Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Free record shop neemt geen cadeaubonnen meer aan

Pagina: 1
Acties:

• Donnas-A
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-04 14:24

Donnas-A

Take the Pain!

Hello tweakers,

Zoals jullie misschien al weten is Free Record Shop Nederland failliet verklaard.
Ikzelf vond het altijd een fijne winkel om in rond te snuffelen en ik was teleurgesteld toen ik las dat het over en sluiten was voor FRS. Met dit gegeven begon ik mij tegelijk ongerust te maken over cadeaubonnen die ik nog had liggen en ik heb er toevallig vandaag 1 gekregen van collega`s voor mijn verjaardag :'( Deze bon is 2 weken geleden gekocht dus mijn collega`s wisten ook niet beter. Inmiddels is duidelijk dat geen enkele FRS winkel de bonnen nog accepteerd. Ja in BelgiŽ maar daar ga ik echt niet heen rijden. Best raar als je 2 weken voor het faiilesement je werknemers nog aanstuurd om zoveel mogelijk cadeaubonnen te verkopen om zo nog te kunnen cashen. Is FRS in dit verhaal niet gewoon strafbaar bezig? Willens en wetens producten verkopen die 2 weken later niet meer geldig zijn.

Ik heb inmiddels een klacht per mail verstuurd naar de klantenservice met daarin de vraag of ze iets voor mij kunnen doen. En heb daarbij vermeld dat als ik echt niks meer vergoed krijg ik aangifte ga doen van pure oplichting.

Zijn er meer mensen die nog bonnen hebben en die zich kwaad maken over het abrubt handelen van FRS?
En is het slim om aangifte te doen of kan ik het wel shaken.

Games don't make you violent. Lag does!

• Ray187
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:57
Winkels zijn toch nog open en verkopen ze artikelen en ka nje betalen met cash of pinpas?

Vreemd dat ze de bonnen niet accepeten.

*knip*

gambieter wijzigde deze reactie 05-06-2013 22:26 (11%)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Clonehunter par excellence

Dit lijkt me meer iets voor het Shopping Forum :)

ASP -> SF

Blackberry Torch 9810 kopen? Zie V&A: http://bit.ly/1g9R2ZG

• jopie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 14:54
Ik zou voorzichtig proberen of ze nog cadeaubonnen verkopen.
Als ze dat doen sta je wel heel sterk om ze ook in te leveren.

*knip*

gambieter wijzigde deze reactie 04-06-2013 14:57 (51%)

• L1nt
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:46

L1nt

Nothing is true

quote:
Best raar als je 2 weken voor het faiilesement je werknemers nog aanstuurd om zoveel mogelijk cadeaubonnen te verkopen om zo nog te kunnen cashen.
heb je hier bewijs voor of zegt je onderbuik dat?
quote:
Is FRS in dit verhaal niet gewoon strafbaar bezig? Willens en wetens producten verkopen die 2 weken later niet meer geldig zijn.
Als het personeel niet op de hoogte was van het aanstaande faillissement kunnen zij er niks aan doen.
Is een risico wat je altijd loopt.
Als ze bewust de bonnen aanbieden, wetend dat ze binnenkort niet meer geldig zijn is het inderdaad een ander verhaal.

Everything is permitted

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Online bestelling doen met acceptgiro en vervolgens het bedrag - cadeaubon overmaken. Wel het cadeaubonnummer erbij vermelden.

Politie bellen lijkt me het meest onzinnige wat je kan doen. Dit lijkt me geen politiezaak maar een zaak tussen jou en de rechtspersoon free record shop bv (of iets dergelijks).

• jopie
*knip* Dit is het aanzetten tot proletarisch shoppen. Laat dat achterwege.

gambieter wijzigde deze reactie 04-06-2013 14:57 (75%)

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:17

Rubman

just as clear as a foggy night

Staat er een uiterste gebruiksdatum op de bon?
Zo nee, mag je hem nog gebruiken.

Kan je nog betalen dmv andere betalingsmanieren; geld, pin, chip, CC?
Zo ja, mag je de cadeaubon ook gewoon gebruiken want dat is volgens de FRS voorwaarden een geldig betaalmiddel.

*knip* Het eventuele verlies wat je dan hebt omdat de bon meer waard is dan de DVD kan je voor lief nemen of een extra DVD meenemen zodat je eigenlijk meer meeneemt dan mag, maar dat is misschien (nog) wat minder legaal

gambieter wijzigde deze reactie 04-06-2013 14:59 (13%)

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen!
You never got poked in the eye with a Spork!!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Modbreak:
Suggesties over onbetaald meenemen van koopwaar zijn ongewenst. Dat FRS mogelijk de wet overtreed is niet een rechtvaardiging voor gelijke munt.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-04 22:14

TWeaKLeGeND

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Als houder van een cadeaubon ben je een van de schuldeisers die concurrent is met andere schuldeisers, daarom worden ze niet meer aangenomen. Je moet bij de curator wezen.

Ik zou het niet bepaald fijn vinden dat er een faillisement is uitgesproken en ik nu uit de boedel mijn geld moet krijgen op mijn beurt na alle poespas en een andere schuldeiser krijgt gewoon 100% terug door boedel mee te nemen waardoor ik wellicht niks meer ga krijgen. Helaas eerst de fiscus zijn geld. Dan de rest verdelen.. Is er nog iets over dan als laatste nogbde achtergestelde schuldeisers.

Hoe sneu het ook is, dat is wat er feitelijk aan de hand is.

TWeaKLeGeND wijzigde deze reactie 04-06-2013 15:06 (61%)

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:17

Rubman

just as clear as a foggy night

In mijn geval heeft hij technisch gezien wel betaald voor de DVD aangezien de bon achterblijft bij FRS en deze hem als geldig betaalmiddel dient te accepteren.
Snap dat het misschien wat verkeerd overkomt.

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen!
You never got poked in the eye with a Spork!!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
Rubman schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:01:
In mijn geval heeft hij technisch gezien wel betaald voor de DVD aangezien de bon achterblijft bij FRS en deze hem als geldig betaalmiddel dient te accepteren.
Snap dat het misschien wat verkeerd overkomt.
Zie direct boven je waarom dat incorrect is. Het komt niet verkeerd over, het is verkeerd. Hoop dat ik niet verder hoef te gaan knippen in posts :)

• jopie
OK, mijn excuses, het leek mij niet zo vreemd, maar dat zag ik dus blijkbaar verkeerd.

• Diqiu-Long
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
Toen de IT's failliet ging hadden ze vlak daarvoor ook nog een geen BTW actie, toen voelde dat voor de gedupeerde die via het internet besteld hadden ook zo aan alsof het met opzet gedaan was.

Ik denk niet dat het met opzet gedaan word, ze moeten de boel immers gewoon draaiend houden, het is uiteraard jammer van de cadeau bonnen.

Maar als ze inderdaad nog in de winkels in BelgiŽ te besteden zijn? Dan zijn ze op zijn minst niet geheel waardeloos en BelgiŽ ligt niet bepaald aan de andere kant van de wereld.

Mijn weblog Goedkoop-natscheren.nl | Klassiek-scheerforum.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
Diqiu-Long schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:12:
Maar als ze inderdaad nog in de winkels in BelgiŽ te besteden zijn? Dan zijn ze op zijn minst niet geheel waardeloos en BelgiŽ ligt niet bepaald aan de andere kant van de wereld.
Of men kan cadeaubonnen aanbieden via de Belgische Marktplaats-alternatieven, en zo nog iets terugkrijgen van de waarde van de bonnen. Een beetje inventief zijn dus :)

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
quote:
L1nt schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:51:
[...]

heb je hier bewijs voor of zegt je onderbuik dat?

Als het personeel niet op de hoogte was van het aanstaande faillissement kunnen zij er niks aan doen.
Is een risico wat je altijd loopt.
Als ze bewust de bonnen aanbieden, wetend dat ze binnenkort niet meer geldig zijn is het inderdaad een ander verhaal.
bron

Laat dit een goede les zijn voor iedereen om nooit meer cadeaubonnen te kopen voor wat dan ook. Een volledig overbodige dienstverlening die feitelijk helemaal geen toegevoegde waarde heeft, behalve extra counterparty risk. Althans in een markt waar de actoren handelen op basis van ratio.

Henk007 wijzigde deze reactie 04-06-2013 15:31 (4%)

• Donnas-A

Donnas-A

Take the Pain!

Bedankt voor de bron Henk.
Klanten worden inderdaad gewoon dik genept terwijl de top op de hoogte was van deze ontwikkelingen.

"Het personeel werd volgens de krant twee weken geleden door Free Record Shop aangespoord zoveel mogelijk cadeaubonnen aan klanten te verkopen. Toen was al bekend dat het voortbestaan van het bedrijf aan een zijden draadje hing. Wie zijn cadeaubonnen nog wil inleveren, is aangewezen op de winkels in BelgiŽ."

Dus tja daar sta je dan met je cadeautje en vervolgens kan je het wel shaken.
Ik ben benieuwd hoe er gereageerd word door de klantenservice.

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:42
Laten we het incidentele falliesement van een grote keten inderdaad als les nemen om nooit meer een cadeaubon te kopen!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Claims uit kranten als de Telegraaf moet men niet als absolute waarheid nemen, zeker daar de bewijsvoering voor die claim ontbreekt. Niet voor niets is het personeel zelf de dupe doordat de salarissen voorlopig ook niet betaald worden.

Het is niet de bedoeling hier te gaan ranten tegen de FRS of door te slaan naar algemene conclusies over cadeaubonnen (al ben ik het er zelf deels mee eens en ik ze ook niet koop of wil hebben), maar om te bespreken wat voor stappen men kan nemen om de cadeaubonnen toch te kunnen verzilveren :)

• Donnas-A

Donnas-A

Take the Pain!

Nou ja claims uit kranten....Je hoort op verschillende forums al mensen klagen.
Dit zijn gewoon burgers en daar komt geen media aan te pas hoor.
Zelfs op de website van FRS staat duidelijk dat de Nederlandse (web)shops de bonnen niet meer accepteren.

"N.a.v. de berichtgeving in de media over Free Record Shop Nederland:
ECI Holding is eigenaar van de Free Record Shop webshop en staat buiten het faillissement. Alle online bestellingen worden gewoon uitgeleverd. Helaas kan er momenteel geen gebruik gemaakt worden van de FRS cadeaucard."

Bron: Freerecordshop.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Het gaat om de claim dat het personeel werd aangespoord om zoveel mogelijk kadobonnen te verkopen. Dat suggereert kwaadwillendheid, en een dergelijke claim zal ondersteund moeten worden door betrouwbare bronnen.

• ruftman
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-04 11:43
@TS: Is de cadeaubon 2 weken geleden gekocht en heb je hem later gekregen, of heb je de cadeaubon 2 weken geleden gekregen?

Ik had ook een cadeaubon die ik heb ingeleverd op het moment dat ik de eerste berichten over een mogelijk faillissement hoorde. Dat was 2 weken geleden en ik kon de cadeaubon zonder problemen gebruiken.

Als jij de cadeaubon 2 weken geleden gekregen hebt, had je m.i. het een en ander kunnen voorzien.
Natuurlijk niet als je de cadeaubon pas later hebt gekregen.

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:44:
Het gaat om de claim dat het personeel werd aangespoord om zoveel mogelijk kadobonnen te verkopen. Dat suggereert kwaadwillendheid, en een dergelijke claim zal ondersteund moeten worden door betrouwbare bronnen.
Het hoeft ook nog niet een voorbeeld te zijn van kwaadwillendheid: verkopen van zo een bonnen levert direct geld op terwijl er geen directe kosten tegenover staan.
Niet alleen dat - er is altijd volk dat bonnen verliest/vergeet te incasseren.

Het blijft altijd lastig: neem je geen bestellingen meer aan omdat de zaak mogelijk failliet gaat - dan gaat ze gegarandeerd failliet + je stelt jezelf mogelijk aansprakelijk voor schulden van de onderneming zelf.
Blijf je verkopen dan verbeter je de (overname) kansen van de onderneming - maar loop je dus het risico om kopers te benadelen.

• Donnas-A

Donnas-A

Take the Pain!

quote:
ruftman schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:58:
@TS: Is de cadeaubon 2 weken geleden gekocht en heb je hem later gekregen, of heb je de cadeaubon 2 weken geleden gekregen?

Ik had ook een cadeaubon die ik heb ingeleverd op het moment dat ik de eerste berichten over een mogelijk faillissement hoorde. Dat was 2 weken geleden en ik kon de cadeaubon zonder problemen gebruiken.

Als jij de cadeaubon 2 weken geleden gekregen hebt, had je m.i. het een en ander kunnen voorzien.
Natuurlijk niet als je de cadeaubon pas later hebt gekregen.
De bon is 2 weken geleden gekocht en ik heb de bon vandaag gehad. Ik had nog een bon van 10 euro thuis liggen die ik samen wil voegen met deze bon. Het gaat erom dat FRS zonder waarschuwing of mededeling abrŁpt stopt met het aannemen van dergelijke cadeaubonnen. Stel FRS had van mijn part via de media mensen op de hoogte gesteld van dergelijke acties bijvoorbeeld "U heeft nog 2 weken de tijd om u cadeaubon in te leveren" o.i.d. maar niets van dat alles.

• Sieger
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 07:29
Voel me ook behoorlijk genaaid, twee weken geleden bon gehaald voor cadeau aan mijn zwager en de dag erna gegeven. Net een week later en de FRS is falliet....argml!

vind het zonde van mijn geld en lullig voor degene aan wie ik het kado gegeven heb....

• -hopsa-
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
quote:
Donnas-A schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:07:
[...]

Het gaat erom dat FRS zonder waarschuwing of mededeling abrŁpt stopt met het aannemen van dergelijke cadeaubonnen.
Nee, dat doet de curator. FRS heeft niets meer te vertellen op dit moment.

• LiquidT_NL
quote:
[...]

De bon is 2 weken geleden gekocht en ik heb de bon vandaag gehad. Ik had nog een bon van 10 euro thuis liggen die ik samen wil voegen met deze bon. Het gaat erom dat FRS zonder waarschuwing of mededeling abrŁpt stopt met het aannemen van dergelijke cadeaubonnen. Stel FRS had van mijn part via de media mensen op de hoogte gesteld van dergelijke acties bijvoorbeeld "U heeft nog 2 weken de tijd om u cadeaubon in te leveren" o.i.d. maar niets van dat alles.
FRS is falliet, geen uitgaande geldstromen zijn meer toegestaan. 2 Weken terug zo'n oproep doen had een catastrofe geweest voor FRS. Het is vervelend, maar zo gaat het bij failissement. Net als medewerkers, die werken en op een dag horen geen loon meer te ontvangen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 15:17

BazzH

Kei-goed...

quote:
LiquidT_NL schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:32:
Laten we het incidentele falliesement van een grote keten inderdaad als les nemen om nooit meer een cadeaubon te kopen!
Waarom zou je nou cadeaubonnen kopen? Cadeaubonnen zijn maar voor 1 partijd goed en dat is de verkopende partij.

- Een relatief hoog percentage van de verkochte cadeaubonnen wordt nooit verzilverd: = 100% winst.
- Cadeaubonnen trekken volk naar je winkel, wat anders misschien niet eens in je winkel gekomen was.
- Mensen kopen vaak meer, omdat ze (meestal) geen wisselgeld krijgen op een cadeaubon.
- Mensen vergeten soms hun cadeaubon. Aangezien ze toch in de winkel staan, kopen ze toch datgene wat ze nodig hebben. Daarna komen ze nog een keer terug met de cadeaubon.
- Cadeaubonnen hebben soms maar een beperkte geldigheid.

Enige voordeel voor de consument: je krijgt er meestal een mooi envelopje bij van 2 cent!

Daarom geef ik liever een "universele cadeaubon". Je hebt ze in de bedragen 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro en kunt ze bij elke pin-automaat uit de muur halen. Bruikbaar bij zo'n beetje iedere kassa in de EU en in veel toeristische landen.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
Stel FRS had van mijn part via de media mensen op de hoogte gesteld van dergelijke acties bijvoorbeeld "U heeft nog 2 weken de tijd om u cadeaubon in te leveren" o.i.d. maar niets van dat alles.
Je draaft nogal door in je teleurstelling. Je kunt toch zelf wel bedenken dat een dergelijke aankondiging of uitzonderingssituatie niet kan? Ja, het is vervelend, nee, het is niet netjes, maar het is niet dat men FRS failliet laat gaan omdat het zo uitkomt. Faillisementen kunnen nu eenmaal niet zonder dat er mensen schade lijden, en vergeleken met werknemers, leveranciers, schuldeisers etc is je verlies gering.

• TECHcrime
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
quote:
BazzH schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:23:
Daarom geef ik liever een "universele cadeaubon". Je hebt ze in de bedragen 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro en kunt ze bij elke pin-automaat uit de muur halen. Bruikbaar bij zo'n beetje iedere kassa in de EU en in veel toeristische landen.
_/-\o_

• LiquidT_NL
quote:
BazzH schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:23:
[...]

Waarom zou je nou cadeaubonnen kopen? Cadeaubonnen zijn maar voor 1 partijd goed en dat is de verkopende partij.

- Een relatief hoog percentage van de verkochte cadeaubonnen wordt nooit verzilverd: = 100% winst.
- Cadeaubonnen trekken volk naar je winkel, wat anders misschien niet eens in je winkel gekomen was.
- Mensen kopen vaak meer, omdat ze (meestal) geen wisselgeld krijgen op een cadeaubon.
- Mensen vergeten soms hun cadeaubon. Aangezien ze toch in de winkel staan, kopen ze toch datgene wat ze nodig hebben. Daarna komen ze nog een keer terug met de cadeaubon.
- Cadeaubonnen hebben soms maar een beperkte geldigheid.
Helemaal waar, maar mensen hebben er behoefte aan blijkbaar. En ik vind dit incidenteel genoeg om het niet direct tot les te bombarderen nooit meer bonnen te halen. Het gaat mij puur om die logica.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een hekel aan bonnen krijgen, ik verkoop ze altijd door, zeker van winkels waar ik gewoon nooit kom.

• GeeEs
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-04 09:56
Wat die werknemers betreft.. Die raken -als er geen doorstart komt- hun baan kwijt. Maar die krijgen toch "gewoon" via het UWV eventueel achterstallig loon en evt vakantiegeld uitbetaald? Tenminste de komende tijd? Ik las ergens dat ze geen loon meer kregen en ook geen vakantiegeld?

Van die cadeaubonnen is inderdaad wel jammer. En als het zo is dat het personeel is aangespoord er maar extra veel te verkopen in de voorgaande periode is dat uiteraard schandalig... Verkopen, of zelf iets gaan kopen in BelgiŽ is beste optie dan nog inderdaad.

• naitsoezn
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Het is toch niet meer dan logisch dat de curator de boedel niet zomaar weggeeft aan mensen met cadeaubonnen? Die boedel kan gewoon geld opleveren om schuldeisers te betalen... Waarom zou jij (schuldeiser met cadeaubon) voorrang moeten krijgen op schuldeisers zonder cadeaubon?

Hier trouwens een relevant blog, waarin eigenlijk alles gezegd wordt wat hierboven aan al aangestipt wordt...

naitsoezn zegt: "Nait Soez'n!"

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:18

Floppus

Adviseur

OL you need!

Het faillissement; ťťn van de vervelende facts of life waarbij je in de regel ook geen schuldige aan kan wijzen, ook al is dat vaak voor gedupeerden fijn. Niemand wint bij een faillissement (behalve de concurrent :P)

VDP & Workflow - papieren bedrijfsprocessen! Direct, mťt automatisering.

• DragonChaser
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09-04 21:04
Cadeaubonnen zijn gewoon gaar....vind die dingen best kansloos, dit bewijst waarom.
Waarom eigenlijk papier voor karton ruilen?

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:11
quote:
GeeEs schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:29:
Wat die werknemers betreft.. Die raken -als er geen doorstart komt- hun baan kwijt. Maar die krijgen toch "gewoon" via het UWV eventueel achterstallig loon en evt vakantiegeld uitbetaald? Tenminste de komende tijd? Ik las ergens dat ze geen loon meer kregen en ook geen vakantiegeld?
UWV neemt de betalingsverplichting richting de werknemers over. (of dat ook vakantiegeld is weet ik niet, maar lijkt me wel)

http://www.bnr.nl/nieuws/...free-record-personeel-uit

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:33
De cadeaubonnen van FRS zitten in een andere BV natuurlijk, waarvan ik niet weet of die ook failliet is. Het was nog al een wirwar aan BV's onder Hans :) Maar die BV krijgt voor de ingeleverde bonnen natuurlijk geld van FRS, en dat kan niet meer omdat ze failliet zijn, dus bonnen ook niet meer geldig.

Of het waar is dat het personeel de afgelopen twee weken is aangespoord om extra veel bonnen te verkopen weet ik niet. Erg netjes zou dat niet zijn natuurlijk.

Overigens is al veel langer bekend dat FRS aan een zijden draadje hangt hoor:

- 29 oktober 2012: Hans Breukhoven stopt als CEO van FRS.
- 29 november 2012: COO Serge Couvreur verlaat FRS.
- 4 februari: FRS sluit stationswinkels
- 27 maart: FRS koningt aan te stoppen met CD-verkoop op Pinkpop
- 18 april: Free Record Shop is in gesprek met de fiscus over een belastingschuld, maar ontkent het gerucht dat een faillissement nadert.
- 25 april: Free Record Shop voert exclusieve overnamebesprekingen met ProCures.
- 26 april: Als de huur- en inkoopprijzen niet worden verlaagd, gaat Free Record Shop failliet. Dat zegt een woordvoerder van de potentiŽle investeerder ProCures in het Algemeen Dagblad.
- 21 mei: Leveranciers moeten op krediet gaan leveren om Free Record Shop van de ondergang te redden.

Daarbij is er nu streaming muziek wat echt volwassen aan het worden is, en streaming video laat ook niet heel lang meer op zich wachten om de DVD-verkopen de nek om te draaien. Als je dan krampachtig schijfjes blijft verkopen dan houdt het wel een keer op natuurlijk.

Dus op zich was het aan te zien komen...

barticus wijzigde deze reactie 04-06-2013 20:37 (9%)

• Fastmat
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-04 19:55
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:44:
Het verkopen van cadeaubonnen is anders een uitermate efficiŽnt middel om liqiduideitsproblemen aan te pakken. Je krijgt geld in het laatje waar geen uitgaven tegenover staan. Bovendien zou stoppen met de normale bedrijfsvoering een verwijtbaar faillissement opleveren en dan zijn er ineens een aantal mensen hoofdelijk aansprakelijk.

Helaas is er dus geen andere optie dan gewoon maar door te gaan met verkopen ook als je weet dat sommige mensen hun geld kwijt zullen zijn.

De consument moet eens leren om geen cadeaubonnen te kopen, geen verlengde garanties of wat dan ook. Dit is namelijk, in tegenstelling tot wat eerder gesteld werd, geen incidenteel geval!

Fastmat wijzigde deze reactie 04-06-2013 21:05 (10%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

quote:
Fastmat schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:02:
Het verkopen van cadeaubonnen is anders een uitermate efficiŽnt middel om liqiduideitsproblemen aan te pakken. Je krijgt geld in het laatje waar geen uitgaven tegenover staan. Bovendien zou stoppen met de normale bedrijfsvoering een verwijtbaar faillissement opleveren en dan zijn er ineens een aantal mensen hoofdelijk aansprakelijk.

Helaas is er dus geen andere optie dan gewoon maar door te gaan met verkopen ook als je weet dat sommige mensen hun geld kwijt zullen zijn.
Dat is echter wat anders dan claimen dat men er op uit was mensen te duperen, zoals de suggestie in de Telegraaf is :)

• Fastmat
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-04 19:55
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:05:
[...]

Dat is echter wat anders dan claimen dat men er op uit was mensen te duperen, zoals de suggestie in de Telegraaf is :)
Ach, bij elk faillissement krijg je dezelfde berichten. Als de consument eens zou leren om ervoor te zorgen dat de tijd tussen betaling en levering zo kort mogelijk is dan zouden dit soort problemen niet eens ontstaan.

• Larick
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:27
Ik wilde opmerken de bonnen wellicht nog bij de webshop te gebruiken waren, omdat de webshop buiten het faillisement viel (andere eigenaar). Maar volgens de telefgraaf niet:
quote:
Niet bruikbaar in webshop

Veel vestigingen van Free Record Shop zijn ook enkele dagen na het faillissement nog open. Hier zijn bonnen en cadeaucards echter niet meer te gebruiken. De webshop (die eigendom is van ECI Holding) accepteert cadeaucards niet meer, al staat die wel buiten het faillissement.
bron

Proberen kan natuurlijk altijd.

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:57

Mig29

Moderator SF

Sowieso schrijf je zo!

quote:
Fastmat schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:02:
[...]

De consument moet eens leren om geen cadeaubonnen te kopen, geen verlengde garanties of wat dan ook. Dit is namelijk, in tegenstelling tot wat eerder gesteld werd, geen incidenteel geval!
Spot on.

In andere woorden: het stoppen van het proberen om het tij te keren (aka aansturen op faillisement) is strafbaar omdat daarmee anderen worden gedupeerd. Een ondernemer moet dus altijd proberen zijn zaak te redden. Het gevolg daarvan is dat er dus gewoon wordt doorverkocht, waardonder dus ook producten vallen waarvan aannemelijk gemaakt kan worden dat die nooit meer geleverd gaan worden (internetbestellingen en cadeaubonnen bijv).

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• RagingR2
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08-11-2013

RagingR2

[GeekPride!]

Wat dan wel weer krom is, is dat er her en der nog filialen van FRS open zijn blijkbaar (daar waar de bonnen geweigerd werden)? Maar ze zich vervolgens achter het failissement verschuilen om ze niet meer te accepteren.

Verder lijkt me niet echt het issue of medewerkers van FRS kwaadwillend hebben gehandeld. Het gaat meer om het management dat al wist dat er een faillisement zat aan te komen (dat stond namelijk ook gewoon in de media) maar toch nog gewoon het personeel door laat gaan met bonnen verkopen. Technisch gezien kun je ze nog niet eens iets maken, want ze kunnen natuurlijk zeggen: zelfs een bon die dag voor het faillisement nog is gekocht, had in theorie die zelfde dag nog verzilverd kunnen worden. Maar het blijft natuurlijk een klotestreek, want iedereen snapt dat 99% van alle cadeaubonnen niet binnen een week verzilverd wordt. Dus als ze een greintje fatsoen hadden gehad waren ze 1 Š 2 weken voor het faillisement gestopt met de verkoop van cadeaubonnen. Maar ja, newsflash, commerciŽle bedrijven hebben geen fatsoen en handelen puur rationeel. Inderdaad een reden om een beetje terughoudend te zijn met het kopen van cadeaubonnen.

RagingR2 wijzigde deze reactie 05-06-2013 09:37 (84%)

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, Sapphire HD4890 1GB, Syncmaster 2494HS +++ PS3 +++ Boxee Box +++ Samsung Galaxy S +++Canon EOS 600D

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:33
quote:
RagingR2 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:32:
Wat dan wel weer krom is, is dat er her en der nog filialen van FRS open zijn blijkbaar (daar waar de bonnen geweigerd werden)? Maar ze zich vervolgens achter het failissement verschuilen om ze niet meer te accepteren.
Tsja, cadeaubon innen is geld uit de organisatie laten vloeien, en dat mag niet. Er mag alleen nog maar geld in. Probeer maar eens iets terug te brengen bij FRS. Ookal heb je een bon en staat daar op dat je binnen 14 dagen mag ruilen, toch ben ik bang dat het je niet gaat lukken.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:18

Floppus

Adviseur

OL you need!

Om misschien wat begrijpelijker te maken wat er eigenlijk gebeurt bij een faillissement en waarom dit zo gaat:

Jij bent eigenaar van jouw auto, en kan daarmee doen wat je wil. Je geeft iemand een tegoedbon om van jouw auto gebruik te maken.

Door betalingsproblemen, kan je je auto niet meer betalen en je gaat failliet. De bank vordert je auto, die nu eigendom is van de bank. Hoeveel waarde heeft die tegoedbon nu nog? Die vordering is op jou, maar kan je niet meer claimen want failliet.

Het verwarrende voor veel mensen is dat bij faillissement de naam nog hetzelfde is, terwijl het niet meer hetzelfde bedrijf is. Het voormalige management heeft niets meer te zeggen, aandeelhouders zijn hun aandelen kwijt. Het bedrijf is nu onder de controle van de curator.
Het doel van de curator is te inventariseren wat er aan schuldeisers is, en om zoveel mogelijk schulden af te lossen.

Als dat betekent iedereen naar huis sturen en de boedel te veilen, dan zal dat gebeuren. Maar, het personeel wordt sowieso nog doorbetaald via UWV, dus is het waarschijnlijk bedacht dat het zinniger is winkels open te houden en zoveel mogelijk geld nog binnen te slepen voor de schuldeisers.

In principe *zou* je kunnen proberen jezelf als schuldeiser aan te melden, maar ik vermoed dat dat in de voorwaarden al wel uitgesloten is. Je sluit dan net als alle andere schuldeisers aan in de vordering - en zeg nu zelf, het is toch ook eerlijk dat iedereen die nog geld krijgt een gelijk deel terug krijgt?
Waarom moet jij wel je tegoedbon nog krijgen, en moet de leverancier van CDs dan maar minder terugkrijgen?

Natuurlijk voelt het als individu oneerlijk, en dat is begrijpelijk. Het hele doel van de gehele opzet is echter precies om het eerlijk te doen. Helaas komt een faillissement niet voor niets, en is er meestal niet genoeg over om nog redelijke schulden in te lossen.

VDP & Workflow - papieren bedrijfsprocessen! Direct, mťt automatisering.

• LiquidT_NL
quote:
RagingR2 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:32:

Verder lijkt me niet echt het issue of medewerkers van FRS kwaadwillend hebben gehandeld. Het gaat meer om het management dat al wist dat er een faillisement zat aan te komen (dat stond namelijk ook gewoon in de media) maar toch nog gewoon het personeel door laat gaan met bonnen verkopen. Technisch gezien kun je ze nog niet eens iets maken, want ze kunnen natuurlijk zeggen: zelfs een bon die dag voor het faillisement nog is gekocht, had in theorie die zelfde dag nog verzilverd kunnen worden. Maar het blijft natuurlijk een klotestreek, want iedereen snapt dat 99% van alle cadeaubonnen niet binnen een week verzilverd wordt. Dus als ze een greintje fatsoen hadden gehad waren ze 1 Š 2 weken voor het faillisement gestopt met de verkoop van cadeaubonnen. Maar ja, newsflash, commerciŽle bedrijven hebben geen fatsoen en handelen puur rationeel. Inderdaad een reden om een beetje terughoudend te zijn met het kopen van cadeaubonnen.
Lees de thread eens door, zijn zat argumenten gegeven waarom dit zo gaat.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:05

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik hoop voor je dat hier hetzelfde gaat gebeuren als wat met HMV in de UK is gebeurd. Die accepteerde ook opeens geen bonnen meer maar waren nog wel gewoon open. Gelukkig is dat besluit later teruggedraait

http://www.bbc.co.uk/news/business-21118711

• Phoenix_the_II
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-04 14:02
quote:
Floppus schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 10:49:
Om misschien wat begrijpelijker te maken wat er eigenlijk gebeurt bij een faillissement en waarom dit zo gaat:

Jij bent eigenaar van jouw auto, en kan daarmee doen wat je wil. Je geeft iemand een tegoedbon om van jouw auto gebruik te maken.

Door betalingsproblemen, kan je je auto niet meer betalen en je gaat failliet. De bank vordert je auto, die nu eigendom is van de bank. Hoeveel waarde heeft die tegoedbon nu nog? Die vordering is op jou, maar kan je niet meer claimen want failliet.

Het verwarrende voor veel mensen is dat bij faillissement de naam nog hetzelfde is, terwijl het niet meer hetzelfde bedrijf is. Het voormalige management heeft niets meer te zeggen, aandeelhouders zijn hun aandelen kwijt. Het bedrijf is nu onder de controle van de curator.
Het doel van de curator is te inventariseren wat er aan schuldeisers is, en om zoveel mogelijk schulden af te lossen.

Als dat betekent iedereen naar huis sturen en de boedel te veilen, dan zal dat gebeuren. Maar, het personeel wordt sowieso nog doorbetaald via UWV, dus is het waarschijnlijk bedacht dat het zinniger is winkels open te houden en zoveel mogelijk geld nog binnen te slepen voor de schuldeisers.

In principe *zou* je kunnen proberen jezelf als schuldeiser aan te melden, maar ik vermoed dat dat in de voorwaarden al wel uitgesloten is. Je sluit dan net als alle andere schuldeisers aan in de vordering - en zeg nu zelf, het is toch ook eerlijk dat iedereen die nog geld krijgt een gelijk deel terug krijgt?
Waarom moet jij wel je tegoedbon nog krijgen, en moet de leverancier van CDs dan maar minder terugkrijgen?

Natuurlijk voelt het als individu oneerlijk, en dat is begrijpelijk. Het hele doel van de gehele opzet is echter precies om het eerlijk te doen. Helaas komt een faillissement niet voor niets, en is er meestal niet genoeg over om nog redelijke schulden in te lossen.
Winkels openhouden is leuk, maar maakt ook weer schulden aan huur ect... Als ik verhuurder was en niet meer betaald zou worden dan begrijp je ook wel dat je er niet meer lang op dat plekkie zit met je winkeltje.

• LiquidT_NL
quote:
Phoenix_the_II schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:23:
[...]

Winkels openhouden is leuk, maar maakt ook weer schulden aan huur ect... Als ik verhuurder was en niet meer betaald zou worden dan begrijp je ook wel dat je er niet meer lang op dat plekkie zit met je winkeltje.
Stoere post, maar je gaat aan het feit voorbij dat je tegenwoordig huur contracten opstelt voor een langere periode en niet elke dag de benodigde hoeveelheid goudstukken bij de eigenaar langs brengt. Daarnaast is er bij een faillisement e.e.a. anders geregeld in de Nederlandse wet. Maar wat is je punt precies m.b.t. het topic dat je wil maken?

Een beetje jammer dat je een uitgebreide inhoudelijk post "countert" met een post van 2 zinnen.

LiquidT_NL wijzigde deze reactie 05-06-2013 13:31 (6%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
quote:
Phoenix_the_II schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:23:
[...]

Wie zegt dat die winkels allemaal gehuurd worden? Zijn ook genoeg winkels die gewoon in eigendom zijn van FRS. Verder zijn de verhuurders ook gewoon schuldeisers en mogen die pas hun huurders eruit zetten zodra de curator het pand weer vrij geeft. Als de curator geen mogelijkheden voor doorstart ziet zullen uiteindelijk de winkels gesloten worden en worden de huurcontracten opgezegd.

• Quadradial
  • Laatst online: 15:19
quote:
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:31:
[...]

Stoere post, maar je gaat aan het feit voorbij dat je tegenwoordig huur contracten opstelt voor een langere periode en niet elke dag de benodigde hoeveelheid goudstukken bij de eigenaar langs brengt. Daarnaast is er bij een faillisement e.e.a. anders geregeld in de Nederlandse wet. Maar wat is je punt precies m.b.t. het topic dat je wil maken?

Een beetje jammer dat je een uitgebreide inhoudelijk post "countert" met een post van 2 zinnen.
Goudstukken gewoon! Steengoed! :D

ontopic

Het is gewoon heel jammer *knip* en zo zit "de business" nou eenmaal in elkaar. Als consument *knip* mits je weet wat je rechten & plichten zijn.

Dit is ook een reden waarom ik bepaalde producten op bepaalde manieren aanschaf. Men is veels te goedgelovig en zou eens wat meer moeten opletten.

Het was min of meer al bekend dat FRS op de schop ging (genoeg info op radio, tv en internet).
Mocht ik nog bonnen hebben was ik direct naar de FRS gegaan om mijn bonnen om te ruilen.

Men moet leren om dit soort situaties te herkennen en daar op in te gaan spelen anders blijf je naast de pot pissen.

gambieter wijzigde deze reactie 05-06-2013 14:48 (2%)
Reden: Zo kan 'ie wel weer.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• LiquidT_NL
quote:
Quadradial schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:51:

Het is gewoon heel jammer *knip* en zo zit "de business" nou eenmaal in elkaar. Als consument *knip* mits je weet wat je rechten & plichten zijn.
Dit heeft ook niets met consumenten pesten te maken. If any worden consumenten zwaar in de watten gelegd in Nederland. En hey, als je als bedrijf nog een vordering van 100eu open hebt staan mag je ook gewoon achter aan sluiten. "De consument" moet niet zo zielig doen.

gambieter wijzigde deze reactie 05-06-2013 14:48 (6%)

• Quadradial
  • Laatst online: 15:19
quote:
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:59:
[...]

Dit heeft ook niets met consumenten pesten te maken. If any worden consumenten zwaar in de watten gelegd in Nederland. En hey, als je als bedrijf nog een vordering van 100eu open hebt staan mag je ook gewoon achter aan sluiten. "De consument" moet niet zo zielig doen.
Helemaal mee eens heb vaak genoeg de fout zelf gemaakt en ben daar gelukkig wijzer van geworden.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Ook de consument kan failliet gaan. Als je je rekeningen niet meer kunt betalen, 10K aan schulden hebt openstaan en er geen uitzicht op een verbetering is, kan je uiteindelijk aankloppen bij de WSNP. Dan wordt er 3 jaar lang maandelijks een bedrag ingehouden op je inkomen en wordt na die 3 jaar het gespaarde bedrag na aftrek van salaris voor de bewindvoerder verdeeld over de schuldeisers. Het kan zo maar gebeuren dat een schuldeiser amper 10% van zijn openstaande schuld terugziet, vooral als het om iemand gaat die niet fulltime geschoold werk kan doen waar een fatsoenlijk salaris mee verdiend wordt.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 13:21
Deze post had ik op een ander forum neergezet, naar aanleiding van de vraag of dit oplichting is of niet en over hoe de vork volgens mij in de steel zit:

Dat is standaard gebruikt bij cadeau bonnen of het oplichting is of niet kan over getwist worden. Feit is echter dat wanneer het slecht gaat cadeau bonnen een goede bron van inkomsten zijn omdat je al geld krijgt voor een prestatie die pas in de toekomst geleverd gaat worden (of in sommige gevallen nooit geleverd hoeft te gaan worden wanneer bijv. de kaart nooit gebruikt wordt).

Daarnaast is het zo dat wanneer een ondernemer/onderneming besluit om bij een dreigend faillissement c.q. slechte vooruitzichten te stoppen met het verkopen van cadeaukaarten (of andere inkomsten bronnen stillegt, bijv een webshop met vooruit betalen) het mogelijk is dat hij wanneer het faillissement daadwerkelijk wordt uitgesproken ook nog eens aansprakelijk gesteld kan worden hierdoor omdat hij niet alles in zijn macht heeft gedaan om tot de laatste dag zoveel mogelijk inkomsten te genereren (waardoor de restschuld kleiner is).

Verder besluit de curator of cadeau bonnen geldig blijven of niet, niet de retailer zelf. Hetzelfde zag je ook in Engeland bij het faillissement van HMV eind vorig jaar, begin dit jaar. Cadeau kaarten verkocht tot de laatste minuut zo'n beetje ( er ging zelfs een verhaal rond van iemand die een game console met games inruilde een giftcard kreeg, een nieuwe console uitzocht met games en toen ie zo'n 30 min later terug kwam bij de kassa was de giftcard welke hij 30 min eerder verkreeg bij de inruil niet meer geldig). Ook hier bepaalde de curator dat vanaf moment faillissement gift cards ongeldig werden verklaard, echter een paar weken later toen een doorstart in afgeslankte vorm er door was werden de kaarten weer geldig (ook de kaarten verkocht voor faillissement, ditzelfde scenario kan bij de FRS ook gebeuren.

Chronia Lvl 90 Warlock Diablo 3

• LiquidT_NL
quote:
Dennism schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:27:
( er ging zelfs een verhaal rond van iemand die een game console met games inruilde een giftcard kreeg, een nieuwe console uitzocht met games en toen ie zo'n 30 min later terug kwam bij de kassa was de giftcard welke hij 30 min eerder verkreeg bij de inruil niet meer geldig).
Oh my :') Ik ben niet van de onderbuikposts, maar als dat mij overkwam had ik toch echt die die console onder mijn armen genomen en de winkel uitgelopen hoor, dat is echt heel bizar. En ja er zijn andere schuldeisers, maar dit is echt werkelijk je product zo goed als weggeven.

Zou ook wel droog zijn als je dat ding inlevert, zij hem accepteert, gift card maakt en afgeeft en zegt "deze is niet meer geldig trouwens, we zijn 5 seconde geleden falliet verklaard" :')

• Donnas-A

Donnas-A

Take the Pain!

quote:
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:34:
[...]
Zou ook wel droog zijn als je dat ding inlevert, zij hem accepteert, gift card maakt en afgeeft en zegt "deze is niet meer geldig trouwens, we zijn 5 seconde geleden falliet verklaard" :')
Dat lijkt wel een beetje op die aflevering van Southpark....dat men geld afgeeft bij de bank....en 3 seconden later : And its gone :) Ik heb er van geleerd om geen cadeaubonnen meer te vragen voor wat dan ook. Doe maar gewoon cash want je kan gewoon hard genept worden. Het is niet leuk maar je doet er niets verder aan helaas.

• GJvdZ
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-01 20:39
*knip* heeft er niets mee te maken

gambieter wijzigde deze reactie 05-06-2013 22:28 (80%)

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:46
quote:
Floppus schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:50:
Het faillissement; ťťn van de vervelende facts of life waarbij je in de regel ook geen schuldige aan kan wijzen, ook al is dat vaak voor gedupeerden fijn. Niemand wint bij een faillissement (behalve de concurrent :P)
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. Ik werk bij een bouwmaterialen handel en kom genoeg faillissementen tegen waarbij het er toch wel heel erg sterk op lijkt dat ze bedoeld zijn om goedkoop personeel te lozen.
De busjes rijden bij wijze van spreke op vrijdag nog rond met de ene naam en de maandag erop met een sticker erover met de nieuwe naam.

Back on topic... Als er echt duidelijke signalen zijn dat het management van FRS de verkoop van cadeaubonnen gestimuleerd heeft wetende dat de stekker eruit zou gaan, dan zal de curator dat zeker onderzoeken en daar waar nodig de bestuurders vervolgen.

• Dennism
Ik vraag me af wat er te onderzoeken c.q. te vervolgen is door de curator, de curator zal in princiepe alleen maar "blij" zijn met zo'n actie daar hij meer (liquide) middelen in de boedel heeft en dus meer kan aflossen aan eventuele schuldeisers dan wanneer FRS die bonnen niet verkocht had daar alle cadeua bon hhouders zich gewoon kunnen aanmelden als schhuuldeiser (of ze echter wat terug gaan lijkt me echter niet waarschijnlijk). Voor cadeau bonnen eventueel verkocht na uitspraak faillisement kan ik me wat voorstellen echhter daar zal de curator zelf verantwoordelijk voor zijn, alle verkopen daarvoor echter niet en lijken mij gewoon te vallen onder normale verkoop activiteiten daar tot er een faillisement is de tent gewoon moet draaien zoals deze altijd gedaan heeft.

Dennism wijzigde deze reactie 06-06-2013 00:37 (11%)

• Badderbeest
  • Laatst online: 27-03 13:37

Badderbeest

De enige echte

*knip*
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:00:
Modbreak:
Suggesties over onbetaald meenemen van koopwaar zijn ongewenst. Dat FRS mogelijk de wet overtreed is niet een rechtvaardiging voor gelijke munt.

Orion84 wijzigde deze reactie 07-06-2013 09:52 (87%)

De enige echte

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Kenzi

Scientia potentia est

*knip*

Orion84 wijzigde deze reactie 07-06-2013 09:53 (96%)

www.gamecensor.nl

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online
*knip*

Niet op ingaan, maar even een topicreport aanmaken :)

Orion84 wijzigde deze reactie 07-06-2013 09:53 (159%)

• RagingR2
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08-11-2013

RagingR2

[GeekPride!]

quote:
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:59:
[...]

Oh, verlicht ons alsjeblieft over hoe zeer wij als consumenten overdreven verwend worden volgens jou?
Ik ben het ermee eens dat consumenten ook zelf zouden moeten opletten, om hun eigen portemonnee te beschermen. Maar dat neemt niet weg dat je gewoon bepaalde rechten hebt. En terecht als je het mij vraagt. Als 'kleine' consument delf je anders nog al gauw het onderspit tegenover een groot bedrijf. Als de wet zegt: je hebt hier recht op, maar een bedrijf zegt: "Ja en? Wij zien dat anders, dus je krijgt het niet. Als je het er niet mee eens bent: SUE ME!"; wat moet je dan als consument? Principieel zeg ik: sue-en die hap, maar dan ga je (advocaat)kosten maken die je als particulier niet kunt dragen, terwijl zo'n groot bedrijf zoiets heeft van "Pff, kom maar op; dat risico nemen we graag."

Met andere woorden, samengevat: ik ben het ABSOLUUT niet met je eens dat de consument teveel beschermd wordt.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, Sapphire HD4890 1GB, Syncmaster 2494HS +++ PS3 +++ Boxee Box +++ Samsung Galaxy S +++Canon EOS 600D

• Badderbeest
  • Laatst online: 27-03 13:37

Badderbeest

De enige echte

*knip*

Als je het niet eens bent met de moderatie, dan kun je contact opnemen met de desbetreffende moderator. Daar is DM voor uitgevonden.

gambieter wijzigde deze reactie 07-06-2013 14:37 (80%)

De enige echte

• Kenzi
  • Nu online

Kenzi

Scientia potentia est

quote:
Winkeldiefstal:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe
te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Gezien de tegoedbonnen niet geldig zijn is dit gewoon winkeldiefstal.

gambieter wijzigde deze reactie 07-06-2013 14:38 (35%)

www.gamecensor.nl

• Mandrake466
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-04 15:30
Als er nog FRS shops open zijn dan zijn ze toch verplicht om kadobonnen aan te nemen? Als ze falliet zijn verklaard dan lijkt het mij logisch dat ze dan alle shops per direct sluiten.

Mandrake466 wijzigde deze reactie 07-06-2013 14:24 (9%)

Windows 7 PRO x64, SSD Samsung 830 256GB, Intel Core i7-3770K, Corsair Vengeance LP 16GB, Asus P8Z77-V LE, EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB, Fractal Design Define R3, Noctua NF-P12 PWM, Seasonic X Series 560W, Scythe Mugen 2 Rev.B

• Kenzi
  • Nu online

Kenzi

Scientia potentia est

quote:
Mandrake466 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:23:
Als er nog FRS shops open zijn dan zijn ze toch verplicht om kadobonnen aan te nemen? Als ze falliet zijn verklaard dan lijkt het mij logisch dat ze dan alle shops per direct sluiten.
Een curator / bewindvoerder kan bij een faillissement besluiten de winkels open te houden.

www.gamecensor.nl

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Is er eigenlijk jurisprudentie over het ongeldig verklaren van tegoedbonnen na een faillissement ?

• VeeGee
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:11
Ik kon er geen jurisprudentie over vinden, maar dat is ook wel verklaarbaar. Een cadeaubon is immers niets anders dan een vordering voor §x op het bedrijf. Na het faillissement heb je met een cadeaubon gewoon een concurrerende vordering. De kans dat je uiteindelijk nog geld ziet als consument acht ik in deze zaak vrij klein (lees: nihil).

VeeGee wijzigde deze reactie 07-06-2013 14:54 (3%)

 iMac 27'' 2011  MacBook Pro 15'' 2010  iPhone 5 16GB  iPad Air 16GB Wifi

• Dennism
quote:
Winkels openhouden en blijven verkopen is beter voor zowel de mogelijkheid tot overname als wel mocht het tot een daadwerkelijk volledig faillisement komen voor de inhoud van de boedel (retail prijzen leveren meer op voor de boedel dan een partijverkoop).

@VeeGee,

Dat kan meevallen of tegenvallen. Bij een daadwerkelijk volledig failissement zie ik idd niets meer terugkomen. Bij een overname is er echter een kans dat de bonnen gewoon weer geldig worden. Zie ook de situatie zoals begin dit jaar bij HMV in engeland (wel een ander land uiteraard) maar ook daar alle bonnen ongeldig verklaard tijdens het faillisement, echter na de overname werden alle kaarten weer geldig verklaard.

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 04:11
quote:
Nee hoor. Ik kan me nog herinneren dat men op tweakers nogal verontwaardigd was over een failliete webshop die een curator gewoon openhield (niet al te lang geleden): men betaald en er word misschien geleverd indien op voorraad en anders niet. De redenering? Als er een doorstart in blijkt te zitten, word er gewoon geleverd en is er niets aan het handje, en de curator wil een doorgestarte winkel niet een slechte naam bezorgen. Uiteraard kan ik nu geen link vinden :-( En als de boel wel failliet blijkt en niet te redden heeft de curator het goed gedaan. Hij heeft flink veel geld binnengeharkt. Dit nu ook bij de FRS en het cadeaubon debacle.

Zo werkt het nu eenmaal. Achterbaks en smerig? Ik vind van wel. Oplichting en/of strafbaar? Nee, strikt genomen niet.

Wat ik nog naarder vind: Ik werkte voor een bedrijf dat failliet ging/zou gaan, en er was echt 0,0 kans op een doorstart. Klein bedrijfje. Maar ik was druk op zoek naar nieuw werk, maakte de week af en kwam die maandag niet. Ik was druk met andere dingen. Word ik mooi gebeld: "Ja wat denk jij? Je staat onder contract. Hier komen." Zolang de curator probeert geld binnen te harken en de toko openhoud kun jij met je contract gewoon op komen dagen, maar salaris ho maar. Dan kun je naderhand achteraan in de rij gaan staan bij de schuldeisers. Want bij mijn bedrijf(15 man of iets) vertikte het UWV dus mooi om ook maar een cent te betalen aan de werknemers, je heb een baan dus klaar met jou. Weet niet of de regels hier de afgelopen jaren veranderd zijn? Dit zal ook wel samenhangen met het feit dat: groot bedrijf, veel werknemers, veel volk dat WW komt halen bij faillissement, betaal maar voor FRS, maakt doorstart makkelijker en dus minder WW'ers. Plus dat het iets moeilijker is om bij zo'n enorm bedrijf achter iedereen aan te gaan van: Je moet komen want anders..

Daarbij heb ik het een paar maanden terug bij mijn vader gezien, de uren werden voor iedereen gewoon gekort met 25%-50%. Over de gekorte uren hadden ze een deal gesloten met het UWV: UWV betaald die uren uit voor 70%, het standaard WW tarief, en het bedrijf ontslaat niemand. Maar hij kon mooi 2 maanden wachten op zijn geld. Denk dat FRS personeel dat ook wel kan verwachten.

lezzmeister wijzigde deze reactie 07-06-2013 18:03 (8%)

• Dennism
quote:
lezzmeister schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:59:
[...]

Dan kun je naderhand achteraan in de rij gaan staan bij de schuldeisers. Want bij mijn bedrijf(15 man of iets) vertikte het UWV dus mooi om ook maar een cent te betalen aan de werknemers, je heb een baan dus klaar met jou. Weet niet of de regels hier de afgelopen jaren veranderd zijn?
Toevallig een gevalletje fraude ofzo binnen het bedrijf?

Toen in 2009 mijn toenmalige werkgerver failliet ging ook nog een paar dagen door gewerkt, tot ons platform overgenomen was en/of klanten gemigreerd maar alles netjes (en vlot) uitgebetaald gekregen door het UWV. Moet wel zeggen dat het een redelijk "gezond" faillisement was, er was 0.0 loon achterstand tot de dag van faillisement.

Ik kreeg netjes mijn nog 20 oid openstaande vrije dagen uitbetaald, mijn overuren tot zoveel weken terug en 6 weken salari (opzeg termijn + 2 weken die al gewerkt waren in de lopende maand). En ik weet dat mensen in mijn omgeving dezelfde "goede" ervaring met het UWV hebben in faillisements situaties.

• Wodypls
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-04 11:41
:hier het zelfde probleem, had nog 1 van 20 liggen en die word ook niet geaccepteerd...

*knip*

gambieter wijzigde deze reactie 07-06-2013 21:59 (14%)
Reden: dit is niet de plek om te ranten

Sharif Wody Betch! --Sharif on tweaker.nut

• Donnas-A

Donnas-A

Take the Pain!

Mailtje gehad van de klantenservice van FRS.

"Geachte heer Terpstra,

Op last van de curator, die het faillissement van de Free Record Shops beheert, mogen we momenteel geen cadeaucards accepteren als betaaldmidel.

Ik adviseer u om de cadeaucard goed te bewaren.

Mochten de winkels van Free Record Shop een doorstart maken, is het mogelijk dat de cadeaucard weer geaccepteerd mag worden als betaalmiddel. U kunt het beste hierover de media goed in de gaten houden.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Oftewel goed de cards bewaren en maar duimen :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:05

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

quote:
lezzmeister schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:59:
[...]

Nee hoor. Ik kan me nog herinneren dat men op tweakers nogal verontwaardigd was over een failliete webshop die een curator gewoon openhield (niet al te lang geleden): men betaald en er word misschien geleverd indien op voorraad en anders niet. De redenering? Als er een doorstart in blijkt te zitten, word er gewoon geleverd en is er niets aan het handje, en de curator wil een doorgestarte winkel niet een slechte naam bezorgen. Uiteraard kan ik nu geen link vinden :-( En als de boel wel failliet blijkt en niet te redden heeft de curator het goed gedaan. Hij heeft flink veel geld binnengeharkt. Dit nu ook bij de FRS en het cadeaubon debacle.
Probleem bij webshops is dat betaling voor levering standaard is, snel geld overmaken met iDeal zodat het die avond nog op de bus kan. Als een webshop dan niet levert heb je pech en weet je niet wat je te wachten staat.

Als je nu naar de FRS gaat en daar een cd uitzoekt en je geld op de toonbank legt kan je die gelijk meenemen. Dus het risico is een heel stuk kleiner.

Roel's Drive-in show blog

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-03 07:57

Falcon10

Hit it i would !

Met het faillissement van FRS Belgie, is het dus ook nu het geval : cadeaubons mogen niet ingeruild worden !

*knip* Dat soort rants en suggesties laat je maar achterwege.

Mig29 wijzigde deze reactie 23-11-2013 19:20 (132%)

-| Joy, zwavelzuurinhallatie! 't jaar begint goed ! ) |-

Pagina: 1