Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ifyoudontmind
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01-07-2013
Beste allemaal,

Allereerst een kleine inleiding. Binnen twee jaar tijd heb ik twee laptops weten te verslijten. De eerste een Asus K53S en mijn huidige een Lenovo ideapad. Nu is het van de eerstgenoemde misschien niet zo wonderlijk aangezien die misschien een euro of 700 heeft gekost, maar dat ik mijn taken niet op een 1.300euro laptop uit kon voeren stelde mij enigzins teleur.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Louter pokeren. Via het programma Pokerstars is het een must dat er vlekkeloos 20+ tafels gedraaid kunnen worden zonderen haperingen (wat wel het geval was met de hiervoor genoemde laptops). Deze client loopt gelijk met een trackingsprogramma (Holdem Manager 1) die tijdens het pokeren .txt bestandjes communiceert en gelijk omzet in statistieken. Daarna is er nog een derde programma TableNinja, die wat scriptjes ingebouwd heeft waardoor je minder handelingen met de muis hoeft te maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik neem aan 2.000 euro genoeg heb. Andere pokerspelers zeggen dat het ook gemakkelijk voor minder zou kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee. Ja, een muis maar dit lijkt me geen probleem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1) SSD. Vrienden van mij zeiden dat het zeer zeker een pre is om er SSD in te hebben, aangezien dit voor veel snellere prestaties zou moeten zorgen.
2) Windows 7. Aangezien het niet mogelijk is om het programma Holdem Manager 1 te draaien op Windows 8.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Lenovo. Puur omdat (poker)vrienden dat merk tipte. Het is voor mij niet per se een must...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zie vorige vraag.

Nu viel mijn oog op de LENOVO IdeaCentre A720 ( http://www.mediamarkt.nl/...34,490843.html?langId=-11 ), aangezien deze voorzien is van SSD en het het merk is wat getipt werd door een aantal vrienden. Echter las in een aantal reviews dat het geen snelheidsduivel is (ondanks SSD?). Ook zijn op de computers die ik heb gevonden allemaal Windows 8 geïnstalleerd...

Hopende genoeg informatie te hebben gegeven, wacht ik gespannen af op reacties!

Alvast hartelijk dank!

ifyoudontmind

• KetchupFTW
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-10 19:11
Zo hé, dit is een orginele! Allereerst wil ik zeggen dat je geen 2000 euro hoeft te betalen voor één pokerspel. Ik weet niet precies hoe intensief die draaitafels zijn en of je überhaupt een grafische kaart nodig hebt. De computer in de link is hoe dan ook veel te duur.

Misschien help het om de specs van je 1300 euro dure laptop te posten.

• ifyoudontmind
quote:
KetchupFTW schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:19:
Zo hé, dit is een orginele! Allereerst wil ik zeggen dat je geen 2000 euro hoeft te betalen voor één pokerspel. Ik weet niet precies hoe intensief die draaitafels zijn en of je überhaupt een grafische kaart nodig hebt. De computer in de link is hoe dan ook veel te duur.

Misschien help het om de specs van je 1300 euro dure laptop te posten.
Dit zijn de eigenschappen van mijn huidige laptop.

http://s12.postimg.org/xswfjghl9/Eigenschappen.png

Je zei dat de computer in de link veel te duur is. Betekent het dan ook automatisch dat die zal voldoen (mits Windows 7)?

• warcow
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:42
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:29:
[...]

Dit zijn de eigenschappen van mijn huidige laptop.

[afbeelding]

Je zei dat de computer in de link veel te duur is. Betekent het dan ook automatisch dat die zal voldoen (mits Windows 7)?
Nee, het betekent dat het te duur is voor de specs die hij heeft. (Het is overigens een all-in-one, wil je dat?)

Een computer van 3000 euro kan in principe goedkoop zijn...
Een computer van 50 euro kan duur zijn..

Duur is iets anders dan veel geld.

Om met een goed advies te komen, ik neem aan dat je zoveel mogelijk schermoppervlakte wil voor je poker spellen? Investeer dus in goede monitoren. Voor de rest kun je ook eens kijken naar de configuratie van de 2000 euro desktop pc die vandaag ook voorbij kwam.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1553076
Als je geen all-in-one vereist zou ik absoluut voor een normale "kast" pc gaan. Als je iemand kent die hem voor je kan bouwen weet je zeker dat je niet wordt afgezet door een mediamarkt of zo.

• VasZaitsev
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:22

VasZaitsev

Nu in 4K!

Multimonitor lijkt me idd erg handig, een set van 3 goede monitoren kost tussen de 500-600 euro, voor 3x fullhd.

Over jouw programma's erg weinig bekend of ze multicore of singlecore draaien. Alleen over HM2 kon ik iets vinden wat leek op vooral singlecore support.

Mij lijkt een overklokbare i5 dus het beste. Die goed maar stabiel overklokken, zodat je de hoogst mogelijke singlecore prestaties hebt.

Een simpel videokaartje moet al genoeg zijn, een HD7770 ofzo, zolang er maar makkelijk 3 monitors aangeknoopt kunnen worden.

Qua SSD, tja, ik weet niet hoeveel ruimte nodig is, maar ik zou voor een Crucial M500 gaan, aangezien die zeer betrouwbaar is.

Verder nog genoeg ram, een goede kast, goede koeling en dan kun je voor 800-1000 euro klaar zijn lijkt me.

Als je alles via 1 winkel besteld, knutselen die het vaak wel in elkaar voor 50-60 euro.

I have the shiniest meat bicycle!

• ifyoudontmind
quote:
warcow schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:34:
[...]

Nee, het betekent dat het te duur is voor de specs die hij heeft. (Het is overigens een all-in-one, wil je dat?)

Een computer van 3000 euro kan in principe goedkoop zijn...
Een computer van 50 euro kan duur zijn..

Duur is iets anders dan veel geld.

Om met een goed advies te komen, ik neem aan dat je zoveel mogelijk schermoppervlakte wil voor je poker spellen? Investeer dus in goede monitoren. Voor de rest kun je ook eens kijken naar de configuratie van de 2000 euro desktop pc die vandaag ook voorbij kwam.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1553076
Als je geen all-in-one vereist zou ik absoluut voor een normale "kast" pc gaan. Als je iemand kent die hem voor je kan bouwen weet je zeker dat je niet wordt afgezet door een mediamarkt of zo.
Bedankt voor je reactie.

Een all-in-one is zeker geen vereiste, het leek me alleen gemakkelijk. Een groot schermoppervlakte zou relaxed zijn maar niet per se nodig omdat alle pokertafels achterelkaar staan en naar voren komen wanneer je een zet moet maken, daar kom ik dus wel uit.

Over je link: als ik het goed begrijp zijn er allemaal verschillende onderdelen die je kan bestellen en die vervolgens nog tot een geheel in elkaar gezet moeten worden? Zijn er ook bedrijven dit doen?

• ifyoudontmind
quote:
VasZaitsev schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:43:
Multimonitor lijkt me idd erg handig, een set van 3 goede monitoren kost tussen de 500-600 euro, voor 3x fullhd.

Over jouw programma's erg weinig bekend of ze multicore of singlecore draaien. Alleen over HM2 kon ik iets vinden wat leek op vooral singlecore support.

Mij lijkt een overklokbare i5 dus het beste. Die goed maar stabiel overklokken, zodat je de hoogst mogelijke singlecore prestaties hebt.

Een simpel videokaartje moet al genoeg zijn, een HD7770 ofzo, zolang er maar makkelijk 3 monitors aangeknoopt kunnen worden.

Qua SSD, tja, ik weet niet hoeveel ruimte nodig is, maar ik zou voor een Crucial M500 gaan, aangezien die zeer betrouwbaar is.

Verder nog genoeg ram, een goede kast, goede koeling en dan kun je voor 800-1000 euro klaar zijn lijkt me.

Als je alles via 1 winkel besteld, knutselen die het vaak wel in elkaar voor 50-60 euro.
Oei, hier was ik al bang voor. Ik zal eens even een nachtje overklokken en alles Googelen wat wat betekent. Wat je hebt neergezet aan producten; zijn die dan net voldoende of ruimschoots? Aangezien ik er graag zeker van ben dat alles meer dan tip-top is na mijn vorige missers met aankopen. Dus liever niet het goedkoop is duurkoop verhaal.

Bedankt!

• VasZaitsev

VasZaitsev

Nu in 4K!

Het moet goed genoeg zijn, al is er over jouw software bar weinig te vinden. Als iets zwaars nou erg goed schaalt op meer dan 4 cores, kan een octocore van AMD handig zijn.

SSD is een van de beste momenteel op de markt.

• warcow
Grote kans dat de performance je mee gaat vallen, de meeste laptops hebben mobiele varianten van processoren en andere componenten (videokaart). Ik heb zelf nu een i3 3225 processor in mijn vaste computer (zeer snelle dualcore) en daarvan ben ik bijzonder onder de indruk.

Met een moderne Intel i5 of i7 zit je al snel goed. :)

warcow wijzigde deze reactie 30-06-2013 01:59 (11%)

• KetchupFTW
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 01:43:
[...]
Bedankt voor je reactie.

Een all-in-one is zeker geen vereiste, het leek me alleen gemakkelijk. Een groot schermoppervlakte zou relaxed zijn maar niet per se nodig omdat alle pokertafels achterelkaar staan en naar voren komen wanneer je een zet moet maken, daar kom ik dus wel uit.

Over je link: als ik het goed begrijp zijn er allemaal verschillende onderdelen die je kan bestellen en die vervolgens nog tot een geheel in elkaar gezet moeten worden? Zijn er ook bedrijven dit doen?
Ja, (shop)winkels kunnen je PC in elkaar zetten voor 50/60 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed¤ 206,50¤ 206,50
1Gigabyte GA-Z87P-D3¤ 98,30¤ 98,30
1Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5¤ 111,50¤ 111,50
1Cooler Master K280¤ 30,45¤ 30,45
1Cooler Master Hyper 212 EVO¤ 24,95¤ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU¤ 51,90¤ 51,90
1Corsair CX430M¤ 44,70¤ 44,70
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB¤ 164,99¤ 164,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 733,29

Dit moet het makkelijk kunnen trekken. Vergelijk het met het systeem uit je link: veel krachtigere processor, veel krachtigere videokaart, veel grotere SSD. Alleen de HDD mist (als je die erbij wilt + 50 euro) en het beeldscherm (+ 160/190 euro). Dat maakt 900/930 euro zonder HDD en 950/980 met HDD.

KetchupFTW wijzigde deze reactie 30-06-2013 02:10 (3%)

• ifyoudontmind
quote:
Dit moet het makkelijk kunnen trekken. Vergelijk het met het systeem uit je link: veel krachtigere processor, veel krachtigere videokaart, veel grotere SSD. Alleen de HDD mist (als je die erbij wilt + 50 euro) en het beeldscherm (+ 160/190 euro). Dat maakt 900/930 euro zonder HDD en 950/980 met HDD.
Ik heb geen SSD in mijn laptop toch?

Bedankt voor je reactie!

• VasZaitsev

VasZaitsev

Nu in 4K!

Bah, ik was net bezig met een lijstje :(

Enfin, dan ga ik jouw lijstje wat uitbreiden en her en der verbeteren.

SSD: ik zou pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB nemen: Veiliger door power loss beveiliging.
Kast: Een mooie, stille, goed geventileerde kast: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black waarin je dus flink kan overklokken maar in stilte.
CPU koeler: hoe beter, hoe beter, dus: pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A een beest, maar kinda goedkoop.
Voeding: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt iets duurder, maar, zeer goed.

Qua monitors:

2 of 3 van pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart voor het nodige IPS schermoppervlak. Een AMVA scherm kan ook trouwens, dan pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart heb je beter contrast, maar iets meer kans op ghosting, al lijkt me dat heel zeldzaam bij poker :P

• KetchupFTW
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 02:14:
[...]

Ik heb geen SSD in mijn laptop toch?

Bedankt voor je reactie!
Ik doelde op het 1500 euro systeem in je link ;)

• ifyoudontmind
quote:
VasZaitsev schreef op zondag 30 juni 2013 @ 02:17:
Bah, ik was net bezig met een lijstje :(

Enfin, dan ga ik jouw lijstje wat uitbreiden en her en der verbeteren.

SSD: ik zou pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB nemen: Veiliger door power loss beveiliging.
Kast: Een mooie, stille, goed geventileerde kast: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black waarin je dus flink kan overklokken maar in stilte.
CPU koeler: hoe beter, hoe beter, dus: pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A een beest, maar kinda goedkoop.
Voeding: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt iets duurder, maar, zeer goed.

Qua monitors:

2 of 3 van pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart voor het nodige IPS schermoppervlak. Een AMVA scherm kan ook trouwens, dan pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart heb je beter contrast, maar iets meer kans op ghosting, al lijkt me dat heel zeldzaam bij poker :P
Top!

Zijn de producten (op de monitors na) allemaal producten die dezelfde functie hebben als in het lijstje van Ketchup (alleen "beter")? Of heb je er nog iets "extra's" bijgezet, aangezien je het had over het lijstje uitbreiden? En zo ja; welke?

Zoals jullie zien ben ik er allemaal niet heel erg in thuis, maar des te meer waardeer ik jullie reacties!

• KetchupFTW
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 02:29:
[...]
Top!

Zijn de producten (op de monitors na) allemaal producten die dezelfde functie hebben als in het lijstje van Ketchup (alleen "beter")? Of heb je er nog iets "extra's" bijgezet, aangezien je het had over het lijstje uitbreiden? En zo ja; welke?

Zoals jullie zien ben ik er allemaal niet heel erg in thuis, maar des te meer waardeer ik jullie reacties!
Ze zijn allemaal beter en duurder (en hetzelfde), maar wanneer wordt beter overbodig? Tenzij je flink gaat overklokken is de Thermaltake bijvoorbeeld niet nodig. De voeding is gold rated dus dat bespaard wat op je stroomrekening maar geeft ook 70W minder af. De kast (R4) is goed geoptimaliseerd voor airflow en geluidsdempening, maar dit heb je vrijwel alleen nodig als je flink gaat gamen of andere intensieve taken gaat doen. De kast is sowieso wikken en wegen. Als de looks je veel uitmaken kan je voor een andere (duurdere) kast gaan. Prestatiegewijs maakt het niet heel veel uit voor jouw doeleinden.

De SSD is het enige waarvan ik echt zeg dat je die beter kan nemen boven de oorspronkelijk door mij gekozen SSD. Ik had hem over het hoofd gezien :P.

Ben je eigenlijk wel van plan te overklokken? Want anders is een K processor, Z moederbord en de aftermarket koeler overbodig. Overklokken is het gratis sneller maken van je processor maar deze geeft ook vanzelfsprekend meer hitte af dan normaal en je garantie vervalt officieel (alleen kunnen ze nooit zien dat je ermee overklokt hebt).

YouTube: Intel Overclocking Guide - 3570k 3770k 4670k 4770k

Hier heb je een guide zodat je alvast kan beslissen of je het wel of niet wil doen. Zoals je kan zien is het niet al te lastig.

• ifyoudontmind
Ik had tot nu toe nooit van overklokken gehoord. Denk je dat dat nodig is? Zo niet, dan ben ik dat ook niet van plan :).

• KetchupFTW
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 03:10:
Ik had tot nu toe nooit van overklokken gehoord. Denk je dat dat nodig is? Zo niet, dan ben ik dat ook niet van plan :).
Tja, dat weet ik dus niet, aangezien ik niet precies weet hoe zwaar je pokertafels zijn. Dan wordt het dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed¤ 176,90¤ 176,90
1ASRock B85M-HDS¤ 60,95¤ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 641,39

• VasZaitsev

VasZaitsev

Nu in 4K!

Als je software heel zwaar op 1 of 2 cores leunt, is overklokken erg handig. Het is niet heel moeilijk en misschien wilt een tweaker die er handig in is voor een flesje wijn ofzo wel doen je pc een beetje overclocken.

Zou je eens kunnen kijken hoe je cpu wordt belast tijdens het pokeren?

• ifyoudontmind
Zal ik morgen doen, moet ik dan bij mijn taskmanager kijken naar CPU Usage %?

• Bluepenguin
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
quote:
KetchupFTW schreef op zondag 30 juni 2013 @ 03:23:
[...]

Tja, dat weet ik dus niet, aangezien ik niet precies weet hoe zwaar je pokertafels zijn. Dan wordt het dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed¤ 176,90¤ 176,90
1ASRock B85M-HDS¤ 60,95¤ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 641,39
Zou de Corsair niet beter te vervangen zijn door een betere voeding? De CX430 is een uitstekende voeding voor een alledaagse pc, maar kent bij zeer intensief gebruik af en toe issues. De huidige versie (versie 3) van de CX430 is duidelijk een stap beter dan de 1e en 2e, maar is eigenlijk niet gemaakt voor jarenlang elke dag stevig moeten draaien. Althans, kan me niet voorstellen dat je 2000¤ investeert om een computer te hebben die maar een paar uurtjes per dag aan staat?
Seasonic levert kwalitatief zeer goede voedingen, bijv. de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt . De eerder genoemde 360W Seasonic lijkt mij net te weinig om ruimte te hebben om over te clocken.
De proccessor, als er niet overgeclockt gaat worden, dan is misschien de pricewatch: Intel Core i5 4670 Tray een idee. De meerprijs bij overclocken tov de 4570 meestal niet echt waard, maar zonder sleutelen geeft t net een tikje meer GHz (en dus snelheid).

Net als de voeding is het misschien handig (bij een dergelijk budget) ook te kijken naar een wat beter moederbord, de B85 is gewoon goed, maar bijv. een pricewatch: Asus Z87-K of pricewatch: Gigabyte GA-Z87P-D3 is een stap beter.
De kast kan misschien handig zijn om iets duurder te kiezen, omdat je dan meer airflow kunt creeëren of de fans langzamer kunt laten draaien, wat minder herrie betekent. pricewatch: Corsair Carbide 300R met bijv. pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm en pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm (let wel op de afmetingen! niet elk formaat past op elke plek in de kast!). De versies met een 4 pins molex aansluiting kunnen variëren in toerental, de 3pins niet (althans niet standaard).

Zeker niet bedoeld om al te fel commentaar te geven @Ketchup, maar ik denk dat met een dergelijk budget je een aantal basiscomponenten een zinvolle upgrade kunt geven. De machine wordt waarschijnlijk heel wat uren meer dan gemiddeld en intensiever dan gemiddeld gebruikt op een dag. Althans, het is een redenering :)

Bluepenguin wijzigde deze reactie 30-06-2013 06:28 (0%)
Reden: typo

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• ifyoudontmind
Aangezien jullie allemaal met verschillende onderdelen aankomen. Moet ik nog ergens op letten mocht ik het ene onderdeel met het andere vervangen behalve dat het moet passen? Of werkt alles zonder problemen samen?

• JackAvery
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:13
Wil er gewoon even op wijzen dat voor hetzelfde budget de SSD vervangen kan worden door een Crucial M500. Ik weet niet hoe groot de topicstarter zijn Hold'em Manager database is, maar een SSD met power-safe capacitors zorgt ervoor dat hij zijn files bij een stroomonderbreking zeker niet kwijt zal raken. Zie ook CiPHER's Storageblog.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 240GB¤ 154,50¤ 154,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 154,50

HEM heeft op zich niet zo'n grote systeemvereisten, die gaat voornamelijk profiteren van de snelheid van de SSD.

Verder zou ik eens nakijken wat je RAM- en CPU-verbruik is bij multitablen. Sommige pokerclients zijn gewoon slecht geprogrammeerd, dus bij die twee ga je waarschijnlijk het meeste baat hebben. Ik vermoed wel dat je met de 8GB die hier wordt aangeraden genoeg zal hebben tenzij je een enorm zware database hebt, maar met zo'n budget kan je er eventueel voor kiezen 16GB te nemen - vraag dit misschien na bij andere pokerspelers.

Wat "luxe" betreft kan je gaan kijken naar stille en/of koelere onderdelen (kast, koeling), dat is natuurlijk eigen voorkeur, maar altijd wel leuk om mee te werken. Een goede voeding zoals de aangeraden Seasonics zijn echter wel een must. Zo ook minstens twee of drie schermen zoals de voorgestelde Dells, zeer fijn om te multitablen.

@compatibiliteitsvraag: waar je op moet letten is dat de processor en het moederbord compatibel zijn, en of de kast de grootte van het moederbord ondersteunt. Verder zit je meestal safe :-)

JackAvery wijzigde deze reactie 30-06-2013 10:09 (4%)

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:46
je kunt 't niet spelen op een 3610QM? das toch wel een flinke jongen als 't aankomt op multicore speed, en 8GB klinkt nou ook niet direct weinig. probeer te vinden waar je bottleneck ligt bij je laptop, is het de HDD? loopt je RAM vol of zit de CPU (of 1 van de cores) te hikken op 95-100%?

eerst t probleem maar eens vinden voordat je er weer een bulk geld tegenaan smijt, anders heb je kans dat 't straks nog niet opgelost is...

i5-3570k @4,4ghz / Z77MPower / Asus HD7970 Matrix Platinum / WD Blue 1TB/Corsair H75/ Corsair Vengeance White CL9/ Crucial M500 240/ Corsair AX760 / Corsair Graphite 600T White

• KetchupFTW
quote:
Bluepenguin schreef op zondag 30 juni 2013 @ 06:27:
[...]

Zou de Corsair niet beter te vervangen zijn door een betere voeding? De CX430 is een uitstekende voeding voor een alledaagse pc, maar kent bij zeer intensief gebruik af en toe issues. De huidige versie (versie 3) van de CX430 is duidelijk een stap beter dan de 1e en 2e, maar is eigenlijk niet gemaakt voor jarenlang elke dag stevig moeten draaien. Althans, kan me niet voorstellen dat je 2000¤ investeert om een computer te hebben die maar een paar uurtjes per dag aan staat?
Seasonic levert kwalitatief zeer goede voedingen, bijv. de pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt . De eerder genoemde 360W Seasonic lijkt mij net te weinig om ruimte te hebben om over te clocken.
De proccessor, als er niet overgeclockt gaat worden, dan is misschien de pricewatch: Intel Core i5 4670 Tray een idee. De meerprijs bij overclocken tov de 4570 meestal niet echt waard, maar zonder sleutelen geeft t net een tikje meer GHz (en dus snelheid).

Net als de voeding is het misschien handig (bij een dergelijk budget) ook te kijken naar een wat beter moederbord, de B85 is gewoon goed, maar bijv. een pricewatch: Asus Z87-K of pricewatch: Gigabyte GA-Z87P-D3 is een stap beter.
De kast kan misschien handig zijn om iets duurder te kiezen, omdat je dan meer airflow kunt creeëren of de fans langzamer kunt laten draaien, wat minder herrie betekent. pricewatch: Corsair Carbide 300R met bijv. pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm en pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm (let wel op de afmetingen! niet elk formaat past op elke plek in de kast!). De versies met een 4 pins molex aansluiting kunnen variëren in toerental, de 3pins niet (althans niet standaard).

Zeker niet bedoeld om al te fel commentaar te geven @Ketchup, maar ik denk dat met een dergelijk budget je een aantal basiscomponenten een zinvolle upgrade kunt geven. De machine wordt waarschijnlijk heel wat uren meer dan gemiddeld en intensiever dan gemiddeld gebruikt op een dag. Althans, het is een redenering :)
Ja ik begrijp het. Zoals ik al eerder zei, de componenten zijn beter maar ik weet niet of dat meerwaarde gaat hebben. Ik denk dat de OP dacht dat hij 2000 euro nodig had omdat zijn laptop van 1300 het niet goed trektte. Nou zitten er in laptops vaak mobiele versies van CPU's, dus ik denk dat hij het makkelijk met een totale spendering van <1000 kan doen.

En tja, voeding = gold rated, zoals ik al eerder zei spaart een klein beetje op de elektriciteitsrekening maar is ook duurder. Ik heb zelden gehoord van problemen met de CX 430
Processor: Nog nooit van die versie van Haswell gehoord, kan ik dus niet over oordelen (zo te zien ook niet erg populair onder Tweakers).
Moederbord: Waarom een Z moederbord als hij niet gaat overklokken?
Kast/Fans: Waarom is er zoveel extra airflow nodig in een simpel systeem als dit? Nog één fan erbij plaatsen kan handig zijn, maar dat is het dan wel zo beetje denk ik.

KetchupFTW wijzigde deze reactie 30-06-2013 13:50 (4%)

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:57

Mig29

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Sowieso schrijf je zo!

Passmark scores:
3610QM: 7542
4670k: 7789

Er lijkt dus niet een heel groot verschil tussen die procs te zitten. Misschien komt dit door single thread vs multi thread, maar het lijkt mij zaak om eerst een heel goed te gaan kijken waar het gebrek aan performance vandaan komt voordat je geld gaat investeren.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-10 22:14

marcel87

editmaster

@ Mig29: Is Passmark überhaupt interessant om het verschil te bepalen in reallife performance? Tuurlijk het zegt wel wat, maar meer dat beetje ook niet lijkt me.
quote:
KetchupFTW schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:48:
[...]
En tja, voeding = gold rated, zoals ik al eerder zei spaart een klein beetje op de elektriciteitsrekening maar is ook duurder.
Dat ligt er maar aan, o.a. welke load en voor hoe lang. Ik heb gisteren toevallig voor mezelf eens nagerekend wat het mij zou kunnen schelen als ik een Gold PSU haal of een verbeterde Platinum versie. De Platinum doet het overall bij alle niveaus van load zo'n 3 tot 5% beter (gemiddeld 4%). Ikzelf draai nog een beste setup aan hardware, dat zo 550W trekt... die 4% betekent aan het eind van het jaar bij mijn gebruik zo'n 40-45 euro verschil. In principe heb ik dus na 1 jaar al die Platinum terugverdiend, want 30-50 euro is de meerprijs van de Platinum. Er zit 7 jaar garantie op, dus stel dat je hem dan ook minimaal 7 jaar houdt, dan heb je t.o.v. een gold bijna 2 Gold PSU's uitgespaard. Beetje like-wtf-moment had ik gisteren... >:)

Maar goed, bij gemiddeld gebruik en bij de kleinere voedingen (<550W) denk ik ook niet dat het heel snel zal lonen. Daarom zoals met alles, tis maar wat je er mee gaat doen.

|| Adv. V&A T.net || Adv. V&A Marktplaats

• warcow
quote:
marcel87 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 14:37:
@ Mig29: Is Passmark überhaupt interessant om het verschil te bepalen in reallife performance? Tuurlijk het zegt wel wat, maar meer dat beetje ook niet lijkt me.

[...]

Dat ligt er maar aan, o.a. welke load en voor hoe lang. Ik heb gisteren toevallig voor mezelf eens nagerekend wat het mij zou kunnen schelen als ik een Gold PSU haal of een verbeterde Platinum versie. De Platinum doet het overall bij alle niveaus van load zo'n 3 tot 5% beter (gemiddeld 4%). Ikzelf draai nog een beste setup aan hardware, dat zo 550W trekt... die 4% betekent aan het eind van het jaar bij mijn gebruik zo'n 40-45 euro verschil. In principe heb ik dus na 1 jaar al die Platinum terugverdiend, want 30-50 euro is de meerprijs van de Platinum. Er zit 7 jaar garantie op, dus stel dat je hem dan ook minimaal 7 jaar houdt, dan heb je t.o.v. een gold bijna 2 Gold PSU's uitgespaard. Beetje like-wtf-moment had ik gisteren... >:)

Maar goed, bij gemiddeld gebruik en bij de kleinere voedingen (<550W) denk ik ook niet dat het heel snel zal lonen. Daarom zoals met alles, tis maar wat je er mee gaat doen.
Jouw berekening is bij een load van 550Watt met 24/7 gebruik...? (Als ik dat zo nareken kom ik daar op)
Ik denk dat de gemiddelde persoon een computer niet veel meer dan gemiddeld 5-10 uur per dag aan heeft en een gemiddelde load van 100 Watt heeft. (Ik zit zelf op 30-50 Watt)

Gaan we uit van die 100 Watt over 10 uren per dag gemiddeld hebben we het over < 3 euro verschil op jaarbasis...

• Neophyte808
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 28-10 23:09

Neophyte808

scheurplaatje

quote:
NLBUURMAN schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:16:
je kunt 't niet spelen op een 3610QM? das toch wel een flinke jongen als 't aankomt op multicore speed, en 8GB klinkt nou ook niet direct weinig. probeer te vinden waar je bottleneck ligt bij je laptop, is het de HDD? loopt je RAM vol of zit de CPU (of 1 van de cores) te hikken op 95-100%?

eerst t probleem maar eens vinden voordat je er weer een bulk geld tegenaan smijt, anders heb je kans dat 't straks nog niet opgelost is...
Ja inderdaad, beter zet je gewoon een flinke SSD in die 1300 euro laptop (en mik je daar Windows 7 op) en test je dan nog eens of je hardware nu wel toereikend is. Mocht dat dan toch echt niet het geval zijn, dan heb je in ieder geval alvast een goede SSD voor in je volgende desktop computer.

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-10 22:14

marcel87

editmaster

^^ inderdaad. ;)
quote:
warcow schreef op zondag 30 juni 2013 @ 15:17:
[...]

Jouw berekening is bij een load van 550Watt met 24/7 gebruik...? (Als ik dat zo nareken kom ik daar op)
Ja dat zei ik he... ;)
Al is het wel 550W AC, dus effectief is het wel wat minder door de hardware. Maar 550W is hier de maatgevende waarde inderdaad.
quote:
Ik denk dat de gemiddelde persoon een computer niet veel meer dan gemiddeld 5-10 uur per dag aan heeft en een gemiddelde load van 100 Watt heeft. (Ik zit zelf op 30-50 Watt)
Gaan we uit van die 100 Watt over 10 uren per dag gemiddeld hebben we het over < 3 euro verschil op jaarbasis...
Ik heb in mijn bovenstaande verhaal ook gezegd dat het per situatie verschilt. Inderdaad, als je maar 5 uur je pc per dag aan hebt staan ga je dat niet zien, al helemaal niet bij beperkt verbruik. (had ik al gezegd, lees maar terug) Ik heb dan ook wel een extreem verbruik en dus ook een wat extremer voorbeeld... I know... >:) :>

Maar goed, het verschil tussen enkel 80+ (nog niet 80+ brons) en gold, kan je dan alsnog wel wat meer opleveren dan die 3 euro die jij noemt. Vandaar dat ik het voorbeeld van mij aanhaalde, waar zelfs het verschil tussen 1 niveau verschil in rendement al uit maakt...

Het verschil tussen gold en niet gold is nog wel meer dan enkel het verschil in rendement. Vaak zijn die voedingen ook wat stiller en/of volledig modulair... daar betaal je natuurlijk ook voor. En met name dat vind ik voor mezelf ook vaak het geld nog waard. Lekker stil tot ongeveer de helft aan load (400-500W van de 850W), tot daar geen draaiende fan en volledig modulair... daarmee dus geen overbodige kabels in je kast.

Maar de genoemde voedingen op zich allemaal niet slecht, dus direct miskopen doe je je sowieso niet. Even overwegen of gold je voorkeur heeft, anders neem je die andere van Corsair. Ook die SSD vind ik een goede. En als TS niet gaat overklokken zou ik inderdaad ook geen Z87 bord aanraden, tenzij daar echt een goede reden voor is.

|| Adv. V&A T.net || Adv. V&A Marktplaats

• ifyoudontmind
Wat een hoop reactie's! *O* Om eerst nog te testen waaraan het ligt op de huidige laptop? Hoe doe ik dat?

Ding staat 24/7 aan trouwens.

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:46
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:55:
Wat een hoop reactie's! *O* Om eerst nog te testen waaraan het ligt op de huidige laptop? Hoe doe ik dat?

ga pokeren, en alt+tab even naar je taakbeheer, loopt 't ramgeheugen vol? of zit 1 van de (of alle) cores van de CPU op 90-100% te tokkelen?

i5-3570k @4,4ghz / Z77MPower / Asus HD7970 Matrix Platinum / WD Blue 1TB/Corsair H75/ Corsair Vengeance White CL9/ Crucial M500 240/ Corsair AX760 / Corsair Graphite 600T White

• Meller
  • Laatst online: 29-10 23:40
Leuk topic aangezien ik zelf ook redelijjk wat poker en nu een upgrade van mijn PC ga uitvoeren. Grootste ergenis is HM2 waar een Postgress database aan gekoppeld is en soms vreet dat heel veel memory.

Mijn huidige systeem, E6600, 4Gb, 2x500Gb + 2TB, simpele VGA kaart, trekt het dus amper.

Zelf ga ik naar een Core i5, 8GB, 256 SSD en de rest is denk ik niet zo heel spannend.

Samsung Tab 8.9 en SGS A

• Mig29
  • Laatst online: 16-02 21:57

Mig29

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Sowieso schrijf je zo!

24/7 zou ook nog een thermische beveiliging kunnen betekenen.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Bluepenguin
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
quote:
ifyoudontmind schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:55:

met NLbuurman, kun je kijken hoeveeel % van het werkgeheugen (in taakbeheer: fysiek geheugen) in gebruik is en in welke mate de processor aan het werk is?
Bij de processor is het handig om te kijken bij het tabblad prestaties van taakbeheer, daar kun je de belasting per processor core en het geheugen zien.

Verder kunnen in principe ook een paar andere dingen (waarschijnlijk niet, maar als je wat uitgebreider wilt checken):
- welk deel van de harde schijf is in gebruik? Bij meer dan ca. 80% v/d capaciteit kunnen de prestaties van het hele systeem er duidelijk onder gaan lijden. Mocht je een ssd aanschaffen, dan is dat min of meer hetzelfde.
- tussen jouw huidige laptop en de betere desktopprocessoren mag in principe, zoals Mig29 zegt, maar een laptop processor zal vaak (vanwege koeling) eerder uit zichzelf terugclocken of in ieder geval niet de turbo frequentie gebruiken. Een desktop kan dat bij voldoende koeling vaak een stap beter.zie Mig29, wilde posten, maar kwam wat tussendoor. Postte zonder Mig's reactie gelezen te hebben.

Zowel voor koeling als een klein beetje om stof tegen te gaan, kun je een laptopstandaard overwegen. Hoe hoger de temperatuur die de onderdelen te verduren krijgen, hoe sneller de laptop slijt.
quote:
KetchupFTW schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:48:
[...]
de componenten zijn beter maar ik weet niet of dat meerwaarde gaat hebben. Ik denk dat de OP dacht dat hij 2000 euro nodig had omdat zijn laptop van 1300 het niet goed trektte. Nou zitten er in laptops vaak mobiele versies van CPU's, dus ik denk dat hij het makkelijk met een totale spendering van <1000 kan doen.

En tja, voeding = gold rated, zoals ik al eerder zei spaart een klein beetje op de elektriciteitsrekening maar is ook duurder. Ik heb zelden gehoord van problemen met de CX 430
Zowel bij de voeding als het Z-moederbord denk ik dat het meerwaarde heeft omdat de caps wel van goede kwaliteit zullen zijn, maar de voeding en mobo zijn niet duur genoeg om uitgerust te worden met zeer goede caps.
quote:
Processor: Nog nooit van die versie van Haswell gehoord, kan ik dus niet over oordelen (zo te zien ook niet erg populair onder Tweakers).
Was meer vanuit de gedachte dat als TS niet wil overklokken. De 4570 en 4670 hebben dezelfde architectuur, met als verschil dat de 4670 hoger geklokt is. Dat betekent dat ze hoogstwaarschijnlijk van dezelfde productielijn komen, alleen voor de 4670 worden de betere exemplaren gekozen.
quote:
Moederbord: Waarom een Z moederbord als hij niet gaat overklokken?
Voor de stabiliteit van de hardware, het zijn simpelweg kwalitatief betere onderdelen. Bij zware belasting draait het voor een belangrijk deel op kwalitatief goede mosfets en caps; die in de Corsair zijn goed, grenst aan onverslaanbaar voor het geld, maar de betere Antec's / Seasonics etc. hebben zeer goede onderdelen.
quote:
Kast/Fans: Waarom is er zoveel extra airflow nodig in een simpel systeem als dit? Nog één fan erbij plaatsen kan handig zijn, maar dat is het dan wel zo beetje denk ik.
Hoe meer mogelijkheden tot airflow, hoe rustiger elke fan kan draaien, bij een systeem dat je de hele dag gebruikt scheelt je dat flink in het comfort. Plus de koeling wordt wat beter over de kast verdeeld, waardoor de kans op plekken waar het alsnog flink heet wordt (wat je niet wilt, want te warm >> meer slijtage) toeneemt.

Ja, ik ben het volledig met jouw onderdelen keuze eens als het zou gaan om een computer die een paar uur per dag wat steviger gebruikt wordt voor gamen oid (en dat is ook waar de BBG's vanuit gaan) en voor de rest het rustig heeft.
Gaat het om een pc die én zeer lange dagen maakt én met een continue redelijke load, dan ga je tussen een kwalitief goed en een zeer goed onderdeel echt verschil merken. Seasonic durft niet voor niets 5 jaar garantie te geven (Corsair 3 jaar, en is daarmee prima). Althans, mijn idee.

Bluepenguin wijzigde deze reactie 01-07-2013 23:12 (51%)
Reden: edit1: Mig29 edit2:@Ketchup

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013