Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:39:
[...]

Medeplichtig =/= schuldig. Argro heeft het al meerdere keren geprobeerd uit te leggen.
I know, maar je kan niet zeggen dat A en B niet even schuldig zijn. Dat zijn misschien onderbuik gevoelens, maar het is toch van de zotte dat deze jongens met mishandeling "weg komen" (let op de aanhalingstekens!!) in plaats van doodslag?
quote:
argro schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:40:
[...]
Naast het nieuws volg ik ook nog ontwikkelingen in het (straf)recht. Ik baseer mijn uitspraken vooral op dat laatste.
En wat zeggen de ontwikkelingen in het strafrecht dan aangaande dit soort zaken? Geef eens voorbeelden.

Even ter verduidelijking. Ik probeer hier een normale discussie te voeren. Ben niet opgefokt of iets dergelijks. Ik probeer alleen wat duidelijkheid te krijgen naar hoe men hier naar het onderwerp kijkt.

PdeBie wijzigde deze reactie 04-12-2012 15:46 (11%)

Nikon D7000 || 500px || Twitter || FnV IRC

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:45

argro

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:45:
[...]

[...]

En wat zeggen de ontwikkelingen in het strafrecht dan aangaande dit soort zaken? Geef eens voorbeelden.
M.i. heb ik daar al meermaals iets over geroepen in dit topic, onder meer in reactie op uitlatingen dat de verdachten waarschijnlijk vrijuit zouden gaan omdat niet bewezen zou kunnen worden wie de fatale klap (of wat dan ook) zou hebben uitgedeeld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• BadRespawn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-11 17:00
quote:
VasZaitsev schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:12:
[...]

Ja lekker, sloop lekker de rechtstaat. "We weten niet wie het geeft gedaan, dus hup, alle verdachten maximale straf"

Als er bewijs is dat jouw trap zijn dood heeft veroorzaakt...
Is het niet veel waarschijnlijker dat alle drie hebben bijgedragen aan de verwondingen waaraan de man is overleden, dan dat er één fatale schop is gegeven en de andere schoppen geen effect hadden?

Bestaat er niet zoiets als 'mishandeling met de dood tot gevolg'?

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:49

Robkazoe

Ik ben blij dat in ieder geval nog een aantal mensen vertrouwen hebben in het rechsysteem. Ik verwacht dat ze maximaal een jaar in cel met TBS. Place your bets.

Robkazoe wijzigde deze reactie 04-12-2012 15:53 (5%)

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:33

loewie1984

music addict!

argro afgezien van wat jij denkt dat de veroordeling en daaruitvolgende straf zal worden, wat vind jij dat er met deze jongens moet gebeuren? Ben ik wel even benieuwd naar, of heb je daar geen mening over. Kan ook he..?

gallery | flickr | discogs | blog

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:45:
I know, maar je kan niet zeggen dat A en B niet even schuldig zijn. Dat zijn misschien onderbuik gevoelens, maar het is toch van de zotte dat deze jongens met mishandeling "weg komen" (let op de aanhalingstekens!!) in plaats van doodslag?
Dat is een principediscussie: wat vind je erger, onschuldigen gestraft of schuldigen niet gestraft? Ter verduidelijking, dat is in dit geval schuldig/onschuldig aan doodstraf. Even van het scenario uitgaande dat er maar eentje de dodelijke trap(pen) heeft gegeven, wil je de andere twee daar ook voor straffen?

Ik denk dat het moeilijk (onmogelijk) is om hier een bevredigende oplossing voor te vinden. Een uitzondering maken voor dit geval kan niet.

Teleurgesteld maar toch trots!

• PdeBie
  • Niet online
@argro:
ik zie net je voorbeeld van de aanrijding met de scooter. Als niet bewezen kan worden wie de bestuurder is, dan is het inderdaad niet mogelijk om beide voor de hoogste straf te straffen, maar krijgen beide een lagere straf.

Echter is dit een casus van heel ander niveau. Deze drie jongens zullen alledrie berecht moeten worden voor doodslag, danwel zware mishandeling (met de dood tot gevolg). Wie de fatale trap heeft gegeven zou niet uit moeten maken in de straf die ze krijgen, tenzij er uit autopsie blijkt dat persoon A duidelijk de fatale trap heeft gegeven. Maar die gegevens hebben we allemaal (nog) niet, dus kunnen we daar hoog en laag over van de toren schreeuwen, maar heeft geen zin.

• loewie1984

loewie1984

music addict!

In ieder geval actie/reactie van de KNVB, alle amateurwedstrijden dit weekend afgelast. Betaald voetbal 1 minuut stilte

• PdeBie
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:54:
[...]
Even van het scenario uitgaande dat er maar eentje de dodelijke trap(pen) heeft gegeven, wil je de andere twee daar ook voor straffen?
In deze situatie is daar nog niks over te roepen, tot er misschien uit autopsie blijkt wie het gedaan heeft.

Maar het rechtssysteem levert wel flink in vertrouwen in (bij het gros van het NL volk wat vanuit de onderbuik reageert) als ze alle verdachten een lagere straf geven, omdat niet bewezen is hoe of wat.

En dat kan weer andere gevolgen hebben dat mensen eerder voor eigen rechter gaan spelen, omdat ze het rechtssysteem niet vertrouwen. Maar dat is een discussie die hier niet verder hoeft te gaan.

• argro

argro

quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:53:
Ik ben blij dat in ieder geval nog een aantal mensen vertrouwen hebben in het rechsysteem. Ik verwacht dat ze maximaal een jaar in cel met TBS. Place your bets.
Enig idee wat tbs inhoudt?
quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:53:
argro afgezien van wat jij denkt dat de veroordeling en daaruitvolgende straf zal worden, wat vind jij dat er met deze jongens moet gebeuren? Ben ik wel even benieuwd naar, of heb je daar geen mening over. Kan ook he..?
Geen idee. Ik ken de feiten niet (voldoende). Op basis van wet ik wel weet, lijkt doodslag mij een haalbare kaart. Ander twistpunt is natuurlijk jeugd- of volwassenerecht.
quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:54:
@argro:
ik zie net je voorbeeld van de aanrijding met de scooter. Als niet bewezen kan worden wie de bestuurder is, dan is het inderdaad niet mogelijk om beide voor de hoogste straf te straffen, maar krijgen beide een lagere straf.

Echter is dit een casus van heel ander niveau. Deze drie jongens zullen alledrie berecht moeten worden voor doodslag, danwel zware mishandeling (met de dood tot gevolg). Wie de fatale trap heeft gegeven zou niet uit moeten maken in de straf die ze krijgen, tenzij er uit autopsie blijkt dat persoon A duidelijk de fatale trap heeft gegeven. Maar die gegevens hebben we allemaal (nog) niet, dus kunnen we daar hoog en laag over van de toren schreeuwen, maar heeft geen zin.
Die casus met de scooter was geen voorbeeld van mij, dat was een casus (Nijmeegs scooterdrama) die door een ander werd aangehaald als zijnde voorbeeld waaruit zou blijken dat vrijspraak in deze casus voor de hand lag. Dat heb ik weerlegd, omdat de casus inderdaad anders is.

• kenneth
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jammer dat ook niet het betaald voetbal wordt afgelast. Een algehele afgelasting heeft volgens mij meer impact, voor zover het al impact kan hebben na zo'n verschrikkelijk incident.

Of je zal zien dat er een incident in het betaald voetbal is waar de scheids- en/of lijnrechter weer als vanouds wordt belaagd ...

It was when I was happiest that I longed most. It was on happy days when we were up there on the hills, the three of us, with the wind and the sunshine ...

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik zou in het betaald voetbal gewoon zien dat iedereen die commentaar heeft op de leiding gewoon direct van het veld wordt gehaald, of nog beter direct het stadion uit mag. De professionals mogen best laten zien dat je ook anders om kan gaan met de leiding. Dit is een exces, maar uitschelden van (assistent) scheidsrechters is schering en inslag.

• tweaker2010
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:26

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:58:
In ieder geval actie/reactie van de KNVB, alle amateurwedstrijden dit weekend afgelast. Betaald voetbal 1 minuut stilte
Ook weer overdreven actie vind ik... 1 minuut stilte en iedereen gaat weer door alsof er niets gebeurd is...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:59:
In deze situatie is daar nog niks over te roepen, tot er misschien uit autopsie blijkt wie het gedaan heeft.

Maar het rechtssysteem levert wel flink in vertrouwen in (bij het gros van het NL volk wat vanuit de onderbuik reageert) als ze alle verdachten een lagere straf geven, omdat niet bewezen is hoe of wat.

En dat kan weer andere gevolgen hebben dat mensen eerder voor eigen rechter gaan spelen, omdat ze het rechtssysteem niet vertrouwen. Maar dat is een discussie die hier niet verder hoeft te gaan.
Maar wat is dan het alternatief? Straffen gaan baseren op onderbuik/volksgericht? Ik denk juist dat het correct uitvoeren van de regels vertrouwen zou moeten geven, onafhankelijk van de afkeer voor de verdachten, hun acties en de uitkomst etc.

Het is ook aan politici om het goede voorbeeld te geven, en daarom was imo de opmerking van Teeven (of was het Opstelten?) over het "beroepsrisico" dan ook zo verwerpelijk, omdat het juist het soort uitspraak is wat die onderbuik gaat voeden.

Hieronder: dank voor de verduidelijking :)

gambieter wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:38 (3%)

• hendrikjan
  • Registratie: mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:39:
[...]

Medeplichtig =/= schuldig. Argro heeft het al meerdere keren geprobeerd uit te leggen.
Medeplichtigheid (art. 48 WvSr) is wat anders dan medeplegen. Medeplichtigheid ziet op het behulpzaam zijn bij het misdrijf, of het gelegenheid bieden tot...Vergelijk de winkelbediende die de rug toe keert terijwl zijn vriendje de stereo jat.

Medeplegen is ook in het wetboek omschreven. Zie artikel 47 WvSr. Als dader van een strafbaar feit kan worden gestraft zij die het feit plegen, doen plegen of medeplegen.

Van medeplegen is sprake wanneer twee of meer personen gezamenlijk een strafbaar feit plegen. De strafbaarstelling van medeplegen voorziet in de situatie dat de samenwerkende personen niet als (afzonderlijke) plegers kunnen worden gestraft, omdat ze niet afzonderlijk alle bestanddelen van de delictsomschrijving vervullen.

De HR heeft in meerdere gevallen aangenomen dat er sprake is van medeplegen indien de betreffende persoon zich er niet van heeft gedistantieerd.

• harmen1987
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:52
quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:58:
Leuk voor de beeldvorming, maar zal totaal geen effect hebben.

Een echte reactie zou zijn om er eindelijk eens voor te zorgen dat probleemteams sneller en harder aangepakt worden.
En daarnaast op een manier er voor te zorgen dat officials weer met respect worden bekeken, bijvoorbeeld door landelijk standaard een gele kaart te geven voor dat stomme commentaar altijd op de scheids. Zo heeft de jeugd in ieder geval niet meer het idee dat oeverloos zeiken op de scheids normaal is omdat bepaalde eredivisiespelers en coaches dat ook doen.

Ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar zou al helpen denk ik. Zou mijn irritaties in ieder geval oplossen als ik weer eens scheids of grens ben.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:05

Koppensneller

winterrrrrr

Een illusie, maar toch: vanaf volgend seizoen komt er geel voor iedereen die verhaal gaat halen bij de scheids of de assistent en geen aanvoerder is.

Ratelbak - Lapflop

• L1nt
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:15

L1nt

Nothing is true

quote:
harmen1987 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:05:
[...]

Leuk voor de beeldvorming, maar zal totaal geen effect hebben.

Een echte reactie zou zijn om er eindelijk eens voor te zorgen dat probleemteams sneller en harder aangepakt worden.
En daarnaast op een manier er voor te zorgen dat officials weer met respect worden bekeken, bijvoorbeeld door landelijk standaard een gele kaart te geven voor dat stomme commentaar altijd op de scheids. Zo heeft de jeugd in ieder geval niet meer het idee dat oeverloos zeiken op de scheids normaal is omdat bepaalde eredivisiespelers en coaches dat ook doen.

Ik zeg niet dat dit dé oplossing is, maar zou al helpen denk ik. Zou mijn irritaties in ieder geval oplossen als ik weer eens scheids of grens ben.
Een echte reactie is ook iedereen geel geven die dit weekend de scheids of lijnrechter dreigend aanspreekt. Vanaf dit weekend eindelijk strikt de regel hanteren dat alleen de aanvoerder, op gepaste wijze, verhaal mag halen bij de scheids.
En dan absoluut geen medeleven als een speler op scherp staat en een belangrijke wedstrijd gaat missen of al geel op zak heeft.
Ik blijf erbij als je bij de profs dit al gaat doorvoeren geef je een voorbeeld dat zulk gedrag niet kan.

En jammer dan dat sommige wedstrijden vroegtijdig gestaakt worden ivm teveel rode kaarten. Duurt 2-3 weken als je consequent blijft en men weet wel dat ze zich moeten gedragen.

Everything is permitted

• kenneth
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

quote:
Koppensneller schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:09:
Een illusie, maar toch: vanaf volgend seizoen komt er geel voor iedereen die verhaal gaat halen bij de scheids of de assistent en geen aanvoerder is.
Dat, duizendmaal dat.

Geen fairplaystickers, campagnes of bekende voetballers die in een spotje oproepen tot sportiviteit.

It was when I was happiest that I longed most. It was on happy days when we were up there on the hills, the three of us, with the wind and the sunshine ...

• PdeBie
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:04:
[...]

Maar wat is dan het alternatief? Straffen gaan baseren op onderbuik/volksgericht? Ik denk juist dat het correct uitvoeren van de regels vertrouwen zou moeten geven, onafhankelijk van de afkeer voor de verdachten, hun acties en de uitkomst etc.
Ik denk ook niet dat het verstandig is om op onderbuik gevoel te gaan straffen om het volk in toom te houden. Dat zeg ik ook niet. Ik zou zo ook geen alternatief weten, daar heb ik simpelweg niet genoeg kennis van het rechtssysteem van.

Maar je merkt gewoon dat steeds meer mensen het vertrouwen in het NL rechtssysteem verliezen. Kijk maar naar de gemiddelde reactie die je overal leest op internet op dit soort zaken (nujij.nl etc.)

En dan komen we dus weer op het punt 'voor eigen rechtertje spelen' uit, maar die discussie wil ik hier niet voeren.

PdeBie wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:14 (0%)
Reden: typo

• L1nt

L1nt

Nothing is true

quote:
kenneth schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:11:
[...]

Dat, duizendmaal dat.

Geen fairplaystickers, campagnes of bekende voetballers die in een spotje oproepen tot sportiviteit.
Die regel is er al maar wordt niet gehanteerd. Net als zoveel. Een deel van dit probleem is dat die jongens elke zondag bij studio sport al zagen dat de scheids zich liet afzeiken en niet serieus genomen werd door de prof-spelers.....waarom zouden zij dan wel respect hebben voor zo'n amateurlulltje??
Voorbeeld doet volgen.

Everything is permitted

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:41

Ramzzz

Moderator ASP / FTM

Ziet alles :|

quote:
kenneth schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:11:
[...]

Dat, duizendmaal dat.

Inderdaad. En dus moeten er dus letterlijk (!) eerst doden vallen voordat er iets gebeurt...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Om nog even wat nuance in te brengen aangaande de beeldvorming van het NL rechtssysteem. Een quote van de samenvatting van een vonnis van de rb Middelburg, zoals te vinden op rechtspraak onder LJN BG5201 ;
quote:
Promis Vonnis - Medeplegen doodslag. Bewuste en nauwe samenwerking. Opzet in voorwaardelijke zin. Bezoeker café door trappen en slaan van meerdere verdachten overleden aan hersenletsel. De rechtbank acht niet relevant dat achteraf niet exact kan worden gereconstrueerd wie van de verdachten welk lichaamsdeel (hoofd of lichaam) van het slachtoffer heeft geraakt. Immers, door in sterke mate bij te dragen aan het toebrengen van letsel aan het slachtoffer en zich daarvan niet te distantiëren, hebben verdachten bewust de aanmerkelijke aanvaard dat het slachtoffer aan een of meer van de door (een van) hen toegebrachte verwondingen zou komen te overlijden. Evenmin is relevant door wiens handelingen het slachtoffer uiteindelijk is komen te overlijden. Het voorwaardelijk opzet was er immers al; verdachten konden er in redelijkheid niet vanuit gaan dat de fatale klap al was uitgedeeld.
De database op rechtspraak.nl ligt er deels uit, of iig de zoekmogelijkheid. Ik kan het hele vonnis dan ook niet lezen en of copy pasten..

veel ge-edit nuanceren blijft lastig :P

hendrikjan wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:31 (18%)

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:22
quote:
hendrikjan schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:18:
Om nog even wat nuance in te brengen aangaande het NL rechtssysteem. Een quote van de samenvatting van een vonnis van de rb Middelburg, zoals te vinden op rechtspraak onder LJN BG5201 ;

[...]

De database op rechtspraak.nl ligt er deels uit, of iig de zoekmogelijkheid. Ik kan het hele vonnis dan ook niet lezen en of copy pasten..
Dat dus.
Ze hebben alledrie actief meegedaan met schoppen, dus alledrie levenslang verbieden om te voetballen,
1 of 2 jaar in een opvoedingskamp (nee geen zomerkamp waar je alles mag, maar een kamp waar gewerkt en geleerd wordt, zonder spelcomputers, mobieltjes of internet) op kosten van de ouders/verzorgers.

Is niets doen als je zoiets ziet gebeuren niet strafbaar?

Xyphoid wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:36 (3%)

Casio SF-5580 (128 KB) > Casio SF-5980 (512 KB ) > Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5

• loewie1984

loewie1984

music addict!

Om nog even terug te komen op Opstelten, daar is ie weer:
http://www.telegraaf.nl/b...__daders_aanpakken__.html
quote:
De jongens die grensrechter Richard Nieuwenhuizen zo hebben geschopt dat hij later kwam te overlijden, moeten hard worden aangepakt. Daarmee moet een voorbeeld worden gesteld om de agressie in het amateurvoetbal in te tomen
en
quote:
De dood van de grensrechter mogen ze van Opstelten „niet wegredeneren en niet als een incident zien. Daarvoor is dit te ernstig. Dat staat niet op zichzelf, er is meer aan de hand.”
Dus toch een statement maken zoals ik eerder zei, en Opstelten legt nu toch weer het gevoel naar de onderbuik zoals hij ook deed bij het inbrekersrisico zoals door iemand anders hier aangehaald, en de menigte pakt dat weer op en zo wordt het alleen maar heftiger en heftiger. En de voorbarige conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat die jongens niet te laag gestraft mogen worden.

• loewie1984

loewie1984

music addict!

quote:
Xyphoid schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:35:
[...]
Dat dus.
Ze hebben alledrie actief meegedaan met schoppen, dus alledrie levenslang verbieden om te voetballen,
1 of 2 jaar in een opvoedingskamp (nee geen zomerkamp waar je alles mag, maar een kamp waar gewerkt en geleerd wordt, zonder spelcomputers, mobieltjes of internet) op kosten van de ouders/verzorgers.
Op kosten van de ouders? En als de ouders nu wel modelburgers zijn die hun losgeslagen kind opgegeven hebben omdat het niet meer te redden was van het dagelijkse leven van de straat?

edit: srry voor de dubbelpost, had nog gechecked.

loewie1984 wijzigde deze reactie 04-12-2012 16:37 (4%)

• PdeBie
  • Niet online
inderdaad. gewoon op kosten van de jongens zelf. :)
Dan gaan ze maar werken voor hun geld. Er zijn nog genoeg wasknijpers die in elkaar gezet moeten worden.

Opstelten is niet echt slim bezig hier nee. Hij geeft hier het verkeerde voorbeeld.

• Xyphoid
quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:36:
[...]

Op kosten van de ouders? En als de ouders nu wel modelburgers zijn die hun losgeslagen kind opgegeven hebben omdat het niet meer te redden was van het dagelijkse leven van de straat?

edit: srry voor de dubbelpost, had nog gechecked.
Gedeeltelijk dan. Want als hun kind al zo ver is, dat het mensen vermoord, dan is er toch iets niet goed gegaan in de opvoeding...

Casio SF-5580 (128 KB) > Casio SF-5980 (512 KB ) > Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5

• PdeBie
  • Niet online
quote:
Xyphoid schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:43:
[...]

Gedeeltelijk dan. Want als hun kind al zo ver is, dat het mensen vermoord, dan is er toch iets niet goed gegaan in de opvoeding...
Ik denk eerder: rekening bij de jongens neerleggen en indien zij niet kunnen betalen, dan verhalen op de ouders. Zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor hun nog minderjarige kinderen.

• Xyphoid
quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:06:
[...]

Ik denk eerder: rekening bij de jongens neerleggen en indien zij niet kunnen betalen, dan verhalen op de ouders. Zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor hun nog minderjarige kinderen.
Ja verdorie! Was vergeten dat ze nog minderjarig zijn.
Nog ff en we moeten kleuters gaan opsluiten voor moord en doodslag.

• Robkazoe

Robkazoe

quote:
loewie1984 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:35:
Om nog even terug te komen op Opstelten, daar is ie weer:
http://www.telegraaf.nl/b...__daders_aanpakken__.html

[...]

en

[...]

Dus toch een statement maken zoals ik eerder zei, en Opstelten legt nu toch weer het gevoel naar de onderbuik zoals hij ook deed bij het inbrekersrisico zoals door iemand anders hier aangehaald, en de menigte pakt dat weer op en zo wordt het alleen maar heftiger en heftiger. En de voorbarige conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat die jongens niet te laag gestraft mogen worden.
Ik vind het sowieso verkeerd dat een minister zich bemoeid met de straf die daders moeten krijgen. Iets met trias politica. Rechters oordelen, de overheid maakt de wetten. Niet andersom.

• VasZaitsev
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15:58

VasZaitsev

Ho ho ho?

Opstelten doet alles voor zijn PR

[mompelt iets ouder en gekker]

Ook tamelijk debiel dat hij als minister direct weer over de straf begint. Vind ik erg onwenselijk.

I have the shiniest meat bicycle!

• dondersgoei
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-07 21:14
quote:
kenneth schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:00:
Jammer dat ook niet het betaald voetbal wordt afgelast. Een algehele afgelasting heeft volgens mij meer impact, voor zover het al impact kan hebben na zo'n verschrikkelijk incident.

Of je zal zien dat er een incident in het betaald voetbal is waar de scheids- en/of lijnrechter weer als vanouds wordt belaagd ...
Jammer dat de amateur voetbal is afgelast. Voor mensen die niet voetballen lijkt dit misschien een goed gebaar maar wat bereik je hiermee? Diegene die voetbalt is een dagje vrij, oftewel je denkt er niet aan waarom het afgelast wordt, 1 minuut stilte was beter geweest om er bij stil te staan.
Beetje jammer van de knvb dat ze dit doen is mijn mening.

• loewie1984

loewie1984

music addict!

quote:
VasZaitsev schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:53:
Opstelten doet alles voor zijn PR

[mompelt iets ouder en gekker]

Ook tamelijk debiel dat hij als minister direct weer over de straf begint. Vind ik erg onwenselijk.
Feit is wel door dit te doen, en de algehele media aandacht en commitie die er is ontstaan die bontkraagjes straks wel lagere straffen krijgen omdat ze onder de indruk zijn van wat het teweeg gebracht heeft, dat ze het nooit zo bedoeld hebben, dat ze al genoeg publiekelijk aan de schandpaal genageld zijn en dat er ook aan hun en aan hun ouders gedacht moet worden... en dan kennen we mijn Nederland weer, de rechtstaat waar ik zo van hou! :(

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:24
Peter R de Vries kom er maar in:

http://politiekincorrectb.../2012/12/free-yassin.html

Ps. voor mensen met een hoge bloeddruk en explosief karakter, niet klikken.

• Robkazoe

Robkazoe

quote:
Miki schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:27:

http://politiekincorrectb.../2012/12/free-yassin.html

Ps. voor mensen met een hoge bloeddruk en explosief karakter, niet klikken.
En dan verwacht SIRE dat we tolerant zijn tegen dit soort dwaze figuren. :Z
Geert, kom er maar in... Vinden mensen het nu echt nog vreemd dat de PVV een grote partij wordt met dit soort figuren hier in het land?

Robkazoe wijzigde deze reactie 04-12-2012 18:39 (12%)

• LiquidT_NL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-11 16:18
quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:38:
[...]

Geert, kom er maar in... Vinden mensen het nu echt nog vreemd dat de PVV een grote partij wordt met dit soort figuren hier in het land?
Het zegt meer over de mensen die een paar incidenten niet in perspectief kunnen bekijken en daarom haten op alle multiculturelen in Nederland.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:38:
[...]

Heb je het nu over de vermeende daders, de mensen die het op twitter opnemen voor hun klasgenoot of de mensen die daarop reageren? Ik moet eerlijk bekennen dat ik van geen van alle een hoge pet op heb... Als dat het gemiddelde niveau van de medemens in Nederland is, dan hebben we nog ver te gaan..

hendrikjan wijzigde deze reactie 04-12-2012 18:44 (4%)

• Miki
Ik vind het vrij sneu dat mensen om vrijlating vragen terwijl ze nog geen dag ervoor iemand van het leven beroofd hebben. Op de 1 of andere mannier moet er dan toch wel iets mis zijn als je empathie kunt opbrengen voor Yassin ipv de vrijwilliger.

• Robkazoe

Robkazoe

quote:
LiquidT_NL schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:41:
[...]

Het zegt meer over de mensen die een paar incidenten niet in perspectief kunnen bekijken en daarom haten op alle multiculturelen in Nederland.
Dat maak jij er van met je aannames. Ik heb het over tolerant zijn voor mensen die uitdagen tot racisme, schijt hebben aan de dode lijnrechter en aanzetten tot geweld. Totaal respectloos. Trieste figuren.

• VasZaitsev

VasZaitsev

Ho ho ho?

quote:
Miki schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:48:
Ik vind het vrij sneu dat mensen om vrijlating vragen terwijl ze nog geen dag ervoor iemand van het leven beroofd hebben. Op de 1 of andere mannier moet er dan toch wel iets mis zijn als je empathie kunt opbrengen voor Yassin ipv de vrijwilliger.
Tuurlijk is dat debiel, maar anderszijds snap ik het wel: je komt op voor je "vrienden" en dan is het soms moeilijk te beseffen dat ie iemand heeft doodgetrapt.

Maar, de reactie van onze oerhollandse jongens eronder, ik schaam me alweer om Nederlander te zijn...

Dat hele politiek incorrecte blog....

Maarja, vrijheid van meningsuiting geld ook voor dat soort mensen. Gelukkig maar eigenlijk.
quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:56:
[...]

Dat maak jij er van met je aannames. Ik heb het over tolerant zijn voor mensen die uitdagen tot racisme, schijt hebben aan de dode lijnrechter en aanzetten tot geweld. Totaal respectloos. Trieste figuren.
Dat hele blog is respectloos en vol trieste figuren. Het een nodigt het ander uit. Polarisatie, kom maar binnen met uw knecht......

VasZaitsev wijzigde deze reactie 04-12-2012 18:58 (23%)

• Robkazoe

Robkazoe

Comments bij de meeste sites zijn tegenwoordig van een beroerd niveau. NuJij kan er bv ook behoorlijk wat van. Daarom ben ik blij dat we hier nog fatsoenlijk kunnen discussieren en elkaar in waarde kunnen laten.

• LiquidT_NL
quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:56:
[...]

Ik maak die aannames omdat jij de SIRE (die vaker oproepen tot lief zijn voor multiculturelen) er bij haalt. Ik heb nog nooit gehoord dat SIRE oproept om tolerant te zijn voor uitdagen tot racisme (integendeel), dat we niet stil moeten staan bij een dood iemand (integendeel) of aanzet tot geweld (integendeel).

En wat heeft de PVV er dan precies mee te maken?

LiquidT_NL wijzigde deze reactie 04-12-2012 19:00 (7%)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Robkazoe

Robkazoe

quote:
LiquidT_NL schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:59:
[...]

Ik maak die aannames omdat jij de PVV (multiculterelen-hater nummer 1) en SIRE (die vaker oproepen tot lief zijn voor multiculturelen). Ik heb nog nooit gehoord dat SIRE oproept om tolerant te zijn voor uitdagen tot racisme (integendeel), dat we niet stil moeten staan bij een dood iemand (integendeel) of aanzet tot geweld (integendeel).

En wat heeft de PVV er dan precies mee te maken?
Dan is dat misschien een fout/aanname van mijn kant om te denken dat SIRE bedoelt dat we lief moeten zijn voor alle multculturelen.

En die "trieste" figuren zijn een voedingsbron voor potentiele PVV-stemmers. Ze zetten hun cultuur voor schut en maken het land er minder mooi op. Alle drie de dingen die je niet wilt hebben. Dit soort mensen ben je liever kwijt dan rijk.

Robkazoe wijzigde deze reactie 04-12-2012 19:08 (19%)

• VasZaitsev

VasZaitsev

Ho ho ho?

quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:05:
[...]

Dan is dat misschien een fout/aanname van mijn kant om te denken dat SIRE bedoelt dat we lief moeten zijn voor alle multculturelen.
SIRE bedoelt dat we respect hebben voor de afwijkende normen en waarden van de verschillende (sub)culturen die in ons landje zitten. Dus niet alleen die van moslims, ook die van joden, en homo's, en pvv'ers, en van mensen uit staphorst.

Dus niet alleen maar moslims, maar, tolerantie voor iedereen.

En ja, bepaalde mensen kunnen wel een flinke dosis Tolerantie gebruiken. Ja, ook moslims en de rest van mijn rijtje.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

'Leid scheidsrechters beter op'
quote:
De landelijke scheidsrechtersvereniging COVS roept de KNVB op om scheidsrechters beter op te leiden. Er lopen volgens de scheidsrechtersvereniging veel scheidsrechters rond die geen officiële opleiding hebben gekregen. "Geen wonder dat sommige wedstrijden uit de hand lopen."
Ik snap wel hoe ze het bedoelen maar het komt een beetje ongelukkig over. Alsof de grensrechter zelf medeverantwoordelijk zou zijn geweest voor wat hem is aangedaan. Ik weet overigens niet wat het opleidingsniveau op dit punt was van de betrokken scheidsrechter en grensrechters. Het feit dat hij volgens het artikel geen 'officiële' opleiding heeft gehad hoeft niet te betekenen dat hij helemaal niet op de een of andere manier begeleid is bij het grensrechter worden. Door ervaren collega's bijv.

CaptJackSparrow wijzigde deze reactie 04-12-2012 20:14 (13%)

• BadRespawn
quote:
hendrikjan schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:05:
De HR heeft in meerdere gevallen aangenomen dat er sprake is van medeplegen indien de betreffende persoon zich er niet van heeft gedistantieerd.
Dan zijn alle drie deze jongens toch medeplegers aan doodslag oid?
quote:
Miki schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:27:
Niet dat het daarmee is goedgepraat, maar als wat PRdV zegt waar is: rascistische gedrag helpt niet bij het verminderen van spanningen in de samenleving die tot dit soort geweld kunnen leiden.

BadRespawn wijzigde deze reactie 04-12-2012 20:16 (34%)

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Kort gezegd geschreven. Ja.
quote:
Xyphoid schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:35:
[...]
Is niets doen als je zoiets ziet gebeuren niet strafbaar?
Dan kom je in de figuur van het strafrechtelijk nalaten, of de omissiedelicten. Onder omstandiheden kan je ook strafbaar zijn als je niets doet. Vergelijk in deze artikel 450 WvSr. Maar dat zijn uitzonderingen. De vraag blijft altijd een beetje wie had er iets moeten doen. Er zijn hele duidelijke gevallen, man met grote zeiboot vaart op de noordzee en komt een schipbreukeling tegen en laat vervolgens de beste man aan zijn lot over. Het wordt lastiger als er op een plein iemand in elkaar wordt geslagen en er staan 50 man te kijken. Wie had er moeten handelen? Waarom die persoon? Kon die dat wel zonder gevaar voor zijn eigen veiligheid?

hendrikjan wijzigde deze reactie 04-12-2012 21:00 (128%)

• beat
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 12:45
quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:03:
[...]

De straffen op zich zijn streng, echter wordt er maar al te vaak een verdiende straf niet uitgedeeld.
Plus dat het voorarrest etc. er vanaf getrokken wordt. Vind ik ook onzin.
Waarom vind je dit onzin?
quote:
pdebie schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:54:
@argro:
Ik hoop dat je dit niet meent. Eén van de twee (de passagier) is onschuldig (voor dit feit, ze zijn wel veroordeeld voor andere zaken). Om allebei dan maar te straffen omdat het OM geen bewijs kan leveren wie verantwoordelijk is zou toch krankzinnig zijn?

• prOnorama2
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-12 15:26
Tsja voetbal, ik vond het wel leuk als kind maar na de C gestopt omdat het toen allemaal wat ruiger werd: had geen zin in blessures en ik was ook te lui om te trainen, dat geef ik toe haha. Ben lekker gaan tennissen, geen spijt van gehad. Later nog wel een beetje gezaalvoetbald in een studentencompetitie (bierteam) en dat was wel leuk. Dan weet je tegen wie je speelt. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om "in het wild" bij een club te gaan spelen tegen allerlei potentiële randfiguren en tokkies en andere mensen met korte lontjes. Dat is mijn gezondheid alsmede het vergalde spelplezier niet waard.

• BadRespawn
quote:
Ik neem aan dat ze daar (medepleging) dan ook voor kunnen worden veroordeeld, ook al wordt niemand veroordeeld als hoofd-dader.

En al ben ik wel voorstander van een 'softe' aanpak, een taakstraf zou m.i. niet voldoende zijn. Eerst even snel het Noorse systeem invoeren (extreem laag recidivisme), dan jeugdgevangenis/internaat/heropvoeding volgens dat model. Elk voor een jaar of tien. Wikipedia: Bastøy

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

De medepleger is een van de daders. De medepleger draagt - volgens mij - evenveel verantwoordelijkheid voor het begane strafbare feit. Je hebt in dat geval vanuit het oogpunt van strafrechtelijke verantwoordelijkheid niet zo iets als hoofd en bijkomend dader.. Veelal zullen de medeplegers elkaar nodig gehad hebben om de tot een volledige delictsomschrijving te komen. Maar dat is niet noodzakelijk.

• BartezZz
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
Wat vinden jullie hiervan (?):
- http://www.ad.nl/ad/nl/11...ng-na-tweet-Peter-R.dhtml

*knip*

gambieter wijzigde deze reactie 04-12-2012 21:21 (46%)
Reden: Laat dit soort "wensen"/ideeen svp achterwege

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

quote:
Ah een pleitbezorger voor de invoering van de sharia ;)

gambieter wijzigde deze reactie 04-12-2012 21:26 (38%)

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

Sinds wanneer moeten we een tweet van Peter R serieus nemen? Nadat hij gestopt is met zijn programma probeert hij wanhopig op verschillende manieren in het nieuws te komen. Iedereen mag een mening hebben, maar ik vind het nogal ongepast.

• BartezZz
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
quote:
hendrikjan schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:24:
[...]

Ah een pleitbezorger voor de invoering van de sharia ;)
absoluut GEEN sharia, maar in dit soort geval vind ik een uitzondering op zijn plaats ;)

• Miki
quote:
BadRespawn schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:10:
Niet dat het daarmee is goedgepraat, maar als wat PRdV zegt waar is: rascistische gedrag helpt niet bij het verminderen van spanningen in de samenleving die tot dit soort geweld kunnen leiden.
Het ging me om de drie tweets van PrdV na het incident. Daar lijkt hij met de tweets de suggestie te wekken dat ook een amateurscheidsrechter dan wel grensrechter wat aan te rekenen is. Alleen deze zelf ingenomen blaasbalg vergeet dat het op vrijwilligers aan komt die hun vrije ochtend/middag opofferen om 22 spelers een voetbalpartijtje mogelijk te maken.
quote:
Ik snap je onderbuik gevoelens maar wees eens wijs en verstandig. Heb je wel eens gekeken of er criminaliteit in landen bestaat waar men strenger straft dan in het huidige Nederland? In Amerika heeft men bepaalde staten waar de doodstraf nog gehanteerd wordt en helaas is in die staten geen afname in criminaliteit i.v.h. andere staten waar deze straf is afgeschaft. Idem voor landen waar levenslang ook echt levenslang is, ook daar is er gewoon criminaliteit.
Het enige wat je met strenger straffen doet is je wraakgevoelens stillen. Het lost het maatschappelijk probleem niet op. Het lijkt er namelijk meer en meer op dat enige besef en acceptatie van een autoriteit niet mogelijk is. Of het nu een leraar, politie, <insert funtie> of een scheidsrechter is, zodra deze ook maar verbaliserend optreed zijn de rapen gaar... en daar moeten we vanaf.

• PdeBie
  • Niet online
quote:
beat schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:32:
[...]

Waarom vind je dit onzin?
Ik vind dat een straf pas mag in gaan op het moment dat de rechter de definitieve uitspraak heeft gedaan. Dat je ervoor al 2 maand in voorarrest heb gezeten staat daar los van vind ik. Onderbuik gevoel, zullen we maar zeggen.
quote:
beat schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:32:
[...]
Ik hoop dat je dit niet meent. Eén van de twee (de passagier) is onschuldig (voor dit feit, ze zijn wel veroordeeld voor andere zaken). Om allebei dan maar te straffen omdat het OM geen bewijs kan leveren wie verantwoordelijk is zou toch krankzinnig zijn?
Beeld het eens anders in. Jij rijd met iemand mee achterop zijn scooter en die kerel besluit ineens als een dolle te gaan racen door de stad. Jij kan niks anders doen dan jezelf vast te klemmen vanwege de dollemansrit, omdat je er anders vanaf valt.
Vervolgens veroorzaakt de bestuurder een dodelijk ongeluk en zijn er verder geen getuigen dat die ander de bestuurder was.

Dan is het zijn woord tegen het jouwe en als hij maar stug volhoudt dat jij reed, heeft de politie geen bewijs wie de bestuurder was. Moet jij dan ook maar de volwaardige straf krijgen?

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
pdebie schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:52:

Beeld het eens anders in. Jij rijd met iemand mee achterop zijn scooter en die kerel besluit ineens als een dolle te gaan racen door de stad. Jij kan niks anders doen dan jezelf vast te klemmen vanwege de dollemansrit, omdat je er anders vanaf valt.
Vervolgens veroorzaakt de bestuurder een dodelijk ongeluk en zijn er verder geen getuigen dat die ander de bestuurder was.
Je weet dat ze samen een gewapende overval wilden plegen voordat ze als een idioot begonnen te scheuren en iemand overhoop reden ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• LiquidT_NL
quote:
[...]

Ik vind dat een straf pas mag in gaan op het moment dat de rechter de definitieve uitspraak heeft gedaan. Dat je ervoor al 2 maand in voorarrest heb gezeten staat daar los van vind ik. Onderbuik gevoel, zullen we maar zeggen.
Tja het ligt er een beetje aan hè. Of ze na 2 maanden voorarrest nu 4 maanden geven, of 6 maanden geven waarvan 2 al zijn uitgezeten in voorarrest.

Wel vind ik dat als iemand 10 maanden in voorarrest zit, en iemand anders 2 maanden voor vergelijkbare vergrijpen, moeten zij imho wel dezelfde tijd zitten in totaal. Jij bent het daar niet mee eens??
quote:
IJzerlijm schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:16:
[...]

Je weet dat ze samen een gewapende overval wilden plegen voordat ze als een idioot begonnen te scheuren en iemand overhoop reden ?
Dat is absoluut niet relevant. Ze worden veroordeeld voor doodslag, niet voor een overval. En dan is het inderdaad zo dat het heel moeilijk is iemand veroordelen die er wel bij betrokken was, maar niet echt de mogelijkheid had hier wat tegen te doen. Maar goed, uiteindelijk is het natuurlijk ook onzin dat men elkaar maar gewoon lekker de schuld kan geven.

Om even terug te komen naar het oorspronkelijke punt: als er 1 iemand onschuldig is, is het ook raar beiden maar te straffen, als er 1 iemand ECHT onschuldig is (voor het betreffende vergrijp) zou hij daar niet voor mogen worden gestraft.

Maar ik vind het nogal vervelend dat dit er sowieso telkens bij wordt gehaald. Dit zijn high-profile zaken en totaal niet representatief voor het rechtspraak in het algemeen.

LiquidT_NL wijzigde deze reactie 05-12-2012 09:31 (24%)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Da's mooi om te weten. Als ik iemand wil vermoorden zorg ik dat ik en nog iemand allebei met hetzelfde wapen een schot afvuren, een in het slachtoffer en een in de grond. We moeten dan wel worden vrijgesproken aangezien niet kan worden aangetoond wie het fatale schot loste.

• PdeBie
  • Niet online
quote:
[...]
Ik geef gewoon een willekeurig voorbeeld. Ik doel helemaal niet op het eerder gebeurde verhaal in Nijmegen.
quote:
LiquidT_NL schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:25:
[...]

Wel vind ik dat als iemand 10 maanden in voorarrest zit, en iemand anders 2 maanden voor vergelijkbare vergrijpen, moeten zij imho wel dezelfde tijd zitten in totaal. Jij bent het daar niet mee eens??
Ja daar heb je gelijk in. Zo had ik het nog niet bekeken.
quote:
IJzerlijm schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:43:
Da's mooi om te weten. Als ik iemand wil vermoorden zorg ik dat ik en nog iemand allebei met hetzelfde wapen een schot afvuren, een in het slachtoffer en een in de grond. We moeten dan wel worden vrijgesproken aangezien niet kan worden aangetoond wie het fatale schot loste.
vrijgesproken wordt je zeker niet.
Maar die ander is niet echt slim als hij mee werkt hier aan. 8)

PdeBie wijzigde deze reactie 05-12-2012 10:16 (24%)

• LiquidT_NL
quote:
Nogmaals, dit is een enkele zaak en ik vraag mij af of dit in elke zaak zo gebeurt. Daarnaast, wat is nu je punt wat je precies wil maken in de discussie behalve deze open deur intrappen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Moderator WL/SF/AK

Sportzomer FTW!

Voorbeelden van moord (dwz met voorbedachte rade) hebben niets te zoeken in een discussie over doodslag. De ideale moord is leuk voor films en boeken, maar heeft niets met deze zaak te maken. Verder is de zeepbel over vrijspraak al eerder doorgeprikt, het is jammer dat dit maar terug blijft komen.

Uitzonderingen moet men niet gaan gebruiken om regels te gaan aanpassen.

gambieter wijzigde deze reactie 05-12-2012 10:54 (13%)

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Kaasplank

Haenig an

http://www.powned.tv/nieu...er_tot_het_einde_ver.html

Ik vind het vreemd dat de bezoekende partij een grensrechter helemaal lens kan slaan maar dan later nog wel fijn in hun kantine een drankje kunnen drinken? Waarom worden ze niet direct van het terrein afgezet of wordt de politie niet ingeschakeld?

hoi

• argro

argro

quote:
[...]

Voorarrest is ook geen straf, maar een vrijheidsontnemende maartregel (in het belang van het onderzoek), met diverse voorwaarden, die worden getoetst door een rechter (commissaris).
quote:
[...]

En dus? Het is (natuurlijk) niet zo dat de verdachten in de Nijmeegse scooterzaak volledig vrijuit gegaan zijn, dat geldt logischerwijs alleen voor het onderdeel 'doodslag'.

Misschien moet je het arrest eens lezen. Er blijft maar over doorgegaan worden en er blijven maar onzinnige conclusies uit getrokken worden.
quote:
Want een kogel is niet te herleiden tot een specifiek wapen? Alleen maar tot een bepaald type? Wat als jouw compagnon toch gaat praten? Wat als er getuigen zijn? Et cetera. Succes in ieder geval met dit bijna waterdichte plan. De rechter ziet jou al aankomen met het 'precedent' wat jij eigenhandig uit de Nijmeegse scooterzaak hebt weten de destileren. De kans dat je wordt uitgelachen is groter dan de kans dat je daamee serieus wordt genomen.

argro wijzigde deze reactie 05-12-2012 12:41 (15%)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
argro schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:18:

Want een kogel is niet te herleiden tot een specifiek wapen? Alleen maar tot een bepaald type? Wat als jouw compagnon toch gaat praten? Wat als er getuigen zijn? Et cetera. Succes in ieder geval met dit bijna waterdichte plan. De rechter ziet jou al aankomen met het 'precedent' wat jij eigenhandig uit de Nijmeegse scooterzaak hebt weten de destileren. De kans dat je wordt uitgelachen is groter dan de kans dat je daamee serieus wordt genomen.
Je gebruikt hetzelfde wapen. Een persoon lost een schot, geeft het wapen aan de ander die het andere schot lost. Getuigen en eventuele bekentenis heb je zelf in de hand, ook bij de drievoudige Hells Angels moordzaak is zwijgen beloond met vrijspraak.

Het scenario is naar wens uit te breiden naar meer deelnemers om zo de schuld uit te smeren over meer mensen en het 'onschuldigen mogen nooit veroordeeld worden' kracht bij te zetten.

• LiquidT_NL
quote:
IJzerlijm schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:47:
[...]

Je gebruikt hetzelfde wapen. Een persoon lost een schot, geeft het wapen aan de ander die het andere schot lost. Getuigen en eventuele bekentenis heb je zelf in de hand, ook bij de drievoudige Hells Angels moordzaak is zwijgen beloond met vrijspraak.

Het scenario is naar wens uit te breiden naar meer deelnemers om zo de schuld uit te smeren over meer mensen en het 'onschuldigen mogen nooit veroordeeld worden' kracht bij te zetten.
Voordat we verder de-railen over dit onderwerp: wat is nu precies het punt wat je hiermee wil maken?

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ HTC One

quote:
argro schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:18:
[...]
Klopt niet, elk pistool heeft zijn eigen unieke loopafdruk (vergelijkbaar met een vingerafdruk) tel daarbij op dat iemand die geschoten heeft altijd kruitsporen op zijn kleding heeft en je hebt sluitend bewijs.

In dit geval is het lastig om te bewijzen wie de fatale schop heeft gegeven (waarschijnlijk weten die jongens het zelf ook niet) ze hebben gewoon met 4 - 5 man op iemand in staan trappen. Achteraf is dat onmogelijk te achterhalen.

• loewie1984

loewie1984

music addict!

Zo dan: http://www.telegraaf.nl/b...hool_doodschoppers__.html

Daadkracht of populistisch gedoe, ik vind het een strakke actie!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

quote:
tweaker2010 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:22:
[...]
(..)
In dit geval is het lastig om te bewijzen wie de fatale schop heeft gegeven (waarschijnlijk weten die jongens het zelf ook niet) ze hebben gewoon met 4 - 5 man op iemand in staan trappen. Achteraf is dat onmogelijk te achterhalen.
En het is ook niet relevant. Lees het topic nog maar eens door.

hendrikjan wijzigde deze reactie 05-12-2012 13:54 (3%)

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
quote:
loewie1984 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:50:
Zo dan: http://www.telegraaf.nl/b...hool_doodschoppers__.html

Daadkracht of populistisch gedoe, ik vind het een strakke actie!
het schorsen van een scholier wegens een tweet?

nee sorry maar dat is riante onzin, los ervan dat die tweets extreem domme idiote opmerkingen waren, zou domheid geen reden iemand van school weg te sturen moeten zijn, maar zouden zulke dingen juist door meer scholing aangepakt moeten worden...

Ik vrees echter dat de schooldirecteur hier enkel reageert op een telegraafartikel dat gisteren die tweets aanhaalde en nu wil tonen dat hij 'wel hard optreed tegen zulke jongens' (naar ik meen zaten de daders ook op die school)...

Het is een soort van hype-politiek, reageren op artikelen in de telegraaf, imho is dat behoorlijk gevaarlijk zeekr als een schooldirecteur op basis van zulk populisme en subjectieve dingen scholieren gaat schorsen.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• argro

argro

quote:
tweaker2010 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:22:
[...]

Klopt niet, elk pistool heeft zijn eigen unieke loopafdruk (vergelijkbaar met een vingerafdruk) tel daarbij op dat iemand die geschoten heeft altijd kruitsporen op zijn kleding heeft en je hebt sluitend bewijs.
Laat dat nou net zijn wat ik bedoel...
quote:
IJzerlijm schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:47:
[...]

Waar ga jij die deelnemers ronselen? Deelnemers die mogelijk een veroordeling voor poging moord, openlijke geweldpleging, vuurwapenbezit et cetera boven het hoofd hangt? Met andere woorden, leuke theorie, maar zo simpel is het allemaal niet. Net als dat deze zaak niet klip en klaar is. Natuurlijk is het een uitdaging voor het OM om voor alle verdachten doodslag bewijstechnisch rond te krijgen. Onmogelijk is het echter niet, hoeveel creatieve voorbeeld je ook gaat bedenken.

argro wijzigde deze reactie 05-12-2012 17:35 (58%)

• loewie1984

loewie1984

music addict!

En na Peter R de Vries, de schooldirecteur, presenteer ik u nu:

Geertje Wilders
http://www.telegraaf.nl/b...ebat_voetbalgeweld__.html

Het is Marokkanen kwestie

• L1nt

L1nt

Nothing is true

lekker goedkoop scoren weer van herr Wilders..... :N

Everything is permitted

• GertjanO
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:52
Weet niet of het nog iets toevoegd en het komt van de telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/b...__Waanzin_op_beeld__.html

Op deze foto is duidelijk te zien dat er mensen zijn geweest die geprobeerd hebben hem te redden.

Wat mij betreft is hier geen sprake meer van opwelling maar van doodslag. Als je dusdanig op een weerloos persoon en op omstanders in blijft trappen dan ben je heel erg doelbewust bezig.

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 04-11 22:39
Het verbaasd met dat iedereen zo slecht kan lezen i.v.m. die tweets van Peter R. Roepen waar er nergens voor nodig is. Gewoon niet eens lezen wat er staat maar gewoon meteen weer iets gaan roepen dat dat niet kan blabla. Wat Peter wilde zeggen is dat de club cultuur die er heerscht er voor zorgt dat er dit soort dingen gebeuren. Club cultuur is de hele club verantwoordelijk voor, en bij zoveel amateur clubs heerst er echt een fout sfeertje (in de randstad nog echt veel meer daar zou ik mijn kinderen niet op voetbal doen maar dat terzijde). Je kan beter de hele club cultuur is aanpakken dan nu een enkele dader want dan wordt er over een maand of wat weer 1 het ziekenhuis in geschopt. Maar dat kranten niet meer lezen tegenwoordig vind ik dan toch jammer want opzich had hij wel een punt. Alleen als je iets anders zegt dan OOHH WAT ERG, dan mag en kan dat niet. Overigens heb ik helemaal niks met onze Peter R. maar ik vond dat er wel erg kortzichtig op werd gereageerd. Hij zegt niet dat die man het aan zichzelf heeft te danken o.i.d. maar het is wel zo makkelijk om niet na te denken wat iemand schrijft en meteen verontwaardig te doen overal (letterlijk iedere krant etc, ze kopiëren elkaar gewoon allemaal letterlijk zonder 1 kritische noot)

Terwijl die foute clubcultuur aankaarten misschien wel belangerijker is, als je gewone normale clubs hebt waar normale waarden heersen etc gebeurd zoiets ook veel minder snel. Maar het agressieve gedrag, het extreme thuisfluiten, alle kankerditkankerdat, het is allemaal normaal voor al die amateurclubs. Terwijl dat het misschien niet is.

(overigens net als iedereen, is het erg dramatisch wat er gebeurd is etc. maar dat iedereen het alleen maar over een stel daders heeft vind ik ook weer de oud hollandsche traditie van steek je kop in het zand mentaliteit)

Postius wijzigde deze reactie 07-12-2012 14:56 (8%)

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 16-12 19:23
Foute clubcultuur? Of foute Marokkaanse cultuur?

Ongelofelijk hoe iedereen het nu over het voetbal heeft, terwijl dit overal had kunnen gebeuren, op schoolpleinen, uitgaansleven, in een woonwijk, you name it. En dat gebeurt helaas ook, voorbeelden te over, al vele vele jaren.

De oververtegenwoordiging van Marokkaanse jeugd in de criminaliteitscijfers zegt genoeg. *knip.

Alleen al de reacties op TV van schoolgenoten, brrrrr. Getuigt van een zeer vreemd wereldbeeld, waarbij agressie als normaal wordt gezien en altijd wel iemand anders, de maatschappij of de politie het schuld is. Ik vraag mij af hoe lang de Marokkaanse gemeenschap blijft weigeren om eens kritisch in de spiegel te kijken.

gambieter wijzigde deze reactie 07-12-2012 21:43 (2%)
Reden: Hou het netjes

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:30
Heb jij jezelf een kritische spiegel voorgehouden toen bekend werd dat Jasper S. de moord op Marianne Vaatstra bekend heeft? Ik niet... dus waarom zou 'de Marokkaanse gemeenschap' dat wel moeten doen? De ouders die falen in hun opvoeding gaan echt niet opeens het licht zien... of het nu Marokkanen, Turken, Antillianen of uit de klei getrokken autochtone Nederlanders zijn.

Die cijfers die je noemt zeggen inderdaad iets... maar mogelijk niet wat je denk dat ze zeggen.

Het probleem met de maatschappelijke discussie is dat er niet nuchter en rationeel gediscussieerd kan worden. Er kan feitelijk niet gepraat worden over een specifiek probleem van een deel van de Marokkaanse jongeren, omdat het schuim dan meteen op de mond staat en 'men' voor het gemak alle problemen met de jeugd (wat echt niet alleen maar Marokkanen zijn) op de Marokkaanse jeugd afwenteld. Dat is 's mijns inziens een van de redenen waarom the powers that be zo enorm (en wellicht te) terughoudend zijn het beestje publiekelijk een naam te geven.

Er is zeker wel een probleem op de velden. De formele meldingen van dit soort incidenten bij de KNVB is een absoluut topje van de ijsberg, gezien het aantal wedstrijden dat gespeeld werd. Het incident dat deze grensrechter fataal werd was waarschijnlijk niet eens een formeel incident geworden... hij wilde geen aangifte doen.

ijdod wijzigde deze reactie 07-12-2012 21:36 (13%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• JAHRASTAFARI
Het gaat om het feit dat Marokkaanse jeugd relatief veel problemen geeft - extreem veel zelfs.

En ja, dan vind ik het wel eens goed als er ook binnen de Marokkaanse gemeenschap een gezonde discussie ontstaat over hun cultuur, opvoeding, eigen verantwoording, etc. Maar zelfs zo'n vader van een van de daders praat alles goed en wil gewoon de afschuwelijke waarheid niet zien. Als het mijn zoon was had ik hem zelf bij het politiebureau afgezet.

• Rev!
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:15:

Ongelofelijk hoe iedereen het nu over het voetbal heeft, terwijl dit overal had kunnen gebeuren, op schoolpleinen, uitgaansleven, in een woonwijk, you name it. En dat gebeurt helaas ook, voorbeelden te over, al vele vele jaren.

De oververtegenwoordiging van Marokkaanse jeugd in de criminaliteitscijfers zegt genoeg. *knip*.

Alleen al de reacties op TV van schoolgenoten, brrrrr. Getuigt van een zeer vreemd wereldbeeld, waarbij agressie als normaal wordt gezien en altijd wel iemand anders, de maatschappij of de politie het schuld is. Ik vraag mij af hoe lang de Marokkaanse gemeenschap blijft weigeren om eens kritisch in de spiegel te kijken.
Agree.

Die school zit op zo'n 500 meter van mijn huis btw, ben blij dat ik die gasten nooit tegen kom :/ .
Snap zowiezo niet waarom mensen uit nieuw-west helemaal in oud-west op school zitten, die school zit erg dicht tegen het centrum aan in een buurt waar erg weinig marrokanen wonen..(er zit een politie bureau naast lol)

En ja, hier in Amsterdam beginnen marrokanen echt een steeds groter probleem te worden. Alleen uitgaan met je vriendin zit er meestal niet bij, dan krijg je meestal "problemen" omdat die gasten alles doen om eraan te zitten :X

gambieter wijzigde deze reactie 07-12-2012 21:43 (1%)

• ijdod
quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:38:
Het gaat om het feit dat Marokkaanse jeugd relatief veel problemen geeft - extreem veel zelfs.
Zoals ik al zei, die 'feiten' zijn lang niet zo'n nadriukkelijk 'feit' als je denkt dat ze zijn. De kale cijfers kloppen, maar jouw conclusie kan daar helaas niet zonder meer uit volgen, en is op zichzelf dus geen 'feit'. Dat heeft niets met ontkennen, knuffelen of theedrinken (of andere borreltafeltermen) te maken, maar alles met het rationeel naar de cijfers kijken. Het is bekend dat de Marokkanen grotendeels uit de lagere sociale milieus komen. Dat de justitieketen bewezen discrimineert (Een Marokkaan wordt eerder in de gaten gehouden, eerder staande gehouden, en zwaarder veroordeeld). Dat ik je neem ik aan niet hoef te vertellen dat Mo een echt fucking veel beter CV moet hebben dan Kees om gekozen te worden boven Kees. Voeg daar een culturele identiteitscrisis aan toe (ja, er zijn zonder meer culturele issues die meespelen). Zou Sjonnie Tokkie onder dezelfde omstandheden nog steeds minder in de statistieken voorkomen? Ik vraag het me af...

Dat wil niet zeggen dat er geen probleem is, maar wel dat het verhaal nogal genuanceerder ligt dan 'Het zijn marokkanen'.

ijdod wijzigde deze reactie 07-12-2012 21:53 (50%)

• JAHRASTAFARI
Als de "kale" cijfers kloppen, waar zoek je dan nog naar? Ik begrijp je even niet.

• HaloFanboy
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 21:18
quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:15:

De oververtegenwoordiging van Marokkaanse jeugd in de criminaliteitscijfers zegt genoeg. Vies onopgevoed tuig.

Ik vind het niet gek dat nog zoveel mensen Wilders steunen. Hij is de enige politicus die de gedachten (een groot gedeelte) vanhet volk uitspreekt en er tegenin wil gaan.

Ik vraag me af wat de standpunten zijn van mensen die altijd links stemmen. Als je toch wekelijks verhalen hoort van Marokkaanse jongeren die zich misdragen op de meest gruwelijke manieren.

Hoe kun je als links persoon naar de beelden kijken van overtuigend Marokkaanse jongeren die doodleuk voor de camera staan te lachen omdat hun klasgenoten een 41 jarige man hebben doodgeschopt om een potje voetbal. Hoe kun je dan nog blijven beweren dat er geen probleem is?

Natuurlijk, foute Nederlanders zijn er ook, misschien nog wel meer dan Marokkanen, maar bij Nederlanders zit er volgens mij wel wat meer "respect". Ik heb genoeg Nederlandse vrienden van mij op het veld zien uitflippen op een grensrechter, maar dat werd gewoon bestraft door het team en de coach omdat het "not done" was en meestal werdt er dan ook gewoon sorry gezegt.

Naar mijn gevoel is de Marokkaanse cultuur niet goed bestand tegen mensen die anders zijn dan wat binnen hun cultuur normaal is. Kijk bijvoorbeeld naar de haat tegen homo's die in die cultuur erg leeft.

Ik zou graag willen weten hoe men in deze tijden kan blijven beweren dat er geen probleem is.

• GxTi7
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23-03 05:58
quote:
HaloFanboy schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:50:
[...]

Ik vind het niet gek dat nog zoveel mensen Wilders steunen. Hij is de enige politicus die de gedachten (een groot gedeelte) vanhet volk uitspreekt en er tegenin wil gaan.

Ik vraag me af wat de standpunten zijn van mensen die altijd links stemmen. Als je toch wekelijks verhalen hoort van Marokkaanse jongeren die zich misdragen op de meest gruwelijke manieren.

Hoe kun je als links persoon naar de beelden kijken van overtuigend Marokkaanse jongeren die doodleuk voor de camera staan te lachen omdat hun klasgenoten een 41 jarige man hebben doodgeschopt om een potje voetbal. Hoe kun je dan nog blijven beweren dat er geen probleem is?

Natuurlijk, foute Nederlanders zijn er ook, misschien nog wel meer dan Marokkanen, maar bij Nederlanders zit er volgens mij wel wat meer "respect". Ik heb genoeg Nederlandse vrienden van mij op het veld zien uitflippen op een grensrechter, maar dat werd gewoon bestraft door het team en de coach omdat het "not done" was en meestal werdt er dan ook gewoon sorry gezegt.

Naar mijn gevoel is de Marokkaanse cultuur niet goed bestand tegen mensen die anders zijn dan wat binnen hun cultuur normaal is. Kijk bijvoorbeeld naar de haat tegen homo's die in die cultuur erg leeft.

Ik zou graag willen weten hoe men in deze tijden kan blijven beweren dat er geen probleem is.
Ik ben zelf van Marokkaanse komaf en ik schaam me echt kapot. Ik vindt het ook belachelijk dat deze mensen waarschijnlijk er makkelijk mee wegkomen want laten we eerlijk zijn, het Nederlandse rechtssysteem is een grap. Als je volwassen bent om iemand dood te schoppen, dan ben je ook volwassen om berecht te worden als een meerderjarige. Dit klinkt misschien raar, maar soms ben ik het eens met Geert Wilders, hoe raar het ook klinkt. Het is geen voetbalprobleem, maar een, het je het went of keert, een "marokkanenprobleem." De cijfers liegen niet. 65% van alle marokkaanse jongeren is ooit in contact gekomen met de politie, persoonlijk ben ik of mijn broertje nooit in contact gekomen met justitie, maar de cijfers zijn schrikbarend.

GxTi7 wijzigde deze reactie 07-12-2012 21:57 (7%)

• ijdod
quote:
[b]HaloFanboy schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:50:
Ik vraag me af hoe men nog steeds kan denken dat er structureel wordt beweerd dat er geen probleem is. Wat je bij 'linkste stemmers' ziet is een rationele benadering van het probleem... en dan heb je geen volksmenner meer nodig die formuleert 'wat je denkt'. De realiteit is complex, dan dekt een one-liner als 'het is een minderwaardige cultuur' de lading niet... hoe lekker het ook bekt als je er vooral niet over na wilt denken.

• JAHRASTAFARI
Tja, het Nederlandse rechtssysteem, in mijn ogen al zolang ik leef volledig de weg kwijt.

Veel te soft, veel te lage pakkans. Maar er zijn blijkbaar altijd mensen (en met name rechters?) die vooral oog hebben voor die o-zo-zielige crimineel, zijn moeilijke jeugd, zijn gebrekkige opleiding en economische omstandigheden, etc..... Het linkse wereldbeeld. Het leek even de goede kant op te gaan (minimum straffen, etc.) maar toen kwam de PvdA weer in de regering.

Een paar maanden terug hadden we op het werk een Marokkaan als stagiair. Hing er altijd als een zak aardappels bij. Toen opeens een aantal iPhones en laptops weg waren zei hij: "jullie denken natuurlijk dat ik het ben, omdat ik een Marokkaan ben". Later wezen de feiten nog maar één kant op. Verder een werkmentaliteit type "totaal onbruikbaar". En dan maar klagen dat ze geen eerlijke kans krijgen in onze maatschappij......

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 07-12-2012 22:00 (6%)

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
Dat bestaat al erg lang, wanneer we in mijn jonge jaren in de jaren 70 bij bepaalde clubs uit een wedstrijd wonnen dan was ik altijd weer blij als we het terrein weer heelhuids verlaten hadden.

• loewie1984

loewie1984

music addict!

zonder alle Marokkanen / allochtonen / buitenlanders / Nieuwe Nederlanders / 2de en 3de generatie gekleurde Nederlanders over een kam te scheren, het noemen van Marokkanen heeft allang niets meer met de nationaliteit te maken al doen die jongetjes dat wel overkomen, 16 jaar en dan zo'n brutale aap.

En links is niet altijd pro-immigratie links is ook een heel erg sociaal beleid in mijn ogen. En dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar laten we ophouden met jongeren die ontspoord zijn proberen op pad te helpen met allerlei schoolreisjes en goedgelovige acties die totaal geen zak uithalen.

Ik denk dat die rechter een hele zware afweging moet gaan maken want dat dit zoveel teweeg heeft gebracht was vooraf niet te voorspellen. Als ie maar niet te soft gaat doen omdat er al zoveel in de media over geschreven en gezegd is.

Maar het is niet alleen zij >>> het is iedereen!!! Als je over straat loopt is het haast onbeleefd om iemand te groeten, als je over straat loopt en je komt een groepje van die ruige idioten tegen moet je ze wel negeren want zij provoceren altijd. Ze roepen je na, lopen vlak langs je door, proberen je te intimideren en als je dan wat zegt ben je een racist, en dan zijn de poppen aan het dansen. Ik houd wijselijk mijn mond maar er komt een moment dat er ook bij mij iets knapt. Verkeershufters, hangjongeren, onbeleefdheid in het algemeen. Onze cultuur is omgeslagen van een van de meest ruimdekende en multiculturele naar opzichzelf, asociaal, onbeleefd gegaan en ik erger me er dood aan.

loewie1984 wijzigde deze reactie 07-12-2012 22:02 (7%)

• ijdod
Dat zegt ben ik bang meer over jou dan over feitelijke kennis van het Nederlandse strafrecht. De pakkans heb je een punt, maar dat staat los van wat de rechters opleggen.

• HaloFanboy
quote:
ijdod schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:57:
[...]

Ik vraag me af hoe men nog steeds kan denken dat er structureel wordt beweerd dat er geen probleem is. Wat je bij 'linkste stemmers' ziet is een rationele benadering van het probleem... en dan heb je geen volksmenner meer nodig die formuleert 'wat je denkt'. De realiteit is complex, dan dekt een one-liner als 'het is een minderwaardige cultuur' de lading niet... hoe lekker het ook bekt als je er vooral niet over na wilt denken.
Ik zou graag een uitleg krijgen over deze complexe realiteit. Een van de meest gehoorde argumenten is altijd "dat het niet zo simpel is" als het rechtse standpunt, maar uitleg blijft vaak uit.

Welke argumenten overtuigen jou om bij het linkse standpunt te blijven?

• JAHRASTAFARI
Het allerergste aan het linkse gedachtegoed vind ik dat ze deze groep JUIST onderontwikkeld houden.

Door ze niet te prikkelen, uit te dagen, te stimuleren om actief aan onze maatschappij en economie bij te dragen, blijft deze groep waar ze zit. Met pappen en nathouden bereik je niets.

En geloof me: de uitzonderingen zijn er ook. Heb al met menig getalenteerde Marokkaan samen mogen werken.

• Rob59
  • Niet online
quote:
Inderdaad, Iraniers,Irakezen en Afghanen scoren bijna net zo hoog, Nederlandse Antillen en Aruba zijn topscorer.

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:05

Koppensneller

winterrrrrr

Tja, toch zeggen die cijfer niet alles. Misschien is het welvaartsniveau wel sterk van invloed op die cijfers en bevinden allochtonen zich (veel) vaker in de lagere milieus. Dan ligt het dus niet aan hun cultuur of opvoeding (niet specifiek voor de cultuur in ieder geval).

Ratelbak - Lapflop

• HaloFanboy
quote:
Rob59 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:15:
[...]

Inderdaad, Iraniers,Irakezen en Afghanen scoren bijna net zo hoog, Nederlandse Antillen en Aruba zijn topscorer.
loewie1984 gaf het al zo mooi aan in zijn comment:
quote:
loewie1984 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:01:
zonder alle Marokkanen / allochtonen / buitenlanders / Nieuwe Nederlanders / 2de en 3de generatie gekleurde Nederlanders over een kam te scheren, het noemen van Marokkanen heeft allang niets meer met de nationaliteit te maken al doen die jongetjes dat wel overkomen, 16 jaar en dan zo'n brutale aap.

• Rob59
  • Niet online
Wanneer je de statistieken van 20 jaar geleden erbij pakt dan staan de Surinamers een stuk hoger.
Daar gaat het inmiddels een stuk beter mee.

• JAHRASTAFARI
quote:
Koppensneller schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:17:
Tja, toch zeggen die cijfer niet alles. Misschien is het welvaartsniveau wel sterk van invloed op die cijfers en bevinden allochtonen zich (veel) vaker in de lagere milieus. Dan ligt het dus niet aan hun cultuur of opvoeding (niet specifiek voor de cultuur in ieder geval).
Ik denk dat welvaartsniveau wel degelijk ook met de cultuur te maken heeft. Dus: "slechte" cultuur = weinig kans op welvaart.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 07-12-2012 22:21 (5%)

• Rob59
  • Niet online
quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:20:
[...]
Ik denk dat welvaartsniveau wel degelijk ook met de cultuur te maken heeft.
Inderdaad, wanneer je solliciteert als Achmed ben Hassan dan lig je eerder op de stapel: "later bekijken wanneer geen geschikte kandidaat gevonden"

• GxTi7
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23-03 05:58
quote:
Rob59 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:23:
[...]

Inderdaad, wanneer je solliciteert als Achmed ben Hassan dan lig je eerder op de stapel: "later bekijken wanneer geen geschikte kandidaat gevonden"
Denk dat het dan eerder met afkomst te maken heeft dan met cultuur.
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True