Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Grensrechter mishandeld en als gevolg daarvan overleden

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
sanderb schreef op zondag 26 mei 2013 @ 02:05:
Wat dat betreft ben ik blij dat we hier geen jurys hebben...
Dat gaat natuurlijk ook andersom op: een Joran zal zelfs onschuldig nog niet langs een jury komen :D . Het grappige is dat landen met een juryrechtspraak zich vaak weer niet kunnen voorstellen dat het zonder jury kan.

Teleurgesteld maar toch trots!

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:46

argro

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Laten we eerst maar eens afwachten wat de rechter hiermee doet. Als het zo is dat het een ijzersterk rapport is en de rechter daardoor doodslag niet wettig en overtuigend bewezen acht, en er zou toch een veroordeling voor dat feit volgen, dan pas zou het rechtssysteem falen.

Stel dat de jongens worden veroordeeld voor doodslag en over 4 jaar duikt dit rapport op, waaruit (aanname!) blijkt dat van doodslag absoluut geen sprake was, dan is het land weer te klein en maakt Peter R de Vries zijn comeback vanwege de zoveelste gerechtelijke dwaling.

Het woorde is aan de rechter en de verdachte heeft recht op een verdediging, dat geldt voor iedere verdachte.

Overigens misschien ook slordig van het NFI te noemen dat dit punt niet gezien of benoemd is, anders had het wellicht bij voorbaaf ontzenuwd kunnnen worden.
quote:
sanderb schreef op zondag 26 mei 2013 @ 02:05:
[...]
Het NFI houdt zelf al een slag(je) om de arm door het "hoogst waarschijnlijk" te noemen √dat het overlijden te wijten is aan trappen tegen hoofd of nek.
Vanzelfsprekend doet het NFI dat, zulks is namelijk nooit met 100% zekerheid te stellen. Dat geldt voor (vrijwel) al het forensisch bewijs. Hetgeen ook een risico is, omdat rechters, advocaten en officieren doorgaans geen ster zijn in het waarderen van kansen, hetgeen kan leiden tot Lucia de Berk-achtige zaken. Overigens volgt uit de jurisprudentie dat een 100% zekerheidmook niet vereist is, wanneer niet aannemelijk is dat er een andere oorzaak is, dan is dat voldoende. En laat dat laatste nu net het anker zijn waar Spong voor lijkt te gaan liggen.

argro wijzigde deze reactie 26-05-2013 11:30 (33%)

so∑wie∑so (bw.) 1 hoe dan ook => Łberhaupt

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
argro schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:19:

[...]
Vanzelfsprekend doet het NFI dat, zulks is namelijk nooit met 100% zekerheid te stellen. Dat geldt voor (vrijwel) al het forensisch bewijs. Hetgeen ook een risico is, omdat rechters, advocaten en officieren doorgaans geen ster zijn in het waarderen van kansen, hetgeen kan leiden tot Lucia de Berk-achtige zaken. Overigens volgt uit de jurisprudentie dat een 100% zekerheidmook niet vereist is, wanneer niet aannemelijk is dat er een andere oorzaak is, dan is dat voldoende. En laat dat laatste nu net het anker zijn waar Spong voor lijkt te gaan liggen.
'Niet aannemelijk' is zeker niet voldoende; er moet toch echt wel een aanmerkelijk hogere mate van zekerheid zijn. Overigens is in de zaak-Lucia de Berk wel degelijk verkeerde deskundigenbewijs afgegeven dus die specifieke dwaling had weinig te maken met het verkeerd beoordelen van kansen door de rechters, als wel met statistici die er zelf niet uitkwamen (prof. A. zegt X; prof B. zegt Y; prof C. zegt Z).

• argro

argro

quote:
Cocytus schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:17:
[...]

'Niet aannemelijk' is zeker niet voldoende; er moet toch echt wel een aanmerkelijk hogere mate van zekerheid zijn. Overigens is in de zaak-Lucia de Berk wel degelijk verkeerde deskundigenbewijs afgegeven dus die specifieke dwaling had weinig te maken met het verkeerd beoordelen van kansen door de rechters, als wel met statistici die er zelf niet uitkwamen (prof. A. zegt X; prof B. zegt Y; prof C. zegt Z).
Ik zal als ik tijd heb de betreffende jurisprudentie even opzoeken. Strekking is dat een andere doodsoorzaak in een geval als dit natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten is, maar dat slechts indien een andere doodsoorzaak klip en klaar is, dat kan worden aangenomen. Een lager maatstaf dus dan wanneer er een hoge mate van zekerheid moet zijn dat geen sprake is van een andere doodsoorzaak. Op die manier zou er wel erg veel ruimte zijn om twijfel te zaaien en de bal terug te kaatsen naar het OM.
Wat Lucia de B. betreft zijn natuurlijk meerdere zaken fout gegaan, maar ťťn van die zaken is absoluut een onjuiste vraagstelling aan deskundigen en een onjuiste interpretatie van bevindingen van deskundigen. Onder meer was sprake van de bekende prosecutor's fallacy.

argro wijzigde deze reactie 28-05-2013 21:53 (18%)

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:03
quote:
Cocytus schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:17:
[...]

Een veroordeling op basis van statistiek is natuurlijk per definitie fout.

• argro

argro

quote:
pacificocean schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 23:29:
[...]

Een veroordeling op basis van statistiek is natuurlijk per definitie fout.
Dan kan iedere veroordeling o.b.v. o.a. vingrafdrukken en dna door de shredder. Eigenlijk geldt dat zelfs voor iedere veroordeling o.b.v. ander bewijsmateriaal dan een bekentenis of overduidelijk beeldmateriaal. (Waarbij natuurlijk wel opgemerkt moet worden dat altijd sprake is van meer dan ťťn bewijsmiddel.)
quote:
argro schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:44:
[...]
Ik zal als ik tijd heb de betreffende jurisprudentie even opzoeken.
Gevonden. HR 12-09-1978, NJ 1979, 60 waarin de HR overweegt (geparafraseerd): het optreden van de letale longembolie is niet van zodanige aard dat het overlijden van het slachtoffer redelijkerwijze niet meer als gevolg van de botsing aan de dader zou kunnen worden toegerekend.
En ook NJ 2007, 48; LJN AZ0247 waarin een slechtoffer door een messteek een klaplong en interne bloeding oploopt, maar overlijdt door ernstige bloedvergiftiging. Die doodsoorzaak staat echter niet aan veroordeling voor doodslag in de weg.

argro wijzigde deze reactie 29-05-2013 08:58 (40%)

• tweaker2010
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 00:04

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
Ibrahim C. verklaart: 'Ik focuste mij op de belangrijkste persoon, dat was de grensrechter. Maar ik kan me niet meer herinneren wat er met hem gebeurd is.'
door Redactie NU.nl 15:34

'Wat gebeurt hier?', vraagt de rechter over de foto die eerder in de De Telegraaf stond. 'Ik zie niet veel gebeuren', stamelt Othman K. 'Het is niet gezellig.'
Wat moet je nu met deze gasten? Niemand heeft zogenaamd iets gezien of klappen uitgedeeld. |:(
Het gaat nog lastig worden om iets te bewijzen vrees ik... ben benieuwd naar de strafeis.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
ze wijzen naar elkaar en wassen hun eigen handen in onschuld. Leuke vrienden heb je dan.

Nikon D7000 || 500px || Twitter || FnV IRC

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Eerlijk gezegd zie ik niet zo hoe op basis van dat nieuwe rapport van de deskundige van Spong de conclusie zou kunnen zijn dat het schoppen niet de doodsoorzaak is. Er is volgens die deskundige sprake van 'een afwijking, die in uitzonderlijke gevallen kan leiden tot plotseling overlijden. Dit kan gebeuren als de ader te zeer wordt gestrekt en er 'dissectie' optreedt, zoals de medische term luidt voor een scheuring in de bloedvaten'. Er moet dus eerst komen vast te staan dat er sprake is van uitzonderlijke gevallen: immers, pas in uitzonderlijke gevallen kan die ader onverwacht scheuren. Het is veel aannemelijker dat het schoppen de doodsoorzaak is geweest, en niet het scheuren van de ader. En mocht het zo zijn dat de gescheurde ader wel de oorzaak was van het overlijden, dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat het schoppen nu juist de 'uitzonderlijke situatie' is waar die deskundige het over heeft. Het is immers helemaal niet onaannemelijk dat je in een situatie waarin je op de grond ligt en geschopt wordt, je hoofd zo beweegt dat een bepaalde (daarvoor extra gevoelige) ader wordt overstrekt.

Overigens zijn er ook puur juridisch genoeg middelen om in zo'n geval toch tot een veroordeling voor doodslag te komen: de reeds genoemde arresten maar ook bijv. het bekende Eierschedel-arrest (HR 24 januari 1950, NJ 1950, 293) zijn daar voorbeelden van. Het lijkt me immers buiten twijfel staan dat schoppen tegen iemands hoofd terwijl die op de grond ligt, een aanmerkelijke kans in het leven roept dat de geschopte overlijdt. Dan heb je het voorwaardelijk opzet al dat nodig is voor doodslag. Als dan zou blijken dat de geschopte een bijzondere afwijking heeft waardoor hij extra gevoelig is, dan is het niet zoveel moeite om dat alsnog, via de leer van de redelijke toerekening, voor risico van de schopper te brengen.

Al met al: leuk dat Spong hier zijn cliŽnt er onderuit probeert te laten draaien, maar ik vrees dat dat niet gaat werken -- tenminste als officier en rechter een beetje bijdehand zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• PdeBie
  • Niet online
quote:
nare man schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:41:
En mocht het zo zijn dat de gescheurde ader wel de oorzaak was van het overlijden, dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat het schoppen nu juist de 'uitzonderlijke situatie' is waar die deskundige het over heeft. Het is immers helemaal niet onaannemelijk dat je in een situatie waarin je op de grond ligt en geschopt wordt, je hoofd zo beweegt dat een bepaalde (daarvoor extra gevoelige) ader wordt overstrekt.
Of dat door de adrenaline je hart zo snel begint te pompen, waardoor de bloeddruk zo hoog wordt dat de ader daardoor springt. Dit is echter niet meer na te gaan, maar lijkt me een zeer plausibele verklaring.

• BamBoomBots
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online

BamBoomBots

~MiaSanMia~

quote:
chim0 schreef op maandag 03 december 2012 @ 14:48:
[...]

Generalisatie? Ga maar kijken op staart. De bontkraagjes vliegen je om je oren.

En nog maar te zwijgen over de meisjes. :X

Trouwens, ook de kinderen van wat nettere ouders (althans, dat maak ik op uit hoe ze zich kleden en hun kapsel, ook al zegt dat misschien niks) praten met een negeraccent. Gewoon een normale, Nederlandse jongen met zo'n stoer Marokkaans nep accentje. Ze gaan er in mee. Echt walgelijk gewoon. :r
Offtopic:
Laat ik het maar beleefd zeggen.. Je hebt verdomdes hard gelijk.
Ik val zelf nog onder de jeugd van tegenwoordig, maar ik schaam me hartstikke voor zulke mensen. Gewoon schandalig en dan zitten ze allemaal rap te luisteren en die onzin, maar ondertussen liggen ze allemaal te schreeuwen: Wilders!!!! weg met die buitenlanders :F
Laag niveau tegenwoordig ;(

Ontopic:
Ik heb een beetje mee gelezen, maar is het serieus nog steeds zo dat ze niet gestraft zijn ?
Ligt het nou aan mij of is nederland kwa straffen gewoon een van de zieligste landen ter wereld ?

Der komt an... Mari, Mario macht die, Mario GŲtzeeeeeeeee... Das ist doch wahnsinn!

• Teckna
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:25

Teckna

quote:
bamboombots schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 17:27:
[...]
Ontopic:
Ik heb een beetje mee gelezen, maar is het serieus nog steeds zo dat ze niet gestraft zijn ?
Ligt het nou aan mij of is nederland kwa straffen gewoon een van de zieligste landen ter wereld ?
Het ligt aan jou, gemiddeld gezien heeft Nederland een vrij streng (cel)strafbeleid en is enkel Frankrijk hoger in west Europa

Daarnaast is het logisch dat ze nog niet gestraft zijn als er nog geen uitspraak ligt. Dat betekent niet dat ze vrolijk buiten aan het rondhuppelen zijn. Een huis van bewaring waar ze dan wel zitten tot de uitspraak is zeker geen pretje. Het duurt altijd enkele maanden voor een zaak voor de rechter komt en dan nog enkele weken voor de uitspraak er is.

Dream On, Dream On, Dream On, Dream until your dream come true
Wat is jouw privacy?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Verdachte noemt grensrechter Nieuwenhuizen 'partijdig'

En als je partijdig bent, mag je afgeslacht worden kennelijk? Does not compute....

Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
wildhagen schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:08:

En als je partijdig bent, mag je afgeslacht worden kennelijk? Does not compute....
Dat noemen wij een motief ;)

Ik hoop dat de rechter ze flink aanpakt, maar helaas hebben ze al een hele tijd in voorarrest gezeten, dus het zal me niets verbazen als er straks al een paar hun straf erop hebben zitten, zeker gezien het feit dat ze minderjarig zijn.

• Yanik
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:43
quote:
wildhagen schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 19:08:

Gisteren tijdens Knevel en Van den Brink was er een scheidsrechter aan tafel die enkele jaren geleden ook zwaar mishandeld werd, maar het gelukkig wel overleefde.

http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/artikel-detail/hiek-grootendorst/

Niet zo lang geleden is hij in gesprek geweest met 1 van de daders op een tv-programma en de dader gelooft nog steeds dat het de schuld was van de scheids, omdat hij in zijn ogen onpartijdig floot.
Zelfs als volwassenen schort enige zelfreflectie bij dit soort figuren. Erg triest om te zien.

Yanik wijzigde deze reactie 30-05-2013 00:14 (1%)
Reden: bbcode foutje

• nare man
Zolang een bepaalde sport de onderklasse aantrekt zul je dit soort incidenten houden. Ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat een official bij een tennistoernooi of een hockeywedstrijd zwaar werd mishandeld of doodgeschopt.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
nare man schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:56:
Zolang een bepaalde sport de onderklasse aantrekt zul je dit soort incidenten houden. Ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat een official bij een tennistoernooi of een hockeywedstrijd zwaar werd mishandeld of doodgeschopt.
Bij tennis vorig jaar nog, zelfs bij de professionals (http://www.metronieuws.nl...fr!X@pwpsNeQikn3l6HCvNqw/) maar ook bij de amateurs (http://www.telegraaf.nl/t...r_zwaar_mishandeld__.html)

Bij hockey afgelopen weekend nog: http://www.d-tv.nl/index....eling-bij-hockeyclub.html

ok, niet dood, maar wel mishandeld.

Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl

• Tha_T
  • Laatst online: 26-11 17:19
Linksom of rechtsom het blijft een rotte sport (Voetbal dan). En dat begint bij de kleintjes en gaat door tot in de Champions League finale.
Voorbeelden van rotheid? De verschillende spandoeken in de stadions, de kleintjes die opgejut worden om maar zoveel mogelijk harde slidings te maken, professionele (!) spelers die tekeer gaan tegen arbitrage, (iets minder rot maar niet minder vervelend) gokschandalen. Supportersbussen die politie-begeleiding nodig hebben.
Gewoon doodzwijgen dat voetbal. Komt toch niet meer goed

• nare man
quote:
wildhagen schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:14:
[...]

Bij tennis vorig jaar nog, zelfs bij de professionals (http://www.metronieuws.nl...fr!X@pwpsNeQikn3l6HCvNqw/) maar ook bij de amateurs (http://www.telegraaf.nl/t...r_zwaar_mishandeld__.html)

Bij hockey afgelopen weekend nog: http://www.d-tv.nl/index....eling-bij-hockeyclub.html

Ik verwachtte al dat iemand zou gaan zoeken en met wat spul op de proppen zou komen :) Natuurlijk kun je voor elke sport wel incidenten zoeken. Ik herinner me van vroeger ook nog wel dat Nancy Kerrigan bij een kunstschaatstoernooi met een stalen pijp op haar knie werd geslagen (1994 was dat). Maar waar het om gaat is dat het aantal incidenten in het (met name amateur)voetbal toch wel vele malen groter is dan in andere sporten, en dat komt naar mijn idee in de eerste plaats omdat (met name amateur)voetbal toch best wel een beetje een paupersport is. Kijk in een willekeurige achterstandswijk, naar welke sport gaan Mohammed, Yousouf en Clifton het liefst? Niet naar hockey, in welk geval. Sue me :)

nare man wijzigde deze reactie 30-05-2013 11:47 (5%)

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:08
quote:
nare man schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:44:
[...]

Ik verwachtte al dat iemand zou gaan zoeken en met wat spul op de proppen zou komen :) Natuurlijk kun je voor elke sport wel incidenten zoeken. Ik herinner me van vroeger ook nog wel dat Nancy Kerrigan bij een kunstschaatstoernooi met een stalen pijp op haar knie werd geslagen (1994 was dat). Maar waar het om gaat is dat het aantal incidenten in het (met name amateur)voetbal toch wel vele malen groter is dan in andere sporten, en dat komt naar mijn idee in de eerste plaats omdat (met name amateur)voetbal toch best wel een beetje een paupersport is. Kijk in een willekeurige achterstandswijk, naar welke sport gaan Mohammed, Yousouf en Clifton het liefst? Niet naar hockey, in welk geval. Sue me :)
Kleine correctie: het (amateur)voetbal en vechtsporten trekken paupers aan ;)

Anyway, ik volg nu via een mini liveblog de zaak en ik wordt onpasselijk van hoe de kleine bontkraagjes ventjes zich gedragen in de rechtbank.

• argro

argro

quote:
Aan de andere kant zou het ook niet zo fraai zijn wanneer we het recht even bijbuigen als dat het rechtsgevoel van de samenleving ten goede komt. In het voorbeeld van de scooter is de keuze tussen helaas twee vrijspraken of twee veroordeling waarvan ťťn sowieso onterecht (maar je weet niet welke), wat mij betreft pijnlijk, maar makkelijk.

• partyondude
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:15
Dat klopt, mijn reactie was ook gebaseerd op emotie, niet op rationaliteit.

In het grensrechter geval lijkt me het besluit trouwens helemaal niet makkelijk. Eenieder heeft zijn aandeel, alleen verzwijgt wat precies. Ook begrijpelijk, want je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling, maar dat maakt het alleen maar pijnlijker voor de nabestaanden...

partyondude wijzigde deze reactie 30-05-2013 18:28 (65%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
argro schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:20:
Aan de andere kant zou het ook niet zo fraai zijn wanneer we het recht even bijbuigen als dat het rechtsgevoel van de samenleving ten goede komt. In het voorbeeld van de scooter is de keuze tussen helaas twee vrijspraken of twee veroordeling waarvan ťťn sowieso onterecht (maar je weet niet welke), wat mij betreft pijnlijk, maar makkelijk.
Het is inderdaad de afweging of je liever een onschuldige onterecht veroordeeld ziet (maar dan wel meer schuldigen pakt) of liever een schuldige vrij ziet gaan (maar dan minder kans hebt op veroordeling onschuldigen).

Ik vraag me trouwens af of die jongens zo blij moeten zijn als ze ontkomen aan een veroordeling. Het geeft meer kans op vigilante wraakacties van zelfbenoemde rechters.

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08:54

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

Ziet alles :|

quote:
nare man schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:44:
[...]

Helaas, er zijn inmiddels ook genoeg hockeyclubs waar paupertypes naartoe komen, om hun kinderen trauma's aan te doen.

Recentelijk kreeg ik een hele scheldkarbonade over me heen omdat ik zogenaamd partijdig zou fluiten.

Nota bene: bij de meisjes eerstejaars Etjes, dus meiden van 9 jaar... stand boeit voor geen meter, er wordt niets bijgehouden. Oftewel, die man was echt total de weg kwijt. Hij had ook wat publiek mee dat vrolijk mee stond te schelden. Team uit Spijkenisse.

En bij een jongens D wedstrijd (jongens van 10 t/m 12 jaar), werd ťťn van onze jongens na een wat onbesuisde actie door 2 coaches van de tegenstander de huid vol gescholden.

Toevalligerwijs waren er flink wat ouders in de buurt die dat opvingen en de mannen tot de orde riepen.

En hockeyjochies schelden ook gewoon elkaar de huid vol tegenwoordig op het veld. De scheidsen horen het helaas zelden, anders vlogen er regelmatig kaarten voorbij. Vooral de teams uit Rotterdam (stadskinderen) hebben er een handje van.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• BamBoomBots
  • Nu online

BamBoomBots

~MiaSanMia~

http://www.fcupdate.nl/vo...voetballer-ziekenhuis-in/
Over 10 jaar zal het wel normaal nieuws zijn... :F

Tegenwoordig zijn bij mij in de B jeugd ook allemaal van die patsertjes die met woorden gooien en het enigste wat ik doe is hun altijd de mond snoeren, zowel tegen de tegen partij en mijn eigen team genoten.
Komt misschien een beetje raar over nu, maar Zlatan Ibrahimovic zei iets wat ik heel handig, maar ook wel grappig vond tov de jeugd van nu. Hij zei dat hij z,n kwade energie kon omzetten in het slimmer/harder spelen. Tegenwoordig is de motivatie: Kwaad? sla hem maar eens op z,n hoofd.

BamBoomBots wijzigde deze reactie 31-05-2013 10:14 (8%)

Der komt an... Mari, Mario macht die, Mario GŲtzeeeeeeeee... Das ist doch wahnsinn!

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:29:
[...]

Het is inderdaad de afweging of je liever een onschuldige onterecht veroordeeld ziet (maar dan wel meer schuldigen pakt) of liever een schuldige vrij ziet gaan (maar dan minder kans hebt op veroordeling onschuldigen).
Ik zie geen onschuldige in de beklaagdenbank in deze zaak, er zijn er een aantal schuldig aan doodslag en allemaal aan meineed. Als ze inderdaad allemaal spontaan geheugenverlies hebben moet het amateurvoetbal onmiddellijk verboden worden omdat het ernstig hersenletsel bij spelers veroorzaakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Het is dus volgens de Nederlandse rechtspraak onmogelijk om steniging te veroordelen. Deze jongens worden vrijgesproken, en krijgen nog een vergoeding mee voor het onterecht in voorarrest te hebben gezeten. § 105 / dag of § 80 / dag.

Houdoe

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:27:
Ik zie geen onschuldige in de beklaagdenbank in deze zaak, er zijn er een aantal schuldig aan doodslag en allemaal aan meineed. Als ze inderdaad allemaal spontaan geheugenverlies hebben moet het amateurvoetbal onmiddellijk verboden worden omdat het ernstig hersenletsel bij spelers veroorzaakt.
Als het zich beroepen op het verschoningsrecht gelijk staat aan meineed, dan heb je een perfecte Catch-22 geschapen. Ik heb geen greintje medelijden met de personen die nu terecht staan, maar het is wel belangrijk dat we de correcte procesgang blijven volgen ipv het rechtssysteem aan te willen passen aan de gewenste uitkomst.

• Nightquest77
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20-11 19:24

Nightquest77

AMD Eyefinity @ 6000x1080p

quote:
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:07:
[...]

Als het zich beroepen op het verschoningsrecht gelijk staat aan meineed, dan heb je een perfecte Catch-22 geschapen. Ik heb geen greintje medelijden met de personen die nu terecht staan, maar het is wel belangrijk dat we de correcte procesgang blijven volgen ipv het rechtssysteem aan te willen passen aan de gewenste uitkomst.
Er zijn verdachten die zich beroepen op het verschoningsrecht, en er zijn getuigen die haast moeten liegen (of zich zaken onjuist herinneren) omdat beweringen haaks op elkaar staan. Dit staat natuurlijk niet gelijk aan elkaar.

2x MSI r7970 Lightning @ 1200mhz in CrossfireX

• L1nt
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

L1nt

Nothing is true

quote:
bamboombots schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:34:
http://www.fcupdate.nl/vo...voetballer-ziekenhuis-in/
Over 10 jaar zal het wel normaal nieuws zijn... :F

Tegenwoordig zijn bij mij in de B jeugd ook allemaal van die patsertjes die met woorden gooien en het enigste wat ik doe is hun altijd de mond snoeren, zowel tegen de tegen partij en mijn eigen team genoten.
Komt misschien een beetje raar over nu, maar Zlatan Ibrahimovic zei iets wat ik heel handig, maar ook wel grappig vond tov de jeugd van nu. Hij zei dat hij z,n kwade energie kon omzetten in het slimmer/harder spelen. Tegenwoordig is de motivatie: Kwaad? sla hem maar eens op z,n hoofd.
Grotendeels opvoeding. Het gaat al mis bij de ouders die als idioten langs het veld staan.
Nu ben ik ook geen lieverdje als ik bij Twente op de tribune staat maar ik zou dan ook mijn (toekomstige) kinderen niet meenemen tot ze oud genoeg zijn om in te zien dat papa weliswaar verbaal idioot doet maar het niet fysiek doet.

Ik zal ook nooit langs de kant gaan staan schreeuwen dat ie iemand doormidden moet trappen of dat die scheids een k####rhoer is als ik ga kijken bij mijn (toekomstige) zoon/dochter. Sterker nog, zou naar de leider lopen om te vragen wat hij er aan gaat doen als mijn kind onwenselijk gedrag vertoont.
En als de leider niks doet, trek ik hem zelf wel van het veld. :X

Everything is permitted

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
Nightquest77 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:46:
Er zijn verdachten die zich beroepen op het verschoningsrecht, en er zijn getuigen die haast moeten liegen (of zich zaken onjuist herinneren) omdat beweringen haaks op elkaar staan. Dit staat natuurlijk niet gelijk aan elkaar.
In dit geval gaat het om de verdachten die dan tegen elkaar zouden moeten getuigen. In de redenering van IJzerlijm zijn ze zo altijd ergens schuldig aan.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verschoningsrecht kan je gebruiken om niet te hoeven antwoorden op de vraag 'heb je de grensrechter geschopt ?'. Op de vraag 'heb je gezien welke andere spelers de grensrechter schopte' kan dat niet omdat dat om anderen gaat, daarop antwoorden 'ik weet het niet meer' is meineed of een uitzonderlijke medische uitbraak van amnesia.

• e00y
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:20
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:57:
[...]

Grotendeels opvoeding. Het gaat al mis bij de ouders die als idioten langs het veld staan.
Nu ben ik ook geen lieverdje als ik bij Twente op de tribune staat maar ik zou dan ook mijn (toekomstige) kinderen niet meenemen tot ze oud genoeg zijn om in te zien dat papa weliswaar verbaal idioot doet maar het niet fysiek doet.
Dus je kinderen mogen niet horen wat er uit je mond komt, maar de andere kinderen die een paar stoeltjes verderop zitten, ach dat maakt niet uit. Dat zijn toch mijn kinderen niet....

• L1nt
  • Nu online

L1nt

Nothing is true

quote:
e00y schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:14:
[...]

Dus je kinderen mogen niet horen wat er uit je mond komt, maar de andere kinderen die een paar stoeltjes verderop zitten, ach dat maakt niet uit. Dat zijn toch mijn kinderen niet....
Waar ik zit, zitten doorgaans geen kinderen. Nog een reden waarom ze niet mee mogen want het volk achter me is een drievoudige overtreffende trap in het kwadraat.

L1nt wijzigde deze reactie 31-05-2013 12:32 (14%)

Everything is permitted

• Beukerz
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:53
quote:
e00y schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:14:
[...]

Dat is de fout van hun ouders, je weet wat je kan verwachten kwa taalgebruik..

Canon 550D || 18-55 Kitlens || 50mm f/1.8 || 8mm F3.5 Samyang || Velbon DF-60

• e00y
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:20
quote:
Beukerz schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:40:
[...]

Dat is de fout van hun ouders, je weet wat je kan verwachten kwa taalgebruik..
Tja wat is de fout van de ouders... Het is eerder een voorzorgsmaatregel.

Beetje jammer dat je met je gezinnetje niet eens met zijn allen naar een spelletje kan gaan omdat het gros van de mensen zich daar gedraagt als apen....

• L1nt
  • Nu online

L1nt

Nothing is true

Het kan uitstekend maar bepaalde vakken zijn fanatieker en daar wordt het spelletje anders beleefd dan in andere vakken.

Als je, vanuit mijn plek gezien, 2-3 vakken opzij gaat kun je daar rustig gaan zitten met je kind. Mijn vak en de vakken er omheen en zeker de gehele 1e ring eronder (vak-P) is een stuk fanatieker en daar kun je wel gaan zitten mits je graag tegen een rug aankijkt.

Everything is permitted

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:08:
Verschoningsrecht kan je gebruiken om niet te hoeven antwoorden op de vraag 'heb je de grensrechter geschopt ?'. Op de vraag 'heb je gezien welke andere spelers de grensrechter schopte' kan dat niet omdat dat om anderen gaat, daarop antwoorden 'ik weet het niet meer' is meineed of een uitzonderlijke medische uitbraak van amnesia.
Meineed betekent alleen dat je niet mag liegen onder ede. Je bent nog steeds niet verplicht vragen te beantwoorden.

Ja, het is lullig dat dit een ontsnappingsroute is voor dit groepje tuig, en ik zou ook liever zien dat er eentje genoeg ruggegraat heeft om eerlijk te zijn, maar we moeten niet het rechtssysteem gaan omzeilen om ze maar te kunnen veroordelen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

"Ik weet het niet meer" zeggen terwijl je het in werkelijkheid wel weet is liegen, en onder ede is dat meineed. Alleen 'bewijzen' dat ze het in werkelijkheid wel weten is lastig, en dŠt weten ze. En voor elk fatsoenlijk mens is dat knap frustrerend en misschien een aanpassing van de relevante wetgeving waard, en misschien zelfs wel noodzakelijk omdat er een risico bestaat dat het anders van kwaad tot erger gaat en de criminelen het van de fatsoenlijken gaan 'winnen'.

En dat is geen acceptabele optie.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:18:
"Ik weet het niet meer" zeggen terwijl je het in werkelijkheid wel weet is liegen, en onder ede is dat meineed. Alleen 'bewijzen' dat ze het in werkelijkheid wel weten is lastig, en dŠt weten ze. En voor elk fatsoenlijk mens is dat knap frustrerend en misschien een aanpassing van de relevante wetgeving waard, en misschien zelfs wel noodzakelijk omdat er een risico bestaat dat het anders van kwaad tot erger gaat en de criminelen het van de fatsoenlijken gaan 'winnen'.

Het probleem is dat de aanpassingen erg snel de andere kant opschieten (de catch-22), en vaak door uitzonderingen met sterke publieke visies gedreven worden. En dan krijg je snel de "knee-jerk" reacties.

Hoe moeilijk het ook is, we zullen eerst de rechtsgang moeten afwachten.

• Teckna

Teckna

quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:18:

Mwoah het menselijk geheugen is niet zo absoluut eigenlijk. Hoe vaak ga je wel niet van werk naar huis en kan je eigenlijk niets meer herinneren van de reis? Ik kan me ook nog een filmpje herinneren waar je moet tellen hoe vaak de bal wordt overgegooid en ondertussen loopt er een paar keer een man in een gorillapak doorheen te dansen zonder dat je het doorhebt.

Als je gefocussed bent op een ding heb je vaak de rest niet eens meer door. Daardoor kan ik mij wel voorstellen dat je oprecht kan antwoorden dat je niet weet wie wat exact gedaan heeft en krijg je antwoorden als 'ik geloof dat pietje ook getrapt heeft maar weet het niet'

Met alle respect voor deze zaak maar ik denk niet dat we wetgeving moeten gaan aanpassen omdat de uitkomst van deze zaak -mogelijk- niet strookt met de verwachtingen. Dezelfde wetten zijn er ook voor jouw en mijn bescherming.

Sowieso zal de straf lager uitpakken dan veel mensen verwachten omdat het het hier om minderjarigen gaat.

Wat is jouw privacy?

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:41

MrSleeves

You'll thank me later.

quote:
Teckna schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:29:
[...]

Sowieso zal de straf lager uitpakken dan veel mensen verwachten omdat het het hier om minderjarigen gaat.
Tenzij OvJ voor het volwassenenrecht gaat.

Elin Jasmijn
Vakanties: New York 2010, SuperDťvoluy 2009, Ameland 2008, TsjechiŽ 2008, Griekenland 2007, Montafon 2007 2008 2010, Jungfrau 2006, ItaliŽ 2005

• eL_Jay
  • Laatst online: 26-11 16:01
quote:
wildhagen schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:14:
[...]

Iemand die weet hoe die zaak met Mihai en Karen Barbat is afgelopen?

• nare man
quote:
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:06:
[...]

Meineed betekent alleen dat je niet mag liegen onder ede. Je bent nog steeds niet verplicht vragen te beantwoorden.
Om het nog even aan te vullen (want volgens mij bestaat daar wat verwarring over): verdachten worden nooit onder ede gehoord over het feit waar zij zelf van verdacht worden, en dat kan ook niet, gelet op het nemo tenetur-beginsel (niemand kan verplicht worden om aan zijn eigen veroordeling mee te werken). Om diezelfde reden kan een verdachte nooit gedwongen worden te spreken. BIj een verdachte spreek je overigens over zwijgrecht en niet over verschoningsrecht.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
nare man schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:48:
Om het nog even aan te vullen (want volgens mij bestaat daar wat verwarring over): verdachten worden nooit onder ede gehoord over het feit waar zij zelf van verdacht worden, en dat kan ook niet, gelet op het nemo tenetur-beginsel (niemand kan verplicht worden om aan zijn eigen veroordeling mee te werken). Om diezelfde reden kan een verdachte nooit gedwongen worden te spreken. BIj een verdachte spreek je overigens over zwijgrecht en niet over verschoningsrecht.
Ah, dank voor deze verheldering :) . My bad over verschoningsrecht, dat was wat er op de nu.nl liveblog stond: "Ook Othman K. wil onder ede nergens op antwoorden. 'Ik beroep me op mijn verschoningsrecht.'"

• Miki
  • Laatst online: 08:08
Strafeisen van de OVJ zijn inmiddels bekend:

http://www.nu.nl/binnenla...n-dood-grensrechter-.html
quote:
De OvJ stelt dat medeplegen aan doodslag bij 7 van de 8 verdachten wettig en overtuigend is bewezen.

El-Hasan D. hoorde zes jaar celstraf tegen zich eisen. Volgens de officier van justitie had hij als volwassene, trainer en begeleider beter moeten weten.

Zijn zoon Yassin D. (16) hoorde 12 maanden jeugddetentie tegen zich eisen waarvan 2 maanden voorwaardelijk.

Tegen vijf andere verdachten, Fady F. (16), Ibrahim C. (16), Othman K. (16), Soufyan B. (17) en Mohamed K. (18) , is 24 maanden celstraf geŽist, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

Daveryon B. (15) hoorde 30 dagen jeugddetentie eisen, waarvan 13 voorwaardelijk. Hij heeft volgens het OM alleen met de doelman van SC Buitenboys gevochten.
Wellicht dat ik me iets teveel(emotioneel) heb aangetrokken van hun houding en gedrag tijdens het verhoor, vind ik dat ze erg goed weg komen, als de rechter hier in mee gaat.

• Ypho
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 26-11 17:52
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:31:
[...]
Waar ik zit, zitten doorgaans geen kinderen. Nog een reden waarom ze niet mee mogen want het volk achter me is een drievoudige overtreffende trap in het kwadraat.
En het is nooit in jullie opgekomen om eens een keer normaal te doen en/of elkaar hierop aan te spreken? Dit zijn doorgaans de plaatsen waar dit soort dingen beginnen (niet dat ik jou direct hiervan beschuldig, want ik scheer niet iedereen over ťťn kam).

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

quote:
Miki schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:30:
Wellicht dat ik me iets teveel(emotioneel) heb aangetrokken van hun houding en gedrag tijdens het verhoor, vind ik dat ze erg goed weg komen, als de rechter hier in mee gaat.
Het zal ook wel weer een hoop publieke verontwaardiging opwekken. Het is nou eenmaal het jeugdrecht waar ze onder vallen, er is niet onomstotelijk bewezen wie de dodelijke trap heeft uitgedeeld, er was geen intentie om hem dood te trappen. Dan vallen de straffen nou eenmaal lager uit dan bij bewezen doodslag door een volwassene...

Ratelbak - Lapflop

• cypher21
  • Laatst online: 08:53

cypher21

Mazda CX-5 powered

quote:
Miki schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:30:
Strafeisen van de OVJ zijn inmiddels bekend:

http://www.nu.nl/binnenla...n-dood-grensrechter-.html

[...]

Ik ben het met je eens, maar had eerlijk gezegd verwacht dat de geŽiste straffen nog lager uit zouden vallen.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
Zijn zoon Yassin D. (16) hoorde 12 maanden jeugddetentie tegen zich eisen waarvan 2 maanden voorwaardelijk.

Tegen vijf andere verdachten, Fady F. (16), Ibrahim C. (16), Othman K. (16), Soufyan B. (17) en Mohamed K. (18) , is 24 maanden celstraf geŽist, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.
Weet iemand waarom die Yassin D. een lagere straf hoorde eisen? Omdat hij had gezegd alleen tegen de schouder van de grensrechter te hebben geschopt of was dat iemand anders?

• cypher21
  • Laatst online: 08:53

cypher21

Mazda CX-5 powered

quote:
tweaker2010 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:55:
[...]

Weet iemand waarom die Yassin D. een lagere straf hoorde eisen? Omdat hij had gezegd alleen tegen de schouder van de grensrechter te hebben geschopt of was dat iemand anders?
Snap ik ook niet. Hij was de enige die daadwerkelijk toegaf geschopt te hebben.
quote:
door Redactie NU.nl 30 mei 11:36

Yassin D. droeg nummer 10., maar had zijn shirt uitgetrokken. Volgens een andere getuige zou hij Nieuwenhuizen in het gezicht en tegen het hoofd hebben geschopt. 'Ik vind dat die verklaring niet klopt.'
door Redactie NU.nl 30 mei 11:39

De advocaat Yassin D. (Mr. Janssen) merkt op dat uit de getuigenverklaringen blijkt dat er duidelijk twee fasen in het gevecht zijn geweest. 'Het kan natuurlijk best zijn dat getuigen die fasen door elkaar halen.' 'We zijn nog geen conclusies aan het trekken', reageert de rechter.
door Redactie NU.nl 30 mei 11:41

Yassin D. ontkent dat grensrechter Nieuwenhuizen hem met zijn grensrechtersvlag heeft geprikt. 'Nee dat klopt niet.'
door Redactie NU.nl 30 mei 11:43

Een andere getuige: Nummer 10 (Yassin D.) moest er tijdens de wedstrijd 5 minuten uit en liep na de wedstrijd richting Richard Nieuwenhuizen. Een andere getuige zag Yassin D. later rennen met een stok. 'Hij ging behoorlijk door het lint', aldus die getuige.
door Redactie NU.nl 30 mei 11:47

Er is wat verwarring over welke getuige nu wat heeft gezegd. 'Ik volg het niet meer', zegt D.
door Redactie NU.nl 30 mei 11:50

Ook Soufian B. heeft verklaard dat Yassin D. de grensrechter trapte toen die op de grond lag. 'Maar hij was zelf begonnen.'
door Redactie NU.nl 30 mei 11:51

Een andere getuige verklaarde dat Yassin D. de grensrechter in het gezicht trapte toen die wilde opstaan. Vervolgens zou Nieuwenhuizen achter D. aan zijn gerend.
door Redactie NU.nl 30 mei 11:52

D. heeft zelf dus ook verklaard dat hij Nieuwenhuizen schopte, maar op de schouder. Ook strookt zijn bewering dat hij wegrende omdat iemand achter hem aanzat met de laatstgenoemde getuigenverklaring.
door Redactie NU.nl 30 mei 11:53

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
cypher21 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:10:
Snap ik ook niet. Hij was de enige die daadwerkelijk toegaf geschopt te hebben.
Volgens nu.nl is dat deels waarom de eis lager is:
quote:
Zijn zoon Yassin D. (16) hoorde 12 maanden jeugddetentie tegen zich eisen waarvan 2 maanden voorwaardelijk. Hij is jonger dan de andere verdachten en heeft ook deels verantwoordelijkheid genomen voor zijn daden.

• argro

argro

quote:
Koppensneller schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:41:
[...]

er was geen intentie om hem dood te trappen
Die intentie is ook niet nodig. Weten (of moeten weten) dat het trappen tegen o.a. het hoofd een bepaald gevolg kan hebben en die gevolgen op de koop toenemen is voldoende. Of anders gezegd: de kans op letsel kunnen minimaliseren (door niet te trappen), maar dat bewust niet doen. In voornoemd geval spreken we van voorwaardelijk opzet, de vorm van opzet die het dichtst tegen schuld aan ligt, maar wel kan leiden tot een veroordeling voor doodslag.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik wou nog even terugkomen op dit artikel.
quote:
"Het strafrecht kent zijn beperkingen. We kennen geen collectieve strafrechtelijke aansprakelijkheid. Ieders schuld zal door de rechtbank individueel vastgesteld moeten worden. Ik acht vrijspraak in deze zaak mogelijk als niet duidelijk wordt wie wat gedaan heeft", zegt Knoops.
Is er niet ook een verplichting voor omstanders om in te grijpen en een misdrijf te proberen te verijdelen als ze daar bij zijn en kunnen veronderstellen dat hier een misdrijf begaan wordt? Daar staat me iets van bij. Het lijkt me dat zoiets hier dan op zijn minst van toepassing zou kunnen zijn. Niet ingrijpen als iemand een ander die op de grond ligt tegen/bij het hoofd aan het schoppen is lijkt mij dan wel zo'n situatie.

• sewer
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:32
Volgens mij niet, hulpverlening bij iemand in levensgevaar wel (wetboek van strafrecht, artikel 255 en 450).

Vroeger had je van die tv-spotjes om inderdaad in te grijpen bij dit soort situaties, dat hebben ze daarna expliciet veranderd dat je je dan afzijdig houdt, maar wel 1-1-2 belt en foto's/videos ervan maakt.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

quote:
sewer schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:17:
Volgens mij niet, hulpverlening bij iemand in levensgevaar wel (wetboek van strafrecht, artikel 255 en 450).
Iemand die tegen zijn hoofd getrapt wordt kwalificeert daar wat mij betreft wel voor. Dat blijkt ook nu maar weer. Als dat een juridisch aangrijpingspunt kan zijn om ze adequaat te straffen als andere aanklachten niet 'bewezen' kunnen worden zou ik daar niet echt een probleem mee hebben.

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:17:
quote:
"Het strafrecht kent zijn beperkingen. We kennen geen collectieve strafrechtelijke aansprakelijkheid. Ieders schuld zal door de rechtbank individueel vastgesteld moeten worden. Ik acht vrijspraak in deze zaak mogelijk als niet duidelijk wordt wie wat gedaan heeft", zegt Knoops.
En dit vind ik persoonlijk een hellende zaak.
Ga met 6-8 man iemand in elkaar schoppen zodanig dat niemand precies kan zien wie wat doet. Vervolgens kan OM onmogelijk bewijzen wie de dodelijke schop gaf, et voila, iedereen komt weg met doodslag, en er blijft iets sneu's als mishandeling over waarvoor iedereen iets vergelijksbaars als 160 uur groenbakken legen als straf krijgt.

If you choose to criticise you choose your enemies

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
Volgens nu.nl is dat deels waarom de eis lager is:
quote:
Zijn zoon Yassin D. (16) hoorde 12 maanden jeugddetentie tegen zich eisen waarvan 2 maanden voorwaardelijk. Hij is jonger dan de andere verdachten en heeft ook deels verantwoordelijkheid genomen voor zijn daden.
Dat hij jonger is klopt niet, volgens hetzelfde artikel van nu.nl:
quote:
Tegen vijf andere verdachten, Fady F. (16), Ibrahim C. (16), Othman K. (16), Soufyan B. (17) en Mohamed K. (18) is 2 jaar celstraf geŽist,
Nog 3 andere jongens waren ook 16 jaar oud. Dus de leeftijd kan onmogelijk een rol gespeeld hebben.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
tweaker2010 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:52:
Dat hij jonger is klopt niet, volgens hetzelfde artikel van nu.nl:
[...]
Nog 3 andere jongens waren ook 16 jaar oud. Dus de leeftijd kan onmogelijk een rol gespeeld hebben.
Jawel, dat kan wel. Als de een net 16 geworden is, en de anderen bijna 17 zijn, dan is daar toch een behoorlijk leeftijdsverschil. Zonder geboortedatums kun je dat niet met zekerheid zeggen :)

• argro

argro

quote:

[...]

Is er niet ook een verplichting voor omstanders om in te grijpen en een misdrijf te proberen te verijdelen als ze daar bij zijn en kunnen veronderstellen dat hier een misdrijf begaan wordt? Daar staat me iets van bij. Het lijkt me dat zoiets hier dan op zijn minst van toepassing zou kunnen zijn. Niet ingrijpen als iemand een ander die op de grond ligt tegen/bij het hoofd aan het schoppen is lijkt mij dan wel zo'n situatie.
Altijd een lastige situatie. M.i. kun je niet van burgers vragen om iemand die zeer gewelddadig bezig is even te laten stoppen. Daarbij loop je immers een meer dan reŽel risico zelf ook een slachtoffer te worden. Het strafbaar stellen van het niet verijdelen van een misdrijf is dus nogal ingewikkeld.

Wat wel op deze situatie van toepassing is of kan zijn is dat ťťn van de jongens die zelf niets gedaan heeft, maar zich ook niet gedistantieerd heeft, als medepleger kan worden aangemerkt en daarmee in aanmerking komt voor de volledige straf.
quote:
Emmeau schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:01:
[...]

En dit vind ik persoonlijk een hellende zaak.
Ga met 6-8 man iemand in elkaar schoppen zodanig dat niemand precies kan zien wie wat doet. Vervolgens kan OM onmogelijk bewijzen wie de dodelijke schop gaf, et voila, iedereen komt weg met doodslag, en er blijft iets sneu's als mishandeling over waarvoor iedereen iets vergelijksbaars als 160 uur groenbakken legen als straf krijgt.
Zo simpel is dat natuurlijk ook niet. Stel dat iemand van de 8 breekt tijdens het verhoor, dan hangt de hele club voor doodslag, dan wel voor medeplegen tot doodslag. Overigens is ook het beramen van een plan om met een man of 8 iemand dood te schoppen een vrij zwaar delict. In theorie dus leuk, maar de animo om tot de groep van 6-8 man te behoren zal gering zijn verwacht ik.

argro wijzigde deze reactie 31-05-2013 23:20 (26%)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:59:
[...]
Jawel, dat kan wel. Als de een net 16 geworden is, en de anderen bijna 17 zijn, dan is daar toch een behoorlijk leeftijdsverschil. Zonder geboortedatums kun je dat niet met zekerheid zeggen :)
Maar als op het moment van de mishandeling de jongens even oud waren dan is dat leidend. De rechter kijkt niet naar het aantal dagen dat iemand oud is op een bepaalde datum denk ik. 18 jaar is 18 jaar en 16 is 16.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
tweaker2010 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 00:17:
Maar als op het moment van de mishandeling de jongens even oud waren dan is dat leidend. De rechter kijkt niet naar het aantal dagen dat iemand oud is op een bepaalde datum denk ik. 18 jaar is 18 jaar en 16 is 16.
Oh? Volgens mij hebben zowel OvJ's als rechters de vrijheid om rekening te houden met dergelijke zaken. Ik ben heel benieuwd naar een regel die jij claimt, waarbij het alleen om de jaren gaat en niet om de werkelijke leeftijd.

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-10 11:20
quote:

[...]

Zou wel heel raar zijn gezien het bystander effect. Alleen al door het bestaan van zoiets zou het raar zijn hier mensen voor te berechten imho.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
quote:
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:06:
[...]
...maar we moeten niet het rechtssysteem gaan omzeilen om ze maar te kunnen veroordelen.
Volgens mij is het rechtssysteem opgezet voor de mensen, en niet andersom. Verander het systeem maar.

• Teckna

Teckna

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is het rechtssysteem opgezet voor de mensen, en niet andersom. Verander het systeem maar.
Had het al eerder gezegd. De wetten zijn er ook om jou en mij te beschermen. We moeten niet naar een totalitaire politiestaat willen gaan waar de waan van de dag regeert.

Wat is jouw privacy?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:53:
Dat zou pas echt het rechtssysteem ondermijnen: toegeven aan wraakzucht en het systeem omzeilen als de uitkomst niet is wat men wil. Ik ben tegen volksgerichten, en daar riekt het wel naar als men stokken gaat zoeken om de groep honden te slaan.

• Config
  • Nu online
quote:
gambieter schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:32:
[...]

Dat zou pas echt het rechtssysteem ondermijnen: toegeven aan wraakzucht en het systeem omzeilen als de uitkomst niet is wat men wil. Ik ben tegen volksgerichten, en daar riekt het wel naar als men stokken gaat zoeken om de groep honden te slaan.
En waar denk jij dat de huidige rechtsstaat op gebaseerd is? Uit de lucht komen vallen? Nee: het is gebaseerd op ons volksgerichten en wraakzucht. Het is alleen niet perfect, want deze klootzakjes maken gebruik van een zwakte die er uiteraard uit moet worden gehaald.

• argro

argro

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:29:
[...]

Het is alleen niet perfect, want deze klootzakjes maken gebruik van een zwakte die er uiteraard uit moet worden gehaald.
Jij denkt echt dat die klootzakjes vooraf het wetboek van strafrecht even hebben bestudeerd en naar aanleiding daarvan een aanpak voor hun daad in elkaar hebben geknutseld? Ik denk het niet. Hooguit beroepen ze zich achteraf ergens op, maar gebruik hebben ze er niet van gemaakt.

Overigens ben ik benieuwd naar een voorstel tot wijziging.

Ik zie overigens geen zwakte in de huidige wet- en regelgeving. Ik vind het juist sterk dat de beginselen die ten grondslag liggen aan het strafrecht niet opzij kunnen worden gezet indien de publieke opinie dat graag zou zien. Natuurlijk spreekt iedereen schande van de onderhavige casus, maar zijn al diegenen ook voor het willens en wetens opsluiten van onschuldigen? Want dat is wel de kant die je opgaat met een wijziging die een reparatie zou zijn voor de 'zwakte' waar jij op doelt.

argro wijzigde deze reactie 01-06-2013 19:46 (29%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:29:
Het is alleen niet perfect, want deze klootzakjes maken gebruik van een zwakte die er uiteraard uit moet worden gehaald.
En je wilt het nog minder perfect maken door ze schuldig te verklaren ondanks de procesgang en deze misbruiken om ze te straffen.

• Config
  • Nu online
quote:
argro schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:39:
[...]
Jij denkt echt dat die klootzakjes vooraf het wetboek van strafrecht even hebben bestudeerd en naar aanleiding daarvan een aanpak voor hun daad in elkaar hebben geknutseld? Ik denk het niet. Hooguit beroepen ze zich achteraf ergens op, maar gebruik hebben ze er niet van gemaakt.

Overigens ben ik benieuwd naar een voorstel tot wijziging.

Ik zie overigens geen zwakte in de huidige wet- en regelgeving. Ik vind het juist sterk dat de beginselen die ten grondslag liggen aan het strafrecht niet opzij kunnen worden gezet indien de publieke opinie dat graag zou zien. Natuurlijk spreekt iedereen schande van de onderhavige casus, maar zijn al diegenen ook voor het willens en wetens opsluiten van onschuldigen? Want dat is wel de kant die je opgaat met een wijziging die een reparatie zou zijn voor de 'zwakte' waar jij op doelt.
Ik ben geen jurist ;), dus een oplossing laat ik graag door een expert uitdenken. Die werkt natuurlijk altijd in opdracht van 'het volk', en jargon en technicalities zijn dus ongepast in deze discussie. Het is aan juristen om de wil van het volk te vertalen naar wetten en deze toe te passen.

En natuurlijk zijn deze tactieken niet door deze onnozele debielen uitgezocht, daar hebben ze advocaten voor <knip> Vooroordelen much?

En ja, collectief zwijgen en naar elkaar wijzen -> iedereen schuldig en de cel in (volwassenenrecht, of course). Zo maak je dat los.

Ramzzz wijzigde deze reactie 02-06-2013 01:13 (1%)

• argro

argro

En wat is dan wat het volk wil? Verder dan 'de daders straffen' kom ik niet, en daar hoeft de wet niet voor aangepast te worden.

Als het volk wil dat we een hele groep opsluiten omdat we (zonder inhumaan te werk te gaan) niet in staat blijken om de echte daders uit de groep te selecteren, dan moet de (grond)wet wel aangepast worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat het volk dat echt wil.

• Config
  • Nu online
quote:
argro schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:13:
Als het volk wil dat we een hele groep opsluiten omdat we (zonder inhumaan te werk te gaan) niet in staat blijken om de echte daders uit de groep te selecteren, dan moet de (grond)wet wel aangepast worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat het volk dat echt wil.
Er zijn er maar enkelen inhumaan in deze zaak, namelijk de verdachten.

• argro

argro

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Er zijn er maar enkelen inhumaan in deze zaak, namelijk de verdachten.
Maar beantwoord de vraag eens. Wat wil het volk precies wat nu niet mogelijk is met de huidige wet- en regelgeving? (Uitgaande van een situatie waarin je zonder te martelen niet kunt achterhalen wie wat precies heeft gedaan en dus wie schuldig is en wie onschuldig is.)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
Config schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:07:
En ja, collectief zwijgen en naar elkaar wijzen -> iedereen schuldig en de cel in (volwassenenrecht, of course). Zo maak je dat los.
Waarom wil je eigenlijk nog een proces? Als je ze toch al aangeklaagd en veroordeeld hebt, dan heb je geen rechtbank meer nodig, hoogstens nog beulen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Beulen ? Groepen die gezamelijk moorden en waarvan niet kan worden vastgesteld wie de dader is niet vrijspreken is nu gelijk aan de doodstraf zonder proces ?

Dat is net zo'n stroman als claimen dat als je de vrijspraak in zo'n geval goedkeurt je ook wil dat de politie en gevangenissen worden opgeheven. Beter 13.060 (het meest recente aantal gedetineerden dat ik kon vinden) schuldigen vrij dan een onschuldige in de gevangenis.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22-11 22:19

Camacha

Enfant terrible.

quote:
argro schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:13:
Dat zou reden zijn acuut ergens anders te gaan wonen. Hoe vervelend ook, niet gestraft kunnen worden voor iets dat je niet gedaan hebt lijkt me een fundament van het strafrecht. Dat daar soms vervelende consequenties aan vast zitten in de vorm van een groep die vrijkomt/met lichte straffen wegkomt is jammer, maar het is vele malen beter dan het alternatief dat er soms onschuldige mensen in de cel terecht komen omdat mensen uit een groep waartoe ze behoorden zich niet konden gedragen. Dat zijn ronduit middeleeuwse praktijken, hoezeer ik ook snap dat ze laten lopen soms uiterst pijnlijk is.

Terrible infant.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 26-11 20:36
Ik dacht dat dat tot op zekere hoogte al een redelijke tijd het geval is, dat het volgens de wet niet uitmaakt wie wat exact in een groep heeft gedaan als de misdaad in groepsverband is gepleegd.

Beetje lastig om goede google termen te vinden, alleen deze zo snel kunnen vinden: http://www.destentor.nl/r...epsmishandeling-1.3513070
quote:
Voor de officier en rechter maakte het niet zoveel uit wie welk geweld precies had gebruikt, want de jongemannen werden gezamenlijk verantwoordelijk gehouden voor openlijke geweldpleging tegen de twee slachtoffers
Oftewel, waar ga je naartoe verhuizen met deze middeleeuwse praktijken in Nederland?

Zelf voorkom ik dat last heb van zulk soort middeleeuwse praktijken door niet met een groep andere mensen te mishandelen...

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22-11 22:19

Camacha

Enfant terrible.

quote:
Sissors schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:02:
Ik dacht dat dat tot op zekere hoogte al een redelijke tijd het geval is, dat het volgens de wet niet uitmaakt wie wat exact in een groep heeft gedaan als de misdaad in groepsverband is gepleegd.

Beetje lastig om goede google termen te vinden, alleen deze zo snel kunnen vinden: http://www.destentor.nl/r...epsmishandeling-1.3513070

[...]

Oftewel, waar ga je naartoe verhuizen met deze middeleeuwse praktijken in Nederland?
Toch zal die uitspraak gebaseerd zijn op het minimaal bewijsbare van beide jongens. Jammer voor je verhaal, maar zo werkt het in Nederland. Gelukkig.
quote:
Zelf voorkom ik dat last heb van zulk soort middeleeuwse praktijken door niet met een groep andere mensen te mishandelen...
Sorry, maar dat is natuurlijk totale onzin. Jij gaat een avondje uit en een vriend van jou gaat door het lint en trapt iemand de vernieling in. Hij beschuldigt jou, jij beschuldigt hem. Jullie gaan volgens jouw opzet dus samen de cel in, want jullie waren beiden deel van de groep die daar was.

Je snapt zelf wel dat zoiets geen plaats kent in een fatsoenlijke rechtstaat.

Terrible infant.

• argro

argro

quote:
Sissors schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:02:

[...]

Klopt, de wet voorziet in medeplegen. Een medepleger is net zo schuldig als de hoofddader (in tegenstelling tot een medeplichtige, die slechts een deel van de straf kan krijgen). Maar voor medeplegen is de constatering dat iemand er bij was niet voldoende. Het moet dan gaan om een volledige en nauwe samenwerking, waarbij actief deelnemen aan de uiteindelijke daad overigens niet vereist is. Ook het niet distantiŽren kan tot medeplegen leiden. Een mogelijkheid die het strafrecht biedt, maar bijvoorbeeld onvoldoende voor het voorbeeld van het scooterongeluk wat al eens is aangehaald. Of het in deze casus soelaas biedt moeten we ook nog afwachten. Het OM vindt van wel, of de rechter het daarmee eens is, volgt binnenkort.

argro wijzigde deze reactie 02-06-2013 11:43 (13%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
IJzerlijm schreef op zondag 02 juni 2013 @ 08:51:
Beulen ? Groepen die gezamelijk moorden en waarvan niet kan worden vastgesteld wie de dader is niet vrijspreken is nu gelijk aan de doodstraf zonder proces ?
Je blijft met de onderbuik spreken en denken, twee processen waar dit lichaamsdeel niet voor bedoeld is. Het gaat hier niet over moord (hoe lekker het ook mogen bekken), maar om een beschuldiging van doodslag. Verder doe je het voorkomen alsof ze eerst alles voorbedacht hebben, en als groep tot doel hadden de grensrechter te doden. Het moge duidelijk zijn dat dit gefantaseerde beeld niets met de werkelijkheid te maken heeft.
quote:
Dat is net zo'n stroman als claimen dat als je de vrijspraak in zo'n geval goedkeurt je ook wil dat de politie en gevangenissen worden opgeheven. Beter 13.060 (het meest recente aantal gedetineerden dat ik kon vinden) schuldigen vrij dan een onschuldige in de gevangenis.
Dat is alleen je eigen stroman dan, omdat niemand dit zegt. Waar het om gaat is dat Config en jij voorstander zijn van het misbruiken van het rechtssysteem voor het formaliseren van een vantevoren bepaalde gezamenlijke schuldigverklaring, waarbij de wet of de feiten niet belangrijk meer zijn. Dat is het principe van de lynchmeute, en laat alleen maar zien hoe belangrijk het is om een onafhankelijke rechtsspraak te houden.

• BamBoomBots
  • Nu online

BamBoomBots

~MiaSanMia~

Ik hoor net weer op de radio dat ze zich bij alphense boys weer aan het slaan waren.
Dit is toch gewoon waanzin ? Er gebeurd iets opeens lijkt het net of niemand het nog wat boeit. Gelijk weg ermee met zulke negatievelingen, dat het eens schande is mag wel gezegd worden.. ;(

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

@bamboombots: er is nu ook wel veel meer media-aandacht voor. Daar waar het eerder niet als nieuwswaardig zou zijn gezien, is er nu opeens wel aandacht voor vanwege het overlijden van Nieuwenhuizen.

Het is wel iets waar voetbalclubs meer aandacht aan mogen gaan besteden. Maar vroeger waren er ook wel opstootjes, soms op het veld, soms achteraf in de kantine, etc.

• BamBoomBots
  • Nu online

BamBoomBots

~MiaSanMia~

quote:
gambieter schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:21:
@bamboombots: er is nu ook wel veel meer media-aandacht voor. Daar waar het eerder niet als nieuwswaardig zou zijn gezien, is er nu opeens wel aandacht voor vanwege het overlijden van Nieuwenhuizen.

Het is wel iets waar voetbalclubs meer aandacht aan mogen gaan besteden. Maar vroeger waren er ook wel opstootjes, soms op het veld, soms achteraf in de kantine, etc.
Ja dat klopt natuurlijk ook wel weer, maar je hoort alleen maar zulke onzin. Dat is gewoon jammer, sport moet je gebruiken voor ontspanning en plezier, alleen snappen mensen dat blijkbaar niet..

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
bamboombots schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:23:
Ja dat klopt natuurlijk ook wel weer, maar je hoort alleen maar zulke onzin. Dat is gewoon jammer, sport moet je gebruiken voor ontspanning en plezier, alleen snappen mensen dat blijkbaar niet..
Tja, voor veel mensen is sport winnen, en dat wordt er van jongst af aan ingestampt. Ik weet nog van al weer heel wat jaartjes terug dat ik scheidsrechter bij de pupillen was, en de ouders vaak het ergste waren. En als je eenmaal in het veld staat, laten ook gematigde spelers zich vaak zat meeslepen. Ik was zelf scheidsrechter (inclusief opleiding) en was echt niet stil of respectvol tegen de scheidsrechters, zeker niet bij uitwedstrijden :D ;)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
gambieter schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:21:
Dus omdat het (steeds) vaker gebeurt, moeten we dit gedrag maar 'normaal' gaan vinden? 8)7
Check dit filmpje, echt walgelijk om te zien hoe graag mensen iemand in elkaar willen trappen:
http://www.omroepwest.nl/03-06-2013/video-beelden-van-vechtpartij-na-alphense-boys-haaglandia

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-10 11:20
quote:
tweaker2010 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:59:
[...]

Dus omdat het (steeds) vaker gebeurt, moeten we dit gedrag maar 'normaal' gaan vinden? 8)7
Nee, wat hij denk ik eerder stelt is dat het van alle tijden is en dat het (steeds) vaker gebeurt ook gewoon een verwachting kan zijn die niet overeen komt met de werkelijkheid. Waar ik het overigens ook deels mee eens ben.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
tweaker2010 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 15:59:
Dat zeg ik toch niet? Er moet alleen niet gedaan worden of dit een nieuw verschijnsel is :)
quote:
Check dit filmpje, echt walgelijk om te zien hoe graag mensen iemand in elkaar willen trappen:
http://www.omroepwest.nl/03-06-2013/video-beelden-van-vechtpartij-na-alphense-boys-haaglandia
Triest inderdaad. Helaas durven clubs vaak niet hun eigen verantwoordelijkheid te nemen (want ze willen de spelers niet kwijt), staat de KNVB ook niet echt bekend om haar daadkrachtigheid, en laten de profvoetballers ook steeds vaker het verkeerde voorbeeld zien. Welcome to the world of today :'(

gambieter wijzigde deze reactie 03-06-2013 16:57 (19%)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

Nou, Alphense Boys is gedegradeerd na de vechtpartij, vijf spelers geroyeerd en de club vind dat ze te zwaar gestraft zijn. Want het zou komen door idioten op de tribune. Bij het filmpje waren het toch echt spelers die ermee begonnen.

Als ik dat dan vergelijk met dit artikel: (Cricket) Denesh Ramdin charged over catch claim against Pakistan, dan moet ik toch wel even grimlachen. De speler heeft vals geappelleerd, dwz vals geclaimd dat het een vangbal was en de speler uit was. Als ze dat gaan invoeren bij het voetbal :D

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

quote:
...has been charged with "conduct contrary to the spirit of the game" for claiming a dropped catch.

[...]

If found guilty he could face a fine and a suspension of up to two one-day international matches.
WŠt een verschil. ;(

Toch vraag ik me af of vergelijkbaar strenge regels en straffen invoeren de sportieve geest op de lange(re)! termijn niet ook uiteindelijk ten goede zou komen.

Het zal even wennen zijn maar op den duur zal men dat dan toch ook als 'de norm' gaan beschouwen. Men kan uiteindelijk niet anders. De mensen die dat niet kunnen opbrengen gaan dan maar iets anders doen dan voetballen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

offtopic:
De cricketspeler is inderdaad gestraft: http://www.bbc.co.uk/sport/0/cricket/22846305. Hij wil echter beroep aan gaan tekenen, iets waar de commentatoren zich echt over verbazen :D

Hieronder: yep :D ;) . Corrected.

gambieter wijzigde deze reactie 11-06-2013 00:36 (33%)
Reden: oeps

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verkeerd linkje geplakt?

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:41

MrSleeves

You'll thank me later.

quote:
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:36:
[...]

WŠt een verschil. ;(

Toch vraag ik me af of vergelijkbaar strenge regels en straffen invoeren de sportieve geest op de lange(re)! termijn niet ook uiteindelijk ten goede zou komen.

Het zal even wennen zijn maar op den duur zal men dat dan toch ook als 'de norm' gaan beschouwen. Men kan uiteindelijk niet anders. De mensen die dat niet kunnen opbrengen gaan dan maar iets anders doen dan voetballen.
Het zou mooi zijn, zeker aangezien de profs toch het voorbeeld zijn voor de amateurs. Sowieso zou alleen de aanvoerder met de scheidsrechter mogen spreken.
Eigenlijk zou er nog een kaart "voor" geel moeten zijn voor dergelijke overtredingen, waarbij een timeout geld: eerste keer 5 minuten van het veld, tweede keer 10 minuten, derde keer = rood.

Elin Jasmijn
Vakanties: New York 2010, SuperDťvoluy 2009, Ameland 2008, TsjechiŽ 2008, Griekenland 2007, Montafon 2007 2008 2010, Jungfrau 2006, ItaliŽ 2005

• PdeBie
  • Niet online
http://www.nu.nl/binnenla...-in-grensrechterzaak.html

Maximale straf, of in ieder geval wat het OM geŽist heeft. De rechter heeft hier goed gehandeld denk ik.
Alleen de 30 dagen voor de jongste vind ik persoonlijk wat laag. OK, hij is 'maar' 15 jaar, maar toch.

Ben alleen benieuwd, ze kunnen nu toch nog in hoger beroep? Gaat de tijd die dat allemaal kost van hun 'zit tijd' af?

Jammer dat tokkie-NL in de reacties alsnog loopt te roepen om hogere straffen etc, maar NuJij.nl moet je sowieso niet heel serieus nemen denk ik altijd maar.

PdeBie wijzigde deze reactie 17-06-2013 16:05 (75%)

• -Tom
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 29-10 16:52
quote:
pdebie schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:53:

Maximale straf, of in ieder geval wat het OM geŽist heeft. De rechter heeft hier goed gehandeld denk ik.
Alleen de 30 dagen voor de jongste vind ik persoonlijk wat laag. OK, hij is 'maar' 15 jaar, maar toch.

Ben alleen benieuwd, ze kunnen nu toch nog in hoger beroep? Gaat de tijd die dat allemaal kost van hun 'zit tijd' af?

Jammer dat tokkie-NL in de reacties alsnog loopt te roepen om hogere straffen etc, maar NuJij.nl moet je sowieso niet heel serieus nemen denk ik altijd maar.
Hoger beroep is al aangetekend. De jongens blijven dan inderdaad dan in bewaring en deze tijd gaat inderdaad van hun straf af. Gezien de tijd die een hoger beroep-procedure doorgaans in beslag blijft er na de uitspraak niet heel veel tijd meer over om 'te zitten'.

Helemaal als er nog een cassatie achteraan komt, maar hoe vaak dat gebeurd in het strafrecht weet ik niet.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
pdebie schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:53:

Hij was de enige die toegegeven had geschop te hebben. Daar heeft de rechter ook rekening mee gehouden.
quote:
Die tijd gaat van hun zit tijd zoals je noemt af, maar dat vind ik niet zo gek.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
PolarBear schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:43:
[...]
Hij was de enige die toegegeven had geschop te hebben. Daar heeft de rechter ook rekening mee gehouden.
[...]
Die tijd gaat van hun zit tijd zoals je noemt af, maar dat vind ik niet zo gek.
Ik blijf het belachelijk vinden: "Ja, meneer de rechter, ik heb hem geschopt, maar alleen zacht tegen zijn schouder hoor. Zij hebben hem doodgetrapt, daar heb ik niets mee te maken." Tja, lekker makkelijk die strafvermindering |:(

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:23
Dat is waar Config ook al op wees. Dit soort acties zijn groepsgedrag. Als de eerste tegen een schouder aanschopt, dan is het voor de tweede makkelijk om tegen een hoofd aan te schoppen. Juridische ficties ten spijt, geweld wordt door groepen gepleegd en het is feitelijk correct om dan ook alle geweldsplegers te straffen voor alle geweld.

Dat staat overigens los van individuele weging van toerekeningsvatbaarheid. Het zou ongepast zijn om alle verdachten tot (jeugd)TBS te veroordelen omdat ťťn ervan jeugdTBS verdient. Maar dat is pas fase 2 in het proces. Eerst moet je de groep veroordelen voor doodslag, en dan moet je de strafmaat voor elke verdachte vaststellen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• FunkyTrip
  • Laatst online: 26-11 09:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
gambieter schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:27:
[...]

Tja, voor veel mensen is sport winnen, en dat wordt er van jongst af aan ingestampt. Ik weet nog van al weer heel wat jaartjes terug dat ik scheidsrechter bij de pupillen was, en de ouders vaak het ergste waren. En als je eenmaal in het veld staat, laten ook gematigde spelers zich vaak zat meeslepen. Ik was zelf scheidsrechter (inclusief opleiding) en was echt niet stil of respectvol tegen de scheidsrechters, zeker niet bij uitwedstrijden :D ;)
En jouw scherpe manier van discussieren hier op het forum kennende... Ik denk dat die uitscheidsrechters nog maar weinig bloed onder hun nagels hadden na afloop :D

ontopic: Ik ben blij dat ze min of meer als groep straf hebben gekregen. Dat zou vaker moeten gebeuren. Dan groeit de kans wellicht dat de wat rustigere personen in zo'n groep zich eerder van een dergelijk groep tuig distantieren.

FunkyTrip wijzigde deze reactie 21-06-2013 10:42 (13%)

Dit dus.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
argro schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:31:
[...]

Gevonden. HR 12-09-1978, NJ 1979, 60 waarin de HR overweegt (geparafraseerd): het optreden van de letale longembolie is niet van zodanige aard dat het overlijden van het slachtoffer redelijkerwijze niet meer als gevolg van de botsing aan de dader zou kunnen worden toegerekend.
En ook NJ 2007, 48; LJN AZ0247 waarin een slechtoffer door een messteek een klaplong en interne bloeding oploopt, maar overlijdt door ernstige bloedvergiftiging. Die doodsoorzaak staat echter niet aan veroordeling voor doodslag in de weg.
Mag ik hier nog op reageren na 2 maanden? Ja, dat mag :P

De leer uit Letale longembolie ziet op een ander vraagstuk dan, en is dan ook niet toe te passen op, de statistische berekening inzake Lucia de Berk. Wat de HR hier behandelt is de vraag naar toerekening bij een bepaalde strafbare gedraging (die als zodanig niet betwist wordt) van een gevolg. In abstracto:
A doet X. X leidt tot Y. Kan A voor gevolg Y veroordeeld worden?
Letale longembolie ziet alleen op de laatste stap. De statistiek in Lucia de B op de eerste - de strafbare gedraging zelf staat niet vast. En er is ook nog rechtspraak over de tweede stap, maar dat is wťťr een ander verhaal ;)
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013