Soittakaa Paranoid!
Reacties: 200
Reg. datum: 30-06-2005
Reg. datum: 30-06-2005
Ik heb modellen van quarks in mijn natuurkunde lessen niet behandeld gekregen. (Examenjaar 2010)
Nou, op school heb ik eind jaren '80 nooit iets over quarks gehoord hoor.quote:dion_b schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:19:
Het standaardmodel komt voorbij in VWO natuurkundelessen, dus een flink deel van de doelgroep zou het wat mogen zeggen
Voor zover ik me kan herinneren tenminste, ben niet de jongste meer
....
...
Raar, heb in 1994 en 1995 meermaals melding ervan gehad in lessen, we zijn zelfs een keer op excursie geweest bij het NIKHEF....
Soittakaa Paranoid!
Heel eenvoudig is het niet vast te stellen, het examenprogramma:
http://www.examenblad.nl/...91eod2ztub/f=/bestand.pdf
Ik heb wat oude examens doorgewandeld maar in het centraal schriftelijk is er nergens sprake van quarks. In het examenprogramma wordt er tevens nergens direct gesproken over benodigde kennis omtrent quarks, uit het standaardmodel is aan het einde van vwo voor de natuurkundeleerlingen alleen de elektron bekend. Dit betekent echter niet dat er geen projecten kunnen plaatsvinden waarbij leerlingen inderdaad daar iets dieper op ingaan, helemaal als je bijvoorbeeld in Groningen een (kleine) deeltjesversneller hebt. We hebben denk ik hiermee voldoende vastgesteld dat het meerendeel van de vwo leerlingen die bewust voor natuurkunde gekozen hebben al geen aantoonbare kennis van quarks hebben, en met in het achterhoofd dat dit slechts een kleine groep is* kan de redactie de betreffende informatie prima uit het artikel laten.
* 20989 doen in 2012 natuurkunde vwo examen (bron)
http://www.examenblad.nl/...91eod2ztub/f=/bestand.pdf
Ik heb wat oude examens doorgewandeld maar in het centraal schriftelijk is er nergens sprake van quarks. In het examenprogramma wordt er tevens nergens direct gesproken over benodigde kennis omtrent quarks, uit het standaardmodel is aan het einde van vwo voor de natuurkundeleerlingen alleen de elektron bekend. Dit betekent echter niet dat er geen projecten kunnen plaatsvinden waarbij leerlingen inderdaad daar iets dieper op ingaan, helemaal als je bijvoorbeeld in Groningen een (kleine) deeltjesversneller hebt. We hebben denk ik hiermee voldoende vastgesteld dat het meerendeel van de vwo leerlingen die bewust voor natuurkunde gekozen hebben al geen aantoonbare kennis van quarks hebben, en met in het achterhoofd dat dit slechts een kleine groep is* kan de redactie de betreffende informatie prima uit het artikel laten.
* 20989 doen in 2012 natuurkunde vwo examen (bron)
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Ik heb er strange, bottom/beauty en up/down quarks bijgezet...
Pagina: 1