quote:
Roos9 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:35:
Een vraagje voor de rMBP bezitters: ik zou graag wat gebruikerservaringen willen wat betreft de kijkervaring voor je ogen na verloop van tijd. Raken deze ook minder snel vermoeid door het retinascherm? Ik kijk zelf vaak voor mijn werk hele dagen lang naar een MBP scherm, en dat merken mijn ogen behoorlijk. Ik vraag me af of ik daar bij de rMBP minder last van zou hebben, maar recensies hoor je hier helaas niet over.
In principe is het zo dat hoe meer pixels-per-inch hoe rustiger het is voor je ogen. Als je naar buiten kijkt, zien je ogen beeld op "volledige resolutie," daar worden je ogen ook niet vermoeid van. Hoe dichter je daarbij in de buurt komt, hoe beter het is voor je ogen. Het rMBP scherm is een aangename verbetering ten opzichte van het scherm van de MBP. Vooral de scherpere tekst is een uitkomst, maakt het lezen van lappen tekst veel prettiger.
Wat ik zelf vaak doe als ik veel moet werken met programma's met veel wit, zoals Word, Excel, Pages, etc. is de kleuren negatief instellen (Control-Alt-Command + 8, moet soms wel eerst vikje aanzetten bij Toetsenbord snelkoppelingen). Dan wordt al het wit zwart, rood word blauw, etc., en vice-versa. Ik merk dat dat veel rustiger is voor m'n ogen. Maar dat kan ook gewoon aan mijn ogen liggen natuurlijk! Ik denk dat het komt doordat het scherm soms nog wel eens licht wil reflecteren, wat met veel wit irritant kan zijn.
Trouwens, als je ook 's avonds veel gebruikt maakt van de laptop is
F.lux een echte aanrader. In het begin een beetje wennen, maar daarna wil je niet meer zonder. Past als de zon onder gaat de warmte van je scherm aan (beetje oranje gloed, maar valt na een paar dagen niet meer op). Maakt het kijken naar je scherm 's avonds en 's nachts veel aangenamer en rustiger voor je ogen.
Kortom: Ja, het rMBP scherm is rustiger voor de ogen dan het MBP scherm. Ik weet niet of je het verschil tussen een non-retina iPhone en retina iPhone hebt gezien, dat is ook een stuk rustiger voor je ogen. Het is bij een rMBP en MBP iets minder duidelijk, maar wel aanwezig.