mail maar door dan kijk ik er even naar. Ik keek naar de functieomschrijving en ik dacht: "hmm, die ken ik". Was dezelfde vacature van het bedrijf waar ik al eerder niet goed genoeg ben gevonden. Heb hem dat maar keurig verteld, hij wist meteen niets meer wat hij moest zeggen.

Uiteindelijk een leuke job gevonden door een ingehuurde recruiter(headhunter) door het bedrijf waar ik nu met plezier werk. Heb er erg veel contact mee gehad en hij heeft mij echt geprobeerd te verkopen. Is hem toch maar mooi geluk. Hij krijgt zijn fee en ik ging er aanzienlijk op vooruit in vergelijking met mijn vorige baan.
Op mijn eerste werkdag had hij nog even gebeld of alles goed ging en hoe groot de afdeling was waar ik werk. Ik dacht wat een rare vraag, maar vooruit. Dag 2 werd er een taartje bezorgd voor de gehele afdeling. Vond ik toch wel netjes.
Ze factuur was zeker al betaald ;)

Gegroet,

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 30-10 10:12
quote:
Xeodopel schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 21:48:
Uiteindelijk een leuke job gevonden door een ingehuurde recruiter(headhunter) door het bedrijf waar ik nu met plezier werk. Heb er erg veel contact mee gehad en hij heeft mij echt geprobeerd te verkopen. Is hem toch maar mooi geluk. Hij krijgt zijn fee en ik ging er aanzienlijk op vooruit in vergelijking met mijn vorige baan.
Op mijn eerste werkdag had hij nog even gebeld of alles goed ging en hoe groot de afdeling was waar ik werk. Ik dacht wat een rare vraag, maar vooruit. Dag 2 werd er een taartje bezorgd voor de gehele afdeling. Vond ik toch wel netjes.
Ze factuur was zeker al betaald ;)

Gegroet,
De goede ervaringen zijn er dus zeker ook. Mooi! :)

• chime
quote:
Mythio schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:31:
[...]

De goede ervaringen zijn er dus zeker ook. Mooi! :)
Een goede recruiter is echt wel interessant/handig, maar lastig te vinden.

Dus daarom, vraag ook daar heel gericht aan:
- hoe vaak bij dat bedrijf al mensen weggezet
- hoe vaak bij de betrokken team manager
- regelmatig feedback vragen, 1 keer per week ofzo, ook al is er geen verandering in je status
- toestemming geven per vacature waar je cv naar toe gestuurd wordt
- wordt er geholpen bij de contractonderhandelingen

Een recruiter die al lastig doet als je bovenstaande vragen stelt kan je gewoon negeren - dat is gewoon een papiertjes-schuifer.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
[...]
Heb je ooit mensen aangenomen via Monsterboard? Ken Je mensen die anderen aangenomen hebben via Monsterboard?

Ik heb tot nu toe bijna alleen maar gesolliciteerd via Monsterboard en zo ook 2 banen gevonden, waar ik respectievelijk 4 jaar en 6 jaar heb gewerkt (als software ontwikkelaar).

Sowieso zag ik Monsterboard lange tijd als zo'n beetje de manier om snel aan een baan te komen.

Ik kan er niet negatief over zijn eigenlijk :P

En vanuit werkgeversoogpunt is het eigenlijk normaal dat je zelf de selectie moet doen. Van 50 kandidaten, laat je misschien 10 op gesprek komen en neem je 1 persoon aan. Dat is normaal.

Lethalis wijzigde deze reactie 04-07-2013 10:07 (13%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:27
Ik heb 3-4 jaar geleden ook mijn baan gevonden via een recruiter door mijn CV op monsterboard te zetten..
Op zich geen negatieve ervaringen..

Nu ben ik niet op zoek naar een andere baan maar hou wel de sites etc een beetje in de gaten..
Nu merk ik dat 90-95% van alle vacatures gewoon advertenties zijn van recruiters...

Plaatsen bedrijven zelf geen vacatures meer ofzo?
Of is het zo omdat er zoveel mensen thuis zitten ze niet door 100erden CVs willen worstelen?

• Dr. Rockzo
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-05 22:58
quote:
Remko24 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:39:
Nu merk ik dat 90-95% van alle vacatures gewoon advertenties zijn van recruiters...
Achter veel van die advertenties zit helemaal geen echte baan maar die staan er alleen maar op om zoveel mogelijk cv's te verzamelen die dan weer gespamd worden naar potentiŰle klanten.

Bedrijven doen dit zelf ook, laten vacatures waarvoor ze echt niet van plan zijn om iemand aan te nemen op de website staan om de rest van de wereld de indruk te geven dat ze succesvol zijn(want ze 'zoeken nieuwe mensen', dus ze groeien) en ook om cv's te verzamelen voor de toekomst als de markt weer aan zou trekken.

Overigens heb ik in m'n ruim 10 jaar werkervaring ook nog geen positieve ervaring gehad met recruiters, het is tot nu toe verspilde tijd en moeite geweest.

• Hydra
quote:
Remko24 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:39:
Nu ben ik niet op zoek naar een andere baan maar hou wel de sites etc een beetje in de gaten..

Plaatsen bedrijven zelf geen vacatures meer ofzo?
Of is het zo omdat er zoveel mensen thuis zitten ze niet door 100erden CVs willen worstelen?
Er zijn een aantal zaken die spelen. Ten eerste is recruitment gewoon erg veel werk en hebben de meeste bedrijven dat uitbesteed aan recruiters. Vrijwel alleen erg grote bedrijven hebben een eigen afdeling. Vergeet niet dat ze ook een hoop rotzooiCVs binnenkrijgen en het kost gewoon veel tijd daar een eerste schifting in te maken. Een goeie recruiter doet dat voor je. Als je van een recruiter steeds niet-relevante CVs krijgt heb je gewoon een slechte te pakken die geen marktkennis heeft.

Daarnaast zijn er een hoop recruiters die gewoon nepvacatures plaatsen om maar je CV te pakken te krijgen. Voor een recruiter is het hebben van een goeie CV-bak gewoon een marketingtool om bij bedrijven binnen te komen. "Kijk, ik heb wel 200 CVs van Java developers!" Dat van die 200 ze er wel 2 ooit uberhaupt gesproken hebben vertellen ze dan niet.

Het nadeel is dat recruiter geen beschermd beroep is, je hebt er uberhaupt geen opleiding voor nodig. Iedereen kan CVs van monsterboard plukken en die naar willekeurige bedrijven sturen. En helaas zijn er veel die op die manier werken.

Maargoed. Da's in iedere markt zo, je hebt goeie en slechte.

• standevrouw
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06-02 12:56
Ben door Standeman op dit topic gewezen. Super interessant om te lezen, ook voor mij als recruiter. Zelf kan ik alleen maar hopen dat ik gezien wordt als een van de goede waar over gesproken wordt :>

Inderdaad zitten er in het recruitmentvak veel slechte recruiters, en zoals overal hebben de goede te lijden onder de slechte. Vaak wordt je als recruiter gezien als CV-schuiver en het is dus ook als recruiter zaak je te onderscheiden door bedrijfskennis, mensenkennis, inlevingsvermogen en vooral eerlijkheid.
Met een Java Developer in huis weet ik uit ervaring hoe vreselijk irritant het kan zijn om 100x benaderd te worden door een recruiter die eigenlijk geen concrete vacature heeft of nog erger, niet weet waar hij het over heeft.
quote:
chime schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:26:
Bij recruiters kan je beter direct vragen hoe lang het geleden is dat ze al iemand bij die klant hebben binnengekregen, hoe recent bij de betrokken manager, ... as in, hoor ze maar eens goed uit naar hun capaciteiten + wekelijks feedback laten geven ook al is er niks veranderd.
Helemaal mee eens dat je vooral door moet vragen bij een recruiter. Het is heel belangrijk te weten of ze daadwerkelijk iets voor je kunnen betekenen. Een goede recruiter zal aangeven wanneer ze op dit moment niks hebben wat bij je aansluit, maar vervolgens wel vragen of ze nog contact met je op mogen nemen wanneer ze dit wel hebben. Hoe vaak ze iemand bij een bepaalde klant hebben geplaatst, lijkt me niet heel erg relevant. Wat wel belangrijk is, is of de recruiter een "voorwaardenakkoord" heeft, dus of het bedrijf wel echt wil samenwerken met de betreffende recruiter.

Nog een aantal tips van recruiters voor de topicstarter:
http://brixsgroep.wordpre...tarters-over-recruitment/

Op zoek naar een nieuwe uitdaging als Java Developer, neem dan snel contact met mij op!

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:19
Als je inderdaad op zoek bent naar een recruiter om je CV te pushen, vraag dan om referenties. Kan hij jou een email adres geven van een HR afdeling die zijn verhaal kan bevestigen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• ebrinkman
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-06 16:15
Recruiters? Laat me niet lachen. Die mensen zitten daar voor eigen gewin en hebben alleen interesse in jou als handelswaar. Solliciteren zul je op eigen kracht moeten doen, komt mijns inziens ook veel beter over.

Als een recruiter mij belt met een mogelijk interessante CV staat deze bij voorbaat al 1-0 achter.

• Cheeky
  • Laatst online: 27-10 01:59
quote:
ebrinkman schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:30:
Recruiters? Laat me niet lachen. Die mensen zitten daar voor eigen gewin en hebben alleen interesse in jou als handelswaar. Solliciteren zul je op eigen kracht moeten doen, komt mijns inziens ook veel beter over.
Ik zie toch vaak dat tegenwoordig het hele proces uit handen wordt gegeven. De recruiter plaatst de advertenties en het bedrijf doet zelf niets. Meestal wordt het bedrijf niet eens genoemd, maar klinkt de advertentie veelal wel interessant. Sla je al deze vacatures dan over?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

quote:
ebrinkman schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:30:
Recruiters? Laat me niet lachen. Die mensen zitten daar voor eigen gewin en hebben alleen interesse in jou als handelswaar.
Ah.. jij werkt zeker gratis voor je baas omdat je het vak zo leuk vindt 8)

• Tennisbal
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:15
Niks mis met recruiters, reken er alleen op dat veel CV harvesters zijn of loze vacatures aanbieden. Ik ga daarom nooit op "intake" gesprek bij een recruiter maar doe ik dit alleen telefonisch, mits er raakvlakken zijn.

Monsterboard heb ik wel goede ervaringen mee.

• eelco_v
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-09 19:50
Psychologische spelletjes spelen ...

Persoonlijk luister ik naar mijn beperkingen.
Ik richt mijn aandacht dan ook op het beheersen
van technische vaardigheden.

Aan gedrag herken je de ' waarde ' van de ander.
In het werkelijke leven wordt je gemeten aan de hand
van wat je echt kan , niet hetgeen je zegt of na papagaait ( politiek / carriere )

CaveMan

eelcoV

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013