Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŰn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

• Hipocrates
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:50
Ik denk dat deze vraag het beste in dit topic thuis hoort.

Mijn backup voorziening bestaat momenteel uit een Synology DS209. Alle foto's en documenten die op mijn MacBook Pro staan, kopieer ik naar deze NAS. Die draait in Raid 1. Maar ik ben er nog helemaal gerust op. Als er brand ontstaat, of iemand steelt mijn NAS, dan loop ik het risico alsnog mijn foto's kwijt te zijn.

Misschien is het daarom beter om te kiezen voor een online backup. Ik heb echter nog niet zo'n goed gevoel bij het in handen geven van mijn bestanden aan een derde partij. Ik heb niets te verbergen, maar toch.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met online backup aanbieders. Is het veilig? Gebruiken jullie het? En hoe denken jullie over het extern plaatsen van persoonlijke data?

Ik heb diverse aanbieders vergeleken en getest (Clouddrive, Carbonite, Backblaze, Sugarsync). Momenteel ben ik aan het testen met iDrive. Deze bevalt mij tot op heden het beste. Snel, mooie software en de mogelijkheid om een persoonlijke key te gebruiken om je bestanden te versleutelen.

Alle feedback is welkom!

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:20
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om zelf de foto's te comprimeren en ze te voorzien van een versleuteling.
Dan is alles in eigen beheer. Ik zou nooit een encryptie of een gedeelte daarvan uit handen geven.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Anti Android

Ik ben ook niet zo'n fan van online backup. Ik heb zelf een server met een RAID10 opstelling die iedere nacht een backup draait naar een 2TB harde schijf. Daar heb ik er 2 van. Om de week wissel ik die om met een andere 2TB schijf die bij een kennis ligt. Die heeft ook een server met een backup schijf en die wissel ik dan ook om.

Aardig robuust denk ik..en in eigen hand.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 05:17
Zorg dat je zelf de encryptie regelt, en let op, encryttie wat nu veilig is, kan later gemakkelijk te kraken zijn.

of
Zet een nas bij familie/kennis (en je familie bij jou), om zo een backup te maken van belangrijke files, misschien in combinatie met de cloud.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

nuttig.

Heb je al gekeken naar crashplan? Dat was voor mij de beste optie . Encryptie kon ik daarvoor instellen met eigen encryptiekey zodat ik het archief alleen kan openen en er wordt ook via encryptie geupload.
Daarnaast heb je daar onbeperkt ruimte en geen beperkingen met bestandsgrootte. Wat voor verbinding ga je gebruiken voor te uploaden? Zelf heb ik nu bijna 300gb geupload de afgelopen 3 dagen naar crashplan en nog paar TB te gaan ;)

Zenix wijzigde deze reactie 11-03-2012 13:02 (13%)

• Bowy3r
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 29-09 20:53
Mijn docent vertelde ooit nog een verhaal dat hij dus een disaster recovery backupschijf maandelijks bij zijn ouders neerlegde, om zo alles toch in eigen beheer te houden, maar wel een offsite backup te hebben.

Zoek even rond hoe betrouwbaar de hosters zijn. Ikzelf zou er eentje in Europa kiezen. Ik vind dat er niks mis is met online backup, maar als je het heft toch deels in eigen handen wilt houden, is encryptie voordat je de bestanden stuurt wel een goeie.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

Het lastige is dat je bij closed source nooit zeker weet dat ze ook daadwerkelijk op de manier encrypten waarop ze zelf aangeven te encrypten. Wie zegt dat op de achtergrond jou encryptiesleutel ook niet gewoon geupload wordt naar de provider toe? Natuurlijk leven zulke providers van hun reputatie maar kan je er helemaal zeker van zijn?

• fly_guy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 18:06
Sugarsync, iDrive etc samen met OSX (als je dat gebruikt op je Macbook) is een no-go omdat deze geen resource forks en file bundles ondersteunen. Je gaat na verloop van tijd corruptie krijgen als je niet goed oplet. Zelf gebruik ik Dropbox omdat deze wel 100% compatibel is met OSX.

• Hipocrates
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:50
Dank voor de feedback.

Het versleutelen van foto's vind ik niet echt zinvol. Ik heb inmiddels in Mac OSX een schijfkopie gemaakt. Deze versleutel ik zelf en ik open hem als ik er gebruik van wil maken. Hier staan alle 'vertrouwelijke' documenten op. Deze schijfkopie zet ik vervolgens op iDrive. Volgens mij een aardige oplossing op deze manier.

Dank voor de reacties.

• Leeuwarden
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03-08 18:29
quote:
Zenix schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:01:
Heb je al gekeken naar crashplan? Dat was voor mij de beste optie . Encryptie kon ik daarvoor instellen met eigen encryptiekey zodat ik het archief alleen kan openen en er wordt ook via encryptie geupload.
Daarnaast heb je daar onbeperkt ruimte en geen beperkingen met bestandsgrootte. Wat voor verbinding ga je gebruiken voor te uploaden? Zelf heb ik nu bijna 300gb geupload de afgelopen 3 dagen naar crashplan en nog paar TB te gaan ;)
Hmmm... nu ben ik in het bezit van een 50/50 glasvezel maar Crashplan is bij mij behoorlijk traag (2 tot 4 Mbps)
Ik heb de instellingen al veranderd in "alle sluizen wijd open" maar het schiet niet op. Nu heb ik begrepen dat het bij Crashplan nogal uitmaakt op welke server je aangesloten bent... Enig idee hoe je dit kan be´nvloeden?

• Zenix
  • Nu online

Zenix

nuttig.

quote:
Leeuwarden schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:40:
[...]

Hmmm... nu ben ik in het bezit van een 50/50 glasvezel maar Crashplan is bij mij behoorlijk traag (2 tot 4 Mbps)
Ik heb de instellingen al veranderd in "alle sluizen wijd open" maar het schiet niet op. Nu heb ik begrepen dat het bij Crashplan nogal uitmaakt op welke server je aangesloten bent... Enig idee hoe je dit kan be´nvloeden?
Ik haal meestal rond de 8~15Mbit op glasvezel server maakte bij mij niet zoveel uit.
Weet wel dat ze erg druk hadden laatste tijd en dat ze gaan proberen de snelheden hoger te krijgen.

• Leeuwarden
Weet jij hoe je de server handmatig kan veranderen? Ik heb het idee dat het bij mij wel uitmaakt. Na een paar keer "guid new" heb ik geloof ik nu iets snellers gevonden. Maar het is een beetje prijsschieten heb ik het idee...

• Leeuwarden
Het is maar een vage bedoening en ik heb ook werkelijk geen idee of dat bij mijn provider (Vodafone glasvezel) of bij Crashplan ligt. De maximale en minimale snelheden die ik gezien heb zijn 22,6 Mbps en 1,5 Mbps en meestal zit de snelheid aan de onderkant helaas... Dat is niet werkbaar. Dat de eerste back-up een eeuwigheid duurt is nog tot daar aan toe maar als je na een dagje fotograferen thuiskomt met 10 tot 40 Gb aan data is het niet te doen...

• wgdejong835
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 05-08 16:47
Zelf al bijna 3 jaar ervaring met Backblaze. Backblaze heeft als voordeel dat het $50 dollar per jaar kost, met de huidige koers is dat ongeveer 35 euro per jaar.

Voor dit geld krijg je onbeperkte opslag (zit nu op 140gig) en een backup tool die je kan instellen wanneer en wat er meegenomen moet worden met de backup. Ik heb naast het username en password ook nog een encryptie key erop gezet, volgens Backblaze kunnen ze zelf ook niet je bestanden inzien zonder die key, maar dit kunnen ze natuurlijk niet bewijzen.

Enige nadeel is de trage upload, ik heb een 100/100Mbps glasverbinding en haal meestal niet meer dan 2Mbps. Voor mij geen probleem maar kan me voorstellen dat dit voor sommige wel een probleem is.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Leeuwarden schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:40:
[...]

Ik haal ook bijna nooit mijn max upload. Alleen als ik met 2 machines tegelijkertijd laat uploaden (en er dus 2 uploadthreads lopen), dan lukt dat wel.

Ik had hiervoor een ticket geopend.

Hun antwoord:
quote:
My apologies for my delayed response. I've looked at your logs and while there was a short time when your logs show you were getting lower upload speeds (around 150 Kbps, as you'd mentioned), there are many more entries before and after showing speeds of 2-3 Mbps. For example, this history log entry:

I 04/08/12 10:28AM [Default] Stopped backup to CrashPlan Central in 2.2 days: 4,561 files (74.50GB) backed up, 72.30GB encrypted and sent @ 3Mbps

Shows a speed of 3 Megabits per second. Your ongoing upload logs on our server show that you're uploading about 15-20 GB per day, which is a decent rate.

Backup speed is dependent on a lot of different factors, including the number of computers backing up to CrashPlan Central at the same time, the network connection quality between your computers and our servers, and the type of files you're backing up. Because CrashPlan has to de-duplicate, compress and encrypt data before sending it, you will never see the same kinds of speeds that you'd see in a speed test or FTP upload. The 2-3 Mbps speeds that I'm seeing in your logs and ongoing records are fairly typical for what normal CrashPlan clients get for speeds.

Because of the long delay in responses here, I've extended your subscription by a month. It's our goal to provide top-notch support, and I hope we can do this for you better in the future.
Conclusie voor mij: heeft weinig zin om even een maandje of twee een sneller abbo te nemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Leeuwarden
Helemaal mee eens. Inmiddels verschillende geprobeerd en het is overal traag. Helaas...

• ZeroCode
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:48

ZeroCode

Woopie

Ik heb ook verschillende providers geprobeerd, alles liep niet op volle snelheid. Ik heb momenteel een 100/100 verbinding maar ik kwam nergens boven de 50mbit uit. Althans niet via de clients van de providers, wat wel goed werkte waren vps'en.

Bijvoorbeeld de vps van directvps trok vol 100mbit, enorme nadeel hiervan was dat de prijzen per GB vele malen hoger liggen.... :(

Uiteindelijk heb ik nu nog geen backup provider. Ik denk dat ik maar een NAS in me meterkast gooi en iemand in het dorp die met mij sync'ed. Mijn NAS met 100 a 200 gb opslag vrij voor hem/haar en vise versa.

Maar inderdaad, er zijn niet veel oplossingen die echt lekker werken.

Diablo 3 Wizzard MacBook Pro Retina 15 Inch :)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
heb je crashplan geprobeerd? hoe snel gaat het daarmee voor jou?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Midas.e
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:07

Midas.e

Is handig met dinges

Zelf heb ik maar mn eigen online backup in de lucht gezet. Bacula bij mij thuis en via rsync naar mn ouders. Ouders hebben weer een servertje staan welke via bacula naar de machine daar backupt, de rsync weer de andere kant op en we zijn rond. Openvpn tussen de 2 punten en ik was klaar.

Hacktheplanet.nl - Storage - VoIP - MS Blog

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12:52

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je een beetje veel data hebt wordt t online vrij duur, en dan is het zelf regelen goedkoper.

Een simpele (desnoods single-disk) nas bij ouders/broer/vriend/werkgever (net wat kan en wie een beetje verbinding heeft) en dan syncen is de goedkoopste optie. Eventueel over een vpn tunnel. En zonder vpn tunnel gaat t ook prima, voor thuisgebruik is (imho) een ip-accesslist voor de rsync oplossing voldoende.

Als iemand je NAS jat kunnen ze ook in de meeste gevallen 1:1 bij je data zonder encryptie... dan kun je wel een superencryptie-over-een-supervpn-tunnel doen, maar dat is schijnveiligheid ;)

• Zenix
  • Nu online

Zenix

nuttig.

Ik gebruik crashplan gaat niet super snel maar mijn server staat toch 24/7 aan en heb er nu 1,6TB op staan, in 5 weken. In begin ging crashplan zo'n 15mbit later 8mbit nu rond de 2mbit.

Zenix wijzigde deze reactie 19-04-2012 18:15 (4%)

Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013