Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Laptop (CPU) temperatuur te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• Twenty
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01-12-2013
Ik heb een tijdje terug (oktober 2010) een nieuwe laptop gekocht ( Medion x6812). Aangezien ik een laptop nodig had voor school en mijn pc ook al tamelijk verouderd was heb ik dus maar een gaming laptop gekocht. Hij draaide eigenlijk altijd goed tot een paar weken terug.

nieuws: Medion en Aldi introduceren gaminglaptop Erazer X6812

Op het begin crashte mijn videocard drivers af en toe, dan werd mijn scherm zwart en startte hij opnieuw op tijdens het gamen. Een tijdje probeerde ik Saints Row: The Third te spelen. In directx9 lijkt het spel het wel te doen maar crashen de drivers ook zo nu en dan. In directx11 crashed hij een stuk sneller.

Ik heb geprobeerd mijn drivers te updaten maar het probleem werd alleen maar erger. Op de site van nvidia stond dat dit probleem vaker voorkwam met bepaalde nieuwere drivers dus heb ik alle oude drivers geprobeerd maar geen van alleen lossen het probleem op. Daardoor dacht ik dat men laptop misschien overhit (ook omdat het probleem pas van de laatste tijd is en erger lijkt te worden m.a.w. vaker/sneller crashes)

http://www2.picturepush.com/photo/a/7579915/640/7579915.png

Nu komt dit steeds vaker voor en soms zelfs als ik nieteens aan het gamen ben. SpeedFan gaf aan dat men GPU temperatuur 75 graden celcius was op het moment dat mijn drivers crashte, maar na een beetje googlen schijnt dit niet extreem hoog te zijn? De screenshot is gemaakt net na een crash. Behalve dat mijn videocard drivers crashen komt het nu ook voor dat als ik aan het gamen ben de graphics helemaal 'distorten' en bijvoorbeeld bepaalde dingen gewoon verdwijnen en/of wit worden.

Ik vroeg me af n.a.v. de SS of de CPU temperaturen zo hoog zijn dat ze deze problemen kunnen veroorzaken?

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:24
70 graden is aan de hoge kant maar zou geen crash mogen veroorzaken.
Je hebt het over de GPU die crashed. Wat zijn de temps van de GPU? Wellicht dat die te heet word.

Overigens is het aan te raden om de laptop is goed schoon te maken. Door ophoping van stof functioneerd de koeling vaak niet goed wat weer resulteert in hoge temps.

Het best is om de laptop open te maken en alle stof weg te blazen of weg te vegen (pas op met statisch geladen materialen).

"you can buy muscles, but you cant buy cojones" -bas rutten

• Twenty
quote:
ChojinZ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:36:
70 graden is aan de hoge kant maar zou geen crash mogen veroorzaken.
Je hebt het over de GPU die crashed. Wat zijn de temps van de GPU? Wellicht dat die te heet word.

Het best is om de laptop open te maken en alle stof weg te blazen of weg te vegen (pas op met statisch geladen materialen).
Op het moment dat men videocard drivers crashen ligt de temperatuur rond de 75 graden Celsius.

Is perslucht een optie of moet ik daarvoor mijn laptop wel echt openmaken? Ik heb mijn pc's vaak zat opengemaakt maar op de een of andere manier vind ik dat bij een laptop toch eng :)

Mijn GPU zit nu trouwens rond de 60 graden Celsius met alleen Chrome (1 tab) open. Lijkt me ook vrij hoog voor idle?

Twenty wijzigde deze reactie 15-02-2012 17:52 (7%)

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Sommige laptops hebben zo'n leuk "service luikje", kun je meteen bij de belangrijke onderdelen (CPU, GPU, MEM en vooral de koeling). Als je laptop zo'n luikje heeft is het niet veel spannender dan een gewone PC ;) .

Wat mij vaak opvalt bij hete laptops, is dat de air-outtake verstopt raakt met stof. De koelribben staan er dicht opelkaar en raken binnen no-time verstopt met stof. Warme lucht kan er amper meer uit en de boel raakt snel oververhit. Helaas blaas je dat vaak niet makkelijk eruit met perslucht, het stof wil niet naar buiten, en als je blaast (als het uberhaubt al los komt) blaas je het richting je fan, die blaast het weer naar de koelribben en je bent weer terug bij af (of je ventilator gaat staan door teveel stof...laatst nog gezien).

*spiekt even op google naar afbeeldingen van de laptop*
Zo te zien is de onderkant redelijk simpel te verwijderen (je hoeft niet zoals bij sommige laptops, het hele ding uitelkaar te halen). Dus gewoon even onderkant losschroeven en kijken of er stof bij de air-outtake zit.

Overigens is het vrij normaal dat een laptop iets warmer word (ook idle) dan een gemiddelde desktop PC in een goed geventileerde kast.

MSI Z77 G43, Core i5 3470, CM Hyper 412s, 8GB Dual Channel, GeForce 660Ti 2GB

• Twenty
Ik ga meteen kijken of ik iets los kan peuteren, ben bang dat ik niet de goede schroevendraaier heb maar iig alvast bedankt voor de reacties!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:56

Fordox

Bijtend

warmte zal volgens mij geen probleem zijn.
deinstalleer je drivers, driversweeper erover, alle mappen ervan verwijderen en opnieuw installeren.
lijkt meer op een driver probleem denk ik ;)

Fordox wijzigde deze reactie 34-13-2004 13:37 (101%)

• Twenty
quote:
Fordox schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:19:
warmte zal volgens mij geen probleem zijn.
deinstalleer je drivers, driversweeper erover, alle mappen ervan verwijderen en opnieuw installeren.
lijkt meer op een driver probleem denk ik ;)
Ik heb alle Nvidia drivers al geprobeerd, van de nieuwste tot de oudste. Eerst de oude verwijderd en daarna een andere versie geinstalleerd. Het probleem werd niet minder, mij leek drivers ook logischer.

Ik heb net mijn laptop open gemaakt en de fan los gemaakt en de sleuven zaten idd vol met stof. Ik heb het schoongemaakt en nu hopen dat het probleem weg is. Core Temp en SpeedFan lijken nu beter, maar heb natuurlijk net mijn laptop pas weer aangezet dus de tijd zal het leren :)

edit:

Heeft niet geholpen dus denk dat het toch een software probleem is. Zodra ik Saints Row open in DX11 mode vliegen er groene en rode flitsen door mijn beeld. Het was het proberen waard.

Twenty wijzigde deze reactie 15-02-2012 20:45 (11%)

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op jQuery en benzine.

quote:
Twenty schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:06:
[...]
edit:

Heeft niet geholpen dus denk dat het toch een software probleem is. Zodra ik Saints Row open in DX11 mode vliegen er groene en rode flitsen door mijn beeld. Het was het proberen waard.
Klinkt niet heel gezond. Andere (oudere) games ditzelfde probleem? Het kan zijn dat je te laat was en je kaartje inmiddels overleden is. Volgen de groene en rode flitsen texturen of lijnen binnen de 3d game?

X4/3.0Ghz/16.0GB en i5/2.5Ghz/6.0GB en P944/3.0L/4i/16v P106/1.6L/4i/16v E46/2.5L/6i/24v

• Twenty
quote:
noes schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:22:
[...]

Klinkt niet heel gezond. Andere (oudere) games ditzelfde probleem? Het kan zijn dat je te laat was en je kaartje inmiddels overleden is. Volgen de groene en rode flitsen texturen of lijnen binnen de 3d game?
Ja ik heb helaas geen screenshots gemaakt. Waarschijnlijk post ik later nog wel een screenshot van dit probleem aangezien het niet iets is wat zelden voorkomt. Hij doet dit ook bij WoW en dit spel is al een jaar of 6 oud.

Cooling lijkt me het probleem ook niet dus het topic staat nu ineens niet meer op de goede plek. Ik heb net een mailtje gestuurd naar medion. Ik hoop dat ik men laptop snel kan opsturen en dat ze het probleem oplossen want ik kan hem helaas niet erg lang missen.

• BrandNewDay0107
  • Laatst online: 23-02-2012
Vraagje zet jij de laptop op een stabile plek neer als je van jou laptop gebruik maakt zo als op een werktafel en niet op je schoot of op je bed dat zijn namenlijk hele slechten plekken om je laptop te gebruiken.
En nog een vraagje hoe lang doe jij je laptop aan de oplader niet langer dan nodig ?

Dit soort kleine dingentjes kunnen wel eens vergeten woorden door de gebruiker waar door het voor de laptop moeilijker woord om te Functioneren. Het feit dat je de laptop even moet schoonmaken ontkom je niet meer aan Denk ik :P

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:16

millman

6708Mhz @ -185c

je zegt dat de temp rond de 75c is als de gpu crashed, maar je laat een cpu temp zien? Ik denk dat je even met GPU-Z aan de slag moet om de temp van de gpu te zien, overigens kan dat ook met MSI afterburner.. Als je cpu een temp van 75c laat zien zal de GPU nog wel een stukje warmer, die zit helaas vaak aan t zelfde koelblok bevestigd, maar wel met aparte fan..

Dus ik denk dat temperatuur wel degelijk een probleem is in deze..

check mn nieuwe track op soundcloud! S1155 OC zelfhulp klik ->> HIER <<-

Pagina: 1