Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MoiZie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:44

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

HTC Flyer 7" Android tablet

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRlPNocQMA7QhqkvdUYdDW005FQZKayjudEhtwkAxCrRzhZW9wD

Omdat het oorspronkelijke topic over de HTC Flyer nu vooral vervuild werd door vragen over root / custom roms / niet standaard dingen, is dit topic gemaakt.

Disclaimer

Het rooten en flashen van custom ROM's is volledig op eigen risico. We zijn niet verantwoordelijk voor enige schade die kan worden aangebracht tijdens het rooten van het toestel. De kans bestaat dat je toestel na het rooten geen garantie meer heeft. Ons advies voordat je het toestel gaat rooten is: lees de handleidingen zorgvuldig door, denk goed na en bereid je goed voor!

Custom Roms

Er is veel te vinden over custom roms installeren op het bekende forum van XDA Developers. Een reden om de Flyer te rooten en een custom rom te installeren kan zijn, om de hardware buttons onder Honeycomb weer te activeren, om belfunctionaliteit toe te voegen, of om een rom te installeren met android 4 (ICS). Een andere reden is natuurlijk dat je niet graag gelimiteerd bent in de opties op een apparaat van jezelf, de belangrijkste reden is; omdat het kan (en we tweakers zijn). :+

Veelgebruikte Roms

Op dit moment is de meest gebruikte rom, die van Leedroid, maar met de ontwikkeling van ICS roms gaat dit mogelijk nog wat veranderen.
Een lijst van beschikbare roms kan je hier vinden. Deze hou ik zover mogelijk actueel (Wekelijks).

Root e.d.

Goed, ik wil een custom rom installeren, hoe moet ik beginnen?

Framework. heeft een mooi stappenplan opgesteld voor het rooten en downgraden van de Flyer naar gingerbread (dit is noodzakelijk om custom roms te installeren, ůůk als je een HC rom wil installeren;

Stappenplan voor HTC Flyer 3G + 32GB downgrade naar stock Gingerbread voor Windows

Stap 1: ADB & Fastboot installeren
Download ADB&Fastboot: Klik

Stap 2: USB Debugging aanzetten
Open Instellingen op je Flyer en ga naar Applicaties en vervolgens naar Ontwikkeling. Vink vervolgens USB-Foutopsporing aan.

Stap 3: ADB & Fastboot installeren
Volg deze guide v.w.b. het installeren van ADB & Fastboot. Deze guide is inclusief afbeeldingen :)

[u]Plaats bij voorkeur adb & fastboot in de map C:\android-sdk-windows[/u]. Ik houd deze map aan in de rest van het stappenplan.
http://jaxov.com/2010/10/...ta-xp-for-android-phones/

Stap 4: Andere bestanden downloaden
Download Misc_version en pak deze uit

Download tacoroot

Plaats Tacoroot en Misc_version in C:\android-sdk-windows\

In de tussentijd gaan we een (Gingerbread) RUU downloaden.

Download bij voorkeur onderstaande RUU (CTRL+F en zoek op de pagina van Filefactory. Deze RUU heb ik gisteren ook gebruikt tijdens mijn downgrade proces). Let op: dit is de RUU voor de HTC Flyer 32GB WiFi + 3G versie. Heb je alleen WiFi, selecteer dan de WiFi versie!
quote:
RUU_Flyer_HTC_WWE_2.00.405.3_R_Radio_20.3501.30.089BU_3809.05.04.10_M_release_194964_signed.exe
Stap 5: Let the Command Line part begin :)
1. Start je Flyer op (USB-Foutopsporing moet aan staan, zie stap 2)
2. Ga naar Start -> typ cmd en druk op enter.
3. We gaan de map veranderen: cd C:\android-sdk-windows\
4. Druk op enter
5. Voer vervolgens de volgende commands een voor een in. Het dik gedrukte commando heb ik gisteren toegevoegd omdat ik problemen had met de root en het schrijven van de nieuwe RUU versie. De errors die ik kreeg:
'No input file specified' en 'Error: could not write /data/local.prop permission denied'
quote:
adb push tacoroot.bin /data/local/
adb push misc_version /data/local/
adb shell chmod 755 /data/local/
adb shell chmod 755 /data/local/tacoroot.bin
adb shell chmod 755 /data/local/misc_version
adb shell /data/local/tacoroot.bin --setup
Bij het laatste commando start je Flyer opnieuw op. Zorg dat je Power+Volume Down + Volume Up vast hebt zodat we in het recovery scherm komen. Dit scherm is wit met aan de onderkant Android poppetjes op een skateboard.

stap 6. Reboot je Flyer
stap 7. Type het volgende commando in
quote:
adb shell /data/local/tacoroot.bin --root
Je Flyer zal rebooten en wellicht blijven rebooten. Dit maakt niet uit, hoort bij de root.

Stap 6: Decustom RUU
Als je de RUU versie aanhoud die ik aanraadde, gebruik je versie 2.00.405.3

Andere RUU versie?
Let op: Het dikgedrukte deel moet overeen komen met de gedownloade RUU. Deze cijfers staan in de bestandsnaam.

Type commando in en druk op enter:
quote:
adb shell /data/local/misc_version -s 2.00.405.3
adb reboot bootloader
fastboot oem lock
Vervolgens starten we de Flyer nogmaal op en gaan we naar het recovery scherm. Zorg ervoor dat je fastboot selecteert. (Dit wordt na een aantal seconden automatisch gewijzigd naar fastboot usb plug)

Open de gedownloade RUU van Filefactory en volg de stappen. Als het goed is moet alles dan goed komen en draait je Flyer op stock Gingerbread. Het volgende stappenplan gaan we LeeDroid installeren :)

Deze guide is grotendeels gebaseerd op een thread van xda.

Terug naar de officiŽle HTC ROM

Gebruik de RUU die je tijdens het rooten ook hebt gebruikt (of een andere geschikte voor je Flyer) om alles terug te zetten naar stock. Dit is dan weliswaar Gingerbread, maar vanuit hier kan je eventueel upgraden naar Honeycomb OTA. Veiliger om de Flyer op deze manier voor garantie terug te sturen.

Toevoegingen? DM s.v.p.

Zie je een spelfout? Wijs me er dan even op, waardeer ik altijd!

• pinokkia
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 29-07 23:43
Mooie openingspost Moizie _/-\o_

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004

Bullet NL

Moderator Mobile

On the rocks...

Als mod's hebben we besloten om het Het HTC Flyer Custom Rom Topic niet leeg te vissen omens alle berichten over custom rom's hier heen te verplaatsen. Daarom gaan we met in achtneming wat in het algemene topic hierover is geschreven in dit topic met een schone start verder over de HTC Flyer en custom rom’s. Succes!

Opmerkingen over de moderatie mogen per DM aan de betreffende mod of in ons centrale IdeeŽn- & Feedbacktopic voor Mobile

Bullet NL wijzigde deze reactie 14-05-2012 18:01 (79%)

• iChaos
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-07 09:14
Misschien ook een lijstje van ROMs, en wat uitleg over de HBOOTs?

Goed werk!

HTC HD2 // Asus Nexus 7 // HTC Flyer // HTC Desire -- Android Custom ROM Developer

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004

Bullet NL

Moderator Mobile

On the rocks...

quote:
iChaos schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:49:
Misschien ook een lijstje van ROMs, en wat uitleg over de HBOOTs?

Goed werk!
Heb jij een lijstje met welke ROM's er zijn? Dan wil ik hem e.v.t. wel in de TS plaatsen.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Heb er zelf 1 gemaakt op XDA, dus ik zal er een link naartoe zetten.
Bulletnl; je kan de posts eventueel nog mergen met dit topic, waarna je de inhoud van mijn startpost kopieert naar de nieuwe first-post, mij medeauteur maakt en mijn huidige startpost trasht?

MoiZie wijzigde deze reactie 14-05-2012 18:41 (58%)

• rtunru
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-07 10:44
quote:
MoiZie schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:38:
Heb er zelf 1 gemaakt op XDA, dus ik zal er een link naartoe zetten.
Bulletnl; je kan de posts eventueel nog mergen met dit topic, waarna je de inhoud van mijn startpost kopieert naar de nieuwe first-post, mij medeauteur maakt en mijn huidige startpost trasht?
Leuk topic, eindelijk een echt tweak topic voor onze Flyers >:)

• rtunru
Weet iemand antwoorden op deze vragen??

1.Hoe kom ik aan de HBOOT van zowel Gingerbread als Honeycomb?
2.Kan ik met fastboot of adb de HBOOT installeren en zo ja hoe??
3.Moet ik niet eerst mijn Flyer op S-OFF zetten??
4.Welke partities heeft onze Flyer??

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:31

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

quote:
rtunru schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:24:

Heb je Łberhaupt de topicstart gelezen? Een paar van je vragen worden in de topicstart beantwroord, de rest kun je eenvoudig terugvinden met Google. Gisteren ben je daar ook al op gewezen, graag wat meer eigen inzet.

De tijd gaat een stuk sneller tegenwoordig. Vroeger was het nu hooguit dinsdag.

• rtunru
quote:
janvanduschoten schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:21:
[...]

Heb je Łberhaupt de topicstart gelezen? Een paar van je vragen worden in de topicstart beantwroord, de rest kun je eenvoudig terugvinden met Google. Gisteren ben je daar ook al op gewezen, graag wat meer eigen inzet.
Topic start gaat over het upgraden en downgraden.
Alleen HBOOT uittrekken is wat ik graag wil weten.

Neem maar van mij aan dat ik Google heb geraadpleegd maar geen eenduidige conclusie kunnen trekken.
Voor mijn werk, gebruik ik Google heel veel en ik ben met je eens dat daar veel info te vinden is.

Verder denk ik dat ook best handig is als die informatie, ook hier, bekend is al is het alleen maar omdat het dan in het Nederlands is.

Als laatste, misschien weet een andere tweaker wel iets wat ik nog niet gevonden heb op Google ;)

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:50

Wallie

Herr

Dank voor de openingspost! Kga het binnenkort ook eens op m'n Flyer proberen ;)

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• iChaos
quote:

De HBOOTs zijn te vinden op XDA. IK ben het topic altijd kwijt, maar als je het topic van Desensified ROM opent, zie je bij de downloadlink ergens een link naar een topic die de HBOOT installatie uitlegt. Het gaat hierbij om ZIP bestanden, die je installeert op de volgende manier:

fastboot erase-cache
fastboot oem rebootRUU
fastboot flash zip <zipnaam>
fastboot flash zip <zipnaam> (ja, echt 2x, de eerste errort altijd, en de tweede lost dat op)
fastboot reboot-bootloader

Daarna in recovery gaan, Wipe Data/Factory Rest doen, Wipe Dalvik Cache, en een nieuwe ROM flashen. Gingerbread ROMs zitten op de GB HBOOT, HC en ICS ROMs komen op de HC HBOOT. Als je een ROM voor de verkeerde HBOOT installeert zal deze simpelweg niet booten, maar met Vol Down+Power kan je alsnog gewoon in HBOOT terugkomen om een goede ROM voor die HBOOT te installeren.

Over het S-OFF zetten van je Flyer: Tacoroot was een bekende methode, die volgens mij gebruikt moest worden voor 3G Flyers (not sure though). Heb zelf Revolutionary gebruikt om naar S-OFF te gaan met CWM.

Voor de partities: er is een partitie van ca. 1GB voor /system, ca. 4GB voor /data (op een 16GB model, weet niet hoe dit zit op een 32GB model), en 8.7GB voor /sdcard (de interne, de externe SD-kaart wordt gemount op /sdcard/ext_sd). Dan zit je op 13.7GB, en meestal valt een 16GB in de praktijk uit op ca. 14.5GB, dus er is nog ergens 800MB verborgen. Ca. 4MB voor /misc gok ik, en een redelijk grote /cache partitie van ca. 900MB denk ik (deze weet ik niet zeker, heb even de Flyer niet hier liggen dus kan niet kijken).

HTC HD2 // Asus Nexus 7 // HTC Flyer // HTC Desire -- Android Custom ROM Developer

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:

En om te laten zien dat je het ook prima had kunnen Googlen;

1. allebei downloaden. Je kan ze natuurlijk niet allebei tegelijk installeren.
2. ja, hier
3. hmm..
4. Zie iChaos, 8GB /data bij 32 GB.

• rtunru
@iChaos
Dank je wel voor deze info, dit is precies het hoogwaardige antwoord waar ik op hoopte. _/-\o_

Trouwens S-OFF kan ook op HTC site :)

rtunru wijzigde deze reactie 15-05-2012 12:19 (20%)

• rtunru
quote:
MoiZie schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:11:
[...]

En om te laten zien dat je het ook prima had kunnen Googlen;

1.
.
.
4. Zie iChaos
Ook jij bedankt voor de info en de links.
Mijn verwarring is waarschijnljk veroorzaakt doordat ik HBOOT en recovery doorelkaar haalde :(

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:
rtunru schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:12:
@iChaos
Dank je wel voor deze info, dit is precies het hoogwaardige antwoord waar ik op hoopte. _/-\o_

Trouwens S-OFF kan ook op HTC site :)
Waarna je vastzit aan kernels flashen via fastboot / adb. Gewoon via het stappenplan doen, hou je je garantie ook!

• rtunru
quote:
MoiZie schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:25:
[...]

Waarna je vastzit aan kernels flashen via fastboot / adb. Gewoon via het stappenplan doen, hou je je garantie ook!
Dat wist ik nog niet, gelukkig wist iemand hier het wel >:)

• rtunru
@MoiZie:

Als ik de tacoroot methode toepas, kan ik dan nog de officiele update ( hopelijk ICS ) geinstalleerd krijgen??
Of bedoel je dat met jouw opmerking over het behoud van garantie??

rtunru wijzigde deze reactie 15-05-2012 12:35 (24%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Ja, want dat doet niets aan je NAND security met alleen root.

• rtunru
quote:
MoiZie schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:50:
Ja, want dat doet niets aan je NAND security met alleen root.
Geweldig, precies wat ik zocht :)

• rtunru
Mocht er iemand eentje nodig hebben, heb ik de volgende HBOOT:

Gingerbread -> flyer_downgrader.nb0

Honeycomb -> stock-hc-flyer-hboot_1.11.0011.nb0

Je kunt me een DM sturen ;)

• dirkjesdirk
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

dirkjesdirk

Word wordt nooit Perfect

Uit het algemene flyer topic even mijn toevoeging aan het stappenplan.

[...]

De volgende toevoegingen en aanvullingen voor n00bs

Bij stap 3 is de guide vwb installatie van Fastboot en ADB niet zo duidelijk. Een verwijzing naar de volgende guide graag erbij zetten of de link vervangen door http://dottech.org/tipsnt...-with-your-android-phone/

Bij stap 5 NA het invoeren van de commando's duidelijker maken dat de Flyer zelf al opnieuw opstart na het laatste commando. Daarna volume down indrukken en vasthouden en vervolgens powerknop indrukken totdat er opnieuw wordt opgestart. Vulume down knop loslaten zodra je recovery screen ziet.

Daarna dus nogmaals rebooten (6). Duidelijker maken dat je gewoon opstart.

Bij stap 5.7 aangeven dat je eventueel naar recovery screen kan booten.

[...]

Voor iemand die dit de eerste keer doet is dit onduidelijk.In het recoveryscreen met de volumetoetsen de Fastboot selecteren en daarna op de powerknop drukken.

Laatste punt waar ik mee zat: niet overal is duidelijk of je de Flyer moet loskoppelen of juist verbonden moet houden met je PC.

Toevoegingen kunnen die in de startpost worden geplaatst.

FX 8120 @ 4027 MHz - GA 970-UD3 - Agility 3 - Sapphire HD 6850 semi passive

• FrameWork.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:40

FrameWork.

I.didLoad();

Als je de Flyer los zou moeten koppelen, zou dat er wel expliciet in staan.

 MBPr 15" 2.3GHz / 512GB SSD / 16GB RAM / GT750M | iPhone 5s 16GB Space Grey | iPad Mini Retina 16GB Space Grey

• joostvanpinxten
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06-05 17:45
@iChaos, we wachten met spanning op de volgende release van je ICS port! Heb je je hardware weer terug? Of probeer je nog steeds te compilen op een netbook?

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:50

Wallie

Herr

Hmmmm, ik blijf de "Error: could not write /data/local.prop permission denied" krijgen bij stap 7. Echt alle voorgaande stappen gedaan...

Ik snap ook niet, waarom moet ik bij stap 5, in het recovery menu booten, om hem bij stap 6 weer gelijk opnieuw te rebooten... :? (en moet dit dan via het recovery menu via Fastboot --> Reboot, of gewoon uitzetten?)

Edit: ik was een pannekoek: nog een keer rustig gedaan, en nu lukte alles wel. Ik zit op Gingerbread. Morgen eens verder om LeeDrOiD er op te zetten :)

Wallie wijzigde deze reactie 18-05-2012 22:57 (30%)

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

• iChaos
quote:
joostvanpinxten schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 18:25:
@iChaos, we wachten met spanning op de volgende release van je ICS port! Heb je je hardware weer terug? Of probeer je nog steeds te compilen op een netbook?
Momenteel heb ik het geld niet liggen voor een uitgave van 500 euro (niet makkelijk als 16-jarige :P), dus ik zit inderdaad vast aan een netbook en een, ik geloof, Sempron van 1.6GHz :(

Drew Garen's werk klinkt veelbelovend, ben benieuwd hoe dat uitpakt, en waarschijnlijk weten we dat dit weekend nog volgens zijn laatste post. Als ik het vertrouwen daarin kwijtraak ga ik zelf weer de poging wagen (zal na de vakantie worden, ben 5 weken weg en de computer haal ik daarna pas). Andere optie is dat ik het compile op de computer van DonUber, maar die moet ik dan IRL zien omdat dit op afstand waardeloos gaat imo.

Ik steek er dus nog steeds graag moeite in, maar nu er iemand bezig is die zegt er meer ervaring mee te hebben en vrijwel alle problemen opgelost te hebben, neem ik even een pauze, en als zijn werk fout gaat pak ik de draad weer op.

Heb de afgelopen maanden veel werk gedaan met custom ROMs voor de Flyer, aangepaste kernels, wat werk om Linux native op de Flyer werkend te krijgen, etc., en wat kernelwerk voor de Desire, dus ben wel toe aan wat weken rust.

• joostvanpinxten
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06-05 17:45
@iChaos Wist niet dat je zo jong bent. Kudos dat je je nu al zo ver in deze custom-rom wereld hebt verdiept. Ik zal nog eens opzoeken hoe het met Drew Garen zijn project gaat; alhoewel de flyer met de aanbieding van Hi geen miskoop is geweest, denk ik dat het de levensduur ten goede komt als er ICS op kan gaan draaien. (HTC heeft nog steeds geen definiteve 'ja of 'nee' verkocht op de vraag of er nog een officiele build komt..)

Ik houd het allemaal wel in de gaten, hopelijk zijn er een paar mooie doorbraken binnenkort :-) keep up the good work! (maar vergeet ook vooral niet je leven te leven, ook belangrijk!)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Deze week wordt een volledig werkende ICS build verwacht (geen port). Dit uiteraard zonder Sense (maar dat komt snel genoeg).

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:10
quote:
MoiZie schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:28:
Deze week wordt een volledig werkende ICS build verwacht (geen port). Dit uiteraard zonder Sense (maar dat komt snel genoeg).
Sense mag er wat mij betreft sowieso geheel uit blijven. Draait allemaal gewoon way soepeler zonder imho.

Nickname does not reflect reality

• rtunru
quote:
MoiZie schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:28:
Dus WIFI, camera, bluetooth, pen en GPS werken??
Dat zou geweldig zijn >:)

• ralfbosz
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:52

ralfbosz

xm create bosz -c

quote:
rtunru schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:50:
[...]

Dus WIFI, camera, bluetooth, pen en GPS werken??
Dat zou geweldig zijn >:)
Pen is geen prť mijn inziens (wel geweldig), het is belangrijker dat de rest werkt, want dan had ik mijn TouchPad ook kunnen houden (oke niet vergelijkbaar :)).

Trouwens de pen zal sowieso werken, het is meer de extra software, is daar een ICS-port van of zal de HC-versie gewoon draaien :).

rm -r *

• iChaos
Ik ben het vertrouwen een beetje kwijtgeraakt in DrewGaren.

Hij had 8 mei een build online, ca. 2 weken na mij, en zijn build had exact dezelfde issues als de mijne. Vervolgens claimt hij wel in 2 weken vrijwel alles gefixt te hebben, en binnenkort met een build te komen. 2 weken ontwikkeltijd is wel heel snel voor een complete ROM, en ik geloof eerlijk gezegd niet dat zijn eerste build van hemzelf was; ik kon geen verschil vinden met mijn versie (het was ook mijn kernel die erin zat, volgens Instellingen).

Daarna ben ik wat gaan Googlen, en ik krijg bij suggesties 'Drew Garen Stole roms'. Hij had ook al wat ander werk van anderen overgenomen, zijn naam erop gezet en opnieuw uitgebracht.

Ik claim nog niet dat hij en oplichter is, hij kan nog wat waarmaken als we, zeg aan het eind van deze maand een nieuwe release zien, maar tot dan ben ik nog even huiverig. Oh, en ik vergeet het feit dat er blijkbaar geld is ingezameld voor hem zodat hij AOSP ICS werkend zou krijgen op de Rezound, maar daar heeft hij nooit meer wat van laten horen.

Maargoed, intussen prikkelt het bij mij ook om wat te ontwikkelen, dus ik heb de 1.6GHz Sempron hier even van Ubuntu voorzien, en wil het een en ander uitproberen. Binnenkort kunnen jullie hier dus waarschijnlijk wat updates verwachten. Wat ik momenteel aan het uitzoeken ben:

-Een native boot van Debian. Wanneer dat lukt is het idee om er een minimale DE op werkend te krijgen, en met HTML5 een custom interface te ontwikkelen.
-Het verbeteren van mijn kernel om meer zaken werkend te krijgen in ICS, en hier heb ik ook al wat ideeen voor.

Beide mogelijkheden ga ik zeker proberen de komende tijd, en ik hoop vanavond of morgenavond al iets te kunnen zeggen betreffende de ICS kernel, met als doel het oplossen van de grafische issues.

In ieder geval ga ik mijn best doen om de Flyer de optimale software te laten draaien om het een nog betere tablet te maken :) Stay tuned!

iChaos wijzigde deze reactie 22-05-2012 19:51 (4%)

• wind-rider
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 08:16
quote:
Mooie plannen! Ik kijk uit naar je ICS rom, maar ben bang dat die pen niet meer zo makkelijk zal werken als nu. Dat pen-menu is erg fijn
  • altijd bereikbaar door op de knop in de schermhoek te tikken
  • tekengereedschappen snel wisselen
en het gummen en markeren met de knoppen op de pen zou ik ook missen. Zijn die dingen met ICS te integreren? Zo'n penmenu lijkt me geen applicatie die je los start, dat moet echt in het OS (in de launcher?) geintegreerd zitten lijkt me.

Debian laten draaien is ook een mooi doel, zou het te combineren zijn met http://plasma-active.org/? Het lastigste lijkt mij om het power management goed te krijgen, wat denk jij?

Succes met alles!

Edit: Wordt die ntrig-driver voor de pen gelinkt aan de nieuwe stylus-APIs in Android ICS zoals deze waarmee dit voorbeeld zou werken?

wind-rider wijzigde deze reactie 22-05-2012 23:31 (17%)

• dirkjesdirk
  • Nu online

dirkjesdirk

Word wordt nooit Perfect

Even een vraagje betreffende duo sim kaarten cim met de HC leedroid rom

Ik heb in mijn tablet een duo sim zitten. De tablet hangt in de regel aan WIFI, dus ik wil 3G ťn de gsm functie normaal gesproken gewoon uit hebben staan. Ik wil namelijk geen telefoontjes missen op mijn echte telefoon.
Wat is nu de handigste en snelste manier om in Leedroid 3G en de gsm uit en in te schakelen (uiteraard zonder de sim te verwijderen).

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Vliegtuigmodus.

• dirkjesdirk
  • Nu online

dirkjesdirk

Word wordt nooit Perfect

quote:
Tnx. Vleigtuigmodus heeft helaas wat nadelen, zoals bluetooth. Wifi kan je wel weer apart inschakelen. BT dus niet. En dat heb ik eigenlijk wel nodig (BT dus)

dirkjesdirk wijzigde deze reactie 23-05-2012 11:55 (9%)

• rtunru
Wellicht geeft dit hoop??

nieuws: HTC geeft oudere toestellen deze zomer update naar Android 4.0

Misschien kan iets gepoort worden??

rtunru wijzigde deze reactie 23-05-2012 13:10 (8%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:
dirkjesdirk schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:55:
[...]

Tnx. Vleigtuigmodus heeft helaas wat nadelen, zoals bluetooth. Wifi kan je wel weer apart inschakelen. BT dus niet. En dat heb ik eigenlijk wel nodig (BT dus)
Radio uitzetten. (Beetje zoeken hoor...!)

• dirkjesdirk
  • Nu online

dirkjesdirk

Word wordt nooit Perfect

p
quote:
MoiZie schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 13:48:
[...]

Radio uitzetten. (Beetje zoeken hoor...!)
k zal weer enorm scheel kijken, maar waar is in vredesnaam die optie te vinden? Ik 8)7 zie wel de knop 'gegevensverbinding'.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Onder Leedroid tweaks, waarna je naar het systeem menu gaat (of je belt naar dat *#*#*#46 nogwat nummer).

Edit; voor de wat meer pro-mensen hier; hoe moeilijk is het om een HC rom te maken zonder Sense? Dus AOSP 3.2.X? Ik ben wel benieuwd of de Flyer daar sneller van wordt namelijk. Of is dat bijna gelijk aan het 'desensifieŽn' van de HC rom van Leedroid? Want ik heb dan toch het gevoel alsof je niet helemaal stock gaat...

Kan iemand trouwens een soort van tutorial posten (of een link geven) hoe ik zelf aan de slag kan met builden van een rom (ICS)? Want bij alle tutorials gaat het over heel generieke dingen (hoe develop je een app voor een rom), niet over het bouwen van een rom zelf. Ik ben wel richting rom kitchen aan het kijken, maar ook daar kom ik niet uit (ik zie daar geen opties voor het modden zelf). Blijf ook een beetje hangen in het testen, moet je hiervoor steeds naar een echte Flyer flashen? Of kan het ook in een virtuele machine.

MoiZie wijzigde deze reactie 23-05-2012 22:15 (80%)

• iChaos
Testen doe je op een fysiek apparaat, maar dit is vrijwel altijd risicovrij zolang je weet waar je mee bezig bent.

Oh, en voor de HC rom zonder Sense: heb er zelf ook naar gekeken, maar je moet wel uitwijken naar het porten van een ander apparaat, en er is geen enkel apparaat met de MSM 7x30 SOC die een honeycomb release heeft gehad. Als je er een kan vinden, zeg het me en ik zal kijken wat ik kan doen ;)

En over het bouwen van een ROM: er staan instructies op de Android Open Source Project site over het builden van ICS in het algemeen. Als je device-specifiek wil gaan compileren: ga eerst het een en ander inlezen in kernels, het algemene buildproces, etc., voor je je hieraan waagt. Het bouwen van Android vanaf de broncode is vrij pittig om hardware gelijk goed werkend te krijgen, en niet zelden heb ik hier ook nog een hele kluif aan.

Maargoed, mocht je echt de motivatie hebben om de technische zaken te leren, zeg het dan, en ik schrijf een tutorial over hoe je een kernel compileert vanaf de broncode, wat een stuk beter te doen is dan Android zelf. Over dat laatste kan ik ook geen handleiding schrijven ben ik bang, want dat is iets wat ik zelf ook nog nader aan het onderzoeken ben. Over het algemeen zitten de echte issues in de kernel, dus daar focus ik me het meest op.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Oh dat er geen risico is weet ik, tenslotte doe je niets aan de recovery e.d. Het ging mij er meer om dat ik dan de tablet voor dagelijks gebruik altijd opnieuw moet installeren :P .

Wij hebben toch msm 8255? En niet msm 7x30? Overigens snap ik niet waarom je hiervoor een ander device nodig hebt, de drivers bevinden zich op de huidige rom, de source van HC is gewoon beschikbaar. Mis ik nu iets?

Ik wil het zeker leren, heb ook al de hele HC en ICS SDK geÔnstalleerd, maar zoek nu nog naar de manier waarop ik een rom kan bouwen (of, als dat makkelijker is, beginnen voor mijn Desire, zodat ik gewoon wat kan oefenen daarop). In mijn ogen hoef ik alleen maar een source te hebben (zoals jouw git repo) waarin ik wat kan gaan rommelen. Zolang ik maar weet hoe het builden moet :D

Overigens had ik gehoopt dat je de android emulator gewoon kon gebruiken om een custom rom te testen.. :/

• rtunru
quote:
Wallie schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:16:
Hmmmm, ik blijf de "Error: could not write /data/local.prop permission denied" krijgen bij stap 7. Echt alle voorgaande stappen gedaan...

Ik snap ook niet, waarom moet ik bij stap 5, in het recovery menu booten, om hem bij stap 6 weer gelijk opnieuw te rebooten... :? (en moet dit dan via het recovery menu via Fastboot --> Reboot, of gewoon uitzetten?)

Edit: ik was een pannekoek: nog een keer rustig gedaan, en nu lukte alles wel. Ik zit op Gingerbread. Morgen eens verder om LeeDrOiD er op te zetten :)
Ik heb ook dit probleem. Ik dacht eerst dat HTC de directory /data read onlyheeft gemaakt.
Dat zegt althans root explorer :(

Heb je idee waarom nu wel goed gaat??
Welke stapppen moet ik voorzichtig doen??

• elchorro
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-07 22:06
Als je de tablet alleen wil rooten, dus de standaard rom al hebt(GB)

tot welke stap moet je het plan dan volgen?

alvast bedankt

• rtunru
quote:
elchorro schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:41:
Als je de tablet alleen wil rooten, dus de standaard rom al hebt(GB)

tot welke stap moet je het plan dan volgen?

alvast bedankt
Dat is precies wat ik wou doen maar bij de stap tacoroot.bin --root, kreeg ik dus de foutmelding ;(

EDIT: Ik heb Honeycomb en ga dus proberen te downgraden, daarna tacoroot en als laatste CWM

rtunru wijzigde deze reactie 24-05-2012 13:43 (12%)

• Kippenknots
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-04 09:03
Als je root enz. en bv build,prop aanpast voor telefoon mogelijkheden en daarna weer unroot, blijven dan de aanpassing aan build.prop opgeslagen?

• iChaos
quote:
MoiZie schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 07:59:
Oh dat er geen risico is weet ik, tenslotte doe je niets aan de recovery e.d. Het ging mij er meer om dat ik dan de tablet voor dagelijks gebruik altijd opnieuw moet installeren :P .

Wij hebben toch msm 8255? En niet msm 7x30? Overigens snap ik niet waarom je hiervoor een ander device nodig hebt, de drivers bevinden zich op de huidige rom, de source van HC is gewoon beschikbaar. Mis ik nu iets?

Ik wil het zeker leren, heb ook al de hele HC en ICS SDK geÔnstalleerd, maar zoek nu nog naar de manier waarop ik een rom kan bouwen (of, als dat makkelijker is, beginnen voor mijn Desire, zodat ik gewoon wat kan oefenen daarop). In mijn ogen hoef ik alleen maar een source te hebben (zoals jouw git repo) waarin ik wat kan gaan rommelen. Zolang ik maar weet hoe het builden moet :D

Overigens had ik gehoopt dat je de android emulator gewoon kon gebruiken om een custom rom te testen.. :/
De kernel configuraties geven MSM7230 aan, de Snapdragon releaselijst geeft MSM8255 aan. Ik leun voor informatie op de kernelopzet, en die vindt dat het een MSM7230 is, dus daar ga ik van uit :P

En de drivers: het gaat niet om de drivers in de ROM zelf, die userspace binaries zijn sowieso niet heel erg vernieuwend, buiten de Adreno 205 Userspace Drivers is er nog niet veel interessants gebeurd daar. Een slappe port van de Desire HD werkt daarom ook vrijwel gelijk: de ROM zelf heeft vooral de instellingen voor de SOC. Wanneer ik iets wil overnemen is de Desire HD dan ook de veiligste haven (of de Desire S).

Het grotere probleem zit in de kernel, waar de meest low-level aansturing van de hardware zit. Boardfiles van de Flyer in de kernel van de Desire HD gooien werkt ook niet direct, omdat ze weer op allerlei andere bestanden leunen die ook weer wat aanpassingen nodig hebben voor de Flyer, etc., en zo blijf je bezig.

Bestanden overnemen uit de kernel van de Desire HD is ook een verloren zaak: functies die net anders benoemd worden (wij noemen de GPU drivers vanuit een groep die kgsl heet, en ik zie bij de Desire HD regelmatig gsl), functies die in verschillende bestanden zitten (hardware layouts die de een in de algemene CPU board files gooit, en de ander zet ze in de boardfiles van het apparaat zelf), regelmatig bestanden die weer in andere mappen zitten, en ga zo maar door.

De veiligste optie is daarom om functies over te nemen door middel van patches, zodat hij alles wat er veranderd automatisch meeneemt. Daarom is een Git repo zo essentieel: ik vind het zelf een ramp om op te zetten, maar door het feit dat developers hun aanpassingen in commits zetten kan je alles overnemen.

Maar nu is er iets waar we echt mee in de knoop zitten: de GPU drivers zijn inmiddels helemaal doorgepatcht, dat mijn kernel inmiddels de hele KGSL aansturing 1:1 overneemt (alle bestanden zijn hetzelfde, dus de KGSL aansturing is identiek). We blijven echter issues hebben met het beeld, en dat is vermoedelijk door een probleem in de toewijzing van geheugen. De manier waarop KGSL zijn geheugen toegewezen krijgt is iets wat heel vaak is omgegooid, en momenteel is het probleem dus dat de geheugentoewijzing helemaal in de knoei loopt en de pagetables van het geheugen kunnen niet meer normaal uitgelezen worden.

Vrij complex probleem, en ik begin te denken dat het een logischere zet zou zijn om een andere kernel te porten naar de Flyer dan onze kernel te bijwerken met nieuwe versies (zo blijven we achterlopen).

• Epiphany
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 29-07 11:33
quote:
iChaos schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 22:25:
Testen doe je op een fysiek apparaat, maar dit is vrijwel altijd risicovrij zolang je weet waar je mee bezig bent.

Oh, en voor de HC rom zonder Sense: heb er zelf ook naar gekeken, maar je moet wel uitwijken naar het porten van een ander apparaat, en er is geen enkel apparaat met de MSM 7x30 SOC die een honeycomb release heeft gehad. Als je er een kan vinden, zeg het me en ik zal kijken wat ik kan doen ;)

En over het bouwen van een ROM: er staan instructies op de Android Open Source Project site over het builden van ICS in het algemeen. Als je device-specifiek wil gaan compileren: ga eerst het een en ander inlezen in kernels, het algemene buildproces, etc., voor je je hieraan waagt. Het bouwen van Android vanaf de broncode is vrij pittig om hardware gelijk goed werkend te krijgen, en niet zelden heb ik hier ook nog een hele kluif aan.

Maargoed, mocht je echt de motivatie hebben om de technische zaken te leren, zeg het dan, en ik schrijf een tutorial over hoe je een kernel compileert vanaf de broncode, wat een stuk beter te doen is dan Android zelf. Over dat laatste kan ik ook geen handleiding schrijven ben ik bang, want dat is iets wat ik zelf ook nog nader aan het onderzoeken ben. Over het algemeen zitten de echte issues in de kernel, dus daar focus ik me het meest op.
Ik ben wel geÔnteresseerd (heel erg zelfs) in een tutorial hoe je een kernel compileert vanaf de broncode.

• iChaos
Tutorial zal ik schrijven na deze week wanneer ik tijd heb ;)

De situatie momenteel: een build, zelf gecompileerd van de broncode. Hij boot feilloos, en ik heb Temple Run vanaf een APK geinstalleerd, en die draait smoother dan ik ooit heb gezien, zonder issues at all. Maar het gaat wel mis bij een simpele wallpaper in je launcher...

Conclusie: 3D rendering zit helemal goed in elkaar, maar de 2D hardwarematige rendering faalt genadeloos. We zijn nu aan het uitzoeken hoe we dat kunnnen uitschakelen.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Kom maar op met die build! Ik wil het wel eens uittesten / bekijken op mijn Flyer. Het is tenslotte toch nog weekend ;) .

(Of werkt verder helemaal niets?)

• iChaos
Doe me het niet aan om met 90KB upload 150MB te moeten uploaden :P

Zolang het niet feilloos werkt is het denk ik niet de moeite waard om iets te uploaden. We zijn nu weer nieuwe compiles aan het proberen met andere pogingen, en zodra we een build hebben die het beeld feilloos doet zullen we die onmiddelijk uploaden ;)

• Epiphany
quote:
iChaos schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:50:
Tutorial zal ik schrijven na deze week wanneer ik tijd heb ;)

De situatie momenteel: een build, zelf gecompileerd van de broncode. Hij boot feilloos, en ik heb Temple Run vanaf een APK geinstalleerd, en die draait smoother dan ik ooit heb gezien, zonder issues at all. Maar het gaat wel mis bij een simpele wallpaper in je launcher...

Conclusie: 3D rendering zit helemal goed in elkaar, maar de 2D hardwarematige rendering faalt genadeloos. We zijn nu aan het uitzoeken hoe we dat kunnnen uitschakelen.
Klinkt goed! Kijk uit naar de tutorial!

• jampot1989
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-07 10:59
Ik probeer een custom rom te installeren, maar dat downgraden naar GB (heb nu wel s-off HC inmiddels) lukt me niet. Die revolutionary tool werkt niet bij mijn hboot 1.11.0011, en via filefactory kan ik geen GB RUU downloaden voor de flyer wifi 16 gb. Iemand een oplossing?

• iChaos
Je bent al S-OFF op HC? Hoe ben je daar gekomen dan? Via HTCDev.com? Of heb je Revolutionary op HC gedraait?

• jampot1989
quote:
iChaos schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:25:
Je bent al S-OFF op HC? Hoe ben je daar gekomen dan? Via HTCDev.com? Of heb je Revolutionary op HC gedraait?
Via HTCdev inderdaad, Revolutionary werkte niet.

edit: Ik lees dit bij de Leedroid rom:

If you have acheived S-Off via HTCDev, you will need to extract the boot.img from the ROM.zip and flash it via fastboot
"fasboot flash boot boot.img"

Betekent dat ik op die manier gewoon de ROM kan flashen, zonder tussenstap?

edit: dat werkte niet. Kan nu enkel nog in fastboot komen, verder start de Flyer niet meer op. Kan iemand helpen? :)

jampot1989 wijzigde deze reactie 06-06-2012 15:47 (43%)

• jampot1989
Dit is de huidige situatie:

*** Unlocked ***
Flyer PVT SHIP S-ON RL
HBOOT-1.11.0011
MICROP-0950
Radio-3822.10.08.07_M
eMMC-boot
Oct 25 2011, 16:55:07

HBOOT USB PLUG

Dan kan ik kiezen voor Fastboot (werkt)
Recovery (HTC logo, gebeurt niks)
Factory reset
Clear Storage
Simlock
Image CRC

Wat moet ik in godsnaam :s

• iChaos
Oke, ga eens in HBOOT door Vol Down + Power ingedrukt te houden. Je ziet het witte scherm met 3 Androids onderaan. Kies FASTBOOT, en druk op de powerknop. Hang je Flyer aan je PC, en download dit bestand:

http://hotfile.com/dl/142...v02-TouchEdition.zip.html

In het pakketje zit een .img bestand. Pak die uit naar een map waar ook fastboot.exe staat. Voer in een opdrachtprompt in:

fastboot flash recovery <naamvanhetbestand.img> (deze moet .img als extensie hebben! let er dus op dat je het goede bestand pakt)

Wanneer dat klaar is, geef je het commando

fastboot erase cache

En vervolgens kies je op je Flyer de optie BOOTLOADER. Daarna kies je RECOVERY. Je komt terecht in ClockWorkMod Recovery. Ga naar Wipe Data/Factory Reset, kies het, bevestig, en wacht. Als dat klaar is ga je naar Advanced, Wipe Dalvik Cache, bevestig, en wacht.

Daarna ga je naar Mounts and Storage, en kies je Mount USB Storage. Kopieer de ZIP van de ROM naar de root van je externe SD-kaart (let er goed op dat dit absoluut je externe SD-kaart is! De interne kan problemen geven met flashen). Daarna kies je Unmount op je Flyer. Daarna ga je naar het hoofdmenu, en kies je Install ZIP from SD card, en kijk even welke optie logisch is voor het flashen van die ZIP, en flash hem.

Na de flash ga je op je PC naar een opdrachtprompt, naar een map waarin ook adb.exe staat. Kopieer de boot.img uit de ZIP van de ROM daar ook heen. Geef dan de commando's:

adb reboot bootloader
fastboot flash boot boot.img

En kies REBOOT op je Flyer. Wacht even, en de Honeycomb ROM zou moeten starten.

Dit is zeer onpraktisch aan HTCDev unlocks: bij een reflash moet je ook altijd via de PC de boot.img nog handmatig flashen (dat is de kernel en de ramdisk).

Ik zou op een vrije middag even kijken hoe je het ding terugzet naar een staat van S-ON, waarbij je hem ook met Revolutionary op S-OFF kunt zetten, omdat dat een boel gedoe scheelt (om nog maar te zwijgen over ROMs die mogeljk OTA updates willen implementeren, die altijd gaan mislukken omdat je tablet niet uit zichzelf een kernel kan flashen).

• jampot1989
Super! Ik ga het proberen :D

Het werkt! Bedankt man! Ik dacht dat ik hem al bij het grofvuil kon zetten :P

jampot1989 wijzigde deze reactie 06-06-2012 20:55 (59%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:
iChaos schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:18:
Ik zou op een vrije middag even kijken hoe je het ding terugzet naar een staat van S-ON, waarbij je hem ook met Revolutionary op S-OFF kunt zetten, omdat dat een boel gedoe scheelt (om nog maar te zwijgen over ROMs die mogeljk OTA updates willen implementeren, die altijd gaan mislukken omdat je tablet niet uit zichzelf een kernel kan flashen).
No-go helaas, unlocked is volgens mij unlocked...

• Epiphany
quote:
MoiZie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:10:
[...]

Nee hoor je kam altijd weer locken, vorige week dit gedaan, weet alleen niet meer wat en in welke volgorde, heb iig GB erop gehad en Hc daarna

• iChaos
quote:
MoiZie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:10:
[...]

Een RUU brengt hem als het goed is weer in S-ON staat. Daarna kan er even gekeken worden welke RUU er nodig is om naar een versie te gaan die Revolutionary ondersteunt, en na die geflasht te hebben, kan je naar een S-OFF zonder beperkingen.

• freakshock88
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:42
Weet iemand een manier om bij de Leedroid ROM de 'geen SIM' melding op het lockscreen weg kan krijgen zonder daadwerkelijk van een SIMkaart gebruik te maken?

freakshock88 wijzigde deze reactie 07-06-2012 12:10 (6%)

• rtunru
@jampot1989 en iChaos.

Bedankt voor jullie bijdragen; ik zit precies met de situatie van jampot1989 en ben heel erg blij met het uitgebreide uitleg van iChaos en het testen van jampot1989

Speciaal voor iChaos: hulde voor jouw diepgaande kennis EN het geduld om het uit te leggen aan andere tweakers die minder ver zijn. _/-\o_

• iChaos
Geen probleem, ben al blij dat ik iemand geholpen heb, en een complimentje kan ik zeer waarderen! Thanks guys :D

Terwijl ICS even gedwongen stil moet liggen vanwege een netbook die een uur doet over compileren van kernels ben ik wat andere zaken aan het proberen: het updaten van MIUI, wat fixes proberen in CM7, en ik ben nog aan het kijken hoe een Runnymede ROM zich zou gedragen op de Flyer: die presteert ongelooflijk goed (ook op een Desire die het met 1GHz moet doen, en de helft van het RAM), en zit toch vol eye-candy :)

Tevens ook even een waarschuwing voor mensen: pas op met die Scribe pen. Gisteren 5 minuten even een beetje mee gespeeld in Honeycomb, een half uur later zie ik al een hele lichte kras. Vandaag nog een gespot.Gelukkig zitten ze niet in het midden van het scherm, maar toch jammer dat het meegeleverde product dit zo makkelijk veroorzaakt.

Edit: MIUI ROM een beetje geupdate :) Redelijk wat issues gefixt, voelt ook een stuk smoother aan naar mijn mening, standaard al een fraaie skin in gegooid, etc. :) Vanavond nog wat kleine zaken perfectioneren, en dit weekend nog AROMA erin zetten, zodat je met 1 ZIP voor zowel 3G als WiFi Flyers kunt installeren, waarbij je op de WiFi Flyer met 1 druk op de knop alle 3G-gerelateerde zaken eruit kunt gooien.

Enige nadeel blijft die hardwarebuttonverlichting, die niet aan wil. Voor jezelf geen probleem aangezien je wel weet waar die knoppen zitten, maar als een ander de Flyer pakt weten ze niet hoe ze uit een app moeten :P

iChaos wijzigde deze reactie 08-06-2012 20:55 (26%)

• slowzone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-06 13:02
Is er iemand op dit forum die net als ik plotseling problemen ervaart met de touchresponse van de Flyer?
Als ik met mijn vingers de Flyer bedien registreert ie de aanraking niet correct meer, maar met de meegeleverde pen heb ik geen problemen??? Dit issue is spontaan ontstaan voor zover ik kan nagaan. :'(

Zojuist de "Touch Test" app van Google Play gedownload en die laat duidelijk zien dat van de pen alle aanrakingen worden geregistreerd, ongeacht hoe snel ik de pen over het scherm beweeg.
Van de aanraking met mijn vingers wordt slechts sporadisch een aanraking geregistreerd.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd om het issue softwarematig op te lossen: meerdere hard resets uitgevoerd en zo'n beetje alle tutorials voor het oplossen van problemen met de Flyer gevolgd maar daar is de situatie helaas niet beter van geworden.
Had de Flyer eerst naar tevredenheid op LeeDroid 4.30 ROM werken maar draai i.v.m. het touch response issue momenteel weer de HC Stock ROM om te zien of dat iets zou oplossen. Helaas is dat niet het geval, manual touch blijft een issue maar pen input werkt als een tierelier. 8)7
Any toughts? :?

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Klinkt als een hardware defect ;) De pen wordt immers via een ander systeem geregistreerd dan je vingers.

• slowzone
quote:
MoiZie schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 08:10:
Klinkt als een hardware defect ;) De pen wordt immers via een ander systeem geregistreerd dan je vingers.
Volgens mij gebruikt ie geen andere techniek voor vingers of pen hoor... :?
De pen bevat een batterij en een punt welke wanneer ingedrukt de batterij raakt en dus onder stroom komt te staan, en dus net als onze vingers voor een plaatselijke verstoring van het Capacitieve Electriciteitsveld zorgt.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de pen een iets sterkere verstoring in dat veld kan veroorzaken dan mijn vingers.
Misschien dat de gevoeligheid van het scherm (softwarematig of hardwarematig) is afgenomen ofzo...

Denk dat ik er sowieso maar mee terug ga naar de Hi winkel...

• Brad Pitt
quote:
slowzone schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:19:
Volgens mij gebruikt ie geen andere techniek voor vingers of pen hoor... :?
Jawel hoor. Al die kleine stipjes die je op je scherm ziet als je hem een beetje schuin houdt zijn puur en alleen voor de pen. In het scherm zelf zit aanraaktechnologie (capacitief) voor je vingers. Twee technieken.

• slowzone
quote:
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:24:
[...]

Jawel hoor. Al die kleine stipjes die je op je scherm ziet als je hem een beetje schuin houdt zijn puur en alleen voor de pen. In het scherm zelf zit aanraaktechnologie (capacitief) voor je vingers. Twee technieken.
In dat geval kan ik er dus wel van uit gaan dat het capacitieve deel defect (aan het gaan) is. ;w
Dan zit er niets anders op dan naar de Hi winkel terug te gaan en hem te laten repareren. :-(

Bedankt voor jullie reacties.

• iChaos
Heel sterk vermoeden wat het probleem van de graphic seizures in ICS is, met hulp van een lid uit de Evo View 4G community die een speciale aangepaste geheugenopzet heeft geschreven (een bestand waarin staat waar in het RAM ieder aspect van een kernel zijn geheugen toegewezen krijgt, hoeveel ruimte hij krijgt, etc., voor de geinteresseerden: /arch/arm/mach-msm/board-flyer.h in de kernel is onze geheugenopzet ;) ). Hij heeft onze eerdere opzet in de Evo View 4G gezet, en kreeg daar precies dezelfde issues als die wij nu hebben. We zijn nu aan het recompileren met zijn aanpassingen, en hopen dat dit het oplost :)

Verdere informatie volgt rond 24.00, dan zou die slome bak hier van 1.6GHz wel klaar moeten zijn met een kernel.

Edit:

http://cdn.omg-facts.com/2012/4/29/7d01145d83d02cbc1afece69dbbef06f

Grafische issues in ICS zijn eindelijk helemaal verholpen. Hiermee hebben we dus al de grootste issue in ICS opgelost. Er is nog genoeg werk aan de winkel, maar dit was toch echt de bottleneck. Nu dit opgelost is kunnen we ons bezig huoden met WiFi :D

tl;dr: 29 juni ga ik op vakantie, en ik laat jullie als alles volgens plan gaat in ieder geval achter met een stabiele AOKP ICS ROM met werkende WiFi, en geen bugs, gewoon bruikbaar dus :)

iChaos wijzigde deze reactie 19-06-2012 23:54 (27%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Borat \o/

Mooi nieuws :)

• StrongArmLance
  • Laatst online: 15-07 16:06

StrongArmLance

StrongArmLance

Superr!
Hebben er nog geen, maar dat is pittig mooi nieuws.

• jampot1989
Nice! Ik ben benieuwd!

Zou deze dan ook een werkende pen en camera hebben, of is dat voor de toekomst?

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Inderdaad, wat verwacht je dat werkt? WiFi, GPS, bluetooth, pen, front en back camera? Kortom, de grote dingen? Of werkt 3g ook al zelfs?

• Brad Pitt
quote:
MoiZie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:57:
Inderdaad, wat verwacht je dat werkt? WiFi, GPS, bluetooth, pen, front en back camera? Kortom, de grote dingen? Of werkt 3g ook al zelfs?
Check anders ook het XDA topic even... :P

• iChaos
We kunnen beter zeggen wat niet werkt, die lijst is veel korter :) De pen, front-camera, en bluetooth werken niet, 3G kunnen we niet testen omdat we zelf over WiFi-modellen beschikken, en we zitten in de knoop met wat mountpoints waardoor de interne SD-kaart niet herkend wordt (ICS ziet de externe SD-kaart als zijn directe aanhechtpunt), en de Play Store reboot bij een installatie van een app (iets met geheugentoewijzing voor de cache, moet goedkomen denk ik). Nu focussen we ons op dat laatste probleem, daarna vanavond nog even kijken naar bluetooth, en morgen in de ochtend wat performancetweaks om het af te ronden, rond de middag compileren, 's avonds releasen.

De week daarop op een rustig tempo zaken verder optimaliseren, stabiliteitstests voor nieuwe functionaliteit, front-camera fixen als het meezit, etc. :)

iChaos wijzigde deze reactie 20-06-2012 19:02 (8%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Kortom, morgen ben ik over naar ICS, met als enige euvel voor mij de front cam :P (ervanuitgaande dat de mount points worden opgelost). Dan weten we ook meteen of 3G werkt (dat heb ik wel).

Geweldig!

Ik sta al te popelen om een bug report te schrijven :+

En van het weekend ga ik navigeren, dus GPS uitgebreid testen.

MoiZie wijzigde deze reactie 20-06-2012 19:06 (38%)

• jampot1989
Ik zit al op ICS, de FlyCS rom. Maar ga morgen dan zeker switchen!

• iChaos
Mountpoints van opslagapparaten zijn gefixt. Enige verschil: vroeger was /sdcard (zoals Android het opslagapparaat zag) de interne opslag, en zat op /sdcard/ext_sd je externe SD-kaart. Dit gedrag stoorde ik me al redelijk aan: apps zoals FIFA die al hun game data van 1.5GB kwijt moeten gaan dat dan op die 8GB van je interne geheugen doen, en dat is verre van praktisch.

Vanaf nu zal /sdcard (en de plek die Android dus herkent als zijn opslagapparaat) je externe SD-kaart zijn, en wordt het interne geheugen aangehecht op /sdcard/internal_sdcard.

Hierdoor worden alle mappen van ICS (Pictures/Music/Books/Videos etc., geen idee welke het precies zijn) gemaakt op de externe SD, en blijft je interne geheugen gewoon leeg van die zaken. Enige nadeel is dus dat je wel een SD-kaart in je Flyer moet hebben zitten om de interne ook te kunnen gebruiken, maar die had je toch al nodig voor het flashen van de ROM :)

Oh, en dit kreeg ik sneller aan de praat dan hoe het normaal werd gedaan bij oudere ROMs. Play Store fixen is de volgende taak, en dan is dit absoluut een zeer degelijke daily driver :) (die ook nog vloeiender loopt dan iedere andere ROM die ik heb gezien op de Flyer)

iChaos wijzigde deze reactie 20-06-2012 19:57 (7%)

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:52
Nou moeten jullie stoppen met ontwikkelen! Ik had me voorgenomen om lekker op stock HC te blijven met dit device. Maar als dit zo doorgaat, en wellicht in de toekomst die pen ook gaat werken ga ik er ook aan geloven :)

Top werk jongens! Klinkt allemaal al supergoed!

PDA & HTC software (freeware en trials): http://www.htcdriver.com

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:
iChaos schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:56:
Mountpoints van opslagapparaten zijn gefixt. Enige verschil: vroeger was /sdcard (zoals Android het opslagapparaat zag) de interne opslag, en zat op /sdcard/ext_sd je externe SD-kaart. Dit gedrag stoorde ik me al redelijk aan: apps zoals FIFA die al hun game data van 1.5GB kwijt moeten gaan dat dan op die 8GB van je interne geheugen doen, en dat is verre van praktisch.

Vanaf nu zal /sdcard (en de plek die Android dus herkent als zijn opslagapparaat) je externe SD-kaart zijn, en wordt het interne geheugen aangehecht op /sdcard/internal_sdcard.

Hierdoor worden alle mappen van ICS (Pictures/Music/Books/Videos etc., geen idee welke het precies zijn) gemaakt op de externe SD, en blijft je interne geheugen gewoon leeg van die zaken. Enige nadeel is dus dat je wel een SD-kaart in je Flyer moet hebben zitten om de interne ook te kunnen gebruiken, maar die had je toch al nodig voor het flashen van de ROM :)

Oh, en dit kreeg ik sneller aan de praat dan hoe het normaal werd gedaan bij oudere ROMs. Play Store fixen is de volgende taak, en dan is dit absoluut een zeer degelijke daily driver :) (die ook nog vloeiender loopt dan iedere andere ROM die ik heb gezien op de Flyer)
Ehhh, maak dan een check voor deze optie, zodat hij alleen wordt toegepast tijdens installatie als een SD kaart aanwezig is. Ik flash roms namelijk gewoon van mijn interne geheugen, wat met 21GB groot genoeg is voor mij. Ik heb dus niets aan deze optie. Hoe zet ik dit uit als je geen check inbouwt? Ik heb namelijk niet eens een extra micro SD kaart...

• iChaos
Dan maak je het me al snel moeilijk...

Dat zou betekenen dat ik 2 ramdisks moet maken, waarbij de een de zojuist genoemde implementatie hanteert, en de ander de interne partitie direct aankoppelt aan /sdcard.

Ik zal proberen het te integreren, maar het is een onhandige zaak waarbij ik niks wil garanderen, zeker nu je voor 5 euro een 2GB kaartje hebt :P

Edit: om nog maar te zwijgen over het feit dat het formatteren van de SD-kaart via Instellingen je NAND zou kunnen proberen te nuken door het hele ding als 1 partitie te zien.

iChaos wijzigde deze reactie 20-06-2012 20:49 (19%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

En 2 roms maken? :P Zoiets moet toch wel als patch te integreren zijn?

• iChaos
quote:
MoiZie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:56:
En 2 roms maken? :P Zoiets moet toch wel als patch te integreren zijn?
Helaas niet. Dit vereist twee ramdisks (de allereerste commando's die uitgevoerd worden door de kernel).

Het is te doen, maar als mensen een goedkoop MicroSD'tje kopen scheelt het mij 3 kwartier werk :9 Ik zal er naar kijken, maar ik weet niet hoe een ROM erop zou reageren nu hij zijn SD-kaart niet op de gebruikelijke manier zelf vindt, maar we daar geforceerd een mount zetten.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Mja maargoed, je kan dat niet van iedereen verwachten. ;) Daarbij; goedkoop is traagkoop, dus neemt de performance ook af.

Maar zoals ik al zei, 2 roms? 1 met de opties die je nu hebt toegevoegd, 1 zonder? De sd-swap version :+

• Brad Pitt
quote:
MoiZie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:11:
Mja maargoed, je kan dat niet van iedereen verwachten. ;)
En dat hij voor voorlopig ťťn persoon een custom versie moet gaan maken wel?
quote:
Daarbij; goedkoop is traagkoop, dus neemt de performance ook af.
Een snel kaartje kost ook geen dr*l meer these days.
quote:
Maar zoals ik al zei, 2 roms? 1 met de opties die je nu hebt toegevoegd, 1 zonder? De sd-swap version :+
Laat hem anders eerst gewoon "even" afmaken waar 'ie mee bezig is, en dŠn pas dit soort exotische en mijns inziens relatief nutteloze dingen toevoegen. Zat belangrijkere dingen te fixen dan dit imho.

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

Nouja, volgens mij is deze ombouw behoorlijk exotisch, het is immers niet stock ;). Het is, zoals je zelf al zegt, nuttelozer dan het fixen van de overige hardware zelf.

Maar goed, dan wacht ik gewoon wat langer af tot er een normale versie komt.

• Brad Pitt
quote:
MoiZie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:26:
Maar goed, dan wacht ik gewoon wat langer af tot er een normale versie komt.
Koop gewoon ff een kaartje man, kan niet wachten een redelijke ICS Rom te draaien eigenlijk 8)

• iChaos
quote:
MoiZie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:26:
Nouja, volgens mij is deze ombouw behoorlijk exotisch, het is immers niet stock ;)
Nope, dit is de meest simpele en directe methode. "gebruik de SD-kaart, en kijk maar wat je als eerste tegenkomt".

• iChaos
Mountprobleem gefixt, misschien heb ik ook een oplossing om de keuze te geven tussen normal mounts (zoals het voorheen altijd was) en inverted mounts, maar het is nu iig bekend dat inverted mounts prima werken, de normal mounts moet ik zo even bekijken.

Verder werkt de Play Store nu ook prima (verkeerde permissies op de map van de applicaties zorgde ervoor dat hij installaties blokkeerde, en Android gaf er gelijk de brui aan door erop te reageren met een reboot). Applicaties installeren werkt nu dus ook prima, dus de enige issues zijn nu officieel frontcamera, pen, bluetooth, usb mounting.

• Brad Pitt
quote:
iChaos schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:46:
Applicaties installeren werkt nu dus ook prima, dus de enige issues zijn nu officieel frontcamera, pen, bluetooth, usb mounting.
Zo dan, beste nieuws van de dag so far :) Gebruik de dingen die jij noemt zelf toch zelden tot nooit dus hoop dat er snel een testbare Rom komt. Ben elke keer weer een beetje teleurgesteld als ik na het spelen met m'n SGS2 of Samsung Tab de Flyer weer beetpak. Als jouw ICS Rom zorgt voor een daadwerkelijke versnelling... _/-\o_

• iChaos
Vanavond zal de eerste versie online staan.

• Brad Pitt
quote:
iChaos schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:46:
Vet! *O*

Als je in de buurt zou wonen zou je best mijn 3G Flyer mogen lenen om het een en ander te testen. Opsturen doe ik dan weer liever niet :P

• rtunru
quote:
iChaos schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:46:
WOW !!

Ik neem aan dat S-OFF via HTC site goed genoeg is??

_/-\o_

NOOT: ik zit nu op officiele HC

rtunru wijzigde deze reactie 21-06-2012 10:58 (8%)

• iChaos
quote:
Brad Pitt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:49:
[...]

Vet! *O*

Als je in de buurt zou wonen zou je best mijn 3G Flyer mogen lenen om het een en ander te testen. Opsturen doe ik dan weer liever niet :P
Ik woon in Bergen op Zoom.

En ja, S-OFF via de HTC site is genoeg, al zul je dan net als bij vorige releases de boot.img achteraf nog via fastboot moeten flashen, maar verder mis je dus helemaal niks ;)

iChaos wijzigde deze reactie 21-06-2012 11:00 (12%)

• Brad Pitt
quote:
Dat is geen succes dan :P Dan wordt het testen op afstand ben ik bang :)

• iChaos
Inderdaad ;p Of er moeten hier andere mensen zitten uit Bergen op Zoom die een 3G Flyer hebben die ik een middag kan lenen :)

• rtunru
quote:
iChaos schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:59:
[...]

En ja, S-OFF via de HTC site is genoeg, al zul je dan net als bij vorige releases de boot.img achteraf nog via fastboot moeten flashen, maar verder mis je dus helemaal niks ;)
Volgens mij was je nog niet klaar met jouw antwoord ;)

Sorry, ik zag in de quote de rest van jouw antwoord :(

rtunru wijzigde deze reactie 21-06-2012 11:10 (7%)

• MoiZie

MoiZie

dokter sinds 24-11-2011!

quote:
rtunru schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:09:
[...]

Volgens mij was je nog niet klaar met jouw antwoord ;)

Sorry, ik zag in de quote de rest van jouw antwoord :(
Maar als je nog op stock zit en htcdev niet hebt gebruikt, kan je beter de niet officiŽle methode gebruiken. Dan heb je het probleem niet dat je steeds de boot.img moet flashen.

• rtunru
quote:
MoiZie schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:47:
[...]

Maar als je nog op stock zit en htcdev niet hebt gebruikt, kan je beter de niet officiŽle methode gebruiken. Dan heb je het probleem niet dat je steeds de boot.img moet flashen.
Heb ik geprobeerd, maar het downgraden lukte niet.
Ik liep al vast bij de stap met tacoroot omdat het iets wilde wegschrijven in een directory die read only is :(
Ik heb dezelfde HBOOT als Jampot1989 namelijk 1.11.0011.

EDIT: is stock-hc-flyer-boot-3.48.405.1 de goede bootloader??

rtunru wijzigde deze reactie 21-06-2012 12:16 (19%)

Pagina: 1 2 Laatste

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013