Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ParraCida
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 26-11-2012
Deelnemers gezocht voor XS4ALL Denktank over glasvezel

XS4ALL organiseert een denktank over glasvezel. Een groep experts die zich bezighoudt met mogelijke nieuwe technologische toepassingen door de komst van het glasvezelnetwerk en de maatschappelijke gevolgen die deze ontwikkelingen teweegbrengen. Professoren, trendwatchers en internetondernemers schuiven ieder vanuit hun expertise aan. Via dit forum zijn we op zoek naar een ‘internetter’ met verstand van zaken die met hen in de denktank wil plaatsnemen. Interesse? Lees hieronder hoe je mee kunt doen!

Toen en nu
Toen XS4ALL in 1993 begon als eerste provider voor iedereen, moest je inbellen om op internet te komen. De verbinding was tergend langzaam en je betaalde per ‘tik’. Na een paar jaar kwam ADSL. De snelheid was veel hoger en je was onbeperkt online. Dat was een ware revolutie. Het veranderde niet alleen de manier waarop we internetten, achteraf bezien veranderde het ook de manier waarop we leven. Het bracht belangrijke technologische, maatschappelijke, economische en sociologische ontwikkelingen teweeg.

Nu dient zich opnieuw zo’n revolutie aan: glasvezel. Internet wordt nog veel sneller, en de snelheid is voortaan symmetrisch. Ongetwijfeld zal dat ook nu belangrijke veranderingen tot gevolg hebben.

Toekomst
Net als bij de overgang van inbellen naar ADSL zijn we ook nu superenthousiast, maar kunnen we moeilijk voorspellen wat er concreet gaat veranderen. Gaan we anders communiceren? Ziet het straatbeeld er over een aantal jaar totaal anders uit? Komen er nieuwe economische modellen? Nieuwe technologische toepassingen?
Vast. Maar ‘glasvezel’ is voor velen nog een abstract begrip en zelfs de experts hebben moeite om nu te bedenken wat glasvezel in de toekomst allemaal mogelijk zal maken. Veel verder dan ‘sneller’ en ‘meer’ komen de meesten niet.

Denktank
XS4ALL richt een denktank op om ideeën te vormen over de toepassingsmogelijkheden van supersnel internet via glasvezel en de veranderingen die hiermee in de maatschappij plaats gaan vinden.

Aan de eerste denktanksessie nemen de volgende personen deel:

Theo de VriesAlgemeen directeur XS4ALL
Jacques KuyfCEO FD Mediagroup
Paul IskeHoogleraar Open Innovation & Business, Universiteit Maastricht
Dorien ZandbergenPostdoc Researcher "The Future is Elsewhere", Universiteit Leiden
Lieke LambFuturoloog Trendwatcher.com
Andrea WiegmanFuturoloog Second Sight
Simone BrummelhuisOprichter The Next Women
Tweakers-lidTechnologisch deskundige

Interesse om mee te doen? Reageer op onderstaande stelling of neem deel aan de online discussie die (hopelijk) ontstaat. Ik kijk over jullie schouders mee en nodig, samen met de discussieleider van de denktank, minimaal één persoon uit voor de denktank.

Onder invloed van glasvezel verandert de manier waarop we met elkaar omgaan compleet.

Persoonlijke vragen of opmerkingen? Stuur me ‘n DM!

Namens onze directeur Theo de Vries
Arjan
unixbeheerder bij XS4ALL

• 4320p
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:20
Ik adviseer XS4all om te beginnen niet de tweede rangs ADSL streams te gebruiken van KPN, maar te gaan voor de hoogste mogelijke beeldkwaliteit die de kabelaars bieden.

• benoni
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ehm, ik gooi er maar 's een tekst in:
quote:
Komen er nieuwe economische modellen?
Alles wijst er op dat de samenleving een grote transitie doormaakt, waarvan we nu in de beginfase zitten. Het begint nu tot alle lagen van de bevolking door te dringen dat het economische model zoals we dat op school kregen voorgespiegeld, is geprogrammeerd om over de grenzen te groeien van wat reëel gezien de aarde kan faciliteren, en dat we op een punt zijn beland dat die grenzen op veel gebieden ruimschoots worden overschreden. Aangezien er de laatste decennia geen nieuwe, revolutionaire, superieure energiebronnen meer zijn gevonden, kan de economie alleen nog maar expanderen door het uitputten van bestaande hulpbronnen, het uitbuiten van ondergeschikten, en door een voorschot te nemen op kosten van de toekomstige generaties in de hoop en verwachting dat ze de illusie van onbeperkte groei nog een stuk verder kunnen oprekken.

Als we met zijn allen in de economische tredmolen blijven voorthollen achter de trend aan die sinds het begin van de industrialisering is gezet, dan zal binnen 200 jaar de wereld volledig zijn ontwricht door gevechten om grondstoffen en voedsel. Dat zal waarschijnlijk het einde betekenen van de huidige beschaving. Het zal de eerste keer zijn dat een beschaving in alle uithoeken van de aarde haar sporen heeft nagelaten en daarbij een uitgebreid scala aan nieuwe materialen over het milieu heeft verspreid, waartussen veel giftige stoffen zitten die nog vele duizenden jaren aan de oppervlakte zullen circuleren.

Er zijn weinig mogelijkheden over om aan dit sombere scenario te ontsnappen. Gesteld dat we onze beschaving willen behouden, is het nodig dat we nu, binnen één generatie, overstappen op een duurzame economie. Een economie die niet meer gericht is op groei en winstmaximalisatie alsof dat een heilig doel zou zijn, maar die over die oerdriften heen stapt en primair de achterliggende behoefte in ons wezen aanspreekt: een vrij en gelukkig leven, met minimale afhankelijkheid van energie en grondstoffen.

Het internet is het essentiële gereedschap om deze nieuwe economie op te kunnen bouwen. Via het netwerk en de hulpmiddelen die daaromheen zijn gebouwd krijg je steeds meer mogelijkheden om je leefomgeving te onderhouden zonder nieuwe energie of materialen te hoeven inkopen. Door wijdverbreide toepassing van efficiënte technologie als domotica-interfaces, 3D-printers, geautomatiseerde transportmiddelen, collaboratieve gereedschapdepots, open marktsystemen voor voedingsproducten en hergebruikmaterialen, kan de ecologische voetafdruk in ontwikkelde landen met tweederde worden beperkt zonder aan essentiële leefkwaliteit in te boeten.

Via het internet heeft de consument per instant toegang tot alle aanbieders van een product, en kan men alle mogelijkheden van transport vergelijken. Dat is een grote verandering in de markt. Het betekent dat een groot deel van de tussenhandel - het deel dat hun verdienmodel heeft gebaseerd op plaatselijke of kunstmatig gecreëerde schaarste van een product - geen bestaansrecht meer heeft.

Het wordt ook gebruikelijker om eerst via het netwerk aan te geven waar behoefte aan is ('italiaans eten') en op basis van een diversiteit aan mogelijkheden die de zoekservice aanbiedt een efficiënte oplossing te kiezen (een plaatsgenoot moet nog langs de pizzeria en kan het meteen meenemen; de overbuurvrouw biedt aan om pasta te maken). Daardoor krijgt concurrentie een extra dimensie - niet alleen de breedte van de markt, maar ook de diepte van de productieketen. In alle segmenten van de keten kunnen aanbieders hun mogelijkheden aanbieden, en een slimme zoekservice kan deze aanbiedingen aan elkaar knopen om het eindproduct bij de klant te krijgen.

Als fysiek loket voor deze digitale markten komt het buurtwinkeltje terug in het straatbeeld; deze functioneert als hub voor alle pakketdiensten, en als depot voor gereedschappen en transportmiddelen die mensen uit de buurt samen delen.

Er zullen nieuwe marktplaatsen op internet ontstaan die de distributie- en planningsalgoritmen waar nu de grote transportbedrijven en producenten mee werken integreren in hun transacties. Door middel van API's kunnen alle transportondernemingen hun ritten aanbieden - uiteenlopend van een forens die incidenteel onderweg een pakketje mee kan nemen tot een internationaal distributiebedrijf met een vloot robotvoertuigen - en worden automatisch hun planningslijsten ingevuld. Ook complexe producten zoals de verbouwing van een huis kunnen worden aangevraagd, waarbij met behulp van de webapplicatie het project verder wordt uitgewerkt, samen met verschillende aanbieders die op individuele onderdelen kunnen inschrijven.

In de agrarische sector kan door deze open internetmarkt een grote verschuiving plaats gaan vinden. Momenteel bepaalt een handjevol inkopers de marktprijzen en trekken hun supermarktketens een aanzienlijke winstmarge naar zich toe. Verschillende producenten zoeken via het internet mogelijkheden om landbouwproducten direct aan onafhankelijke winkeliers en aan consumenten aan te bieden. De distributie is nu echter nog een struikelblok. Op het moment dat er een dienst via het internet wordt aangeboden die het mogelijk maakt dat kleine marktpartijen hun distributieketen even efficiënt kunnen regelen als de groothandelsbedrijven dan is binnen enkele jaren deze markt om.

Als boerenbedrijven in opdracht van de consument gaan werken in plaats van de groothandel, wordt het voor hun ook aantrekkelijker om een gemengde teelt te verbouwen, waardoor de bedrijfsrisico's beter worden gespreid en minder pesticiden nodig zijn. Als de consument via internet mee zou kunnen kijken met de werkrobots op landbouwbedrijven is het voor hun bijna alsof de ingekochte bloemkool uit eigen tuin komt. Dit zorgt voor een herwaardering van het landbouwproduct en de omgeving waarin het groeit. Hierdoor wordt het makkelijker om teeltplannen te optimaliseren voor een milieuvriendelijke permacultuur.

Om op z'n Betuws te besluiten: wà sedde gij? :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:42
Graag, maar een DM werkt niet, als je dat niet openstelt. ;)
Al jaaaaaaaaren Xs4all klant (en daarbij ook kabelboer klant), maar de laatste tijd beginnen de USP's van Xs4all aardig in de vergetelheid te raken. En als deze KPN dochter nog wat van haar vergane glorie zou willen goedmaken, is mijn advies LUISTER en DOE wat met de suggesties van goedwillende klanten!

Je kunt je op één ding onderscheiden van al de andere providers:
Zeg wat je doet, en doe wat je zegt! Het is zoooo simpel. :Y)

Als één van de initiatiefnemers van www.lelystadwilglasvezel.nl ben ik al bijna 2 jaar aan het lobbyen om e.e.a. v.d. grond te krijgen. Van de eeuwige strijd tegen de lokale kabelboer met z'n toekomst onzin en fiber sprookjes, tot alle vooroordelen over al dan niet falende dienstverlening.

De eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat de zorgvuldigheid van de administratieve processen bij zowat alle providers heden ten dage het absolute dieptepunt heeft bereikt.

Zo is op dit moment de glaspropositie van Xs4all volkomen onduidelijk en inconsistent. Daar kun je als 'deskundige' al geen touw aan vastbreien, laat staan als 'simpele' consument. Ook de latente houding van Xs4all in vraagbundelingstrajecten is zo onbeduidend, dat verdient geen schoonheidsprijs.

En het is zo jammer, want het supersnelle medium biedt zoveel kansen en mogelijkheden voor nieuwe toepassingen, bovenop het bestaande triple-play pakket. Kijk b.v. naar Amersfoort en daar ontplooide iniatieven.
Maar de huidige overstapper (van kabel naar glas) kijkt alleen maar naar "wat kost 't?" en dan houdt het op, da's spijtig, heel spijtig.

Dus Xs4all techneuten en marketeers, kom uit je comfort zone, en doe er wat aan! De kans om je te onderscheiden niet laten liggen! :Y

En ja, ik wil wel meehelpen...

• Pachango
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19-08 14:16
quote:
benoni schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:29:
Ehm, ik gooi er maar 's een tekst in:
[...]
Om op z'n Betuws te besluiten: wà sedde gij? :)
Ik zeg: interessant verhaal: internet gaat zorgen voor directe lijnen tussen producenten en consumenten, volgens jou. Lijkt mij een uitstekende situatie, maar ik vraag me af hoe de tussenpersonen (supermarkten, distributiebedrijven, groothandels etc) daarover zullen denken. Hoe verwacht jij dat die zullen reageren op de veranderingen die je voorspelt?

En welke rol zal internet precies spelen in deze omwenteling?

Ciao
Niels

• Pachango
quote:
ehtweak schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:23:
Graag, maar een DM werkt niet, als je dat niet openstelt. ;)
Al jaaaaaaaaren Xs4all klant (en daarbij ook kabelboer klant), maar de laatste tijd beginnen de USP's van Xs4all aardig in de vergetelheid te raken. En als deze KPN dochter nog wat van haar vergane glorie zou willen goedmaken, is mijn advies LUISTER en DOE wat met de suggesties van goedwillende klanten!

Je kunt je op één ding onderscheiden van al de andere providers:
Zeg wat je doet, en doe wat je zegt! Het is zoooo simpel. :Y)

Zo is op dit moment de glaspropositie van Xs4all volkomen onduidelijk en inconsistent. Daar kun je als 'deskundige' al geen touw aan vastbreien, laat staan als 'simpele' consument.
Heu? XS4ALL biedt glasvezel internet in twee smaken: 50 Mbit en 100 Mbit. Beide naar wens uit te breiden met telefonie en televisie. Da's toch juist een simpel verhaal?
quote:
Ook de latente houding van Xs4all in vraagbundelingstrajecten is zo onbeduidend, dat verdient geen schoonheidsprijs.
Ja dat ben ik wel met je eens: we zijn niet overal zo duidelijk aanwezig als we zouden willen.
quote:
En het is zo jammer, want het supersnelle medium biedt zoveel kansen en mogelijkheden voor nieuwe toepassingen, bovenop het bestaande triple-play pakket. Kijk b.v. naar Amersfoort en daar ontplooide iniatieven.
Maar de huidige overstapper (van kabel naar glas) kijkt alleen maar naar "wat kost 't?" en dan houdt het op, da's spijtig, heel spijtig.

Dus Xs4all techneuten en marketeers, kom uit je comfort zone, en doe er wat aan! De kans om je te onderscheiden niet laten liggen! :Y

En ja, ik wil wel meehelpen...
Ja, dat is dus precies waarom we de denktank oprichten: uit de comfort zone stappen en kijken of we een echt goede visie kunnen ontwikkelen op wat glas voor veranderingen teweeg kan / zal brengen. Ik ben er stellig van overtuigd dat 'meer HD-kanalen' en 'sneller downloaden' geen argumenten zijn die echt recht doen aan wat glas zal kunnen bieden.

Dus: wat stel je voor?

Ciao
Niels

• wica
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-10 15:01

wica

De duivel jacht op me

quote:
Onder invloed van glasvezel verandert de manier waarop we met elkaar omgaan compleet.
Naarmaten de verbindingen sneller worden zullen we idd anders omgaan met de techniek en daardoor met elkaar.

Door dat mijn thuis internet verbinding, nu de zelfde snelheid heeft als een goedkope verbinding in een DC, heb ik al mijn serverstjes (prive gebruik) naar huis verplaatst.

Ik denk dat door deze snelheden, meer en meer mensen thuis services gaan draaien en minder gebruik gaan maken van externe services.

Daarnaast verwacht ik dat er op korte termijn nieuwe diensten/protocolen zullen gaan ontstaan, waardoor de consumenten verbindingen en computers gebruikt gaan worden voor het aanbieden van low budget cloud diensten.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Bl@ckbird

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Netwerkleverancier Cisco heeft wat onderzoek gedaan over de groei van dataverkeer komende jaren. Mobiel dataverkeer zal flink groeien en ook video zal steeds meer gebruikt worden.

Gisteren was er een aardige documentaire op TV over Facebook. Social media gaat een steeds groter wordende invloed op ons hebben. Google start pilotprogramma met een augmented reality-bril. Wifi op een iPad zet je eigenlijk niet meer uit. Internet wordt vanzelfsprekender dan water uit de kraan. Zelfs de politici in Den Haag hielden zich met het feit bezig, dat het netwerk van Vodafone plat lag. Ik denk dat glasvezel niet alleen meer netwerkcapaciteit brengt, maar ook een stabielere verbinding. 3G netwerken bereiken de top van hun capaciteit en je ziet dat een provider als Ziggo geen Mobile provider ambities meer heeft, maar een Wifi netwerk opzet via hun vaste lijnen. Dit Wifi netwerk draait onafhankelijk van de standaard telecom provider als KPN, T-Mobile en Vodafone. Glasvezel kan er voor zorgen dat dit wireless netwerk voldoende capaciteit heeft en stabiel is. (Ongeacht hoe ver de klant van een telefooncentrale verwijdert is, zoals bij ADSL / VDSL.)

Het gebruik van video neemt sterk toe. Met glasvezel kan je meerdere HD video streams ontvangen. Nu is HD video vrij gewoon, maar over een aantal jaar zullen we ook gebruik maken van 4k video streams. Dit is een kwestie van tijd. On-demand video's streamen is nu al vrij gebruikelijk. Bij 4k video's zal dit meer bandbreedte vragen en hier is glasvezel handig.

Naast entertainment gaan we video ook steeds meer gebruiken voor persoonlijke communicatie. Zo Skyped m'n moeder even met m'n zus om haar kleinkinderen te zien, ondanks dat ze een paar straten verderop wonen. (Mijn zwager had nachtdienst en het was slecht weer.) Skype op een iPad werkt best aardig. De kwaliteit zal alleen maar toenemen. Met HD TV's van Samsung kan je tegenwoordig ook Skypen. Het is niet voor niets dat Microsoft Skype heeft gekocht.

Bij Business video zie je bijvoorbeeld dat Cisco een tijdje terug Tandberg heeft overgekocht voor hun telepresence systemen. Engineers van Cisco hebben thuis een EX90 scherm staan. Daarnaast gebruiken ze hun Immersive Telepresence ruimtes voor video vergaderingen. Van bovenaf werd opgelegd dat men 50% minder ging vliegen. Ook het management moest zich hier aan houden. Ten eerste is dit een bezuiniging, maar na verloop van tijd ging men ook anders handelen. Bij een vliegtrip naar de VS zorgde men dat men duidelijke agendapunten had welke punt voor punt behandelt werden. Nu men meer gebruik maakt van Telepresence, zet men vaker ad-hoc meetings op. Zo is het vrij eenvoudig geworden om met elkaar samen te werken, ook al zitten je collega's verspreid over de wereld. Glasvezel maakt dit met voldoende bandbreedte mogelijk. Het wordt ook eenvoudiger om thuis te werken, zonder persoonlijk contact te verliezen. (Wat je met instant messaging en email wel hebt.) Met thuiswerken is het ook eenvoudiger om balans te krijgen tussen werk en privé. En het scheelt files en reistijd. Door gebruik te maken van video, zal thuiswerken / telewerken sneller geaccepteerd worden, omdat je elkaar kan zien.

BT heeft voor Tommy Hilfiger een aardig Telepresence concept uitgewerkt met een Virtuele Fitting Room. Het scheelt Tommy Hilfiger veel vluchten en tijd. Ontwerpen worden gemaakt in New York en Amsterdam en worden in elkaar gezet in Hong Kong. In plaats dat één designer het vliegtuig neemt naar Hong Kong om aanwijzingen te geven, kan een hele groep meebeslissen over ontwerpen. Je kan Chinezen aanwijzingen geven over hoe bijvoorbeeld een bepaalde knoop geplaatst moet worden en ze knikken braaf mee, maar je moet ze aankijken om te weten of ze een instructie echt begrepen hebben. 4k Video en 3D Telepresence zijn denk ik de volgende applicaties die veel bandbreedte gaan vragen.

Een punt wat er aan zit te komen is de vergrijzing. Medisch kunnen we steeds meer. De vraag is hoeveel geld men wil besteden om een patiënt in leven te houden en of deze patiënt dan nog een waardig leven heeft. We moeten niet alleen langer doorwerken om alles betaalbaar te houden, maar de vergrijzing gaat steeds meer vragen van de gezondheidszorg. We leven langer, maar vaker met gebreken. Waar een aandoening vroeger dodelijk was, is het nu vaak een ongemak waar men oud mee kan worden, maar wat wel extra zorg vraagt. Door de vergrijzing zijn er echter steeds minder verzorgers te vinden. (Handen aan het bed.) Polen en Oost-Europa wordt ook steeds welvarender, dus het heeft geen zin om verplegers uit deze landen te betrekken. Technologie (en bandbreedte) kan hier een oplossing bieden. Cisco heeft hier ook een op video gebaseerde Telepresence oplossing voor. MC Zuiderzee Lelystad heeft een Telepresence systeem in gebruik. Specialisten uit Amsterdam kunnen tijdens avonduren mee kijken op de IC.

We worden steeds ouder en om kosten te drukken moeten ouderen langer thuis wonen. De meeste ouderen vinden dit ook prima en blijven hierdoor langer fit. De overheid heeft hier al onderzoek naar gedaan. Voor het op afstand, medisch in de gaten houden van ouderen is een snelle, stabiele verbinding nodig. (Glasvezel dus.)

We gaan steeds meer gebruik maken van cloud based applicaties. (Spotify muziek streaming, Google Apps, Salesforce.com CRM systeem, etc.) Een cloud-based applicatie die het meest data-intensief is, is online filesharing en backup. (Zoals Dropbox, KPN online backup is momenteel even een slecht voorbeeld.) De hoeveelheid data wat online opgeslagen wordt zal alleen maar toenemen. Ik gebruik dropbox om bestanden te synchroniseren tussen mijn PC, laptop, iPad en Smartphone en dit werkt prima. Ik zoek nog een goede online backup mogelijkheid. Huidige online backup services zijn te duur en bieden niet genoeg capaciteit. Ik heb 6 jaar gefotografeerd met een Canon 300D DSLR camera en sinds een jaar met een Canon 7D. De Canon 300D produceert 6 Megapixel foto's. (6MB per foto, RAW formaat.) De Canon 7D produceert 18 Megapixel foto's. (25MB per foto, RAW formaat.)

Momenteel heb ik zo'n 500MB - 750MB aan foto's. Online backup services zijn momenteel nog te duur voor zoveel data. Het is goedkoper om een externe hard disk aan te schaffen voor backups. Voordeel van online backup is dat de data extern staan. (Wat handig is als m'n huis zou afbranden.) Nu is een externe hard disk versleutelt met bijvoorbeeld Truecrypt ook extern te bewaren. Als data toeneemt en ik ga een NAS / Server gebruiken om data op te slaan, is het handig om data extern te backuppen. (Dan heb ik het over Terabytes aan data.) Met glasvezel kan ik bijvoorbeeld backuppen naar een server van een vriend en hij naar een server van mij. Of ik kan een externe backup service gebruiken als de prijs hiervan daalt.

Een fabrikant als Riverbed heeft een appliance ontwikkeld die je als backup target kan toewijzen. Data wordt gecomprimeerd, versleutelt en ge-dedupt, waarbij alle redundant data wordt verwijdert. De data wordt vervolgens opgeslagen bij een cloud-storage provider, zoals Amazon S3, EMC Atmos, HP Cloud Services, of MS Windows Azure. Dus zowel zakelijk als privé zie ik cloud-based storage een grote vlucht nemen, mits prijzen dalen.

Op de korte termijn gaat ADSL nog niet verdwijnen. Inbellen werd nog niet zo lang geleden gebruikt als backup lijn, mocht de primaire internetlijn uitvallen. Ik denk dat ADSL deze rol gaat overnemen bij glasvezelverbindingen. Maar dan vooral bij zakelijke verbindingen, of bij Tweakers die echt niet zonder internet kunnen.

~ Mijn foto's ~ Linkedin ~ Sent using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer ~

• djidee
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-10 13:49

djidee

Mr. Slungel

quote:
ParraCida schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:44:
Compleet, weet ik niet. Veel hangt namelijk af van de mindset van mensen, en dan moeten echt wel de juiste zaken via glasvezel landen in de samenleving wil dat de manier waarop we met elkaar omgaan compleet gaan veranderen.

Ik denk wel dat het een tendens die reeds in gang is gezet ('meer op afstand', zowel werk als zorg als sociale contacten) gaat versnellen. Juist omdat de mogelijkheden die glasvezel biedt mbt bandbreedte een hoop beperkingen weghaalt.
Dat biedt ruimte voor innovatie en wellicht ook een verschuiving naar meer 'on demand' en 'pay per use' diensten. Bepaalde dienstverlening (contacten met verzekeraars/banken/overheidsinstellingen) zou wellicht ook meer gebruik kunnen maken van beeldbellen achtige oplossingen. Alsof je bij een balie komt (ipv via de telefoon), maakt het toch allemaal weer wat persoonlijker. Een meerwaarde voor glasvezel naast 'sneller en meer' zal dus vooral vanuit het aanbod en succes van diensten komen. En in de huidige wereld zie je die successen snel opkomen (denk bv ook aan apps als angrybirds en drawsomething), en net zo snel weer verdwijnen. Glasvezel is slechts het middel.

De bandbreedte naar de consument toe zal niet snel een beperking worden met glas, wellicht dat in het achterliggende netwerk wel problemen gaan ontstaan als iedereen zijn glasvezelverbinding volledig gaat benutten.

Oh, en voor de mensen in Marum/Leek, die dit draadje lezen, doe eens aanmelden... :Y)
Hoop dat we die 30% halen, dan maak ik die switch van adsl naar glas (idd bij xs4all) en ga ik het in elk geval ervaren O+

djidee wijzigde deze reactie 08-05-2012 08:12 (4%)

"Mekker, blaat"

• ehtweak
Heb beide vertegenwoordigers van Xs4all (?) uit dit topic al een PM gestuurd, maar nog generlei response gekregen... :X

Prima initiatief van Xs4all, maar dan moeten jullie er wel wat mee doen! En op deze manier laat je goedwillende enthousiastelingen een beetje in de kou staan.
Een beetje zoals wanneer je de Xs4all glasvezel verkoopdesk aan de lijn hebt, men weet niet eens de eigen glaspropositie goed over te brengen c.q. mist inhoudelijke kennis van de verschillen en/of eigenschappen in vraagbundelingsgebieden... :S

• Robinski
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-10 21:49

Robinski

A.K.A. RHarmsen

quote:
Volgens mij is niet alleen glasvezel van invloed op de manier waarop we met elkaar omgaan.
Onze omgang met elkaar veranderd de laatste jaren namelijk al in rap tempo met de opkomt van Social Media (Hyves, Facebook, Twitter). Met glasvezel gaan we volgens mij echter meer en meer met beeld, zowel foto's als video's, met elkaar communiceren.

Dat glasvezel belangrijk is als katalysator voor allerhande ontwikkelingen en innovaties is iets dat ik al een geruime tijd als initiatiefnemer van het succesvolle glasvezel initiatief Breukelen op Glasvezel. Momenteel proberen wij als opstartende Stichting Bewonersnetwerk Stichtse Vecht het gebruik en de ontwikkeling rondom glasvezel te stimuleren en bevorderen.

In eerste instantie richt deze stichting zich nu op zaken die makkelijker tot de verbeelding spreken, zoals het mogelijk maken van 'uitzenden' van lokale TV beelden (alla YouTube, maar dan naar de huiskamer).

Wij hopen echter ook aan de slag te kunnen met nieuwe en innovatieve dingen. Denk hierbij aan de mogelijkheid om allerhande instellingen/bedrijven naar de huiskamer te brengen. Als voorbeelden kan gedacht worden aan het brengen van het gemeente loket naar de huiskamer zodat je vanaf de bank een nieuw paspoort, rijbewijs enz kunt aanvragen. Maar ook bijvoorbeeld de huisarts die spreekuur houdt zonder dat je daarvoor (als oudere) de deur voor uit hoeft.

Maar hier blijft het vast niet bij... enkele steekwoorden die bij ons bijvoorbeeld al eens gevallen zijn:
- Interactief leren - Bijvoorbeeld scholen die wereldwijd met elkaar samenwerken, maar ook de klas aan bed.
- Thuiswerken - Waarbij ook vergaderen, en het direct samenwerken aan bestanden mogelijk wordt.
- Zorg op afstand

Kortom, op het kortere termijn zal veel met beeld gedaan gaan worden, maar langzaamaan zal steeds meer online gaan plaatsvinden, dit zie je nu al met de verschuiving naar 'the cloud'.

Ik doe graag mee met de XS4ALL Glasvezel Denktank!

PS.
De toekomst die benoni schets, waarbij internet één grote 'markt' wordt is een interessante visie, en kan zeker bijdragen aan een gezonde en duurzame economie, waarbij stabiele en snelle verbindingen zeer mogelijk cruciaal in zijn.

RHarmsen.nl || Stichting Bewonersnetwerk Stichtse Vecht || Stichtse Vecht op Glasvezel

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-10 01:01
quote:
4320p schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:46:
Ik adviseer XS4all om te beginnen niet de tweede rangs ADSL streams te gebruiken van KPN, maar te gaan voor de hoogste mogelijke beeldkwaliteit die de kabelaars bieden.
+1

Maar hoe ga je dan om met je klanten die nog via de "oude" technieken IPTV hebben?

De ISP's die nu b.v de Glashart Media streams leveren hebben over het algemeen geen ADSL/VDSL klanten en zijn opgestart om juist op het glasvezelnet te gaan leveren.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:19
quote:
ParraCida schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:44:

Interesse om mee te doen? Reageer op onderstaande stelling of neem deel aan de online discussie die (hopelijk) ontstaat. Ik kijk over jullie schouders mee en nodig, samen met de discussieleider van de denktank, minimaal één persoon uit voor de denktank.

Ik ga hiermee geen uitnodiging scoren maar... ik denk niet dat er zo veel veranderd.

Heel veel diensten waar we nu gebruik van maken zijn juist ontwikkeld om handig met bandbreedte om te gaan. Daarnaast zie je juist voor mobiel internet ook nog een hoop ontwikkelingen die slim met data om gaan.

In het bedrijfsleven is er met het verhogen van netwerk snelheden voor de werkplek ook niet heel veel veranderd. We zijn naar 10mb hubs gegaan, 10mb switches en tegenwoordig is een standaard werkplek aangesloten op een 100mb switched aansluiting. De applicaties waar we ons werk mee doen zijn echter nauwelijks veranderd.

Toepassingen als office365 of google apps zijn nauwelijks op de consument gericht en hebben ook geen spectaculaire bandbreedte nodig.

Extra TV en film diensten zijn wel mogelijk met de glasvezel snelheden maar daar lijken de content eigenaren over elkaar heen te vallen om het allemaal zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Bovendien wordt Nederland ook niet heel serieus genomen als afzet markt.

Wat ik wel zie is dat online opslag of backup aantrekkelijk gaat worden met een 50 of 100mb verbinding vanaf huis maar ook hier zie ik relatief weinig aandacht voor de Nederlandse thuis markt en bij consumenten ook een zekere mate van wantrouwen richting de Amerikaanse aanbieders (ga ik mijn mp3 collectie op een server in Amerika zetten, het land van de MPAA en de RIAA? 8)7 )

Zo, mijn ¤ 0.02.

Fotoalbum op flickr

• Pachango
quote:
wica schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:43:
[...]
Door dat mijn thuis internet verbinding, nu de zelfde snelheid heeft als een goedkope verbinding in een DC, heb ik al mijn serverstjes (prive gebruik) naar huis verplaatst.

Ik denk dat door deze snelheden, meer en meer mensen thuis services gaan draaien en minder gebruik gaan maken van externe services.
Dat zou best wel eens kunnen. Als dat gebeurt heeft het interessante gevolgen voor hosting / cloudproviders, maar ook voor elektriciteitsgebruik van huishoudens (je zou de elektriciteitsrekening van een datacenter eens moeten zien :-)

En wat is je kijk op security? Zowel fysiek (brand, inbraak) als softwarematig?

Wat ik bedoel te zeggen: met een snelle galsverbinding kun je inderdaad je servers thuis neerzetten. Maar is dat ook wenselijk, of zal er een rol blijven voor colo / housing / hostingproviders?

• Pachango
quote:
Wijnands schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:32:
[...]
Heel veel diensten waar we nu gebruik van maken zijn juist ontwikkeld om handig met bandbreedte om te gaan. Daarnaast zie je juist voor mobiel internet ook nog een hoop ontwikkelingen die slim met data om gaan.
Ja da's waar. Maar juist daarom gaat er veel veranderen denk ik: veel innovatie is voortgekomen uit de prikkel die de beperkte upload gaf. Als die prikkel wegvalt, omdat er simpelweg geen beperking meer is, zal dat innovaties misschien in een heel andere richting duwen. (ervan uitgaand dat innovatie niet ophoudt zodra iedereen op glas is aangesloten :-)
quote:
applicaties (...) TV en film (...) backup
Ik denk dat we groter moeten denken. Als je nu 15 jaar terugkijkt dan zie je dat er veel meer veranderd is dan zelfs de grootste toekomstguru toen kon voorzien. Dat internet sneller zou worden wisten we toen ook al, en dat we dus grotere bestanden, betere kwaliteit mp3's en foto's en zelfs filmpjes zouden kunnen versturen, zagen veel mensen ook wel aankomen. Maar dat basisschoolleerlingen les zouden krijgen in hoe om te gaan met de risico's van social media, en dat tv-journaals en kranten hun berichten (mede) zouden gaan baseren op de liveverslagen van toevallige voorbijgangers, dat is toch andere koek! Dat soort veranderingen, in heel andere richtingen dan de richting waarin ontwikkelingen zich nu lijken te bewegen, daarover willen we het graag hebben!

• Robinski
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-10 21:49

Robinski

A.K.A. RHarmsen

quote:
Pachango schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:29:
[...]

Dat zou best wel eens kunnen. Als dat gebeurt heeft het interessante gevolgen voor hosting / cloudproviders, maar ook voor elektriciteitsgebruik van huishoudens (je zou de elektriciteitsrekening van een datacenter eens moeten zien :-)

Wat ik bedoel te zeggen: met een snelle galsverbinding kun je inderdaad je servers thuis neerzetten. Maar is dat ook wenselijk, of zal er een rol blijven voor colo / housing / hostingproviders?
Eigenlijk zie je nu al gebeuren dat er vernderingen plaatsvinden in hoe er omgegaan wordt met hosting.
Meer en meer afnemers gaan over van fysieke servers naar virtuele servers.

Zelf zou ik eerder een verhuizing zien van (privé) servers en lokale dataopslag naar datacentra. Immers je kunt er vanuit huis met een zelfde snelheid bij als dat die data/server thuis staat te draaien. Door ook nog eens gebruik te maken van virtualistatie kun je mogelijk zelfs op je eigen kosten besparen. Immers een server thuis kost naast aanschaf ook elektriciteit.

Het huren van een 'basis' virtuele computer kost je tegenwoordig rond de ¤10 per maand...
Hoe dit precies verhoudt met data opslag en bandbreedte weet ik niet, maar kan me indenken dat prijzen in rap tempo naar beneden kunnen gaan als meer en meer mensen gebruik willen gaan maken van online opslag en diensten.

RHarmsen.nl || Stichting Bewonersnetwerk Stichtse Vecht || Stichtse Vecht op Glasvezel

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 09:42
Ondanks ik met mijn antwoord er niet vanuit ga dat ik ook maar in de buurt van de denktank ga komen, toch mijn bijdrage:

Xs4all moet goed kijken hoe zij hun bestaande markt kunnen uitbreiden. Consumenten eisen tegenwoordig meer als alleen internet toegang. De frivole en grappige commercials gaan niet genoeg zijn om hun markt aandeel te houden. De sterke positie die het heeft binnen de "tweakers afdeling" mbt privacy en er zijn voor de bescherming van de leden is niet genoeg voor de huidige generatie klanten. Sterker nog het interesseert ze niet eens. Het huidige aanbod sluit niet aan en zal in de toekomst steeds lastiger worden om aan de gebruiker te slijten. Simpelweg door verkeerde marketing. Glasvezel en kabel en de steekwoorden zijn maar een onderdeel van het plaatje om de "nu" generatie te binden.
Ik geloof ook niet dat dit de insteek is van Xs4All. Supersnel internet is een kreet om te kijken hoe mensen gebonden kunnen worden. Maar niet effectief om de snelheid van ADSL of alle andere varianten te verhogen. Ook gezien de beperkingen van het verzorgen van glas door alle reden zal dit nooit haalbaar worden. Dus het richten op een initiatief voor Glas en sneller internet gaat het niet worden. Maar dit weten jullie ook wel :)
Maar op welke wijze kan XS4all met deze beperkingen een speler worden die vergelijkbaar of beter gezegd bekender kan worden bij de doelgroep die jullie nu (dreigen te gaan) mislopen.

• flab007
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21-10 14:52
>Onder invloed van glasvezel verandert de manier waarop we met elkaar omgaan compleet.

Lijkt me een erg kort-door-de-bocht redenering. Het zou ruwweg hetzelfde zijn wanneer je stelt dat door de creatie van snelwegen wij op een compleet andere manier met elkaar omgaan. Het kan een enabler zijn van allerlei al latent aanwezige initiatieven. Zonder de aanwezigheid van Internet had een initiatief als Wikipedia niet kunnen bestaan. Maar er bestond allang een encyclopedie-functie in de wereld. Internet heeft dit alleen veel laagdrempelijker gemaakt.

Glasvezel kan technologieen bundelen. Glasvezel kan bedrijfsmodellen vernietigen. Glasvezel kan ook nieuwe kansen creëren.

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 12:40

Foamy

Fulltime prutser

quote:
Ik denk dat dit heel erg mee zal vallen. De manier waarop we met elkaar omgaan is onder invloed van xDSL en kabelinternet al veranderd. Kijk maar naar de verschillen in communicatie tussen jeugd en de oudere generatie. De manier waarop we met elkaar omgaan zal onder glasvezel niet direct nog een keer gaan wijzigen.

Glasvezel zal eerder een manier zijn om op een andere manier met het internet, maar vooral ook overige diensten om te gaan. Triple-play word daarbij bijvoorbeeld steeds belangrijker.

De belangrijkste wijziging is in mijn inziens dan ook niet de gewijzigde omgangsnorm met elkaar, maar met het internet en de daarover aangeboden diensten.

blub

• TJR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-10 11:44
quote:
ehtweak schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:23:
Als één van de initiatiefnemers van www.lelystadwilglasvezel.nl ben ik al bijna 2 jaar aan het lobbyen om e.e.a. v.d. grond te krijgen. Van de eeuwige strijd tegen de lokale kabelboer met z'n toekomst onzin en fiber sprookjes, tot alle vooroordelen over al dan niet falende dienstverlening.
Klinkt erg herkenbaar, ben hier ook al bijna een jaar over in contact met Reggefiber, maar afspraken worden keer op keer niet nagekomen. Lijkt me een goed idee als XS4ALL daar wat knappe jongens/meisjes neerzet om wat meer duidelijkheid te bieden aan hun geïnteresseerde klanten of dat ze klanten voorlopig niet meer doorsturen naar Reggefiber als fiber nog niet beschikbaar is volgens de postcode check.

• berend1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-05-2012
Ach... is glasvezel inmiddels al niet achterhaald? Wie zit er te wachten op internet uit een draadje? Geen mens toch. Internet altijd en overal, dat zou het standpunt moeten zijn. Een gebruiker interesseert het niet welke infrastructuur daar achter zit. Privé heb ik moeten besluiten afscheid te nemen van xs4all omdat er geen fatsoenlijke snelheid te leveren was (een nieuwbouwgebied, hé!) en dus overgestapt op een alles in 1 aanbieding van ziggo en zakelijk heb ik geen andere keuze, omdat op het bedrijfsterrein geen coax of glasvezel beschikbaar is. Kan het wel aan laten leggen, maar dan ben ik 1000den euro's verder en wat is uiteindelijk de winst? Ben (was) zakelijk (prive) al meer dan 15 jaar klant van xs4all en heb (had) geen intentie om daar weg te gaan. Zakelijk stel ik misschien ook wel andere eisen en blijf ik graag, maar inmiddels heb ik gemerkt dat er nu thuis altijd 60Mb uit de muur komt. Voorheen was dat maximaal 5Mb bij de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad. ben ik nu ontevreden? Welnee, alles doet het, ik ben alleen (privé) geen klant meer van xs4all. Het is meer een gevoel, maar ach.... ik kom er wel overheen.
Wat ik probeer te zeggen is dat net zoals bij het lidmaatschap van xs4all, ook glasvezel geen doel op zich is. Hoogstens een middel. Met die 60 Mb kan ik nog jaren vooruit, wellicht komen er toepassingen die meer vergen, maar dan komt er ook wel weer een oplossing, maar is dat dan glasvezel, of kunnen we straks het 10-voudige door een coaxkabeltje duwen, of..... Niet (alleen) richten op glasvezel dus, maar op oplossingen.

• taimus
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-11-2012
De eerste denktank is inmiddels gehouden en in Spits staat een leuk en bondig stuk over een aantal bevindingen.
Volgende denktank (september) zal waarschijnlijk over de zorg gaan; met name over die zorgprocessen die thuis kunnen plaatsvinden en welke invloed dat heeft.

• Req-
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-10 16:06
Het feit dat er in mijn regio niet eens door xs4all kan worden aangeboden ergert mij al. Hier hebben Caiway en CIF een soort monopoliepositie verworven waarmee ze tegen ADSL prijzen glasvezel proberen aan te bieden. Dit natuurlijk tegen extreme prijzen en een glasvezel verbinding die niet eens symmetrisch loopt.

Natuurlijk is dit niet de schuld van Xs4all maar van CIF die hier (Westland) het alleenrecht op glasvezel aan Caiway heeft gegeven.

• Antwan46
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 21:37
Jullie wonen zeker allemaal in het westen.
Ik woon in het NOORDEN van het land.
Daar kan ik hooguit 560KB/s uit mijn lijntje trekken.
Zorg in eerste plaats maar eens voor goede en snelle verbindingen.
En dan bedoel ik echt OVERAL in deze kikkerlandje.
Het te zot voor woorden, dat in al die jaren dat internet er is, in het noorden van het land
nog geen fatsoenlijke snelheid te krijgen is. :( :'(
Dat is echt balen!!!!!!!!!!!

• markje163
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-10 12:44
quote:
Antwan46 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:18:
Jullie wonen zeker allemaal in het westen.
Ik woon in het NOORDEN van het land.
Daar kan ik hooguit 560KB/s uit mijn lijntje trekken.
Zorg in eerste plaats maar eens voor goede en snelle verbindingen.
En dan bedoel ik echt OVERAL in deze kikkerlandje.
Het te zot voor woorden, dat in al die jaren dat internet er is, in het noorden van het land
nog geen fatsoenlijke snelheid te krijgen is. :( :'(
Dat is echt balen!!!!!!!!!!!
Nu ga ik even zitten op de stoel van een CEO van KPN/Ziggo/UPC en etc. Enig idee wat het kost om iedereen te voorzien van glasvezel in de buitengebieden zoals Finsterwolde? Beetje offtopic deze reactie, maar ik vind het nog al kort door de bocht je opmerking. Met een 4,4mbit verbinding doe je het al redelijk.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

DDX

Vanmorgen artikel in de spits gelezen, wat een hoop blabla.
Er gaat echt niet zoveel veranderen dus hebben ze maar verhaaltje bedacht hoe het er over tig jaar misschien uit gaat zien.
Moest meteen hier aan denken toen ik het las :

IMDB: "Black Mirror" The Entire History of You (TV episode 2011)

Ik krijg als het goed is dit weekend glas van xs4all, maar echt heel anders gaat het niet worden daardoor.
Alleen fijn dat ik dan eindelijk beetje upstream heb.
En daardoor kan ik op m'n werk naar huis connecten om hd streams van satelietontvanger te kijken :) (ipv te moeten recoden om over 3mbit up te laten passen)

DDX wijzigde deze reactie 22-05-2012 21:40 (84%)

http://seat-online-album.nl/v/DDX/

• Wijnands
Volgens mij is de eerste sessie van die denktank al geweest. Zowel hier als op xs4all is niet te vinden wie er deel genomen heeft. Beetje jammer.

Fotoalbum op flickr

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

DDX

In spits stond dat wel ;

'Peter Foppen, tweakers-lid'
(en nog een paar andere mensen, zie de link van taimus)

http://seat-online-album.nl/v/DDX/

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:10

3DDude

I void warranty's

Ik heb het artikel nog niet gelezen.

Maar laat men eerst glasvezel overal maar is beschikbaar maken.
Voordat we een glasvezelboer veren in hun reet gaan steken hoe goed het wel is.

Als je argumenten wilt waarom glasvezel zo goed is doe je toch een google search en dan kom je genoeg ' positieve berichten tegen'.

Verder is de stelling veelste vaag. Kan alle kanten op...

3DDude wijzigde deze reactie 23-05-2012 01:13 (83%)

MacBook Pro 15" (2011) - Intel i7 2720QM 2.2Ghz : 8GB DDR3 1600Mhz : 256GB Samsung 840 pro SSD : Ati 6750 1GB | Doe is gek, lees mijn review van de D-link DIR-868L

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 21:51

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Als 1 van de eerste kabelaars van het eerste uur (westland) vind ik eigenlijk Fiber To The Home eigenlijk niet super bijzonder.

Behalve VPN/tunnel (of "seamless netwerk) aanleggen met vrienden/familie binnen het XS4all netwerk met 1gbit onderling (meer is beter iig) Denk ik niet dat er veel toepassingen zijn.

Interessanter IMHO is een flatfee xs4all connectie naar huis / internet voor tablet/phone ..
laat je fritzbox een allround centrale zijn (door het hele land) voor telefoon verkeer.

Downstream is het wel sneller je 1080p film te downloaden maar is dat werkelijk boeiend?. denk van niet
Prettig ja (daarnaast gaat het ff als voorbeeld niet om de legaliteit)

Upstream verkeer, het is wel prettig voor online backup je eigen teamspeak /ventrilo server

Op dit moment is xs4all 1 van de "duurste" providers maar je hebt wel waar voor je geld.
FTTH is nice to have. Sterker nog in het westland zijn ze bezig met FTTH voor kabel tv (zou leuk zijn als xs4all ook daar zijn dienst op aan kan bieden) .. maar ik ga echt niet overschakelen op caiway voor FTTH internet. Daar is hun service, dan weer wel download limiet dan weer niet etc. Of uptime te slecht voor.

Ben benieuwd .. zou leuk zijn als je VPN onderling hebt met redelijke snelheid .. (up/down)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik denk dat we binnenkort, naast video-chat ook holo-chat gaan krijgen. Er bestaan al holografische projectoren. Die zijn nu nog onbetaalbaar voor de consument, maar dat is een kwestie van tijd. Met glasvezel krijgen we ook eindelijk de bandbreedte om een goede kwaliteit holografische stream te sturen.

Daarnaast zie je dat mensen meer en meer over zichzelf op internet plaatsen waar de overheid zich helaas maar al te graag in mengt. Mensen worden zich hier langzaamaan bewuster van. Ik denk dat er steeds meer large-scale VPN's zullen ontstaan, waarbij communities hun eigen VPN hebben en niet iedereen zomaar kan meekijken/luisteren.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Req-
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-10 16:06
quote:
vso schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 02:34:
Als 1 van de eerste kabelaars van het eerste uur (westland) vind ik eigenlijk Fiber To The Home eigenlijk niet super bijzonder.

Behalve VPN/tunnel (of "seamless netwerk) aanleggen met vrienden/familie binnen het XS4all netwerk met 1gbit onderling (meer is beter iig) Denk ik niet dat er veel toepassingen zijn.

Interessanter IMHO is een flatfee xs4all connectie naar huis / internet voor tablet/phone ..
laat je fritzbox een allround centrale zijn (door het hele land) voor telefoon verkeer.

Downstream is het wel sneller je 1080p film te downloaden maar is dat werkelijk boeiend?. denk van niet
Prettig ja (daarnaast gaat het ff als voorbeeld niet om de legaliteit)

Upstream verkeer, het is wel prettig voor online backup je eigen teamspeak /ventrilo server

Op dit moment is xs4all 1 van de "duurste" providers maar je hebt wel waar voor je geld.
FTTH is nice to have. Sterker nog in het westland zijn ze bezig met FTTH voor kabel tv (zou leuk zijn als xs4all ook daar zijn dienst op aan kan bieden) .. maar ik ga echt niet overschakelen op caiway voor FTTH internet. Daar is hun service, dan weer wel download limiet dan weer niet etc. Of uptime te slecht voor.

Ben benieuwd .. zou leuk zijn als je VPN onderling hebt met redelijke snelheid .. (up/down)
Overigens is caiway ook achterhaald duur en onbetrouwbaar. Dankjewel he CIF _/-\o_

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

Fijn hoor, die glasvezel. Heb ik ook thuis, met XS4ALL als provider. Ondertussen kan ik al sinds 3 uur vannacht niet bellen via hun SIP-server.. en 9 uur later is het nog niet opgelost. Als dat de verandering is die glasvezel brengt, ga ik wel weer terug naar POTS. ;)

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• wica

wica

De duivel jacht op me

quote:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

Decentraal services draaien, is denk ik juist een oplossing voor het energie probleem wat DC's hebben.
Niemand hoeft een 1KW vreten server thuis hebben te staan. Kleine lichtere componenten zijn hier juist ideaal aan.

Als je het voor elkaar krijgt om een protocol te ontwikkelen ala p2p voor webdiensten, zodanig dat de mensen maar een klein deel thuis draaien.

Ik denk ook dat dit juist voordelen kan hebben t.b.v. energie gebied en security en de mogelijkheid op censuur. Juist door dat er overal maar een klein stukje draait.

Overigens kunnen we met zoń techniek pas echt praten over "in de cloud" :)

• trabbit
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-10 01:20
Niels ik vind het weer getuige van een totaal schaamteloze houding naar klanten. Ik en een aantal andere hebben veel tijd en moeite gestoken in de input op Yellow Spaces te geven. Jullie hebben hier na een jaar niks mee gedaan (geen enkele ontwikkeling webtv bijvoorbeeld). Yellow Spaces is met een slap excuus hardhandig afgesloten en dan probeer je het hier weer opnieuw? Dat voelt niet goed.....

Ik moest dit toch even kwijt!

On topic:

Zover ik begrijp is de bijeenkomst al geweest, maar wordt er totaal niet gecommuniceerd? Dit lijkt me dan gelijk het eerste punt van verbetering. Communiceer alsof je echt om de mensen geeft die de moeite nemen input te geven!

Ik denk dat je moet gaan focussen op meer cloudbased diensten. Zoals nu Kpn de streams allemaal opneemt op hun server (tv) en wanneer je deze opneemt op het IPTV kastje een recht geeft de stream een jaar lang te bekijken. Dit biedt veel meer mogelijkheden, zoals de stream ip-gerelateerd te maken zodat je opnames op alle apparaten in huis (binnen het IP) kan bekijken. Zoiets als Plex bijvoorbeeld doet, je pauzeert in de huiskamer en kijkt verder op je tabblet in bed oid.

Verder is een brede ondersteuning van groot belang. Webtv van Xs4all ondersteunt zelfs Android nog steeds niet, maar ook linux niet (moonlight werkt niet vanwegen de drm).

Als laatste is belangrijk dat Xs4all alleen diensten biedt die het beste zijn. Kortom:
  • de beste HD streams
  • IPTV kastjes die niet half vastlopen als je te snel toetsen op de afstandsbediening drukt
  • IPTV kastjes die niet 15 minuten over opstarten doen als de stroom eraf is geweest.
  • Verder denken dat 1 medium, een opname of tv kan je op meer dan alleen de tv kijken, ook is er meer dan een Ipad.
  • Maak nou is een helpdeskforum, Kpn en Telfort heeft het waarom Xs4all niet? Ik vind het niet handig om 2 a 3 dagen te wachten op een vraag die ik per contactformulier stuur.

• Wijnands
quote:
trabbit schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 01:57:

Ik denk dat je moet gaan focussen op meer cloudbased diensten. Zoals nu Kpn de streams allemaal opneemt op hun server (tv) en wanneer je deze opneemt op het IPTV kastje een recht geeft de stream een jaar lang te bekijken. Dit biedt veel meer mogelijkheden, zoals de stream ip-gerelateerd te maken zodat je opnames op alle apparaten in huis (binnen het IP) kan bekijken. Zoiets als Plex bijvoorbeeld doet, je pauzeert in de huiskamer en kijkt verder op je tabblet in bed oid.
Daar zit ik nou echt niet op te wachten. Als optie ja maar waarom mag ik zelf niet bepalen waarop ik opneem en wat ik daarmee doe?

Fotoalbum op flickr

• ehtweak
quote:
Wijnands schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:14:
[...]

Als optie ja maar waarom mag ik zelf niet bepalen waarop ik opneem en wat ik daarmee doe?
Omdat de almighty entertainment industrie op alle mogelijke en krampachtige manieren probeert de klant uit te melken... alles onder DRM, alles onder controle, en voor alles betalen! })

• Younes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:31
Er worden hele verhalen geschreven,maar ze vragen gewoon iemand die geïnteresseerd is...

Snelle VPS met SSD

• raceneus968
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-10 23:45
Ach, weet je wat?......mik al die ouwe xs4all fossielen er maar uit:
http://www.xs4all.nl/overxs4all/werken/vacature.php

Huidige vacatures

Hoofd Service
Stagiair (Social Media)
Senior Project Manager
Senior Business Controller
Interactief/Grafisch vormgever
Traffic Manager

raceneus968 wijzigde deze reactie 17-09-2012 00:32 (41%)

• wica

wica

De duivel jacht op me

quote:
[...]

Als eerste sorry voor de extreem late reactie. Iets met tweakers7 ;)

De trend is dat HW steeds krachter wordt, maar tergelijke tijd ook zuiniger. Hier zie ik geen probleem mee

Ik denk dat je die service, die mensen thuis draaien. Eerder moet zienals een soort clud dienst, waarbij de enkele service. Verspreid wordt over meerdere fysieke verbinden (users)

Overigens, wat ik in deze vandaag nog tegen kwam. Wat ook al een voorbereiding is op dit.
P2P in javascript, waarbij je dus zonder een centrale server een infrastructuur kan opzetten.

Waardoor de services in dit geval, in de browser draait van de gebruiker.

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013