Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• baba420
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 07:35
quote:
Firesphere schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:39:
Probeer eens de -h vlag toe te voegen, dus df -h, dat is iets leesbaarder.

Verder ziet het er naar uit dat je disk wel correct gemount is (/dev/sda1), maar probeer spaties te vermijden, dat is heel irritant werken onder Linux ;)
Bedankt voor reactie! Als ik nu addons ga installeren, zal het nog steeds naar mijn usb schrijven? Want ik wil mijn externe hdd alleen als opslagplaats voor Transmission gebruiken...

Verder krijg ik permission denied als ik een map aanmaak bij /media/Externe HDD. Ik heb wel "sudo chmod 775 /mnt" ingevoerd in terminal, maar kennelijk is het niet voldoende. Wat heb ik over het hoofd gezien?

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-08 19:00
Mijn Pi vertoont de laatste tijd helaas allemaal kuren, vandaag eens mee aan de slag gegaan en viel me op dat hij vrij snel heet wordt ookal wordt er niets van de pi gevraagd. Vervolgens begint eerst het beeld te knipperen om dan wat later gewoon helemaal op zwart te gaan.

Ik heb al wat verschillende voedingen en kabels geprobeerd en had nog wat heatsinks liggen die ik ooit bij DX had besteld maar die halen ook niets uit. Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik hem afschrijven?

Crazyanz wijzigde deze reactie 09-08-2014 21:12 (6%)

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04:13

Firesphere

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

There, I broke it.

quote:
Crazyanz schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:11:
Mijn Pi vertoont de laatste tijd helaas allemaal kuren, vandaag eens mee aan de slag gegaan en viel me op dat hij vrij snel heet wordt ookal wordt er niets van de pi gevraagd. Vervolgens begint eerst het beeld te knipperen om dan wat later gewoon helemaal op zwart te gaan.

Ik heb al wat verschillende voedingen en kabels geprobeerd en had nog wat heatsinks liggen die ik ooit bij DX had besteld maar die halen ook niets uit. Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik hem afschrijven?
Heb je al een reinstall geprobeerd?

Zou kunnen dat er een proces is vastgelopen door een bugje wat er in is geslopen door SD-card decay, dus een reinstall zou het op kunnen lossen.

Daarnaast zou iets meer info handig zijn ;)

En, tot slot, installeer eens op een USB-stick. Dat is vele malen sneller en stabieler ;)

I don't have OCD. I have CDO. It's the same, but with the letters in the right order.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Crazyanz
Draai nu raspbmc op een memkaart, zo draait het al een jaar stabiel. Maar ik zal eens een usb stick proberen.

• wsitedesign
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-08 11:52

wsitedesign

memkaart is op zich de bedoeling van de RPi, maar het probleem zit hem onder meer in het feit dat een memkaart niet zo geschikt is om veel naar te schrijven, en ze zijn ook trager dan usb-sticks. Ook kun je, mits wat pech, problemen hebben met de kaart omdat hij in het midden (door combinatie van druk & warmte) verbuigt, iets wat ik al gehad heb.

Ik kan een installatie op USB ook ten zeerste aanraden :)

Disclaimer: Aan bovenstaande tekst kan geen enkel recht ontleend worden in gelijk welke vorm dan ook.

• WildeBeestje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-08 12:15
quote:
baba420 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:45:
Bedankt voor reactie! Als ik nu addons ga installeren, zal het nog steeds naar mijn usb schrijven? Want ik wil mijn externe hdd alleen als opslagplaats voor Transmission gebruiken...
Addons worden geinstalleerd in de home directory van xbmc dat zal iets als /home/pi/.xbmc/ zijn.
En aangezien je niets op dit pad mount zal dit inderdaad onder de / directory vallen die op je usb-stick staat.
quote:
baba420 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:45:
Verder krijg ik permission denied als ik een map aanmaak bij /media/Externe HDD. Ik heb wel "sudo chmod 775 /mnt" ingevoerd in terminal, maar kennelijk is het niet voldoende. Wat heb ik over het hoofd gezien?
Je hebt de rechten van de verkeerde map aangepast. "sudo chmod 775 /media/Externe\ HDD" past het van je externe hdd aan.

• baba420
quote:
WildeBeestje schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:44:
[...]

Addons worden geinstalleerd in de home directory van xbmc dat zal iets als /home/pi/.xbmc/ zijn.
En aangezien je niets op dit pad mount zal dit inderdaad onder de / directory vallen die op je usb-stick staat.

[...]

Je hebt de rechten van de verkeerde map aangepast. "sudo chmod 775 /media/Externe\ HDD" past het van je externe hdd aan.
Met wat vlieg en kunstwerk is het me uiteindelijk gelukt, om 3.00 uur 's nachts ;(
Wordt toch eens dat ik een cursus Linux volg voor beginners.

• Firesphere

Firesphere

There, I broke it.

I don't have OCD. I have CDO. It's the same, but with the letters in the right order.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:18

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Toch ook even iets melden vandaag.
Voor de zoveelste keer haperde mijn dune bij het afspelen van films en ik heb geen idee waarom.. tijd om de pi eens aan te zetten:)
Install gedaan op een 16gig kaartje en het ziet er toch echt wel mooi uit hoor.
Ik ben zo slim geweest om even mijn NAS te laten indexeren over SMB en daar is hij al een tijd mee bezig (220 films ongeveer).
Hij startte aan het begin iedere keer spontaan opnieuw op met het bericht relax blablabla, is dat voor automatische addons die erop komen?
ook hoop ik dat hij zo wel wat sneller is als alles klaar is want de menus zijn behoorlijk traag valt me op.
Ook het afspelen loopt niet helemaal vloeiend volgens mij…
Wordt vervolgd…

Edit:
nu met een classe 10 kaartje en dat gaat stukken beter!
menu vlieg ik doorheen en ook het scannen was in no-time gedaan.
Nu een paar vraagjes:
kan ik de instellingen van het scannen veranderen naderhand? ik had hem namelijk op NL gezet maar de nederlandse dvd covers met titels zien er niet uit:( (moeten gewoon de originele OV zijn).
Ik heb bij sommige films dat het super goed gaat (hobbit bijv) maar ik kijk nu een stukje trancendance (zelfde kwaliteit/formaat) en die hort en stoot als een malle, zowel beeld als geluid.
iemand enig idee?

DRuw wijzigde deze reactie 10-08-2014 20:19 (28%)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd.

• ingo92
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 29-08 18:56

ingo92

XBL/R★: isj1992

Voor het aanpassen naar OV zul je bij mijn weten opnieuw moeten scrapen, zie http://wiki.xbmc.org/inde...dating_or_removing_videos . Voor de afspeelproblemen: welke codecs worden gebruikt? Een Pi ondersteunt namelijk MPEG2 en VC1 alleen hardwarematig nadat je de codecs hebt aangeschaft, en puur op softwarematige decoding ga je het niet redden. Aanschaffen kan via de swagstore.

• DRuw

DRuw

Ha, ik dacht dat hij dan sowieso die films niet goed afspeelde maar als hij het softwarematig probeert zal hij inderdaad over zijn nek gaan inderdaad.
Zal ze wel ff aanschaffen.
Toch raar dat hij sommige dan wel doet (in behoorlijke kwaliteit) en anderen total niet, zowel geluid als beeld hokken en stoten.
Wel apart trouwens ook dat hij enorm vaak reboot. er staat wel Relax blablabla waarodoor ik denk dat het de bedoeling is maar hij deed het gisteren wel heel vaak:(
Ik ga die codecs ff aanschaffen, laat wel weten hoe het gaat!
TNX!

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
DRuw schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:43:
Ha, ik dacht dat hij dan sowieso die films niet goed afspeelde maar als hij het softwarematig probeert zal hij inderdaad over zijn nek gaan inderdaad.
Zal ze wel ff aanschaffen.
Toch raar dat hij sommige dan wel doet (in behoorlijke kwaliteit) en anderen total niet, zowel geluid als beeld hokken en stoten.
Wel apart trouwens ook dat hij enorm vaak reboot. er staat wel Relax blablabla waarodoor ik denk dat het de bedoeling is maar hij deed het gisteren wel heel vaak:(
Ik ga die codecs ff aanschaffen, laat wel weten hoe het gaat!
TNX!
Wat voor geluid zit erbij? Wat ik tot nu toe gelezen heb is het geluid vaker de boosdoener dan de videocodec. Met passthrough gaat DTS/Dolby stukken beter dan als de RPi zelf het geluid moet decoderen (wat op de niet zo zware processor gebeurt). De meeste films zijn tegenwoordig H.264 gecodeerd wat de videochip prima vloeiend zonder licenties kan afspelen.

Al het goede komt in 3 (cilinders)

• DRuw

DRuw

Ik heb inderdaad de passtrough aangezet maar dat maakt weinig uit vrees ik.
Het zal de videocodec zijn gok, mijn geluid gaat gelijk naar een versterker en in principe hoeft de pi daar niet veel mee te doen:)
Ik zal eens kijken wat voor geluid er bij de films zit die niet goed willen, ik had gisteren een hoop reboots achter elkaar met dat "Relax" bericht waardoor ik dacht dat ik hem maar gewoon even met rust moest laten.
Vanmiddag/avond verder klooien en die codec ff aanschaffen.

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-08 15:04
@ DRuw:

Heb je 'Adjust display refresh rate to match video' aan staan (video settings)?

Ik heb deze aan staan en films die eerst stotterden doen dat nu niet meer..

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• DRuw

DRuw

Jep,
ik heb in principe de hele guide gevolgd op de wiki voor stotterend geluid en alles staat op die aangegeven instellingen behalve dat ik die codec nog niet heb dus.
Maar nogmaals, het blijft raar dat een dvd van the hobbit prima gaat en expendables3 niet te kijken is (volledig niet, ook niet een klein stukje).
Heb ook de boel van FTP nu ipv SMB maar maakt ook niets uit..

• ingo92

ingo92

Het 'relax-bericht' betekent overigens gewoon dat het systeem is gecrasht, dit gebeurt soms expres om een update in de instellingen door te voeren (vanuit de Raspbmc settings-app), maar zeker niet meerdere keren achter elkaar. Dus ik vermoed dat er toch echt iets misgaat in je instellingen. Heb je een overclock ingesteld staan toevallig? Zo ja: zet hem eens terug op 'normal' of hoogstens 'fast', het kan zijn dat jouw exemplaar van de Pi niet stabiel meer is bij de hogere overclocks. Verder kan je nog eens kritisch kijken naar je voeding, dit veroorzaakt voor zover ik weet niet direct deze symptomen, maar het is wel een veelvoorkomende oorzaak van problemen.

(Ik ga er overigens vanuit dat je Raspbmc gebruikt als software, misschien even handig om te bevestigen?)

• FireSonus
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:44
quote:
FireSonus schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:16:
Mensen, ik kom ergens niet helemaal uit. In eerste instantie lijkt het simpel, maar dat is het blijkbaar niet.

Ik heb eigenlijk altijd films en series gestreamd vanaf mijn NAS (nou ja, NAS, een WD MyBook World Edition II) naar de Pi, maar ik wil nu ook wat streamen vanaf een HDD die ik via USB heb aangesloten op mijn MacBook Pro. Op de Macbook heb ik alle vormen van delen aangezet (SMB, AFP). Via AFP kan ik de macbook/het harde schijfje benaderen, maar stopt de film/serie die ik aan het kijken ben na een tijdje (zeg een seconde of 20/30) of als je snel doorspoelt :o. Nu heb ik op internet gevonden dat dit inderdaad kan kloppen want "AFP werkt buggy met xbmc".... lekker dan. Op de Pi staat overigens OpenElec 4.0.7.

Ik las op internet dat je uberhaupt beter over kan stappen op delen via NFS, dat snap ik, want dat is sneller. Dus ik de fix volgen die op internet wordt gegeven, maar daar loop ik uiteindelijk vast omdat de harde schijf die ik heb aangesloten op de MacBook is geformatteerd naar NTFS, dat werkt gek genoeg niet met dat NFS Manager programma...

Dus weer terug bij af en proberen via het laatste redmiddel: SMB. Via SMB kan ik de MacBook echter helemaal niet benaderen. Ik krijg dan de error "Broken Pipe" op de Pi. Dit terwijl ik op de MacBook delen via SMB echt aan heb gezet, zelfs voor het gast account. Ook gaat de MacBook niet in slaapstand of whatever. Wat doe ik verkeerd?
Niemand? :'(

• DRuw

DRuw

quote:
ingo92 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:43:
Het 'relax-bericht' betekent overigens gewoon dat het systeem is gecrasht, dit gebeurt soms expres om een update in de instellingen door te voeren (vanuit de Raspbmc settings-app), maar zeker niet meerdere keren achter elkaar. Dus ik vermoed dat er toch echt iets misgaat in je instellingen. Heb je een overclock ingesteld staan toevallig? Zo ja: zet hem eens terug op 'normal' of hoogstens 'fast', het kan zijn dat jouw exemplaar van de Pi niet stabiel meer is bij de hogere overclocks. Verder kan je nog eens kritisch kijken naar je voeding, dit veroorzaakt voor zover ik weet niet direct deze symptomen, maar het is wel een veelvoorkomende oorzaak van problemen.

(Ik ga er overigens vanuit dat je Raspbmc gebruikt als software, misschien even handig om te bevestigen?)
ja, raspbmc staat op een 8gig classe 10 microsd kaart.
ik gebruik als hardware een nieuwe pi b+ (met 4 usb poorten) maar gebruik maar 1 usb voor een rf ontvanger voor mijn Logitech toetsenbord.
voeding is een 5v 1.2A stekkervoeding die gezien de afname ruim voldoende moet zijn..
overklok staat niet aan zover ik weet maar ga ik zo ff kijken (niets handmatig ingesteld in ieder geval).

EDIT:
Zo, ff de codes gekocht en wachtend op de email.
Ik zie nu dat het ding al 11 uur online is ruim… de relax berichten lijken een beetje over dus nu (al heb ik dus ook de laatste 11 uur niet zitten klooien met het ding;)

EDIT2:
codes binnen (das snel!) en ingevoerd.
Hij werkt nu 99%, althans gebaseerd op de films die ik al even gezien had eerder.
Transcendance bijvoorbeeld doet het nu goed.
Expendables 3 doet heb nu bijna goed, geluid is prima, beeld is nog steeds iets schokkerig.
Het is zegmaar NET niet vloeiend...
ik heb hem nu op fast staan en voor de rest is de boel conform de instructies op http://wiki.xbmc.org/inde..._stuttering.2C_choppiness
iemand nog tips?

DRuw wijzigde deze reactie 11-08-2014 21:48 (22%)

• mno
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-08 07:21
Heeft iemand het al voor elkaar om OpenElec volledig vanaf de USB stick te booten?
Dus dat op de SD-kaart alleen de cmdline.txt staat met
code:
1
boot=/dev/sda1 disk=/dev/sda2
en op de USB stick dus 2 partities:
- FAT16/32 voor kernel en system
- Ext4 voor storage

Bij mij start de Pi dan niet op, het lampje blijft rood. Als ik kernel en system op de SD-kaart zet en de storage op USB dat gaat het wel goed.

Edit: ik geloof dat er eruit ben. Alleen de cmdline.txt op de SD-kaart zetten lijkt te weinig. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat op de SD-kaart tenminste de volgende bestanden moeten staan om succesvol te kunnen booten vanaf USB:
- bootcode.bin
- cmdline.txt (met daarin de regel boot=/dev/sda1 disk=/dev/sda2)
- kernel.img
- start.elf
- config.txt (niet nodig om te booten, maar deze file met overklok-opties en licenties wordt alleen gelezen als hij op de SD-kaart staat)
- fixup.dat (niet perse nodig om te booten maar het lijkt erop dat deze gewoon bij de bootfiles hoort).

De rest staat op 2 verschillende partities van de USB stick:
- 1 FAT32 partitie met daarop alleen bestand SYSTEM
- 1 Ext4 partitie "storage" met daarop alle OpenElec/XBMC-configuratie.

mno wijzigde deze reactie 11-08-2014 22:35 (50%)

Gewoon rösti

• GeeBee
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:56

GeeBee

Oddball

Levert dat nog merkbare performanceverbeteringen op tov alleen de storage op de USB?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• mno
quote:
GeeBee schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 01:19:
Levert dat nog merkbare performanceverbeteringen op tov alleen de storage op de USB?
Dat zal ik vanavond even meten.
Wat wel vreemd is: de boot-tijd van deze constructie is langer dan wanneer alles op mijn Class 10 SD kaart staat.

Gewoon rösti

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:39

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
mno schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:27:
[...]

Dat zal ik vanavond even meten.
Wat wel vreemd is: de boot-tijd van deze constructie is langer dan wanneer alles op mijn Class 10 SD kaart staat.
Het hele USB verhaal is echt een van de grootste mythes sinds het begin van de RPi. Daarom dus.

wegens een grote inbraak thuis, staat al mijn activiteit even stil | tevens op zoek naar een baan

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 20:54

Sa1

\o/ \\o /o\ o// \o/

quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:21:
[...]

Het hele USB verhaal is echt een van de grootste mythes sinds het begin van de RPi. Daarom dus.
De /storage op USB is zeker wel een aangename verbetering t.o.v. alleen de Class10 SD kaart. De rest van het systeem geloof ik niet zo.

servertje - HTPC

• Firesphere

Firesphere

There, I broke it.

quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:21:
[...]

Op een Class 6 kaart, maakt het zeker verschil. Plus, het belangrijkste is dat je niet om de haverklap zit met een corrupte card. Dat is het voordeel van het draaien vanaf USB.

• _Brake_
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-08 17:25
Kan je er gewoon een willekeurige USB3.0 stick indrukken (ik weet dat de specs USB2.0 zijn, maar voor overcapaciteit op de snelheid), zoals pricewatch: Kingston DataTraveler Mini 3.0 16GB Roze?

Ik gebruik de stick niet voor opslag, puur voor OpenELEC. Streamen doe ik (bekabeld) van een NAS. En als ik het goed begrijp, is de SD kaart nog wel steeds nodig/verstandig als er een USB stick inzit?

Edit:
Of deze, mooi klein:
http://www.internetshop.n...Oqy2JfIjcACFY7KtAodaykAKw

Edit2:
USB is alleen voor opslag, niet om van te booten? * _Brake_ zoekt weer verder naar de mogelijkheden

_Brake_ wijzigde deze reactie 12-08-2014 13:00 (49%)

Asus N76VZ-V2G (T1241H) // Samsung 840 PRO 128GB // Samsung SpinPoint M8 1TB // Kingston HyperX 8GB DDR3-1600 // Panasonic UJ-240 Blu-ray
Panasonic TX-P50ST60E // Pioneer VSX-922-K // Pioneer BDP-150-K // Jamo S606 HCS3 // SVSound PB-1000

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 29-08 12:05

kraades

Guru Meditation

quote:
Firesphere schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:26:
[...]

Op een Class 6 kaart, maakt het zeker verschil. Plus, het belangrijkste is dat je niet om de haverklap zit met een corrupte card. Dat is het voordeel van het draaien vanaf USB.
OpenELEC.
We hebben het er al eens eerder over gehad, maar is er nog wel sprake van mogelijke corruptie?
Ik neem tegenwoordig zelfs niet meer de moeite om XBMC netjes af te sluiten en zet gewoon de stroom eraf en heb nooit last van corruptie.

V&A | Synology DS211 | HP ZBook 15 i7-4700MQ | iPhone 5S | iPad Air | Raspberry Pi | Philips 55PFL8008 | Onkyo HT-S9405THX

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 20:54

Sa1

\o/ \\o /o\ o// \o/

quote:
_Brake_ schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:52:
Kan je er gewoon een willekeurige USB3.0 stick indrukken (ik weet dat de specs USB2.0 zijn, maar voor overcapaciteit op de snelheid), zoals pricewatch: Kingston DataTraveler Mini 3.0 16GB Roze?

Ik gebruik de stick niet voor opslag, puur voor OpenELEC. Streamen doe ik (bekabeld) van een NAS. En als ik het goed begrijp, is de SD kaart nog wel steeds nodig/verstandig als er een USB stick inzit?

Edit:
Of deze, mooi klein:
http://www.internetshop.n...Oqy2JfIjcACFY7KtAodaykAKw

Edit2:
USB is alleen voor opslag, niet om van te booten? * _Brake_ zoekt weer verder naar de mogelijkheden
ja, je kunt er een willekeurige stick in drukken. Is inderdaad voor storage, voor de werkelijke boot heb je nog steeds een SD kaart nodig.

servertje - HTPC

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01:14

MsG

Forumzwerver

Gaat het afspelen van bepaalde video's die wellicht op het randje waren qua snelheid (met decodering van geluid door de Pi zelf bijv.) ook beter met de USB-stick? Mijn interface is namelijk met mijn Class 10 SD-kaart al prima, behalve bij semi-transparante overgangen, dat vind de Pi moeilijk volgens mij. Heb ook nog nooit een corrupte SD-kaart gehad *klopt af in mijn 2-jarig gebruik van de Raspberry Pi met overclock.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• tboheeren
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 27-08 16:10
Is er iemand al in geslaagd om een EDID configuratie/hack uit te voeren op je Rpi met XBMC zodat display discovery disabled wordt? Hierdoor zou je tv dan audio passthrough toelaten voor 5.1 signalen via optical naar je geluidsinstallatie.
Vandaag wordt elk signaal teruggebracht naar PCM 2.0. hdmi_force_edid_audio=1 heeft nog geen extra resultaten opgeleverd. Elke setting staat hiernaast op passthrough.
(http://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=6&t=1132,)

HTC Desire HD | Asus Transformer TF101 | Synology DS211J | Intel Core i7 3770k | Crucial m4 SSD 128 GB | Sapphire HD5750 1GB | Scythe Mugen 2 rev. B | Fractal Design Define Mini | Gigabyte GA-Z77M-D3H

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Als corruptie nog een probleem is, dan moet je van distro wisselen. De enige corruptie die je nog wel eens ziet bij xbian is de boot partitie, maar die kan niet op een usb. Standaard boot terugzetten werkt 99.9% van de tijd.

wegens een grote inbraak thuis, staat al mijn activiteit even stil | tevens op zoek naar een baan

• _Brake_
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-08 17:25
Waarom zou ik dan een USB stick plaatsen, als ik de sd card / usb stick niet gebruik voor storage (behalve subtitles wellicht en autoupdate)?

Asus N76VZ-V2G (T1241H) // Samsung 840 PRO 128GB // Samsung SpinPoint M8 1TB // Kingston HyperX 8GB DDR3-1600 // Panasonic UJ-240 Blu-ray
Panasonic TX-P50ST60E // Pioneer VSX-922-K // Pioneer BDP-150-K // Jamo S606 HCS3 // SVSound PB-1000

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Ik heb de Hue plugin op mijn Raspberry OpenElec gezet en dat werkt voortreffelijk met een mkv file, maar bij een VIDEO_TS map doen de lampen niets... is dat een beperking van de plug-in dat iemand weet?

Deyron Kilometertje.nl - Gratis ritregistratie

• Turtlesnif
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
Ik lees hier dat het niet uitmaakt welke usb stick je gebruikt maar dat klopt niet.
Na veel problemen ben ik er nu achter dat nou net de usb stick voor problemen zorgt.
Ik heb de opvolger van de transcend 700 snelle usb stick. Zelfs de fabrikant gaf aan dat deze compleet identiek was. ( ben zelfs persoonlijk door ze gebeld)
Nu las ik ook al ergens anders dat iemand deze stick voorheen aanraadde en hem nu afraad.
Alles liep bij mij gesmeerd. En ook bij mij ineens problemen. Nee...niet voeding...niet kaartje.
Openelec, raspbmc beide problemen.
Ooit had ik een lijst gevonden met welke usb sticks de raspberry werkte . Helaas ik kan deze niet meer vinden.
Dus heb jij een usb 3 stick waarop je je storage draait ( dus opstarten alleen via sd) en dat werkt al ruim een jaar goed .....geef dan even door welke stick je gebruikt.
B.v.d.

• Turtlesnif
  • Nu online
Bron http://totalxbmc.tv/new-forum/index.php?topic=478.0

IMPORTANT: In the video I mention using the Transcend Jetflash 700 USB sticks, DO NOT use these sticks as the newer models are rubbish and seem to corrupt after just a few weeks use. The Verbatim 8GB V3 Store 'n' Go USB sticks are what I would recommend.

• mno
Ik heb even wat testen uitgevoerd m.b.t. het booten van OpenElec 4.1.3 op SD-kaart en een redelijk snelle maar betaalbare USB stick.
Gebruikte hardware:
- Raspberry Pi model B
- Transcend 4GB SDHC (Class 10)
- Lexar S23 16GB USB3 stick

Ik heb 3 situaties getest:
1. System én Storage partitie op de class 10 SDHC.
Resultaat: Boot-tijd= 28 seconden. XBMC settings backup: 05m14s.

2. System op class 10 SDHC en Storage partitie op USB.
Resultaat: Boot-tijd= 33 seconden. XBMC settings backup: 04m45s.

3. System en Storage partitie op USB (op de SDHC staan dan alleen de bootloader+kernel).
Resultaat: Boot-tijd= 36 seconden. XBMC settings backup: 04m45s.

Conclusie: Een class 10 SDHC kaart is voor het booten (voornamelijk lees acties) sneller dan een (redelijk snelle) USB-stick. Voor vele schrijf-acties is de USB-stick sneller.

Ik denk dat voor all-round gebruik van OpenElec/XBMC (bijv. i.c.m. met het regelmatig indexeren van mediabestanden) combinatie 2 (Kernel+System op class 10 SDHC en Storage partitie op USB) het beste is.

Gewoon rösti

• mno
quote:
_Brake_ schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:23:
Waarom zou ik dan een USB stick plaatsen, als ik de sd card / usb stick niet gebruik voor storage (behalve subtitles wellicht en autoupdate)?
Met Storage wordt hier niet je mediabestanden bedoeld, maar alle configuratiefiles van OpenElec en XBMC. Die zijn al gauw (bij elkaar) enkele honderden megabytes groot. In mijn geval zijn het zo'n 9000 bestanden en mappen van bij elkaar 400MB.

Gewoon rösti

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Natuurlijk is dat maar een matige test. Je zult tenminste (random) read / write moeten testen.

• mno
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:53:
Natuurlijk is dat maar een matige test. Je zult tenminste (random) read / write moeten testen.
Daar heb ik geen zin in :-) maar ik kan de uitkomst wel voorspellen: bij random read/write is een goede USB de winnaar.

Het maken van een XBMC backup (van al die duizenden configuratiebestanden) is al een behoorlijke random read test trouwens.

Gewoon rösti

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
mno schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:04:
[...]
Daar heb ik geen zin in :) maar ik kan de uitkomst wel voorspellen: bij random read/write is een goede USB de winnaar.
Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten :)

• mno
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:07:
[...]
Ik zou juist het tegenovergestelde verwachten :)
Het verschilt natuurlijk per USB-stick / SDHC-kaart, maar ik heb de mijne gebenchmarked. Met name bij random write is mijn USB stick vele malen sneller (tussen de 10 en 65 keer) dan de class 10 SDHC kaart.

Gewoon rösti

• schumi2004
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:26

schumi2004

quote:
mno schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:27:
Ik heb even wat testen uitgevoerd m.b.t. het booten van OpenElec 4.1.3 op SD-kaart en een redelijk snelle maar betaalbare USB stick.
Gebruikte hardware:
- Raspberry Pi model B
- Transcend 4GB SDHC (Class 10)
- Lexar S23 16GB USB3 stick

Ik heb 3 situaties getest:
1. System én Storage partitie op de class 10 SDHC.
Resultaat: Boot-tijd= 28 seconden. XBMC settings backup: 05m14s.

2. System op class 10 SDHC en Storage partitie op USB.
Resultaat: Boot-tijd= 33 seconden. XBMC settings backup: 04m45s.

3. System en Storage partitie op USB (op de SDHC staan dan alleen de bootloader+kernel).
Resultaat: Boot-tijd= 36 seconden. XBMC settings backup: 04m45s.

Conclusie: Een class 10 SDHC kaart is voor het booten (voornamelijk lees acties) sneller dan een (redelijk snelle) USB-stick. Voor vele schrijf-acties is de USB-stick sneller.

Ik denk dat voor all-round gebruik van OpenElec/XBMC (bijv. i.c.m. met het regelmatig indexeren van mediabestanden) combinatie 2 (Kernel+System op class 10 SDHC en Storage partitie op USB) het beste is.
En best practice is dan ook System op SDHC en Storage op USB, zeker als je een corrupte install wilt voorkomen ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
schumi2004 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:58:
[...]

En best practice is dan ook System op SDHC en Storage op USB, zeker als je een corrupte install wilt voorkomen ;)
En ik zeg nou juist dat dat al tijden verleden tijd is...

• Lelyuser
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 00:19
Heren en dames,

Ik ben een newbie in het land van raspberryPi. Ik heb het nieuwe model net gekocht de B+ met de bedoeling om een media speler in te richten die zowel van mijn Nas kan streamen, als Netflix.

Ik denk dat ik te oud word voor deze techniek, maar vind het nog zo leuk. Wie kan mij helpen om het goed draaiend te krijgen.

Ik speur nu al een paar dagen alle fora's en internetsite af om het voor elkaar te krijgen. Ik heb het voor elkaar dat Openelec nu draait maar het verder inrichten van XBMC krijg ik gewoon niet voor elkaar.

Ik hoop dat er mensen zijn in de buurt van Lelystad die mij kunnen helpen.

Bob

• kraades

kraades

Guru Meditation

V&A | Synology DS211 | HP ZBook 15 i7-4700MQ | iPhone 5S | iPad Air | Raspberry Pi | Philips 55PFL8008 | Onkyo HT-S9405THX

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 29-08 18:43
quote:
Las het gisteren en dacht, oh dat is wel nice.... Totdat ik de prijs van dat ding zag! Wat een stelletje gekken.
Bedoel, je koopt voor 75 euro een WD TV Live. Als je dan graag iets wilt bouwen met XBMC zul je toch een prijs moeten houden van <100.
Net zoals een ingebouwde HDD.... Ik kan me niet voorstellen dat daar tegenwoordig nog iemand op zit te wachten.

PSN: SaSha1103

• DexterBelgium
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:29
Mmmm, ik hou van mijn Openelec setup, maar de snelheid en betrouwbaarheid zonder mijn eigen interventie is niet iets dat ik van een mediaplayer van meer dan 200¤ zou aanvaarden. De prijs van een losse Pi maakt het meer dan de moeite, maar ik zie een pi-based solution nevernooit concurreren met een standalone mediaplayer van 200+ ¤.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• schumi2004

schumi2004

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 00:10:
[...]

En ik zeg nou juist dat dat al tijden verleden tijd is...
Ben het er niet helemaal mee eens maar kan ook liggen aan het feit dat ik geregeld een corruptie tegen kom op RPi's en wanneer de storage op USB gezet wordt er geen wolkje aan de lucht is.
Maar vind het allemaal prima, als maar werkt toch ;)

• schumi2004

schumi2004

quote:
Michaelg schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:19:
[...]

Las het gisteren en dacht, oh dat is wel nice.... Totdat ik de prijs van dat ding zag! Wat een stelletje gekken.
Bedoel, je koopt voor 75 euro een WD TV Live. Als je dan graag iets wilt bouwen met XBMC zul je toch een prijs moeten houden van <100.
Net zoals een ingebouwde HDD.... Ik kan me niet voorstellen dat daar tegenwoordig nog iemand op zit te wachten.
En ik zou ook geen RPi gebruiken als je de ontwikkelingen op de huidige markt ziet, zijn genoeg alternatieven , een hummingboard bv.

• kraades

kraades

Guru Meditation

quote:
Off-topic.

Blijkbaar hebben ze een eigen i/o bordje gebruikt?
https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/002/395/751/c27e202cff49ad054ebfc38ab8035af4_large.jpg?1407343762

Lijkt niet op:
http://www.raspberrypi.or...pment-kits-now-available/

Edit:
Blijkbaar eigen fabrikaat gezien het Fife Ninjas logo...
https://www.kickstarter.com/profile/fiveninjas

Ook interessant 2 van de ninjas:

James Adams - Director of Hardware Engineering, Raspberry Pi

James has spent more than 10 years doing electronic product design and chip design for both startups and tech giants. James's current day job is Director of Hardware Engineering at Raspberry Pi. James has more recently spent most of his spare time designing Slice's electronics.

Gordon Hollingworth - Director of Software Engineering, Raspberry Pi

Gordon is director of software engineering at Raspberry Pi and was previously involved with the low level firmware software running on BCM2835. He also developed Amino's first high definition IPTV set top box so knows a great deal about multimedia streaming as well as mobile multimedia systems.

kraades wijzigde deze reactie 14-08-2014 11:39 (44%)

• kromme
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-08 21:16

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb 2 pi's draaien, beiden met een usb als storage. En geregeld loopt het beeld vast en gaat weer verder. Soms loopt hij vast en loopt de ondertitel door. Dan moet ik het apparaatje rebooten. Zijn er mensen die dit herkennen?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• ge-flopt
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 29-08 13:58

ge-flopt

Gezocht: (Zie ondertitel)

Ik heb het gehad met 1 van mijn 3 PI's. Deze liep ook (muur) vast. Bleek uiteindelijk te liggen dat de PI die ik eerst er had staan te warm werd. Verwisseld met een andere (was gewoon file server) en daarna waren de problemen opgelost. Je ou eens kunnen proberen of je de case open kunt zetten, zodat hij beter zijn warmte weg krijgt. Mocht dit de oplossing zijjn, dan zijn er wel van die heat sink's te vinden die je erop kunt zetten.

Strips van Michel Vaillant (voor een leuk prijsje), mail me als je iets hebt!

• schumi2004

schumi2004

quote:
kraades schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:14:
[...]

Off-topic.

Blijkbaar hebben ze een eigen i/o bordje gebruikt?
[afbeelding]

Lijkt niet op:
http://www.raspberrypi.or...pment-kits-now-available/

Edit:
Blijkbaar eigen fabrikaat gezien het Fife Ninjas logo...
https://www.kickstarter.com/profile/fiveninjas

Ook interessant 2 van de ninjas:

James Adams - Director of Hardware Engineering, Raspberry Pi

James has spent more than 10 years doing electronic product design and chip design for both startups and tech giants. James's current day job is Director of Hardware Engineering at Raspberry Pi. James has more recently spent most of his spare time designing Slice's electronics.

Gordon Hollingworth - Director of Software Engineering, Raspberry Pi

Gordon is director of software engineering at Raspberry Pi and was previously involved with the low level firmware software running on BCM2835. He also developed Amino's first high definition IPTV set top box so knows a great deal about multimedia streaming as well as mobile multimedia systems.
Heb me denk vergist in het hele gebeuren. Heb het nog eens nagelezen maar ze willen de computing module gebruiken, niet de RPi ansich.

• Gusev
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:49
Ik wil binnenkort een nieuwe receiver kopen. Echter, met mijn huidige TV (http://www.toshiba.eu/discontinued-products/40tl933/) denk ik dat de Raspberry Pi geen 5.1 audio kan uitgeven. Klopt dat?

Zo ja, is er een andere manier om 5.1 audio uit de Raspberry Pi te krijgen?

• svenvv2
  • Laatst online: 00:51
quote:
Gusev schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:43:
Ik wil binnenkort een nieuwe receiver kopen. Echter, met mijn huidige TV (http://www.toshiba.eu/discontinued-products/40tl933/) denk ik dat de Raspberry Pi geen 5.1 audio kan uitgeven. Klopt dat?

Zo ja, is er een andere manier om 5.1 audio uit de Raspberry Pi te krijgen?
Simpel: Rpi aan je receiver hangen en passthrough aanzetten (Settings->System->Audio output). De receiver handelt al het al het geluid dan gewoon verder af. (Ervan uitgaande dat de nieuwe receiver HDMI ingangen heeft)

Raspberry ---> receiver ---> TV

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

u_nix_we_all

spreekt sowieso geen Duits

quote:
schumi2004 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:14:
[...]

Heb me denk vergist in het hele gebeuren. Heb het nog eens nagelezen maar ze willen de computing module gebruiken, niet de RPi ansich.
Ik heb het ook eens bekeken, want ik dacht eerst ook dat het nogal een rip-off was. Maar bij nader inzien zie ik wel wat verschillen met een kale pi met XBMC:

- real time clock en battery
- IR en RF sensor, RF remote
- USB slave mode
- sata poort (+ 1TB hdd)
- last but not least: mooie aluminium design-case met kekke ledjes.

Tuurlijk, voor de helft van het geld heb je iets wat net zo goed werkt. En ja, wij tweakers hebben natuurlijk allemaal wel een apparaat waar we de media vanaf streamen. Maar toch, wellicht zijn er wel mensen die het handig vinden zo'n ding met films en al mee te nemen, die geen zin hebben om zelf te knutselen, en wel iets meer willen uitgeven aan iets wat er gelikt uitziet.

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• Thympy
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 29-08 09:39
quote:
kromme schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:25:
Ik heb 2 pi's draaien, beiden met een usb als storage. En geregeld loopt het beeld vast en gaat weer verder. Soms loopt hij vast en loopt de ondertitel door. Dan moet ik het apparaatje rebooten. Zijn er mensen die dit herkennen?
Hier zit er een hopelijk heeft iemand een oplossing.

• Gusev
quote:
svenvv2 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:55:
[...]

Simpel: Rpi aan je receiver hangen en passthrough aanzetten (Settings->System->Audio output). De receiver handelt al het al het geluid dan gewoon verder af. (Ervan uitgaande dat de nieuwe receiver HDMI ingangen heeft)

Raspberry ---> receiver ---> TV
Waar ik eigenlijk op doelde was het feit dat de TV bij veel mensen de audio "terugschakelt" naar 2.0.

Maar op bovenstaande manier omzeil je dat dus?!

• Gast1981
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-08 14:01

Gast1981

room with a moose!

quote:
kromme schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:25:
Op beiden hetzelfde probleem? Welke installatie heb je op de SD's staan?
Je kan misschien eens de xbmc.log erbij pakken, wie weet staat er iets zinvols bij.
Of wat bij mij hielp, eens een andere voeding eraan hangen. Of een nieuwe installatie.

• svenvv2
  • Laatst online: 00:51
quote:
Gusev schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:20:
[...]

Waar ik eigenlijk op doelde was het feit dat de TV bij veel mensen de audio "terugschakelt" naar 2.0.

Maar op bovenstaande manier omzeil je dat dus?!
Dat klopt, de receiver ziet een 5.1 signaal en speelt dat af over de speakers van de receiver. In mijn situatie heb ik overigens de TV luidsprekers uitgeschakeld en loopt alle audio via de receiver. Veel van de 'HD' zenders sturen namelijk een surround signaal mee ;)

• Crazyanz
quote:
Crazyanz schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:11:

Na van alles geprobeerd te hebben tot de conclusie gekomen dat de PI afgeschreven kon worden. Als last resort de Pi nog even een minuut afgebakken bij 300 graden in de oven in de hoop dat een eventuele slechte soldeer verbinding weer zou worden hersteld.

Lijkt gewerkt te hebben gister weer rustig een filmpje kunnen kijken :+

• Gusev
quote:
svenvv2 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:40:
[...]

Dat klopt, de receiver ziet een 5.1 signaal en speelt dat af over de speakers van de receiver. In mijn situatie heb ik overigens de TV luidsprekers uitgeschakeld en loopt alle audio via de receiver. Veel van de 'HD' zenders sturen namelijk een surround signaal mee ;)
Duidelijk. En zou je nog iets duidelijker willen zijn over de aansluiting (ik heb er echt helemaal geen kaas van gegeten).

Raspberry Pi HDMI poort >>> HDMI in (?) van receiver >> HDMI out (?) van receiver >>> TV hdmi poort?

• Jackazz
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-08 19:46
Ik heb een klein probleem met mijn XBian installatie. Na iedere reboot, en soms gewoon midden in de nacht, springt mijn televisie aan. Dit zou ik graag willen voorkomen. Ik had al gelezen dat je de waarde "hdmi_igonore_cec_init" op 1 moest zetten in /boot/config.txt alleen dit werkt niet bij mij.

Iemand toevallig een oplossing om uit te schakelen dat iedere keer de televisie aan gaat?

• ingo92

ingo92

Instellen op de tv zelf, dat hij niet inschakelt als CEC dat vraagt?

• Gusev
Die CEC instellingen binnen xbmc vind ik tot op de dag van vandaag maar ingewikkeld door de gebruikte terminologie. Bv, ik heb mijn RPi via usb powered aan mijn TV hangen. Ik heb alle mogelijke combinaties onderhand wel geprobeerd, maar iedere keer als ik het stroom op mijn TV (contactdoos) zet 'forceert' de RPi dat mijn TV aan gaat ipv standby.

Als iemand een tip heeft voor een configuratie die ook powered is door de USB poort van de TV hoor ik t graag.

• Crazyanz
Volgens mij heb ik alleen deze cec settings aangepast:

Make XBMC active source when starting = off
Devices to power on when staring xbmc = none
Devices to power down when starting xbmc = none
When tv is switched off = shutdown

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 26-08 15:14
quote:
Gusev schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:31:
Die CEC instellingen binnen xbmc vind ik tot op de dag van vandaag maar ingewikkeld door de gebruikte terminologie. Bv, ik heb mijn RPi via usb powered aan mijn TV hangen. Ik heb alle mogelijke combinaties onderhand wel geprobeerd, maar iedere keer als ik het stroom op mijn TV (contactdoos) zet 'forceert' de RPi dat mijn TV aan gaat ipv standby.

Als iemand een tip heeft voor een configuratie die ook powered is door de USB poort van de TV hoor ik t graag.
Ik denk dat je deze optie wil toevoegen aan config.txt:
quote:
hdmi_ignore_cec_init
Doesn't sent initial active source message. Avoids bringing (CEC enabled) TV out of standby and channel switch when rebooting.

hdmi_ignore_cec_init=1

• Gusev
quote:
Crazyanz schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:02:
Volgens mij heb ik alleen deze cec settings aangepast:

Make XBMC active source when starting = off
Devices to power on when staring xbmc = none
Devices to power down when starting xbmc = none
When tv is switched off = shutdown
Deze opties heb ik ook eens geprobeerd, maar hoe krijg je dan je RPi aan wanneer je die in gebruik wilt nemen?
quote:
RudolfR schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat je deze optie wil toevoegen aan config.txt:

[...]
Is dat niet dezelfde als "Make XBMC active source when starting?"

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 26-08 15:14
Ik denk dat er een verschil is tussen het opstarten van de Pi en het opstarten van XBMC.
De configuratieoptie 'hdmi_ignore_cec_init' wordt gebruikt bij het initialiseren van de GPU van de Pi en dus in een eerder stadium uitgevoerd.

Het zou best kunnen dat als 'Make XBMC active source when starting' wel is ingeschakeld, dat CEC dan alsnog de TV aanzet zodra XBMC wordt opgestart.

• baba420
Iemand ervaring met de P2P-streams addon? De acestream engine connect bij mij vaak niet en als hij connect is dat maar met 2-3 seeds (bijv. met Bloodzeed) en gevolg is dus buffer problemen om de 10 seconden. Terwijl op de laptop het streamen prima gaat. Heb voor de zekerheid port 8621 open gezet op de router, maar geen resultaat. Is de pi te "langzaam" voor acestream of is het iets anders?

baba420 wijzigde deze reactie 17-08-2014 21:52 (7%)

• tboheeren
  • Laatst online: 27-08 16:10
quote:
tboheeren schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:57:
Is er iemand al in geslaagd om een EDID configuratie/hack uit te voeren op je Rpi met XBMC zodat display discovery disabled wordt? Hierdoor zou je tv dan audio passthrough toelaten voor 5.1 signalen via optical naar je geluidsinstallatie.
Vandaag wordt elk signaal teruggebracht naar PCM 2.0. hdmi_force_edid_audio=1 heeft nog geen extra resultaten opgeleverd. Elke setting staat hiernaast op passthrough.
(http://forum.samygo.tv/viewtopic.php?f=6&t=1132,)
bump. Iemand?

HTC Desire HD | Asus Transformer TF101 | Synology DS211J | Intel Core i7 3770k | Crucial m4 SSD 128 GB | Sapphire HD5750 1GB | Scythe Mugen 2 rev. B | Fractal Design Define Mini | Gigabyte GA-Z77M-D3H

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:56
Gegeven:
  • Hardware: raspberry pi met deze hdmi naar optische audio splitter
  • openelec 3.2.3 -> werkt zonder probleem
  • openelec 4.x of raspbmc met gotham -> geluid werkt niet vooraleer ik de hdmi-splitter reset (stroom af/aan) tijdens spelen van de video (bij iedere video opnieuw)
Vraag:
  • Heeft er hier iemand ervaring met een 'hdmi->optische audio uit' splitter die werkt in combinatie met xbmc gotham?
  • of een andere oplossing: ik sta open voor veel (mits niet te duur), maar wil wel graag gotham kunnen gebruiken

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:49

Possible

Ja toch!, Niet dan!, Dacht ik!

quote:
baba420 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:51:
Iemand ervaring met de P2P-streams addon? De acestream engine connect bij mij vaak niet en als hij connect is dat maar met 2-3 seeds (bijv. met Bloodzeed) en gevolg is dus buffer problemen om de 10 seconden. Terwijl op de laptop het streamen prima gaat. Heb voor de zekerheid port 8621 open gezet op de router, maar geen resultaat. Is de pi te "langzaam" voor acestream of is het iets anders?
Ik heb het nog niet kunnen testen... Veel streams starten bij mij ook niet. Ik zal dit weekend eens een aanal Eredevisie Live streams testen en kijken hoe dat gaat....

Canon 550D + Battery Grip. - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 50 F1.4 USM - Sigma 17-50 F2.8 OS HSM

• baba420
quote:
Possible schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:40:
[...]

Ik heb het nog niet kunnen testen... Veel streams starten bij mij ook niet. Ik zal dit weekend eens een aanal Eredevisie Live streams testen en kijken hoe dat gaat....
De html streams zoals Janlul doen het prima, maar streams via het acestream of sopcast protocol doen het niet goed. Ik ga van de week ook Ziggo bellen en vragen of ze poort 8621 (van acestream) toevallig niet blokkeren.

• Bisti
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 15:29
Heeft iemand ervaring met de Logitech Media Server op een pi met XBMC.

Ik heb gisteren de addon xsqueeze geďnstalleerd. Deze is ideaal. Ik kan ik mijn raspberry inzetten als squeezebox. Dit heeft twee voordelen, ik kan spotify liedjes zoeken/selecteren/afspelen via de gebruiksvriendelijke androidapp van logitech. Je kunt hem inzetten voor multi-room audio, dus op twee verschillende xbmc instanties dezelfde (gesynchroniseerde) muziek afspelen. Oftewel perfect om in te zetten als sonos systeem.

Om dit voor elkaar te krijgen is de Logitech Media Server nodig. Deze heb ik voor nu op mijn laptob (Ubuntu 12.04) geďnstalleerd. Maar omdat mijn laptop niet altijd aan staat zou ik de LMS ook graag op mijn Pi laten draaien. Ik draai nu op de laatste versie van Openelec. Wat googlen leert mij dat ik waarschijnlijk op rasbmc moet overstappen: http://www.raspberrypi.or....php?t=11018&p=121921

Nu ben ik benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft en hoever de prestaties van de Pi omlaag gaan als LMS op de achtergrond draait. Ik ben namelijk best tevreden met Openelec en als nu uit jullie ervaring blijkt dat de Pi het niet aankan dan weet ik dat.

Bisti wijzigde deze reactie 19-08-2014 18:54 (3%)

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
roeleboel schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:34:
Gegeven:
  • Hardware: raspberry pi met deze hdmi naar optische audio splitter
  • openelec 3.2.3 -> werkt zonder probleem
  • openelec 4.x of raspbmc met gotham -> geluid werkt niet vooraleer ik de hdmi-splitter reset (stroom af/aan) tijdens spelen van de video (bij iedere video opnieuw)
Vraag:
  • Heeft er hier iemand ervaring met een 'hdmi->optische audio uit' splitter die werkt in combinatie met xbmc gotham?
  • of een andere oplossing: ik sta open voor veel (mits niet te duur), maar wil wel graag gotham kunnen gebruiken
Het zou er aan kunnen liggen dat je Pi de audio capiciteiten niet goed herkend en daarom niet wil spelen. Je kan proberen om hdmi_force_edid_audio=1 toe te voegen in je config.txt

Ik heb ook zoiets met geluid/beeld niet goed herkend werd omdat mijn Pi de receiver aanzetten middels cec. Mijn onkyo deed er een tijdje over om op te starten, waardoor de herkenning niet goed ging.
Ik heb bovenstaande optie en hdmi_ignore_edid=0xa5000080 (voor beeldscherm) daarom toegevoegd. Sindsdien geen enkel probleem.

• BigSurf
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:38
quote:
roeleboel schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:34:
Vraag:
Ik gebruik deze icm Raspbmc. Werkt prima en is goed geprijsd!

http://www.aliexpress.com/snapshot/6126619395.html

Had eerst de HifiBerry maar die bleek niet compatible met mijn (wat oudere) receiver..

• skinlee78
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 29-08 14:28

skinlee78

Running on Ubuntu

Ik ben vorige week overgegaan op Xbian 1.0 RC2.0 (XBMC 13.1). Inmiddels in het menu de optie "dual audio output" aangezet, maar helaas werkt deze optie niet. Als ik switch van HDMI naar Analog dan werkt het zonder problemen. Nog meer mensen die hier last van hebben en is er ergens een oplossing voor? Mijn zoektocht tot nu toe heeft alleen oude topics gevonden.

edit:
Als ik een film afspeel met standaard audio output HDMI + dual output, krijg ik wel geluid op de analoge uitgang + op mijn tv. Als ik echt muziek afspeel, dan moet ik telkens de audio output op analoge zetten om wel geluid via mijn versterker te krijgen. Beetje vreemd...

edit2:
Nou, blijkbaar werkt die dual output alleen maar voor het film gedeelte. Muziek werkt niet als dual output aanstaat. De oplossing tot nu toe, is standaard audio op analoge laten staan. Bij films komt het geluid dan wel over HDMI en de analoge uitgang. Als ik muziek draai gaat het dan alleen over de analoge uitgang. Voor mij is dit prima, maar ik blijf het vreemd vinden dat de functie niet meer werkt zoals de vorige XBMC versie.

skinlee78 wijzigde deze reactie 26-08-2014 14:58 (53%)
Reden: nieuwe bevindingen

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• marcus61
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20-08 20:26
quote:
Bisti schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:04:

Ik heb gisteren de addon xsqueeze geďnstalleerd. Deze is ideaal. Ik kan ik mijn raspberry inzetten als squeezebox. Dit heeft twee voordelen, ik kan spotify liedjes zoeken/selecteren/afspelen via de gebruiksvriendelijke androidapp van logitech. Je kunt hem inzetten voor multi-room audio, dus op twee verschillende xbmc instanties dezelfde (gesynchroniseerde) muziek afspelen. Oftewel perfect om in te zetten als sonos systeem.

Om dit voor elkaar te krijgen is de Logitech Media Server nodig. Deze heb ik voor nu op mijn laptob (Ubuntu 12.04) geďnstalleerd. Maar omdat mijn laptop niet altijd aan staat zou ik de LMS ook graag op mijn Pi laten draaien. Ik draai nu op de laatste versie van Openelec. Wat googlen leert mij dat ik waarschijnlijk op rasbmc moet overstappen: http://www.raspberrypi.or....php?t=11018&p=121921

Nu ben ik benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft en hoever de prestaties van de Pi omlaag gaan als LMS op de achtergrond draait. Ik ben namelijk best tevreden met Openelec en als nu uit jullie ervaring blijkt dat de Pi het niet aankan dan weet ik dat.
Zelf gebruik ik Squeezeplug op de Pi. Dus wel LMS , maar geen XBMC. Als ik XBMC nodig heb, duw ik een ander SD kaartje in de PI. Multi Room heb ik getest met 3 systemen, no problems.
M.

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:56
@ tdn135 & BigSurf:
bedankt voor de info, ik ga het doornemen / bekijken / bestellen :)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
ook hier een Pi.. werkt als een tierelier geen enkel probleem. tot dat de data vanaf een share moet via de ingebouwde (open)VPN daemon..

als ik het VPN deel niet door de Pi laat afhandelen werkt het prima..
neemt openvpn nou zoveel resources :?
en zou het nut hebben om de Pi te overclocken :?

• Turtlesnif
  • Nu online
Zegt iemand de volgende foutmelding wat ?
En kan ik ergens nog iets herstellen ? ( als linuxnoob).

Is: /newroot/usr: input/output error
Is: /newroot/sys: input/output error

Situatie.
Raspbmc sd kaart 10 usb stick v3
Alles werkte weer een enkel weekje . Bij aanzetten zwart beeld tv
Alle lampjes branden. Opnieuw stroom erop en toen verscheen deze melding.

• PuddingNL
  • Laatst online: 26-08 10:22
Vraagje. Is het mogelijk om vanaf je Raspberry Pi (XBIAN) te streamen naar je iPad? Zoiets als AirVideoHD?

Edit: Gelukt; UPnP openzetten en middels VLC for iPad verbinding maken. Hij pakt alleen geen subtitles..

PuddingNL wijzigde deze reactie 26-08-2014 10:22 (35%)

• Bisti
quote:
marcus61 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:26:
[...]

Zelf gebruik ik Squeezeplug op de Pi. Dus wel LMS , maar geen XBMC. Als ik XBMC nodig heb, duw ik een ander SD kaartje in de PI. Multi Room heb ik getest met 3 systemen, no problems.
M.
Heb nu ook sqeeuzeplug geďnstalleerd, werkt perfect en compleet headless. De geluidskwaleit is gewoon goed en behoorlijk superieur aan het bluetooth dongeltje wat ik hiervoor gebruikte.

Helaas moet mijn vriendin het nu doen zonder de airplay functies, die ik in xbmc wel had.

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:49
Hallo,
misschien een domme vraag, maar kan ik met een Raspberry Pi ook gewoon films streamen vanaf het internet? zijn er apps/add-ons waarin je bijvoorbeeld een film kan intikken en die direct kan bekijken (a la Netflix) met evt. ondertiteling? de films hoeven niet perse FHD te zijn (TV kan 't toch niet aan...)

i5-3570k @4,4ghz / Z77MPower / 2x Asus HD7850-DC2-2GD5-V2 / WD Blue 1TB/Corsair H75/ Corsair Vengeance White CL9/ Crucial M500 240/ CM GX600Lite Black / Corsair Graphite 600T White

• schumi2004

schumi2004

quote:
Bisti schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:04:

Volgensmij is de vraag eerder of LMS op een OE install kan. Ik heb er wel oren naar. Even uitzoeken.
Zou een chroot setup voor alleen LMS mogelijk een optie zijn?

/edit:
Ben even gaan Googlen maar als je een (synology) NAS heb dan install je hem daar op, probleem opgelost. Blijft ruk dat je alweer een Spotify premium account nodig hebt.

schumi2004 wijzigde deze reactie 26-08-2014 20:38 (5%)

• Bisti
quote:
schumi2004 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:26:
[...]

Volgensmij is de vraag eerder of LMS op een OE install kan. Ik heb er wel oren naar. Even uitzoeken.
Zou een chroot setup voor alleen LMS mogelijk een optie zijn?

/edit:
Ben even gaan Googlen maar als je een (synology) NAS heb dan install je hem daar op, probleem opgelost. Blijft ruk dat je alweer een Spotify premium account nodig hebt.
Helaas geen NAS aanwezig hier, ook niet echt behoefte aan. Heb wel Spotify premium dat is ook vooral de reden dat ik opzoek was naar een goede muziek/spotify speler.

Heb inmiddels een airplay speler op squeezeplug geďnstalleerd. Dus op Android met de sqeeuze app en op iphone met airplay. Met airplay mis je dan wel de multiroom functionaliteit.

• schumi2004

schumi2004

quote:
Bisti schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:16:
[...]

Helaas geen NAS aanwezig hier, ook niet echt behoefte aan. Heb wel Spotify premium dat is ook vooral de reden dat ik opzoek was naar een goede muziek/spotify speler.

Heb inmiddels een airplay speler op squeezeplug geďnstalleerd. Dus op Android met de sqeeuze app en op iphone met airplay. Met airplay mis je dan wel de multiroom functionaliteit.
Is die multiroom zo belangrijk dan?
Heb voorheen toen ik nog wel premium had spotilight gebruikt als addon en dat werkte perfect.

• jvgorp
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 29-08 17:29
Live TV van XBMC op RPi vereist een PVR add-on. Het verhaal over wat nu een front/backend voorsteld is mij onduidelijk. Tot op heden ben ik alleen tegengekomen om via coax (bv. Ziggo) een DVB-C toe te passen.

Maar nu een andere situatie als voorbeeld: KPN levert een APP voor een IPAD waarmee Abonnement TV op die tablet bekeken kan worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het WiFi signaal (inclusief TV signalen) afkomstig van de ADSL modem/router. Standaard levert KPN daarbij een eigen Set Box die bedraad op het thuis netwerk aangesloten moet worden en daarop weer de TV (met HDMI aansluiting).

Mijn vraag is nu kan XBMC (op RPi) zo ingesteld worden dat op dezelfde wijze (dus TV signalen via de UTP/RJ45 aansluiting op het thuis-netwerk) dat er ook die Live-TV mogelijk wordt?

• Crazyanz
quote:
Gusev schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:52:
[...]

Deze opties heb ik ook eens geprobeerd, maar hoe krijg je dan je RPi aan wanneer je die in gebruik wilt nemen?

[...]

Is dat niet dezelfde als "Make XBMC active source when starting?"
bij mij hangt ie aan usb van de tv en start ie dus samen met de tv op

• Bisti
quote:
schumi2004 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:20:
[...]

Is die multiroom zo belangrijk dan?
Heb voorheen toen ik nog wel premium had spotilight gebruikt als addon en dat werkte perfect.
Multiroom is voor mij niet zo belangrijk, misschien voor andere gebruikers die squeezeplug willen proberen wel.
Ik heb ook spotilight niet gebruikt op XBMC wel spotimc. Deze had voor mij 2 nadelen, als eerste het feit dat hij niet headless werkt, de bediening werkte alleen met de "pijltjes" toetsen van Yatse en als ik muziek luister wil ik eigenlijk mijn tv uit hebben. Ten tweede de traagheid van de zoekopdrachten, 30 seconde wachten op een zoekopdracht vind ik simpelweg te lang.

Beide zijn verholpen met Sqeeuzeplug, wel moet ik toegeven dat de LMS server op een ander apparaat laten draaien en gewoon XBMC met Xsqeeuze op de pi nog beter werkt. Net iets sneller.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Even twee belangrijke FAQ's voor jullie, mochten mensen er tegenaan lopen:
quote:
When updating XBian RC2 libsystemd-login0 is held back. How to I upgrade this package?

You can’t. As you might have seen while trying to install the package, it has unmet dependencies:
code:
1
2
The following packages have unmet dependencies:
libsystemd-login0 : Depends: libc6 (>= 2.14) but 2.13-38+rpi2+deb7u3 is to be installed
This is an issue of Raspbian that we can’t do much about.

When installing staging or development kernel’s my GPIO connected stuff goes wild!

There is a known issue with the GPIO in all kernels versions greater than 3.12.y. We already discussing the issue with the Raspberry Pi developers here. Until the bug is found, stay with the stable kernels.
OpenElec gebruikt sinds langere tijd nieuwere kernel versies en mocht bijv. Hyperion niet meer werken, dan is dat de reden.

• Sepp14
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:05
Van het weekend ineens problemen met de Rpi
Hij liep vast, het enige wat hielp was stekker eruit. Daarna weer hetzelfde. De OS die ik draai is OE 3.2.3.
Dacht dus dat het daarmee te maken had. Set up is SD card voor boot en USB stick voor storage.
Heb een fresh install gedaan naar versie 4.0.7. Alleen de problemen bleven Hij sloeg vast en was daarvoor tergend langzaam.
Heb het idee dat mijn USB de boosdoener is. Heb hem getest met Flash Drive Tester maar die gaf geen bad sectors.
Daarna met CrystalDiskMark een test uitgevoerd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.3 (C) 2007-2013 hiyohiyo
                           Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read :    15.460 MB/s
          Sequential Write :     3.059 MB/s
         Random Read 512KB :    15.806 MB/s
        Random Write 512KB :     0.356 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :     3.610 MB/s [   881.3 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :     0.003 MB/s [     0.8 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :     3.931 MB/s [   959.8 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :     0.003 MB/s [     0.8 IOPS]

Test : 1000 MB [G: 0.0% (0.0/7434.0 MB)] (x5)
  Date : 2014/08/27 14:53:43
Is mijn USB stick niet meer goed? Ik heb het idee van dat hij niet meer doet wat hij moet doen.

Heb nu alles op de SD Card. Nieuwe card gehaald en hij gaat weer als een speer. Doe het even zonder USB, haal wel met de tijd een 3.0 USB als dat het verschil maakt.

Trakt | "Y entre cada palabra y sílaba pronunciada como surco áspero al recorrer, quedarán mensajes sin descifrar que escondan mentiras aprendidas” Senda ‘91” Heroes Del Silencio

• taz3d_nl
  • Laatst online: 28-08 21:29
Vraagje..

Heb sinds een paar dagen een raspberry pi met open elec en xbmc compleet voor geinstalleerd icl diverse addons en wil daar mijn tv afstandsbediening op laten werken.
Mijn tv ( philips pfl9604h ) is cec compatible en heb de opties aan gezet in het menu van de tv.
De hdmi kabel die ik bij de raspberry heb gekregen is een hdmi 1.4 kabel, dus dat zou moeten werken.
Maar helaas het werkt niet, het enige wat mijn philips afstandsbediening doet bij gebruik van de pijltjes toetsen is het verplaatsen van het beeld, er is dus geen communicatie tussen de tv en de raspberry.
Is er een manier om de communicatie te checken want ik kan dit nergens terug vinden in de tv of de pi. ??

Clevo X8100 - Core i7 920xm - 18,4" Full HD - 2x ATI 5870 1024mb ddr5 Crossfire - 2x 2gb Hynix 1333mhz - 60gb OCZ Vertex 3 - 500gb Seagate momentus XT - Intel Ultimate WiFi Link 6300 - TSSTCorp SN-S083c dvdrw - Logitech Marathon M705

• Sepp14
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:05
Probeer eens ander HDMI kabel. Die van mijn doet het met een Action HDMI kabel.

Trakt | "Y entre cada palabra y sílaba pronunciada como surco áspero al recorrer, quedarán mensajes sin descifrar que escondan mentiras aprendidas” Senda ‘91” Heroes Del Silencio

• xeple
  • Laatst online: 00:15
Ik heb hier nog een splinternieuwe Short Crust behuizing voor de Pi. Iemand die hem wil overnemen ?

• GeeBee

GeeBee

Oddball

quote:
xeple schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:55:
Ik heb hier nog een splinternieuwe Short Crust behuizing voor de Pi. Iemand die hem wil overnemen ?
Erg mooie case, jammer om in de kast en uit het zicht te hebben liggen... ;)
Wat wil je er voor hebben?

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Inderdaad mooie case zeg :)
Goed doordacht ook met de omleiding van de voeding en verstoppen van die antieke analoge aansluitingen :)

Move along folks, nothing interesting to see here.

• schumi2004

schumi2004

Nog een gegadigde voor de case.
Roept U maar.

• xeple
  • Laatst online: 00:15
quote:
GeeBee schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:36:
[...]

Wat wil je er voor hebben?
¤15,-

• GeeBee

GeeBee

Oddball

quote:
Prima. Verder via PM?

Pagina: 1 ... 105 106 107 Laatste

Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013