Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Met een hamer past alles!

Ik heb een MSI A75MA-G55 gewonnen en heb er van de week een CPUtje bijgekocht om het ding te gaan gebruiken in m'n casemod.
Nu wilde ik vandaag het bord installeren, maar helaas lukt dat niet.

Bij het booten krijg ik namelijk een error van de UEFI shell.
quote:
EFI Shell version 2.10 [4.650]
Current running mode 1.1.2
map: Cannot find required map name.

Press ESC in 5 seconds to skip startup.nsh, any other key to continue
Shell>_
Of ik nu op ESC druk binnen de gestelde 5 seconden of iets anders doe, ik krijg een shellprompt te zien.

Nu ben ik niet helemaal vreemd van commandlines, maar hier wordt ik niet heel veel wijzer uit. Het lijkt een *nix achtige omgeving te zijn, met help krijg ik wat commando's, maar niets zinnigs.
Als ik hier exit invoer, dan kom ik in de bios terecht kwam ik achter, dan kan ik daar ook gewoon dingen instellen. Na het rebooten echter krijg ik weer hetzelfde te zien, ook al staan de bootdevices goed ingesteld in de bios.

Nu waren er een aantal mensen die dit opgelost hebben door de CMOS te resetten, dat netjes gedaan en dan kom ik wel weer in de bios, maar booten zit er niet in, hij blijft hangen direct na de POST met een knipperende cursor, en dan is resetten de enige optie die er is.

Als het ding dan boot (vaak blijft het scherm zwart en reageert het systeem niet, zelfs het numlocklampje gaat niet meer aan en uit) dan krijg ik weer de UEFI shell voor m'n neus, waar ik alsnog niets mee kan.

Ik heb 1 keer kunnen booten vanaf de Windows Vista die op die disk stond, maar die hing vrijwel direct. Booten vanaf USBstickje met daarop de Windows installatie werkt niet eens.

Nu heb ik dit hele gezeik al eens eerder meegemaakt met een Z68 van MSI. Die is tot 2 keer toe terug geweest naar MSI, maar dat is nooit opgelost. Dat bord moest in een casemod voor een casemod wedstrijd, dus heb ik daar maar ingehangen, maar dit bord ligt nu dood naast me en zal ook niet meer gaan werken. Dit bordje had ik graag wel weer werkend gekregen, maar alles wat ik me kon bedenken heb ik al uitgeprobeerd.

Het enige dat ik niet heb gedaan is een biosupdate, maar dat komt omdat MSI geen biossen voor dit bord op hun site heeft staan, en alleen via liveupdate laat updaten (grote faal van MSI dus, updaten doe je niet met een Windowstool, dat is nou eenmaal niet zoals het hoort).

Heeft iemand nog een idee wat ik hiermee zou kunnen doen?

Mijn specs tot slot

MSI A75MA-G55
4x ADATA 4GB DDR3 1333 XPG2.0
AMD A6-3500 triplecore
Zalman ZM500HP voeding
WD 80GB SATA WD800JD

Verder een MS muis en keyboard en een HP LP3065 monitor, niets heel bijzonders op dat gebied dus.

Ik ben bang dat een RMA noodzakelijk is, maar vorige keer met die Z68 heeft dat ook al niet veel opgelost, dus ik hoop dat er iemand is die hier iets meer ervaring mee heeft.

TERW_DAN wijzigde deze reactie 17-08-2012 10:23 (4%)

MSI Z97M GAMING review

Mechanisch keyboard te koop: Black Widow 2013 Ultimate

• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:16
Ik heb wel een bios voor je gevonden.
http://api.viglink.com/ap...glnk_jsonp_13451477292493
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A75MA-G55 (MS-7696) V1.2 BIOS Release
-------------------------------------------------

1. This is AMI BIOS release

2. This BIOS fixes the following problem of the previous version:
-  Update CPU module. 
-  Update M-Flash module.
-  Improved memory compatibility.

3. 2011/07/05

Afkomstig van http://forums.mydigitalli...equests-post-here/page327
(Bovenste post, en let niet op de verschrikkelijk lelijke link ;) )
Volgens mij heb je wel een M-flash functie in je BIOS. Toch?

Biersteker wijzigde deze reactie 16-08-2012 22:16 (15%)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe. Hou je veilig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De bios heeft een M-Flash functie, maar ook daarmee blijft het ding gewoon compleet hangen.

Ik denk dat ik morgen even contact opneem met MSI, kijken of zij nog wat weten.

MSI Z97M GAMING review

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Vroeger bestonden er toch ook "universele" flashtools, waarmee je een image geforceerd kon laden? Echter weet ik niet of dit nog opgaat voor UEFI.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het flashen op zich is wel gelukt, maar daarna is het systeem weer gewoon dood :(

MSI Z97M GAMING review

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:34

Damic

Rotorhead

Dat is niet goed, lijkt alsof je UEFI corrupt is geraakt, kun je die niet terug flashen, vermits je bios goed is.

Wel leuk, je kunt alleen nog maar hun eigen tools gebruiken in windows om de bios te downloaden en te flashen :( of in UEFI zal dat ook wel gaan, en laat dat laatste nu juist niet werken.

Bel al maar naar MSI, volgens mij zelf niet te fixen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent ??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb van MSI een nieuwe bios gemailed gekregen (hun support is prima gelukkig :)), dus die ga ik van 't weekend even proberen. Hopelijk wil het dan wel werken.

MSI Z97M GAMING review

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gisteren heb ik nog even geprobeerd de nieuwe bios te flashen. Dat ging gelukkig goed.
Maar vervolgens wilde het systeem niet starten. Dus de CMOS gereset, dat hielp voor 1 boot en ik kon zowaar booten vanaf de Windows installatie CD. Echter na een reboot hangt het hele systeem weer op een zwart scherm met knipperende cursor, direct na de post. de UEFIshell krijg ik nu ook niet meer. Die krijg ik alleen als ik alle bootable apparaten loskoppel en de CMOS reset, maar ook dan geld dat na een reboot het hele systeem hangt.

MSI Z97M GAMING review

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:09

FireDrunk

Zit er niet toevallig een USB stick / ontvanger of iets in? Ik heb wel eens problemen gehad met het feit dat "Boost USB Boot Priority aan stond" icm wat vage USB devices.

Intel heeft trouwens goede handleidingen voor alle commando's die je kan uitvoeren in de EFI shell... Die jongens hebben het gemaakt, dus die weten ook wel hoe het werkt :)

Een interface voor ZFSonLinux in Python - Wie helpt mee?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, het bord is verder kaal. Ik ben bang dat dat ook de doodsteek voor dit bord is geweest, booten zonder bootable apparaten.

Ik kan met die UEFI shell wel wat doen, maar ik wil het systeem gewoon booten. In de UEFI shell kan ik wel wat commando's vinden (rammel help in, en je krijgt een mooi lijstje), maar ik wil dat ding helemaal niet. Ik wil gewoon een bord dat netjes door z'n post heen kan komen.

MSI Z97M GAMING review

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het bord is vorige week teruggestuurd naar MSI en er blijkt toch iets mis mee te zijn dus wordt doorgestuurd naar de RMA afdeling, en dan hoop ik dat ik daarna van 't probleem af ben :)

MSI Z97M GAMING review

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het bordje is van de week teruggekomen en heb het nu kunnen testen. Op een vage issue na met geen beeld willen geven op een 24" BenQ monitor lijkt het ding prima te werken.
Booten zonder bootdevice ga ik echter niet meer proberen, ik heb het idee dat dat nog steeds vrij fataal kan zijn voor deze bordjes.

MSI Z97M GAMING review

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013