Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mogelijke oplossing tot verminderen internetoplichting v&a

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:29
Heren, dames,

wellicht een bruikbaar voorstel voor de vermindering van oplichting via het V&A kanaal van tweakers, iets dat gevoelsmatig de laatste tijd veel meer wordt.

Helaas zien veel tweakers, meestal door gebrek aan ervaring met kopen en verkopen via internet, te veel het "koopje", en te weinig de alarmbellen die daarbij horen. Toch zijn er erg veel oplichtings-advertenties direct herkenbaar voor mij, en zo ook voor velen anderen kan ik mij voorstellen, want ik ben niet de enige die vrij actief "hobbyt" op de v&a.

Zie bijvoorbeeld deze ad nu weer voorbijkomen V&A aangeboden: Samsung Galaxy S III 16GB Zwart , een duidelijk geval van oplichting. Alle foto's zijn op internet terug te vinden, verkoper is vandaag geregistreerd, en biedt een gewild product van hoge waarde aan voor een veel te lage prijs, op een locatie waar ophalen vrijwel onmogelijk is, zodat een onwetende koper dus vrijwel zeker voor verzenden kiest.

Nu was mijn idee om wellicht de actieve "v&a-handelaren" in te zetten als oplichtings-preventieteam. Een soort V&A mods, if you will.

Hoe dat precies vorm moet krijgen weet ik nog niet precies, er kunnen rechten gegeven worden om ads tijdelijk offline te halen tot een "echte" tweakers mod ernaar heeft gekeken, bijvoorbeeld. Maar wellicht zie ik een handigere manier over het hoofd.

Graag jullie zicht op dit probleem, en mogelijke oplossingen. Het informeren van de kopende tweaker is nou eenmaal af en toe te laat, en onwetendheid zou niet tot "strafgeld" moeten leiden.

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

Ik heb dit zelfde idee precies eender voorgesteld een paar postings geleden : Opgelicht door theo123
quote:
Mijn voorstel is iig om naast de V&A modjes vooral ook de V&A gebruikers zelf meer te kunnen laten doen tegen (waarschijnlijke) oplichters.

Zo zou als een account door meerdere mensen geflagged wordt in korte tijd als "verdacht" automatisch al z'n advertenties tijdelijk op non-actief gezet moeten krijgen. Een nadere inspectie van een V&A modje kan dan de advertenties weer op actief plaatsen als de verkoper veilig blijkt.
Ik denk dat als je bijv. oudgediende bent met een X aantal positieve V&A feedback dat je dan in aanmerking kunt komen als V&A "burgerwacht" die alleen een advertentie kan flaggen als verdacht. Doen 3 of meer mensen het binnen een korte tijd (een half uur) dan wordt de advertentie dus op de "pauze" gezet.

majic wijzigde deze reactie 04-06-2013 23:03 (24%)

Quid quid latine dictum sit, altum viditur.

• Intelligo
quote:
majic schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:59:
Ik heb dit zelfde idee precies eender voorgesteld hier maar een paar postings onder in het oplichterstopic alhier : Opgelicht door theo123

[...]
Ik zou daar als toevoeging op hebben dat het me geen goed idee lijkt dit op basis van alle v&a gebruikers te doen, zo zou een "kwaadwillende" of kinderachtige tweaker bijvoorbeeld even 5 spookaccountjes kunnen maken en iemand advertentie blokkeren-verwijderen-rapporteren, zegmaar. Beetje op zoek gaan naar een wat waterdichter systeem, volgens mij zijn er zat echt actieve V&A gebruikers (jij&ik incluis) die geen bevestiging van meerdere tweakers nodig hebben om te zien dat iets oplichting is.

EDIT: Ah, ik was jou edit ietsje voor. Inderdaad, zo zou het kunnen werken.

Intelligo wijzigde deze reactie 04-06-2013 23:05 (4%)

• Jeroen10
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01:13
Volgens mij kan het heel simpel opgelost worden.

Pas bij 1000 karma kun je beginnen met het plaatsen van advertenties, waarom moet een nieuwe tweaker direct advertenties plaatsen, bij heel veel zijn het aantal reacties 0.

• Intelligo
quote:
Jeroen10 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:08:
Volgens mij kan het heel simpel opgelost worden.

Pas bij 1000 karma kun je beginnen met het plaatsen van advertenties, waarom moet een nieuwe tweaker direct advertenties plaatsen, bij heel veel zijn het aantal reacties 0.
Omdat sommige mensen, zoals ik bijvoorbeeld, nog wel eens zeer regelmatig aan collega's/vrienden/kennissen tweakers en haar V&A kanaal aanraad als ze iets aan te bieden hebben.

Ze komen hier dus in eerste instantie om hun product aan te bieden naar aanleiding van mijn tip, en het komt meer dan regelmatig voor dat ze hier daarna zeer regelmatig terug blijven komen.

Dit zou je met de bovenstaande blokkade dus tegenhouden, terwijl er niets mis mee is. Sterker nog, het is goed voor tweakers, meer terugkerende bezoekers.

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

Intelligo : Ik heb m'n bericht aangepast net nadat jij er op reageerde, met precies die strekking :)

Jeroen10 : Uitstekende oplossing. Wordt al toegepast bij vele andere (kleinschaligere) fora. V&A is specifiek bedoeld om onderlinge handel tussen Tweakers te bespoedigen, door veiligheid, betrouwbaarheid en leuke prijzen (mensen met kennis van zaken).

De huidige situatie komt voort doordat er mensen van marktplaats komen, en Tweakers alleen zien als extra doelgroep. Aangezien tweakers niet verdient aan V&A advertenties, schieten ze er niet zoveel mee op.

Je zou kunnen stellen dat ze het wel prima vinden zo, omdat potentieel een marktplaats-verkoper op Tweakers.net actief kan worden én blijven, en uiteindelijk verknocht raakt aan de gehele website en dan besluit een abbo te nemen (of op een advertentie klikt).

Ergo, misschien is het toch wél in het financeel nadeel van Tweakers.net om op basis van karma mensen toe te laten, helaas :(

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

quote:
Intelligo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:13:
[...]

Omdat sommige mensen, zoals ik bijvoorbeeld, nog wel eens zeer regelmatig aan collega's/vrienden/kennissen tweakers en haar V&A kanaal aanraad als ze iets aan te bieden hebben.

Ze komen hier dus in eerste instantie om hun product aan te bieden naar aanleiding van mijn tip, en het komt meer dan regelmatig voor dat ze hier daarna zeer regelmatig terug blijven komen.

Dit zou je met de bovenstaande blokkade dus tegenhouden, terwijl er niets mis mee is. Sterker nog, het is goed voor tweakers, meer terugkerende bezoekers.
Op te lossen door V&A invites mogelijk te maken waarbij een bestaande oudgediende (Registratie datum 1 jaar of ouder, positieve V&A feedback etc) tweaker dus wellicht iemand een "unlock" kan sturen oid, ook al heeft hij niet voldoende karma.

Weet je wat, waarom zetten we het niet in de karmastore? "Doneer 500 karma aan een vriend zodat hij V&A rechten krijgt". TADAA! :>

majic wijzigde deze reactie 04-06-2013 23:34 (4%)

• Intelligo
quote:
majic schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:16:
[...]

Op te lossen door V&A invites mogelijk te maken waarbij een bestaande tweaker dus wellicht iemand een "unlock" kan sturen oid, ook al heeft hij niet voldoende karma.

Weet je wat, waarom zetten we het niet in de karmastore? "Doneer 500 karma aan een vriend zodat hij V&A rechten krijgt". TADAA! :>
Oplichter maakt een account, schrijft een of andere nutteloze review - bergje karma binnen, hoopje fake oplichtersaccounts worden gevoed met het reviewaccount, et voila, we zijn weer terug bij af. Het is allemaal te makkelijk te omzeilen. Ik ben van mening dat er (nog) geen goed systeem is om het geautomatiseerd op te lossen. Je hebt gewoon mensen nodig om de red flags op te merken.

• Intelligo
quote:
Dirk schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:29:
Ik ken die signalen niet. Ik ben gewoon een willekeurige mod met banrechten. Ik kan dit dus wel afhandelen, maar alleen als ik zeker ben dat ik geen willekeurige nieuwe users ga bannen.
Ah, vandaar. Wellicht dat ze daar bij tweakers een soort richtlijn voor kunnen maken. Een S3 (gewild product, punt1) ver onder de marktwaarde (punt 2) op een vrijwel onmogelijke locatie (punt3). Klassiek geval oplichting. Veel geintresseerden, onmogelijk op te halen, en het account is net aangemaakt en zal na morgen ook niet meer bestaan.

• Intelligo
quote:
WWAS schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:32:
[...]

hmm ik begrijp wat je bedoelt. Echter zijn deze signalen (6 slechte beoordelingen en een actieve user die nu dit topic start) wel erg aanwezig. Echter bieden ze geen uitsluitsel.
Kun je niet voor een dagje zijn V&A blocken? als hij onschuldig is reageert hij vast zelf wel.
6 negatieve beoordeling zijn in de laatste minuten aangemaakt als waarschuwing voor een eventuele koper, dat is dus verder geen indicatie.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zo moeilijk en niet gewoon een "verified by Tweakers" status gaan gebruiken?
User meld zich bij de V&A redactie, bewijst dat hij hij is (skype sessie waarbij een paspoort en NAW gegevens getoond wordt zou voldoende moeten zijn) en dan ben je d'r :)

Zo authenticeerde Hyves volgens mij ook zijn users een tijdje (al was er toen nog geen skype, maar ging het per post of fax). Werkt prima :)

Bovendien: zou een mooie meerwaarde zijn voor de abo's. D'r is al discussie over de abo's gaande over wat zij nou precies extra krijgen (niet zo heel veel eigenlijk) en dit zou een mooie toevoeging kunnen zijn :)

The Eagle wijzigde deze reactie 04-06-2013 23:37 (21%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

Intelligo, zie m'n aanpassing in Italic ;). Enfin, zoals je ziet in mijn reactie op jou :

Gewoon alleen een clubje oudgedienden (1jaar+ accounts) met 10+ positieve V&A feedback deze "pauzerings" rechten geven.

• WWAS
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:16
quote:
Intelligo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:33:
[...]

6 negatieve beoordeling zijn in de laatste minuten aangemaakt als waarschuwing voor een eventuele koper, dat is dus verder geen indicatie.
indd. Dat 'signaal' zegt dus niet veel. Wel de andere drie: locatie, prijs, account net gemaakt.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-09 21:25

NMe

Admin Devschuur®
quote:
Intelligo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:32:
[...]

Ah, vandaar. Wellicht dat ze daar bij tweakers een soort richtlijn voor kunnen maken.
't Is niet alsof die er niet zijn hoor, maar niet iedereen heeft inzage in alle gegevens. Jullie allemaal ook niet, dus 't is een beetje zonde als er straks iemand écht op Terschelling woont en iets probeert te verkopen en jullie er ineens allemaal bovenop duiken. ;)

Mensen die niet bekend zijn met V&A kunnen niet altijd even goed inschatten of iemand een oplichter is. Meestal zoeken we dat intern redelijk snel uit maar dat gaat niet altijd even makkelijk, zeker niet op dit tijdstip. Hoewel "ban first, ask questions later" werkt is het niet altijd het beste idee. :) In dit geval waarschijnlijk wel overigens.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• tomdabom
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:49
quote:
majic schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:37:
Intelligo, zie m'n aanpassing in Italic ;). Enfin, zoals je ziet in mijn reactie op jou :

Gewoon alleen een clubje oudgedienden (1jaar+ accounts) met 10+ positieve V&A feedback deze "pauzerings" rechten geven.
Vind dit ook wel een goed plan !

http://valid.canardpc.com/z5h6en - 5GHz

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

quote:
The Eagle schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:36:
Waarom zo moeilijk en niet gewoon een "verified by Tweakers" status gaan gebruiken?
User meld zich bij de V&A redactie, bewijst dat hij hij is (skype sessie waarbij een paspoort en NAW gegevens getoond wordt zou voldoende moeten zijn) en dan ben je d'r :)

Zo authenticeerde Hyves volgens mij ook zijn users een tijdje (al was er toen nog geen skype, maar ging het per post of fax). Werkt prima :)
Erg omslachtig, kost veel manuren, terwijl V&A weinig tot niets bijdraagt aan het verdienmodel van Tweakers.

Buiten dat, sommige oplichters gebruiken hun echte naam (ja...echt...) + bankrekening nummer. Iig op marktplaats, en aangezien Tweakers het nieuwe marktplaats is geworden...

• Ben1985
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:28

Ben1985

Tatatata!

Ik ken ook verschillende fora waar je toch echt aan een aantal voorwaarden moet voldoen om advertenties te mogen plaatsen. Hier bij tweakers kun je gewoon zoals in het voorbeeld met die Samsung even snel een accountje aanmaken en hoppa aanbieden die zooi.

Wat je als voorwaarden zou kunnen gebruiken: minimum aantal posts op frontpage en/of forum, minimaal x aantal maanden een account, karma, etc etc. Ook kun je eventueel een controle inbouwen voor nieuw geregistreerde accounts, dat een advertentie pas online verschijnt nadat deze door een modje is gecontroleerd.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• mystie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
NMe schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:37:
[...]

't Is niet alsof die er niet zijn hoor, maar niet iedereen heeft inzage in alle gegevens. Jullie allemaal ook niet, dus 't is een beetje zonde als er straks iemand écht op Terschelling woont en iets probeert te verkopen en jullie er ineens allemaal bovenop duiken. ;)

Mensen die niet bekend zijn met V&A kunnen niet altijd even goed inschatten of iemand een oplichter is. Meestal zoeken we dat intern redelijk snel uit maar dat gaat niet altijd even makkelijk, zeker niet op dit tijdstip. Hoewel "ban first, ask questions later" werkt is het niet altijd het beste idee. :) In dit geval waarschijnlijk wel overigens.
Ben ik volledig met je eens, dat je niet te snel meteen conclusies moet trekken. Maar de combinatie van feiten, was het deze keer overduidelijk, dat we te maken hadden met een oplichter. Ik denk dan ook ,dat naast Tweakers.net, de reguliere gebruikers een goede bijdrage kunnen leveren in het zoveel mogelijk proberen te voorkomen van ellende, die een oplichter bij de community kan veroorzaken.

• tomdabom
quote:
Ben1985 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:40:
Ook kun je eventueel een controle inbouwen voor nieuw geregistreerde accounts, dat een advertentie pas online verschijnt nadat deze door een modje is gecontroleerd.
Dit zou eventueel wel kunnen werken, maar aangezien Tweakers.net steeds drukker wordt kun je dit moeilijk controleren ivm tijd.

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

NMe, precies om die reden loopt er nu elders een draadje ( Mogelijke oplossing tot verminderen internetoplichting v&a ) waarbij we discussiëren over hoe dit op te lossen is voor ons én voor Tweakers.

Uiteindelijk denk ik dat dit een aantal goede ideeën zijn :
- Beperkingen voor nieuwe users (kunnen niet meteen posten in de V&A)
* goedkeuring door Admin
* Minstens zoveel karma
* Minstens zoveel dagen geregistreerd

- V&A "burgerwacht"
* Mensen met account ouder dan X jaar en met minstens X positieve V&A feedback......kunnen een advertentie "pauzeren" (inactief maken) als minstens X van hen binnen X minuten een ad als verdacht markeren. Een V&A mod kan deze inactieve advertentie dan weer goedkeuren, of de user bannen.

Ik geloof zelf dat optie #2 het mooiste is. Kost Tweakers niets behalve implementatie van het "pauze" systeem. Verder lossen we het zelf op...

• Jurgen_E
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-09 22:00
Je zou daarvoor een aantal "oudgedienden" voor kunnen vragen, ik denk dat er vast wel een aantal zullen zijn die dit wel willen doen.

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-09 12:21
quote:
Intelligo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:21:
[...]

Oplichter maakt een account, schrijft een of andere nutteloze review - bergje karma binnen, hoopje fake oplichtersaccounts worden gevoed met het reviewaccount, et voila, we zijn weer terug bij af. Het is allemaal te makkelijk te omzeilen. Ik ben van mening dat er (nog) geen goed systeem is om het geautomatiseerd op te lossen. Je hebt gewoon mensen nodig om de red flags op te merken.
Maar toch creëer je hiermee weer een extra drempel die toch weer een aantal oplichters ervan zal weerhouden het hier te doen. En wat is er mis met een wat meer besloten community? Waarschijnlijk zal Tweakers hier als enige problemen mee hebben aangezien ze dan inkomsten mislopen.

Wat misschien ook een aantal oplichtingen zal voorkomen is een mail sturen naar de Tweakers die reageren op een verkoper die iets aanbiedt en korter dan bijv. een maand lid is met daarin een extra waarschuwing en een aantal tips om oplichting te voorkomen. Relatief gemakkelijk in te voeren lijkt me en kost verder weinig extra's.

@Jurgen_E: Ik meld me aan ;)

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

quote:
tomdabom schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:43:
[...]
Dit zou eventueel wel kunnen werken, maar aangezien Tweakers.net steeds drukker wordt kun je dit moeilijk controleren ivm tijd.
Hoeft niet lijkt me. Ik weet niet hoeveel advertenties er per dag bij komen die specifiek vanaf verse accounts komen, maar dat zullen er toch geen tientallen zijn? En wat dan nog, dan kan het dus een paar uur duren voordat een advertentie online is. Ik mag hopen dat de nieuwelingen die ter goeder trouw zijn, dit niet echt als een probleem zullen beschouwen. Mits duidelijk uitgelegd natuurlijk.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• tomdabom
quote:
Ben1985 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:50:
[...]

Hoeft niet lijkt me. Ik weet niet hoeveel advertenties er per dag bij komen die specifiek vanaf verse accounts komen, maar dat zullen er toch geen tientallen zijn? En wat dan nog, dan kan het dus een paar uur duren voordat een advertentie online is. Ik mag hopen dat de nieuwelingen die ter goeder trouw zijn, dit niet echt als een probleem zullen beschouwen. Mits duidelijk uitgelegd natuurlijk.
Helaas heb je dan wel iemand nodig die de gehele dag op Tweakers actief is. Dan zou Tweakers.net bijna iemand moeten inhuren om al die advertenties te checken. Op den duur krijg je dan een backlog van hier tot Tokyo ;) (door de toenemende drukte)

Het is gewoon erg lastig een systeem te verzinnen waar er geen verhindering plaats vind voor de nieuwe gebruiker en welke dus wel de oplichters verbant.

• Ace Lightning
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:11
quote:
[b][message=40355528,noline] locatie waar ophalen
En dat gelijk met de ip vergelijker.. miss is het wel een ip uit rotterdam :o

BF2 nick = Black_lagon en Krysiss . Xfire=Krysiss

• tomdabom
quote:
Jurgen_E schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:46:
Je zou daarvoor een aantal "oudgedienden" voor kunnen vragen, ik denk dat er vast wel een aantal zullen zijn die dit wel willen doen.
Ja dit is ook nog een optie, zullen er genoeg zijn met +50 rep die dit zouden willen doen.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
Nieuwe gebruikers beperken is commericeel niet handig voor Tweakers lijkt me, want je schrikt gebruikers af. Daarnaast garandeert dat vrij weinig. Die tweede optie is op zich wel te combineren met de "meld misbruik"-knop. Karma gebruiken om eerder die pauze te triggeren. Maar goed, dat kun je beter in het draadje dat je linkt bepraten dan hier. :)

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

quote:
Ace Lightning schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:57:
[...]
En dat gelijk met de ip vergelijker.. miss is het wel een ip uit rotterdam :o
IP vergelijker zegt ook niet altijd alles. Als iemand bijvoorbeeld vanaf school of het werk een advertentie plaatst, dan kan dat qua lokatie ook flink afwijken vergeleken met het huisadres.

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-09 12:21
Maar juist door een veiliger platform te creëren zou je hiermee juist weer gebruikers kunnen aantrekken (en minstens zo belangrijk: vasthouden!)

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:21
quote:
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 00:00:
Nieuwe gebruikers beperken is commericeel niet handig voor Tweakers lijkt me, want je schrikt gebruikers af. Daarnaast garandeert dat vrij weinig. Die tweede optie is op zich wel te combineren met de "meld misbruik"-knop. Karma gebruiken om eerder die pauze te triggeren. Maar goed, dat kun je beter in het draadje dat je linkt bepraten dan hier. :)
Dat het commercieel niet al te handig is kan best zo zijn, maar je hebt ook je userbase die van tweakers.net een fatsoenlijke plek verwacht om zijn spullen te verkopen/kopen.
Als bekend word dat tweakers.net de kant van marktplaats&co op gaat is dat commercieel al helemaal niet handig ;)

Battlelog - Steam - Diablo3

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
Je kan ook best een balans zoeken tussen het wegjagen van bonafide nieuwe users en het weghouden van oplichters. Je wil niet weten hoeveel oplichters er wekelijks weer tussenuit gepikt worden vóór er schade is, vaak zelfs voor er iemand contact opneemt. ;) Daarnaast wordt er ook hard gewerkt aan betere manieren om oplichters te herkennen.

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

Toch is het wel een probleem dat de laatste maanden er gewoon dagelijks marktplaats oplichters actief zijn op Tweakers, met specifiek de afgelopen weken als een periode van sterke toename. T' is frustrerend als oudgediende en actief V&A liefhebber dat je er niets aan kunt doen (rapporteren duurt lang, en daar zit ook zeker niet punt van kritiek bij mij want om nou altijd binnen 5 min een mod te laten reageren is gewoon niet te doen).

Ik hoop dan ook dat er heel binnenkort iig *een* stap gemaakt wordt zodat dit probleem niet verder escaleert dan het nu al doet.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:21
quote:
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 00:27:
Je kan ook best een balans zoeken tussen het wegjagen van bonafide nieuwe users en het weghouden van oplichters. Je wil niet weten hoeveel oplichters er wekelijks weer tussenuit gepikt worden vóór er schade is, vaak zelfs voor er iemand contact opneemt. ;) Daarnaast wordt er ook hard gewerkt aan betere manieren om oplichters te herkennen.
Natuurlijk, de balans zoeken is het belangrijkste wat je kunt doen.
Zo lang de users maar niet het idee krijgen dat er niets gedaan word, ik denk dat het een goed idee zou zijn om eens een bericht te plaatsen op de frontpage over wat tweakers zoal doet om oplichters in V&A aan te pakken.
Nu heb ik eigenlijk geen idee, en heb het gevoel dat V&A betrouwbaarheid behoorlijk achteruit gegaan is de laatste jaren.

Battlelog - Steam - Diablo3

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
unfor schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 00:31:
Natuurlijk, de balans zoeken is het belangrijkste wat je kunt doen.
Zo lang de users maar niet het idee krijgen dat er niets gedaan word, ik denk dat het een goed idee zou zijn om eens een bericht te plaatsen op de frontpage over wat tweakers zoal doet om oplichters in V&A aan te pakken.
Nu heb ik eigenlijk geen idee, en heb het gevoel dat V&A betrouwbaarheid behoorlijk achteruit gegaan is de laatste jaren.
Is de betrouwbaarheid minder geworden, of is men hebberiger geworden? Omdat meer mensen toegang hebben tot internet en tot dergelijke V&A/marktplaats etc, zijn er ook meer mensen die niet nadenken en toch zichzelf gaan aanpraten dat ze net dat speciale koopje hebben gevonden.

Het komt zeker niet alleen door meer oplichters, maar ook door mensen die zich te makkelijk laten oplichten :)

Teleurgesteld maar toch trots!

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 00:44
quote:
Intelligo schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:52:
Heren, dames,

wellicht een bruikbaar voorstel voor de vermindering van oplichting via het V&A kanaal van tweakers, iets dat gevoelsmatig de laatste tijd veel meer wordt.

Helaas zien veel tweakers, meestal door gebrek aan ervaring met kopen en verkopen via internet, te veel het "koopje", en te weinig de alarmbellen die daarbij horen. Toch zijn er erg veel oplichtings-advertenties direct herkenbaar voor mij, en zo ook voor velen anderen kan ik mij voorstellen, want ik ben niet de enige die vrij actief "hobbyt" op de v&a.
Heb in je verhaaltje twee punten aangestipt die volgens mij wel belangrijk zijn. Ik ben zelf een "zo-nu-en-dan tweaker", in vakantieperiodes ben ik wat actiever met posten en bekijken van advertenties. Lijkt mij dat oplichters dat ook hebben, een soort van vraag & aanbod werking maar dan negatief.

Het volgende puntje is dat er gewoon in mijn ogen teveel mensen zijn die denken dat ze een geweldige deal gevonden hebben. Het nadeel is gewoon dat mensen (ikzelf incluis) bij een lage prijs alle bezwaren beginnen te bagatelliseren. Ik zelf vind tweakers een fijner platform dan Marktplaats omdat hier nog feedback gegeven kan worden, bovendien is er vaak ook wat meer informatie te vinden in de vorm van posts, reacties, reviews en dergelijke van gebruikers zonder feedback.

Voor mezelf sprekend; voor een eurootje of 20 durf ik nog wel een gokje te wagen, daarboven begin ik al wat meer uit te pluizen. Doen mensen dat niet, dan is dat meer hun eigen probleem dan een reden om V&A op Tweakers aan te passen. Want, zoals gezegd, ik neem aan dat Tweakers hier wel op de een of andere manier inkomsten uit binnen hengelt. Zelf ben ik hier ook quasi-actief dankzij een toegankelijke V&A. Je kunt wel manieren bedenken om het lastiger te maken, maar of er zijn manieren om deze drempels makkelijk te omzeilen of de drempels worden zo hoog dat V&A langzaam doodbloedt.

Edit: het makkelijkste om aan te passen lijkt me een soort van verplicht "aanzetten" van reacties bij een advertentie. Hierin kunnen medetweakers op gepaste wijze hun bedenkingen plaatsen. Het nadeel is weer dat dit extra werk met zich meebrengt maar met een soort van zero-tolerance beleid moet dit toch te handhaven zijn lijkt mij. Ik kan me in ieder geval nog een periode herinneren waarin reacties bij advertenties streng beoordeeld werden.

Dagion wijzigde deze reactie 05-06-2013 03:23 (9%)

• SkyStreaker
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Fist of Fury

Wat kan werken is, als je een advertentie wilt plaatsen, je bankrekeningnummer doorgeven aan tweakers. Dat kan gekoppeld worden aan een interne check.

Je moet ook goed begrijpen dat iemand wel eens biedingen wil opstarten door juist met een lage prijs te beginnen.

Bovendien kan je ook niet iedereen zijn handje vasthouden. Als ik iets 2e hands wil hebben boven een bepaald bedrag, dan GA ik dat ook ophalen. Ik laat echt geen apparaat van 150 Euro of meer per post verstuurd worden, op tweakers kan er een uitzondering zijn door vele goede reacties - ook al is dat niet altijd helemaal betrouwenswaardig. Maar weet je, ik betaal gerust een beetje meer voor een adres dichter in de buurt.

BATTLETAG: Tekknician#2871 STEAM: DaFunkalist

• Floppus
  • Laatst online: 08:04

Floppus

Adviseur

OL you need!

Tsja jongens, het idee nieuwe users weren en barrières opwerpen komt steeds weer voorbij, en telkens leggen we uit waarom het niets oplost, de grote groep nieuwe users die wél normaal meedoet dupeert, en een schijnveiligheid creëert die het probleem waarschijnlijk eerder groter dan kleiner maakt.

Het is goed dat de community hier snel meldingen van maakt, en alert is. Daarbij is een stukje opvoeding van mensen die vaak in dit soort dingen trapt relevant (helaas zie ik vrij vaak dezelfde namen voorbijkomen die reageren op dit soort ads).

De informatievoorziening bij ads is vrij recent onder handen genomen, en de tips over veilig winkelen staan er telkens als je reageert op een ad. We treden ook actief op om naar mogelijke oplichters duidelijk te maken dat ze op dit platform een vergroot risico lopen dat ze achter de vodden gezeten worden. (Ik ben al bij mensen thuis geweest, heb familie en omgeving benaderd, etc)
Je kan daar echter geen garanties op geven.

Het zal ongetwijfeld een heel efficiënte oplossing lijken om jezelf in huis op te sluiten ter preventie van een verkeersongeluk. Die afweging maken toch niet veel mensen; en ook al lijken aangedragen oplossingen in eerste instantie reuzehandig en zonder nadelen, op de lange termijn zijn het geen oplossingen.

Waar we verder aan bijdragen is bijvoorbeeld het duwen naar banken en politie. Vrij recent is mede daardoor enig succes geboekt waarbij banken aangeven actiever op te gaan treden. Je verandert de wereld niet in een dag, maar wij zijn zeer zeker een zeer actieve speler om de veiligheid in het algemeen beter te krijgen.

Wellicht dat er iets te verbeteren is aan de responsetijd als we daar een tecnische oplossing voor kunnen maken. Ik zie het niet zitten als mensen op eigen houtje zonder bewijs beoordelingen gaan plaatsen waarin mensen voor oplichter uitgemaakt worden. Het kan gewoon smaad zijn, en daar dienen wij net zo goed tegen op te treden.

Floppus wijzigde deze reactie 05-06-2013 08:03 (9%)

ERP, CRM, Financieel systeem of wat voor datasysteem ook: wordt een superheld

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

Ik heb een vrij uitgebreide reactie hier geplaatst:
Floppus in "Oplichter actief op V&A - Snel verwijderen aub.."

Er zijn vrij veel mensen die alleen V&A gebruiken, of enkel daarvoor een account maken. Het aandeel oplichters is daar kwa accounts heel klein in, en in daadwerkelijke personen is het nog minder.
Die kleine groep hou je met drempels niet tegen; met de schijnveiligheid is het alleen maar interessanter accounts in batch te zetten met wat posts die makkelijk te scoren zijn.

Wij zien meer in het duwen van structurelere oplossingen zoals verbeterde pakkans, verlaagde kans op gewin, en het verhogen van de drempels van herhaling doordat mensen toegang tot bankrekening etc. verliezen.

Bankrekening hier ingeven met check; kom je in contact: "Sorry, tikfout in rekeningnummer" en klaar. Er zijn er al geweest die een o in het rekeningnummer zetten ipv 0 zodat bij copy/paste op mijnpolitie.nl controle de rekening niet herkend wordt.
Er zijn niet veel 'casual' oplichters, en die komen meestal nadat ze er achter komen dat we weten wie ze zijn tot inkeer. Bij de anderen is de beste methode dat mensen zichzelf weerbaar maken en leren veiliger te handelen.

Floppus wijzigde deze reactie 05-06-2013 08:10 (24%)

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Fist of Fury

Het zou eigenlijk wel fijn zijn als het IP-adres (en dat zal ongetwijfeld gebeuren) geregistreerd wordt en bepaalde freemail adressen worden geweerd. Zo heb ik met mijn huidige gang van zaken in een oplichting geen mogelijkheid om tot een IP-adres te komen. Communicatie van mij (yahoo) en tot oplichter (gmail), van gmail krijg ik alleen de IP van gmail en niet van de zender. Is het mogelijk een idee om daar iets mee te kunnen doen? Zodat een slachtoffer in ieder geval na een formeel verzoek een IP-adres kan krijgen wat kan helpen bij een aangifte/aanmaning/ingebreke stelling. Ik denk even vrijuit hier.

I

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

Floppus,

In zowel deze posting én die in het andere topic verzuim je in te gaan op het voorstel/initiatief waarbij oudgediende V&A medewerkers verdachte advertenties tijdelijk kunnen pauzeren (mits er meer dan een X aantal van hen binnen bijv. 30 minuten een vlaggetje zet bij zo'n ad). Die kan dan weer later ge-un-blocked worden door een Mod.

Waarom je hier niet op in wil gaan is me volledig onduidelijk. Het lijkt wel alsof er gewoon geen enkele bereidwilligheid is om echt daadwerkelijk tot een sluitende oplossing te komen (kost natuurlijk weer een beetje geld...).

Tweakers.net kan een lichtend voorbeeld nemen aan Marktplaats wat dat betreft. Daar zijn nu honderden oplichters actief. V&A is niets anders dan marktplaats. Wat doet jullie denken dat het hier beter zal gaan nu ze hun weg eenmaal gevonden hebben? In de avonduren is het om te huilen zo lang het duurt voor een overduidelijk verdachte user gebanned wordt. En dat is nadat ik hemel en aarde heb bewogen om op allerlei plekken te schreeuwen om aandacht, en uiteindelijk een verdwaalde mod slaperig maar een half bakken beslissing moet nemen...great!

Tweakers.net moet kijken naar hoe het níet moet door bij Marktplaats een kijkje te nemen.T' is jammer dat er dan door jou een berichtje wordt geplaatst wat eigenlijk gewoon gewoon neer komt op "ja, zodra de oplichting heeft plaatsgevonden, dan pakken we die boefjes echt goed aan".

Een simpele oplossing waarbij de community zelf actief kan meewerken, T-net behalve een klein stukje code schrijven géén geld en moeite kost en de pakkans enorm vergroot + time-to-offline naar minuten terugbrengt ipv uren ....daar rep je geen woord over.

Kom, beetje pro-actieve houding (niet jij specifiek, maar heel het instituut Tweakers.net dus). Dat jullie nu een uit de kluiten gewassen mediabedrijf zijn en het begrip en contact met de ouderwetse, hard-core tweaker ver te zoeken is, da's al erg genoeg Maar een waterdichte oplossing niet eens even bespreken, dat is wel een beetje jammer.

majic wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:14 (4%)

• Intelligo
quote:
Floppus schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:08:
Ik heb een vrij uitgebreide reactie hier geplaatst:
Floppus in "Oplichter actief op V&A - Snel verwijderen aub.."

Er zijn vrij veel mensen die alleen V&A gebruiken, of enkel daarvoor een account maken. Het aandeel oplichters is daar kwa accounts heel klein in, en in daadwerkelijke personen is het nog minder.
Die kleine groep hou je met drempels niet tegen; met de schijnveiligheid is het alleen maar interessanter accounts in batch te zetten met wat posts die makkelijk te scoren zijn.

Wij zien meer in het duwen van structurelere oplossingen zoals verbeterde pakkans, verlaagde kans op gewin, en het verhogen van de drempels van herhaling doordat mensen toegang tot bankrekening etc. verliezen.

Bankrekening hier ingeven met check; kom je in contact: "Sorry, tikfout in rekeningnummer" en klaar. Er zijn er al geweest die een o in het rekeningnummer zetten ipv 0 zodat bij copy/paste op mijnpolitie.nl controle de rekening niet herkend wordt.
Er zijn niet veel 'casual' oplichters, en die komen meestal nadat ze er achter komen dat we weten wie ze zijn tot inkeer. Bij de anderen is de beste methode dat mensen zichzelf weerbaar maken en leren veiliger te handelen.
Tja, maar dan is het al te laat. Dan zijn er al slachtoffers gevallen. Daarnaast is het ook een beetje een lege zin, want hoe ga je het bewerkstelligen?

Begrijp me niet verkeerd, uiteraard is het uiteindelijk de bedoeling dat een oplichter geen toegang meer heeft tot de rekening, maar dat moet je nou juist voor willen zijn. Er moet minder/geen geld op die rekening verschijnen. Daar probeer ik hier een oplossing voor aan te dragen. Als ik alleen al de advertenties die ik meteen spot zou kunnen blokkeren zou de helft al weg zijn, en een hoop tweakers geholpen. Combineer dat met mijn net-zo-actieve danwel actievere V&A collega's, en je hebt volgens mij een vrij sluitend systeem.

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 31-08 09:22

pino85

FP ProMod Tweakers abonnementen

Im just a Bird in the Sky

Dus eigenlijk willen we hier een burger wacht oid gaan invoeren? alleen gaat dit nog wat verder want de gewone leden kunnen dan ads blokkeren of hoe moet ik dat zien? hoe goed dat bedoeld is ik ben er geen voorstander van.
Zou wel goed zijn als we bv ads zouden kunnen aanvinken die ons als leden als risico kunnen worden bestempeld waarna bv een mod/admin ergens in ene centraal punt een bericht binnen krijgt dat er een vlaggetje bij een ad is geplaatst. Probleem zal dan kunnen zijn, de response tijd.. die zou dan niet lang moeten zijn om het alsnog effectief te moeten laten zijn want anders heeft dit gewoon geen nut.

@majic,

Als iemand niet direct reageert wil dat niet zeggen dat hij je negeert, echter als ik je toon nu zie in bepaalde stukken zou ik ook 2x nadenken eer ik zou reageren want je kan zaken ook anders brengen he.

pino85 wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:34 (10%)

• naitsoezn
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
quote:
Intelligo schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:15:
[...]
Als ik alleen al de advertenties die ik meteen spot zou kunnen blokkeren zou de helft al weg zijn, en een hoop tweakers geholpen. Combineer dat met mijn net-zo-actieve danwel actievere V&A collega's, en je hebt volgens mij een vrij sluitend systeem.
Behalve dat je daarmee een enorm risico introduceert om het kind met het badwater weg te gooien (klein voorbeeldje, vrij recent). Dan hou je uiteindelijk een vrij exclusief clubje over van Tweaker-veteranen. Het lijkt nu alsof de "hunters" dit niet zo erg vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat de mensen achter GoT hier een stuk minder enthousiast over zijn...

naitsoezn zegt: "Nait Soez'n!"

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Tweakers.net is voor mensen die iets hebben met computers of gadgets, een speciale site voor "nerds". Waarom zou V&A dan voor íedereen toegankelijk moeten zijn?

Zelf ben ik voor een systeem waar je registratie koppelt met een specifiek aantal posts. En dit hoeven er echt geen 2000 te zijn oid om te mogen adverteren bij V&A. Maar zeker wel een aantal maanden met een aantal postst.

"ja maar als iemand actief post mag hij nog steeds geen V&A ondanks dat hij actief bezig is op de frontpage/forum maar nog maar net lid is". Dan zouden ze een verzoek kunnen indienen om éérder te mogen posten op V&A bij een mod. Net zoals bij de Huiskamer.

Het modje kan dit dan even checken, kijken of de poster via vage proxy's bezig is oid en op basis daarvan een beslissing kunnen nemen. En ja, ook dit kan fout gaan, maar dit kost al zoveel tijd en moeite dat 99% van de oplichters er niet aan gaat beginnen.

V&A moet geen marktplaats worden, marktplaats is voor íedereen terwijl tweakers.net voor de hobbyist is. Een specialty forum en dit moet ook zo blijven vind ik. Ook ik ben de sjaak geweest met een Telefoon advertentie op V&A en ik doe tig transacties op internet. En soms let je gewoon niet op en kom je er naderhand pas achter dat je net wat meer onderzoek had moeten doen behalve het rekening nummer en de verkregen gegevens op internet.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 31-08 09:22

pino85

FP ProMod Tweakers abonnementen

Im just a Bird in the Sky

Ik denk toch dat je een bepaalde denkfout maakt, je gaat er van uit dat tweakers.net nog alleen voor mensen is die iets hebben met computers of gadgets? dat is allang niet meer zo, we zijn gewoon wat meer mainstream geworden en dat wil ik ook zo houden..

pino85 wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:32 (7%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

@Intelligo: Daarom denk ik dat het goed is te kijken of er een spoedmeldingssysteem kan komen; uiteraard willen wij ook zoveel mogelijk voorkomen - maar daarbij niet het kind met het badwater weggooien :)

Hoe wij structureel verbetering willen realiseren, is het in het algemeen onaantrekkelijker maken van (pogingen tot) oplichting. Dat werkt namelijk zelfs nog eerder dan dat we mensen hier spotten: het moet mensen ervan weerhouden zelfs maar het idee te krijgen dat ze oplichting moeten gaan proberen.

We denken iets groter dan het individuele geval hier; er is bijvoorbeeld een projectgroep, er is direct contact geweest met de ING nav een aantal zaken waarna ze de eigen processen verbeterd hebben. Een direct resultaat hiervan is bijvoorbeeld dit geweest:
http://www.crimesite.nl/n...stitie-samen-tegen-fraude

Dat dat niet wegneemt dat we hier ook moeten kijken naar het tegengaan van gedupeerden ben ik met je eens. Ik zie alleen het groter aanpakken als een betere structurele weg ter preventie op termijn.

@Christiano007: Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat deze site voor 'een elite' of 'nerds' zou moeten zijn vandaanhaalt. Het beleid is altijd geweest dat iedereen in basis welkom is.
Je geeft al aan 'Soms let je gewoon niet op' - als we dat nu eens als uitgangspunt nemen, en het duwen dat mensen alerter zijn, dan heb je de beste muur tegen oplichting te pakken. Lees ook even mijn post in het andere draadje. Het opwerpen van drempels is geen oplossing, integendeel.

Floppus wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:33 (3%)

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Fist of Fury

quote:
Christiano007 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:29:
Tweakers.net is voor mensen die iets hebben met computers of gadgets, een speciale site voor "nerds". Waarom zou V&A dan voor íedereen toegankelijk moeten zijn?
Dan verstier je in mijn mening het openbaar karakter van Tweakers.

Wat een oplossing zou kunnen zijn is een centraal verzamelpunt waar mensen (met toegewezen status) met zijn allen even over de advertentie kunnen buigen en eventueel een reactie van de verkoper/koper kunnen stellen.

Maar.... Zoveel controle, zoveel ogen, zoveel wat gevraagd moet worden, zoveel "etiquette". Je schrikt potentiële nieuwkomers af, onervaren zeker - die komen gewoon nooit meer terug, de uitzondering daargelaten. Zelfs een ervaren rot als ik (die ook zijn fouten maakt, in alle richtingen) zou ook 2x keer gaan denken of ik de "toorn der V&A enthousiastelingen" aan wil gaan.

@afvalzak, bureau? Gaat tijd in zitten en kost geld (ontwikkeling, testen, etc) en het grote gros zal dat niet vrijwillig willen doen.

SkyStreaker wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:40 (52%)

• Christiano007
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

quote:
pino85 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:31:
Ik denk toch dat je een bepaalde denkfout maakt, je gaat er van uit dat tweakers.net nog alleen voor mensen is die iets hebben met computers of gadgets? dat is allang niet meer zo, we zijn gewoon wat meer mainstream geworden en dat wil ik ook zo houden..
De gemiddelde persoon, vrouw bijv. gaat hier niet kijken voor reviews over computers, telefoons of keukenapparatuur. Die gaat kijken bij een kieskeurig.nl oid.

Fok, dát is voor alles en iedereen, tweakers is toch veel meer hobbyist-achtig.

Maar het is niet meer zoals vroeger idd, toen was tweakers.net écht alleen voor de "nerds"

Misschien is dat ook wel een probleem geworden van Tweakers.net, zich teveel willen richten op iedereen ipv op de doelgroep waar alles bij begonnen is ? Maar dat is een andere discussie.

• Afvalzak
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01:51

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het mooiste is een 'bureau' tussen de betaling en het pakketje in:

Persoon a) Verstuur pakketje naar bureau
Persoon b) Maak geld over naar bureau
Bureau checkt betaling en pakketje
Stuurt alles door naar de nieuwe eigenaar ;).

Maar goed dat is vast heel duur :P

Last.fm | Code Talks

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

quote:
naitsoezn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:29:
[...]

Behalve dat je daarmee een enorm risico introduceert om het kind met het badwater weg te gooien (klein voorbeeldje, vrij recent). Dan hou je uiteindelijk een vrij exclusief clubje over van Tweaker-veteranen. Het lijkt nu alsof de "hunters" dit niet zo erg vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat de mensen achter GoT hier een stuk minder enthousiast over zijn...
Een advertentie die op "pauze" wordt gezet tot een V&A mod er naar kan kijken is nou niet echt een groot verlies voor een poster. Het voorkomt juist verdere stress voor zowel aanbieders als kopers.

Overigens is het voorbeeld wat je geeft wel heel interessant. Als namelijk de alarmbellen bij een v&a mod níet gaan rinkelen in zo'n geval dan is er echt iets goed mis.

- Twee accounts vanaf zelfde ip actief, beide zojuist geregistreerd
- Twee populaire telefoons voor absurd lage prijzen (Ver onder marktplaats) tegelijk geplaatst

Hoe vaak komt dat nou voor? Het is hilarisch dat het géén oplichting bleek te zijn, meer niet.

Als ik me op Koninginnedag verdacht ga gedragen en wordt vervolgens door omstanders aangesproken/gemeld bij de politie is dat ook niet zo'n gekke situatie. Ook al was ik me van geen kwaad bewust en had ik gewoon een biertje te veel op en was ik even de weg kwijt (en een beetje wereldvreemd, nooit van Karst T en de damschreeuwer gehoord, want ik heb geen TV).

• mobby1971
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01:11
quote:
majic schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:38:
[...]

Een advertentie die op "pauze" wordt gezet tot een V&A mod er naar kan kijken is nou niet echt een groot verlies voor een poster. Het voorkomt juist verdere stress voor zowel aanbieders als kopers.
En nu heeft de mod de advertentie gecontroleerd en goedgekeurd. Vervolgens wordt je toch opgelicht. Wiens probleem is het dan?

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

Hoewel veel dingen begrijpelijk zijn vanuit oogpunt ultieme veiligheid, maar zoals ook met kind en badwater: je bent nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Daarnaast moet je in het redelijke ook kijken naar het managen van de uitzondering, niet manager náár de uitzondering. Oplichting gaat nooit 100% te voorkomen zijn - en dat is het nooit geweest, ook voor het internet bestond. Wel lijkt het of mensen goedgeloviger zijn geworden en niet meer met de paplepel ingegoten krijgen dat je op moet passen.

Mensen die een gladde verkoper op de markt weglachen, hebben er blijkbaar geen problemen mee honderden euros over te maken terwijl ze geen idee hebben aan wie. Je kan een hoop zaken beter maken, maar dan wel tot het punt dat je niet op iedere hoek van de straat verplicht gefouilleerd wordt en dan verbaasd bent als niemand meer in je stad komt.

Wij houden scherp in kaart hoeveel oplichting plaatsvindt en inventariseren daders, en het is niet of we hier dagelijks overspoeld worden door oplichters. Nog steeds zijn veruit de meeste meldingen al binnen enkele dagen terwijl er iets anders aan de hand is.

Veruit de meeste werkelijke gevallen komt uit een groep van nog geen 5 personen waarvan het sowieso onbegrijpelijk is dat ze het blijven proberen omdat de moeite ten opzichte van resultaat laat zien dat ze beter kunnen gaan schoffelen voor hun geld. De discussie waarom deze mensen vrij rond blijven lopen is een andere - en precies de reden waarom we aan die kant duwen.
Wat daar verder aan bij kan dragen is snellere reactie op spoedmeldingen, dáár zie ik zoals gezegd wel iets in. De rest van de oplossingen gaat gewoon omzeild worden - posts, wachttijd, noem het maar. Er worden dan gewoon wekelijkse accounts in serie gezet tot ze 'klaar' zijn.

@mobby1971: Dat is inderdaad ook een probleem.
Wij kunnen enkel beoordelen of er *op dat moment* iets vreemds te zien is, en ook dat is geen garantie. Let wel dat wij (en andere handelssites) enkel een platform bieden en geen partij zijn. Diverse dingen zouden die positie kunnen schaden, wat betekent dat een aansprakelijkheid ergens mee gedekt moet worden. Niet haalbaar voor een gratis platform.

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:42
quote:
mobby1971 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:11:
[...]

En nu heeft de mod de advertentie gecontroleerd en goedgekeurd. Vervolgens wordt je toch opgelicht. Wiens probleem is het dan?
Van de koper.

• MuddyMagical
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:56

MuddyMagical

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
Nee, want op dat moment is Tweakers een partij in de verkoop doordat mensen op Tweakers gaan vertrouwen. Je krijgt dan binnen de kortste keren het gehuil 'Ja, maar een modje had de advertentie goedgekeurd dus kan het geen oplichter zijn. Tweakers heeft een fout gemaakt dus ....

Daarnaast een interessant stukje: http://blog.iusmentis.com...hting-is-geen-oplichting/

Goedkope game keys bij G2A.com!

• General_Snuss
  • Laatst online: 08:42
quote:
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:19:
[...]

Nee, want op dat moment is Tweakers een partij in de verkoop doordat mensen op Tweakers gaan vertrouwen. Je krijgt dan binnen de kortste keren het gehuil 'Ja, maar een modje had de advertentie goedgekeurd dus kan het geen oplichter zijn. Tweakers heeft een fout gemaakt dus ....

Daarnaast een interessant stukje: http://blog.iusmentis.com...hting-is-geen-oplichting/
Staat al afgedekt in de AV

6.5 Tweakers.net zal op geen enkele manier partij zijn bij een eventuele (koop)overeenkomst tussen het Lid en andere Leden of andere bezoekers van de Website.

6.6 Tweakers.net aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot de kwaliteit, de veiligheid of de rechtmatigheid van aangeboden producten, de juistheid van de advertenties, de bevoegdheid van (rechts)personen om producten te kopen of te verkopen. Tweakers.net kan de nakoming van een overeenkomst tussen het Lid en ander Leden niet garanderen en kan niet bemiddelen bij een eventueel geschil tussen Leden.

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

Ja, maar op het moment dat je handelen strijdig is met die AV, kan je daar wel degelijk rechten aan ontlenen.

We gaan in veel gevallen al veel verder dan die voorwaarden, maar dan wel afgewogen per geval en op een wijze die die voorwaarden in stand houdt.

Let wel: het is het afdekken van risico. Natuurlijk willen we tegelijk het platform zo goed en veilig mogelijk houden.

• majic
  • Nu online

majic

Logic of Evolution

De situatie blijft :

- Er is een chronisch tekort aan actieve mods die de V&A in de gaten houden, met name in de avonduren.
Time-to-offline van een overduidelijk verdachte advertentie is uren, niet minuten. Dat is gewoon voor een website van dit formaat not-done. Zeker gezien de V&A echt niet zo druk is als bijv. een forum.

Er zijn vrijwilligers (mijzelf en ongetwijfeld andere oudgedienden) met een schoon blazoen en jaren van track-record die willen helpen om oplichters in de avonduren snel aan te pakken, bij gebrek aan mods.

Maak dan een clubje mod-lights die alleen in de V&A een advertentie kunnen blokkeren, meer niet. Behandel ze als mod vanuit jullie oogpunt, maar geef ze de rechten van een 'burgerwacht'.

Ook nu grijpt een moderator al actief in door een advertentie te laten staan wanneer ik die als overduidelijk een scammer meldt . Dus ook in de huidige situatie is Tweakers "aansprakelijk" als er toch oplichting plaatsvind nadat tweakers er melding van hebben gemaakt via de reguliere weg.

T' is allemaal semantisch, uiteindelijk hebben we gewoon een probleem wat opgelost kan worden door meer mankracht. Het enige wat we nodig hebben is good will van jullie kant. Tenzij je natuurlijk ontkent dat er in de avonduren een stelselmatig tekort is aan mods.

Overigens ook overdag is de reactietijd voor verdachte V&A producten veelal vrij lang, zeker niet een paar minuten (wat _echt_ nodig is). Geef dus meer huidige (forum) mods een kleine training in het herkennen van scammer advertenties, zodat er altijd een grote groep mensen met de juiste rechten klaarstaat om in te kunnen grijpen.

Bang zijn om een advertentie goed te keuren (om aansprakelijk te worden gesteld) via het pauze-systeem vind ik dus nogmaals vreemd, omdat het nu eigenlijk niet veel anders gaat (er vindt moderatie plaats, er worden advertenties aangemeld als scams, die gebruikers worden dan of wél of niet gebanned...).

• Floppus

Floppus

Adviseur

OL you need!

quote:
majic schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:09:
De situatie blijft :

- Er is een chronisch tekort aan actieve mods die de V&A in de gaten houden, met name in de avonduren.
Time-to-offline van een overduidelijk verdachte advertentie is uren, niet minuten. Dat is gewoon voor een website van dit formaat not-done. Zeker gezien de V&A echt niet zo druk is als bijv. een forum.
Welk gedeelte dat ik voor een systeem ben om de reactietijd te verbeteren moet ik nogmaals herhalen :?
quote:
Er zijn vrijwilligers (mijzelf en ongetwijfeld andere oudgedienden) met een schoon blazoen en jaren van track-record die willen helpen om oplichters in de avonduren snel aan te pakken, bij gebrek aan mods.

Maak dan een clubje mod-lights die alleen in de V&A een advertentie kunnen blokkeren, meer niet. Behandel ze als mod vanuit jullie oogpunt, maar geef ze de rechten van een 'burgerwacht'.

Ook nu grijpt een moderator al actief in door een advertentie te laten staan wanneer ik die als overduidelijk een scammer meldt . Dus ook in de huidige situatie is Tweakers "aansprakelijk" als er toch oplichting plaatsvind nadat tweakers er melding van hebben gemaakt via de reguliere weg.

T' is allemaal semantisch, uiteindelijk hebben we gewoon een probleem wat opgelost kan worden door meer mankracht. Het enige wat we nodig hebben is good will van jullie kant. Tenzij je natuurlijk ontkent dat er in de avonduren een stelselmatig tekort is aan mods.

Overigens ook overdag is de reactietijd voor verdachte V&A producten veelal vrij lang, zeker niet een paar minuten (wat _echt_ nodig is). Geef dus meer huidige (forum) mods een kleine training in het herkennen van scammer advertenties, zodat er altijd een grote groep mensen met de juiste rechten klaarstaat om in te kunnen grijpen.

Bang zijn om een advertentie goed te keuren (om aansprakelijk te worden gesteld) via het pauze-systeem vind ik dus nogmaals vreemd, omdat het nu eigenlijk niet veel anders gaat (er vindt moderatie plaats, er worden advertenties aangemeld als scams, die gebruikers worden dan of wél of niet gebanned...).
Dit alles lijkt mij ondervangen met dat - nogmaals al meermalen genoemde - idee van een systeem om de responstijd te verbeteren voor oplichtingsgevallen.

Als er meer mankracht nodig is, zal daar zeker naar gekeken worden, maar vrijwillig is allereerst niet vrijblijvend, en zeker in V&A waar het om oplichters gaat, is het een hele grote pré een basis en begrip van juridische zaken te hebben.

Tig mensen toegang gaan geven tot logs en persoonsgegevens gaat hem ook niet worden zodat er altijd toevallig één online is. Zonder toegang tot logs advertenties blokkeren (dus onderbuik en ervaring - die zeker belangrijk zijn, maar bewijs is dat net zo goed) gaat hem ook niet worden.

Floppus wijzigde deze reactie 05-06-2013 11:27 (5%)

• mrc4nl
  • Laatst online: 09:15

mrc4nl

Fruiticious, ofzo.

ik denk dat het wel een toegevoegde waarde zou hebben om bij de advertentie te zetten om wat voor gebruiker het gaat, net geregistreerd, of tijdje actief op t.net.Je moet als koper gewoon opletten wat je koopt en of het wel vertrouwd is, meer info over de persoon kan daartoe tot een betere keus leiden
Want sterren is krijg je pas als iemand een beoordeling plaatst, bij je 1e advertentie heb je er niets aan.

Je kan natuurlijk extra maatregelen maken om het voor nieuwe verkopers lastiger te maken, maar daar schiet je niet veel mee op. marktplaats heeft zelf een mooie regel:
quote:
als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het meestal ook zo

Ora et Labora

• Ace Lightning
quote:
majic schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:09:
De situatie blijft :

Time-to-offline
Je kan toch makkelijk de v&a afsluiten(je kan geen goederen aanbieden vanaf 12 tot 6:00 bijv) dus vanaf een bepaalde tijd punt..

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

quote:
mrc4nl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:41:
ik denk dat het wel een toegevoegde waarde zou hebben om bij de advertentie te zetten om wat voor gebruiker het gaat, net geregistreerd, of tijdje actief op t.net.
Dat is al te zien, er staat gewoon bij sinds wanneer de adverteerder actief is.

• Afvalzak
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01:51

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

quote:
SkyStreaker schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:35:
[...]

@afvalzak, bureau? Gaat tijd in zitten en kost geld (ontwikkeling, testen, etc) en het grote gros zal dat niet vrijwillig willen doen.
Dat zeg ik :?

Last.fm | Code Talks

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Zou het geen optie zijn om met een soort van moderatiesysteem te komen? Net als voor posts, dat tweakers een advertentie omhoog of omlaag kunnen raten

Standaard is de rating dan gewoon 0, als iemand de advertentie niet vertrouwd (Iemand met voldoende karmapunten, positieve ratings of what ever) deze persoon de advertentie omlaag kan raten

De "domme" V&A gebruiker kan dan nog steeds de advertentie zien, hij zou dan de rating kunnen gebruiken om zijn eigen oordeel te vellen

Overigs zou je het systeem ook met alleen maar downraten kunnen toepassen, omhoograten lijkt me niet persee nodig

Eigenlijk lijkt dit systeem wel wat op het idee van de topic starter, alleen worden advertenties hier niet direct verwijderd maar krijgen ze een slechte rating mee

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
Je komt bij dat "automatisch" blokkeren al heel ver als je bij elke keer dat iemand op "meld misbruik" klikt hun karma optelt bij een veldje in de database van die advertentie. Gaat die advertentie vervolgens over een bepaalde grens heen, dan zet je hem op non-actief. Op die manier heb je heel veel nieuwe gebruikers nodig om een advertentie te verbergen maar kan iemand die al jaren meedraait. Zeg bijvoorbeeld dat er 50k gecombineerde karma nodig is, en cap de hoeveelheid karma die een actieve gebruiker bij kan dragen op 15k. Dan heb je 4 actieve gebruikers nodig, of een groter aantal minder actieve gebruikers. En door die cap van 15k zorg je dat niet één iemand een advertentie kan blokkeren. :Y)

• mrc4nl

mrc4nl

Fruiticious, ofzo.

quote:
Ben1985 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:21:
[...]

Dat is al te zien, er staat gewoon bij sinds wanneer de adverteerder actief is.
nee , dat zegt alleen iets over de registratiedatum. niet hoe actief een gebruiker aanwezig is.

bijv deze: V&A aangeboden: Apple MacBook 13" 2.00Ghz 2009

het is niet erg, iedereen begint bij 0, maar het zou wel nuttige info zijn.
nu moet je nog eerst zijn profiel+(zijn)myreact bekijken, om achter die info te komen

Ora et Labora

• MuddyMagical

MuddyMagical

quote:
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:35:
Je komt bij dat "automatisch" blokkeren al heel ver als je bij elke keer dat iemand op "meld misbruik" klikt hun karma optelt bij een veldje in de database van die advertentie. Gaat die advertentie vervolgens over een bepaalde grens heen, dan zet je hem op non-actief. Op die manier heb je heel veel nieuwe gebruikers nodig om een advertentie te verbergen maar kan iemand die al jaren meedraait. Zeg bijvoorbeeld dat er 50k gecombineerde karma nodig is, en cap de hoeveelheid karma die een actieve gebruiker bij kan dragen op 15k. Dan heb je 4 actieve gebruikers nodig, of een groter aantal minder actieve gebruikers. En door die cap van 15k zorg je dat niet één iemand een advertentie kan blokkeren. :Y)
Om te voorkomen dat je ten onrechte dingen gaat blokkeren is het naar mijn idee beter om met jouw idee en banner te laten verschijnen dat veel bezoekers deze advertentie niet vertrouwen en dat men dus voorzichtig moet zijn. Dit in plaats van blokkeren.

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
nooberke schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:26:
Zou het geen optie zijn om met een soort van moderatiesysteem te komen? Net als voor posts, dat tweakers een advertentie omhoog of omlaag kunnen raten

Standaard is de rating dan gewoon 0, als iemand de advertentie niet vertrouwd (Iemand met voldoende karmapunten, positieve ratings of what ever) deze persoon de advertentie omlaag kan raten

De "domme" V&A gebruiker kan dan nog steeds de advertentie zien, hij zou dan de rating kunnen gebruiken om zijn eigen oordeel te vellen

Overigs zou je het systeem ook met alleen maar downraten kunnen toepassen, omhoograten lijkt me niet persee nodig

Eigenlijk lijkt dit systeem wel wat op het idee van de topic starter, alleen worden advertenties hier niet direct verwijderd maar krijgen ze een slechte rating mee
Hoe gaan we voorkomen dat mensen een vriendje gaan up (of downvoten). Want dat is waar het in effect op gaat uitdraaien. Of witch-hunts voorkomen? Dat zien we ook nogal eens. Zo snel een iemand gaat roepen, komt de massa mee.

We blijven het herhalen maar goed opletten is het beste middel. Elke barrière kan worden omzeild en geeft daardoor een vals gevoel van veiligheid.

Curry zegt:
[21:40:35] Curry: vieze koorbal dat je bent
[21:40:36] zeef: knor
Curry zegt: strakke timing

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:42:
[...]

Om te voorkomen dat je ten onrechte dingen gaat blokkeren is het naar mijn idee beter om met jouw idee en banner te laten verschijnen dat veel bezoekers deze advertentie niet vertrouwen en dat men dus voorzichtig moet zijn. Dit in plaats van blokkeren.
En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen. Dan zetten we de grens weer hoger en dan slipt er alsnog een oplichter doorheen. Dan zetten we de grens weer lager en dan kunnen legitieme advertenties weer verbannen worden.

Er is een reden dat andere online handelsplaatsen zoals Marktplaats en eBay dit niet zo doen. Het geeft namelijk een vals gevoel van veiligheid. Oplettendheid, argwanendheid, kortom alert blijven bij online koop & verkoop is het beste medicijn.

Curry zegt:

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18-09 12:26
Een ideetje!. Waarom niet: Een nieuwe user mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
inbedrijf schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:56:
Een ideetje!. Waarom niet: Een nieuwe user mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.
Een ideetje!. Waarom niet: Een oplichter in spé mag pas na een X periode. Iets plaatsen in V&A En X is dan natuurlijk de periode die tweakers er aan mee wil geven, drie maanden lijkt mij genoeg om een groot deel van de oplichters tegen te houden. En dit kan natuurlijk prima met de hierboven genoemde oplossingen, want helemaal tegenhouden is natuurlijk een droom.

Want waarom zou een oplichter niet 3 maanden kunnen wachten?

Curry zegt:

• MuddyMagical

MuddyMagical

quote:
zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:49:
[...]

En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen. Dan zetten we de grens weer hoger en dan slipt er alsnog een oplichter doorheen. Dan zetten we de grens weer lager en dan kunnen legitieme advertenties weer verbannen worden.

Er is een reden dat andere online handelsplaatsen zoals Marktplaats en eBay dit niet zo doen. Het geeft namelijk een vals gevoel van veiligheid. Oplettendheid, argwanendheid, kortom alert blijven bij online koop & verkoop is het beste medicijn.
Er is inderdaad geen gouden grens van karma hiervoor en ik snap je argument. Ben het er ook wel mee eens, maar gezien de wens van iedereen om op een actievere manier oplichters tegen te houden denk ik dat het wenselijk is om toch te kijken wat er mogelijk is.
Ik denk dat niemand het hier iets boeit op welke manier er iets wordt gedaan, zolang er maar iets veranderd. Men is bang dat de goede naam van Tweakers eraan gaat en dat meer mensen opgelicht worden.
quote:
inbedrijf schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:56:
En schrik je dus nieuwe gebruikers af wat Tweakers niet wilt en dat kan ik begrijpen. Dit is al een aantal keer voorgesteld.

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
MuddyMagical schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:59:
[...]

Er is inderdaad geen gouden grens van karma hiervoor en ik snap je argument. Ben het er ook wel mee eens, maar gezien de wens van iedereen om op een actievere manier oplichters tegen te houden denk ik dat het wenselijk is om toch te kijken wat er mogelijk is.
Ik denk dat niemand het hier iets boeit op welke manier er iets wordt gedaan, zolang er maar iets veranderd. Men is bang dat de goede naam van Tweakers eraan gaat en dat meer mensen opgelicht worden.
We hebben een V&A meldpunt en als de shit aan is ook nog topics, DM's, mail (va apending tweakers punt net) en TR's. Communicatiekanalen genoeg.

Curry zegt:

• TecHHeaD
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:01

TecHHeaD

- /\//\\// -

Goed idee!
Misschien wat verder uitwerken zodat we er met z'n alleen geen misverstanden e.d. over krijgen, dan lijkt mij dit opzich een prima idee!

Overclock until it hertz! UNTIL IT MEGAHERTZ! ///

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
TecHHeaD schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:01:
Goed idee!
Misschien wat verder uitwerken zodat we er met z'n alleen geen misverstanden e.d. over krijgen, dan lijkt mij dit opzich een prima idee!
We hebben al een rating van de verkoper. 8)7

Curry zegt:

• Ace Lightning
quote:
zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:47:
[...]

We blijven het herhalen maar goed opletten is het beste middel. Elke barrière kan worden omzeild en geeft daardoor een vals gevoel van veiligheid.
het zou me geen vals gevoel van veiligheid geven als jullie sommige shops flagged
http://www.willshopbudget.com/.. is nou niet echt een betrouwbare shop.. ook al heeft het al genoeg negatieve shop reviews.. waarom staat zo shop nog in de list zeg maar

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
quote:
zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:49:
[...]

En met een paar man kun je zo heel V&A overhoop halen.
Juist niet. Nouja, het kan wel, maar juist bij mensen met een berg karma verwacht je dat ze dat niet doen. En het is natuurlijk vrij makkelijk om die rechten te beperken tot een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld alleen die met een V&A-rating van X.

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:13:
[...]

Juist niet. Nouja, het kan wel, maar juist bij mensen met een berg karma verwacht je dat ze dat niet doen. En het is natuurlijk vrij makkelijk om die rechten te beperken tot een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld alleen die met een V&A-rating van X.
Ik zie mensen met veel karma regelmatig rare dingen doen. Emotie bij een transactie -die niet verloopt zoals een (of twee) partijen zich hadden voorgesteld- loopt soms hoog en langdurig op. Ook bij mensen met (heul) veel karma.

Curry zegt:

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
Klopt wel, maar een advertentie die op "pauze" staat zou gecheckt moeten worden door een V&A-crewlid. Vervolgens kan die zeggen of die block terecht was of niet, beiden met een knopje. Was 't terecht, dan wordt die ad en elke andere ad van die gebruiker geblokt en de gebruiker geband, was 't niet terecht dan hou je per melder bij dat ze een onterechte melding hebben gedaan. X van die onterechte meldingen in Y tijd? Geen rechten meer om melding te maken in de volgende Z maanden.

Je gaat er ongetwijfeld bij tijd en wijle een legitieme gebruiker mee treffen maar doorgaans zal een V&A-crewlid de advertentie dan binnen 12 uur wel weer teruggezet hebben en een kans voor notoire veelplegers is er amper tot niet omdat die automatisch, zonder mod-tussenkomst, tegengehouden worden na bijvoorbeeld 5 onterechte meldingen in 2 maanden.

Uiteindelijk verhoog je de snelheid waarop advertenties geblokkeerd kunnen worden tegelijk met het vertrouwen van de gebruikers omdat ze zelf invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast worden nieuwe gebruikers niet per definitie overmatig benadeeld en mits een onterecht geblokkeerde ad binnen 24 uur weer teruggezet kan worden (zal geen probleem zijn, lijkt me) is het ook voor slachtoffers van onterechte meldingen niet overmatig bezwarend. Helemaal niet omdat je bij de automatische blokkering ook een mailtje kan sturen met een melding als "Je advertentie is geblokkeerd omdat hij door een groot aantal gebruikers is gemarkeerd als malafide of illegaal. Indien dit onterecht is hoef je niets te doen; een crewlid zal zo snel mogelijk naar deze blokkering kijken en beoordelen of dit terecht is. Zodra dit gebeurd is ontvang je een nieuw bericht." :)

NMe wijzigde deze reactie 05-06-2013 13:47 (33%)

• mrc4nl

mrc4nl

Fruiticious, ofzo.

Wat zou dan de maatstaf moeten zijn om een advertentie. Te mogen plaatsen?
Aantal posts?
Hoelang geregistreerd?
moderatie op postings?
Karma?
Status (argicola simplex, feut etc)
Hoevaak aanwezig op t.net?

mrc4nl wijzigde deze reactie 05-06-2013 14:40 (9%)

Ora et Labora

• pgs010
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01:42
Normaal reageer ik nooit op posts maar voor deze keer even een uitzondering. Zelf zit ik al een jaar of twee op tweakers en bezoek ik de site dagelijks. In het verleden heb ik ooit twee ddr kaartjes aangeboden bij V&A en een keer op het forum een vraag gesteld. Val ik hiermee buiten de boot omdat ik geen actieve verkoper/forumposter ben?

• Christiano007
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

quote:
pgs010 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:13:
Normaal reageer ik nooit op posts maar voor deze keer even een uitzondering. Zelf zit ik al een jaar of twee op tweakers en bezoek ik de site dagelijks. In het verleden heb ik ooit twee ddr kaartjes aangeboden bij V&A en een keer op het forum een vraag gesteld. Val ik hiermee buiten de boot omdat ik geen actieve verkoper/forumposter ben?
Er zijn ook stats die kijken hoevaak jij op tweakers komt. Iemand die niet actief post, maar wel actief leest , krijgt een bepaalde status op tweakers.net (Tweakotine )

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
quote:
Christiano007 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:24:
[...]

Er zijn ook stats die kijken hoevaak jij op tweakers komt. Iemand die niet actief post, maar wel actief leest , krijgt een bepaalde status op tweakers.net (Tweakotine )
En iemand die veel op Tweakers komt is ineens wel een goeie gebruiker? Waar karma in elk geval nog een klein beetje een indicatie kan zijn is Tweakotine dat zeker niet. Oplichters kunnen ook random pagina's open of refreshen.

• mrc4nl

mrc4nl

Fruiticious, ofzo.

quote:
Christiano007 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:24:
[...]

Moet je wel ingelogd zijn

Ora et Labora

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
quote:
mrc4nl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:56:
[...]

Moet je wel ingelogd zijn
Moet je voor al die dingen die jij noemt ook zijn. :P

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Beste manier lijkt me nog steeds het melden via de knop bij twijfelachtige advertenties.
Verdachte advertenties komen dan al snel bovendrijven.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18-09 18:15
Persoonlijk vind ik een aantal reacties hier toch wat overtrokken. Ik begrijp dat oplichting als een serieus probleem hier wordt gezien - en dat zal allicht ook zo zijn. Ik kan echter wel zeggen dat malafide handel qua absoluut volume hier op de V&A ver, ver achterblijft bij Marktplaats - en dat terwijl de artikelen waarop het meeste wordt opgelicht wel degelijk voer voor de lokale V&A is.

Denk daarentegen eens aan dezelfde advertenties die naar beleving van de koper wel bonafide zijn, maar in werkelijkheid heling betreffen. Hoeveel van de handelaren hier zullen (een deel van) hun koopwaar uit gestolen goederen verkrijgen? Of, andersom, waar denk jij dat je gestolen iPhone nu is? Ik hoor er alvast niemand over....

Persoonlijk ben ik redelijk van de open markt. Emptor Caveat. Zorg eerst voor jezelf, voordat je er op rekent dat iemand anders voor jou zal zorgen. Met een beetje van jezelf, en, indien nodig, een beetje van mijnpolitie.nl.

• naitsoezn
  • Niet online
Is het misschien een idee om bij elke advertentie een soort "counter" bij te houden, die weergeeft hoeveel gebruikers die advertentie als "verdacht" hebben gemarkeerd? Zo kunnen alle jagers lekker doorjagen en blijft de eindverantwoordelijkheid bij de gebruiker te liggen. Moet volgens mij niet zo heel moeilijk te integreren zijn in de huidige "meld misbruik" optie...
quote:
X gebruikers vinden deze advertentie verdacht.
(Al dan niet met grotere rode letters als X groter wordt...

Edit: met eventueel de optie voor Mods om de counter te resetten als bij navraag en / of grondig uitzoeken wordt geoordeeld dat de advertentie toch gewoon bonafide is :), al ga je dan al snel weer naar het hellende vlak van een waardeoordeel van crew, die GoT eigenlijk (begrijpelijkerwijs) wil vermijden.

naitsoezn wijzigde deze reactie 05-06-2013 20:27 (39%)

• Rob59
  • Niet online
Of bij X aantal meldingen de advertentie tijdelijk even op onzichtbaar?
Alhoewel dat ook weer misbruik kan uitlokken.

Rob59 wijzigde deze reactie 05-06-2013 20:29 (24%)

• Patatjemet
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-09 15:05
Ik snap het probleem niet zo. De "too good to be true" ads en daarmee gepaard gaande oplichterij komt voor omdat er mensen zijn die er in trappen (maw er moet wel een koper zijn wil een oplichter kunnen oplichten).
Dit zal altijd zo blijven, wat je als tweakers ook doet. Je hebt hier al meer (mogelijkheid tot) zekerheid dmv v&a feedback / got & fp posts dan op andere kanalen.

De meeste tweakers zullen dan naar mijn idee ook nooit ingaan op een ad / verkoper waar een luchtje aan zit en als dit wel gebeurd dan denk je de volgende keer wel twee keer na! Een tweaker die ingaat op een ad neemt zelf een risico, wil je dit niet dan kom je bij een fysieke winkel terecht.

Just my $0.02..

- raid does not fix stupid -

• Rob59
  • Niet online
quote:
Wanneer V&A erg populair wordt bij de min of meer professionele oplichters die MP onveilig maken dan is manieren zoeken om dat hier tegen te gaan prima in mijn ogen.

• naitsoezn
  • Niet online
quote:
Patatjemet schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:55:
Ik snap het probleem niet zo. De "too good to be true" ads en daarmee gepaard gaande oplichterij komt voor omdat er mensen zijn die er in trappen (maw er moet wel een koper zijn wil een oplichter kunnen oplichten).
Dit zal altijd zo blijven, wat je als tweakers ook doet. Je hebt hier al meer (mogelijkheid tot) zekerheid dmv v&a feedback / got & fp posts dan op andere kanalen.

De meeste tweakers zullen dan naar mijn idee ook nooit ingaan op een ad / verkoper waar een luchtje aan zit en als dit wel gebeurd dan denk je de volgende keer wel twee keer na! Een tweaker die ingaat op een ad neemt zelf een risico, wil je dit niet dan kom je bij een fysieke winkel terecht.

Just my $0.02..
Dusss... Vandaar die vele "ik ben opgelicht"-topics 8)7

Dat mensen het bij zichzelf moeten zoeken? Helemaal waar. Wordt volgens mij ook nergens ontkent, en zeker niet door GoT.
Dat er 'daarom' geen probleem is? Hmmm....

Edit: Elke 'oplichting' is natuurlijk een probleem. Te voorkomen of niet, eigen schuld of niet, dat maakt weinig uit zodra mensen het GoT-platform met oplichting gaan associëren waardoor er minder handel zal zijn.. En dát lijkt me een probleem.

naitsoezn wijzigde deze reactie 05-06-2013 21:51 (10%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
naitsoezn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:27:
Dusss... Vandaar die vele "ik ben opgelicht"-topics 8)7
Maar is het probleem dan de toegankelijkheid van V&A of is het de goedgelovigheid (vaak blindheid) van de kopers?
quote:
Dat mensen het bij zichzelf moeten zoeken? Helemaal waar. Wordt volgens mij ook nergens ontkent, en zeker niet door GoT.
Dat er 'daarom' geen probleem is? Hmmm....
Maar de oplossing wordt nu exclusief gezocht in het aanbrengen van drempels in de advertenties, en een soort van burgermacht/militie waarbij ik persoonlijk overenthousiasme verwacht en misschien wel meer werk voor de crew om dat recht te zetten.

• Rob59
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:31:

Maar is het probleem dan de toegankelijkheid van V&A of is het de goedgelovigheid (vaak blindheid) van de kopers?
Onervarenheid is een beter woord denk ik .
Heb ook geleerd om goede feedback niet meer te vertrouwen wanneer het alleen om kopen gaat.

• naitsoezn
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:31:
[...]

Als deze opmerking echt naar mij gericht is zul je hem even moeten uitleggen, want dan snap ik hem niet. 'k Heb juist nergens de verantwoordelijkheid bij GoT in de schoenen geschoven, en ook nergens de toegankelijkheid van V&A bepleit te beperken... Integendeel zelfs.
quote:
Maar de oplossing wordt nu exclusief gezocht in het aanbrengen van drempels in de advertenties, en een soort van burgermacht/militie waarbij ik persoonlijk overenthousiasme verwacht en misschien wel meer werk voor de crew om dat recht te zetten.
Exclusief? Als in "zonder uitzondering"? Heb je het hele topic gelezen?

naitsoezn wijzigde deze reactie 05-06-2013 21:45 (4%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
Rob59 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:42:
Onervarenheid is een beter woord denk ik .
Heb ook geleerd om goede feedback niet meer te vertrouwen wanneer het alleen om kopen gaat.
Nee, niet alleen. Men gaat zichzelf namelijk ook wijs maken dat ze de ene truffel in de oplichtersmodder hebben gevonden. Zie dit topic: HTC One via Marktplaats; gaat wel over Marktplaats maar je ziet toch dat het toekomstige slachtoffer voor zichzelf gaat rationaliseren dat het toch kan.

Alleen feedback is inderdaad niet genoeg, we hebben al oplichters gezien die eerst een paar kleine dingen goed afhandelen om daarna een grote slag te slaan.
quote:
naitsoezn schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:43:
Als deze opmerking echt naar mij gericht is zul je hem even moeten uitleggen, want dan snap ik hem niet. 'k Heb juist nergens de verantwoordelijkheid bij GoT in de schoenen geschoven, en ook nergens de toegankelijkheid van V&A bepleit te beperken... Integendeel zelfs.
Alleen zeggen dat er een probleem is is niet voldoende, je moet het ook definieren. Zowel de oplichters als de slachtoffers zijn onderdeel van hetzelfde probleem.
quote:
Exclusief? Als in "zonder uitzondering"? Heb je het hele topic gelezen?
Ja. Je voorstel van de counter is imo een slecht idee, omdat je dan snel krijgt dat mensen dat oordeel overnemen en legitieme aanbiedingen gelijk gewantrouwd worden. Je krijgt te snel de geruchtenmachine :)

• naitsoezn
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:10:
[...]

Alleen zeggen dat er een probleem is is niet voldoende, je moet het ook definieren. Zowel de oplichters als de slachtoffers zijn onderdeel van hetzelfde probleem.
Op deze manier probeer je mij dingen in de schoenen te schuiven die ik nooit heb bedoelt of willen zeggen. Volgens mij begrijpt iedereen dat 'het probleem' zowel bij de slachtoffers zit als bij de oplichters, maar dat is momenteel niet de discussie. Zeggen dat het 'probleem' alleen vooral bij de slachtoffers ligt lost momenteel ook niets op.
quote:
[...]

Ja. Je voorstel van de counter is imo een slecht idee, omdat je dan snel krijgt dat mensen dat oordeel overnemen en legitieme aanbiedingen gelijk gewantrouwd worden. Je krijgt te snel de geruchtenmachine :)
"een geruchtenmachine" is wat anders dan "een drempel opwerpen".... maar het is maar een voorstel, een idee die ik nog niet eerder heb langs zien komen, iets waar de mensen die er echt over gaan over na kunnen denken.

naitsoezn wijzigde deze reactie 05-06-2013 22:23 (12%)

• Rob59
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:10:

Daarom bij verdacht hoog aantal meldingen tijdelijk de ad niet meer te zien totdat een crewlid er naar kijkt zoals het nu ook min of meer gebeurt maar dan is er een soort van preventief damage control.

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
Rob59 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:19:
[...]

Daarom bij verdacht hoog aantal meldingen tijdelijk de ad niet meer te zien totdat een crewlid er naar kijkt zoals het nu ook min of meer gebeurt maar dan is er een soort van preventief damage control.
Tegelijkertijd denk je dus bij een advertentie met een iets te mooie prijs: "Oh, hij staat er (nog?) dus niets aan de hand". Want als er iets mis was, dan was 'ie al gemeld... toch... en hij staat er gewoon....niks aan de hand dus, kopeh kopeh kopeeeeeh. En dan niets krijgen. Elke barrière is te omzeilen en geeft je een vals gevoel van veiligheid.

Echt, een mooi prijs maakt mensen gek. Laatst stuurde ik weer eens een mass PM naar een groep mensen die in contact was met een oplichter. Daar was er een bij die als reactie stuurde dat hij het wel vertrouwde en dat de prijs zo mooi was dat de deal wel door moest gaan. 8)7 Nou vraag ik je, je krijgt een PM van ons met daarin: "pas op, mogelijk oplichter", en dan toch doorzetten?

Guys, die oplichters, die lezen dit ook. En die zijn nu al bezig om een counterstratgie te verzinnen. Ze weten exact hoe ze de goedgelovigen de centen uit de zak moeten kloppen. Bijvoorbeeld posten op rustige momenten zodat de ad wat langer staat en door een druk moment ondersneeuwt. Dan is 'ie even uit het zicht en dat willen ze juist, want dan valt 'ie niet op.

We doen achter de schermen meer dan je denkt en meer dan ik kan vertellen. We hebben contact met politie en met banken. We gaan zelf soms achter mensen aan, top op huisbezoek aan toe. We nemen contact op met slachtoffers, regelen als het kan een terugbetalingsregelingen etc. etc. We hebben het allemaal al wel voorbij zien komen maar het belangrijkste wordt zo vaak vergeten. Kopers zijn -eenmaal geil van de prijs- alle alertheid kwijt. En daar kunnen we met geen honderd barrières iets aan doen.

Blijf alert, check het rekeningnummer, vraag extra informatie zoals foto's etc. etc. Ga het ding zelf halen als het even kan. En als het eigenlijk te mooi is om waar te zijn.......dan is het te mooi om waar te zijn!

Curry zegt:

• NMe

NMe

Admin Devschuur®
quote:
zeef schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:56:
[...]

Tegelijkertijd denk je dus bij een advertentie met een iets te mooie prijs: "Oh, hij staat er (nog?) dus niets aan de hand". Want als er iets mis was, dan was 'ie al gemeld... toch... en hij staat er gewoon....niks aan de hand dus, kopeh kopeh kopeeeeeh. En dan niets krijgen.
Dat heb je nu ook al. Je weet net als ik dat er een aantal mensen zijn geweest die blind ingaan op verkopers hier "want op Tweakers zitten geen oplichters." :P

• zeef
  • Nu online

zeef

Community manager

back on track

quote:
NMe schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:58:
[...]

Dat heb je nu ook al. Je weet net als ik dat er een aantal mensen zijn geweest die blind ingaan op verkopers hier "want op Tweakers zitten geen oplichters." :P
Ja, en die mensen moeten alert(er) worden. Door ze met een 'karma/piep' systeem een vals gevoel van veiligheid te geven, maken we ze juist nog vatbaarder voor die frauduleuze honden. Want er zullen maar eens niet voldoende mensen online zijn om te checken? Dan ben je als niet nadenkende koper de el uu el, want je gaat ervan uit dat de advertentie gecheckt is.

zeef wijzigde deze reactie 05-06-2013 23:01 (15%)

Curry zegt:

Pagina: 1 2 Laatste

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013