Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-04 20:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Beste tweakers,

Ik heb net bij mijn lokale PC boer een netbookje gekocht met Ubuntu als OS. Het gaat om een Acer EEE.
Zelf ben ik niet zo thuis in de markt van de netbooks, echter wees hij ÚÚn aan.
Uiteindelijk heb ik deze genomen, echter met de vraag of hier extra geheugen erbij kon. En dat kon.
Hierbij heb ik dus 4gig DDR 3 geheugen erbij genomen. Hierop zei hij dat ik wel 64bit windows erop moest doen om dit te laten werken.

Uiteindelijk thuis zet ik hem eerst even aan, en alles werkt naar behoren. Vervolgens ga ik beginnen met het installeren van het nieuwe reepje geheugen. Wat blijkt is dat het huidige geheugen gesoldeerd is aan het mobo, er is echt geen manier om het geheugen te vervangen (of bij te prikken).

Hierop heb ik maar even de shop gebeld en verteld dat ik bij het open maken tegen dit aanliep. Het was geen probleem om het geheugen terug te brengen.

Op zich was dit niet zo'n probleem voor mij, en hoef ik dan ook niet perse dat extra geheugen.
Echter wilde ik nu mijn windows 64 bit gaan installeren, en komt er prompt de melding dat mijn CPU geen 64 bit ondersteund.

Hier werd ik niet zo heel blij van. Ik wil gewoon een 64 bit OS hebben EN dit is nu het 2e ding wat niet helemaal klopt.

Uiteindelijk ga ik terug naar de winkel, waarbij ik krijg te horen dat ze hem sowieso niet terug nemen want:
U zei dat u hem al had open gemaakt, dan neem ik hem echt niet terug..

Ik weet uiteindelijk niet direct mijn "rechten" als consument. Persoonlijk ben ik van mening dat de verkoper mij een rot advies heeft gegeven, en elk puntje klopt dus niet.
Het mindere is, is dat ik al de laptop had uitgekozen voordat ik vroeg om het geheugen (nog niet betaald oid), waardoor mijn argument wat minder sterk is over de geheugen compatibiliteit.

Al met al is het nu de bedoeling dat ik morgen even terug kom, dan is zijn reparateur er weer. De optie die ik dan heb is om
a; hij wilt toch even kijken of dat geheugen niet kan (ja niet dus, is gesoldeerd)
b; of 64 bits niet kan (is niet gesupport door de CPU)
en dan heb ik de overige opties;

a; ik krijg tegoedbonnen
b; ruilen voor andere producten
c; een andere netbook(mini laptop) die dan weer besteld moet worden (eigenlijk geen zin in) en dan moet ik vrij zeker nog wat gaan bij betalen (helemaal geen zin in).

Wat zijn nu mijn echte opties?
Ik ga morgen sowieso even aankijken, als ik 20-40 euro moet bij betalen voor iets anders dan heb ik dan daar vrede mee en laat ik de rommel maar, echter als dit niet het geval is.. wat moet ik dan?

Daarnaast is de rede dat ik hem uberhaubt heb open gemaakt, zijn argument (en geheugen) dat ik er extra geheugen bij kon doen.

Alvast bedankt!

toevoeging:

Ik had nog wat dingen gevonden, echter is mijn vraag: Geldt dit voor mijn verhaal?
quote:
Volgens de wet moet het product voldoen aan de bij u gewekte verwachtingen. U mag van de verkoper verwachten dat hij u juist informeert of het product bruikbaar is voor het specifieke doel waarvoor u het wilt gebruiken.

In dit geval kan ook gesproken worden van een product dat niet voldoet aan de verwachtingen en heeft u dezelfde rechten als bij een product met een gebrek.

U mag van de verkoper een passende oplossing verwachten, of ontbinding van de koop met teruggave van de aankoopprijs.

Douweegbertje wijzigde deze reactie 26-06-2013 16:41 (10%)

.oisyn: Douweegbertje, geniaal als ie is, poogt de ambigu´teit van mijn stelling op een ludieke manier aan te tonen door te insinueren dat ik liever een natte 40 dan een droge 30 heb.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:47

DukeBox

I fail good.... na na na na na

Als consument heb je meen ik een onderzoek plicht. Een blik op de website van ASUS wat de netbook aankan had je een hoop problemen kunnen besparen.

Maar dat even terzijde want IANAL, wat is de reden dat je perse x64 wilt gebruiken als er toch niet meer dan 2GB in kan ?

DukeBox wijzigde deze reactie 26-06-2013 16:43 (48%)

Het gaat niet om de weg die je inslaat, maar het spoor dat je nalaat. (en nu nog een keer lezen met GTA in gedachten)

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als antwoord op je vraag:

Ja, dat geld voor jouw verhaal. Als een verkoper iets belooft moet hij dat nakomen. Als hij dat niet kan is het ontbinden van de koop, daarvoor moet hij wel de kans komen met een passende oplossing. Dat kan een ander product zijn die wel voldoet aan die eisen. Ontbinding van de koop moet je overigens altijd je geld terug krijgen, dus accepteer geen tegoedbonnen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
DukeBox schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:42:
Als consument heb je meen ik een onderzoek plicht. Een blik op de website van ASUS wat de netbook aankan had je een hoop problemen kunnen besparen.

Maar dat even terzijde want IANAL, wat is de reden dat je perse x64 wilt gebruiken als er toch niet meer dan 2GB in kan ?
64 bit:
Omdat het over het algemeen wat sneller is. Wellicht niet veel, maar anno 2013 zijn er zat 64 bit programma's. Nogmaals wellicht niet 100% native 64 bit, maar er zit uiteindelijk wel degelijk een verschil.
Daarnaast heb ik alleen een licentie voor 64 bit, niet voor 32. (de laptop kwam met Ubuntu).
Verder is dit het tweede punt, wat een soort van druppel gaf. Ik verwachte een notebook met 4gig ram en een 64bit OS, nu zou ik het moeten doen met 1gig ram en 32bit OS (die ik niet eens heb).

En op je laatste punt:
Ik ga juist naar mijn lokale PC boer voor fatsoenlijk advies. Waarom zou ik zelf alles moeten uitzoeken terwijl ik juist moet verwachten dat zo'n iemand mij alles haarfijn uitlegt voordat hij iets verkoopt?

.oisyn: Douweegbertje, geniaal als ie is, poogt de ambigu´teit van mijn stelling op een ludieke manier aan te tonen door te insinueren dat ik liever een natte 40 dan een droge 30 heb.

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
Hooglander1 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:44:
Als antwoord op je vraag:

Ja, dat geld voor jouw verhaal. Als een verkoper iets belooft moet hij dat nakomen. Als hij dat niet kan is het ontbinden van de koop, daarvoor moet hij wel de kans komen met een passende oplossing. Dat kan een ander product zijn die wel voldoet aan die eisen. Ontbinding van de koop moet je overigens altijd je geld terug krijgen, dus accepteer geen tegoedbonnen.
Dit is dus deels mijn probleem. Ik had in eerste instantie de laptop, en achteraf vroeg ik voor het extra geheugen. Uiteindelijk wel alles tegelijk betaald, maar de laptop lag al wel op de balie zeg maar.
Zijn argument is dus ook deels dat het geheugen voor mij niet uitmaakte.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Hooglander1 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:44:
... Als hij dat niet kan is het ontbinden van de koop, daarvoor moet hij wel de kans komen met een passende oplossing. ...
In principe is het aan de koper om te kiezen wat moet gebeuren.

douweegbertje, als de verkoper je iets vertelt mag je daar inderdaad wel vanuitgaan.

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:52

ajhaverkamp

gewoon Arjan

quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:48:
[...]
nu zou ik het moeten doen met 1gig ram en 32bit OS (die ik niet eens heb).
Windows 7, 64 bit heeft minimaal 2 GB nodig.
bron

Aanname: je wilt Windows 7 draaien.

This footer is intentionally left blank

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Clonehunter par excellence

Aangezien je dit bij de lokale computerwinkel hebt gekocht, en niet online bij een webshop kun je je niet beroepen op de wet Koop op Afstand. De kans is dan ook aanwezig dat het hier gaat uitlopen op een welles-nietes spelletje.

Om nu alleen de winkelier de schuld te geven gaat wel wat ver, je hebt ook een onderzoeksplicht. De vraag is dan ook wat de winkelier je precies verteld heeft, en wat je zelf gevraagd hebt.

Blackberry Torch 9810 kopen? Zie V&A: http://bit.ly/1g9R2ZG

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
gambieter schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:52:
Aangezien je dit bij de lokale computerwinkel hebt gekocht, en niet online bij een webshop kun je je niet beroepen op de wet Koop op Afstand. De kans is dan ook aanwezig dat het hier gaat uitlopen op een welles-nietes spelletje.

Om nu alleen de winkelier de schuld te geven gaat wel wat ver, je hebt ook een onderzoeksplicht. De vraag is dan ook wat de winkelier je precies verteld heeft, en wat je zelf gevraagd hebt.
Wat valt er te zoeken als ik het vraag?
- Ik heb gevraagd of er extra geheugen in kon, en dit kon (zelfs daar gekocht).
- Hij kwam zelf aan dat ik met dat geheugen 64 bit moest draaien.

• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02:21
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:48:
[...]
Daarnaast heb ik alleen een licentie voor 64 bit, niet voor 32. (de laptop kwam met Ubuntu).
Verder is dit het tweede punt, wat een soort van druppel gaf. Ik verwachte een notebook met 4gig ram en een 64bit OS, nu zou ik het moeten doen met 1gig ram en 32bit OS (die ik niet eens heb).
x64 key van windows 7 werkt ook gewoon op x86 windows 7. Tenminste zolang je dezelfde versie gebruikt. (Retail Home Premium x64 key werkt op een Retail Home Premium x86, OEM (x64) op OEM(x86), Ultimate(x64) op Ultimate(x86))

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe. Hou je veilig!

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-04 18:26
Dus je hebt bewust een laptop gekocht met te weinig werkgeheugen, en een OS dat je niet wilt hebben? Vreemd hoor.

[PC] + [T430] + [R500] + [390X]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:56:
Wat valt er te zoeken als ik het vraag?
- Ik heb gevraagd of er extra geheugen in kon, en dit kon (zelfs daar gekocht).
- Hij kwam zelf aan dat ik met dat geheugen 64 bit moest draaien.
Als de winkelier zegt dat het apparaat de samba kan dansen zou je dat ook niet geloven ;) . Voordat je met rechten en plichten gaat gooien kun je beter eerst proberen er met de winkelier uit te komen. Je hebt uberhaupt wel een vreemde aankoopstrategie gevolgd door een netbook te kopen met weinig geheugen en verkeerd OS.

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
warhamstr schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:59:
Dus je hebt bewust een laptop gekocht met te weinig werkgeheugen, en een OS dat je niet wilt hebben? Vreemd hoor.
Omdat jij het niet snapt is het niet direct vreemd.

Ik kies zo'n laptop omdat het goedkoper is, anders betaal je namelijk ook nog eens voor een windows licentie terwijl je gewoon je computer licentie mag delen met ÚÚn laptop (EDIT: nevermind, dat is alleen met Office, echter heb ik hier gewoon nog een licentie liggen..)

Daarom dus Ubuntu. Verkoper gaf ook gewoon aan: hier kun je zo windows 7 op zetten.

Daarnaast heb je voor een paar euro extra geheugen, in tegenstelling tot een kant en klare mini-laptop waarbij al iets van 4gig zit, betaal je gelijk de hoofdprijs.

Douweegbertje wijzigde deze reactie 26-06-2013 17:03 (6%)

• Ace Lightning
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-04 20:57
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:01:
[...]

Ik kies zo'n laptop omdat het goedkoper is, anders betaal je namelijk ook nog eens voor een windows licentie terwijl je gewoon je computer licentie mag delen met ÚÚn laptop (EDIT: nevermind, dat is alleen met Office, echter heb ik hier gewoon nog een licentie liggen..)

Daarom dus Ubuntu. Verkoper gaf ook gewoon aan: hier kun je zo windows 7 op zetten.

Daarnaast heb je voor een paar euro extra geheugen, in tegenstelling tot een kant en klare mini-laptop waarbij al iets van 4gig zit, betaal je gelijk de hoofdprijs.
maar zowiezo een netbookje is niet echt gemaakt om win 7 erop te draaien.

BF2 nick = Black_lagon en Krysiss . Xfire=Krysiss

• warhamstr
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:01:
[...]

Ik kies zo'n laptop omdat het goedkoper is, anders betaal je namelijk ook nog eens voor een windows licentie terwijl je gewoon je computer licentie mag delen met ÚÚn laptop. Daarom dus Ubuntu. Verkoper gaf ook gewoon aan: hier kun je zo windows 7 op zetten.

Mooi uitgelegd, maar nog steeds vreemd. Toezegging van een verkoper dat een Ubuntu laptop Windows kan draaien zou voor mij niet afdoende reden zijn iig. En zeker niet als dat ding dit soort specs heeft (buiten het geheugen om stelt het nog niet zo veel voor.)

Heb je een wat exactere beschrijving van je lappie? Misschien is er wel een geheugenslot vrij? Dan kun jij er 4gb bij plakken en Windows installeren.

warhamstr wijzigde deze reactie 26-06-2013 17:07 (8%)

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Even tussendoor, dit is een zeer interessante situatie voor Arnoud.

Onderzoeksplicht is een ding, de koper gaat echter ook af op de informatieplicht die opgaat voor de verkoper. Een apparaat openmaken voor een redelijke handeling waarnaar ge´nformeerd is bij de verkopende partij door de koper is geen inbreuk op de rechten die de consument heeft. Die onderzoeksplicht bevat trouwens het aanvragen van informatie bij de verkoper. In dat opzicht heeft de koper daar prima aan voldaan.

Nou kan er van alles gezegd worden, over TS en verkoper, mentaliteit en zorgvuldigheid, dat kan echter de situatie maar al te snel laten verzanden in een discussie die niets bij doet dragen aan de kwestie zelf.

Probeer je eens in de schoenen van een ander te verplaatsen. Je zal maar vertrouwen hebben tegenwoordig in een verkoper :P

Redelijke verwachting van gebruik versus informatie aangereikt door de verkoper, interessante situatie.

Om even heel bruut te zijn, dit is een situatie waar je een rechtsbijstandverzekering voor hebt. Niet een forum. Anders het Juridisch Loket.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Mij gaat het om even dit verhaal tussen koper/verkoper.

Wat boeien mij beweeg redenen en/of "maar zowiezo een netbookje is niet echt gemaakt om win 7 erop te draaien." (wat overigens onzin is, kijk eens in de pricewatch, beetje 50/50 win7 / win8)

Ik geef concreet wat punten aan, overigens ook het punt dat ik het liefst morgen even netjes mondeling zonder al te veel moeite oplos.

Daarnaast heb ik hier een notebook staan, geinstalleerd met windows 7 en wel en de mogelijkheid om het geheugen te vergroten. Waarom is mijn redenatie dan zo apart dat ik verwacht als de verkoper zelfs alles aangeeft dat dit moet werken?

Er zijn dingen gezegd, ik leg heel het verhaal uit. Nu vraag ik meer concreet wat dingen om informatie te winnen zodat ik morgen ook wat gesprek stof heb. Hij zal mij heus niet 123 even een leuke aanbieding doen of wat ik veel wat, want in feite heeft hij er geen ruk zin in. Ik laat echter niet over mij heen lopen, en ik hoef absoluut niet over hem heen te lopen, maar ik wil wel weten wat mijn rechten zijn. (@gambieter)
quote:
warhamstr schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:05:
[...]
Heb je een wat exactere beschrijving van je lappie? Misschien is er wel een geheugenslot vrij? Dan kun jij er 4gb bij plakken en Windows installeren.
Is puur gesoldeerd op het moederbord, geen extra slots.

Douweegbertje wijzigde deze reactie 26-06-2013 17:16 (13%)

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:57

depl0y

iOS / Mac developer

Ik vind het eigenlijk wel raar dat iedereen roept over de onderzoeksplicht. De onderzoeksplicht bevat vast ook het vragen aan de verkoper of het mogelijk is om extra geheugen te installeren.

Wanneer de verkoper aangeeft dat het gewoon mogelijk is het geheugen te vervangen en je dan ook nog los geheugen er bij verkoopt, dan mag je aannemen dat dit kan.

Beter was natuurlijk geweest om tegen de verkoper te zeggen: "Zetten jullie het geheugen er even voor me in, als service van de zaak?".

Aangezien hij je het geheugen en de netbook bij elkaar verkocht heeft, met het verhaal er bij dat je het geheugen er in kan zetten, kan ik me bijna niet voorstellen dat hij hem niet terugneemt.

Probeer gewoon een aardige klant te zijn die er achter komt dat het apparaat niet ondersteund wat de verkoper dacht dat hij zou ondersteunen.

• warhamstr
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:14:
...

[...]

Is puur gesoldeerd op het moederbord, geen extra slots.
Wedden? :D

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
Virtuozzo schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:09:

Om even heel bruut te zijn, dit is een situatie waar je een rechtsbijstandverzekering voor hebt. Niet een forum. Anders het Juridisch Loket.
Daar ben ik mij ook wel van bewust, echter probeer ik even wat informatie te winnen zodat ik ook wat argumenten heb om morgen te proberen tot een fatsoenlijke oplossing te komen. Ik ga in elk geval niet naar huis met wat tegoedbonnen of een extra kostenpost.

Mocht het allemaal niet lukken dan ga ik zeker verder kijken naar andere mogelijkheden, echter vind ik dit geen goede eerste stap.

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
depl0y schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:15:
Ik vind het eigenlijk wel raar dat iedereen roept over de onderzoeksplicht. De onderzoeksplicht bevat vast ook het vragen aan de verkoper of het mogelijk is om extra geheugen te installeren.

Wanneer de verkoper aangeeft dat het gewoon mogelijk is het geheugen te vervangen en je dan ook nog los geheugen er bij verkoopt, dan mag je aannemen dat dit kan.

Beter was natuurlijk geweest om tegen de verkoper te zeggen: "Zetten jullie het geheugen er even voor me in, als service van de zaak?".

Aangezien hij je het geheugen en de netbook bij elkaar verkocht heeft, met het verhaal er bij dat je het geheugen er in kan zetten, kan ik me bijna niet voorstellen dat hij hem niet terugneemt.

Probeer gewoon een aardige klant te zijn die er achter komt dat het apparaat niet ondersteund wat de verkoper dacht dat hij zou ondersteunen.
Precies. Maar je moet als consument kunnen vertrouwen op de informatie die door de verkoper gegeven is.

Een slimme verkoper kent daar toch echt de balans tussen iets iemand makkelijk verkopen, iets aansmeren, en investeren in een klantrelatie.

In dat opzicht, ik krijg wel de indruk dat het de verkoper weinig zal interesseren.

Maar serieus, ik raad de TS echt aan contact op te nemen met zijn verzekering, anders met het Juridisch Loket. En snel, er bestaat zoiets als termijnen en redelijkheid van handelen.

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
Ja hoor, voor een notebook met 4gig geheugen en een 64 bit OS neem ik je weddenschap wel aan.

Verder graag gewoon even ontopic lol :+

• warhamstr
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:21:
[...]

Ja hoor, voor een notebook met 4gig geheugen en een 64 bit OS neem ik je weddenschap wel aan.

Verder graag gewoon even ontopic lol :+
Best, succes met je spul.

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
douweegbertje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:18:
[...]

Daar ben ik mij ook wel van bewust, echter probeer ik even wat informatie te winnen zodat ik ook wat argumenten heb om morgen te proberen tot een fatsoenlijke oplossing te komen. Ik ga in elk geval niet naar huis met wat tegoedbonnen of een extra kostenpost.

Mocht het allemaal niet lukken dan ga ik zeker verder kijken naar andere mogelijkheden, echter vind ik dit geen goede eerste stap.
Of je met zoiets akkoord zou moeten gaan hangt er van af of de verkoper je bij de koop gewezen heeft op de algemene voorwaarden. Niet in de zin van "klant ziet zelf wel, staat toch op de achterkant van de factuur", dat vergeten winkeliers nog wel eens.

Maar nogmaals, dit is een forum. Er is hier kennis te vinden ja, maar nooit een specifieke behandeling van de situatie. Het is een discussie.

Daarom, verzekering of Juridisch Loket. Leg het voor. Je kan hier prima ondertussen een discussie voeren, zoeken naar mensen met gelijksoortige situaties in verleden of heden, argumenteren en verder. Maar wat je kan doen, praktisch, zal je toch echt ergens anders moeten zoeken. Prima in parallel met hier. Maar laat die stap nooit achterwege.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
Virtuozzo schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:09:
Een apparaat openmaken voor een redelijke handeling waarnaar ge´nformeerd is bij de verkopende partij door de koper is geen inbreuk op de rechten die de consument heeft.
De vraag is of TS Řberhaupt het recht heeft om de laptop terug te brengen. ┴ls hij dat heeft is het duidelijk dat het openmaken van de laptop daar geen invloed op heeft, maar als het terugnemen een vorm van coulance zou zijn is het een prima argument.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:57

Mig29

Moderator SF

Sowieso schrijf je zo!

Volgens mij komt de uiteindelijke vraag neer op het volgende: wat heb jij tegen de verkoper gezegd omtrent de eisen die een nieuw product voor jou moet hebben? Daarnaast: welke functionaliteit daarboven heeft de verkoper beloofd?

Graag een feitelijke antwoord op bovenstaande.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
Mig29 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:19:
Volgens mij komt de uiteindelijke vraag neer op het volgende: wat heb jij tegen de verkoper gezegd omtrent de eisen die een nieuw product voor jou moet hebben? Daarnaast: welke functionaliteit daarboven heeft de verkoper beloofd?

Graag een feitelijke antwoord op bovenstaande.
Directe eisen zijn niet zo 123 naar boven gekomen.
Voor mij was het wenselijk dat ik het geheugen kon uitbreiden, daarom heb ik na de keuze van de betreffende netbook (mini laptop w/e) gevraagd: Kan ik het geheugen uitbreiden?
Het antwoord was ja, geen probleem, dat doe je zo en daarop heb ik alles gekocht.

Het probleem ligt hier deels bij het feit dat ik verwachte dat je tegenwoordig niet zulke extreme afbak dingen hebt waarbij niets mogelijk is. Ik heb hier namelijk al een notebook liggen, die dus win7 64bit draait en waarbij het geheugen uitgebreid kan worden.

Daarom heb ik het nooit als directe eis gesteld, ik ging er al vanuit dat dit mogelijk was.
Echter is mij dit wel toegezegd, in de zin van een confirmatie voor mij dat dit dus het product was, wat ik wilde.

In elk geval;

- Geheugen kan er zo bij
- Kan windows draaien
- Je hebt windows 64 nodig voor je 4gig geheugen
- Gewoon achterkant open schroeven en je zet het geheugen er zo in

En bij mijn simpele poging om te kijken naar mijn mogelijkheden;

- Je hebt hem open gemaakt, nu neem ik hem sowieso niet terug
- Was al sowieso niet blij dat ik er uberhaubt even mee terug kwam
- Het geheugen heeft hij al wel terug genomen "omdat dat zijn fout was, maar ik had al een keuze in mijn netbook gemaakt, dus dat had niets met het geheugen te maken".
- We gaan morgen kijken naar overige opties(zijn reparateur is er dan), maar in feite komt het erop neer dat ik kan kiezen uit extra erbij dokken voor iets naar mijn wens of tegoedbonnen

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23-04 19:16

Wish

wasdanmaarniet

Om welk type gaat het?

Weer te laat met F5 | Steam

• Douweegbertje

Douweegbertje

Asus Eee PC X101CH

• _Dune_
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met andere woorden deze: http://www.asus.com/Noteb...PC_X101CH/#specifications

Deze EEE PC voldoet in zijn geheel niet aan wat de TS aan de verkoper gevraagd heeft. Je mag er toch wel vanuit gaan dat iemand weet wat hij/zij verkoopt en een klant van goed advies dient als het op dergelijke basale vragen gaat die TS gesteld heeft.

Naar mijn idee, zoals TS het schetst, is TS gewoon belaserd door de betreffende winkelier, maar ik raad TS aan eerst te proberen het produkt te ruilen tegen iets wat wel voldoet en ander de koop ontbinden.

Het geheugen is overigens inderdaad niet te vervangen of uit te breiden.

_Dune_ wijzigde deze reactie 26-06-2013 23:46 (14%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:52:
Aangezien je dit bij de lokale computerwinkel hebt gekocht, en niet online bij een webshop kun je je niet beroepen op de wet Koop op Afstand.
Nergens zie ik TS daar een beroep op doen. Wel op de non-conformiteit van art. 7:17 BW en die geldt ook bij een reguliere koop in een winkel. Maar enfin.. non-conformiteit geeft recht op vervanging, herstel of ontbinding. De verkoper heeft toegezegd daar naar te zullen kijken, dus ik zou dat eerst afwachten als TS. Het zal wss uitlopen op een vervangend gelijkwaardige netbook waar het geheugen wel in te zetten valt + wellicht bijbetaling van TS zijn kant als ik het zo lees. Zo niet > dan valt de overeenkomst nog altijd te ontbinden. Dus om nog antwoord te geven op je vraag: ja, het stuk wat je quote in je OP is ook op jou van toepassing TS. :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
Joosie200 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 00:01:
Nergens zie ik TS daar een beroep op doen.
Dat zeg ik ook niet ;) . Ik zeg alleen dat deze gemakkelijkere route niet voor hem zal bestaan :)

• larsiano
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Wat een kneuzen die verkopers, zo zie je maar weer dat kennis een belangrijk begrip is! Ik zou graag alleen al uit interesse willen weten welke zaak dat is!
Zover ik weet is het de regel voor elke bedrijf of welke tak dan ook dat mondelingen afspraken ook bindend zijn. Dit betekend dat als jij iets onder valse / foutieve informatie koopt je de koop direct ongedaan kan maken. Al zal dat met een advocaat moeten gebeuren. Dus eerst als ze niet luisteren een aangetekende brieft naar hun directie, dan naar de politie wegens oplichting!

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• DustMan4u
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
quote:
larsiano schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 04:32:
Wat een kneuzen die verkopers, zo zie je maar weer dat kennis een belangrijk begrip is! Ik zou graag alleen al uit interesse willen weten welke zaak dat is!
Zover ik weet is het de regel voor elke bedrijf of welke tak dan ook dat mondelingen afspraken ook bindend zijn. Dit betekend dat als jij iets onder valse / foutieve informatie koopt je de koop direct ongedaan kan maken. Al zal dat met een advocaat moeten gebeuren. Dus eerst als ze niet luisteren een aangetekende brieft naar hun directie, dan naar de politie wegens oplichting!
*zucht* waarom loopt iedereen ook altijd meteen te gooien met naar de politie stappen voor oplichting.

De van dale zegt over oplichting:
quote:
opĚlichĚten (werkwoord; lichtte op, heeft opgelicht)
door bedrog geld enz. afhandig maken
En onder bedrog verstaat de van dale het volgende:
quote:
beĚdrog (het; o)
het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen
Nu heeft de verkoper inderdaad onjuiste voorstellingen gewekt, echter heeft hij dat volgens mij niet opzettelijk gedaan. Hij heeft nota bene zelf aangegeven hier een fout te hebben gemaakt.

Neemt natuurlijk niet weg dat het mij niet meer dan redelijk lijkt dat de winkel de netbook terugneemt en geld terug geeft aangezien zij TS verkeerd hebben voorgelicht.

Synology DS713+ & DX213 + 4x3TB WD RED

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik ga niet beginnen met het plaatsen van het bedrijf, ik ben hier (nog :P ) niet voor zwartmakerij en het is ook niet mijn bedoeling om zijn zaak in het diskrediet te brengen.
Verder ben ik wel van mening dat het gewoon een lastig geval is, waarbij ik niet helemaal blij ben met de gang van zaken.

Ik ga er zo even langs, kom daarna met een update :)

Douweegbertje wijzigde deze reactie 27-06-2013 12:30 (8%)

• Muthas
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Door dit soort 'service' gaat zo'n lokaal computerwinkeltje op de lange termijn vanzelf failliet, ik snap niet dat ze dit zelf niet in zien...

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

quote:
depl0y schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:15:
Dat vind ik ook, ik vind het ook onterecht dat men TS aanspreekt op zijn onderzoeksplicht, daar heeft hij mijn inziens aan voldaan. Hij heeft advies gekregen wat achteraf niet klopt, en dat probleem ligt toch echt bij de verkoper, TS moet de koop kunnen ontbinden met teruggaaf van geld, dat zou de verkoper sieren.

Maar ja, je recht hebben en krijgen zijn helaas 2 verschilelnde dingen.

Slasher wijzigde deze reactie 27-06-2013 13:11 (26%)

• Douweegbertje

Douweegbertje

Nou, net terug geweest.

Een redelijk sacherijnige baas/verkoper.

Het eerste wat er al ligt is een uitdraai van de specs van de CPU met het woord: We hebben het uitgezocht en 64 bit is gewoon mogelijk hoor.
Daarnaast de conclusie dat ik het niet kan of verkeerd doe.

Nog even gediscussieerd over het ram geheugen, in feite willen ze er niets van weten onder het mom van "je had hem al gekocht", en "je had hem al uitgekozen voordat je het geheugen wilde".

Eigenlijk word ik keihard afgekapt. Daarnaast was eigenlijk de afspraak dat ik even langs kwam voor de mogelijkheden qua inruilen en wat extra betalen voor een betere. Het antwoord hierop was is dat er niet direct iets in die prijsrange ligt wat hij kan bestelen, dus was hij daar mee gestopt.

Voor mij voelt het nu deels dat ik ÚÚn dag heb gewacht zodat hij even wat dingen in zijn voordeel kon uitzoeken. Zelfs in het geval dat hij misschien wel gelijk heeft (naar mijn mening niet helemaal!) voel ik me wel behandeld als een 3e rangs zwerver.

Mijn aanbod om even mijn USB-stick op te halen, met hierop win7 64 bit hoefde niet. Want het zou aan de stick kunnen liggen.

Uiteindelijk heb ik daar de netbook even achter gelaten, zijn 'reparateur' gaat kijken of hij win 7 64bit erop krijgt, en ik zou dan gebeld worden (uurtje oid).

Ik wacht dit even af, als de conclusie mij uiteindelijk niet bevalt zoek ik het gewoon anders op via mijn advocaat. Dan gaat het mij amper nog om het ding, maar om zijn behandeling wat ik rond uit asso vind.

• Ulster Seedling
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:29

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

quote:
douweegbertje schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:19:
Nog even gediscussieerd over het ram geheugen, in feite willen ze er niets van weten onder het mom van "je had hem al gekocht", en "je had hem al uitgekozen voordat je het geheugen wilde".
Je kunt toch makkelijk zeggen: "Het extra geheugen was wel degelijk een eis. Daarom vroeg ik ernaar bij het aanschaffen van de netbook. En als het niet mogelijk was geweest, had ik verder gezocht naar een andere netbook."

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-04 10:19

XanderDrake

Bioinformatics is the Key

Tja, ik vind niet dat hij zijn producten goed kent (hoewel de CPU wel gewoon 64bit is), en ik niet vind dat hij heel meedenkend is en zijn service goed, vind ik niet dat hier al juridisch naar moet gekeken worden.

Halve service is geen oplichting.

Daarbij heb je erg weinig aan 64bit. Dit is een andere, technische discussie maar de kern is: voor een paar hele specifieke voordelen voor bijv encryptie en compressie algoritmes heeft 64bit een voordeel, voor de rest niet. 64bit extentie is vooral bedoelt voor meer RAM en indirect grotere bestanden/partities. Dus ik zou het er niet voor doen, allicht dat Win7 32bit wel gewoon installeerd.

Dit is een erg low end aparaat, zelfs voor Netbook termen. Het is vervelend dat zowel koper als verkoper dit niet weten, maar het is de bron van alle ellende. En dat is zeker geen aanklacht waard.

Hephaistos Game PC
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• caanova1984
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-04 02:05

caanova1984

BF3/BF4: NLKornolio

Probeer maar is Windows 7 te draaien op 1gb. Als je geen W7 Starter hebt loop je toch constant tegen je geheugen aan te hicken. Lekker gaat het niet draaien in ieder geval.

Is in dit geval erg slecht advies van de verkoper en daar zou ik het gewoon over hebben. Zelf onderzoek lijkt me niet relevant daarvoor ga je naar de winkel toe.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:05
Windows 7 64bit gaat toch niet werken, een Starter editie weer wel maar die zijn weer 32bit.

Dus eigenlijk wil je een Netbook waar een FULL install niet voor gemaakt is ?.
Dat ze niets voor je kunnen doen vind ik dan wel weer vreemd, maar aan de andere kant welke Windows 7 probeer je te installeren ?.

Want ook daar is weer een nieuwe licentie voor nodig equals weer geld, tenzij het een illegale versie is, en dan snap ik dat ze zeggen sorry meneer dat word hem niet.
Want ook Asus heeft geen drivers voor Windows 7 64x, dus het zou me niks verbazen dat de helft van je drivers ook niet goed werken met een 64x install.

Mektheb wijzigde deze reactie 27-06-2013 13:53 (13%)

• Arnoud Engelfriet
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-03 16:26

Arnoud Engelfriet

ICT-jurist / Specialist internetrecht
Als consument heb je een onderzoeksplicht, echter die vervalt bij zaken die de verkoper je meldt. Art. 7:17 lid 2 BW:

"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten."

Hieruit volgt dat als de verkoper iets (redelijks) mededeelt, je daarop af mag gaan bij je verwachtingen. Zegt hij "deze is 64 bits" dan lijkt me dat een redelijke mededeling. Zegt hiJ "deze danst de samba" dan natuurlijk niet. (Bij een Furby misschien wel.)

Idem voor geheugen. Ook al koop je dat als nieuwe transactie 2 minuten later. De verkoper mˇet in die situatie weten wat jouw plan is en behoort dan mede te delen "Hola, als je dat geheugen in die netbook wil stoppen, vergeet het dan maar."

De Wet koop op afstand is inderdaad niet relevant, maar dit is gewoon consumentenwetgeving en die geldt ook in de winkel. De winkel moet dus het product herstellen of vervangen - en aangezien zowel herstel als vervanging onmogelijk is, kom je uit bij de ontbinding (7:22 lid 1 want lid 2). Dat wil zeggen, jij de netbook teruggeven en de winkel jou je geld.

Eventuele gebruikssporen doen daar niet aan af, hooguit mag hij een vergoeding verlangen voor al te grove schade.

De algemene voorwaarden zijn irrelevant in dit geval, aangezien consumentenrecht driekwart dwingend is. (Niet 100% omdat de winkel mßg afwijken van het consumentenrecht in de AV, mits hij dat maar in het voordeel van de consument doet.)

• Douweegbertje

Douweegbertje

Bedankt allemaal voor de reacties, ook tof van je Arnoud om hier even te reageren!

Uiteindelijk ben ik overeen gekomen om de notebook maar zo te nemen als hij is.

Mijn probleem is deels dat ik ziek ben, waardoor ik extreme vermoeidheid ervaar. Dit gedoe kost mij te veel energie om maar door te blijven gaan, ik voorzie namelijk dat het vrij lastig gaat worden (ook al ben ik in mijn recht) om zo even 123 mijn geld terug te krijgen.
Maandag word ik weer opgenomen, dus neem ik het maar voor lief dat ik nu deze notebook kan gebruiken.

Ik weet in elk geval genoeg over dit bedrijf, en dat is ook gewoon jammer.
Voor mij is het nu even de max qua inzet om het product om te wisselen voor geld. Dat getouwtrek is het voor mij niet meer waard.

Nogmaals iedereen bedankt, en hopelijk helpt dit topic ook overige mensen bij hun toekomstige aankopen.

• GameSpel
  • Laatst online: 23-04 17:39
Ik zou nog wel even het bedrijf noemen, aangezien ze er zo'n zooitje van maken.

GameSpel wijzigde deze reactie 27-06-2013 15:01 (0%)
Reden: typo

smartphonekopen.nl

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-04 10:19

XanderDrake

Bioinformatics is the Key

quote:
GameSpel schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:01:
Ik zou nog wel even het bedrijf noemen, aangezien ze er zo'n zooitje van maken.
Beter idee: vermeldt ze in de Shop Review met een slechte review. Waarschuw iedereen voor hun service op de juiste plek!

Hephaistos Game PC
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Douweegbertje

Douweegbertje

quote:
XanderDrake schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:05:
[...]

Beter idee: vermeldt ze in de Shop Review met een slechte review. Waarschuw iedereen voor hun service op de juiste plek!
Even gedaan en kwam tot mijn verbazing (of eigenlijk niet lol) een soortgelijke review tegen.

http://tweakers.net/shopr...co-computers/shopreviews/

daarnaast lijkt de eerste review heeeeel erg op de eigenaar zelf. Wat een zelfverheerlijking. Waar kan ik zoiets melding @ tweakers?

Erg jammer dit

Douweegbertje wijzigde deze reactie 27-06-2013 15:18 (13%)

• GameSpel
  • Laatst online: 23-04 17:39
Om eerlijk te zijn... als een shop er zo uit ziet, dan zou ik er zelf niet eens gaan kopen...

smartphonekopen.nl

Pagina: 1