Keuken kopen...marges bedrijven

Pagina: 1 2 laatste

Acties:
Reacties: 18.239
Reg. datum: 24-08-2001

Wij zijn destijds (3 jaar geleden) ook de nodige zaken ingelopen en waarbij ze zowat aan je enkels gaan hangen als je weer richting de deur loopt... sodemieter op man! :(

En ondanks dat ik hier en daar ook nog wel eens een mindere ervaring met SuperKeukens lees, zijn wij bij de vestiging in Hellevoetsluis HEEL erg goed geholpen, netjes te woord gestaan, en voor een meer dan uitstekende prijs een (voor ons) perfecte Nolte keuken besteld.
Monsterstukken voor de kleur mocht ik zonder problemen meenemen, als ik ze maar terugbracht binnen week week(!) d:)b
Als we wat wilde wijzigen na een weekje denken (zelfs al na bestelling) dan kreeg ik in een middag een nieuwe 3D render hoe dat eruit zou zien etc. Volgens mij konden we tot 3 weken voor levering nog gratis wijzigen.
Wijzigingen, levertijden, betalingen... alles helemaal super verlopen. Zou er zo weer naar terug gaan.

Duidelijke en gespecificeerde offertes per mail en post, en ben met die offerte (puur voor het shoppen) nog bij 2 andere Nolte leveranciers geweest die claimden 'de goedkoopste' te zijn. Beide waren 15 - 18% duurder.

Nu zal het ook wel met de persoon te maken hebben die je tegenover je hebt staan, maar ik moet zeggen dat ik in deze vestiging zorgeloos heb kunnen shoppen.

om nog op de prijs in te gaan;
Superkeukens claimt direct de beste prijs voor te leggen. En dat doen ze ook echt. Ondanks dat kan er altijd nog wel wat af (zo bleek), maar dan heb je het over 100 euro hier en daar. Uiteindelijk strak mijn budget volgehouden en daarvoor heb ik hem ook gekregen (volgens mij uiteindelijk -1100 eraf oid).
Geen debiele prijzen en nog achterlijkere kortingen dus

(Nolte levert trouwens de keukenkasten en blokken gemonteerd EN afgesteld af. Je hoeft hem 'alleen nog maar even te plaatsen'. Koud kunstje als je een beetje handig bent)

paQ wijzigde deze reactie 11-08-2012 10:39 (18%)

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

Reacties: 192
Reg. datum: 11-12-2010

Weet er via via iets van. Veel keukenboeren zijn bang dat je met hun tekening (lees tijd/geld) naar een andere vestiging/dealer loopt en de boel daar goedkoper haalt, van daar de "NU TEKENEN" mentaliteit.
Reacties: 476
Reg. datum: 21-06-2006

Kijk eens in het keuken topic wat hier op T.net ronddwaalt, hier zal je veel ervaringen en informatie vinden.

Ik laat mijn keuken door "de lokale keukenboer", ik had er niet heel veel geld voor over dus eerstbij de ikea geweest, maar het blijkt dat de keukenboer hier meer opties heeft om aanpassingen te doen en direct met een goede prijs komt. Hier kunnen kasten gewoon iets kleiner en/of groter net hoe je je keuken wik hebben, waar ikea vaste prijzen heeft. En "mandemakers groep" keuken leveranciers, tja je moet het maar willen om daar te kopen...

http://www.flickr.com/photos/coenversluis/ || http://www.coenversluis.com

Internettrol
Reacties: 5.599
Reg. datum: 13-01-2009

Over de "aanbieding geldt alleen vandaag"-opmerkingen: Waarom zou een winkel zo extreme kortingen aan kunnen bieden, terwijl een dag later het ineens niet meer kan, ook al lopen de klanten daardoor weg? Dat slaat natuurlijk nergens op. D'r zijn wel meerdere brances waarin gewoon permanent aanbiedingen zijn (zo ging het bij UPC ook, aanbieding tot eind van de week, en toen die eenmaal was afgelopen werd meteen een gelijkwaardige nieuwe aanbieding gedaan, zo gaat het kennelijk non-stop). Nooit kopen omdat anders de aanbieding "verloopt" dus, of er moet echt toevallig uitverkoop zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

...en schaatser.
Reacties: 2.796
Reg. datum: 31-12-2009

Grappig dit topic, wij hebben een keuken van Superkeukens omdat we toentertijd net zo veel geld hadden en ook niet veel wilden uitgeven aan een keuken in een huis waarvan we dachten er snel weer vanaf te komen ( that's a whole different story, btw.).
Maar na tien jaar doet de keuken het nog uitstekend en er is niets kapot gegaan.
Kostte destijds 6.000 gulden.
Bij de gerenomeerde concurrentie was dat meestal (meer dan) het dubbele.

A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing.

Reacties: 376
Reg. datum: 26-04-2011

Dit is de normaalste gang van zaken in die branche. Stel dat ze 30k zeggen dan kan de normale verkoopprijs goed maar 15k-17k zijn. Dit om de consument te laten denken dat ze veel korting gevent terwijl ze eigenlijk een dikke marge pakken. Dit gebeurd bij vele keuken zaken.
Reacties: 106
Reg. datum: 20-08-2008

bedankt voor alle reacties, kennelijk komt het dus meer voor dat gezaag door verkopers :(

Ik ga proberen hoe een keukenzaak (waar we sowieso niet willen kopen) reageert op het feit als ik aangeef dat de apparatuur op internet stukken voordeliger is als de prijs waar zij hun spullen voor aanbieden aan ons.

Ben benieuwd.....

Intel Core 2 Quad Q9450 2 66GHz 1333MHz 12MB Boxed, MSI P45D3 PLATINUM, Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA, Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT, Asus EN GTX 280 HTDP 1G, OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz, Sennheiser Headset PC 350

Reacties: 8.354
Reg. datum: 18-08-2002

Ik heb gehoord dat keukens in Duitsland een stuk voordeliger zijn, weet niet hoever je van de grens woont. Weet ook niet of dit tegenwoordig nog zo is.

Track je series op je iGoogle http://alwaysapirate.org/

quote:
Megamind schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:55:
Ik heb gehoord dat keukens in Duitsland een stuk voordeliger zijn, weet niet hoever je van de grens woont. Weet ook niet of dit tegenwoordig nog zo is.
Ik woon tegen de grens aan en ook in Duitsland gekeken. Showroom keukens zijn idd stukken voordeliger in Duitsland, maar als je een beetje wensen hebt betaal je snel de hoofdprijs. Althans...dat zijn de ervaringen die wij er opgedaan hebben onlangs.

Ik wil proberen (geen flauw idee of het werkt) om te kijken of het het aanrechtblad ook bij een graniet/steen leverancier kunt bestellen en die dan ook doet plaatsen. Gaan keuken zaken daar mee akkoord? Op een blad van 3500 euro (wat dat kost het van ons) kan dat zo 1000 euro schelen... Iemand ervaringen mee?

Intel Core 2 Quad Q9450 2 66GHz 1333MHz 12MB Boxed, MSI P45D3 PLATINUM, Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300Gb 16Mb SATA, Samsung SyncMaster 2232BW 22inch TFT, Asus EN GTX 280 HTDP 1G, OCZ 4GB, DDR3, PC3-8500, 1066MHz, Sennheiser Headset PC 350

granieten bladen hebben een groot risico van breken als het niet goed past / wordt geinstalleerd.
Een deel van de prijs bevat dus al min of meer een aftersales reservering.
Als je een geperst stenen blad bij IKEA in je keuken wilt, dan moet je het verplicht laten installeren door hen. (en dan tikt het echt aan gezien je een percentage van het totaalbedrag betaalt)

Je kunt ook een keuken zonder blad laten plaatsen, en het blad elders bestellen. waarom niet?
Handiger zou denk ik toch wel zijn alles bij 1 leverancier.

offtopic:
alle apparatuur hebben wij overigens online besteld. Tegen die prijzen kan geen enkele keukenwinkel concurreren

Reacties: 1.678
Reg. datum: 29-06-2000

quote:
bwerg schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:15:
Over de "aanbieding geldt alleen vandaag"-opmerkingen: Waarom zou een winkel zo extreme kortingen aan kunnen bieden, terwijl een dag later het ineens niet meer kan, ook al lopen de klanten daardoor weg? Dat slaat natuurlijk nergens op. D'r zijn wel meerdere brances waarin gewoon permanent aanbiedingen zijn (zo ging het bij UPC ook, aanbieding tot eind van de week, en toen die eenmaal was afgelopen werd meteen een gelijkwaardige nieuwe aanbieding gedaan, zo gaat het kennelijk non-stop). Nooit kopen omdat anders de aanbieding "verloopt" dus, of er moet echt toevallig uitverkoop zijn.
Zo'n korte termijn verhindert klanten natuurlijk ook om alles te vergelijken en vaak te zien dat die "super speciale, alleen voor u, nu of nooit" aanbieding nog veel te hoog is.
Reacties: 7.018
Reg. datum: 14-08-2000

Veel marges zit op de apparatuur, koop die eventueel via internet.
Maar mijn moeder heeft een keuken gekocht direct bij een keukenbouwer, een wat kleiner fabriekje waar veel met de hand gemaakt wordt. Maar dit scheelde ongeveer de helft, het is een grote keuken dus dat hakt er wel flink in.

Dagaanbieding.co

Reacties: 1.926
Reg. datum: 26-02-2002

Het is een vreemde branche. Uiteindelijk hebben wij onze keuken gekocht bij KeukenKampioen, iets wat ik vooraf niet verwacht had. Waarom dan wel?

Ik heb eerst merk en type uitgezocht. Het eigen merk van KK bestaat niet, ze verkopen normale merken die ook bij gewone keukenwinkels zonder verkooptrucs worden verkocht. Via internet heb ik het merk (Häcker) en type achterhaald van de keuken die wij graag wilden hebben (tros radar en kassa forum staat veel).

Vervolgens ben ik met die informatie naar een gewone, gerenommeerde keukenwinkel gegaan en een offerte op laten stellen. Verder ben ik bij twee verschillende KK vestigingen geweest en een offerte laten opstellen. Resultaat: KK 1: 21.000,- , Keukenwinkel: 19.000,-, KK2: 15.000,-. Bij de laatste is er uiteindelijk nog ongeeveer 1.000,- vanaf gegaan en wat kleine zaken (accessoires, ladevulling etcetera) erbij onderhandeld.

Mijn tactiek bij de laatste KK, waar de keuken uiteindelijk is gekocht, was duidelijk te laten blijken dat ik voldoende informatie had over merken en prijstactieken. Dit zorgde ervoor dat er geen belachelijke kortingen werden gegeven en de onderhandelingen naar wens verliepen. Deze tactiek ook toegepast bij KK1, maar de jonge verkoper had dat niet door. Het heeft me wel flink wat tijd gekost, want alle partijen maken een tekening, maar een behoorlijke som geld bespaard.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Denk dat een blangrijk punt is dat je vooraf voor jezelf een budget stelt en dat ook duidelijk maakt dat het daarvoor moet.
En wordt het dan 2700 euro duurder, dan blijf je volhouden aan je budget.

Een huis is net zoveel waard als mensen ervoor (kunnen) betalen (dat wordt nu pijnlijk duidelijk in deze crisis periode) Dat is met een keuken net zo.

quote:
Bender schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 12:55:
Veel marges zit op de apparatuur, koop die eventueel via internet.
Hier zit ik idd aan te denken. Met name de koelkast en de plafond afzuigunit.
Je zit wel met de frontjes, ik heb geen flauw idee hoe dat werkt bij een inbouw koelkast en vaatvasser.
Nog even navragen.

Ik heb bij alle keuken zaken het "wensenlijstje" van apparatuur voorgelegd (precies wat we willen). Dan mogen ze alle 4 een prijsje neerleggen en hakken we de knoop door. Kost veel tijd, mja....wat je met de mond kan verdienen moeten de handjes lang voor werken :P

Ziet alles :|
Reacties: 33.808
Reg. datum: 07-07-2003

Extreme scepsis is op zijn plaats wanneer je shopt naar keuken + apparatuur.

Ik heb met een eigen truc indertijd (2001) de prijs fors weten te beperken, maar de grootste trucendoos is de industrie (resp. tussenhandel) zelf.

Vele zaken met diverse namen zijn onderdeel van één en hetzelfde concern, dat daardoor vele gilialen kent en een grote verdeling in het land. Zogenaamd concurrenten, maar intussen onder één hoedje spelend om de prijs kunstmatig hoog te houden. Zeer tegen de spelregels in worden de systemen van deze zaken onderling bij het moederconcern gekoppeld, en kan men dus zien dat je elders al bent geweest, en daarmee de prijzen kunstmatig hooghouden.

Nog net geen 100% kartel, maar wel een aardig eind op streek. De meeste zaken geven immers pas een prijsopgaven nadat je het hemd van het lijf is gevraagd. Dat houdt de gemiddelde consument maar een pasr keer vol, immers: privétijd is ook geld...

Dit zuig ik niet zomaar uit mijn duim, maar heb ik van een 'insider' in de branche.

Mijn truc? Exact dezelfde configuratie keer op keer laten becijferen, apparaten op voorhand kopen in aanbiedingen en uit partijen, en dat voor de zaken in kwestie verzwijgen. Prijs incl. exact die apparaten laten maken, en bij ('scherpe') offerte op het allerlaatst te kennen geven dat de gewenste apparaten er al zijn. De zaak kan dan niet anders dan interen op de marges, na aftrek van de apparatuur, die uiteraard voor veel teveel op de offerte staat (marges op apparatuur zijn fors!). De verkoper was er wat zuur van, maar waardeerde mijn eerlijkheid - of wat ervoor door moest gaan. Ik compenseerde de order overigens wel door nog een dure wasbak-unit, kraan en een massief houten werkblad bij hem af te nemen. Dat kon er toen wel af. :P

Dit was uiteraard nog voor de internet-prijzenvergelijkers, prijzen van apparaten zijn daardoor flink transparanter geworden.

Overigens zat de keukenzaak waar ik de kasten heb gekocht niet in dat 'kartel', maar is onafhankelijk. De keukenkasten die we kochten zijn overigens van het merk Rotpunkt. Meerdere zaken voerden dat merk indertijd, maar er waren clowns bij die gerust een factor 2 meer rekenden voor exact dezelfde keuken. 8)7

Ramzzz wijzigde deze reactie 13-08-2012 15:55 (14%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Jeuh oud icon
Reacties: 8.383
Reg. datum: 06-02-2001

Google maar eens op DMG/De Mandemakers groep. Met oa Keukenconcurrent en kampioen, Brugman, Mandemakers, KeukenMaxx, Edmon, CVT en en paar meer.
Over het algemeen hanteren ze dezelfde verkooptechniek, tekenen anders mag je niet weg, kortingen, filiaalmanager erbij, meer korting, regiomanager erbij, nog meer korting blabla... alles voor de omzet/commissie, hoe goedkoper de winkelformule, hoe agressiever lijkt het wel.

Ook de kwaliteit van de verkopers wil wisselen, jonge mannetjes werken over het algemeen zo, de wat oudere garde wat minder en die weten vaak ook wel wat ze verkopen.

Bruynzeel keukens staat er los van, die zijn wat minder erg, maar kunnen ook lomp uit de hoek komen als je her en der de berichten leest.

Superkeukens is een losse franchise organisatie die het wat anders aanpakken, over het algemeen zoals je hier leest, niet stunten, gewoon nette prijs en je leest hier wel wat goede dingen over. Al kan het erg filiaal afhankelijk zijn, ivm franchise.

Bij DMG heb je wel het voordeel dat ze niet zo snel failliet zullen gaan, iets wat helaas nogal wat keukenzaken gedaan hebben.
Bij Bruynzeel zitten stiekem nog wat franchisers waarvan er laatst 1 failliet is gegaan (verwacht je niet bij die naam...) waarbij klanten een groot probleem krijgen...
Hoe het met Superkeukens zit weet ik verder niet, anders dan dat alles franchise is.

Een andere wat grotere is Tulp keukens... wel een organisatie die de afgelopen jaren al een paar keer failliet zijn geweest... of dat goed is weet ik niet.

Daarnaast heb je uiteraard nog de lokale keukenboertjes, soms aangesloten bij een inkooporganisatie, vaak wordt je hier wel wat persoonlijker en minder stunterig behandeld.

Roel's Drive-in show blog

Reacties: 5
Reg. datum: 18-11-2010

Niet bij mij maar bij mijn ouders is SuperKeukens wel heel goed in de smaak gevallen.
Want die hebben geen korting op korting acties en dergelijke.
Gewoon een vaste prijs waar je ook echt geen cent meer af kunt krijgen,
en die prijs was 50% goedkoper als bij een andere keuken zaak waar we 3 dubbele korting kregen.

Succes met aanschaf.
Reacties: 17.963
Reg. datum: 01-07-2000

Superkeukens schijnt idd wel goed te zijn. Mijn zus heeft er destijds ook naar tevredenheid een keuken gehaald nadat ze bij een andere toko eerst achterna gezeten werden door een verkoper die eiste dat ze meteen gingen tekenen en vervolgens de volgende dag nog telefonisch over dat feit werden lastiggevallen.

Maargoed, zolang mensen er nog steeds intuinen en op elke hoek van de straat zo'n filiaal te vinden is, blijven die schurkentoko's bestaan. Is net als met Seats and Sofas, die bestaan ook nog steeds omdat mensne zich erin laten luizen.
Reacties: 90
Reg. datum: 31-08-2005

Of lekker naar KVIK toe. no hassle. De prijs in de catalogus en in de shop is de prijs die je betaald. Geen afdingen mogelijk. Heerlijk
Reacties: 1.118
Reg. datum: 24-10-2003

quote:
Daniel36 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:27:
Grappig dit topic, wij hebben een keuken van Superkeukens omdat we toentertijd net zo veel geld hadden en ook niet veel wilden uitgeven aan een keuken in een huis waarvan we dachten er snel weer vanaf te komen ( that's a whole different story, btw.).
Maar na tien jaar doet de keuken het nog uitstekend en er is niets kapot gegaan.
Kostte destijds 6.000 gulden.
Bij de gerenomeerde concurrentie was dat meestal (meer dan) het dubbele.
Heel bekend verhaal, maar onze keuken is nog maar 6 jaar. Toendertijd hadden wij gewoon een nieuwe keuken nodig. Voor een jaar of 3 eigen gebruik en dat je daarna nog wat over houdt voor de verkoop. Wij kregen een aanbod wat op zich ten opzichte van de concurrentie die we bezocht hadden goed was, maar uiteindelijk hebben we waarschijnlijk alsnog teveel betaald.

Ik was al weer klaar met keukenboeren bezoeken en dat is geen goed uitgangspunt voor onderhandelingen :)
T.net-verslaafde
Reacties: 1.201
Reg. datum: 02-04-2007

Je moet altijd een beetje zoeken.

Hier weliswaar in belgie:
Onze keuken - Nolte
Catalogusprijs: 21.250¤
Duurste winkel: 22.000¤
Meeste winkels: 10-15.000¤
Winkel waar wij bestelden: 6.800¤

Groot verschil dus qua prijs. Dit komt omdat bijna alle apparatuur gratis was. (totaalbedrag bepaalt de korting op ALLES, zowel meubel als apparatuur). Ook was de plaatsing gratis, wat bij velen toch de helft van de prijs was.

Dus ik zou zeggen: neem je tijd, vergelijk goed. Je kunt natuurlijk ook de verkopers confronteren met de toegekende promoties van anderen.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

01000010 01101111 01110010
Reacties: 23.542
Reg. datum: 07-02-2001

quote:
HoCr schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:42:
Weet er via via iets van. Veel keukenboeren zijn bang dat je met hun tekening (lees tijd/geld) naar een andere vestiging/dealer loopt en de boel daar goedkoper haalt, van daar de "NU TEKENEN" mentaliteit.
Te tekeningen kosten, zeker bij de goedkope bedrijven die alles via een standaard applicatie doen, maar weinig geld en zit in principe al het verkoop gesprek. De "NU TEKENEN" mentaliteit merk je ook zonder tekeningen en komt vooral omdat er op keukens behoorlijke winsten gemaakt worden. Het materiaal is vaak iet zo heel duur, in het buitenland / lage lonen land gemaakt en ga maar door. Dit geldt natuurlijk niet voor alle keukenwinkels. Het is helaas een kwestie van rond kijken om een goede , betrouwbare winkel te vinden met goede service (want ook daar is erg veel verschil merkbaar) en redelijk prijzen.
quote:
34Miles schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:31:
Niet bij mij maar bij mijn ouders is SuperKeukens wel heel goed in de smaak gevallen.
Want die hebben geen korting op korting acties en dergelijke.
Gewoon een vaste prijs waar je ook echt geen cent meer af kunt krijgen,
en die prijs was 50% goedkoper als bij een andere keuken zaak waar we 3 dubbele korting kregen.

Succes met aanschaf.
Hoewel het voor mij alweer een tijdje geleden is was mijn ervaring bij super keukens hetzelfde als bij andere min of meer budget keukenbedrijven. Agressieve verkoop, continu acties (die om de een of andere manier altijd snel aflopen zodat je maar weinig bedenktijd hebt etc) en veel A-merk apparatuur niet of slecht leverbaar. Op basis van deze ervaring, en die van kennissen die wel bij een Superkeukens vestiging een keuken hadden gekocht maar door gegaan naar een ander.

Bor de Wollef wijzigde deze reactie 13-08-2012 20:15 (33%)

Check! | Tweakers Moddereter Forum | Moderatie queue

Reacties: 1.294
Reg. datum: 04-08-2002

zelfs na die kortingen moeten de marges nog giga zijn. Als ik zie wat voor panden mandenmakers, superkeukens, etc op a locaties neer zetten. Dan heb je echt wel wat marge nodig om dat te betalen.

Wij hebben de keuken uit duitsland gehaald. Nolte scheelde een boel geld. Mandemakers bood bij ons siemens apparatuur aan die gewoon 1,5x de prijs op internet koste. Maar meneer u krijgt wel het 5e apparaat gratis. Ja duhh, die heb ik bij er alleen bij de vaatwasser al bijbetaald :X

MIsschien wat el cheapo maar de keukenboer in duitsland vond het geen probleem. Ze hebben de keuken geplaatst, wij hadden alles zelf al laten voorbereiden kwa leidingen en de apparatuur zelf geregeld. De apparatuur is toen tegen een kleine meer prijs (lees paar honder euro) geïnstalleerd.

quote:
Ramzzz schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:49:
Mijn truc? Exact dezelfde configuratie keer op keer laten becijferen, apparaten op voorhand kopen in aanbiedingen en uit partijen, en dat voor de zaken in kwestie verzwijgen. Prijs incl. exact die apparaten laten maken, en bij ('scherpe') offerte op het allerlaatst te kennen geven dat de gewenste apparaten er al zijn. De zaak kan dan niet anders dan interen op de marges, na aftrek van de apparatuur, die uiteraard voor veel teveel op de offerte staat (marges op apparatuur zijn fors!). De verkoper was er wat zuur van, maar waardeerde mijn eerlijkheid - of wat ervoor door moest gaan.
Hebben ze geaccepteerd dat jezelf alle apparaten had gekocht? Is je keuken niet speciaal op maat gemaakt hiervoor? Zou deze tactiek ook wel willen volgen. Ik vraag mij wel af hoe het zit met de frontjes e.d. Ze gaan die er echt niet voor je opzetten lijkt me zo. En/of je apparatuur plaatsen.
quote:
thefox154 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:02:
MIsschien wat el cheapo maar de keukenboer in duitsland vond het geen probleem. Ze hebben de keuken geplaatst, wij hadden alles zelf al laten voorbereiden kwa leidingen en de apparatuur zelf geregeld. De apparatuur is toen tegen een kleine meer prijs (lees paar honder euro) geïnstalleerd.
Hoe heb je dat gedaan met de frontjes van de kastjes bij de koelkast en de vaatwasser?

mislukt misantroop
Reacties: 6.409
Reg. datum: 13-01-2003

Ik heb mijn keuken uiteindelijk bij Kvik gehaald (België). Ik heb een appartement op plan gekocht, en de aannemer verplichtte je als koper bij bepaalde leveranciers de inrichting (keuken, sanitair, ...) af te nemen. Deed je dat niet, dan was je alsnog de BTW aan de aannemer verschuldigd op het keukenbudget. Dat was dus een reden om bij die leverancier te blijven. Niettemin waren de prijzen die andere winkels aanboden lager dan wat die leverancier bood. Die werd dus vlug opzij gezet.

Ik ben naar die bewuste winkel geweest, heb daar een bestek laten opmaken voor de keuken zoals ik ze wou. Ik ben met datzelfde idee naar andere winkels gestapt en heb bekenen hoe ze dat al dan niet wensten in te vullen. De winkel onder contract bij de aannemer was heel stug en bood weinig opties, en de opstelling en mogelijkheden die ik wou combineren was bij hen niet te krijgen. Niet alleen de prijs maar ook het aanbod en de service waren dus maar zo-zo.

Ik heb uiteindelijk de toestellen bij een Nederlandse 'discounter' gekocht (kan naam nog wel even opzoeken) en daarbij een aardige korting gekregen voor het totaal van de toestellen (uiteindelijk zijn dat er vijf geworden). Hun prijzen lagen al een stuk onder de adviesprijzen van de fabrikant (die de meeste keukenleveranciers met veel plezier hanteren en dan wel grote setkortingen aanbieden die hoger worden naarmate je meer toestellen koopt) gecombineerd met eventuele kortingen.

Ik heb uiteindelijk beslist om ook het blad ergens anders te nemen. Kvik heeft alleen de kasten geleverd.

Als je er wat tijd in wil investeren loont het echt wel de moeite om al die dingen op te splitsen.Toestellen heb ik zelf geïnstalleerd, het blad, een prachtig zwarte kwartscomposiet, heb ik natuurlijk laten doen (da's vragen om problemen, zoiets zelf doen). Het heeft veel tijd, rekenwerk en gependel gekost, maar het was het volgens mij echt wel waard :).

Borromini wijzigde deze reactie 14-08-2012 01:35 (12%)

Got Leenucks? | Debian Wheezy x86_64 | OpenWRT: Empower your router

Ziet alles :|
Reacties: 33.808
Reg. datum: 07-07-2003

quote:
-_- schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:23:
[...]

Hebben ze geaccepteerd dat jezelf alle apparaten had gekocht? Is je keuken niet speciaal op maat gemaakt hiervoor? Zou deze tactiek ook wel willen volgen. Ik vraag mij wel af hoe het zit met de frontjes e.d. Ze gaan die er echt niet voor je opzetten lijkt me zo. En/of je apparatuur plaatsen.
Ik heb alles zelf geplaatst. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Je hebt ut.. of je hebt ut ni
Reacties: 1.395
Reg. datum: 25-01-2000

Tja, ik was destijds na twee keukenzaken (een duitse en de keukenconcurrent) ook redelijk snel genezen van het idee om daar een keuken te halen. Foute verkopers, offertes die niet mee mogen (stel je voor dat je er ergens anders mee ging 'shoppen' voor een betere prijs), etc.

Uiteindelijk een Ikea keuken gehaald. Vooraf al gelijk duidelijk wat het kost (kan je met een applicatie van hun al berekenen, thuis dus, zonder verkoper er bij), en de kwaliteit vind ik echt meer dan prima. Zou het zo weer doen! Overigens schijnt de Ikea de grootste keukenconcurrent van Europa te zijn.

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

Reacties: 49
Reg. datum: 23-03-2006

Wij hebben vorig jaar een keuken gekocht. Het ging hier om een wand van 6,5m en een eiland van 2,4x4,8m. Bij de verschillende keukenboeren kostte deze tussen 15000 en 30000 euro. Bij één keukenboer werd er gewezen op het belang van de scharnieren. De meubels worden immers allemaal gemaakt uit vezelplaat of mdf. Daar zitten uiteraard ook gradaties van kwaliteit in, maar deze zijn binnen dezelfde prijsklasse verwaarloosbaar.
De keukenboer werkte uiteraard enkel met het beste materiaal, dus de scharnieren kwamen van Blum.

Dan toch ook maar eens bij Ikea binnengestapt. Keuken kostte 7000 euro. Scharnieren van Blum, en véél meer garantie (en ook nog eens uitgebreider) dan bij de keukenboer. Met jonge kinderen in huis, heb ik liever schade aan een keuken van 7K dan aan ééntje van 30K, en een nieuw frontje kost mij 10 euro ipv 200.
Jeuh oud icon

quote:
Bor de Wollef schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:12:
[...]

Te tekeningen kosten, zeker bij de goedkope bedrijven die alles via een standaard applicatie doen, maar weinig geld en zit in principe al het verkoop gesprek. De "NU TEKENEN" mentaliteit merk je ook zonder tekeningen en komt vooral omdat er op keukens behoorlijke winsten gemaakt worden. Het materiaal is vaak iet zo heel duur, in het buitenland / lage lonen land gemaakt en ga maar door. Dit geldt natuurlijk niet voor alle keukenwinkels. Het is helaas een kwestie van rond kijken om een goede , betrouwbare winkel te vinden met goede service (want ook daar is erg veel verschil merkbaar) en redelijk prijzen.

[...]

Hoewel het voor mij alweer een tijdje geleden is was mijn ervaring bij super keukens hetzelfde als bij andere min of meer budget keukenbedrijven. Agressieve verkoop, continu acties (die om de een of andere manier altijd snel aflopen zodat je maar weinig bedenktijd hebt etc) en veel A-merk apparatuur niet of slecht leverbaar. Op basis van deze ervaring, en die van kennissen die wel bij een Superkeukens vestiging een keuken hadden gekocht maar door gegaan naar een ander.
DMG filialen is met de hand en malletjes tekenen, zowel keukens als sanitair. Ze vinden dat dat beter is, sommige verkopers zijn echt goed en weten nog een mooie 3d tekening te maken, sommige proberen het en maken een prutstekening... voor de rest krijg je voor en bovenaanzicht. Terwijl met een beetje mooie software je je 'toekomstige keuken' vanuit alle hoeken en gaten kan bekijken en zowat alle concurrenten dat gebruiken...
Nu tekenen zit er idd wel goed in, stonden vroeger bekend om 'open offertes', tekenen voor een prijs... zelfs maar zonder een keuken uit te kiezen, zat de klant er wel aan vast om een keer terug te komen, want ze moesten betalen.

Superkeukens kan idd van vestiging tot vestiging wisselen, worden van bovenaf gestuurd, maar tis wel franchise, dus de eigenaar van de toko probeert er ook echt zijn brood mee te verdienen, ipv iemand die in loondienst is en daar baasje mag spelen... Het kan dus dat er ook wat mindere bij zitten...

Apparatuur los kopen is zoals vermeld wel een risico, aangezien alles ook moet passen in je keuken. Een vaatwasser is geen probleem, maar inbouwkoelkast, magnetron/oven en kookplaat willen wisselen qua hoogte, als je een verkeerde kast besteld of het gat in je werkblad is niet goed... dan heb je pech.

Reacties: 12.568
Reg. datum: 20-02-2000

Tja sommige keukenwinkels, maar ook winkels als Seats and Sofa's snijden zichzelf in de vingers met die asociale verkooptechnieken. Via internet maar ook mond-tot-mond reclame zullen steeds minder mensen daarheen gaan, en liever naar een winkel met standaardprijzen gaan waar ze niet geintimideerd worden.
Reacties: 326
Reg. datum: 24-05-2002

Blijft leuk deze markt.
Ook wij zijn door dezelfde elende heen gegaan. Uiteindelijk zijn we Tulp keukens uitgekomen. Hier geen pusherig gedrag van verkopers. Kregen netjes een offerte mee, mochten er rustig over nadenken. Zijn nog 3 keer terug geweest om het ea aan te passen en te bespreken. Ook toen nog niets getekend, en eerst rustig nagedacht.
Uiteindelijk hebben we naar ons gevoel een juiste prijs voor de juiste keuken gekregen. Hij moet nog geleverd worden.

Destijds heb ik wel een erg leuk steuk gevonden in de Pers over de Mandemakers groep:

Quote de Pers:

#Keukens De Nederlandse keukenmarkt lijkt een ondoordringbare
jungle van winkelformules, stuntkortingen en handjeklap. Achter
de schermen trekt één man aan de touwtjes: Ben Mandemakers uit
sprookjesdorp Kaatsheuvel. Consumenten die denken te shoppen tussen
concurrenten, lopen in werkelijkheid aan de leiband van ‘ome Ben’.
Met vulpotlood en geodriehoek tovert keukenverkoper Erwin in een half uur een prachtige keuken op papier. Inclusief binnen- en buitenlades, plintjes, een espressoapparaat en een gezellig plantje op de magnetron. Terwijl hij de Next 125 tekent, babbelt hij enthousiast over dit ‘hele mooie merk’ en over zijn liefde voor het vak. Erwin werkt ruim twintig jaar voor Mandemakers-dochter Keukenmaxx en heeft met zijn enthousiasme iets weg van SP-voorman Emile Roemer. Ondanks dat je vreest dat hij onzin verkoopt, voelt het niet aardig hem tegen te spreken. ‘Ik ben een vakidioot en een mierenneuker. Daarom vind ik dit werk ook zo leuk.’ Dat klinkt vertrouwenwekkend. Erwin houdt ook van transparantie. Daarom vindt hij het soms lastig om te werken met al die verschillende prijzen in de keukenbranche: brutoprijzen zonder korting, standaardkorting, stickerkorting, actiekorting, weekendkorting en dan nog onderhandelen over de persoonlijke korting als de klant daarop aandringt. ‘Bijna geen enkele keuken gaat er hier voor de brutoprijs uit. Bij bijna iedereen die binnenloopt gaat er op een of andere manier iets van de prijs af. Daarom geven we hier nu meteen 40 procent korting. Dan zijn we af van dat handjeklap. Naar binnen en naar buiten lopen, dat doen we niet meer.’ Dat gaan we later nog uitproberen.

Lastig overleven
Eerst gaan we op een Amsterdams industrieterreintje op bezoek bij Rob, eigenaar van een keukenwinkel die niet tot het Mandemakers-imperium behoort. Tussen hele en half afgebouwde keukens staan twee bureaus vol folders van Siemens, AEG en Whirlpool. Eentje voor Rob en eentje
voor zijn laatste verkoper. ‘Wij waren ooit met zijn zessen’, zegt hij. ‘Nu werk ik alleen met Willem, die hier tien jaar geleden begon als klusjesman. Verder springt mijn familie soms bij. Het is lastig overleven, de markt zit in een spiraal naar beneden.’ Volgens Rob ligt dat aan internet én aan Ben Mandemakers, die als een middeleeuwse vorst heerst over keukenland. Mandemakers’ verhaal leest als een authentiek ondernemerssprookje dat 32 jaar geleden begon in Efteling-dorp Kaatsheuvel. Daar startte kleine Ben vanuit een schuurtje achter het ouderlijk huis een handeltje in keukendeuren. Met 7.000 gespaarde
guldens kocht hij die op bij groothandels en bracht hij ze met zijn oude Kever langs de Brabantse huizen. Mandemakers had altijd oog voor voordelig inkopen. Bij zijn leveranciers en bij het overnemen van concurrenten. Na een serie overnames is De Mandemakers Groep (DMG) nu uitgegroeid tot een heuse Europese keukenmultinational. DMG – dat ook winkels in Duitsland, Polen en Tsjechië bezit – behaalde vorig jaar een omzet van dik 1,1 miljard
euro. In Nederland is het de trotse eigenaar van onder andere Grando, Keukenconcurrent, Keukenkampioen, Keukenmaxx en Wooning. Ondanks zijn succes presenteert Ben (54) zich als de bescheiden, harde werker, die elke ochtend vanaf zes uur op zijn Waalwijkse kantoor zit. DMG is zijn familiebedrijf, dat moet
worden voortgezet door zijn twee oudste zoons Stefan (30) en Dennis (29). De enige jongensspeeltjes die hij zich veroorlooft: voetbalclub RKC en een Maybach van ruim zes ton.

‘Klein mannetje, grote mond’
‘Ome Ben noemen we hem’, zegt Rob. ‘Het is een klein mannetje met een heel grote mond.’ Niemand weet precies welk marktaandeel hij met al zijn ketens heeft, maar de schattingen liggen tussen 30 en 70 procent. Rob neigt naar de zeventig. ‘Dat geeft hem een enorme machtspositie waar de kleintjes nauwelijks tegenop kunnen. Hij houdt achter de schermen de touwtjes stevig in handen. Hoe ik dat weet? Dat weet iedereen in de keukenbranche. Het lijkt of zijn winkels als Keukenmaxx, Keukenconcurrent en Brugman onderling concurreren, maar regiomanagers kunnen de offertes van alle verschillende formules
zien. Die bepalen uiteindelijk hoe laag ze kunnen zakken.’ Dat de prijzen in keukenland zo ondoorzichtig zijn, wordt volgens Rob door Mandemakers en de grote producenten van apparatuur en kastjes in stand gehouden. ‘Hoe ondoorzichtiger de markt, hoe hoger de marges.’ Hij pakt een folder van Siemens
ter uitleg. ‘Je hebt een paar grote fabrikanten van apparatuur’, zegt hij. ‘Neff, Bosch en Siemens komen bijvoorbeeld uit dezelfde fabriek. Zie hier, dit is de KI24RA60 koelkast van Siemens. Bij Bosch heet diezelfde koelkast KIR24 A60. Precies hetzelfde ding, ze schuiven alleen wat met de lettertjes. De verkoopprijs die hier in het boek staat is 1.229 euro, maar dat is de bruto verkoopprijs, daar gaat ie niet voor weg.’ Rob gaat naar een vergelijksite op
internet, waar de koelkast te koop staat voor 522 euro. ‘Prijsnaaiers’, zegt hij en wijst op zijn Siemensverkoopboek dat niet aan klanten wordt uitgedeeld. Daarin is de prijs al 739 euro, meer in de buurt van de internetprijs. ‘Dat moet ik vangen om een winstmarge van boven de 50 procent te maken. Maar dat krijg ik bijna nooit, omdat bij die prijs het afdingen pas begint.’ In het spel van loven en bieden, hanteren de keukenverkopers volgens Rob een paar standaardtrucs. ‘Een keuken bestaat uit drie onderdelen: de kastjes, het blad en de apparaten. Consumenten kijken vooral naar de apparaten, want die kun je met typenummers makkelijk op internet terugvinden. Daar worden dan ook de kortingen op gegeven. Dat kun je goedmaken met een prijsverhoging
van de kastjes, want de prijzen daarvan staan niet op internet. Kijk maar.’ Rob draait zijn computerscherm wat bij. ‘Neem deze offerte. Daarop staat
voor 5.000 euro aan kastjes en 3.000 euro aan apparatuur. Laat iemand zich ontvallen dat hij gaat afdingen, kan ie korting krijgen op de apparatuur.
Maar dan begin ik eerst bij dit scherm, dat ziet niemand. Daar tik ik plus 40 procent in voor de kastjes. Dan zijn die opeens 7.000 euro in plaats van 5.000. Dan heb ik 2.000 euro speelgeld voor de apparaten.’ Met deze kennis op zak nemen we plaats aan de onderhandelingstafel van Keukenmaxx. De kinderen van Erwin kijken de klant vanuit een fotolijstje lachend aan. Hun vader is druk in de weer met zijn rekenmachine, tekeningen en een enorm offerteformulier.
‘We willen met het merk Next 125 voet aan de grond krijgen in Nederland. Daarom geef ik u meteen 15 procent korting. We zijn een transparant bedrijf, dus ik geef u ook de maximale korting van 40 procent op de Siemens-apparatuur. Anders ga je toch kijken op van die sites als Vergelijk. nl. Misschien kunnen we wat meer korting geven, want komend weekend is er een vipweekend. Als u dan een keuken koopt zijn de eerste 2.500 euro aan apparaten voor ons.’ Erwin gaat helemaal los met zijn kortingen. We zien de prijs van de apparaten dalen van 8.225 naar 3.435 euro. Ook van de rest van de keuken gaat al snel 15 procent af en daarna nog eens 25 procent. Het totaal zou na al die kortingen 12.159 euro moeten kosten, bij een beginprijs 22.885 euro. ‘Maar dan moet u nu tekenen’, probeert hij. Dat doen we niet. Eerst even bij Brugman langs. Net als Erwin willen we het spel transparant spelen. Daarom leggen we bij verkoper Ralf van Brugman Keukens direct het pakket van Keukenmaxx op tafel. Voor de spanning vertellen we niet hoeveel we ervoor moeten betalen. Ralf is ook transparant, verrassend zelfs. ‘Oh, Keukenmaxx, dat is ook van de Mandemakers Groep’, zegt hij. ‘We leveren dezelfde spullen alleen geven we er een wat andere naam aan.’ Hij pakt zijn rekenmachine, goochelt wat en komt uit op 17.000. ‘Wat? Zeggen ze bij Keukenmaxx dat ze dit voor 12.159 leveren? Dat kan niet. Dan zijn het geen lakdeuren.’ De keukenverkoper belt direct de regiomanager van de Mandemakers Groep. Hij kan de offerte van Keukenmaxx zien. ‘Die kan jou terugvinden in het systeem, op postcode. Hij kan zien welke offertes Mandemakers-dochters jou hebben gegeven. De regiomanager beslist uiteindelijk of we jou uit de markt halen. Dat je niet gaat shoppen bij een winkel buiten de groep.’ Helaas is de offerte pas gisteren opgesteld en heeft Erwin hem waarschijnlijk nog niet in de computer ingevoerd. Ralf hoort wel van de regiomanager dat het gaat om Next 125, een model dat Brugman niet voert. Dit blijkt echter geen bezwaar. ‘Ik hoor net dat je die keuken ook bij ons kan kopen. Maakt helemaal niet uit, is toch dezelfde leverancier. We bieden hem voor dezelfde prijs. De keuze is aan jou.’ Eerst nog maar eens langs Keukenmaxx. Daar zitten ze duidelijk niet te wachten op collega’s als Ralf. Erwin is opeens onvriendelijk. ‘Dit kan echt niet’, moppert hij. ‘Het is niet de bedoeling dat Brugman deze keuken levert. In een half uurtje geeft die jongen, met mijn tekening en mijn offerte, zomaar mijn keuken weg. We gaan die regiomanager zeker bellen.’ Hij haalt zijn chef erbij. Die is niet veel vriendelijker. ‘Wat wil je nou? Nog minder dan die 12.159? En ga je dan weer ergens langs, langs Grando? Of terug naar Brugman? Die jongen weet niet wat ie verkoopt. Hij verkoopt onze keuken zonder hem ooit gezien te hebben. En als we dan alle drie dezelfde offerte hebben, waar koop je je keuken dan? Bij ons, bij Brugman of bij Grando?’ Het wordt er niet gezelliger op en lager dan het huidige bedrag zeggen de heren echt niet te gaan. Toch nog eens proberen: voor 10.000 euro zijn we er uit.

Onmogelijk
‘Absoluut onmogelijk. Dan draaien we verlies. We moeten het van de apparaten afhalen. Nee, dat kan niet bij de kastjes, dat zijn vaste prijzen. Kijk maar op internet naar die apparaten. We kunnen toch niet een espressoapparaat, een vaatwasser, een oven en een koelkast weggeven voor 1.500 euro? Dat haal je op internet niet eens.’ Als we willen opstappen, komt de manager toch nog met een tegenbod. ‘11.075 euro. Nu of nooit.’ Het wordt nooit. We hebben wel
genoeg van de verkopers van De Mandemakers Groep. We blijken zeker niet de enige. Volgens Piet, eigenaar van een grote zelfstandige keukenwinkel,
is er in de branche veel kritiek op de werkwijze van het concern, alleen zijn er maar weinig ondernemers die zich in het openbaar tegen ome Ben durven uit te spreken. ‘Hij kan nogal fel op reageren op kritiek’, zegt Piet. ‘Dan zet hij een grootse reclamecampagne op in de omgeving van je bedrijf om omzet bij je weg te halen. En het gaat al niet zo goed in de branche. Zo boezemt hij angst in.’ Volgens Piet staan alle Mandemakersformules met elkaar in verbinding. ‘Alle gegevens worden gelijk doorgegeven aan de rest, net als jij meegemaakt hebt. Als je wegloopt bij de een, word je bij de ander geknipt en geschoren. Op zo’n manier benadeelt hij het gros van zijn klanten. Alleen de heel assertieve consument komt goed weg. Ik vind dat asociaal.’ Dat de Consumentenautoriteit en
Nederlandse Mededingingsautoriteit nooit bij Mandemakers hebben ingegrepen, begrijpt hij niet. ‘Het enige wat een beetje helpt is de consument wijzer maken door deze informatie te leveren. Of het helpt? Ik heb ook weleens het idee dat consumenten graag bedonderd willen worden.’ De namen van de verkopers en de ondernemers zijn gefingeerd. Hun echte namen zijn bij de redactie bekend.

Reactie
Ben Mandemakers, eigenaar DMG:

‘Dit kan echt niet. Het kan niet dat een verkoper van Brugman een off erte van Keukenmaxx ziet. Of dat een regiomanager offertes van verschillende ketens naast elkaar legt. Als die verkoper dat zegt, vertelt hij onzin. Ik zoek dit zeker tot op de bodem uit en ga maatregelen treffen.
Bij ons moet elke keten, elke ondernemer zijn eigen broek ophouden. Dat is de kracht van ons concern. We hebben soms drie verschillende formules op één winkelboulevard naast elkaar zitten. Die kunnen echt niet bij elkaar in de boeken kijken. Dat zou natuurlijk niet werken. Met
onze verschillende concepten proberen we de hele markt te bedienen. Mensen die naar Keukenmaxx gaan, kiezen voor het luxere segment met bijbehorende ambiance. Iemand die winkelt bij Brugman, kiest voor een degelijke keuken voor een goede prijs. Daar worden geen Next- of
Siematic-keukens verkocht. Dat er veel lucht in de keukenmarkt zit is waar. Daarom geven wij ook standaard kortingen tot wel 40 procent. We dringen er ook bij de leveranciers op aan om met nettoprijzen te gaan werken. Ik denk dat we dat binnen ongeveer een jaar kunnen realiseren.
Wij bezitten meer dan 30 procent van de markt en streven naar een marktaandeel van 50 procent. Die 70 procent is onzin. Tot slot wil ik melden dat ik heel trots ben op onze onderneming en dat wij alleen goed kunnen draaien omdat we zo veel tevreden klanten hebben; 70 tot 80 procent komt terug door mondtot-mondreclame.’

Einde quote
Miss Caprice Bourret
Reacties: 2.479
Reg. datum: 18-11-2000

Toen wij een keuken gingen uitzoeken zijn we eerst bij de kleine bedrijfjes lang gegaan die helemaal los staan van de grote concerns, prima service, soms wel een hele zaterdag geholpen met uitleg tekeningen ect. En alle offertes netjes op papier mee naar huis.

Toen we een goed idee hadden wat we precies wilde wat betreft keuken indeling hebben we van alle apparatuur producenten de boeken opgevraagd en vergeleken, en uiteindelijk een lijstje opgesteld op merk/typenummer welke apparatuur we wilde hebben.

Daarna met de tekeningen van de keuken en lijstje met specifieke apparatuur bij alle bedrijven dezelfde offerte op laten maken, uiteraard verschilt het merk keuken.

Op het laatst toch nog (alleen gegaan, want vrouw wilde daar niet eens dood gevonden worden) langs mandemakers geweest, op de oorspronkelijke plek in Kaatsheuvel. Met een Siematic keuken en dezelfde apparatuur was de prijs lager dan bij alle andere bedrijven waar we waren geweest. Daar was ik behoorlijk verbaasd over dus toch de vrouw maar overgehaald om mee te gaan.

Uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste optie en dat was toch mandemakers, het onderhandelen vond ik prachtig, je weet precies hoe het gaat en dan speel je leuk mee, de begin prijs was al lager dan de uit-onderhandelde prijs bij andere (kleinere) bedrijven, en daar ging natuurlijk nog wel iets af. Voordeel van zo'n groot concern is natuurlijk wel dat ze zo groot inkopen dat ze het goedkoopst inkopen en het goedkoopst kunnen verkopen met marge.

Overigens was de plaatsing en service van Mandemakers behoorlijk goed, waar de kleinere bedrijven 3 dagen over onze keuken gingen doen, kwam mandemakers gewoon met 3 man zodat hij in 1 dag stond. En ook na 2 weken toen we nog paar kleine puntjes hadden werd alles netjes opgelost door 2 man die de hele ochtend zijn geweest.

Maar kortingen van 50% en al dat soort bizarre dingen hebben wij allemaal niet meegemaakt, wellicht dan niet in de 'juiste' zaken geweest daarvoor (keukenconcurrent ed. ook niet binnen geweest)
Reacties: 2.368
Reg. datum: 18-09-2003

Mijn ervaring is dat je minstens 30% korting moet kunnen krijgen. Daarboven hangt het af van het type winkel en type keuken. Uiteindelijk heb je een beetje een beeld van wat de keuken moet kosten, het beste is dan voor jezelf een maximaal bedrag in je hoofd te houden. Kom je daar onder moet je niet meer gaan twijfelen en gewoon accepteren dat je dat bedrag hebt betaald en niet meer verder over nadenken. De markt is inderdaad verziekt en dat deze praktijken nog bestaan is op z'n minst opzienbarend. Kennelijk draait de hele markt op die klanten die blindelings 15% korting accepteren en verder niet afdingen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Reacties: 12.089
Reg. datum: 05-09-2000

quote:
Hoe moet ik dat zien? Moet je 112 bellen met de melding dat je gegijzeld wordt of zo? Ik kan me niet voorstellen dat klanten verhinderen (of 'verhinderen') de winkel te verlaten een winnende tactiek is?

Door al dit soort verhalen (want dit is zeker niet het eerste topic erover :P ) vond ik het wel interessant om met mijn zusje + zwager mee te gaan toen zij een keuken gingen zoeken voor hun nieuwe huis. Helaas niks van dit soort bananenrepubliekpraktijken, nette winkel zonder rare fratsen. Weet helaas alleen niet meer welke winkel dat was :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl

ಠ_ಠ
Reacties: 3.390
Reg. datum: 29-06-2003

Onze nieuwe keuken (half open parallel opstelling met Siemens apparatuur uit een hoger segment) hebben we dus gekocht bij Bruynzeel, ook omdat dit de keukenleverancier was van het nieuwbouwproject waar wij ons huis van hebben gekocht.

Ik moet toegeven dat de manier van het uitkiezen en onderhandelen erg prettig is verlopen.

Dit iit een keukenknaller waar je als klant wordt overvallen door medewerkers die als vliegen op stroop afkomen. Totaal niet prettig dus.

Uiteindelijk gaat het om de prijs waar jij als klant en de keukenleverancier het beste bij voelt. En of dat nou 30%-50%-70% korting is laat ik even in het midden. :) Onze keuken werd uiteindelijk een kleine 10k euro inclusief installatie. Het zal best goedkoper kunnen maar wij zijn er tevreden mee.

{ --Female Dwarf Hunter - Emerald Dream - 25M-- }

XB360: OctagonQontrol
Reacties: 13.463
Reg. datum: 21-05-2003

quote:
Paul schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:33:
[...]
Hoe moet ik dat zien? Moet je 112 bellen met de melding dat je gegijzeld wordt of zo? Ik kan me niet voorstellen dat klanten verhinderen (of 'verhinderen') de winkel te verlaten een winnende tactiek is?

Door al dit soort verhalen (want dit is zeker niet het eerste topic erover :P ) vond ik het wel interessant om met mijn zusje + zwager mee te gaan toen zij een keuken gingen zoeken voor hun nieuwe huis. Helaas niks van dit soort bananenrepubliekpraktijken, nette winkel zonder rare fratsen. Weet helaas alleen niet meer welke winkel dat was :+
Heb het meegemaakt hoor bij de wat goedkopere keuken-aanbieders. Het ging om een budget van ongeveer 6K, iets waar je echt geen topkwaliteit, A+++ service and dure koffie voor hoeft te verwachten maar daarentegen had ik ook niet echt meer nodig dan 3 kastjes, 2 hangkastjes, een spoelbak en een stuk steen als bedekking. Hele dag wezen shoppen vanaf half 9 's ochtends al, samen met een vriendin van me. Gewoon, dagje eruit en dingetjes kijken, bedenken etc. Op de terugweg kwam ik langs een keukentoko met voornamelijk zwart & gele logo's. Daar even binnengelopen om te kijken wat ze hadden staan, welke materialen er werden geleverd en dergelijke.

Met mijn stomme hoofd toch daar laten verleiden tot even zitten met een verkoper. Geschikte vent, zeker nadat ik direct had duidelijk gemaakt wat het budget was en dat ik pas/al over 2 dagen een beslissing ging nemen. Geen enkel probleem; beetje tekenen, beetje brainstormen, beetje kleurtjes kijken en na een half uurtje tot drie kwartier, had ik een aardig beeld wat het ging kosten en wat er wel/niet bij de service was inbegrepen. Problemen begonnen pas toen ik zijn handje wilde schudden (10 minuten voor sluitingstijd).

El Capitano kwam erbij; iemand die zichzelf manager vond maar kwam lichaamsgeur & taal daar eigenlijk al niet geschikt voor was. Die vond dat we maar even moesten blijven zitten en dat die offerte alleen vandaag geldig was. Heb toen rustig uitgelegd dat de collega al wist dat ik over 2 dagen een beslissing zou nemen en dat er vandaag niets & nergens getekend zou worden. Ah, dacht El Capitano: er is ook een dame in het gezelschap dus dan ga ik die maar even inpalmen met een pannetje en een hengseltje. Dat duurde ongeveer 10 minuten en nadat 'ie nogmaals alles op papier had gezet en met rozengeur had aangekleed, hebben we maar duidelijk gemaakt dat we geen stelletje waren en dat 'ie al 10 minuten aan de verkeerde persoon aan het verkopen was.

En dat was tegen zijn zere been; de klad-offerte die op tafel lag werd verfrommeld en hij beende zeer kwaad weg. Nogmaals, de eerste verkoper een handje gegeven en wij ook op weg naar huis. Nog voordat de schuifdeuren naar buiten open gingen, kregen we toch nog luidkeels te horen dat we niet meer terug hoefden te komen en dat ging ook nog eens vergezeld van een middelvinger op het parkeerterrein.

Needlees to say; keuken is uiteindelijk daar niet aangekocht. Maar goh goh goh, wat laat je je kennen als manager zijnde; als een stier in een porceleinwinkel je klanten de winkel uit bleren... }:O

BHP determines how fast you can go into a wall. Torque determines how far you will displace the wall.

Save the albatross
Reacties: 7.056
Reg. datum: 15-02-2000

quote:
upje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 07:14:
Heel herkenbaar. Wij hebben onze keuken uiteindelijk gekocht bij een winkel die
1. de keuken kon leveren die we wilden en
2. die niet aan rare verkooptrucs deed.
3. een offerte op papier zet
4. geen druk op ons legt
5. geen extreme (onverklaarbare) kortingen geeft
6. aangesloten is bij de brancheorganisatie (CBW)
Deze winkels zijn er echt wel.
Ze zijn er maar lastig te vinden is mijn ervaring. Je hebt geen DM, maar mag ik je (en anderen) vragen welke winkels dat zijn? Naast alle klaagtopics mag er ook wel eens genoemd worden wie er wel goed zijn toch?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Niets is menselijker dan tegenstrijdig en irrationeel gedrag (B de Voogd, nu.nl)

Reacties: 4.236
Reg. datum: 21-09-2001

Jaren geleden ook met de aanschaf van nieuw toilet.
Bij brugman naar binnengelopen, beetje rondkijken, 4 verkopers van me moeten afschudden..
Toch iets leuks gezien en de wensen besproken..
Zonder korting was ik voor een wc pot en wat tegeltjes etc bijna 2000 euro kwijt. En dan was het nog niet eens gemonteerd 8)7

Met montage moest ik 1250 euro extra rekenen.. 8)7

Vriendelijk bedankt en vond 2000 euro INCL installatie al behoorlijk gortig...
Toen ging er 750 euro af (2500 euro voor alles).

Ik loop nog even naar de showroom en begin foto's te maken met mijn mobiel..
Ik zeg tegen mijn vriendin: We gaan nog ff kijken of we niet dezelfde spullen kunnen vinden op internet of ergens anders waar het goedkoper is..

Verkoper schiet in de stress en had ineens "spoed overleg" met zijn manager..
Na 5 minuten was hij nog niet terug en ik stond op en we wilden naar buiten gaan..
Zie ik in mijn ooghoek die verkoper gewoon bij de koffie automaat staan... :X

Hij zag me weglopen en kwam ons achterna en vroeg ons om terug te komen..

Ik heb toen gezegt: Wat gaat het me kosten?
Verkoper vroeg ons weer mee naar binnen..
Ik deed de auto open en de verkoper zei 2250 euro incl installatie..

Ik zeg: Geen intresse.. Als je de deal wilt maak je het rond voor 1750 euro..
Verkoper kon dit niet rond krijgen zij hij maar 2000 moest wel kunnen..

Ik ben weg gereden en verder gaan zoeken..
Uiteindelijk voor 800 euro de spullen kunnen kopen (zelfde merk V&B) en soort gelijke tegels..
Zelf het sloopwerk gedaan en de rioolpijp verlegd.. en inbouw resevoir aangesloten
Toen een klus aangeboden op werkspot om alles te controleren en af te timmeren en te tegelen..

was voor 300 euro klaar met die klusjesman.
Hij is zelfs nog terug gekomen om de WC pot op te hangen en alles in te voegen en af te kitten..

In vervolg zoek ik me eigen spullen wel bij elkaar op internet..

Zit nu verwikkeld in een offerte traject met kozijnenboeren.. Daar heb je ook veel oplichters/afzetters tussen..
Enige die mij tot nu toe positief opvalt is Wanders Kozijnen uit Duitsland..
Geen pusherige verkoop, strakke prijzen (volledig gespecificeerd kosten materiaal en installatie (wel fixed prices)).
Netjes de offerte op papier..
Vlotte beantwoording van vragen per mail/telefoon..

Ben nu al ruim 2 weken aan het mailen/bellen met hem en heb nog niet 1x de vraag gehad of ik nu akkoord ging.. Ze zijn zeer geduldig en willen ook alleen maar dat jij 100% achter de keuze staat..

quote:
franssie schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:21:
[...]

Ze zijn er maar lastig te vinden is mijn ervaring. Je hebt geen DM, maar mag ik je (en anderen) vragen welke winkels dat zijn? Naast alle klaagtopics mag er ook wel eens genoemd worden wie er wel goed zijn toch?
Superkeukens is zo'n winkel...
de 3D render wordt gemaakt waar je bij zit
en de rest van het lijstje klopt ook
nette map met gespecificeerde (!) offerte en uitdraaien van de renders

(nogmaals... ik kan me voorstellen dat het niet bij elk filiaal even gladjes zal verlopen. Maar dat is bij MacDonalds niet anders)

paQ wijzigde deze reactie 14-08-2012 14:48 (18%)

Reacties: 676
Reg. datum: 22-07-2007

quote:
Taigu schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:17:
Via internet heb ik het merk (Häcker) en type achterhaald van de keuken die wij graag wilden hebben.
Off topic, maar wat een toepasselijk merk voor tweakers.net 8)
Reacties: 6
Reg. datum: 24-06-2011

Een keuken kopen in Nederland was (op 1 ervaring na) voor mij echt een ramp. Als ik nu iemand tegenkom die zegt dat hij/zij keukens verkoopt, dan vertrouw ik hem/haar op slag niet meer. Men zegt dat autoverkopers er wat van kunnen, maar keukenverkopers zijn volgens mij nog een slag erger.

Ivm de verbouwing van ons huis, wilden we een nieuwe keuken. Meerdere vrienden van ons hadden net een nieuwbouwhuis met nieuwe keuken en door de ideeen die we daarvan opgedaan hadden, wisten we aardig goed wat we wilden. Onderdeel van de keuken waren o.a.: Vriezer, koelkast, combimagnetron, oven, vaatwasser en inductiekookplaat. Plaatsing moest door de leverancier gebeuren.

We zijn bij 3 zaken geweest van de DMG groep. De prijs voor min of meer dezelfde keuken kwam uit tussen de 55 en 30k. Na even praten kon er maar zo 10 k vanaf en uiteindelijk kwamen we na nog even praten uit op zo'n 18k. Het verschil tussen de zaken was niet wezenlijk. Wel was de behandeling in alle gevallen ronduit grof wanneer we aangaven er toch nog even over te willen nadenken. 1 maal werden we zelfs beschuldigd van racisme, omdat we de keuken niet direct zouden willen kopen omdat de verkoper een getinte huidskleur had.... 8)7 . Tekeningen konden we nergens meekrijgen. Offertes wel; waren altijd opgedeeld in apparatuur of kastjes, maar geen verdere specificaties.

We zijn bij 1 zaak van MHK keukens geweest. Dit was een goede nette zaak, waar we goed werden geholpen. Eerste offerte kwam uit op 19k. Later kon dit zakken naar 16k. Tekening kregen we mee. De offerte ook; was gespecificeerd per apparaat, per kastje, per greep etc.

Na veel gegoogle kwam ik erachter dat vrijwel alle keukens die in NL verkocht werden van duitse fabrikanten komen. Ook degene die onder eigen merk verkocht werden. Na wat gebel kwam ik erachter dat de keuken die MHK aanbood van Hacker was; de systemat lijn. Ook een keuken van de DMG groep kwam van Hacker.

Dat wetende maar eens besloten om in Duitsland te gaan kijken. Daar zijn we bij 3 zaken geweest:

- Ardland keukens in Nordhorn:
Hier werden we heel goed geholpen. Mooie 3d tekeningen, veel keuze etc. Uiteindelijk kwam men met een bod van 14k voor dezelfde keuken als MHK, maar dan met apparatuur van Siemens ipv goedkopere merken. tekeningen + compleet gespecificieerde offerte kregen we mee + tekeningen voor eventuele installatie

- Kuchenland ekelhoff
Dit is echt een enorme zaak. Als je nog niet weet wat je wilt, kun je daar leuke ideeen op doen. Hier werden we matig geholpen. We legden de verkoper uit wat we wilden, maakten met hem een rondje door de zaak en hij kwam met een prijs op de proppen van 15k, zonder dat er maar een tekening oid was. Na enig aandringen maakte hij een tekening voor ons met de hand. Na wat aanpassingen waren we tevreden en gaf ik aan dat ik graag zijn laagste bod wou horen. Hierop liep de verkoper weg en kwam hij na 30 min terug dat het laagste bod 12k was, maar dan moesten we wel nu tekenen. Aangezien ik daar allergisch voor was geworden netjes niet geaccepteerd. De tekening + offerte konden we niet meekrijgen, de verkoper beende kwaad weg.

- Gerwens.de
Dit is een ietwat kleinere zaak. Hier werden we ook erg goed geholpen; beetje hetzelfde idee als Ardland. Voordeel was, dat we tijdens het maken van de tekening mee mochten kijken in het programma waar hij de tekening mee maakte. Hierdoor werd heel goed duidelijk wat maatwerk was bij de Systemat keuken en wat niet. Eindbod hier was 13,5k. Tekening en gespecificeerde offerte kregen we mee + tekeningen voor eventuele installatie

We hadden zowel bij Ardland als Gerwens een goed gevoel. Ik heb er toen nog een mail aan gewaagd om te kijken of niet toch nog wat van de prijs afkon. Bij zowel Ardland als Gerwens kon dit nog een 500 euro omlaag.
Uiteindelijk bij Gerwens besteld, omdat we daar een iets beter gevoel bij hadden, maar het had net zo goed Ardland kunnen zijn. De installatie werd gedaan door 2 personen. Tijdens de installatie kwamen ze erachter dat ze een werkblad (graniet) hadden waar de spoelbak erin verzinkt was ipv eronder gehangen zoals we besteld hadden. Na gebel met hun baas (Zij balen, want dat zou een nieuw werkblad betekenen) boden ze 500 euro korting. Hier ging ik echter niet mee akkoord wetende dat ik me er altijd aan zou ergeren. Was geen probleem alleen moest het nieuwe werkblad dan een week later alsnog geinstalleerd worden. Dit gebeurde keurig.

Tot nu toe bevalt de keuken uitstekend.
Reacties: 193
Reg. datum: 18-04-2001

quote:
[...]

Wij hebben onze keuken bij Tulp Keukens gekocht. Heel tevreden over. Maar ik denk wel dat het voor iedereeen anders is. Hierboven vertelt iemand enthousiast over Bruynzeel, terwijl we daar juist hele slechte ervaring mee hebben.
Reacties: 68
Reg. datum: 17-10-2009

Zelf mijn keuken gekocht bij MooiMan Keukens ( onderdeel van CVT te Tilburg ) werd er netjes geholpen door de verkoper ( man van middelbare leeftijd ) en deze nam ook gewoon tijd voor je. Het scheelde ong. ¤ 0- 1500 met andere keukenzaken maar ik vond het een kwestie van gunnen, en deze man gunde ik het ook.
Er liepen ook van die vlugge jongens rond met een flinke mat hoor , strak in de gel en een 3 delig pak aan. Maar daar had ik het zelf al niet zo op. Dus die totaal genegeerd.
Vorig jaar hebben we voor mijn ouders zelf een keuken gemaakt m.b.v. Ikea ;
Alle kasten zonder frontjes daar gehaald, zelf van MDF de panelen gezagen en gefreesd en deze door een autospuiter laten spuiten. Alle apparatuur van SMEG online besteld ( Koelkast , Magnetron, Vaatwasser, Afzuigkap en zo'n Boretti Look-A-Like ) en dan nog de hardstenen bladen door en natuursteenbedrijf uit België laten inmeten en plaatsen zonder een spoelbak en kraan daar te bestellen. ( deze via internet besteld en de maten doorgegeven. )
De totaalprijs van de keuken van mijn ouders was bij een keukenzaak gemiddeld ¤ 35,000 en nu hebben we de keuken zelf gezet incl. het bovengenoemde voor ¤ 12,600
Save the albatross
Reacties: 7.056
Reg. datum: 15-02-2000

@upje @PaQ : Dank voor de tips!
@r.thomassen: Ikea is idd wel een goede basis, heb het in de garage staan en prima spul, zeker als je er zelf deurtjes op maakt zeer betaal baar.
@samba80 : De Duitse route had ik ook al eens gehoord, dank voor de reviews, zeker een optie!

Een van de redenen dat ik nog geen nieuwe keuken heb is dat het uitzoeken van een badkamer me dermate slecht beviel bij veel winkels, dat ik daar geen zin meer in heb (die badkamer is dermate een supergoedkope mix tussen ikea, hornbach en zo'n stoomdouche schuiver geworden. Eur 5000 aan spul en wat werkloon en er elke dag nog blij mee)

franssie wijzigde deze reactie 14-08-2012 20:35 (20%)
Reden: koken en gotten levert wat slordige berichten op, scuzi.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Niets is menselijker dan tegenstrijdig en irrationeel gedrag (B de Voogd, nu.nl)

quote:
[...]

Hier heeft Van Bekkum keuken te Vianen een erg goede indruk tot nu toe, geen "alleen vandaag teken nu en alleen nu" kortingen, goede service bij alle vragen. Overzetten/plaatsen van bestaande aparatuur geen probleem en zelf voorbereiden en klussen wordt ook niet vreemd gevonden. Ook gewoon een tekening, prijzen en lijst met alles (aparatuur vergelijkbaar met internet prijzen) en er wordt goed meegedacht met vragen.

Ik heb een budget gegeven voor de keuken, hier hebben ze goed na naar samengesteld en is eigenlijk maar iets duurder dan ikea (sommige dingen kunnen niet bij ikea maar wel bij de keukenboer op de hoek, zoals maatwerk kasten)

Reacties: 270
Reg. datum: 15-08-2007

Wij zijn voor onze keuken ook vele zaken af geweest. De bekende zaken was, nu tekenen voor mega kortingen.

Wij wilden een hoek keuken in L vorm met granieten achterwand en blad.
Bij de meeste zaken zou dit op ongeveer 20k komen als we direct zouden tekenen, met alleen werkblad van graniet

Wij zijn toen later naar A&A hier in apeldoorn geweest.
Het was druk of we dus een andere keer terug wilden komen zodat ze de tijd hadden om te tekenen, en onze wensen in een keuken om te zetten ivm de drukte.

Lang verhaal kort: granieten achterwand + blad + 5 inbouw apparaten + montage ¤ 9800

Het kan dus wel, het is alleen zoeken naar de juiste zaak

edit: foutje bedankt

cable-one wijzigde deze reactie 14-08-2012 21:41 (8%)

Reacties: 1.401
Reg. datum: 02-08-2005

nvm..

TheJason wijzigde deze reactie 16-08-2012 09:41 (99%)

You will Comply
Reacties: 2.493
Reg. datum: 04-09-2000

Keukens is tegenwoordig al een soort vesting aan het worden DMG houd er zeer nare verving van klanten op na. Momenteel ook met badkamers is ook leuk aan het worden onze badkamer is niet groot 2x3 meter de kosten om dat te verbouwen tussen de 6000 en 7000 euro. Ik heb zelf berekend dat we het kunnen doen rond de 2000 euro en dan 500 euro voor zaken die wij niet kunnen.

Ook maken sommige zaken erg misbruik van de wet als men tekent zit men er aan vast zelfs is het een minuut geleden. Op dat moment mogen ze gewoon 30% van de prijs berekenen als annuleringskosten, ik zou dat graag in de wet aangepast zien worden als men tekent 250 euro aanbetaling moet door de koper betaald worden kan niet vanaf gezien worden dat is dan ook de maximale annuleringskosten die men vergoed krijgt. Als men afspreek voor meten en laten maken in de fabriek dan 50% en rest na levering. Als men dit zal doen krijgen normale bedrijven weer de ruimte en is het ook weer rustig voor badkamers en keukens.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Reacties: 297
Reg. datum: 08-06-2001

Ik heb ook pas een nieuwe keuken gekocht. Ik kreeg echt de kriebels van al die keukenzaken, hun werkwijze is echt te triest voor woorden...

Uiteindelijk heb ik mijn keuken gekocht bij een klein familie bedrijf in de buurt, misschien niet de aller goedkoopste maar een geweldige service! Er werken maar een paar mensen en je wordt dus ook niet van het kastje naar de muur gestuurd.

Alles echt tot in de puntjes en netjes op tijd voor de verhuizing geregeld.

Nadeel is dat die bedrijfjes soms lastig te vinden zijn.
Reacties: 245
Reg. datum: 16-11-2008

Vorig jaar nieuwe keuken gekocht. Bij alle Nederlandse Keukenboeren met een onprettig gevoel weggegaan, of ze zijn verkoopaggressief en je denkt dat je betreft prijs genaaid bent. Toen naar Pallen in Duitsland geweest en ik kan spreken uit persoonlijke ervaring: alles top ! Ze zijn groot, ruime keuze, kwaliteit is goed, verkoper is gewoon relaxed en zeker niet opdringerig, denken goed mee over indeling en contructie. Levering alles volgens afspraak, kwaliteit super, prijs gewoon goed.

Ik had zelf apparatuur, koelkast, oven, vaatwasser, fornuis, afzuigkap in Nederland via een webwinkel gekocht (Siemens spul) over inbouw deze ze niet moeilijk en gaven eerlijk toe niet onder mijn prijzen te kunnen leveren. Op basis van typenrs werd alles in de keukenopstelling getekend en montagekosten was maarliefst 50 euro extra, dat is dus peanuts.

Petje72 wijzigde deze reactie 15-08-2012 11:55 (26%)

Reacties: 12.568
Reg. datum: 20-02-2000

Inderdaad, zoals iedereen hier kan lezen: Niemand vindt het prettig winkelen bij De Mandemakers Groep, en een groot gedeelte koopt daar dus niet nadat ze zo agressief behandeld zijn.

Als er op dit forum al zoveel verhalen voorkomen dat men daar niet koopt vanwege de asociale agressieve verkoopmethoden, laat staan wat er via mond-tot-mond reclame gebeurt.

De volgende lijst valt allemaal onder de Mandemakers Groep:

Keukenzaken in Nederland
Barletti
Brugman Keukens en Badkamers
Elbé Keukens
Grando (deelneming)
Keukenconcurrent
Keukendump
Keukenfabriek Kaatsheuvel
Keukenhuys Tweede Kamer
Keukenkampioen
KeukenMaxx
Mandemakers keukens
Mooiman keukens
Nieuwenhuis Keukens
NUVA keukens
Piet Klerkx
Sanders Keukenstad
Svea
Tinello
Woonexpress XL
Wooning

Keukenzaken in het buitenland
Asmo Küchen (Duitsland)
KuchenPohl (Duitsland)
Marquardt Küchen (Duitsland)
Maxx Kuchnye (Tsjechie)
Plana Küchen (Duitsland)
Vesta Küchen (Duitsland)

Badkamerzaken
Brugman
Piet Klerkx
Sanidirect
Sanitairdump
Saniwebwinkel
Woonexpress
Wooning

Meubelzaken
Montel
Riant Stoutenbeek
Piet Klerkx
Sanders
Woonexpress

(Bron)
Reacties: 2.368
Reg. datum: 18-09-2003

@Mastermind; de lijst is volgens mij niet helemaal correct. NUVA hoort er volgens mij niet bij, of het moet zijn dat er die redelijk recent bij is gekomen. Verder is CVT ook overgenomen door DMG.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

DMG wordt alsmaar groter en groter. En dit is geen goede zaak voor keukenland!
Al moet ik zeggen dat we bij Brugman wel netjes geholpen zijn. Bij de Keukenkampioen ging het met de verkoper best goed, totdat meneer de manager om de hoek kwam kijken en zich afvroeg waarom we niets gekocht hadden :) Dag Keukenkampioen, hier geen keuken.
Daarnaast zijn we nog bij Bruynzeel geweest, wat een waardeloze tent. We kregen nog net aan een offerte mee, en vervolgens werden we bijna de zaak uitgekeken (dat is dan weer de hele andere kant)
Uiteindelijk zijn wij bij Tulp keukens uitgekomen. Hier is maatwerk mogelijk, en voor een (naar ons idee) reeële prijs).
Uiteindelijk hebben wij een L-keuken (3,5m lang) met in het korte stuk (1,0m lang) van de L het spoelgedeelte en een bar verwerkt. Losstaand twee hoge kasten met een koof van 10cm om de gehele kast heen.
In het L-gedeelte zitten alleen maar lades. Verder is de keuken geheel in hoogglans afgewerkt en hebben we een wit granieten blad. Alle apparatuur van Siemens.
Keuken komt incl montage op een kleine 15.000.

Hiervan hadden wij in ieder geval het gevoel dat het best een reeële prijs was voor wat we wilden.
Reacties: 5
Reg. datum: 03-05-2010

Nog een voorbeeld (uit België weliswaar, en een keuken voor mijn broer)
Wij hadden ook een aantal keukenwinkels afgegaan, maar de prijs lag steevast aan de hoge kant.
Uiteindelijk bij Kvik terecht gekomen.
Het design stond mijn broer wel aan, alleen was de prijs (een kleine ¤ 15.000) boven budget.
Na vergelijking bleek dat hun marges nogal aan de ruime kant waren.

Uiteindelijk haalden we bij hen enkel de kasten en de montage ervan.
Toestellen op internet gekocht (+20% goedkoper dan Kvik met korting) en zelf geinstalleerd.
Composiet blad door lokaal natuursteenbedrijf laten plaatsen (weeral 20% goedkoper)
Spoelbak en kraan kwamen van Ebay en uit Duitsland.

In het totaal toch een besparing van 20-25%, zonder extra kopzorgen of problemen.

Dus ofwel vindt je een keukenwinkel die je een scherpe prijs kan geven, ofwel splits je het op.
Reacties: 33
Reg. datum: 17-12-2005

quote:
Remko24 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:38:
Zit nu verwikkeld in een offerte traject met kozijnenboeren.. Daar heb je ook veel oplichters/afzetters tussen..
Enige die mij tot nu toe positief opvalt is Wanders Kozijnen uit Duitsland..
Geen pusherige verkoop, strakke prijzen (volledig gespecificeerd kosten materiaal en installatie (wel fixed prices)).
Netjes de offerte op papier..
Vlotte beantwoording van vragen per mail/telefoon..

Ben nu al ruim 2 weken aan het mailen/bellen met hem en heb nog niet 1x de vraag gehad of ik nu akkoord ging.. Ze zijn zeer geduldig en willen ook alleen maar dat jij 100% achter de keuze staat..
Wij hebben vorig jaar kozijnen laten plaatsen door Wanders. We delen de genoemde ervaringen. Mensen die weten waar ze het over hebben (dhr. Schoemaker), goed adviseren en je de tijd geven die je nodig hebt.
We hebben zelfs twee weken voor het plaatsen van de kozijnen nog mutaties door kunnen geven.
Het plaatsen en afwerken is uitstekend gedaan.

Verder zijn wij vorig jaar in Duitsland geslaagd bij Keiten-Schmitz.
Zit net over de grens bij Dinxperlo, nederlands-talig.
Gemoedelijk, ook weer met verstand van zaken. We zijn met ze in de slag gegaan om een keuken te kopen. Geen druk oid maar gewoon de tijd nemen. Uiteindelijk zijn we er drie keer geweest. Eerste keer rond gekeken, tweede keer de keuzes etc. gemaakt en de derde keer om de definitieve keuze door te geven en de puntjes op de i te zetten.
Ze komen langs om de keuken in te meten waarna je een installatietekening krijgt voor het leidingwerk etc.
We zijn er nog steeds content mee.
Reacties: 699
Reg. datum: 01-10-2007

Zelf ben ik vorig jaar geslaagd bij een vestiging van Tulp Keukens in Amersfoort. Prettige ervaring en enorm geholpen door een dame die goed meedacht en uitgebreid alle opties met ons doornam.

Eerste prijsopgave was iets ten noorden van de 14k, waar de concurrent niet onder de 19k wilde zakken. Uiteindelijk met licht onderhandelen en 1 extravagante optie minder de deal gesloten op 11,5k. Een prijs waar ik nog altijd tevreden over ben. Het zal best zijn dat ze er nog goed winst op hebben gemaakt, maar ik heb niet het idee dat ik veel goedkoper had kunnen slagen.

Overigens ben ik bewust niet bij een DMG zaak wezen kijken. Ik mag hun tv-reclames niet zo.

Het enige waar ik (achteraf) spijt van heb, is dat ik geen achterwand bij de keuken heb besteld. Ik denk dat ik die er voor weinig (of gratis) wel bij had kunnen praten.

Cooler Master ATCS 840 met: MSI P55-GD85, Intel Core i7 860 @3.6GHz met Scythe Mugen 2, 8GB Kingston DDR3-1600, MSI GTX 660Ti PE 2GB, Corsair HX750W, Intel X-25M Postville 80GB, 640GB WD Black, 1TB WD Caviar GP en een Dell Ultrasharp U2410

Reacties: 101
Reg. datum: 08-01-2012

Wat mij opvalt is dat Ikea hier nog niet genoemd is. Wel een wat andere (lagere) prijsklasse dan hier besproken wordt maar doordat je de keuken zelf samenstelt geen opdringerige verkopers en meteen duidelijkheid over de prijs.
Ik kan niet heel goed vergelijken maar ik ben bijzonder tevreden over de kwaliteit na een jaar of 5, zeker voor de prijs.
Reacties: 33
Reg. datum: 17-12-2005

quote:
jelveen schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:16:
Wat mij opvalt is dat Ikea hier nog niet genoemd is.
We hebben wel serieus bij de Ikea gekeken (Amersfoort en Duiven) maar hadden daar toch een minder prettig gevoel bij wat we niet helemaal konden verklaren.
Ook hier is de keuze enorm groot en kun je alle kanten op.

Als je zelf weet wat je wil en het eventueel zelf wil/kan plaatsen dan kun je denk ik uitstekend terecht bij de Ikea.

ze moesten alleen eens zorgen voor daglicht binnen.
Kleuren kunnen er heel anders uitzien zodra er daglicht door de ramen komt.

En dat is niet te beoordelen als je bij IKEA in de winkel staat

quote:
BramSd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:49:
Zelf ben ik vorig jaar geslaagd bij een vestiging van Tulp Keukens in Amersfoort. Prettige ervaring en enorm geholpen door een dame die goed meedacht en uitgebreid alle opties met ons doornam.

Eerste prijsopgave was iets ten noorden van de 14k, waar de concurrent niet onder de 19k wilde zakken. Uiteindelijk met licht onderhandelen en 1 extravagante optie minder de deal gesloten op 11,5k. Een prijs waar ik nog altijd tevreden over ben. Het zal best zijn dat ze er nog goed winst op hebben gemaakt, maar ik heb niet het idee dat ik veel goedkoper had kunnen slagen.

Overigens ben ik bewust niet bij een DMG zaak wezen kijken. Ik mag hun tv-reclames niet zo.

Het enige waar ik (achteraf) spijt van heb, is dat ik geen achterwand bij de keuken heb besteld. Ik denk dat ik die er voor weinig (of gratis) wel bij had kunnen praten.
Dezelfde vestiging als waar wij geslaagd zijn :)
Zelfde prettige ervaring als bij jou, alleen dan met een heer :) (Hoe is bij jou de aflevering verlopen, en de montage uiteraard?)

Ook wij hebben geen eerste belachelijke hoge prijs gekregen, maar wel een prijs die onder die van de concurrenten zat (en dat was dan de zogenaamde "vandaag tekenen" prijs)

Zaten eerst nog een beetje met de prijs te stoeien en er werd door de zaak ook echt serieus en goed mee gedacht waar je het ea. kon aanpassen om de prijs wat naar beneden te krijgen.

Aan het eind nog wat onderhandeld, en zo hebben we nog leuk bedrag van de prijs afgekregen.
Al met al zijn we tot zover tevreden. De levering van de keuken zal waarschijnlijk over een maand of 2 worden!
Reacties: 1.398
Reg. datum: 08-07-2002

quote:
[...]

Wij hebben onze keuken gekocht bij Houtsma en zijn daar dik tevreden mee.
We hebben beide nogal een pesthekel aan afdingen, voelen ons daar absoluut niet prettig bij en willen dus meteen een goede/eerlijke prijs.
Bij Houtsma hadden we in ieder geval het prettige gevoel dat de prijs die enkele honderden euro's naar beneden afgerond was overeenkwam met onze wensen en het budget.
Offerte plus tekening kregen we mee en enkele dagen later hebben we daar de bestelling geplaatst.

Bij Brugman hadden we het idee dat er alleen maar stalkers werken, één rondje door de winkel en vijf keer hetzelfde verhaal vertellen dat we aan het orienteren waren.
Vlak voor de uitgang lukte het één verkoper om mij een uitspraak te ontlokken over de stijl waarin we een keuken wilde hebben (die stond toevallig vlak bij de uitgang) en nadat ik die aangewezen had en op het punt stond om tot ziens te zeggen vloog hij al heen en weer naar de balie om terug te komen met reserveringspapieren.
Nog maar eens aangegeven dat we aan het orienteren waren wat werd opgevat als geldgebrek en dat werd opgelost door nog een keer achter de balie te graaien om vervolgens te wapperen met papieren waarmee een financiering geregeld kon worden.
Reacties: 26
Reg. datum: 31-01-2010

Ik haal ook mijn keuken uit Duitsland.
Degelijke keuken. Voor hetzelfde geld als hier krijg je er een beter keuken met bauknecht of miele.

En dan de service...
1. Komt er nog 1 meneer langs om alles na te meten en te kijken wat er nog nodig is.
2. Komen ze langs halen de oude keuken weg, installeren de nieuwe keuken...en nemen alle rotzooi mee.
En maken de boel schoon...
3. Bellen ze 6 weken later nog na of er nog gebreken zijn..

Ik ben er blij mee.
Sowieso schrijf je zo!
Reacties: 17.043
Reg. datum: 19-02-2001

Welke winkel was dat?

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

Reacties: 119
Reg. datum: 09-10-2006

Het leuke van al deze verhalen is dat ze één ding gemeen hebben. Zowel de kopende als de verkopende partij hebben naar tevredenheid gehandeld. Anders was de keuken niet verkocht - gekocht.
Wat de meeste mensen ms niet weten is dat de DMG zijn eigen prijsboeken drukt. Dus kun je een kastje wat normaal gesproken ¤ 500,00 kost, nu in je eigen prijslijst zetten voor ¤ 750,00.
Dan krijgt de klant de indruk lekker veel korting gekregen te hebben, terwijl het vaak nog steeds boven het gemiddelde ligt. Appels met peren vergelijken is ook iets wat ontzettend vaak gedaan wordt in NL.
Een hoogglans kunststof keuken is NIET hetzelfde als een hoogglans gelakte keuken. Dat verschil ga je al heel snel merken in het dagelijkse gebruik. Kunststof krast ontzettend snel en kan bij verkeerd onderhoud al snel "dof" uitslaan. (alsof er een mistig laagje overheen zit) Hoogglans gelakt heeft dit probleem niet, tevens zul je er niet snel vette vingers opzien. Er zit echter wel een behoorlijk prijsverschil in. Idem voor het kastje in de hoek, de DMG plaatst in de offerte vaak geen hoekoplossing en zet de kastjes gewoon in een 90 graden hoek tegen elkaar. Dit kan ook weer behoorlijk schelen in de kosten, echter zit er geen bruikbare ruimte meer in de hoek, maar slechts een gat.
Prijzen van apparatuur is ook zoiets, veel van de prijzen stunters verkopen apparatuur die via parallelimport ons land is binnen gekomen, bv via DLD, dit omdat daar door veel fabrikanten andere inkoopsprijzen worden gehanteerd dan in NLD.
Mijn tip, ga gewoon eens een kijkje nemen bij die kleine (niet DMG) keukenboer op de hoek. Leg uit wat je wensen zijn, wat je budget ongeveer is, en kijk of je tot een leuke prijs kunt komen.
quote:
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

Wij hebben onze keuken gekocht bij Houtsma en zijn daar dik tevreden mee.
We hebben beide nogal een pesthekel aan afdingen, voelen ons daar absoluut niet prettig bij en willen dus meteen een goede/eerlijke prijs.
Bij Houtsma hadden we in ieder geval het prettige gevoel dat de prijs die enkele honderden euro's naar beneden afgerond was overeenkwam met onze wensen en het budget.
Offerte plus tekening kregen we mee en enkele dagen later hebben we daar de bestelling geplaatst.

Bij Brugman hadden we het idee dat er alleen maar stalkers werken, één rondje door de winkel en vijf keer hetzelfde verhaal vertellen dat we aan het orienteren waren.
Vlak voor de uitgang lukte het één verkoper om mij een uitspraak te ontlokken over de stijl waarin we een keuken wilde hebben (die stond toevallig vlak bij de uitgang) en nadat ik die aangewezen had en op het punt stond om tot ziens te zeggen vloog hij al heen en weer naar de balie om terug te komen met reserveringspapieren.
Nog maar eens aangegeven dat we aan het orienteren waren wat werd opgevat als geldgebrek en dat werd opgelost door nog een keer achter de balie te graaien om vervolgens te wapperen met papieren waarmee een financiering geregeld kon worden.
Wij horen nog wel meer "horrorverhalen"
De oorzaak is simpel, dit soort ketens werkt met personeel die een basis salaris krijgen van 1 appel, 2 peren en een hard gekookt ei. De rest van het salaris moet aangevuld worden met de bonussen uit de verkoop.
Daarom zijn ze ook zo ontzettend agressief, en dit gaat alleen maar erger worden, de verkopen in keukenland lopen terug omdat de huizenmarkt op slot zit en er nog steeds geen licht aan de horizon is qua economische crisis.
Mensen houden de hand op de beurs, je weet immers nooit of je zo meteen zelf op straat staat.
quote:
jelveen schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:16:
Wat mij opvalt is dat Ikea hier nog niet genoemd is. Wel een wat andere (lagere) prijsklasse dan hier besproken wordt maar doordat je de keuken zelf samenstelt geen opdringerige verkopers en meteen duidelijkheid over de prijs.
Ik kan niet heel goed vergelijken maar ik ben bijzonder tevreden over de kwaliteit na een jaar of 5, zeker voor de prijs.
Je kunt het ook niet vergelijken met een "normale retail keuken"
Je krijgt een plat verpakte keuken in je mik geduwd met hang en sluitwerk wat een bedroevende kwaliteit heeft.
Over de dichtheid van het spaanplaat nog maar niet eens gesproken. Dit geheel moet je zelf in elkaar frotten met imbusboutjes en schroefjes, doe je het verkeerd kun je met kunst en vliegwerk verder gaan, want dat schroefje krijg je never nooit niet meer in het zelfde gaatje, als je het er alleen maar tegen aan houd draait het verhaal al dol.
Kortom, appels met peren vergelijken.

Mig29 wijzigde deze reactie 19-08-2012 00:18 (48%)

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Mag toch hopen dat een keuken van de Ikea een hogere kwaliteit heeft dan hun Billie boekenkasten?

Ik heb in Noorwegen gewoond, had daar een Ikea keuken met Husqvarna apparatuur (Electrolux). Kwaliteit van alles was ik goed over te spreken toen.
128kW / 380nm
Reacties: 978
Reg. datum: 07-01-2000

Keukens :'(

Ik ben in afwachting van een nieuwe woning en daar hoort een nieuwe keuken in. Ik ken de horror verhalen van al die prijsvechters en had pertinent geen zin om een hele dag te spenderen aan het bezoeken van dat soort zaken (DMG winkels dus).

Wij hebben via via een bedrijf doorgekregen die op maat keukens bouwt. Ze noemen zichzelf keuken/meubelmakerij. Ik moet zeggen dat dit uitermate goed is bevallen. Het is een klein bedrijf dat in eigen werkplaats keuken maakt en ze hebben een eigen spuiterij voor al het verf werk. Voordeel: alles is mogelijk. Ze kunnen mooi kasten in wanden wegbouwen, optrekken tot plafond, zeer goede afwerking, lekker zwaar mdf, degelijk in elkaar gezet. Verder werd er goed meegedacht in de opstelling en indeling.

Ze kunnen ook apparatuur leveren maar hij kon op een gegeven moment niet lager met zijn prijs, er wordt tenslotte niet geheimzinnig gedaan over welk merk, type en uitvoering. Dus even goede vrienden en ik bestel de apparatuur gewoon zelf ergens via een webshop, zij bouwen alles gewoon in.

De prijs: een lachertje in vergelijking met een DMG zaak. Ik heb 1 tegen offerte gekregen van een Grando keukens, is ook DMG. Ten eerste waren ze 10k duurder en ten tweede kunnen ze echt niet zo mooi het maatwerk leveren zoals deze keukenmakerij dat wel kan.

Kortom, zo'n klein bedrijf wat alles zelf doet is echt niet zo'n gek idee. Het bedrijf waar wij zijn geweest heeft ook gewoon een kleine ruimte met wat keukens opgesteld die ze bouwen dus kan je mooi de kwaliteit beoordelen en wat mogelijkheden zien.

Flickr!

Grando is geen DMG zoals al die andere toko's, DMG is aandeelhouder van Grando, maar verder staan er gewoon franchise ondernemers in Grando zaken. De Grando hier in de buurt is van een echtpaar die ruim de tijd voor je nemen en niet opdringerig zijn. Ben daar nu 3x geweest, al die keren geen personeel gezien, alleen de eigenaar. Scheelt ook nogal, een verkoper die tegen minimumloon staat te werken en voor elke verkochte keuken een bonus krijgt, of een eigenaar die wel hart voor de zaak heeft.
Mijn keuken komt van Grando, is door de vorige bewoners gekocht daar, en toen ik kwam om een nieuwe TL-armatuur bleek dat ze ook een nieuwe keuken hebben geleverd in zijn nieuwe huis. Als je aan 1 gezin 2 keukens kunt slijten binnen 10 jaar tijd doe je volgens mij wel iets goed.
Enige wat ik wel weet is dat er hier nooit en te nimmer weer iets van Falmec in huis komt
Reacties: 49
Reg. datum: 23-03-2006

quote:
Freubel schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:43:
Je kunt het ook niet vergelijken met een "normale retail keuken"
Je krijgt een plat verpakte keuken in je mik geduwd met hang en sluitwerk wat een bedroevende kwaliteit heeft.
Over de dichtheid van het spaanplaat nog maar niet eens gesproken. Dit geheel moet je zelf in elkaar frotten met imbusboutjes en schroefjes, doe je het verkeerd kun je met kunst en vliegwerk verder gaan, want dat schroefje krijg je never nooit niet meer in het zelfde gaatje, als je het er alleen maar tegen aan houd draait het verhaal al dol.
Kortom, appels met peren vergelijken.
Geen onzin verkopen he. Lees mijn eerdere post na. De scharnieren van Ikea komen gewoon van Blum. En als er aan je Ikea-kastje wat scheelt, ga je terug naar Ikea, je ruilt het om en klaar. Geen "maar dat valt toch echt niet onder de garantie hoor".
www.audi-fan.nl
Reacties: 12.868
Reg. datum: 09-12-2000

Blum produceert heel veel scharnieren, maar elke prijs heeft zijn kwaliteit dus ook binnen het merk Blum heb je kwaliteitsverschil ze produceren nu eenmaal voor erg veel verschillende keukenmerken. Ikea is opzich niet veel mis mee, maar voor dat geld koop je ook een keuken met vergelijkbaar hang en sluitwerk.die al in de fabriek in elkaar gezet is en die zijn dus gelijmd EN geschroefd dus dat is altijd degelijker

Wij hebben net sinds een maand een nieuwe keuken, keuze was voor mij niet zo moeilijk ik werk bij een gerenommeerde keukenzaak welke sowieso niet werkt met hoge kortingen en "gratis" aanbiedingen. uiteraard kreeg ik als werknemer ook wat extra korting.

Prijsverschillen zitten ook veel in details, softclose is vrijwel standaard op lades, softclose op deurtjes niet let daar dus op (is vaak een meerprijs), antislib matjes in lades, carrouselkasten etc. is vaak een meerprijs afdichting aan de zijkant van hoge lades (glas of open) dat soort dingen zijn per stuk vaak tientjes werk maar op een hele keuken ben je zo weer 500,- verder als je naar dit soort details gaat kijken.

Chaoss wijzigde deze reactie 24-08-2012 15:12 (30%)

ಠ_ಠ
Reacties: 3.390
Reg. datum: 29-06-2003

quote:
Chaoss schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:06:
Blum produceert heel veel scharnieren, maar elke prijs heeft zijn kwaliteit dus ook binnen het merk Blum heb je kwaliteitsverschil ze produceren nu eenmaal voor erg veel verschillende keukenmerken.
Dat doet mij denken aan Grohe. De bouwmarkt Grohe (m.a.w. plastic meuk met een "chroom" laagje) is niet te vergelijken met de Grohe die je bij de groothandel haalt. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Bij keukens en de gebruikte onderdelen is het niet veel anders. Persoonlijk denk ik dat Ikea haar keukens beter voor elkaar heeft dan een willekeurige keukenknaller. Al is het alleen maar om het feit dat je 5 jaar na dato doodleuk je frontjes kan verwisselen in een andere kleur mocht je hoogglanswit zat zijn :P Het past allemaal.

vhal wijzigde deze reactie 24-08-2012 23:08 (10%)

{ --Female Dwarf Hunter - Emerald Dream - 25M-- }

Mac Sevice
Reacties: 660
Reg. datum: 22-12-2002

Voor onze nieuwe woning zijn we ook op zoek gegaan naar een keuken. Ik ben zelf werkzaam bij een projectontwikkelaar dus wist ongeveer waar ik mee te maken zou krijgen.

Wij hadden zelf de keuken al uitgetekend en uitgedacht dus zo konden we ook eerlijk vergelijken dat we op elk adres dezelfde afmetingen van kasten hadden. Vooraf ook apparatuur bekeken wat de internet prijzen waren en wat de verschillen zijn.

Omdat we geen zin hadden om 20 offertes te vergelijken deze keuze gemaakt om bij 2 keukenzaken te gaan kijken en 1 meubelbouwer.

In het kort, meubelbouwer was 4000 euro duurder maar rekent wel alles door met zwaardere scharnieren en geleiders. Vonden wij meerprijs niet waard.

Andere 2 zaken waren CVT en Nuva. Bij beide winkels aangegeven dat we bij meerdere zaken een offerte hebben aangevraagd en dat degene met de scherpste prijs koopman was. Bij Nuva werd er naar mijn mening veel omheen gedraaid als we vragen stelde over kwaliteit, merk van de keuken, etc. Wel werd er netjes een tekening gemaakt en personeel was vriendelijk. Wel probeerde men ons meteen te laten tekenen terwijl we meteen in het begin hadden aangegeven niet die dag te tekenen.

Bij CVT werden we geholpen door een oudere ervaren verkoper. Leuk details was dat hij toevallig 20 jaar geleden ook een keuken aan mijn ouders verkocht te hebben. Prettig gesprek gehad en totaal geen druk.

Na het vergelijken van de offertes bleek CVT de scherpste te zijn. In het laatste gesprek is er uiteindelijk nog een paar duizend euro afgegaan. Eindbedrag 11.000 euro incl. plaatsen.

Na mijn ervaring dingen waar je op moet letten:
- Ten eerst doe zelf onderzoek! Wij wilde alle apparatuur van Siemens dus hadden al onderzoek gedaan naar soort oven e.d. en welke functies. Scheelt je al gauw een aantal uren bij de keukenboer.
- Als een verkoper niet de moeite neemt om mee te denken over verbeteringen uit zijn ervaringen = nogo in mijn ogen.
- Bekijk het kastenwerk van de gekozen keuken in de showroom zodat je scharnieren, en geleiders kunt bekijken. Ook zit er veel verschil in zijkanten van lades (wel/geen glas, etc.). En persoonlijk wou ik rubbers aan de kopse kanten van de kasten zodat deuren netjes en zacht sluiten (zelfs met dempers hoor je het verschil nog)
- nette handschetsen vind ik persoonlijk duiden op ervaring i.p.v. 3d programmaatjes, hoewel ik begrijp dat het voor mensen met minder ruimtelijk gevoel wel makkelijk is.
- Opletten of verkopers luisteren. Als ik aangeef vandaag niet te tekenen wil ik die vraag niet alsnog krijgen.
- Verkopers die de brutoprijs om wat voor reden ook aanhalen = nogo. Brutoprijzen zeggen helemaal niks. Wij hebben uiteindelijk >55% korting gekregen dus brutoprijs = BS
- Niet meteen beslissen maar een aantal keer terug komen en dingen bespreken levert vaak iets meer korting op omdat ze anders veel tijd in je hebben gestoken en geen koop hebben. (niet rekenen op 10% ofzo.)

Wou het kort houden dus dat is goed gelukt O-)

Edit:
Aan poster boven mij.
(Friedrich) Grohe in bouwmarkt en groothandel zijn identiek. Zelfs de duurdere Friedrich Grohe (FG) bestaan voor een deel uit plastic. Hansgrohe zijn daarentegen wel een stapje hoger alsmede de prijs. Wil je echt geen kunststof dan kom je meer uit bij merken als Kludi en Dornbracht.

Maartenvs wijzigde deze reactie 25-08-2012 23:00 (5%)

MacBook Pro 5,1 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

quote:
vhal schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:06:
[...]

Dat doet mij denken aan Grohe. De bouwmarkt Grohe (m.a.w. plastic meuk met een "chroom" laagje) is niet te vergelijken met de Grohe die je bij de groothandel haalt. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Bij keukens en de gebruikte onderdelen is het niet veel anders. Persoonlijk denk ik dat Ikea haar keukens beter voor elkaar heeft dan een willekeurige keukenknaller. Al is het alleen maar om het feit dat je 5 jaar na dato doodleuk je frontjes kan verwisselen in een andere kleur mocht je hoogglanswit zat zijn :P Het past allemaal.
Grohe heeft ook gewoon gradaties in kwaliteit. Mijn ouders kochten een keuken met Grohe kraan. Paar jaar later ding lek of kapot. Nieuwe Grohe kraan gehaald bij de bouwmarkt, 5 jaar garantie, net daarna ding kapot, lekte als een zeef. Uiteindelijk een Olympia gehaald bij de ijzerwarenzaak en die zit er inmiddels al toch weer 7 jaar in.
Heb hier thuis een Grohe damixa kraan. Begint inmiddels na 9 jaar ook behoorlijk gammel te worden, maar met een verrot blad om het gat van de kraan staat die kraan sowieso gammel in het aanrechtblad.
Kijk ik dan naar de Grohe thermostaatkraan die ik bij Karwei in de aanbieding heb gekocht 2 jaar geleden, dan is daar gewoon helemaal niks mis mee.

_JGC_ wijzigde deze reactie 25-08-2012 23:34 (5%)

www.audi-fan.nl

quote:
Dat is bij alle keuken merken zo, afmetingen/scharnieren zijn in 99vd100 keer gelijk binnen 1 merk, dus als jij na een paar jaar nieuwe fronten wil kopen in een andere kleur is dat geen probleem. heb je nog meer keuze dan die 15 fronten bij de Ikea ook.
Jeuh oud icon

quote:
_JGC_ schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:34:
[...]

Grohe heeft ook gewoon gradaties in kwaliteit. Mijn ouders kochten een keuken met Grohe kraan. Paar jaar later ding lek of kapot. Nieuwe Grohe kraan gehaald bij de bouwmarkt, 5 jaar garantie, net daarna ding kapot, lekte als een zeef. Uiteindelijk een Olympia gehaald bij de ijzerwarenzaak en die zit er inmiddels al toch weer 7 jaar in.
Heb hier thuis een Grohe damixa kraan. Begint inmiddels na 9 jaar ook behoorlijk gammel te worden, maar met een verrot blad om het gat van de kraan staat die kraan sowieso gammel in het aanrechtblad.
Kijk ik dan naar de Grohe thermostaatkraan die ik bij Karwei in de aanbieding heb gekocht 2 jaar geleden, dan is daar gewoon helemaal niks mis mee.
Damixa is een merk... geen type Grohe kraan.

Zelf een tijdje geleden een Grohe thermostaat gehaald bij de Hornbach, hadden Grohtherm 1000 en deze... weet niet meer welk type, wel een echte bouwmarkt serie, binnenwerk is identiek, alleen greepjes waren anders.
Later ook nog een bouwmarkt keukenkraan gekocht van Grohe, je voelt wel een kwaliteitsverschil als je daarna een huismerk bouwmarktkraantje pakt.

Kwalitatief kan je aan Grohe bijna geen miskoop doen, ze hebben wel meerdere series, van extreem cheape bouwmarkt series tot de Ondus met allerlei displays en digitale toestanden aan toe. Uiteraard met bijbehorende kwaliteit.

Hansgrohe ongeveer zelfde verhaal, hebben ook wat goedkoper spul, maar minder dan Grohe. En met Axor gewoon erg mooi spul.
Kludi zie ik zelf niet als hoger merk, ook meer vergelijkbaar aan Grohe.

Dornbracht staat er wel duidelijk boven, zeker qua prijs :P Gessi is opzich ook wel geinig, maar dat is vooral design.

theres no place like 127.0.0.1
Reacties: 4.091
Reg. datum: 15-10-2000

Het kan inderdaad een horror verhaal worden. Veel winkels afgegaan en veel "agressieve" verkopers.
Ook bij bruynzeel keukens. Wat ik niet verwacht had. Wel van de mandemakers groep.
Uiteindelijk een keuken gekocht in onze oude woonplaatst (omdat we in onze nieuwe woonplaatst ronduit schandalig behandelt) bij de keukenconcurrent.
Na 4uur onderhandelen over de prijs en de onderdelen. Uiteindelijk een mooie keuken kunnen kopen voor een goed bedrag.
Over de kortingen die men geeft lig ik niet wakker, Het gaat mij om wat ik kwijt wil zijn en welke spullen ik daarvoor wil krijgen.
Overigens werden we wel netjes behandeld maar heeft het gewoon even geduurd voordat we onze prijs kregen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Nederlanders zijn gewoon dol op korting. Zo sprak ik afgelopen vrijdag met iemand die alles voor kantoor-, magazijn- en kantine-inrichting levert. Had ie op een gegeven moment een klant die "wel 60% korting" kreeg bij de concurrent. Klant was ervan overtuigd dat de concurrent veel goedkoper was, want die gaf "wel 60% korting". Uiteindelijk prijzen naastelkaar gelegd, klant met 60% korting betaalde bij de concurrent meer dan de brutoprijs...
Nog zoiets is auto's inruilen. Mensen kijken vooral naar wat ze terug kunnen krijgen voor hun oude barrel, niet naar wat ze bij moeten leggen voor hun nieuwe auto.
Pit voor de baan :P
Reacties: 937
Reg. datum: 18-03-2004

Ben momenteel ook erg druk met het uitzoeken van een keuken voor ons nieuwe huis in Hoofddorp. Tot nu gaat het eigenlijk allemaal best positief...
Ik zal onze ervaring hier delen, en mocht iemand nog tips hebben voor 't vervolgtraject, graag :)

We zijn eerst bij Bruynzeel in Cruquius geweest, op de woonblvd. Showroom tip top in orde, iets wat we even erna niet terugzagen bij de Keuken Kampioen... Rommelig afgewerkte keukens, bijna elke showkeuken afgeprijsd als demomodel etc... Echter, geen agressieve verkopers (nog).
Bij Bruynzeel werden we eerst met rust gelaten. Wel een goeiedag van een mevrouw die rustig wat zat uit te tekenen aan een van de tafels. Na een rondje ideeën opdoen sprak ze ons nog wel even aan, of we ook boven hadden gekeken. (Hadden we totaal gemist) Wij dus nog even naar boven en toen we beneden kwamen kwam ze vragen of er wat tussen zat voor ons. Zij had zelf een afspraak met klanten over 5 minuten, dus of wij met haar collega verder wilden kletsen over de ideeën. We zaten met een schuine wand in ons maag in het nieuwe huis en waren eigenlijk beetje op zoek naar inspiratie...
De (al wat oudere) meneer die bij ons kwam was erg vriendelijk, niet opdringerig en ging met ons met groot tekenblok aan tafel zitten en begon te schetsen... ondertussen honderduit vragen, grapjes maken, maar wel precies dat tekenen waar we eigenlijk naar op zoek waren. Trots vertellen over Bruynzeels goeie naam, al honderzoveel jaar Nederlands product etc etc... (inmiddels weet ik dat het allemaal niet per se zo Nederlands is, en dat ze ook hun keukens elders inkopen (Next125 geloof ik?) Maar geen idee hoe dat precies zit verder...)
Toen z'n tekening af was, wel benieuwd naar de prijs en op basis van wat we zoal geroepen hadden, begon hij van een brutoprijs van 17,5k te goochelen met getallen, acties en weet ik veel naar een netto netto prijs van ¤ 10,5k. Viel me niet erg tegen, maar erg veel concrete zaken waren nog niet ingevuld.
Het was bijna sluitingstijd, hij vroeg of hij onze contactgegevens mocht neerpennen, dan kregen wij de tekening mee om rustig thuis over na te denken en dan konden we een volgende keer met de tekening bij hem terugkomen om de boel verder te concretiseren... Hij voegde er nog aan toe dat we de tekening gerust ook elders konden laten zien, om te kijken wat zijn conculega's ermee zouden gaan doen...

Al met al een goeie eerste indruk @ Bruynzeel.

Week erna bij Eigen Huis Keukens geweest, in Hoofddorp (hoort deze toko nog bij e.o.a. keten??). Eerst rustig rondgelopen en vlak voor we het pand wilden verlaten een mevrouw die ons vroeg wat we precies zochten. Het was erg druk dus ze kon ons op het moment niet verder helpen maar ze vroeg netjes of wij misschien voor volgende week een afspraak wilden maken om er eens rustig over te praten. Toen ik vroeg hoe lang ik daarvoor moest uittrekken, kwam het er op neer dat ik toch wel rekening moest houden met een uurtje of 3 minimaal... 8)7 (Inmiddels weet ik dat dat zo gek niet is, maar schrok er wel even van...)
Al goed, volgend weekend dus even terug naar EHK.
(Ik zag wel andere mensen aan een tafeltje zitten babbelen met een verkoper... bakkie koffie, lekker belegd vers broodje er bij etc... service tijdens verkoop lijkt wel ok te zijn :Y we gaan het meemaken denk ik)

We waren dus snel klaar bij EHK, dus nog even naar Grando Hoofddorp geweest. Hier wel meteen een verkoper op ons nek, al was deze niet opdringerig. Of we misschien wat te drinken wilden voor tijdens het rondkijken, hij zou ons zo nog wel even komen opzoeken... Na 10 minuutjes kijken kwam hij inderdaad opdraven en vroeg of we wat gezien hadden... Hem verteld dat we nu eigenlijk wel eens iets in 3D wilden zien, van wat we na 3 keukenwinkels in gedachten hadden... Al goed, naar z'n spreekkamertje en een 3D render van de keuken gemaakt. Prijscalculatie was even wat lastiger, daar wilde hij graag een vervolgafspraak voor maken. Printje was normaliter een probleem, maar toch kreeg ik 3 afdrukken van de 3D render mee. Ook deze verkoper dacht wel mee, en liet ons ook allerlei paneeltjes, tegels en verschillende bladen zien, om te bepalen welke hij in de render zou gebruiken. Meerdere keren van drinken voorzien, al met al ook hier weinig opdringerigheid, en zeer redelijk servicegericht.

Bij deze meneer nog wat nagevraagd over wat ik had gelezen over RotPunkt keukens en over DMG. Verkoper stond gelijk op z'n achterste benen want nee, die Mandemakers daar moesten ze @ Grando niets van hebben. Gewoon een op zichzelf staande keten met franchisenemers etc... Dat ligt dus in werkelijkheid iets anders, maar de verkoper was +/- 5 jaar jonger dan ikzelf (29), dus t zou zomaar kunnen dat ze hem bij het inwerken nog niet zo wijs hadden gemaakt. ;)
Rotpunkt was wat ze "vaak" verkochten bij DMG, dat vond hij simpel goedkope troep... Hij vond het jammer dat hij moest toegeven dat Grando het ook verkocht, maar dat was dan ook echt voor de budgetkeukens...
De keuken die hij voor ons had gerenderd, was op basis van Häcker met Bauknecht apparatuur...
Ik vroeg hem of hij een grove schatting wilde maken van de prijs van de keuken en hij zei netjes "voorbehouden dit en dat..." denk ik/schat ik in dat deze keuken gaat uitkomen tussen de 12 en de 14k.
Ook dit, gaan we meemaken komende week :)

Al met al dus eigenlijk nog geen negatieve ervaringen met keuken boeren, behalve een beetje matige overall indruk bij Keuken Kampioen, en wat getallengegoochel bij Bruynzeel (is dat per se negatief?).
Ik hoop dat er nog mensen zijn met wat tips :) Heb dit hele topic al doorgelezen en nog veel meer op internet, maar het is nogal wat informatie wat er op je af komt..., wat specifieke hints zijn altijd welkom :) Tnx alvast :)

EOS 7D + 40D, Bigma OS, Sigma 17-70OS, BG-E2N + E7, 430EX, 60GB-CF, Lowepro ProRunner 450AW

www.audi-fan.nl

Heh bruynzeel heeft helemaal niets met Nnxt125 te maken en Next125 is duidelijk een hogere klasse dan bruynzeel.

Hmm.... Zou zweren dat ik dat gelezen had.... Zal morgen eens kijken of ik dat kan terug vinden. Stond volgens mij ergens op t forum van radar...
Begrijp ik tevens uit jouw reactie dat Bruynzeel dus wel werkelijk in de eigen fabriek maakt? En hoe verhoudt die kwaliteit zich dan ten opzichte van een Rotpunkt, Häcker of Next125?
Is er trouwens überhaupt ergens een lijstje (objectief!) waar al die keuken fabrieken op volgorde van kwaliteit staan ingedeeld?

EOS 7D + 40D, Bigma OS, Sigma 17-70OS, BG-E2N + E7, 430EX, 60GB-CF, Lowepro ProRunner 450AW

Wils voor wat ieder
Reacties: 1.551
Reg. datum: 18-12-2006

quote:
_JGC_ schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:20:
Nederlanders zijn gewoon dol op korting. Zo sprak ik afgelopen vrijdag met iemand die alles voor kantoor-, magazijn- en kantine-inrichting levert. Had ie op een gegeven moment een klant die "wel 60% korting" kreeg bij de concurrent. Klant was ervan overtuigd dat de concurrent veel goedkoper was, want die gaf "wel 60% korting". Uiteindelijk prijzen naastelkaar gelegd, klant met 60% korting betaalde bij de concurrent meer dan de brutoprijs...
Nog zoiets is auto's inruilen. Mensen kijken vooral naar wat ze terug kunnen krijgen voor hun oude barrel, niet naar wat ze bij moeten leggen voor hun nieuwe auto.
Eens. Wie kent de stoere verhalen op de verjaardagen niet waar die handige oom uit de doeken doet hoeveel % hij bij die 'keukenboeven' wel niet wist los te peuteren. Zulke percentages geven mensen in Nederland blijkbaar een erg goed gevoel.
www.audi-fan.nl

quote:
Gulf_5 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 00:53:
Hmm.... Zou zweren dat ik dat gelezen had.... Zal morgen eens kijken of ik dat kan terug vinden. Stond volgens mij ergens op t forum van radar...
Begrijp ik tevens uit jouw reactie dat Bruynzeel dus wel werkelijk in de eigen fabriek maakt? En hoe verhoudt die kwaliteit zich dan ten opzichte van een Rotpunkt, Häcker of Next125?
Is er trouwens überhaupt ergens een lijstje (objectief!) waar al die keuken fabrieken op volgorde van kwaliteit staan ingedeeld?
Ik ken niet al die merken in gebruikt dus ik weet alleen de dingen die ik van collega's hoor en wat ik her en der eens bekeken heb in een showroom. volgens mij zijn Rotpunkt, Häcker en Bruynzeel vergelijkbaar qua kwaliteit. Next125 is echt een betere kwaliteit. nettere/luxere afwerking maar heeft ook zeker een hoger prijskaartje.

Gevonden:
quote:
Tip voor als je de Optima-lijn van Bruynzeel mooi vindt: dit is eigenlijk een Duitse keuken (Schueller Next125 / Nextline). Schueller levert deze keuken ook direct via een aantal Nederlandse dealers.
bron: http://www.qasa.nl/ervaringen/bruynzeel-keukens-13

Heb er verder geen verstand van dus het kan ook zomaar niet kloppen, maar dat laat ik aan de experts om dat te beoordelen ;)

quote:
Chaoss schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:23:
[...]

Ik ken niet al die merken in gebruikt dus ik weet alleen de dingen die ik van collega's hoor en wat ik her en der eens bekeken heb in een showroom. volgens mij zijn Rotpunkt, Häcker en Bruynzeel vergelijkbaar qua kwaliteit. Next125 is echt een betere kwaliteit. nettere/luxere afwerking maar heeft ook zeker een hoger prijskaartje.
Er is wel eens een lijstje gepost hier op GOT met welke merken ongeveer in welk segment zitten: Sen in "Keuken kopen: verkopers, kwaliteit, prijs etc"

Ik heb zelf net en Schroder keuken laten plaatsen, tot nu toe ben ik erg positief over de prijs/kwaliteit! _/-\o_

Keen must die!
Reacties: 14.012
Reg. datum: 25-09-2001

quote:
Malarky schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 02:14:
[...]

Eens. Wie kent de stoere verhalen op de verjaardagen niet waar die handige oom uit de doeken doet hoeveel % hij bij die 'keukenboeven' wel niet wist los te peuteren. Zulke percentages geven mensen in Nederland blijkbaar een erg goed gevoel.
Sowieso kriebelt het al als men een bruto- en nettoprijs hanteert, kortingen op alles geeft en met belachelijke eigen merknaampjes komt. Waarom is de keukenmarkt zo ondoorzichtig en werken alle keukenwinkels hieraan mee? Waarom hanteren ze niet de exacte namen, modellen en opties van de leverancier, maar doen ze net alsof ze zelf iets speciaals bouwen? Een wereld vol arrogantjes en foute mannetjes die wacht op een eerlijke partij die de markt openbreekt.

BF1943- Heroes- Quake- WarZ- Battlefield 3- MoH:W- Fifa13
Xbox360 & PS3
Rotterdam-London-Sao Paulo-Frankfurt-Sydney-Tokyo-LA-NY
Company: www.i3d.net
Flightmap: my.flightmemory.com/stewied Blog: stewie.biz

quote:
Stewie! schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:06:
[...]

Sowieso kriebelt het al als men een bruto- en nettoprijs hanteert, kortingen op alles geeft en met belachelijke eigen merknaampjes komt. Waarom is de keukenmarkt zo ondoorzichtig en werken alle keukenwinkels hieraan mee? Waarom hanteren ze niet de exacte namen, modellen en opties van de leverancier, maar doen ze net alsof ze zelf iets speciaals bouwen? Een wereld vol arrogantjes en foute mannetjes die wacht op een eerlijke partij die de markt openbreekt.
Ik kan me totaal niet vinden in je stereotyp wat je neerzet, ik heb netjes een lijst met alle kasten, aparaten en nummers/merken je moet alleen niet naar de grote DMG/Keukenconcurrent/etc gaan maar een lokale keukenboer opzoeken of de grote blauwe meubel leverancier!

De eerlijke partij die de markt openbreekt heet in deze denk ik IKEA, daar zij hele duidelijke prijze hanteren en gewoon leveren wat jij wil. Er zijn de afgelopen tijd her en der berichten in de media geweest dat zij de marges zo drukken in de keukenwereld!

@hieronder, ik heb netjes een Schroder keuken geleverd gekregen bij de lokale keukenboek, alle informatie kon ik zo navragen/nalezen zonder problemen :-)

N3oC wijzigde deze reactie 04-09-2012 14:26 (6%)

www.audi-fan.nl

Jah wij verkopen ook alleen mar keukens onder de naam van de fabrikant: Schüller, Next, Keller, Beda, ArcLinea, of handgemaakt van massief hout ... daar is niets geheims aan hoor.. het is meer dat die merken de meeste klanten helemaal niets zeggen.

quote:
Chaoss schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:25:
Schüller, Next, Keller, Beda, ArcLinea, of handgemaakt van massief hout ... daar is niets geheims aan hoor.. het is meer dat die merken de meeste klanten helemaal niets zeggen.
En dat is nu precies wat 'de keukenbranche' eens zou kunnen veranderen... zodat de consument goed wordt ingelicht...
De overheid is de afgelopen jaren bezig geweest om koste wat het kost transparantie te realiseren in de hypotheek en verzekeringenbranche (terecht overigens) maar dat heeft ook heel veel eerlijke ondernemers de kop gekost. De markt is er imo voor de consument wel heel wat gunstiger op geworden.
Het zou heel mooi zijn als dat bij de keuken en auto branche ook eens zou gebeuren.
DMG terugfluiten en de eerlijke keukenboer een nieuwe kans geven... Gelijke monniken gelijke kappen.

Gewoon zoals IKEA het doet, weten wat je koopt, weten wat het kost... gewoon uit een boekje, of middels een stukje calculatiesoftware als het ingewikkeld wordt, maar nog steeds is alles traceerbaar. (Het is duur, en dat komt daar en daar door...)

Keukenboeren zouden gewoon een overzichtje moeten neerleggen van de kwaliteit van alle keukenfabrikanten, net als dat we hier op het forum en in de Pricewatch alles kunnen vinden over die ene XFX, ASUS, MSI of Gigabyte videokaart...

Het is daarna aan de klant om in samenhang met zijn budget te bepalen welke fabrikant bij hem hoort...

Nu bepaalt de keukenboer dat, om zo ook weer zijn maximale marge te halen...
"Ah u zoekt een kwaliteitskeuken en uw budget is 10k ?"
Dan denkt ie: "Shit dan haal ik bij merk A maar 1k marge... als ik die vent nou merk B in zn maag splits... ziet er hetzelfde uit, maar heb ik 3k marge... klant heeft toch geen idee"

Disclaimer: nofi voor de eerlijke keukenboeren onder ons. Zij liften helaas mee op het negatieve imago wat door hun conculega's helaas net even te vaak wordt bevestigd...

Gulf_5 wijzigde deze reactie 04-09-2012 15:36 (6%)

Reacties: 17.689
Reg. datum: 02-02-2000

Transparantie gaat de keukenboeren natuurlijk een heleboel centen kosten, maar is op termijn onvermijdelijk. Op zich is het natuurlijk ook volstrekt normaal dat de partij die in de waardeketen ongeveer de minste waarde toevoegt (de retailer) wel potentieel met brutomarges van 50% werkt. Logischer zou zijn wanneer dit bij de fabrikant ligt en de marge van de retailer in verhouding ligt met de toegevoegde waarde (keukenplanning/-advies, bezorging, plaatsing). Om verlies van internet-kaas-van-het-brood-vechters te compenseren kunnen retailers daarnaast voor hun showroomactiviteiten gecompenseerd worden door de fabrikanten (net zoals Mediamarkt).

Eens!
Net als in de hypotheekbranche, waarin het nu verboden wordt om op provisiebasis te adviseren, zou ook de keukenbranche eens kunnen kijken naar een opzet waarin keuken X bedrag X kost, zoals dat in de catalogi van de fabrikanten vermeld staat. De concurrentie tussen de fabrikanten onderling zorgt als het goed is voor een uitgebalanceerde prijs/kwaliteit.
De keukenadviseur gaat net als de hypotheekadviseur op uurtje-factuurtje of op vaste-fee basis de keuken adviseren. Uiteraard net als in de hypotheekwereld met een no-cure no-pay constructie om er zeker van te zijn dat ze in het belang van de klant het beste product realiseren.
(Uiteraard worden montage en leidingwerk apart gespecificeerd, en is het niet aan het product gekoppeld, maar gaat ook gewoon op uurbasis)
(Ik durf zomaar te stellen dat daar ook nog een godsvermogen wordt verdiend... Die onderaannemers die die keukens monteren krijgen echt niet voor een project betaald maar sturen ook gewoon hun factuurtjes met hun uurtjes naar de keukenboer... Die keukenboer heeft er echt wel voor gezorgd dat hij daar niet op hoeft toe te leggen...)

Gulf_5 wijzigde deze reactie 04-09-2012 15:52 (26%)

www.audi-fan.nl

quote:
Gulf_5 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:34:

Disclaimer: nofi voor de eerlijke keukenboeren onder ons. Zij liften helaas mee op het negatieve imago wat door hun conculega's helaas net even te vaak wordt bevestigd...
Blij dat mijn werkgever in die categorie valt... maar idd we hebben er wel veel last van.

Overigens is bij ons nog nooit sprake geweest van 50% marges, bij lange na niet, zelfs niet toen we nog in de "gouden eeuw" leefden :P

quote:
[...]

Denk je echt dat Grohe zijn naam op het spel zet omdat ze in de bouwmarkt liggen ?
De kwaliteit van zowel de detailhandel als de bouwmarkt Grohe is gewoon gelijk. Ook in de shop op de hoek kun je goedkope lijnen kopen van zowel Hans Grohe als Grohe. Het enige verschil is de modellen. Wat bij de bouwmarkt ligt zou je niet kunnen kopen bij de detailhandel en vice versa.

quote:
Gulf_5 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:43:
Eens!
Net als in de hypotheekbranche, waarin het nu verboden wordt om op provisiebasis te adviseren, zou ook de keukenbranche eens kunnen kijken naar een opzet waarin keuken X bedrag X kost, zoals dat in de catalogi van de fabrikanten vermeld staat. De concurrentie tussen de fabrikanten onderling zorgt als het goed is voor een uitgebalanceerde prijs/kwaliteit.
De keukenadviseur gaat net als de hypotheekadviseur op uurtje-factuurtje of op vaste-fee basis de keuken adviseren. Uiteraard net als in de hypotheekwereld met een no-cure no-pay constructie om er zeker van te zijn dat ze in het belang van de klant het beste product realiseren.
(Uiteraard worden montage en leidingwerk apart gespecificeerd, en is het niet aan het product gekoppeld, maar gaat ook gewoon op uurbasis)
(Ik durf zomaar te stellen dat daar ook nog een godsvermogen wordt verdiend... Die onderaannemers die die keukens monteren krijgen echt niet voor een project betaald maar sturen ook gewoon hun factuurtjes met hun uurtjes naar de keukenboer... Die keukenboer heeft er echt wel voor gezorgd dat hij daar niet op hoeft toe te leggen...)
Het probleem is alleen dat de klant genaaid wil worden. Hij wil x% korting zodat hij het gevoel heeft een goeie deal gemaakt te hebben. Dus krikken de meeste franschise organisaties de prijzen op zodat ze meer korting kunnen geven. Ik vraag ook wel eens wat de klant erbij wil hebben, fiets, auto, vliegtuig, zeg het maar, dan krik ik van te voren de prijs nog even op :)

quote:
Chaoss schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:01:
[...]

Blij dat mijn werkgever in die categorie valt... maar idd we hebben er wel veel last van.

Overigens is bij ons nog nooit sprake geweest van 50% marges, bij lange na niet, zelfs niet toen we nog in de "gouden eeuw" leefden :P
Keep dreaming, wel eens naar de MOW geweest in DLD ?
Kijk alleen maar even wat er op de parkeerplaatsen voor de deur staat. Er zijn nog wel hogere percentages gescoord door de mandemakersgroep als je het mij vraagt.

www.audi-fan.nl

quote:
Freubel schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:14:
[...]

Keep dreaming, wel eens naar de MOW geweest in DLD ?
Kijk alleen maar even wat er op de parkeerplaatsen voor de deur staat. Er zijn nog wel hogere percentages gescoord door de mandemakersgroep als je het mij vraagt.
Het ging over de marges bij de retailer. En bij de retailer waar ik werk, ken ik de marges... En zolang ik er werk (10 jaar) is er nog nooit een keuken verkocht tegen een 50% marge... Dan vraag ik me toch af waarom jij denkt dat je daar over kunt oordelen.

quote:
Chaoss schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:41:
[...]

Het ging over de marges bij de retailer. En bij de retailer waar ik werk, ken ik de marges... En zolang ik er werk (10 jaar) is er nog nooit een keuken verkocht tegen een 50% marge... Dan vraag ik me toch af waarom jij denkt dat je daar over kunt oordelen.
Omdat ik zelf ook al wat jaren bij een retailer werk en ik de verhalen ken van "vroeger" ?

Uitdrijvûrrrr!
Reacties: 19.349
Reg. datum: 13-03-2002

Ik ga door de verhalen hier toch eens loeren bij SuperKeukens. We zoeken een vervanger voor onze oude keuken (1987), dus alles is al een verbetering. Hoeven (en willen) geen keuken van 20k ; 7k is redelijk randje.

Als er maar wel iets mogelijk is met extra kastjes bijv. of een oven ipv. een combi magnetron, en evt. tegels laten plaatsen tegen de achterwand..de huidige zijn gelig van kleur.
Reacties: 29
Reg. datum: 26-03-2009

Hoeveel keukenboeren ik in Nederland niet heb gezien waarbij je binnenkomt en men eerst koste wat kost je budget wil weten. Als je dan zegt dat je dat niet wil zeggen maar gewoon een keuken wilt hebben die jij wilt, dan nog moeten ze het weten.
Zeg dan maar eens: Ik wil absoluut niks meer betalen dan 10000 euro. Vervolgens ga je zitten en begin je met een keuken ontwerpen, moet jij eens kijken hoe dicht die keuken in de buurt van die 10k komt. Raar he!

Dan liever naar Duitsland, jij geeft aan wat voor keuken je wilt en dan ga je tekenen en op basis daarvan komt er een prijs uit, zoals het hoort!
@ Your Service
Reacties: 8.169
Reg. datum: 07-12-2001

quote:
OmeAnne schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:56:
Hoeveel keukenboeren ik in Nederland niet heb gezien waarbij je binnenkomt en men eerst koste wat kost je budget wil weten. Als je dan zegt dat je dat niet wil zeggen maar gewoon een keuken wilt hebben die jij wilt, dan nog moeten ze het weten.
Zeg dan maar eens: Ik wil absoluut niks meer betalen dan 10000 euro. Vervolgens ga je zitten en begin je met een keuken ontwerpen, moet jij eens kijken hoe dicht die keuken in de buurt van die 10k komt. Raar he!

Dan liever naar Duitsland, jij geeft aan wat voor keuken je wilt en dan ga je tekenen en op basis daarvan komt er een prijs uit, zoals het hoort!
Dan geef je toch een lager budget op :? We kennen allemaal de truukjes.. daar kun je je dan prima tegen wapenen. Vorig jaar een badkamer gekocht. Budget was 6K, meneer wilde mijn budget weten, dus ik zeg 4K.
Alles uitgezocht wat we wilden hebben, en het was 6K. Dan weet je dus al dat je "winst" gaat pakken.
Als ik had gezegd dat mijn budget 6K was, dan was ie met een badkamerprijs van 8K gekomen.

Uiteindelijk 4.5K betaald (voor de geïnteresseerden :P )

Keuken ook, budget 10K, dus aangegeven dat mijn budget 7K was. Rara waar ik de keuken uiteindelijk voor gekocht heb. Niet voor 10K..we begonnen wel met een prijs van 15K :P Maar goed, ook dat weet je. 3x knipperen met je ogen en de helft is er al bijna vanaf. Nog even zuchten en steunen, dat scheelt je ook weer 1K, net doen alsof je weggaat/weglopen en je hebt het voor de prijs die je wil betalen. Desnoods bellen ze je een week later op.. "Ja we hebben toch een goede week gehad, het kan wel voor die prijs"

En uiteindelijk heb je alsnog het gevoel dat je teveel betaald hebt :')

St@m wijzigde deze reactie 26-02-2013 14:08 (14%)

We will not vanish, we will not die...

www.audi-fan.nl

Zo raar is dat niet, de meeste keukenboeren verkopen diverse merken en binnen 1 merk heb je vaak diverse uitvoeringen en dat kan allemaal nogal in prijs verschillen.

Als je bij de BMW dealer naar binnen stapt hoeven ze je ook geen 5-serie voor te rekenen als je alleen budget hebt voor een 1-serie

Pagina: 1 2 laatste

© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies

Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True

Website van het jaar 2012