Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[mux-hardware] SSD Battery

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:14

mux

99% efficient!

OK.... dat is al wat meer dan ik had verwacht :P

Deze eerste batch is echt testhardware, in de zin dat het bordje wat extra componenten erop heeft zitten die enkel en alleen dienen om de functionaliteit te verifiëren. Dat zorgt er onder andere voor dat het bordje direct achterin je SSD plugt en dus aan je SSD 'bungelt'. Dat is niet handig (want mensen hebben lang niet altijd de ruimte achter de SSD om zoiets te plaatsen) maar noodzakelijk voor het testen.

Zodra we zeker weten dat dit bordje goed werkt (en als we dit getest hebben op zoveel mogelijk verschillende SSDs) maak ik een kleiner bordje dat onderdeel is van de kabel en dus veel meer flexibiliteit qua plaatsing biedt.

Ik zou dan ook zeggen dat we prioriteit moeten geven aan mensen die bereid zijn dit met zoveel mogelijk verschillende SSDs te testen. De volgende batch (die zal dan half-eind oktober klaar zijn) is dan geschikt voor 'iedereen', ongeacht of je wil testen of niet. De tweede batch zal ook iets duurder zijn omdat ik er dan winst op kan maken :P

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:42

FireDrunk

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Daarom stap ik nu in, dat scheelt geld :+ /geintje

Qua tests heb ik eigenlijk maar 2 smaakjes... Samsung 830 en Intel G2 Postville. Ik heb ook nog een 40GB 320 maar die zit in mijn HTPC :P

FireDrunk wijzigde deze reactie 07-09-2012 14:58 (58%)

Een interface voor ZFSonLinux in Python - Wie helpt mee?

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

u_nix_we_all

spreekt sowieso geen Duits

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:37:
OK.... dat is al wat meer dan ik had verwacht :P

Deze eerste batch is echt testhardware, in de zin dat het bordje wat extra componenten erop heeft zitten die enkel en alleen dienen om de functionaliteit te verifiëren. Dat zorgt er onder andere voor dat het bordje direct achterin je SSD plugt en dus aan je SSD 'bungelt'. Dat is niet handig (want mensen hebben lang niet altijd de ruimte achter de SSD om zoiets te plaatsen) maar noodzakelijk voor het testen.

Zodra we zeker weten dat dit bordje goed werkt (en als we dit getest hebben op zoveel mogelijk verschillende SSDs) maak ik een kleiner bordje dat onderdeel is van de kabel en dus veel meer flexibiliteit qua plaatsing biedt.

Ik zou dan ook zeggen dat we prioriteit moeten geven aan mensen die bereid zijn dit met zoveel mogelijk verschillende SSDs te testen. De volgende batch (die zal dan half-eind oktober klaar zijn) is dan geschikt voor 'iedereen', ongeacht of je wil testen of niet. De tweede batch zal ook iets duurder zijn omdat ik er dan winst op kan maken :P
Als je nog een tester zoekt voor OpenIndiana, laat maar even weten. Ik geloof dat we nog wel een OCZ en Kingston SSD-tje heb om te testen.
Over dat hardware-ontwerp: Wij leveren storage, en dan heb je het vrijwel altijd over hotswap bay's, zowel in 2,5" als 3,5" versies. Bij een 2,5" chassis zie ik geen mogelijkheden iets tussen de backplane en diskconnector te krijgen, dus dat valt al af.
Maar in systemen met 3,5" hotswap-bays is er wel ruimte. Op dit moment gebruiken we daar caddies voor (als er SSDs bij moeten) waarop een loos printplaatje zit met een sata male en female connector. Het zou voor ons geweldig zijn als er een versie beschikbaar zou komen die hiermee vergelijkbaar of uitwisselbaar is.

Een versie die weer in een sata-power kabel geintergreerd is, is dan juist niet zo handig lijkt mij.

Edit:
Ken je die interposers die hier en daar gebruikt worden om sata drives in een dual-ported SAS cabinet te gebruiken ( noemen ze ook wel mux, lol). Als je ooit een pro-versie wilt maken en dat kan combineren, is dat volgens mij heel interressant voor die meer enterprise gerichte storage hardware ....

u_nix_we_all wijzigde deze reactie 07-09-2012 15:20 (7%)

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• mux

mux

99% efficient!

quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:11:
[...]

Als je nog een tester zoekt voor OpenIndiana, laat maar even weten. Ik geloof dat we nog wel een OCZ en Kingston SSD-tje heb om te testen.
Over dat hardware-ontwerp: Wij leveren storage, en dan heb je het vrijwel altijd over hotswap bay's, zowel in 2,5" als 3,5" versies. Bij een 2,5" chassis zie ik geen mogelijkheden iets tussen de backplane en diskconnector te krijgen, dus dat valt al af.
Maar in systemen met 3,5" hotswap-bays is er wel ruimte. Op dit moment gebruiken we daar caddies voor (als er SSDs bij moeten) waarop een loos printplaatje zit met een sata male en female connector. Het zou voor ons geweldig zijn als er een versie beschikbaar zou komen die hiermee vergelijkbaar of uitwisselbaar is.

Een versie die weer in een sata-power kabel geintergreerd is, is dan juist niet zo handig lijkt mij.
Dat kan, maar dan moet ik vrij uberexact weten hoe groot dat printplaatje is en wat voor connectoren erop zitten. Sowieso is dat iets voor ná de test-iteratie, de testhardware is echt iets om op een open bench of anderszins tijdelijke setup te gebruiken. Sowieso moet je er met je handen bij kunnen om connectoren eruit te jassen, zeg maar :P

Beste manier om uit te vinden hoe groot dat ding is, is om een camera met telelens op een statief (of met beeldstabilisatie, niet de Nokia Lumia-variant :P) te nemen en een foto te maken van de printplaat met een liniaal of andere referentie ernaast ernaast. Zo maak je een foto met minimale vervorming en kan ik in fotosoep op de tiende millimeter precies de print natekenen.

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• X-DraGoN
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-10 12:21
Cool project , maar ik heb spijtig genoeg geen SSD om mee te testen, ik ga het wel volgen.
Lijkt me zeer interessant!

http://specs.tweak.to/12089 | http://specs.tweak.to/12090

• fluppie007
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-10 11:23
Ha daar was ik me niet van bewust... Dan zal ik moeten passen voor de testcyclus.
Ik heb overal Intel 320 zitten en nog 1x een Intel X25M Postville op een W7 systeem. De Intel 320's zitten in FreeBSD servers met ZFS pools.

• FireDrunk

FireDrunk

Intel 320 > 40GB zijn al voorzien van supercaps, dus die hebben deze print niet nodig.

• fluppie007
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 24-10 11:23
quote:
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:15:
Intel 320 > 40GB zijn al voorzien van supercaps, dus die hebben deze print niet nodig.
Weet ik, is voor de X25-M en toekomstige SSD's ;). Ik koop nu nét de 320 vanwege die supercaps.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-10 20:16

Camacha

Enfant terrible.

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:37:
Wat is iets duurder? De extra flexibiliteit in SSD-keuze is natuurlijk prettig, maar als het te duur wordt is het prijsvoordeel ten opzichte van een SSD met ingebouwde caps natuurlijk wel een beetje weg.

Ik sta niet onwelwillend tegenover testen, maar ik weet niet of ik daar de komende tijd tijd en inzet voor kan vrijmaken. Dan is het misschien beter het te laten aan mensen die dat wel kunnen.

Terrible infant.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:27

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ja hoor, wat mux maakt gaat zeker 100 EUR kosten... :+

Even tussendoor, dan is het NOG altijd goedkoper dan zo een Vertex E100 ofzoiets of een Intel 320 (performancewise dan)...

Python-dudes gezocht voor een cleane ZFS web interface!

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Camacha schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:31:
[...]

Wat is iets duurder? De extra flexibiliteit in SSD-keuze is natuurlijk prettig, maar als het te duur wordt is het prijsvoordeel ten opzichte van een SSD met ingebouwde caps natuurlijk wel een beetje weg.

Ik sta niet onwelwillend tegenover testen, maar ik weet niet of ik daar de komende tijd tijd en inzet voor kan vrijmaken. Dan is het misschien beter het te laten aan mensen die dat wel kunnen.
Ligt een beetje aan hoe ik m'n componenten kan sourcen en hoeveel mensen interesse hebben. Als ik 50 stuks kan produceren kan de prijs gemakkelijk 15 euro blijven en verdien ik er genoeg op, als ik er 10 maak moet de prijs omhoog naar 20 euro.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

[tokkie]Vergeet de kosten voor die gratis exemplaren van de testers niet he ;) :+ [/tokkie]

• u_nix_we_all
  • Niet online

u_nix_we_all

spreekt sowieso geen Duits

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:18:
[...]

Dat kan, maar dan moet ik vrij uberexact weten hoe groot dat printplaatje is en wat voor connectoren erop zitten.
[...]
Ik moet maandag even uitzoeken wat handig is, er zijn wat verschillende typen, maar je wilt zoveel mogelijk overeenkomen met standaard schroefgaten etc. Misschien handiger om dat dan verder even via DM te doen :)

PS, had je mijn edit bij het vorige bericht nog meegekregen ?

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• Camacha

Camacha

Enfant terrible.

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:47:
Ligt een beetje aan hoe ik m'n componenten kan sourcen en hoeveel mensen interesse hebben. Als ik 50 stuks kan produceren kan de prijs gemakkelijk 15 euro blijven en verdien ik er genoeg op, als ik er 10 maak moet de prijs omhoog naar 20 euro.
O, dat is verre van onredelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat iets als dit, als het goed werkt, interessant is voor een veel grotere markt. Als ik zie hoeveel mensen een UPS hebben staan dan moet er toch een veel grotere groep zijn die een klein beetje betrouwbaarheid voor de SSD wil kopen.

Terrible infant.

• mux

mux

99% efficient!

quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:01:
[...]

Ik moet maandag even uitzoeken wat handig is, er zijn wat verschillende typen, maar je wilt zoveel mogelijk overeenkomen met standaard schroefgaten etc. Misschien handiger om dat dan verder even via DM te doen :)

PS, had je mijn edit bij het vorige bericht nog meegekregen ?
Ik heb 'm nu gezien, maar er is niet echt één type volgens mij. Het zal ws maatwerk worden vrees ik.

@hierboven: dat denk ik ook, maar de kunst is om die markt te zien vinden...

mux wijzigde deze reactie 07-09-2012 17:32 (7%)

• Camacha

Camacha

Enfant terrible.

quote:
mux schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:31:
@hierboven: dat denk ik ook, maar de kunst is om die markt te zien vinden...
Ik weet niet hoeveel energie je daarin wilt steken, maar ik denk dat dat wel te doen moet zijn. Webshops benaderen of er zelf eentje openen zijn allebei opties, of je kunt het spul onderbrengen bij een groter bedrijf dat meer van zulke dingen heeft.

Mond-tot-mond-reclame zal bij dit ding een grote rol kunnen en mijns inziens gaan spelen. Inmiddels hebben erg veel mensen een SSD en het gegeven dat er verschillende versies met powercaps verkrijgbaar zijn geeft ook wel aan dat mensen er om geven.

Terrible infant.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

Jism

Is op de print van een Intel 320GB ssd een ledje aanwezig die activiteit weergeeft? Zoals met vroegere HDD's een I/O lampje op de print zodat je kon zien dat het bezig was. Zit ook zoiets op een Intel ? Want bij uitval kan je namelijk verifieren of de SSD op 1 of andere manier doordraait of niet.

Ik zou eventueel met een multimeter aan de slag kunnen gaan. Puntjes opmeten en kijken naar voor / na power off. In wat voor een tijdsbestek wil je resultaten zien ? :)

En ik neem aan dat verzending / betaling per DM verloopt? :)

Joehoe.

• FireDrunk

FireDrunk

Kan mux dat lampje niet zelf maken op de dataverbinding? :D

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Camacha schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:40:
Ik weet niet hoeveel energie je daarin wilt steken, maar ik denk dat dat wel te doen moet zijn. Webshops benaderen of er zelf eentje openen zijn allebei opties, of je kunt het spul onderbrengen bij een groter bedrijf dat meer van zulke dingen heeft.
Ik heb voor mezelf al een beetje besloten dat voorlopig een webshop geen goed idee is. Ik kan leverancier spelen, maar ik heb de tijd en kunde niet om een webshop te runnen. Bovendien is het m'n ding niet: ik wil problemen oplossen van mensen en dingen onderzoeken/uitvinden, niet m'n hele dag besteden aan verkoop.

Vandaag heb ik in ieder geval al één webshop aangeschreven m.b.t. het vorige project (mSATA-SATA bordje), dit weekend volgen er meer. Als daar iets uitkomt kan ik waarschijnlijk wel goodwill kweken om meer producten ergens verkocht te krijgen.
quote:
Jism schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:45:
Is op de print van een Intel 320GB ssd een ledje aanwezig die activiteit weergeeft? Zoals met vroegere HDD's een I/O lampje op de print zodat je kon zien dat het bezig was. Zit ook zoiets op een Intel ? Want bij uitval kan je namelijk verifieren of de SSD op 1 of andere manier doordraait of niet.
Er is niks op de pcb dat je kunt doen om dit na te lopen, helaas. De 320 heeft maar een hele korte standbytijd waarin hij meuk wegschrijft, ik geloof minder dan 200ms. Bij andere SSDs varieert het. Maar dat is ook niet zo belangrijk, waar we naar op zoek zijn is datacorruptie. Zelfs als je bekijkt of een SSD nog correct runt weet je niet of iets anders ervoor heeft gezorgd dat de data stuk is gegaan. De enige nuttige metriek voor ons is dus: filesystem/datacorruptie.
quote:
En ik neem aan dat verzending / betaling per DM verloopt? :)
DM, email, postduiven... elk gewenst kanaal. Niet iedereen heeft DM aanstaan.

• FireDrunk

FireDrunk

Probeer picco.nl, leuke winkel met veel van dit soort spul.

• mux

mux

99% efficient!

Printplaten zijn besteld. Het ziet er inmiddels ietsjes anders uit:

http://tweakers.net/ext/f/tBp3K2Mi82LE4y0XJRSA6N7r/full.png

De onderkant van de printplaat is zoals hij ook in de TS staat, maar linksboven zit nu een SATA-connector, en de hele rechterzijde wordt ingenomen door een sata data+power-connector die direct in de SSD prikt. Behulpzame instructies zijn toegevoegd aan de bovenzijde.

• Jism
  • Niet online

Jism

Lukt een ledje nog die de power state van de SSD kan controleren? :P

Joehoe.

• mux

mux

99% efficient!

Nope, dat gaat niet lukken...

• Mafketel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:58
RMA is geaccepteerd.... oftewel de 18de moet de ssd de deur uit zijn.
de ssd die terugkomt moet als nieuw niet gebruikt verkocht worden, dus daar mag ik niet mee testen.
Ik ben bang dat 1 oktober iets te ver in de toekomst ligt, wat dat betreft.

Helaas.

• mux

mux

99% efficient!

No problemo :) meer voor de rest

• de echte flush
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:14
Waarschijnlijk even een hersenkronkel van mij maar euh waar haalt de SSD normaal zen power?
links zit: sata (data in)
rechts zit sata (data uit) + power
maar er is toch geen power voor normale omstandigheden, waar zie ik iets over het hoofd? :)

Printje gaat jammer genoeg niet passen in men Dell kast :s
#HDD sata aansluiting# |kast

• mux

mux

99% efficient!

Power in zit linksonder, daar zitten twee gaatjes waar ik een molex/sata-power-kabeltje aan soldeer :)

• de echte flush
Aha oké :) bedankt
Het printje is z'n 5cm lang, dan past het niet in veel kasten?
http://images01.olx.com.p...ce-Computers-Hardware.jpg
voorbeeld van mijn kast, het printje zou tegen de kast plaat aankomen, oké dit is nu een speciaal geval maar fractal design (en etc) heeft het in veel gevallen ook zo staan. (mijn SSD is nu verhuisd naar een 5.25" bay, maar dat ie naar de 3,5" gaat is mogelijk)
Ik heb een crucial M4,en ben nog aan het nadenken of ik zou testen (om men workstation nu te riskeren...)

maar wel een goed project, ik volg het sowieso! (redelijk veel last van spanningsonderbrekingen hier en geen ups)

• mux

mux

99% efficient!

Dit printje is niet het uiteindelijke product. Deze eerste lichting is puur en alleen om de werking te verifiëren; ik vraag dus alle mensen die de eerste lichting ontvangen om een aantal tests te doen op zoveel mogelijk verschillende SSDs. Dat zorgde er onder andere voor dat deze vorm het meest praktisch was.

Het uiteindelijke 'product' wordt een printplaat die in de sata-power-kabel zit verwerkt. Die kun je dus opzij buigen naar waar wel plek is.

• Jism
  • Niet online

Jism

Ik neem aan dat je dit zelf wel van te voren getest hebt he :P

Niet dat bij poweroff een pluim rook vandaan komt en je SSD wijlen is :P

Joehoe.

• de echte flush
Jep ik had gelezen dat dit de test versie was. Maar als ik zou willen testen is het zonde om het daarna niet te gebruiken omdat het niet past. (als het werkt natuurlijk, maar wat het waarschijnlijk wel gaat doen)

@Jism: de risico's van testen ;) een back-up hebben moet je toch, als ie corrupt wordt... (maar er gaat waarschijnlijk nix mis :) )

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ik denk dat je gewoon er even anders moet tegenaankijken "ik doe mee aan een project en ik sponsor ook een beetje". Is ook wel tof lijkt me, dat je een beta versie van iets hebt wat misschien ooit heel populair wordt ofzo :) .

Daarna maken we wel een Hall of Fame voor de moedigen die bereid waren hun SSD in naam van mux' wetenschap op te offeren ;) .

• FireDrunk

FireDrunk

Hahahahaha. I lolled :)

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Jism schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:11:
Ik neem aan dat je dit zelf wel van te voren getest hebt he :P

Niet dat bij poweroff een pluim rook vandaan komt en je SSD wijlen is :P
Ssssst! Je verklapt m'n masterplan!

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:16

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

quote:
mux schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:58:
[...]

Ssssst! Je verklapt m'n masterplan!
The Evil Mux }) , he who steals all our magic smoke.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• dj1981
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 01:23
Schrijf mij ook maar in, ik heb nog een oude OCZ Vertex 1 liggen die ik niet echt meer gebruik.

Kan hem testen onder linux, heb geen windows licentie.

Wel een vraagje: als dit ding een onzuinige SSD aan kan, werkt hetzelfde trucje dan ook op een zuinige 2,5" HD? Of doet het probleem zich daar minder voor oid?

edit - heb trouwens ook nog een Corsair (F50, kan dat?) die ik toch nog een keer moet herinstalleren, dus die kan er ook bij...

dj1981 wijzigde deze reactie 11-09-2012 13:41 (17%)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:23
quote:
dj1981 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:38:
Schrijf mij ook maar in, ik heb nog een oude OCZ Vertex 1 liggen die ik niet echt meer gebruik.

Kan hem testen onder linux, heb geen windows licentie.

Wel een vraagje: als dit ding een onzuinige SSD aan kan, werkt hetzelfde trucje dan ook op een zuinige 2,5" HD? Of doet het probleem zich daar minder voor oid?

edit - heb trouwens ook nog een Corsair (F50, kan dat?) die ik toch nog een keer moet herinstalleren, dus die kan er ook bij...
Harddisk gaat hem niet worden gok ik. Ik heb hier een Momentus 5400.3 320GB liggen, die vreet 0.4A volgens de sticker. De gebruikte DC->DC converter in dit project kan maar 300mA leveren volgens eerder gegeven reactie.
Als dit printje meer zou kunnen leveren zou je je harddisk in writeback mode kunnen aansturen ipv write-through, vraag is alleen wel of je harddisk dan daadwerkelijk zijn data nog wegschrijft als de stroom wegvalt, en of deze hier genoeg tijd voor krijgt.

• mux

mux

99% efficient!

Theoretisch zou het voor geen enkele HDD uit moeten maken, heeft dus geen zin. Verklaring is eerder in de thread ook al eens gegeven.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:08

mrc4nl

Fruiticious, ofzo.

quote:
Pantagruel schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:52:
[...]

The Evil Mux }) , he who steals all our magic smoke.
Ach alle appraten werken op rook, als alle rook eruit is is het kapot.

Zet er een demuxer voor en je SSD zou veilig moeten zijn. :P
/joke

Ora et Labora

• Jism
  • Niet online

Jism

http://tweakers.net/ext/f/jrrti3UH0wIY2vA52EHIXaJH/full.jpg

Ik weet niet of het uberhaubt iets te maken heeft met Intel 320 series SSD, maar bij uitval en corruptie is Whatpulse heel erg gevoelig voor. Schijnbaar doen die caps niet alles om dataverlies tegen te gaan, of is mijn inschatting fout?

Ik denk dat Whatpulse ook een meetstaaf hier wordt met het testen van SSD battery :)

wel zonde, 97k aan keys de sloot in

Joehoe.

• FireDrunk

FireDrunk

Hoe groot is de SSD? (En heb je de laatste firmware? Want de Solid caps functie was eerst stoek...)

FireDrunk wijzigde deze reactie 13-09-2012 09:08 (66%)

• mux

mux

99% efficient!

Hm, dat is niet lief? Had je dit opzettelijk gedaan?

• mux

mux

99% efficient!

Sinds ze in productie zijn gegaan heb ik nog geen mail gehad dat ze verzonden zijn. Doet er lang over, ik had eigenlijk gehoopt dat ze al wel verzonden waren.

Als ze komende maandag verzonden worden is er nog een kans dat ze binnen september bezorgd worden, anders wordt het w1 oktober.

• mux

mux

99% efficient!

En.. hij is shipped! Ziet er goed uit dus.

• FireDrunk

FireDrunk

We wachten in spanning af :+

• Jism
  • Niet online

Jism

Ook zo prikkelend? :+

Joehoe.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:48

Damic

Rotorhead

Spanning is niets, het is de stroom dat het hem doet *O* _O-

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent ??

• mux

mux

99% efficient!

Terwijl we wachten op de printplaten uit china (die er nog wel een weekje over zullen doen, in de tussentijd is er niet zoveel aan) kan ik ten zeerste aanbevelen om al jullie vrienden op mij te laten stemmen voor de Wereldprijs :P

[/spam]

• Zappert
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04-10 18:13
Was de vorige keer te laat met stemmen voor de top vijf maar nu kon ik wel stemmen voor de 1e plaats.
Weet niet of het zo is maar misschien dat de stemmers van de 1e ronde nu weer kunnen stemmen.

• mux

mux

99% efficient!

PCBs en chinese batterijen zijn binnen, met een beetje geluk zijn de chinese varianten goed genoeg, anders moet ik ze van Farnell afhalen.

PCB's zijn binnen!

• Jism
  • Niet online

Jism

Nice :)

Joehoe.

• FireDrunk

FireDrunk

We wachten in spanning :) (of stroom 8-) )

• mux

mux

99% efficient!

We zijn zeker voorlopig niet van de flauwe grapjes af hè :P

Ik heb net bij Farnell de rest van de componenten besteld, die komen morgen aan. Dan ga ik hem opbouwen en uittesten. Woont één van de mensen in dit topic in de buurt van Delft?

• FireDrunk

FireDrunk

Als je Arnhem in de buurt vind wel :+

• mux

mux

99% efficient!

Update time!

Hij werkt nog niet goed. Ik heb de datasheets van de dc/dc converter niet goed doorgelezen en daardoor een klein foutje gemaakt. Het is gelukkig vrij makkelijk fiksbaar dus dat is geen showstopper.

Wat wel een showstopper is is de batterij zelf. 60 seconden op meer dan 1W gaat hij niet trekken, 10 seconden is waarschijnlijk de max. die ik betrouwbaar kan geven. Helaas, maar het is niet anders. Ik denk dat ik in de uiteindelijke versie van die RC minibatterijtjes ga proppen, die kunnen een hoop meer hebben dan een LiR2450 cel. Ik kan die batterijen niet snel genoeg binnenkrijgen om op korte termijn mee te kunnen testen dus jullie krijgen een bordje met de crappy soort batterijen.

Verder ben ik nog een beetje aan het pielen, dat zal tot in dit weekend wel doorgaan. Volgende week kunnen jullie bordjes verwachten.

• Jism
  • Niet online

Jism

Kan je niet 2 cell's stacken op elkaar ? :P

Joehoe.

• mux

mux

99% efficient!

De reden dat ik deze cellen heb gebruikt is om de kosten te drukken: ik kan een ultra elcheapo batterijhouder gebruiken, de cellen zelf zijn ook nog heel betaalbaar en het geheel is klein genoeg om redelijkerwijs nog erbij te passen in een computer.

Meerdere cellen gebruiken is een dure manier om het probleem op te lossen.

edit: ter verduidelijking; dit is geen kostenoverweging tussen 10 en 15 cent, de goedkoopste volledig gespecificeerde batterij die 'beter' is dan een LiR2450 kost me ongeveer 15 euro voor alleen de batterij+houder. Dit is basically de enige keuze die ik heb, anders gaat de hele print 25+ euro kosten.

mux wijzigde deze reactie 28-09-2012 10:18 (31%)

• FireDrunk

FireDrunk

Toch vreemd, waarom zit er zo'n gigantisch (prijs)gat tussen die producten?

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt li-ion batterijen niet zomaar krijgen; de cellen zelf zijn strikt OEM producten (omdat je ze op een hele specifieke manier moet op- en ontladen en ze anders exploderen). Daarom vind je ook nergens li-ion AA's of een andere 'standaardmaat' li-ion. De enige uitzondering daarop is LiR2450.

Nou is er natuurlijk op dealextreme, ebay, etc. een hoop li-ion te vinden, maar dat zijn geen merkcellen. het zijn zonder uitzondering afgedankte of afgekeurde partijen cellen en daardoor hebben ze:
- geen betrouwbare capaciteitsaanduiding
- geen betrouwbare laad/ontlaadkarakteristieken
- (belangrijkste) geen gespecificeerde prestaties over het temperatuurbereik.

Omdat de backup-module in een (warme) kast gaat zitten en minstens de levensduur van je computer mee moet kunnen gaan wil ik persé gespecificeerde cellen hebben, dus iets waarvan ik zeker weet dat het het 5 jaar gaat uithouden en aan het einde van zn levensduur nog steeds je SSD een keer kan redden. Dan moet ik dus cellen gaan betrekken van de grotere merken, en daarbij heb ik tot nu toe alleen met Tenergy zaken gedaan, die kan mij voor ca. $5.75/cel batterijen leveren. Daarbij komt nog hazardous material shipping van ca. $80 + inklaringskosten.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 25-10 12:19
De chinese LIR2450 van Farnell niet goed genoeg? (ook al ruim 4 euro trouwens :()
http://nl.farnell.com/mul...hium-3v-120mah/dp/2009025

ik neem aan dat NiMH ook niet voldoet (lagere spanning + levensduur?)

edit: is een goeie powercap ook geen optie trouwens?

base_ wijzigde deze reactie 28-09-2012 11:26 (10%)

• mux

mux

99% efficient!

Dat is m'n alternatief ja, maar ook die zit echt op het randje. Ik ben er vrij zeker van dat ik in het uiteindelijke ontwerp overga naar RC cellen (voor afstandbestuurbare vliegtuigjes enzo) en maar ga hopen dat die het lange tijd uithouden.

NiMH is totaal ongeschikt, je kunt er lang niet zoveel vermogen uit trekken, ze zelfontladen behoorlijk hard en ze houden het op z'n best 2 jaar vol in een hot box. Een beter alternatief zou NiCd zijn, maar ook dat is nog heel suboptimaal vergeleken met li-ion.

• FireDrunk

FireDrunk

Hoe kan het dat een "RC" batterij wel voldoet? Omdat dat een OEM batterij is die toch vrijgegeven is aan het gewone gepeupel? :+

• mux

mux

99% efficient!

nou, een RC batterij is gewoon heftig, héftig overspecced. Als in: ik heb ongeveer 300mA nodig, een RC batterij van die grootte doet 6A ofzo. Dan heb ik zodanig veel marge dat ik én weet dat de batterij niet al teveel zal agen in een hot box onder de laad- en ontlaadstress die ik erop zet én dat de batterij EOL nog steeds zal werken.

@base_: ultracaps zijn nog veel duurder dan een batterij en zo mogelijk nog fragieler. Om 1.8W gedurende 60 seconden te trekken en daarbij op het einde boven de werkspanning van de dc/dc converter te blijven moet ik een 10 à 15F 5.5V cap hebben. Dat zou dus op z'n goedkoopst twee van deze betekenen:

http://nl.farnell.com/coo...-25f-2-7v-edlc/dp/2148488

(2 in serie = helft van de capaciteit)

De allowable operating temperature van deze dingen is vrij krap en de levensduur is héél beperkt bij hogere temperatuur. Zeker vergeleken met lithium-polymeer. Je kunt zo'n ding ongeveer - en dan rek je de specs flink op - 2000 uur bij 55 graden of 4000 uur bij 45 graden gebruiken. In typische toepassingen voor dit apparaat, namelijk servers, is dat een jaartje.

• Durandal
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23-10 14:20
quote:
NiMH is totaal ongeschikt, je kunt er lang niet zoveel vermogen uit trekken, ze zelfontladen behoorlijk hard en ze houden het op z'n best 2 jaar vol in een hot box.
Heb je naar de nieuwe(re) NiMH batterijen gekeken? De eneloop AA's die ik hier heb hebben maar weinig zelfontlading.

Durandal wijzigde deze reactie 28-09-2012 23:30 (9%)

• FireDrunk

FireDrunk

@Mux, Is er straks een makkelijke manier om te meten hoeveel een cycle vreet aan de batterij?
Ik wil graag eens kijken of ik 4 Postville's G2 zou kunnen aansluiten.

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk niet dat je er meer dan 2 aan kunt aansluiten. Zodra de sata-link wegvalt is DIPM ook niet meer mogelijk en trekken die schijven ongeveer 0.6W per stuk.

• FireDrunk

FireDrunk

2 per batterijtje is ook goed... Ik heb 4 van die dingen in huis, en ik ga ze allemaal vervangen voor Samsung 830's denk ik, en een ZFS array van SSD's maken voor VM's... Wel zo leuk om die van zo'n batterijtje te voorzien :)

• mccs
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22-10 13:57
Als er nog testers nodig zijn.. graag! ik heb een OWC Mercury Extreme 6 PRO SSD (240gb)
en eigenlijk zou ik een ZIL mirror willen testen met twee batterijen..

PS: toch nog een offtopic vraagje bovenaan het topic staat dat de OCZ Vertex 3 Pro al een backup-ultracondensator heeft? ik lees wel in reviews hier en daar in google dat het erinzit onder het kopje "Power loss data protection" etc maar kan iemand mij wijzen op de plek waat het echt staat (foto van de caps en of op de site van vertex?) het zou dan toch de enige betaalbare sata 6 ssd zijn met supercaps.

Thx

mccs wijzigde deze reactie 10-10-2012 20:56 (56%)

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:07
@mux
Betreffende je batterij probleem, bel eens met Centurion in Roermond. De website wekt misschien de indruk dat ze sec en alleen autobatterijen (loodaccu's) verhandelen, maar ze doen meer dan alleen dat. Het is de enige accufabriek die in NL nog bestaat en hebben erg veel expertise in huis over alles wat maar iets met accus/batterijen te maken heeft.

significant wijzigde deze reactie 10-10-2012 20:49 (5%)
Reden: URL toegevoegd

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik ken ze wel, maar in deze hoeveelheden ga ik echt geen goede prijs krijgen, zeker niet inclusief transport gevaarlijke goederen. Dat is een beetje het probleem.

Hierover gesproken, update: ik ben eind vorige week t/m morgen ontzettend druk met de Wereldprijs en aanverwante zaken, dus dit project gaat pas vrijdag weer verder. Sorry!

• Jism
  • Niet online

Jism

Kleine kick. Al enige update Mux ? :>

Ah, post 27.715

Jism wijzigde deze reactie 19-10-2012 08:35 (28%)

Joehoe.

• Durandal
Mux is ondergedoken..

• mux

mux

99% efficient!

Hey, Jism's post heb ik helemaal niet in m'n post history gezien...

Ik ben momenteel ernstig druk met de Wereldprijs en m'n afstuderen, dus er is even geen voortgang. Ik heb wel nieuwe li-ion cellen besteld, maar die doen er al gauw een week of 2 over om binnen te komen. Bovendien ben ik de week van 10-15nov bij mijn ouders, dus: voorlopig niet zoveel vooruitgang!

• Jism
  • Niet online

Jism

Hopelijk is mijn SSD niet stuk tegen die tijd :P

Bedoel al die write cycles... Is helemaal niet goed ! :+

Joehoe.

• mux

mux

99% efficient!

Nieuwe cellen waren sneller binnen dan verwacht, dus ik kan ze deze week nog wel testen:

http://tweakers.net/ext/f/AeWT5iFc2FL0I9JN05UvOrap/full.jpg

• w00key
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-09 08:54
quote:
Durandal schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:29:
[...]

Heb je naar de nieuwe(re) NiMH batterijen gekeken? De eneloop AA's die ik hier heb hebben maar weinig zelfontlading.
Ik gebruik die Eneloop/Recyko's echt overal, volgens mij kan je makkelijk genoeg vermogen uit zo'n cel trekken (wordt wel warm), kost niet te veel, en in zaken als camera's, emergency AA -> USB laders, muis en afstandsbediening zijn ze prima, ze zijn niet zomaar leeg na paar maanden liggen.

Met een AA cel van 1.2 x ~2Ah hebben we overkill aan capaciteit, stroom (amps) moet ook geen probleem zijn, http://www.powerstream.com/AA-tests.htm heeft ze getest op 2A en zelfs 5A discharge rate, alleen zo'n AA verstop je iets minder makkelijk in een power cable :)

Misschien is dat een idee als knoopcellen niet werken.

• mux

mux

99% efficient!

Well... ik heb het al een paar keer eerder gezegd, maar AA's zijn echt geen alternatief. Ik heb vandaag gestoeid met die lieve 120mAh li-ion celletjes, en die lijken uitstekend te werken. Echter, ik heb de dc/dc-converter opgeblazen. Hier bestel ik voor vrijdag een nieuwe batch van en in principe - als het dan wel allemaal naar behoren werkt - kan ik dan een paar exemplaren uitsturen naar testers in dit topic :)

• Jism
  • Niet online

Jism

About time. :Y)

Joehoe.

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:16

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

We have a winner

CONGRATS Mux!

Pantagruel wijzigde deze reactie 09-11-2012 08:54 (81%)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• webbier
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 24-10 14:44
Gefeliciteerd Mux!

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:46

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Hardstikke gefeliciteerd!

Hoe zat dat ook alweer? Iedereen die voor je gestemd had kreeg een MADPSU thuisgestuurd? O-)

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• mux

mux

99% efficient!

Dan hadden jullie wat harder moeten stemmen, dan had ik ¤20k gewonnen en kregen jullie wel een presentje ;)

mux wijzigde deze reactie 09-11-2012 10:56 (4%)

• VorCha
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:33
Gefeliciteerd Mux d:)b :)F

• Durandal
quote:
mux schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:56:
Dan hadden jullie wat harder moeten stemmen, dan had ik ¤20k gewonnen en kregen jullie wel een presentje ;)
Maar 1 stem per IP :/

Gefeliciteerd d:)b

• FireDrunk

FireDrunk

Terug ontopic: Wat is de verwachting voor het SSD Printje? :D

• mux

mux

99% efficient!

Mja, het is wat dat betreft een beetje teleurstelling op teleurstelling de laatste tijd; ik hoef bijna niks te doen om de printjes af te maken maar ben zelfs daar niet aan toegekomen de week voor de wereldprijs, en sindsdien heb ik geen tijd meer (tot volgende week iig).

Ik probeer er zodra ik wat kan aan te werken, maar nu ben ik fysiek 100km van m'n huis voor een weekje dus is dat ook niet echt mogelijk.

• FireDrunk

FireDrunk

Het geeft niet, maar een beetje verwachtingsmanagement is altijd fijn :)

• ESteg
  • Laatst online: 24-10 21:27

ESteg

Ten tijde van het topic had ik nog geen SSD en kon ik me dus niet opwerpen als tester... maar inmiddels hangt er één in m'n verse ZFS server, en met het oog op gebruik als SLOG ben ik héél benieuwd hoe het met de voortgang van het project staat :)

Weet dat je erg druk bent met al je andere projecten, mux, maar mocht er toch enige vermeldenswaardige voortgang geweest zijn: ik hou me aanbevolen voor leesvoer :9

P.S. En mocht er om wat voor reden dan ook nog een tester nodig zijn: bij dezen werp ik m'n SSD graag op als proefkonijn!

• mux

mux

99% efficient!

Hehe, sorry. Het project ligt op z'n gat in verband met mijn afstuderen. Ik kan er geen tijd voor vinden... Het staat dichtbij de top van mijn prioriteitenlijstje zodra ik m'n scriptie af heb, maar tot die tijd moet het helaas even wachten.

• Hakker
  • Laatst online: 25-10 12:18

Hakker

a.k.a The Dude

dan wil ik mij bij deze ook nog wel aanmelden. ik had nog niet gezien dat je hiermee bezig was namelijk maar is wel heel interresant.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• ESteg
  • Laatst online: 24-10 21:27

ESteg

Succes met de scriptie! *O* (Ik voel met je mee, zit hier ook te schrijven...)

• Durandal
Hey mux, ik ben mijn oude formposts aan het doorlopen en struikel over deze.
Zit er nog toekomst in dit project?

• Msel
  • Laatst online: 24-10 10:16

Msel

...

Geweldig idee! Ik zou hier ook graag aan mee willen helpen!

(Misschien dat ik dan kan overclocken zonder de POR recovery count op te jagen)

ASROCK 990FX X3 | AMD FX-8350 | ATI HD 5670 | 8GB DDR3-1333 | SAMSUNG 830-256GB | ADATA S510-64GB | SAMSUNG HD103SI 1TB | SEAGATE ST310005 1TB | WIN7 PRO X64

• aaahaaap
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:42
Beste Mux, hoe staat het hiermee?
Als er nog beta-testers nodig zijn of andere hulp bied ik me hierbij aan :)

aaahaaap wijzigde deze reactie 14-12-2013 14:50 (6%)

Pagina: 1 2 Laatste

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013