quote:
Verschillende factoren:
- een naheffing op de elektrorekening van 600 euro wat achteraf een door een defect wasmachine bleek te komen
- het bekijken van het huishoudboekje: waar valt iets te halen?
- ik geef ook heel eerlijk toe dat ik het fijn vind om het mileu te ontzien, maar het is zeker geen hoofdredenen om naar m'n verbruik te kijken, het gaat mij toch om de euro's.
quote:
Je hebt routers met ingebouwd modem vanaf 8 watt, dat scheelt 17 watt continue oftewel 30 euro per jaar. Zo'n modem kost je (?) 30 euro? tvt =1 jaar. Over 5 jaar 120 euro verdiend.
Ik heb zo'n combi-modem/router maar dat is zo'n drama qua stabiliteit/functionaliteit dat ik helaas genoodzaakt ben om de routerfunctie van het ding te bypassen en er een losse router achter te zetten.
Binnenkort krijgen we hier echter glasvezel en dan ga ik de situatie weer eens opnieuw bekijken.
quote:
150 watt onverklaard is wel veel. CV / vloerverwarmings pomp die blijft draaien?
Op onze badkamer ligt pakweg 1-2m2 elektr. vloerverwarming, maar die staat 's nachts uit. En als ie al aanstaat is het erg minimaal.
M'n nachtverbruikanalyse:
- CV (Nefit HR Excellent 22HRC geloof ik) doet 's nachts continu ~10W (0.01kWh/uur)
- "AV-hoek", ~45-50W continu (als alles standby staat dus, bij tv kijken 170-180W (37" LCD))
- oud tafeldiepvriesje, ~30W continu, 24/7
- nieuw A++ tafelkoelkastje, ~10W continu, 24/7
- de inbouwkoelkast waar ik niet bij het stopcontact kan... blijft een mysterie.
- her en der een adaptertje (kruimeldief, telefoon, laptop, ...), IR-sensors van lampen, wekkers (te verwaarlozen, al ooit gemeten)... lastig te meten. 20W continu?
Dus 10+50+30+10=100W, met nog wat klein grut laten we zeggen 120W kan ik verklaren. Waar die andere 80W naar toe gaan? Ik hoop niet naar de inbouwkoelkast.
quote:
Je hebt al een wattcher

Yes, leuk ding, nieuw te duur, maar via marktplaats voor zachte prijsjes te scoren