Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• VincentdeJager
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:40
Hallo,
ik heb gisteren een topic geopend over de koeling van mijn cpu. Bij dat topic hoorde ik dat mijn videokaart niet nodig was geweest (tenminste dat ik wat ik ervan begreep).

Mijn systeem:
Videokaart: ATI Radeon HD 7770 1 GB
Moederbord: Asus F2A85-M LE
Geheugen: 6 GB
Processor: AMD Trinity A8-5600K 4x3.6Ghz QuadCore

Heb ik daadwerkelijk een verkeerde aankoop gedaan? Ze zeiden er namelijk niks van bij het bedrijf waar ik de computer besteld heb.

Alvast bedankt,
Vincent

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:52
Onnodig topic.
Vraag/antwoord en hulp staat al in het andere topic.

Bedrijf gaat er vanuit dat jij weet wat je besteld. En als jij niks vraagt aan hun, zullen hun waarschijnlijk ook niks zeggen.

Canon - Sigma 35/1.4 te koop

• Switchie
  • Registratie: april 2009
  • Nu online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dit hangt van het gebruik af.
Jouw processor heeft een ingebakken gpu dus als je de pc enkel gebruikt voor huis- tuin en keukenzaken dan was deze waarschijnlijk voldoende geweest.

1 + 1 = 11

• VincentdeJager
Ik gebruik mijn computer vaak om te gamen, vandaar dat ik een betere videokaart erbij wilde bestellen. Ik ging ervan uit dat de videokaart die ik erbij besteld heb vele malen beter was dan de ingebouwde videokaart.
In het andere topic werd echter gezegd dat het verschil erg klein zal zijn.

@ToyotaMR2: ik heb een nieuw topic gemaakt omdat dit in een andere sectie thuishoort, dacht ik maar zo.

• Drucchi
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-08 15:33
Je zou toch ook de twee kaarten in Crossfire kunnen gebruiken? Zo zal je nog altijd betere prestaties krijgen dan van één van beiden los.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:56
De ingebakken GPU is te zwak voor high end games. Maar dat is de 7770 ook..
Vandaar dat het een beetje een miskoop is.

TheS4ndm4n#1919

• Drucchi
Overigens, wat voor geheugen heb je gekocht? Bij het gamen op de integrated GPU heeft snel geheugen een flink effect op je prestaties....

• VincentdeJager
@ RocketKoen: is de 7770 niet nog steeds een stuk beter dan de ingebakken GPU.

@Drucchi: 6 GB Kingston HyperX 1600 Mhz

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Met een hamer past alles!

6GB... is dat niet een 'triple channel' kitje dat je gekocht hebt? Ofwel eentje met 3 DIMMen? In dat geval moet je even kijken of je het wel in dualchannel hebt draaien en niet in singlechannel. Je memcontroller kan niet overweg met triple channel namelijk.
Of je moet natuurlijk 2x 2 en 2x 1GB kopen, maar dat lijkt me wat raar als je het nieuw haalt.

Razer BlackWidow 2013 Ultimate Cherry MX Blue te koop

• Drucchi
Eh... is dat 1 x 4GB en 1 x 2 GB?

• VincentdeJager
@ Drucchi: dat klopt, inderdaad.

@ TERW_DAN: ik snap niet precies wat je bedoelt...

• Drucchi
Ah, dat is al knap nadelig....
Ik ga er maar even vanuit dat je die dan niet bij het setje hebt gekocht...
Enfin, zo kan je gen dual-channel gaan draaien, wat je toch wat performance kost.

Ik heb even nagezocht op je moederbord specs, en die zeggen dat CrossfireX prima kan:
"Quad-GPU CrossFireX Support!

Flexible Multi-GPU solutions, Your Weapon of Choice!
F2A85-M LE brings you the multi-GPU choice of CrossFireX™. Expect a brand-new gaming style you’ve never experienced before!"
Dus probeer dat in je bios aan te zetten en kijk of je er meer frames uit haalt

• VincentdeJager
@ Drucchi: wat houdt dual-channel in? Ik heb trouwens alles in één gekocht als het ware. Zie volgende link:
http://www.computergalaxy...th=77&products_id=781

Kan ik CrossFire gewoon aanzetten in bios?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
VincentdeJager schreef op zondag 23 juni 2013 @ 16:53:
@ Drucchi: dat klopt, inderdaad.

@ TERW_DAN: ik snap niet precies wat je bedoelt...
Wat snap je er niet aan?

Ok, het is geen config met 3 DIMMen, maar eentje met 2 ongelijke. Dus check even of je het geheugen nu in dual channel of single channel hebt draaien. Dat scheelt nogal wat in performance.

• VincentdeJager
Oh ok, ik snap dat ik twee ongelijke heb, maar waar kan ik checken of mijn geheugen in dual channel of single channel draait?

• Drucchi
Ah, juist... dan hebben ze er 1*2GB+1*4GB van gemaakt. Ik dacht dat dual channel alleen bij even grote modules kon...

In feite vergroot het je geheugenbandbreedte, die is we zeker gewenst bij een iGPU.
Hier nog wat leesvoer over dual (/multi) channel :)

Ik zou je aanraden om één van de twee modules om te ruilen zodat je twee gelijkt hebt (vraag je computershop lief of je de 2GB module op mag sturen samen met 15 euro extra als ze je dan een 4 GB module sturen)

Drucchi wijzigde deze reactie 23-06-2013 17:12 (68%)

• VincentdeJager
Oke, bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik zit nu echter nog met een paar vragen:

- Heeft het zin om Crossfire te gebruiken zodat ik beide kaarten kan benutten?
- Hoe weet ik of mijn geheugen in dual of single channel draait?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met CPU-Z kun je ook kijken op welke snelheden het geheugen draait en hoeveel kanalen het gebruikt.

• Drucchi
- Absoluut
- Single channel, alleen enkele intel chipsets (ouderwewtse) kunnen met modules van verschillend formaat dual channel draaien

• VincentdeJager
1) Kan ik beide kaarten aanzetten in BIOS, zonder verder iets te hoeven doen aan mijn computer?

2) Zit er erg veel verschil tussen single channel en dual channel? Zo ja, is het de moeite waard om de 2 gb te vervangen met een 4 gb?

edit: er staat in CPU-Z dat er gebruik wordt gemaakt van dual channel

VincentdeJager wijzigde deze reactie 23-06-2013 17:20 (13%)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoeveel verschil erin zit hangt een beetje af van 't platform. Maar de IGP van de AMDs zijn behoorlijk bandbreedte hongerig, dus als je die gebruikt zal je 't verschil wel heel goed gaan merken.

• Drucchi
1) jup, het moet ergens in je bios aan te zetten zijn. meer hoef je niet te doen (OK, even checken met GPU-z en een testje om te kijken of het werkt)
2) normaal zou het verschil niet heel groot zijn, maar gezien je iGPU de bandbreedte nodig heeft zal het op je gaming-prestaties een redelijke invloed hebben.

• VincentdeJager
Goed, dan ga ik mijn computer even opnieuw opstarten en proberen in BIOS het aan te passen. Over 5-10 minuten horen jullie wel of het gelukt is :)

• Drucchi
Succes!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:34
Volgens mij maakt dual chanel echt maar minimaal uit voor de prestaties van je geheugen. Ook in combinatie met een trinity APU. Kloksnelheid van het geheugen is vele malen belangrijker.

Overigens is de HD7770 wel degelijk veel sneller dan de IGP van de A8-5600. Of hij ook krachtig genoeg is om de games te spelen die jij wilt zul je zelf wel ervaren hebben inmiddels.

zcflevo.nl

• Drucchi
quote:
mcDavid schreef op zondag 23 juni 2013 @ 17:25:
Volgens mij maakt crossfire echt maar minimaal uit voor de prestaties van je geheugen. Ook in combinatie met een trinity APU. Kloksnelheid van het geheugen is vele malen belangrijker.
Croffsire heeft ook niets met geheugen te maken, maar het zorgt ervoor dat je GPU's gaan samenwerken.
Wat wel klopt is dat de geheugensnelheid van significante invloed is op de prestaties van de iGPU.

Kennelijk moet je voor crossfire ook nog in CCC ietsaanzetten:
http://www.freeimagehosting.net/newuploads/835f2.png

Kijk hier even voor details:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=7791.0

Drucchi wijzigde deze reactie 23-06-2013 17:35 (18%)

• VincentdeJager
@ Drucchi: ik heb het helaas niet kunnen vinden; ik heb namelijk geen idee waar ik moet zoeken.

• Mick1990
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Welke games speel je en op welke resolutie?

Hackintosh: Gigabyte Z87N-Wifi | Intel i5 4670k | 8GB DDR3 | GTX660Ti

• Drucchi

kennelijk is het zo simpel :D

• VincentdeJager
Zal het meteen proberen ;)

edit: Crossfire staat niet er niet bij. Printscreen:

http://www.freeimagehosting.net/newuploads/luulu.png

VincentdeJager wijzigde deze reactie 23-06-2013 17:48 (68%)

• Drucchi
typ het eens in "zoeken"

• VincentdeJager
0 zoekresultaten...

• Drucchi
hm... misschien even de nieuwste versie downloaden?

• VincentdeJager
Zal ik even doen, ja

• mcDavid
quote:
Drucchi schreef op zondag 23 juni 2013 @ 17:32:
[...]

Croffsire heeft ook niets met geheugen te maken, maar het zorgt ervoor dat je GPU's gaan samenwerken.
Wat wel klopt is dat de geheugensnelheid van significante invloed is op de prestaties van de iGPU.
8)7 dual chanel bedoelde ik natuurlijk.

zcflevo.nl

• Drucchi
in dat geval heb je gelijk. Maar je kan wel een hoge geheugenclock hebben en een lage bandbreedte, dat zal nog steeds niet zo veel opleveren.

Overigens, Vincent: kijk anders in de handleiding van je moederbord. Daar zou het anders ook wel in moeten staan :*)

• VincentdeJager
Update van AMD CCC deed niets... ik zal even in de handleiding kijken

edit: Hele boekie doorgekeken/gelezen en ik word er niets wijzer van.

VincentdeJager wijzigde deze reactie 23-06-2013 18:09 (34%)

• sjaakwortel
  • Laatst online: 19-08 17:21

sjaakwortel

Give-A-Fuck-O-Meter

Euhm, proberen we nu een amd hd7770 in cfx met een Amd A8-5600 te laten draaien?
Want dat kan namelijk gewoon niet (dat kan alleen met een AMD HD6670, crossfire werkt alleen met deze zelfde type gpu's http://sites.amd.com/Publ...rossfireX_Chart_1618W.jpg ) , je kan ze wel beide gebruiken als je ze op aparte schermen aansluit, maar meer wordt het niet.
Een HD7770 is inderdaad veel sneller dan de igp van dat ding, zoals je kunt zien in deze review: http://nl.hardware.info/r...-ghz-edition--7750-review en je zult er alle games prima op kunnen spelen, in tegenstelling tot de igp van je cpu, waar je veel minder performance uit krijgt.
Mocht je meer performance willen zul je of een tweede HD7770 moeten nemen. Of een hele andere kaart kopen.

• VincentdeJager
@sjaakwortel: Waarom is dat niet mogelijk? Er zijn toch 2 videokaarten aanwezig, waarom kan je deze dan niet beide gebruiken?

• sjaakwortel

sjaakwortel

Give-A-Fuck-O-Meter

Crossfire werkt alleen met 2 videokaarten met dezelfde gpu(bijvoorbeeld de HD7770+HD7750), In dit artikel word het uitgelegd: http://www.pcper.com/revi...dels-Platforms-and-Mother
quote:
The APUs in this group can all be matched with a discrete graphics card from AMD to enable “Dual Graphics” functionality. This is essentially a CrossFire solution using the onboard graphics and the discrete card. The HD 6670 and below cards for the 6000 series and the HD 7670 and below for the 7000 series can all be matched with an APU

• VincentdeJager
Dat is dan jammer, helaas. Toch bedankt voor de hulp. :)

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:27
quote:
Volgens mij maakt dual chanel echt maar minimaal uit voor de prestaties van je geheugen. Ook in combinatie met een trinity APU. Kloksnelheid van het geheugen is vele malen belangrijker.
Met een dual channel opstelling verdubbel je effectief de kloksnelheid van je geheugen dacht ik toch. Dus met 2x singlechannel is de kloksnelheid 800mhz. Met dual channel kan je tegelijk naar beide reepjes geheugen wegschrijven die elk op 800mhz draaien. In die tijd kan je dan 2x zoveel bitjes wegpompen als bij single channel 800mhz geheugen. Wat effectief neerkomt op "singlechannel" 1600mhz geheugen.

Mogelijk is er wat overhead dat het niet direct opgaat, maar ik dacht dat het zo in elkaar zat.

“How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to improve the world.” - Anne Frank

• mcDavid
quote:
ZpAz schreef op zondag 23 juni 2013 @ 19:56:
[...]

Met een dual channel opstelling verdubbel je effectief de kloksnelheid van je geheugen dacht ik toch. Dus met 2x singlechannel is de kloksnelheid 800mhz. Met dual channel kan je tegelijk naar beide reepjes geheugen wegschrijven die elk op 800mhz draaien. In die tijd kan je dan 2x zoveel bitjes wegpompen als bij single channel 800mhz geheugen. Wat effectief neerkomt op "singlechannel" 1600mhz geheugen.

Mogelijk is er wat overhead dat het niet direct opgaat, maar ik dacht dat het zo in elkaar zat.
Nope, dan ben je in de war met Double Data Rate, maar dat is al het DDR geheugen (what's in a name). De winst die je haalt met Dual Channel is veel beperkter.
Opzich heeft Dual Channel wel de voorkeur, maar als je moet kiezen is het gewoon het beste zoveel mogelijk geheugen in je systeem te drukken, ongeacht of je daarmee nou wel of geen dual-channel setup hebt.
quote:
There have been varying reports as to the performance increase of dual-channel configurations, with some tests citing significant performance gains while others suggest almost no gain.

Tom's Hardware found little significant difference between single-channel and dual-channel configurations in synthetic and gaming benchmarks (using a "modern (2007)" system setup). In its tests, dual channel gave at best a 5% speed increase in memory-intensive tasks.[8] Another comparison by laptoplogic.com resulted in a similar conclusion for integrated graphics.[9] The test results published by Tom's Hardware had a discrete graphics comparison.
Wikipedia: Multi-channel memory architecture

mcDavid wijzigde deze reactie 23-06-2013 20:13 (6%)

zcflevo.nl

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:27
Aa kijk, zo leer ik ook nog eens wat bij. Dan maar eens een 4GB latje voor mijn 2008MBP op de kop tikken. Nu 2x2 GB, hij pakt geen 8GB, maar 6GB pakt de chipset wel. Heel veel game ik niet, maar met meer programma's tegelijk open hebben staan zou dat voor mij dus een voordeel moeten zijn,

“How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to improve the world.” - Anne Frank

• Drucchi
quote:
sjaakwortel schreef op zondag 23 juni 2013 @ 18:48:
Crossfire werkt alleen met 2 videokaarten met dezelfde gpu(bijvoorbeeld de HD7770+HD7750), In dit artikel word het uitgelegd: http://www.pcper.com/revi...dels-Platforms-and-Mother

[...]
Crap, die zag ik even niet aankomen! Ik moet zeggen dat ik dit wel erg vaag vindt.... het enige wat ze met die iGPU's doen is ze een naam geven.... de nieuwste is weer een HD8xxx |:(
Ik snap dat ze performance-wise redelijk hetzelfde moeten zijn, maar toch deze zag ik niet aankomen 8)7

Anyway sorry voor de goede hoop en succes met je systeem!

(als je inde BIOS de iGPU weet uit te zetten of er geen geheugen aan toewijst maakt get opeens ook niet meer zo veel uit wat voor geheugen modules je hebt)

• Powrskin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
heb het even vluchtig doorgelezen :)

even een samenvatting:

-systeem draait nu single channel (te checken bij cpu-z), met 1x 2gb en 1x 4gb, niet te preferen, maar ook niet zo erg als je maar niet de onboard (die in de cpu zit), videokaart gebruikt. scheelt max een % of 5 en meestal maakt het niet uit, in elk geval niet met games (alleen bij bv winrar ietsjes).
-een hd7770 is een leuke kaart en veel sneller als die op de cpu zit, 1080p resolutie scheurt hem wel bijna uit zijn voegen. maar goed je hebt hem al :P hij is wel gemakkelijk en goed te overklokken/volten met bv msi afterburner en dan msi combuster en benchmarks in games gebruiken om de overklok te testen.
-crossfire kan idd alleen maar met kaarten uit dezelfde reeks, dus hd7770 met andere hd7770 of hd7750. en bij voorkeur precies dezelfde kaart voor de beste prestatie winst (merk maakt niet uit, hoeveelheid geheugen en mhzen van de kaart wel!).
-in de bios kan de videokaart idd uitgezet welke op de cpu zit, sowieso handig om hier regelmatig rond te neuzen als je een beetje verstand van computers wilt krijgen.

toptip van de dag: installeer Phenommsrtweaker, hiermee kan je de cpu idle op laag voltage laten draaien en load ook zo goed mogelijk optimaliseren. (ik draai load op 55w cpu dat is 35w lager als normaal en dan nu ook nog op quadcore ipv duelcore wat het eigenlijk is).

voorbeeld: ik draai idle op: multi x4 0.8625v en load op x14 1.1v, heb dan nog een los performance setup van 4ghz voor als ik wat snelheid nodig heb (bijna nooit nodig en ik game ook nog wel vaak).

Nukezone FTW

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is duidelijk verworden tot een "hoe is dit systeem?"

Move VB -> DAA

Soittakaa Paranoid!

• VincentdeJager
Bedankt voor alle hulp en tips. Ik dacht bij de aankoop destijds dat ik een redelijk goede computer had gekocht. Misschien blijkt dit toch niet helemaal waar te zijn. Vandaar mijn laatste vraag:

Hebben jullie nog tips voor wat ik kan verbeteren aan mijn computer, iets wat een significant verschil maakt?

• sjaakwortel

sjaakwortel

Give-A-Fuck-O-Meter

Je zou een SSD kunnen overwegen:http://www.rockpapershotgun.com/2011/04/04/if-you-buy-one-pc-upgrade-this-year…/ . Daar word je computer over het algemeen veel sneller van(sneller opstarten, alle programma's openen sneller, minder laadtijden in games). Ze zijn alleen wel redelijk duur, rond de 70 cent per mb, maar met 128gb kom je al redelijk ver (windows en een paar games past makkelijk, ik draai op het moment op mijn laptop volledig binnen 100gb, en dat is inclusief nogal wat adobe software).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
Ehh, dat is wel een hele rare redenatie.

Zowel meerdere geheugenkanalen als hogere snelheden zorgen voor effectief meer bandbreedte.
2 Tragere DIMMen in dual channel kunnen een hogere bandbreedte hebben dan 1 snelle DIMM in single channel.

• Shadow
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Een 5800K en 7750 kunnen in elk geval in crossfire (hoewel niet officieel ondersteund door AMD).
http://www.tomshardware.c...orking-dual-graphics.html
Geeft zo'n 10 tot 30% winst over enkel een 7750.

Dit baseer ik helemaal nergens op.

• Vayra
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20-08 14:52
Wat je kunt toevoegen aan je computer is inderdaad een SSD (128 / 256 gb) waar je dan Windows en al je applicaties op zet. Ook games. De hele zooi start dan razendsnel op en laadtijden zijn vrijwel verdwenen.

Een tweede stap zou ik persoonlijk pas zetten als je de HD7750 zat bent geworden of tegen z'n grenzen aan gaat lopen. Dan verkoop je die namelijk voor een prikkie en pak je een 7850 / 7870 zodat je op 1080p lekker uit de voeten kunt. Ik zou afraden een tweede 7750 erbij te zetten, dat is een pak meer lawaai en stroomconsumptie tegen een magere prestatiewinst.

i5 3570k // Gigabyte z77x-d3h // Corsair LP 8 GB // MSI GTX770 2gb @ 1280/7800mhz // Samsung 830 256gb // Toshiba 7.2k 2TB // LEPA G650-MAS

Pagina: 1

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013